Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   METODOLOGIE din 4 septembrie 2024  privind întocmirea Raportului descriptiv de evaluare referitor la dezvoltarea fizică şi la formarea competenţelor cognitive şi socioemoţionale ale copilului, la finalul grupei mari a grădiniţei    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 METODOLOGIE din 4 septembrie 2024 privind întocmirea Raportului descriptiv de evaluare referitor la dezvoltarea fizică şi la formarea competenţelor cognitive şi socioemoţionale ale copilului, la finalul grupei mari a grădiniţei

EMITENT: Ministerul Educaţiei
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 913 din 10 septembrie 2024
──────────
    Aprobată prin ORDINUL nr. 6.584 din 4 septembrie 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 913 din 10 septembrie 2024.
──────────
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    (1) Prezenta metodologie reglementează întocmirea, completarea şi valorificarea Raportului descriptiv de evaluare referitor la dezvoltarea fizică şi la formarea competenţelor cognitive şi socioemoţionale ale copilului, la finalul grupei mari a grădiniţei.
    (2) Raportul descriptiv de evaluare referitor la dezvoltarea fizică şi la formarea competenţelor cognitive şi socioemoţionale ale copilului, la finalul grupei mari a grădiniţei, denumit în continuare Raport descriptiv de evaluare, se completează pentru toţi copiii din grupele mari din cadrul unităţilor de învăţământ cu grupe de nivel preşcolar.
    (3) Scopul întocmirii Raportului descriptiv de evaluare îl reprezintă orientarea şi optimizarea procesului de predare-învăţare a copiilor în etapa şcolară următoare, respectiv în clasa pregătitoare, sprijinind profesorul pentru învăţământ primar/ învăţătorul în procesul de personalizare a abordării didactice în funcţie de interesele, nevoile şi potenţialul fiecărui copil, precum şi în procesul de construire a sarcinilor de învăţare optime, pentru întreaga formaţiune de studiu şi pentru fiecare copil în parte.
    (4) Modelul Raportului descriptiv de evaluare se regăseşte în anexa nr. 1.

    ART. 2
    Procesul de evaluare a copiilor la finalul grupei mari a grădiniţei se desfăşoară pe tot parcursul anului şcolar şi se încheie în lunile mai-iunie, dar nu mai târziu de ultima zi a cursurilor din anul şcolar, prin completarea Raportului descriptiv de evaluare cu aspectele privind nivelul realizării/dobândirii comportamentelor stabilite în Profilul de formare al absolventului, în Curriculumul pentru educaţia timpurie, în Reperele fundamentale în învăţarea şi dezvoltarea timpurie a copilului de la naştere la 7 ani sau în urma înregistrărilor consemnate în caietul de observaţii şi în Fişa de apreciere a progresului individual al copilului.

    ART. 3
    (1) Raportul descriptiv de evaluare este un document-tip, structurat pe următoarele secţiuni:
    a) date de identificare ale preşcolarului;
    b) conţinutul raportului, cu următoarele delimitări: dezvoltare fizică, competenţe cognitive (în care se realizează consemnări ale indicatorilor comportamentali realizaţi/îndepliniţi de copil, specifici domeniilor Dezvoltare cognitivă şi cunoaşterea lumii, Dezvoltarea limbajului, a comunicării şi a premiselor citirii şi scrierii) şi competenţe socioemoţionale (în care se realizează consemnări ale indicatorilor comportamentali realizaţi/îndepliniţi de copil, specifici domeniilor Dezvoltare socioemoţională şi Capacităţi şi atitudini în învăţare) din Curriculumul pentru educaţia timpurie, din Profilul de formare al absolventului şi din Reperele fundamentale în învăţarea şi dezvoltarea timpurie a copilului de la naştere la 7 ani;
    c) observaţii, aprecieri şi recomandări.

    (2) Pentru preşcolarii din grupele cu predare în limba minorităţilor naţionale se au în vedere, la domeniul Dezvoltarea limbajului, a comunicării şi a premiselor citirii şi scrierii, dimensiunile dezvoltării şi comportamentele menţionate în Curriculumul pentru educaţia timpurie în vigoare, atât la secţiunea a), cât şi la secţiunea b).

    ART. 4
    Activitatea de întocmire/revizuire/actualizare a formatului-tip al Raportului descriptiv de evaluare este asigurată de Ministerul Educaţiei, prin Centrul Naţional de Politici şi Evaluare în Educaţie, denumit în continuare CNPEE.

    CAP. II
    Completarea Raportului descriptiv de evaluare la finalul grupei mari a grădiniţei
    ART. 5
    La începutul anului şcolar, cadrul didactic/cadrele didactice ale grupei informează familia fiecărui preşcolar din grupa mare la care îşi desfăşoară activitatea despre Raportul descriptiv de evaluare, despre utilitatea şi structura acestuia.

    ART. 6
    (1) Cadrul didactic/Cadrele didactice de la grupa mare a grădiniţei consemnează în Caietul de observaţii şi în Fişa de apreciere a progresului copilului înainte de intrarea în învăţământul primar informaţii privind comportamentele manifestate de copii pe durata parcurgerii învăţământului preşcolar. Aceste informaţii, precum şi consultarea indicatorilor din Profilul de formare al absolventului (secţiunea Învăţământ preşcolar) sau din Reperele fundamentale în învăţarea şi dezvoltarea timpurie a copilului de la naştere la 7 ani sprijină întregul demers de completare a Raportului descriptiv de evaluare.
    (2) Raportul descriptiv de evaluare este completat de către cadrul didactic/cadrele didactice de la grupa respectivă, în colaborare cu consilierul şcolar angajat al unităţii de învăţământ sau desemnat de centrul judeţean de resurse şi asistenţă educaţională/Centrul Municipiului Bucureşti de Resurse şi Asistenţă Educaţională (CJRAE/CMBRAE), apelând la informaţiile colectate din Caietul de observaţii şi din Fişa de apreciere a progresului copilului înainte de intrarea în învăţământul primar, precum şi la informaţiile colectate în urma discuţiilor cu părinţii copilului.
    (3) Cadrul didactic/Cadrele didactice asigură completarea raportului ţinând cont de Instrucţiunile de completare a Raportului descriptiv de evaluare din anexa nr. 2.
    (4) Raportul descriptiv de evaluare este tipărit, semnat de cadrul didactic, de profesorul consilier şcolar, de director, de părinţi şi înregistrat în unitatea de învăţământ şi ulterior la unitatea de învăţământ unde copilul frecventează clasa pregătitoare.
    (5) Rapoartele descriptive de evaluare se arhivează la nivelul unităţii de învăţământ, până în ultima zi a anului şcolar, în care acesta a fost întocmit. Ulterior, rapoartele descriptive de evaluare sunt scanate şi arhivate electronic de unitatea de învăţământ, pentru o perioadă de doi ani de la înscrierea copilului la şcoală.
    (6) Raportul descriptiv de evaluare poate fi consultat de către:
    a) conducerea unităţii de învăţământ cu grupe de nivel preşcolar, de cadrele didactice care desfăşoară activităţi cu copilul la grupă şi de profesorul consilier şcolar menţionat la art. 6 alin. (2), pe toată durata frecventării grupei mari a grădiniţei de către copil, pentru coordonarea demersurilor de urmărire şi sprijin acordat acestuia pentru a-şi atinge potenţialul;
    b) conducerea unităţii de învăţământ cu clase de nivel primar şi cadrul didactic care a preluat copilul la clasa pregătitoare, pe toată durata frecventării clasei pregătitoare de către copil/elev, pentru coordonarea demersurilor de cunoaştere a copilului, de adaptare a acestuia la cerinţele şcolare şi de proiectare a demersului didactic corespunzător nevoilor acestuia;
    c) părintele copilului preşcolar, în momentul înmânării acestuia de către cadrul didactic/cadrele didactice de la grupă, cu menţiunea obligativităţii transmiterii acestuia unităţii de învăţământ la care este înscris elevul pentru a frecventa clasa pregătitoare, respectiv învăţătorului/profesorului pentru învăţământul primar, în prima săptămână de şcoală a anului şcolar respectiv;
    d) reprezentanţi ai inspectoratului şcolar/Ministerului Educaţiei, în vederea monitorizării şi analizei performanţelor preşcolarilor, conform Curriculumului pentru educaţia timpurie, respectiv Curriculumului pentru clasa pregătitoare.


    ART. 7
    (1) În situaţia în care părintele/reprezentantul legal al copilului se află în imposibilitatea de a depune Raportul descriptiv de evaluare la unitatea de învăţământ unde înscrie copilul, în termenul stabilit, unitatea de învăţământ are obligaţia de a păstra documentul în condiţii de siguranţă, urmând a fi predat unităţii de învăţământ la care este înscris copilul, la solicitarea acesteia.
    (2) În situaţia în care părintele/reprezentantul legal al copilului refuză să semneze Raportul descriptiv de evaluare, cadrul didactic menţionează pe document refuzul semnării; unitatea de învăţământ are obligaţia de a păstra documentul în condiţii de siguranţă, urmând a fi predat unităţii de învăţământ la care este înscris copilul, la solicitarea acesteia.

    CAP. III
    Valorificarea Raportului descriptiv de evaluare la finalul grupei mari a grădiniţei
    ART. 8
    Raportul descriptiv de evaluare este valorificat pentru optimizarea procesului educativ în ansamblul său şi pentru fundamentarea deciziilor de orientare şi consiliere educaţională, stând la baza întocmirii/actualizării planului individualizat de învăţare, pentru fiecare copil.

    ART. 9
    (1) Cadrul didactic/Cadrele didactice care desfăşoară activitatea la grupa mare a grădiniţei prezintă individual părinţilor/reprezentanţilor legali ai copiilor, cu scopul de a-i implica pe aceştia în activitatea educativă, rezultatele pozitive ale activităţii copiilor, respectiv aspectele care necesită sprijin/ameliorare în etapa care urmează.
    (2) Raportul descriptiv de evaluare întocmit este înmânat părinţilor/reprezentanţilor legali ai copilului, cu menţiunea că raportul reprezintă un document obligatoriu, care vine în completarea dosarului de înscriere a copilului în clasa pregătitoare. Părintele înmânează cadrului didactic din învăţământul primar care a preluat copilul, în prima săptămână de şcoală din acel an şcolar, Raportul descriptiv de evaluare.
    (3) În cazul în care, în timpul anului şcolar, pe durata frecventării grupei mari, copilul se transferă într-o altă unitate de învăţământ, părintele/reprezentantul legal al acestuia primeşte o copie a fişei de apreciere a progresului copilului, înainte de intrarea în învăţământul primar, completată până la data transferului, emisă „conform cu originalul“, număr de ieşire din unitate, precum şi semnătura directorului acesteia.

    CAP. IV
    Dispoziţii finale
    ART. 10
    Conducerile unităţilor de învăţământ asigură informarea celor interesaţi cu privire la conţinutul prezentei metodologii, prin următoarele categorii de activităţi:
    a) afişarea la avizierul unităţii de învăţământ şi pe pagina web instituţională;
    b) prezentarea în cadrul consiliului profesoral;
    c) organizarea unor întâlniri cu părinţii/reprezentanţii legali ai copilului;
    d) alte activităţi care să asigure buna informare a beneficiarilor direcţi/indirecţi.


    ART. 11
    Raportul descriptiv de evaluare se încarcă pe platforma informatică dedicată, conform unei proceduri elaborate de către CNPEE.

    ART. 12
    Raportul descriptiv de evaluare face parte integrantă din portofoliul educaţional al copilului.

    ART. 13
    Inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti monitorizează completarea şi valorificarea rapoartelor descriptive de evaluare ale copiilor din grupa mare şi efectele colaborării cadrelor didactice din învăţământul preşcolar şi primar, ale colaborării părinţilor/reprezentanţilor legali cu cadrele didactice, pe durata parcurgerii de către copil a grupei mari şi a clasei pregătitoare.

    ART. 14
    Conţinutul Raportului descriptiv de evaluare este confidenţial, iar unitatea şcolară are obligaţia de a respecta Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecţia persoanelor fizice în ceea priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE şi de a asigura confidenţialitatea şi protecţia datelor cu caracter personal.

    ART. 15
    Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezenta metodologie.

    ANEXA 1

    la metodologie
 (a se vedea imaginea asociată)

┌───────┬──────────┬───────────────────┐
│ │ │CENTRUL NAŢIONAL DE│
│[SIGLA │MINISTERUL│POLITICI ŞI │
│GUVERN]│EDUCAŢIEI │EVALUARE ÎN │
│ │ │EDUCAŢIE │
└───────┴──────────┴───────────────────┘

    JUDEŢUL ........................
    LOCALITATEA .........................
    UNITATEA DE ÎNVĂŢĂMÂNT .........................
    NR. ......../..................
    RAPORT DESCRIPTIV DE EVALUARE
    referitor la dezvoltarea fizică şi la formarea competenţelor cognitive
    şi socioemoţionale ale copilului, la finalul grupei mari a grădiniţei
    ANUL ŞCOLAR ................................
    NUMELE ŞI PRENUMELE PREŞCOLARULUI ........................................
    COD SIIIR ............................

    Notă de prezentare
    • Prezentul document este unul reglator, conform art. 30 alin. (1) şi art. 99 alin. (1) din Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare.
    • Se fundamentează pe următoarele documente: Curriculum pentru educaţia timpurie, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei naţionale nr. 4.694/2019, Profilul de formare al absolventului, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 6.731/2023, Reperele fundamentale în învăţarea şi dezvoltarea timpurie a copilului de la naştere la 7 ani, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 4.628/2024.
    • Este un document-tip ce evidenţiază la finalul grădiniţei modul în care fiecare copil deţine un nivel de cunoştinţe şi abilităţi, necesare pregătirii lui pentru viaţă şi adaptării sale în mediul şcolar.

    Mod de completare
    • Prezentul raport este obligatoriu de întocmit pentru fiecare copil, la finalul grupei mari din învăţământul preşcolar.
    • Acesta se completează de echipa cadru didactic-profesor consilier şcolar.

    Precizări
    • Secţiunile B2 şi B3 ale raportului de evaluare fac referire la deţinerea de către copil a unor competenţe, iar precizările din paranteze vizează comportamentele specificate în Curriculumul pentru educaţia timpurie, deoarece la finalul grupei mari de grădiniţă trebuie să existe create premisele formării competenţelor şcolare.
    • Acest raport va fi valorificat pentru optimizarea procesului educaţional în ansamblul său şi pentru fundamentarea deciziilor de orientare şi consiliere educaţională.
    • Conţinutul raportului de evaluare are caracter confidenţial şi se comunică doar părinţilor/ reprezentaţilor legali, la finalul perioadei de evaluare.
    • Raportul de evaluare este unul dintre documentele necesare pentru înscrierea copilului la clasa pregătitoare.
    SECŢIUNEA A

    DATE DESPRE COPIL:
    DATA NAŞTERII COPILULUI .........................
    PERIOADA ÎN CARE A FRECVENTAT CURSURILE UNEI UNITĂŢI DE ÎNVĂŢĂMÂNT DIN EDUCAŢIA TIMPURIE*
    * Se precizează perioada/perioadele în care copilul a frecventat unitatea de învăţământ. De exemplu, 1.09.2021-12.12.2021 sau 1.09.2021-31.07.2022).
    ..................................................

    ALTE MENŢIUNI: ......................................................................
    SECŢIUNEA B

    B.1. DEZVOLTARE FIZICĂ (se referă la indicatori comportamentali realizaţi/îndepliniţi de copil, specifici domeniului de Dezvoltare fizică, a sănătăţii şi igienei personale)

┌────┬───────────────┬───────────────────┐
│Nr. │Indicatori │Evaluare finală │
│crt.│comportamentali├────────┬──────────┤
│ │ │Realizat│Nerealizat│
├────┼───────────────┼────────┼──────────┤
│ │Îşi │ │ │
│ │poziţionează │ │ │
│ │corpul şi │ │ │
│ │membrele în mod│ │ │
│ │corespunzător │ │ │
│ │pentru a imita │ │ │
│1 │ceva sau pe │ │ │
│ │cineva sau │ │ │
│ │pentru a │ │ │
│ │executa o │ │ │
│ │mişcare (a │ │ │
│ │prinde o minge,│ │ │
│ │a arunca ceva │ │ │
│ │etc.). │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼──────────┤
│ │Demonstrează │ │ │
│ │manualitate în │ │ │
│2 │realizarea de │ │ │
│ │activităţi │ │ │
│ │variate. │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼──────────┤
│ │Demonstrează │ │ │
│ │conştientizarea│ │ │
│ │simţurilor în │ │ │
│ │acţiuni │ │ │
│ │(recunoaşte │ │ │
│ │obiecte ascunse│ │ │
│3 │prin pipăit, │ │ │
│ │fără să le │ │ │
│ │vadă, execută │ │ │
│ │mişcări la │ │ │
│ │auzirea unor │ │ │
│ │comenzi, │ │ │
│ │recunoaşte │ │ │
│ │mirosuri etc.).│ │ │
├────┼───────────────┼────────┼──────────┤
│ │Demonstrează │ │ │
│ │independenţă în│ │ │
│ │igiena │ │ │
│ │personală (se │ │ │
│ │spală şi se │ │ │
│ │şterge singur │ │ │
│ │pe mâini, îşi │ │ │
│4 │acoperă gura cu│ │ │
│ │mâna când │ │ │
│ │strănută, când │ │ │
│ │tuşeşte, │ │ │
│ │foloseşte │ │ │
│ │independent │ │ │
│ │toaleta, │ │ │
│ │foloseşte │ │ │
│ │batista etc.). │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼──────────┤
│ │Demonstrează │ │ │
│ │cunoaşterea │ │ │
│5 │regulilor de │ │ │
│ │siguranţă în │ │ │
│ │jocul simbolic.│ │ │
├────┼───────────────┼────────┼──────────┤
│ │Cere ajutor │ │ │
│ │când el sau un │ │ │
│ │coleg suferă o │ │ │
│6 │accidentare sau│ │ │
│ │se găseşte │ │ │
│ │într-o situaţie│ │ │
│ │periculoasă. │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼──────────┤
│ │Adoptă un │ │ │
│ │comportament │ │ │
│ │pozitiv pentru │ │ │
│ │o alimentaţie │ │ │
│ │sănătoasă │ │ │
│7 │pentru el, │ │ │
│ │precum şi în │ │ │
│ │utilizarea │ │ │
│ │frecventă a │ │ │
│ │ingerării apei │ │ │
│ │potabile, cu │ │ │
│ │regularitate. │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼──────────┤
│ │Îi face plăcere│ │ │
│ │să participe la│ │ │
│8 │jocuri, jocuri │ │ │
│ │de mişcare, în │ │ │
│ │special în aer │ │ │
│ │liber. │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼──────────┤
│ │Schimbă ritmul,│ │ │
│ │direcţia, │ │ │
│ │viteza │ │ │
│ │mişcărilor la │ │ │
│9 │semnale de │ │ │
│ │natură diferită│ │ │
│ │- culoare, │ │ │
│ │sunet, │ │ │
│ │simboluri │ │ │
│ │grafice. │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼──────────┤
│ │Îi face plăcere│ │ │
│ │să participe │ │ │
│ │alături de │ │ │
│ │adult la │ │ │
│ │activităţi │ │ │
│ │fizice variate,│ │ │
│ │specifice │ │ │
│ │vârstei lui, de│ │ │
│ │curăţenie şi │ │ │
│ │igienă a │ │ │
│ │diferitelor │ │ │
│10 │spaţii unde │ │ │
│ │locuieşte şi se│ │ │
│ │joacă, │ │ │
│ │respectiv îşi │ │ │
│ │aşază jucăriile│ │ │
│ │în ordine, │ │ │
│ │mătură, şterge │ │ │
│ │praful, îşi │ │ │
│ │aşază în ordine│ │ │
│ │hainele în │ │ │
│ │dulapul lui cu │ │ │
│ │haine etc. │ │ │
└────┴───────────────┴────────┴──────────┘

    COMENTARII SUPLIMENTARE (secţiunea B.1)
    ..............................................................................................
    ..............................................................................................
    ..............................................................................................
    ..............................................................................................
    ..............................................................................................
    ..............................................................................................
    ..............................................................................................


    B.2. FORMAREA COMPETENŢELOR COGNITIVE (se va face referire la indicatori comportamentali realizaţi/îndepliniţi de copil, specifici domeniilor Dezvoltare cognitivă şi cunoaşterea lumii, Dezvoltarea limbajului, a comunicării şi a premiselor citirii şi scrierii)
    B.2.1. DEZVOLTARE COGNITIVĂ ŞI CUNOAŞTEREA LUMII

┌────┬───────────────┬───────────────────┐
│Nr. │Indicatori │Evaluare finală │
│crt.│comportamentali├────────┬──────────┤
│ │ │Realizat│Nerealizat│
├────┼───────────────┼────────┼──────────┤
│ │Poate grupa │ │ │
│ │obiecte care │ │ │
│1 │întrunesc două │ │ │
│ │criterii │ │ │
│ │concomitent. │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼──────────┤
│ │Lucrează în │ │ │
│ │grup pentru │ │ │
│ │soluţionarea │ │ │
│2 │unei probleme, │ │ │
│ │utilizând │ │ │
│ │strategiile │ │ │
│ │dezvoltate de │ │ │
│ │grup. │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼──────────┤
│ │Creează, │ │ │
│ │copiază şi │ │ │
│3 │construieşte │ │ │
│ │forme (cerc, │ │ │
│ │pătrat, │ │ │
│ │triunghi etc.).│ │ │
├────┼───────────────┼────────┼──────────┤
│ │Ştie să descrie│ │ │
│ │şi să compare │ │ │
│ │nevoile de bază│ │ │
│4 │ale fiinţelor │ │ │
│ │vii (de │ │ │
│ │exemplu, beau │ │ │
│ │apă, mănâncă, │ │ │
│ │se joacă etc.).│ │ │
├────┼───────────────┼────────┼──────────┤
│ │Descrie timpul │ │ │
│ │probabil şi │ │ │
│ │ilustrează o │ │ │
│ │anumită stare a│ │ │
│ │vremii (de │ │ │
│ │exemplu, │ │ │
│ │utilizează │ │ │
│ │semne │ │ │
│ │convenţionale │ │ │
│ │pentru ape, │ │ │
│5 │pentru fenomene│ │ │
│ │meteo, pentru │ │ │
│ │forme de relief│ │ │
│ │şi pentru │ │ │
│ │diferite repere│ │ │
│ │temporale: │ │ │
│ │anotimpuri, │ │ │
│ │zile ale │ │ │
│ │săptămânii, │ │ │
│ │momente ale │ │ │
│ │zilei etc.). │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼──────────┤
│ │Poate număra cu│ │ │
│6 │uşurinţă până │ │ │
│ │la 10/20. │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼──────────┤
│ │Realizează │ │ │
│ │experimente │ │ │
│ │pentru a │ │ │
│ │descoperi │ │ │
│ │relaţia │ │ │
│ │cauză-efect │ │ │
│ │prin acţiunea │ │ │
│ │unor factori │ │ │
│ │asupra │ │ │
│7 │obiectelor (de │ │ │
│ │exemplu, pune │ │ │
│ │apă în două │ │ │
│ │recipiente, │ │ │
│ │unul la soare, │ │ │
│ │altul în │ │ │
│ │congelator, şi │ │ │
│ │constată │ │ │
│ │efectele │ │ │
│ │temperaturii │ │ │
│ │asupra apei). │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼──────────┤
│ │Îşi │ │ │
│8 │argumentează │ │ │
│ │propriile │ │ │
│ │decizii. │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼──────────┤
│ │Îi face plăcere│ │ │
│ │să îngrijească │ │ │
│ │plante şi │ │ │
│9 │animale din │ │ │
│ │apropierea lui,│ │ │
│ │înţelegând │ │ │
│ │importanţa lor.│ │ │
├────┼───────────────┼────────┼──────────┤
│ │Are grijă de │ │ │
│ │curăţenia │ │ │
│ │mediului │ │ │
│ │evidenţiind │ │ │
│ │comportamente │ │ │
│ │pozitive │ │ │
│ │privind │ │ │
│ │reciclarea unor│ │ │
│ │materiale în │ │ │
│10 │beneficiul │ │ │
│ │omului şi al │ │ │
│ │Pământului (de │ │ │
│ │exemplu, aruncă│ │ │
│ │la coş hârtiile│ │ │
│ │şi plasticul │ │ │
│ │prin reciclare │ │ │
│ │selectivă, │ │ │
│ │îngrijeşte │ │ │
│ │animale mici │ │ │
│ │etc.). │ │ │
└────┴───────────────┴────────┴──────────┘

    COMENTARII SUPLIMENTARE (subsecţiunea B.2.1)
    .............................................................................................
    .............................................................................................
    .............................................................................................
    .............................................................................................
    .............................................................................................
    .............................................................................................


    B.2.2. DEZVOLTAREA LIMBAJULUI, A COMUNICĂRII ŞI A PREMISELOR CITIRII ŞI SCRIERII

┌────┬───────────────┬───────────────────┐
│Nr. │Indicatori │Evaluare finală │
│crt.│comportamentali├────────┬──────────┤
│ │ │Realizat│Nerealizat│
├────┼───────────────┼────────┼──────────┤
│ │Povesteşte un │ │ │
│ │eveniment sau │ │ │
│ │expune o │ │ │
│1 │poveste │ │ │
│ │cunoscută, │ │ │
│ │respectând │ │ │
│ │succesiunea │ │ │
│ │evenimentelor. │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼──────────┤
│ │Utilizează │ │ │
│ │corect în │ │ │
│ │vorbire acordul│ │ │
│ │de gen şi │ │ │
│2 │număr, │ │ │
│ │foloseşte │ │ │
│ │corect persoana│ │ │
│ │şi timpul │ │ │
│ │acţiunii. │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼──────────┤
│ │Utilizează în │ │ │
│ │vorbire │ │ │
│3 │propoziţii │ │ │
│ │dezvoltate şi │ │ │
│ │fraze. │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼──────────┤
│ │Recunoaşte │ │ │
│ │litere mari/ │ │ │
│ │mici de tipar │ │ │
│4 │şi le pune în │ │ │
│ │corespondenţă │ │ │
│ │cu sunetul │ │ │
│ │asociat. │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼──────────┤
│ │Înţelege │ │ │
│ │conceptul de │ │ │
│ │scriere pentru │ │ │
│ │comunicarea │ │ │
│ │unei │ │ │
│ │informaţii, a │ │ │
│ │unui mesaj │ │ │
│ │(etichetează │ │ │
│5 │lucrările, │ │ │
│ │scrie scurte │ │ │
│ │mesaje de │ │ │
│ │felicitare │ │ │
│ │etc.), în │ │ │
│ │conformitate cu│ │ │
│ │Curriculumul │ │ │
│ │pentru educaţia│ │ │
│ │timpurie. │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼──────────┤
│ │Experimentează │ │ │
│ │scrisul cu o │ │ │
│ │varietate de │ │ │
│ │instrumente de │ │ │
│ │scris (creion, │ │ │
│6 │pensulă, │ │ │
│ │computere │ │ │
│ │etc.), conform │ │ │
│ │Curriculumului │ │ │
│ │pentru educaţia│ │ │
│ │timpurie. │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼──────────┤
│ │Stă şi ascultă,│ │ │
│ │în momente de │ │ │
│7 │lectură, fără │ │ │
│ │să deranjeze, │ │ │
│ │rămâne până la │ │ │
│ │finalul ei. │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼──────────┤
│ │Participă activ│ │ │
│ │la discuţiile │ │ │
│ │dintr-un grup, │ │ │
│8 │ascultând şi │ │ │
│ │intervenind în │ │ │
│ │conversaţie, │ │ │
│ │exprimându-şi │ │ │
│ │opinia. │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼──────────┤
│ │Adresează │ │ │
│ │întrebări de │ │ │
│9 │informare şi │ │ │
│ │clarificare şi │ │ │
│ │răspunde la │ │ │
│ │întrebări. │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼──────────┤
│ │Este interesat │ │ │
│ │de citit şi │ │ │
│ │încearcă să │ │ │
│10 │„citească“ │ │ │
│ │singur cărţile/│ │ │
│ │poveştile │ │ │
│ │favorite. │ │ │
└────┴───────────────┴────────┴──────────┘

    COMENTARII SUPLIMENTARE (subsecţiunea B.2.2)
    .............................................................................................
    .............................................................................................
    .............................................................................................
    .............................................................................................
    .............................................................................................
    .............................................................................................



    B.3. FORMAREA COMPETENŢELOR SOCIOEMOŢIONALE (se face referire la indicatori comportamentali atinşi de copii, specifici domeniilor Dezvoltare socioemoţională şi Capacităţi şi atitudini în învăţare)
    B.3.1. DEZVOLTARE SOCIOEMOŢIONALĂ

┌────┬────────────────┬───────────────────┐
│Nr. │Indicatori │Evaluare finală │
│crt.│comportamentali ├────────┬──────────┤
│ │ │Realizat│Nerealizat│
├────┼────────────────┼────────┼──────────┤
│ │Urmează │ │ │
│ │indicaţiile │ │ │
│ │adulţilor în │ │ │
│1 │ceea ce priveşte│ │ │
│ │comportamentul │ │ │
│ │adecvat în │ │ │
│ │anumite │ │ │
│ │situaţii. │ │ │
├────┼────────────────┼────────┼──────────┤
│ │Îşi adaptează │ │ │
│ │comportamentul │ │ │
│ │în funcţie de │ │ │
│ │regulile │ │ │
│ │diferitelor │ │ │
│ │situaţii (de │ │ │
│2 │exemplu, │ │ │
│ │vorbeşte în │ │ │
│ │şoaptă când │ │ │
│ │intră la │ │ │
│ │bibliotecă, când│ │ │
│ │merge la muzeu │ │ │
│ │etc.). │ │ │
├────┼────────────────┼────────┼──────────┤
│ │Interacţionează,│ │ │
│ │din propria │ │ │
│ │iniţiativă, cu │ │ │
│3 │copiii apropiaţi│ │ │
│ │ca vârstă, în │ │ │
│ │diferite │ │ │
│ │contexte. │ │ │
├────┼────────────────┼────────┼──────────┤
│ │Îşi spune corect│ │ │
│ │numele, │ │ │
│ │prenumele, │ │ │
│4 │vârsta, luna, │ │ │
│ │ziua, oraşul şi │ │ │
│ │ţara în care s-a│ │ │
│ │născut. │ │ │
├────┼────────────────┼────────┼──────────┤
│ │Împărtăşeşte │ │ │
│ │celorlalţi │ │ │
│ │(copii, adulţi │ │ │
│ │din anturajul │ │ │
│5 │propriu) │ │ │
│ │trăirile/ │ │ │
│ │emoţiile sale şi│ │ │
│ │reacţionează la │ │ │
│ │contexte sociale│ │ │
│ │variate. │ │ │
├────┼────────────────┼────────┼──────────┤
│ │Îşi exprimă şi │ │ │
│ │recunoaşte │ │ │
│ │emoţii de bază │ │ │
│ │cu ajutorul unor│ │ │
│6 │desene, picturi │ │ │
│ │sau creaţii │ │ │
│ │muzicale │ │ │
│ │specifice │ │ │
│ │vârstei. │ │ │
├────┼────────────────┼────────┼──────────┤
│ │Manifestă, cu │ │ │
│ │sprijin, │ │ │
│ │abilităţi de │ │ │
│ │negociere şi de │ │ │
│ │participare la │ │ │
│7 │luarea │ │ │
│ │deciziilor în │ │ │
│ │situaţii create │ │ │
│ │de adulţi │ │ │
│ │cunoscuţi sau de│ │ │
│ │copiii cu care │ │ │
│ │interacţionează.│ │ │
├────┼────────────────┼────────┼──────────┤
│ │Reuşeşte şi │ │ │
│ │înţelege că o │ │ │
│ │acţiune │ │ │
│ │nerealizată de │ │ │
│ │el nu înseamnă │ │ │
│8 │un eşec, ci │ │ │
│ │începerea unei │ │ │
│ │alte acţiuni │ │ │
│ │pentru a obţine │ │ │
│ │rezultatul │ │ │
│ │dorit. │ │ │
├────┼────────────────┼────────┼──────────┤
│ │Îşi promovează │ │ │
│ │propria imagine │ │ │
│ │ca persoană │ │ │
│ │unică, având │ │ │
│9 │elementele │ │ │
│ │caracteristice │ │ │
│ │specifice │ │ │
│ │(culoarea │ │ │
│ │ochilor, a │ │ │
│ │părului etc.). │ │ │
├────┼────────────────┼────────┼──────────┤
│ │Manifestă │ │ │
│ │empatie şi │ │ │
│ │acordă sprijin │ │ │
│ │copiilor mai │ │ │
│10 │mici sau celor │ │ │
│ │care din diverse│ │ │
│ │motive nu pot │ │ │
│ │realiza o │ │ │
│ │sarcină în joc │ │ │
│ │sau activitate. │ │ │
└────┴────────────────┴────────┴──────────┘

    COMENTARII SUPLIMENTARE (subsecţiunea B.3.1)
    .............................................................................................
    .............................................................................................
    .............................................................................................
    .............................................................................................
    .............................................................................................
    .............................................................................................


    B.3.2. CAPACITĂŢI ŞI ATITUDINI ÎN ÎNVĂŢARE

┌────┬───────────────┬───────────────────┐
│Nr. │Indicatori │Evaluare finală │
│crt.│comportamentali├────────┬──────────┤
│ │ │Realizat│Nerealizat│
├────┼───────────────┼────────┼──────────┤
│ │Formulează │ │ │
│ │întrebări │ │ │
│1 │referitoare la │ │ │
│ │schimbările din│ │ │
│ │jur. │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼──────────┤
│ │Exprimă dorinţa│ │ │
│ │de a învăţa să │ │ │
│ │realizeze │ │ │
│ │anumite acţiuni│ │ │
│ │de autoservire,│ │ │
│ │să │ │ │
│2 │confecţioneze │ │ │
│ │obiecte, │ │ │
│ │jucării sau să │ │ │
│ │găsească │ │ │
│ │informaţii │ │ │
│ │despre subiecte│ │ │
│ │de care este │ │ │
│ │interesat. │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼──────────┤
│ │Face planul │ │ │
│ │unei activităţi│ │ │
│3 │(din 3-4 paşi) │ │ │
│ │şi îl pune în │ │ │
│ │practică. │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼──────────┤
│ │Manifestă forme│ │ │
│ │şi mijloace noi│ │ │
│ │de exprimare a │ │ │
│4 │gândurilor şi │ │ │
│ │emoţiilor (prin│ │ │
│ │muzică, desen, │ │ │
│ │dans, joc │ │ │
│ │simbolic). │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼──────────┤
│ │Îşi extinde │ │ │
│ │informaţiile │ │ │
│ │despre mediul │ │ │
│5 │înconjurător şi│ │ │
│ │creşte │ │ │
│ │respectul faţă │ │ │
│ │de fiinţe şi │ │ │
│ │mediu. │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼──────────┤
│ │Demonstrează/ │ │ │
│ │Manifestă │ │ │
│ │capacitate de │ │ │
│ │concentrare │ │ │
│6 │liniară a │ │ │
│ │atenţiei într-o│ │ │
│ │sarcină de │ │ │
│ │lucru de 20 de │ │ │
│ │minute, fără │ │ │
│ │sprijin extern.│ │ │
├────┼───────────────┼────────┼──────────┤
│ │Utilizează sau │ │ │
│ │combină │ │ │
│ │materiale şi │ │ │
│ │strategii în │ │ │
│7 │modalităţi noi │ │ │
│ │pentru a │ │ │
│ │explora sau │ │ │
│ │rezolva │ │ │
│ │probleme. │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼──────────┤
│ │Încearcă │ │ │
│8 │lucruri noi şi │ │ │
│ │începe să îşi │ │ │
│ │asume riscuri. │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼──────────┤
│ │Evidenţiază │ │ │
│ │creativitate în│ │ │
│ │realizarea unor│ │ │
│ │sarcini de │ │ │
│ │lucru, │ │ │
│9 │respectiv în │ │ │
│ │desene, │ │ │
│ │poveşti, │ │ │
│ │rezolvarea unor│ │ │
│ │sarcini în │ │ │
│ │jocurile │ │ │
│ │desfăşurate. │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼──────────┤
│ │Doreşte şi │ │ │
│ │caută │ │ │
│ │informaţii prin│ │ │
│ │diferite │ │ │
│ │mijloace │ │ │
│ │(cărţi, albume,│ │ │
│10 │dicţionare │ │ │
│ │etc.) despre │ │ │
│ │anumite │ │ │
│ │subiecte pe │ │ │
│ │care vrea să le│ │ │
│ │cunoască sau să│ │ │
│ │le aprofundeze.│ │ │
└────┴───────────────┴────────┴──────────┘

    COMENTARII SUPLIMENTARE (subsecţiunea B.3.2)
    ..............................................................................................
    ..............................................................................................
    ..............................................................................................
    ..............................................................................................
    ..............................................................................................
    ..............................................................................................




    OBSERVAŢII, APRECIERI, RECOMANDĂRI:
    .............................................................................................
    .............................................................................................
    .............................................................................................
    .............................................................................................
    .............................................................................................
    .............................................................................................
    Data:
    Întocmit de:
    Cadru didactic învăţământ preşcolar,
    ...............................
    Profesor consilier şcolar,
    ...............................
    Directorul unităţii de învăţământ,
    ......................................
    Am luat la cunoştinţă.
    Părinte/Reprezentant legal,
    .........................................

    ANEXA 2

    la metodologie
    Instrucţiuni de completare a Raportului descriptiv de evaluare
    I. Aspecte generale
    Raportul se completează în perioada mai-iunie a anului şcolar în care preşcolarul frecventează grupa mare a grădiniţei.
    Pe parcursul anului şcolar cadrele didactice de la grupă completează în Caietul de observaţii sau în Fişa de apreciere a progresului, după caz, comportamente sesizate la o anumită perioadă de timp sau cu diferite ocazii. Acestea constituie bază de completare a Raportului descriptiv de evaluare.
    În situaţia în care, în timpul anului şcolar, pe durata frecventării grupei mari, copilul se transferă într-o altă unitate de învăţământ, părintele/reprezentantul legal al acestuia primeşte o copie a Fişei de apreciere a progresului copilului, înainte de intrarea în învăţământul primar, semnată de cadrul didactic/cadrele didactice de la grupă, completată până la data transferului, emisă „conform cu originalul“, având număr de ieşire din unitate, cu ştampila unităţii de învăţământ, precum şi semnătura directorului acesteia.
    În situaţia în care grădiniţa sau secţia unităţii de învăţământ nu are profesor consilier şcolar, centrul judeţean de resurse şi asistenţă educaţională/Centrul Municipiului Bucureşti de Resurse şi Asistenţă Educaţională va desemna, la începutul anului şcolar, o persoană din cadrul acesteia care va face echipă cu cadrul didactic/cadrele didactice în redactarea Raportului descriptiv de evaluare.
    La secţiunea A va fi evidenţiată perioada în care copilul a frecventat cursurile unei grădiniţe, iar pentru alte menţiuni se completează, dacă este cazul, situaţii diverse ale parcursului educaţional.
    La secţiunea B va fi bifat, pentru fiecare indicator, gradul de manifestare al acestuia, ca Realizat sau Nerealizat.
    La rubrica Comentarii suplimentare pot fi menţionate comportamentele înregistrate în Caietul de observaţii, Fişa de apreciere a progresului sau alte aspecte considerate relevante de către cadrul didactic, în prezentarea cât mai fidelă a aspectelor sesizate şi constatate.
    În situaţia în care Raportul descriptiv de evaluare se completează pentru un copil cu cerinţe educaţionale speciale sau cu o situaţie specială, care are documente în acest sens, la rubrica de Comentarii speciale şi în rubrica Observaţii, aprecieri şi recomandări vor fi evidenţiate şi situaţiile de progres ale acestuia.
    Cadrul didactic/Cadrele didactice care îşi desfăşoară activitatea la grupă şi profesorul consilier şcolar desemnat vor evidenţia acele comportamente, cunoştinţe, informaţii sau abilităţi care îi sunt specifice preşcolarului, făcând recomandări în vederea atât a dezvoltării sau remedierii unor comportamente nerealizate, cât şi a valorificării unor abilităţi evidenţiate.
    Conţinutul Raportului descriptiv de evaluare este confidenţial, iar unitatea şcolară are obligaţia de a respecta Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecţia persoanelor fizice în ceea priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE şi de a asigura confidenţialitatea şi protecţia datelor cu caracter personal.

    II. Exemplu privind modelul de completare a rubricilor

┌────┬───────────────┬───────────────────┐
│Nr. │Indicatori │Evaluare finală │
│crt.│comportamentali├────────┬──────────┤
│ │ │Realizat│Nerealizat│
├────┼───────────────┼────────┼──────────┤
│ │Îşi │ │ │
│ │poziţionează │ │ │
│ │corpul şi │ │ │
│ │membrele în mod│ │ │
│ │corespunzător │ │ │
│ │pentru a imita │ │ │
│1 │ceva sau pe │[v] │- │
│ │cineva sau │ │ │
│ │pentru a │ │ │
│ │executa o │ │ │
│ │mişcare (a │ │ │
│ │prinde o minge,│ │ │
│ │a arunca ceva │ │ │
│ │etc.). │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼──────────┤
│ │Îşi pune singur│ │ │
│ │pantofii şi îşi│ │ │
│ │leagă │ │ │
│2 │şireturile, │- │[v] │
│ │putând să se │ │ │
│ │îmbrace şi să │ │ │
│ │se dezbrace │ │ │
│ │singur. │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼──────────┤
│ │Demonstrează │ │ │
│ │conştientizarea│ │ │
│ │simţurilor în │ │ │
│ │acţiuni │ │ │
│ │(recunoaşte │ │ │
│ │obiecte ascunse│ │ │
│3 │prin pipăit, │[v] │- │
│ │fără să le │ │ │
│ │vadă, execută │ │ │
│ │mişcări la │ │ │
│ │auzirea unor │ │ │
│ │comenzi, │ │ │
│ │recunoaşte │ │ │
│ │mirosuri etc.).│ │ │
├────┼───────────────┼────────┼──────────┤
│ │Demonstrează │ │ │
│ │independenţă în│ │ │
│ │igiena │ │ │
│ │personală (se │ │ │
│ │spală şi se │ │ │
│ │şterge singur │ │ │
│ │pe mâini, îşi │ │ │
│4 │acoperă gura cu│[v] │- │
│ │mâna când │ │ │
│ │strănută, când │ │ │
│ │tuşeşte, │ │ │
│ │foloseşte │ │ │
│ │independent │ │ │
│ │toaleta, │ │ │
│ │foloseşte │ │ │
│ │batista etc.). │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼──────────┤
│ │Demonstrează │ │ │
│ │cunoaşterea │ │ │
│5 │regulilor de │[v] │- │
│ │siguranţă în │ │ │
│ │jocul simbolic.│ │ │
├────┼───────────────┼────────┼──────────┤
│ │Cere ajutor │ │ │
│ │când el sau un │ │ │
│ │coleg suferă o │ │ │
│6 │accidentare sau│- │[v] │
│ │se găseşte │ │ │
│ │într-o situaţie│ │ │
│ │periculoasă. │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼──────────┤
│ │Adoptă un │ │ │
│ │comportament │ │ │
│ │pozitiv pentru │ │ │
│ │o alimentaţie │ │ │
│ │sănătoasă │ │ │
│7 │pentru el, │- │[v] │
│ │precum şi în │ │ │
│ │utilizarea │ │ │
│ │frecventă a │ │ │
│ │ingerării apei │ │ │
│ │potabile, cu │ │ │
│ │regularitate. │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼──────────┤
│ │Îi face plăcere│ │ │
│ │să participe la│ │ │
│8 │jocuri, jocuri │[v] │- │
│ │de mişcare, în │ │ │
│ │special în aer │ │ │
│ │liber. │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼──────────┤
│ │Îşi coordonează│ │ │
│ │mişcările în │ │ │
│ │funcţie de │ │ │
│9 │ritm, cadenţă, │[v] │- │
│ │pauză, semnale │ │ │
│ │sonore, melodii│ │ │
│ │etc. │ │ │
└────┴───────────────┴────────┴──────────┘


    III. Exemplu de model de completare - COMENTARII SUPLIMENTARE (secţiunea B.1)
    - Poate folosi unele aplicaţii digitale sau jocuri fără ajutor, ştie că trebuie să ceară permisiune înainte de a folosi internetul.
    – Este pasionat de jocurile educative, pe calculator.
    – Îi place mult să danseze.
    – Se îmbracă şi se încalţă singur, dar are nevoie de sprijinul adultului.
    – Îi plac mult jocurile de mişcare, având bune abilităţi motrice.

    IV. Precizări privind completarea secţiunilor Comentarii suplimentare
    - Comportamentele enumerate în cele ce urmează sunt preluate din Profilul de formare al absolventului - învăţământ preşcolar, secţiunea Atribute. Ele constituie sugestii pentru completarea zonei din raport denumite Comentarii suplimentare.
    – Facem precizarea că respectivele comportamente enumerate constituie sugestii pentru completarea zonei din raport denumite Comentarii suplimentare.
    – Propunem o posibilă selectare a comportamentelor, astfel:
    – pentru B1 autonomie şi rezilienţă;
    – pentru B2 comunicare, responsabilitate şi creativitate;
    – pentru B3 colaborativ, reflexiv, prospectiv şi etic.
    – Cadrul didactic/Cadrele didactice împreună cu consilierul şcolar care completează Raportul descriptiv de evaluare pot selecta acele atribute care îl caracterizează cel mai bine pe copil.
    B1. Autonom
    - poate realiza sarcini simple în clasă, acasă sau în diferite locuri unde este alături de copii şi/sau adulţi (de exemplu, aşezatul mesei, spălatul veselei, ordonarea lucrurilor/jucăriilor, îmbrăcat/dezbrăcat fără ajutor etc.);
    – îşi alege modul de lucru/de activitate preferat, ţinând cont de recomandările adulţilor din jur şi solicitând sprijin la nevoie;
    – poate folosi unele aplicaţii digitale sau jocuri fără ajutor, ştie că trebuie să ceară permisiune înainte de a folosi internetul.

    Rezilient
    - se joacă alături de copii şi rămâne angajat în activitate până la finalizarea acesteia, cu sprijinul adulţilor şi colegilor, după caz;
    – încearcă să realizeze o activitate din nou, chiar dacă nu a reuşit de prima dată;
    – continuă sau revine asupra sarcinilor dificile, fără să fie deturnat de frustrare;
    – se calmează cu ajutorul adultului; cere ajutor, atunci când are nevoie;
    – îşi aşteaptă rândul în jocurile, discuţiile sau activităţile din clasă;
    – acceptă roluri/responsabilităţi şi le îndeplineşte.


    B2. Comunicativ
    - participă la discuţii în contexte variate, cu colegii şi cu adulţii din jur;
    – formulează păreri sau opinii personale în interacţiunea cu ceilalţi;
    – redă idei, păreri, gânduri, folosind instrumente de scris, de desenat, inclusiv utilizând noile tehnologii;
    – spune poveşti păpuşilor/jucăriilor, altor copii sau adulţilor, folosind cartea ca suport;
    – poate comunica minimal într-o limbă străină (cuvinte şi expresii uzuale, adecvate activităţilor specifice vârstei).

    Creativ
    - poate realiza materiale, desene, poveşti sau jocuri în manieră proprie, cu elemente diferite faţă de cele ale altor copii;
    – inventează cântece, poveşti sau cuvinte noi;
    – propune soluţii noi într-un joc sau într-o activitate şi este interesat de soluţiile găsite de colegi.

    Responsabil
    - are responsabilităţi punctuale în familie sau în cadrul grupei;
    – aplică rutine de igienă şi îngrijire personală, inclusiv în ceea ce priveşte o alimentaţie sănătoasă şi efectuarea de activităţi fizice de întreţinere a stării de sănătate;
    – tratează cu grijă şi blândeţe animale, plante;
    – participă la activităţi de îngrijire şi protecţie a mediului înconjurător, la reciclarea materialelor;
    – este interesat de fenomene naturale excepţionale/calamităţi naturale şi înţelege pagubele ce pot fi provocate de acestea sau de unele acţiuni ale omului;
    – este conştient de existenţa tehnologiei şi a modului în care aceasta îmbunătăţeşte şi afectează viaţa;
    – aplică reguli de bază pentru siguranţa în mediul online, stabilite împreună cu adulţii;
    – demonstrează grijă/preocupare pentru emoţiile şi dorinţele colegilor;
    – identifică şi acceptă diferenţe şi similarităţi în ceea ce priveşte preferinţele sale şi ale colegilor.


    B3. Reflexiv
    - îşi exprimă preferinţele pentru anumite activităţi, jocuri sau aplicaţii;
    – îi place să înveţe/să descopere informaţii noi despre un subiect care îl pasionează;
    – lucrează cu colegii pentru soluţionarea unei probleme, discută când şi de ce o situaţie este problematică, provocatoare;
    – poate să descrie anumite schimbări, fenomene, evenimente simple din viaţa curentă;
    – cere sprijinul adulţilor în învăţare, atunci când are nevoie.

    Colaborativ
    - participă şi iniţiază jocuri şi activităţi împreună cu alţi copii, împarte resurse şi materiale de lucru;
    – înţelege că oamenii sunt diferiţi;
    – se joacă împreună cu alţi copii, indiferent de diferenţele dintre aceştia, cu sprijinul adulţilor, atunci când este cazul;
    – are cel puţin un prieten în grupa/grupul de joacă, împarte lucruri cu acesta şi/sau îi împărtăşeşte ceea ce ştie/simte;
    – este preocupat să se împace cu colegii, în cazul unei neînţelegeri.

    Prospectiv
    - află despre diferite profesii/meserii şi poate spune ce ar dori să facă atunci când va fi adult;
    – este curios să exploreze noi jocuri, activităţi, inclusiv aplicaţii digitale.

    Etic
    - respectă regulile stabilite de comun acord cu colegii şi cu adulţii;
    – utilizează frecvent formulele de salut şi de politeţe în situaţiile potrivite;
    – oferă sprijin colegilor care îi cer ajutorul, în joc sau în activităţile curente şi doreşte să împartă jucării/lucruri, în cele mai multe cazuri;
    – distinge faptele bune de cele rele şi poate identifica situaţii în care cei din jur nu respectă anumite reguli;
    – recunoaşte semne de violenţă/agresiune, despre care vorbeşte cu adulţii;
    – respectă regulile privind folosirea dispozitivelor digitale şi a internetului.



    V. Sugestii în vederea completării rubricii Observaţii, aprecieri, recomandări
    În vederea completării rubricii Observaţii, aprecieri şi recomandări pot fi utilizate următoarele elemente:
    - atent, grijuliu, ambiţios, muncitor, creativ, cooperant, introvertit, expansiv etc.;
    – urmează instrucţiunile cu atenţie, are o atitudine pozitivă, dă dovadă de compasiune, este (deosebit de) talentat, s-a evidenţiat prin creativitate în redarea unor poveşti, dar este uneori timid etc.

    Exemple de feedback pozitiv:
    Exemplu: Copilul dumneavoastră excelează în domeniul ... şi are de îmbunătăţit/trebuie să persevereze în ...
    Aspecte care vor putea fi valorificate în viitor:
    Exemplu: Copilul dumneavoastră a făcut progres în realizarea activităţilor manuale, dovedind bune deprinderi şi trebuie încurajat şi sprijinit în utilizarea unei diversităţi de materiale şi instrumente/obiecte, de exemplu, carton/pânză, respectiv pensulă, riglă etc.


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016