Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   METODOLOGIE din 4 ianuarie 2022  de alocare a nivelurilor de calificare pentru calificările de nivel 1-5 din Cadrul naţional al calificărilor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 METODOLOGIE din 4 ianuarie 2022 de alocare a nivelurilor de calificare pentru calificările de nivel 1-5 din Cadrul naţional al calificărilor

EMITENT: Ministerul Educaţiei
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 86 din 28 ianuarie 2022
──────────
    Aprobată prin ORDINUL nr. 3.001/39/2022, publicat în Monitorul oficial, Partea I, nr. 86 din 28 ianuarie 2022.
──────────
    ART. 1
    (1) Prezenta metodologie reglementează cadrul legal pentru alocarea şi descrierea nivelurilor de calificare pentru calificările de nivel 1-5 din Cadrul naţional al calificărilor.
    (2) Prezenta metodologie se aplică în cazul în care se doreşte alocarea şi descrierea unui nivel de calificare pentru o calificare nouă sau revizuirea nivelului de calificare al unei calificări existente, în următoarele situaţii:
    a) calificării respective îi corespunde cel puţin o ocupaţie din Clasificarea ocupaţiilor din România şi există documentaţie aferentă de introducere a ocupaţiei;
    b) calificării respective îi corespunde cel puţin o ocupaţie din Clasificarea ocupaţiilor din România şi documentaţia aferentă de introducere a ocupaţiei nu există sau este incompletă.

    (3) În cazul în care se impune revizuirea nivelului de calificare pentru o ocupaţie existentă în Clasificarea ocupaţiilor din România se iniţiază şi procedura de mutare în altă grupă de bază conform cerinţelor pieţei muncii, respectând prevederile Ordinului ministrului muncii şi solidarităţii sociale şi al preşedintelui Institutului Naţional de Statistică nr. 270/273/2002 privind aprobarea Procedurii de actualizare a nomenclatorului Clasificarea ocupaţiilor din România.
    (4) Prezenta metodologie are în vedere Recomandarea Consiliului din 22 mai 2017 privind Cadrul european al calificărilor pentru învăţarea pe tot parcursul vieţii şi de abrogare a Recomandării Parlamentului European şi a Consiliului din 23 aprilie 2008 privind stabilirea Cadrului european al calificărilor pentru învăţarea de-a lungul vieţii.

    ART. 2
    (1) Alocarea nivelurilor de calificare se face de către utilizatorii interesaţi prin intermediul descriptorilor de nivel prevăzuţi în anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 918/2013 privind aprobarea Cadrului naţional al calificărilor, cu modificările şi completările ulterioare, după următoarele criterii:
    a) cunoştinţe;
    b) abilităţi cognitive;
    c) aptitudini/abilităţi/competenţe;
    d) responsabilitate şi autonomie.

    (2) Modalitatea de transpunere a descriptorilor, după criteriile prevăzute la alin. (1), pe fiecare nivel de calificare, este detaliată după cum urmează:
    a) cunoştinţe:
    - nivelul 1 - îşi aminteşte cunoştinţe generale de bază - cunoştinţe faptice^1;
    ^1 Cunoştinţe faptice: elementele de bază pe care elevii trebuie să le cunoască pentru a fi familiarizaţi cu o disciplină sau pentru a rezolva probleme legate de o disciplină.

    – nivelul 2 - îşi aminteşte şi înţelege cunoştinţe de bază dintr-un domeniu, gama de cunoştinţe se limitează la fapte şi idei principale - cunoştinţe faptice^1;
    ^1 Cunoştinţe faptice: elementele de bază pe care elevii trebuie să le cunoască pentru a fi familiarizaţi cu o disciplină sau pentru a rezolva probleme legate de o disciplină.

    – nivelul 3 - aplică cunoştinţe despre un domeniu care include procese, tehnici, materiale, instrumente şi unele idei teoretice - cunoştinţe faptice^1;
    ^1 Cunoştinţe faptice: elementele de bază pe care elevii trebuie să le cunoască pentru a fi familiarizaţi cu o disciplină sau pentru a rezolva probleme legate de o disciplină.

    – nivelul 4 - utilizează o gamă largă de cunoştinţe practice şi teoretice specifice domeniului - cunoştinţe faptice^1 şi cunoştinţe conceptuale^2;
    ^1 Cunoştinţe faptice: elementele de bază pe care elevii trebuie să le cunoască pentru a fi familiarizaţi cu o disciplină sau pentru a rezolva probleme legate de o disciplină.
    ^2 Cunoştinţe conceptuale: relaţiile dintre elementele de bază în cadrul unei structuri mai largi care le permit să funcţioneze împreună.

    – nivelul 5 - utilizează cunoştinţe generale teoretice şi practice care sunt adesea specializate în cadrul unui domeniu şi arată cunoaşterea limitelor bazei de cunoştinţe - cunoştinţe faptice^1 şi cunoştinţe conceptuale^2;
    ^2 Cunoştinţe conceptuale: relaţiile dintre elementele de bază în cadrul unei structuri mai largi care le permit să funcţioneze împreună.


    b) abilităţi cognitive:
    - nivelul 1 - îşi aminteşte cunoştinţe generale de bază - a-şi aminti^3;
    ^3 A-şi aduce aminte: a extrage, a recunoaşte şi a-şi aminti cunoştinţe relevante din memoria pe termen lung.

    – nivelul 2 - îşi aminteşte şi înţelege cunoştinţe de bază dintru-un domeniu, gama de cunoştinţe se limitează la fapte şi idei principale - a-şi aminti^3;
    ^3 A-şi aduce aminte: a extrage, a recunoaşte şi a-şi aminti cunoştinţe relevante din memoria pe termen lung.

    – nivelul 3 - aplică cunoştinţe despre un domeniu care include procese, tehnici, materiale, instrumente şi unele idei teoretice - a-şi aminti^3, a înţelege^4 şi a aplica^5;
    ^3 A-şi aduce aminte: a extrage, a recunoaşte şi a-şi aminti cunoştinţe relevante din memoria pe termen lung.
    ^4 Înţelegere: a crea sens din mesaje orale, scrise şi grafice prin interpretare, exemplificare, clasificare, rezumare, intuire, comparare şi explicare.
    ^5 Aplicare: desfăşurarea sau folosirea unei proceduri prin executare sau implementare.

    – nivelul 4 - utilizează o gamă largă de cunoştinţe practice şi teoretice specifice domeniului - a-şi aminti^3, a înţelege^4 şi a aplica^5;
    ^3 A-şi aduce aminte: a extrage, a recunoaşte şi a-şi aminti cunoştinţe relevante din memoria pe termen lung.
    ^4 Înţelegere: a crea sens din mesaje orale, scrise şi grafice prin interpretare, exemplificare, clasificare, rezumare, intuire, comparare şi explicare.
    ^5 Aplicare: desfăşurarea sau folosirea unei proceduri prin executare sau implementare.

    – nivelul 5 - utilizează cunoştinţe largi teoretice şi practice care sunt adesea specializate în cadrul unui domeniu şi arată cunoaşterea limitelor bazei de cunoştinţe - a-şi aminti^3, a înţelege^4 şi a aplica^5;
    ^3 A-şi aduce aminte: a extrage, a recunoaşte şi a-şi aminti cunoştinţe relevante din memoria pe termen lung.
    ^4 Înţelegere: a crea sens din mesaje orale, scrise şi grafice prin interpretare, exemplificare, clasificare, rezumare, intuire, comparare şi explicare.
    ^5 Aplicare: desfăşurarea sau folosirea unei proceduri prin executare sau implementare.


    c) aptitudini/competenţe:
    - nivelul 1 - utilizează abilităţi de bază pentru a realiza sarcini simple - prestructural^6:
    ^6 Prestructural (fără relevanţă): eşuează, incompetent, nu înţelege sensul.

    – nivelul 2 - utilizează abilităţi şi competenţe-cheie pentru a realiza sarcini în cazurile în care acţiunea este guvernată de reguli care definesc rutina şi strategiile şi selectează şi aplică metode, instrumente şi materiale de bază - unistructural^7;
    ^7 Unistructural (un aspect relevant): identifică, denumeşte, urmează o procedură simplă.

    – nivelul 3 - utilizează o gamă de abilităţi specifice domeniului pentru a realiza sarcini şi a prezenta interpretarea personală prin selectarea şi ajustarea metodelor, instrumentelor şi materialelor - multistructural^8;
    ^8 Multistructural (mai multe aspecte independente relevante): combină, descrie, enumeră, realizează abilităţi de serie, listează.

    – nivelul 4 - dezvoltă abordări strategice pentru sarcini care apar în contexte de muncă sau studiu prin aplicarea cunoştinţelor specializate şi folosirea surselor specializate de informaţii - relaţional^9;
    ^9 Relaţional (integrare într-o structură): analizează, aplică, argumentează, compară/contrastează, critică, explică cauzele, raportează, justifică.

    – nivelul 5 - dezvoltă răspunsuri strategice şi creative în procesul de cercetare a soluţiilor faţă de probleme concrete bine definite şi abstracte şi demonstrează transferul cunoştinţelor teoretice şi practice în crearea de soluţii pentru probleme - relaţional^9;

    d) autonomie şi responsabilitate:
    - nivelul 1 - finalizează sarcini de muncă sau studiu sub supraveghere directă şi demonstrează eficacitate personală în contexte simple şi stabile - începător^10;
    ^10 Începător: are o înţelegere incompletă, abordează mecanic sarcinile şi are nevoie de supraveghere pentru a le finaliza.

    – nivelul 2 - are o responsabilitate limitată pentru îmbunătăţirea performanţei în contexte de muncă sau studiu simple şi stabile, în grupuri familiare, omogene - începător^10;
    ^10 Începător: are o înţelegere incompletă, abordează mecanic sarcinile şi are nevoie de supraveghere pentru a le finaliza.

    – nivelul 3 - îşi asumă responsabilitatea pentru finalizarea sarcinilor şi demonstrează o oarecare independenţă în contexte de muncă sau studiu acolo unde contextele sunt în general stabile, dar unii factori se schimbă - începător avansat^11;
    ^11 Începător avansat: are o înţelegere de lucru, tinde să vadă acţiunile ca o serie de paşi, poate finaliza sarcini mai simple, fără supraveghere.^

    – nivelul 4 - gestionează rolul sub îndrumare în contexte de muncă şi studiu care sunt de obicei previzibile şi unde sunt mulţi factori implicaţi care cauzează schimbări şi unde unii factori sunt interconectaţi - competent^12;
    ^12 Competent: are o bună înţelegere şi experienţă, vede acţiuni cel puţin parţial în context, este capabil să finalizeze munca independent la un standard acceptabil, deşi îi poate lipsi rafinamentul.

    – nivelul 5 - gestionează în mod independent proiecte care necesită rezolvarea problemelor, unde sunt mulţi factori, dintre care unele interacţionează şi duc la schimbări imprevizibile, arată creativitate în dezvoltarea proiectelor, conduce oameni şi analizează performanţa proprie şi a celorlalţi şi îi instruieşte pe alţii şi dezvoltă performanţa echipei - competent^12/ experimentat^13.
    ^12 Competent: are o bună înţelegere şi experienţă, vede acţiuni cel puţin parţial în context, este capabil să finalizeze munca independent la un standard acceptabil, deşi îi poate lipsi rafinamentul.
    ^13 Avansat: are o înţelegere profundă, vede acţiunile în mod holistic, poate obţine un standard ridicat de rutină.



    (3) Nu se acordă nivelul 1 de calificare calificărilor în baza cărora se practică o ocupaţie sau mai multe cu risc ridicat în muncă sau care necesită aptitudini şi deprinderi speciale.
    (4) Procesul de alocare a nivelului de calificare constă în compararea rezultatelor învăţării conţinute de calificarea analizată cu rezultatele învăţării cuprinse în descriptorii de nivel de la alin. (1).

    ART. 3
    (1) În vederea aprobării nivelului de calificare se constituie Comisia de alocare a nivelului de calificare, denumită în continuare Comisie, formată din doi reprezentanţi ai Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale, doi reprezentanţi ai Autorităţii Naţionale pentru Calificări, un reprezentant al comitetului sectorial de care aparţine calificarea şi, după caz, un reprezentant al ministerului sau autorităţii de resort.
    (2) Comisia menţionată la alin. (1) se aprobă prin decizie a preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Calificări.
    (3) Prezentul ordin nu se aplică în învăţământul profesional şi tehnic.

    ART. 4
    (1) Procesul de alocare a nivelului de calificare pentru situaţia prevăzută la art. 1 alin. (2) lit. a) constă în parcurgerea de către utilizatorii interesaţi a următoarelor etape:
    a) completarea fişei ocupaţiei cu datele preluate din memoriul justificativ al ocupaţiei din Clasificarea ocupaţiilor din România, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 1 la metodologie;
    b) descrierea descriptorilor de nivel şi compararea lor cu cei stabiliţi pe niveluri de calificare prevăzuţi în anexa nr. 2 la metodologie;
    c) înaintarea către comitetul sectorial de care aparţine calificarea a unei propuneri de nivel de calificare;
    d) avizarea nivelului de calificare de către comitetul sectorial;
    e) aprobarea nivelului de calificare de către Comisie;
    f) formularea propunerii de revizuire, după caz, a Clasificării ocupaţiilor din România;
    g) menţionarea nivelului de calificare în Registrul naţional al calificărilor profesionale din România de către Autoritatea Naţională pentru Calificări, conform reglementărilor în vigoare.

    (2) Procesul de alocare a nivelului de calificare pentru situaţia prevăzută la art. 1 alin. (2) lit. b) constă în parcurgerea de către utilizatorii interesaţi a următoarelor etape:
    a) stabilirea denumirii calificării;
    b) descrierea activităţilor, atribuţiilor şi sarcinilor;
    c) descrierea cunoştinţelor, aptitudinilor, responsabilităţii şi a autonomiei;
    d) identificarea resurselor externe, a echipamentelor şi uneltelor necesare;
    e) descrierea condiţiilor de muncă, a cerinţelor ataşate şi a riscurilor asociate;
    f) completarea fişei ocupaţiei cu cerinţele prevăzute în anexa nr. 1 la metodologie;
    g) descrierea descriptorilor de nivel şi compararea lor cu cei stabiliţi pe niveluri de calificare, prevăzuţi în anexa nr. 2 la metodologie;
    h) înaintarea către comitetul sectorial de care aparţine calificarea a unei propuneri de nivel de calificare;
    i) avizarea nivelului de calificare de către comitetul sectorial;
    j) aprobarea nivelului de calificare de către Comisie;
    k) menţionarea nivelului de calificare în Registrul naţional al calificărilor profesionale din România de către Autoritatea Naţională pentru Calificări, conform reglementărilor în vigoare.


    ART. 5
    În situaţia în care în descrierea ocupaţiei în Clasificarea ocupaţiilor din România se regăsesc competenţe de niveluri de calificare diferite, nivelul corespunzător se va alege prin consultarea pieţei muncii, înainte de a transmite propunerea de acordare a nivelului de calificare către comitetul sectorial de care aparţine ocupaţia.

    ANEXA 1

    la metodologie
    Fişa ocupaţiei

┌────┬─────────────────────────────────┐
│1. │Denumirea ocupaţiei │
├────┴─────────────────────────────────┤
│Denumire şi cod COR │
└──────────────────────────────────────┘



┌────┬─────────────────────────────────┐
│1.a)│Denumirea calificării necesare │
│ │practicării ocupaţiei │
├────┴─────────────────────────────────┤
│Denumire │
│.............................. │
├──────────────────────────────────────┤
│Titlu │
│.................................. │
├──────────────────────────────────────┤
│Nivelul de calificare CNC │
│.................... │
├──────────────────────────────────────┤
│Calificare nouă DA/NU │
├──────────────────────────────────────┤
│Revizuirea nivelului de calificare DA/│
│NU │
└──────────────────────────────────────┘



┌───┬──────────────────────────────────┐
│2. │Grupa de bază din COR │
├───┴──────────────────────────────────┤
│Grupa de bază din COR actuală │
├──────────────────────────────────────┤
│Grupa de bază din COR propusă │
└──────────────────────────────────────┘



┌──┬───────────────────────────────────┐
│3.│Sectorul de activitate CAEN în care│
│ │se încadrează ocupaţia │
├──┴───────────────────────────────────┤
│Sector CAEN/Diviziuni CAEN │
└──────────────────────────────────────┘



┌──┬───────────────────────────────────┐
│4.│Atribuţiile şi activităţile │
│ │specifice ocupaţiei │
├──┴───────────────────────────────────┤
│ │
├──────────────────────────────────────┤
│ │
├──────────────────────────────────────┤
│ │
└──────────────────────────────────────┘



┌──┬───────────────────────────────────┐
│ │Cerinţe fizico-psihice pentru │
│5.│practicarea ocupaţiei, controalele │
│ │medicale impuse/necesare │
├──┴───────────────────────────────────┤
│ │
├──────────────────────────────────────┤
│ │
├──────────────────────────────────────┤
│ │
├──┬───────────────────────────────────┤
│6.│Deosebirile faţă de alte ocupaţii │
│ │apropiate din aceeaşi grupă de bază│
├──┴───────────────────────────────────┤
│(opţional, dacă există informaţii) │
├──┬───────────────────────────────────┤
│7.│Nivelul de instruire solicitat │
│ │pentru practicarea ocupaţiei │
├──┴───────────────────────────────────┤
│ │
├──────────────────────────────────────┤
│7.1. Cerinţe referitoare la formarea │
│profesională (ruta profesională) │
├──────────────────────────────────────┤
│7.2. Tipul actului de calificare │
├──┬───────────────────────────────────┤
│ │Cerinţe privind aptitudinile, │
│8.│abilităţile şi deprinderile │
│ │solicitate practicantului │
│ │ocupaţiei, manualitate etc. │
├──┴───────────────────────────────────┤
│ │
├──────────────────────────────────────┤
│ │
├──────────────────────────────────────┤
│ │
├──────────────────────────────────────┤
│ │
└──────────────────────────────────────┘



┌──┬───────────────────────────────────┐
│ │Nivelul de responsabilitate faţă de│
│9.│ceilalţi, pe verticală şi │
│ │orizontală │
├──┴───────────────────────────────────┤
│ │
├──────────────────────────────────────┤
│ │
└──────────────────────────────────────┘



┌───┬──────────────────────────────────┐
│10.│Nivelul de autonomie, de decizie │
│ │proprie │
├───┴──────────────────────────────────┤
│ │
├──────────────────────────────────────┤
│ │
└──────────────────────────────────────┘



┌───┬──────────────────────────────────┐
│ │Utilajele, maşinile, echipamentele│
│11.│de lucru implicate şi riscurile │
│ │privind utilizarea acestora │
├───┴──────────────────────────────────┤
│ │
├──────────────────────────────────────┤
│ │
├──────────────────────────────────────┤
│ │
└──────────────────────────────────────┘



┌───┬──────────────────────────────────┐
│12.│Echipamentele de protecţie │
│ │folosite în procesul muncii │
├───┴──────────────────────────────────┤
│ │
├──────────────────────────────────────┤
│ │
├──────────────────────────────────────┤
│ │
└──────────────────────────────────────┘



┌───┬──────────────────────────────────┐
│ │Riscurile la locul de muncă: │
│ │zgomot, vibraţii, microclimat, │
│ │iluminat, amenajarea postului, │
│ │noxe chimice/biologice, radiaţii, │
│13.│risc de electrocutare, incendiu, │
│ │lucru la înălţime, spaţiu, │
│ │întuneric, risc de explozie, │
│ │animale periculoase, pericole de │
│ │altă natură etc. │
├───┴──────────────────────────────────┤
│ │
├──────────────────────────────────────┤
│ │
├──────────────────────────────────────┤
│ │
└──────────────────────────────────────┘



┌───┬──────────────────────────────────┐
│ │Mediul de activitate şi cerinţele │
│14.│pentru condiţii de muncă │
│ │periculoasă │
├───┴──────────────────────────────────┤
│ │
├──────────────────────────────────────┤
│ │
├──────────────────────────────────────┤
│ │
├───┬──────────────────────────────────┤
│ │Competenţele comune, necesare la │
│15.│locul de muncă, specifice grupei │
│ │de bază │
├───┴──────────────────────────────────┤
│ │
├──────────────────────────────────────┤
│ │
├──────────────────────────────────────┤
│ │
├──────────────────────────────────────┤
│ │
├───┬──────────────────────────────────┤
│ │Competenţele tehnice generale la │
│16.│locul de muncă, specifice grupei │
│ │de bază │
├───┴──────────────────────────────────┤
│ │
├──────────────────────────────────────┤
│ │
├──────────────────────────────────────┤
│ │
├──────────────────────────────────────┤
│ │
└──────────────────────────────────────┘



┌───┬──────────────────────────────────┐
│ │Competenţele profesionale │
│17.│specifice de specialitate şi │
│ │specializare │
├───┴──────────────────────────────────┤
│ │
├──────────────────────────────────────┤
│ │
├──────────────────────────────────────┤
│ │
├───┬──────────────────────────────────┤
│18.│Programul de lucru │
├───┴──────────────────────────────────┤
│(normal, ture, de noapte etc.) │
└──────────────────────────────────────┘


    NOTĂ:
    Informaţiile vor fi completate în conformitate cu Ordinul ministrului muncii şi solidarităţii sociale şi al preşedintelui Institutului Naţional de Statistică nr. 270/273/2002 privind aprobarea Procedurii de actualizare a nomenclatorului Clasificarea ocupaţiilor din România.


    ANEXA 2

    la metodologie
    Structura descriptorilor pe niveluri de calificare, descrişi sub formă de cunoştinţe şi competenţe

┌──────────┬───────────────┬───────────────────────────────────────┬───────────────────────────────────────┬───────────────┐
│ │Cunoştinţe │Aptitudini (competenţe profesionale) │Responsabilitate şi autonomie │Observaţii │
│ │ │ │(competenţe personale) │ │
│ ├───────────────┼──────────────────────┬────────────────┼──────────────────────┬────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │ │ │ │Nivel de │
│ │ │ │ │ │ │educaţie^1 │
│ │ │ │ │ │ │^1 Nivelul de │
│ │ │ │ │ │ │educaţie este │
│ │ │ │ │ │ │indicat conform│
│ │ │ │ │ │ │Ordinului │
│ │ │ │ │ │ │ministrului │
│ │ │ │ │ │ │educaţiei │
│ │ │ │ │ │ │naţionale şi al│
│ │ │ │ │ │ │ministrului │
│ │ │ │ │ │ │muncii şi │
│ │ │ │ │ │ │justiţiei │
│ │ │ │ │ │ │sociale nr. │
│ │ │ │ │ │ │5.039/2.126/ │
│ │ │ │ │ │ │2018 privind │
│ │ │ │ │ │ │aprobarea │
│ │ │ │ │ │ │corespondenţei │
│ │ │ │ │ │ │dintre │
│ │ │ │ │ │ │nivelurile │
│ │ │ │ │ │ │Cadrului │
│ │ │ │ │ │ │naţional al │
│ │ │ │ │ │ │calificărilor, │
│Nivel de │Cunoştinţe de │ │ │ │ │actele de │
│calificare│bază şi │Competenţe comune la │Competenţe │Competenţe │Competenţe │studii/ │
│ │competenţe │locul de muncă │profesionale şi │transversale/sociale │personale şi │calificare ce │
│ │educaţionale │ │tehnice generale│ │atitudini │se eliberează, │
│ │ │ │ │ │ │tipul de │
│ │ │ │ │ │ │programe de │
│ │ │ │ │ │ │educaţie şi │
│ │ │ │ │ │ │formare │
│ │ │ │ │ │ │profesională │
│ │ │ │ │ │ │din România │
│ │ │ │ │ │ │prin care pot │
│ │ │ │ │ │ │fi dobândite │
│ │ │ │ │ │ │nivelurile de │
│ │ │ │ │ │ │calificare, │
│ │ │ │ │ │ │nivelurile de │
│ │ │ │ │ │ │referinţă ale │
│ │ │ │ │ │ │Cadrului │
│ │ │ │ │ │ │european al │
│ │ │ │ │ │ │calificărilor, │
│ │ │ │ │ │ │precum şi │
│ │ │ │ │ │ │condiţiile de │
│ │ │ │ │ │ │acces │
│ │ │ │ │ │ │corespunzătoare│
│ │ │ │ │ │ │fiecărui nivel │
│ │ │ │ │ │ │de calificare, │
│ │ │ │ │ │ │cu completările│
│ │ │ │ │ │ │ulterioare. │
├──────────┼───────────────┼──────────────────────┼────────────────┼──────────────────────┼────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │1. Controlul şi │ │ │ │
│ │ │ │asigurarea │ │1. Demonstrează │ │
│ │ │ │calităţii │ │dorinţa să │ │
│ │ │ │2. │ │înveţe/educaţie │ │
│ │ │ │Operaţionalizare│ │pe tot parcursul│ │
│ │ │ │şi îmbunătăţirea│ │vieţii, │ │
│ │1. Comportament│ │producţiei │ │capacitatea de │ │
│ │social şi civic│1. Lucrul cu unelte, │3. Mentenanţă, │ │perfecţionare, │Primară │
│ │2. Alfabetizare│instrumente şi │instalare, │1. Cetăţeneşti (norme │competenţe noi │Secundară │
│ │- vorbit, │tehnologii │reparare la │cetăţeneşti) │2. Integritate │Generală │
│ │scris, citit │2. Verificare, │locul de muncă/ │2. Antreprenoriale │socială │obligatorie │
│ │3. ŞTIAM │examinare, │în profesie │3. Negociere │3. │Liceu │
│ │(Ştiinţe, │înregistrare │4. Management de│4. Management- │Profesionalism/ │(Se acordă │
│ │Tehnologie, │3. Plan de afaceri │proiect aplicat │planificare-coordonare│Lucrul sub │pentru formarea│
│ │Inginerie, Arte│4. Lucrul în echipă │în profesie, │5. Coordonarea cu │presiune │profesională a │
│ │şi Matematică) │5. Rezolvarea │monitorizarea │ceilalţi la locul de │4. Autonomie/ │adulţilor, şi │
│ │4. Gândire │problemelor şi luarea │producţiei, │muncă │Independenţă │nu pentru │
│ │critică şi │deciziilor │standarde │6. Sensibilizare şi │5. │învăţământul │
│ │analitică │6. │5. Proiectare/ │expresie culturală │Responsabilitate│profesional şi │
│ │5. Comunicare │Planificare-organizare│design în │ │la locul de │tehnic.) │
│ │6. Digitale │ │profesie │ │muncă │ │
│ │ │ │6. SSM şi │ │6. Iniţiativă - │ │
│ │ │ │protecţia │ │voinţa de a │ │
│ │ │ │mediului la │ │lucra - │ │
│ │ │ │locul de muncă, │ │persistenţă │ │
│ │ │ │ergonomia │ │ │ │
│ │ │ │locului de muncă│ │ │ │
├──────────┼───────────────┼──────────────────────┼────────────────┼──────────────────────┼────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │Să îndeplinească│ │ │ │
│ │ │ │sarcini simple │ │ │ │
│ │ │ │la locul de │ │ │ │
│ │ │ │muncă │ │ │ │
│ │ │ │Să respecte │ │ │ │
│ │ │ │nivelul minim de│ │ │ │
│ │ │ │calitate a │ │ │ │
│ │ │ │muncii, conform │Munca sau studiul sub │ │ │
│ │ │ │standardelor şi │supraveghere directă │ │ │
│ │ │ │normelor │într-un context │Să accepte să │ │
│ │Cunoştinţe │Aptitudini de bază │stabilite la │structurat │fie îndrumat │ │
│ │generale de │necesare pentru a │locul de muncă │Să cunoască │pentru a învăţa │ │
│ │bază │executa sarcini simple│Să cunoască şi │obligaţiile │în vederea │ │
│ │Să aibă un │Să poată să lucreze cu│să respecte │cetăţeneşti, │dezvoltării │ │
│ │nivel minim de │unelte, tehnologie şi │mediul de muncă │comportamentale │profesionale │Absolvent de │
│Nivelul 1 │cunoştinţe │echipamente pentru │şi standardele │minimale de trai în │Să lucreze │minimum 4 clase│
│ │educaţionale │rezolvarea sarcinilor │de securitate şi│societate │într-o manieră │Vârsta minimă │
│ │Să poată │simple │sănătate în │Să accepte feedback în│responsabilă sub│conform legii │
│ │comunica în │Să înveţe să lucreze │muncă │sarcini rutiniere, sub│supraveghere │ │
│ │limba română şi│în echipă pentru │Să respecte │supraveghere directă │directă, într-un│ │
│ │maternă │rezolvarea sarcinilor │norme de etică │la locul de muncă │context familiar│ │
│ │ │simple de muncă │profesională la │Să schimbe informaţii │şi stabil │ │
│ │ │ │locul de muncă │profesionale specifice│ │ │
│ │ │ │Să deţină │locului de muncă │ │ │
│ │ │ │competenţe │ │ │ │
│ │ │ │profesionale │ │ │ │
│ │ │ │specifice │ │ │ │
│ │ │ │ocupaţiei (Se │ │ │ │
│ │ │ │descriu prin │ │ │ │
│ │ │ │standardul │ │ │ │
│ │ │ │ocupaţional │ │ │ │
│ │ │ │70%.) │ │ │ │
├──────────┼───────────────┼──────────────────────┼────────────────┼──────────────────────┼────────────────┼───────────────┤
│ │Cunoştinţe │ │ │ │ │ │
│ │faptice de bază│ │Să îndeplinească│ │ │ │
│ │într-un domeniu│ │sarcini │Munca sau studiul sub │ │ │
│ │de muncă sau de│Aptitudini cognitive │rutiniere la │supraveghere, cu un │Să accepte să │ │
│ │studiu │şi practice de bază, │locul de muncă │anumit grad de │fie îndrumat │ │
│ │Să înţeleagă │necesare pentru │Să respecte │autonomie │pentru a învăţa │ │
│ │cunoştinţe │utilizarea │nivelul minim de│Îşi asumă o │în vederea │ │
│ │profesionale de│informaţiilor │calitate a │responsabilitate │dezvoltării │ │
│ │bază din │relevante în scopul │muncii, conform │limitată sub directă │profesionale │ │
│ │domeniul de │executării sarcinilor │standardelor şi │supraveghere pentru │Să lucreze │Absolvent de │
│ │muncă; să │şi al rezolvării │normelor │cantitatea şi │într-o manieră │minimum 8 clase│
│ │obţină şi să │problemelor de rutină,│stabilite la │calitatea rezultatelor│responsabilă şi │Vârsta minimă │
│ │schimbe │prin utilizarea unor │locul de muncă │muncii │în mare parte │conform legii │
│ │informaţii │reguli şi instrumente │Să cunoască şi │Să cunoască │sub │ │
│ │verbal şi în │simple, în condiţiile │să respecte │obligaţiile │supraveghere, │ │
│ │scris │unor indicaţii clare │mediul de muncă │cetăţeneşti, │într-un context │ │
│ │Să înţeleagă │Să poată să lucreze cu│şi standardele │comportamentale │familiar şi │ │
│ │corelări simple│unelte, tehnologie şi │de securitate şi│minimale de trai în │stabil │ │
│Nivelul 2 │într-o tematică│ │sănătate în │societate │ │ │
│ │dată sau │ │muncă │ │ │ │
│ │într-un domeniu│ │ │ │ │ │
│ │de muncă │ │ │ │ │ │
│ ├───────────────┼──────────────────────┼────────────────┼──────────────────────┼────────────────┼───────────────┤
│ │Să înţeleagă ce│ │ │ │ │ │
│ │cunoştinţe │ │Să respecte │ │ │ │
│ │educaţionale │ │norme de etică │ │ │ │
│ │sunt necesare │echipamente pentru │profesională la │Să accepte feedback în│ │ │
│ │pe o tematică │rezolvarea sarcinilor │locul de muncă │sarcini simple, sub │ │ │
│ │dată sau │simple │Să deţină │supraveghere directă │ │ │
│ │într-un domeniu│Să înveţe să lucreze │competenţe │la locul de muncă │ │ │
│ │de muncă │în echipă pentru │profesionale │Să schimbe informaţii │ │ │
│ │Să poată │rezolvarea sarcinilor │specifice │profesionale specifice│ │ │
│ │comunica în │rutiniere de muncă │ocupaţiei (Se │locului de muncă │ │ │
│ │limba română şi│ │descriu prin │ │ │ │
│ │maternă în │ │standardul │ │ │ │
│ │context de │ │ocupaţional.) │ │ │ │
│ │muncă │ │ │ │ │ │
├──────────┼───────────────┼──────────────────────┼────────────────┼──────────────────────┼────────────────┼───────────────┤
│ │Cunoştinţe │ │Să îndeplinească│ │ │ │
│ │faptice, │ │sarcinile de la │ │ │ │
│ │cunoaşterea │ │locul de muncă │ │ │ │
│ │unor principii,│ │şi să se asigure│ │ │ │
│ │procese şi │ │de realizarea │ │ │ │
│ │concepte │ │corespunzătoare │ │ │ │
│ │generale │O gamă de aptitudini │a acestora │ │ │ │
│ │dintr-un │cognitive şi practice │Să respecte │Asumarea │ │ │
│ │domeniu de │necesare pentru │standardele şi │responsabilităţii │ │ │
│ │muncă sau de │executarea sarcinilor │normele de │pentru executarea │ │ │
│ │studiu şi în │şi rezolvarea │calitate a │sarcinilor într-un │ │ │
│ │situaţii │problemelor, prin │muncii la locul │domeniu de muncă sau │ │ │
│ │parţial │selectarea şi │de muncă │de studiu │ │ │
│ │familiare │aplicarea de metode, │Să identifice şi│Adaptarea propriului │ │ │
│ │Să aplice │instrumente, materiale│să rezolve │comportament la │ │ │
│ │cunoştinţe │şi informaţii de bază │probleme simple │circumstanţe pentru │Să înveţe să se │ │
│ │profesionale │Să selecteze unelte, │la locul de │rezolvarea problemelor│dezvolte │ │
│ │generale din │tehnologie şi │muncă, sub │Să îşi asume │profesional │ │
│ │domeniul de │echipamente necesare │supraveghere │responsabilitatea │într-un mediu │Absolvent de │
│Nivelul 3 │muncă │executării sarcinilor │limitată │pentru cantitatea şi │controlat │minimum 8 clase│
│ │Să aplice │şi rezolvării │Să cunoască şi │calitatea rezultatelor│Să lucreze │Vârsta minimă │
│ │conexiuni │problemelor │să respecte │muncii │într-o manieră │conform legii │
│ │logice │Să prezinte │mediul de muncă │Să respecte │responsabilă în │ │
│ │utilizând │adaptabilitate la │şi standardele │obligaţiile │activităţile │ │
│ │cunoştinţe │schimbare în contexte │de securitate şi│cetăţeneşti, │desfăşurate │ │
│ │profesionale │de învăţare sau │sănătate în │comportamentale de │ │ │
│ │generale │profesionale │muncă │trai în societate │ │ │
│ │Să aplice │Să lucreze în echipă │Să respecte │Să accepte feedback şi│ │ │
│ │cunoştinţe │pentru îndeplinirea │norme de etică │critici specifice │ │ │
│ │educaţionale │sarcinilor şi │profesională la │domeniului de muncă │ │ │
│ │necesare │rezolvarea problemelor│locul de muncă │Să schimbe informaţii │ │ │
│ │într-un domeniu│specifice de la locul │Să deţină │profesionale în │ │ │
│ │de muncă │de muncă │competenţe │domeniul de muncă │ │ │
│ │Să poată │ │profesionale │ │ │ │
│ │comunica în │ │specifice │ │ │ │
│ │limba română şi│ │ocupaţiei (Se │ │ │ │
│ │maternă, verbal│ │descriu prin │ │ │ │
│ │şi în scris, în│ │standardul │ │ │ │
│ │context │ │ocupaţional.) │ │ │ │
│ │profesional │ │ │ │ │ │
├──────────┼───────────────┼──────────────────────┼────────────────┼──────────────────────┼────────────────┼───────────────┤
│ │Cunoştinţe │ │ │ │ │ │
│ │faptice şi │ │Să dezvolte │ │ │ │
│ │teoretice în │ │metode pentru │ │ │ │
│ │contexte largi,│ │îndeplinirea │ │ │ │
│ │în cadrul unui │ │sarcinilor │ │ │ │
│ │domeniu de │ │generale şi │ │ │ │
│ │muncă sau de │O gamă de aptitudini │rezolvarea │Autogestionare în │ │ │
│ │studiu │cognitive şi practice │problemelor la │cadrul liniilor │ │ │
│ │Să utilizeze │necesare pentru │locul de muncă │directoare aferente │Să manifeste │ │
│ │cunoştinţe │găsirea de soluţii la │Să asigure │unor contexte de muncă│iniţiativă │ │
│ │profesionale în│probleme specifice │pentru el şi │sau de studiu în │pentru │ │
│ │contexte largi │într-un domeniu de │echipă calitatea│general previzibile, │dezvoltarea │ │
│ │din domeniul de│muncă sau de studiu │muncii, prin │dar care se pot │profesională │ │
│ │muncă │Să utilizeze unelte, │evaluarea │schimba │de-a lungul │ │
│ │Să utilizeze │tehnologie şi │rezultatelor │Supravegherea │vieţii şi să │ │
│ │conexiuni │echipamente necesare │obţinute conform│activităţii de rutină │supervizeze în │ │
│ │logice │găsirii de soluţii la │strategiilor │a altor persoane, │contexte │Absolvent de │
│ │utilizând │probleme specifice │utilizate │preluând o anumită │limitate │liceu fără │
│ │cunoştinţe │Să înţeleagă noi │Să rezolve │responsabilitate │pregătirea │diplomă de │
│ │profesionale │abordări strategice │probleme bine │pentru evaluarea şi │altora │bacalaureat │
│ │generale în │pentru adaptarea la │definite la │îmbunătăţirea │Să lucreze şi să│ │
│ │contexte largi │sarcini noi şi │locul de muncă │activităţilor de muncă│supravegheze │ │
│ │din domeniul de│obiective noi la locul│şi să │sau de studiu │munca echipei, │ │
│ │muncă │de muncă, prin │supravegheze │Să îşi asume │desfăşurată │ │
│ │Să utilizeze │cunoştinţe şi │rezolvarea │responsabilitatea │într-o manieră │ │
│ │cunoştinţe │informaţii │problemelor │pentru cantitatea şi │responsabilă, în│ │
│ │educaţionale în│specializate │membrilor │calitatea rezultatelor│contexte │ │
│ │contexte largi,│Să înţeleagă şi să │echipei │muncii proprii şi │generale │ │
│Nivelul 4 │în cadrul unui │supervizeze lucrul în │Să asigure │pentru activităţile │ │ │
│ │domeniu de │echipă, │pentru el şi │rutiniere ale │ │ │
│ │muncă sau de │ │echipă │membrilor echipei │ │ │
│ │studiu │ │respectarea │ │ │ │
│ │Să poată │ │mediului de │ │ │ │
│ │comunica în │ │muncă şi a │ │ │ │
│ │limba română şi│ │standardelor │ │ │ │
│ │maternă, verbal│ │ │ │ │ │
│ │şi │ │ │ │ │ │
│ ├───────────────┼──────────────────────┼────────────────┼──────────────────────┼────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │de securitate şi│Să respecte normele │ │ │
│ │ │ │sănătate în │sociale general │ │ │
│ │ │ │muncă │acceptate în context │ │ │
│ │ │ │Să respecte şi │profesional şi să │ │ │
│ │ │ │să asigure │supervizeze aplicarea │ │ │
│ │ │ │respectarea │acestora în cadrul │ │ │
│ │ │ │normelor de │echipei │ │ │
│ │ │ │etică │Să accepte şi să ofere│ │ │
│ │în scris, în │pentru îndeplinirea │profesională la │feedback şi critici │ │ │
│ │context │sarcinilor rutiniere │locul de muncă │specifice domeniului │ │ │
│ │profesional │şi rezolvarea │Să deţină │de muncă sau studiu │ │ │
│ │ │problemelor │competenţe │Să schimbe informaţii │ │ │
│ │ │ │profesionale │profesionale în │ │ │
│ │ │ │specifice │domeniul de muncă, în │ │ │
│ │ │ │domeniului de │cadrul echipei de │ │ │
│ │ │ │activitate (Se │lucru │ │ │
│ │ │ │descriu în │Să îi instruiască pe │ │ │
│ │ │ │standardele │alţii şi să │ │ │
│ │ │ │ocupaţionale.) │îmbunătăţească │ │ │
│ │ │ │ │performanţa echipei │ │ │
├──────────┼───────────────┼──────────────────────┼────────────────┼──────────────────────┼────────────────┼───────────────┤
│ │ │ │Să dezvolte │ │ │ │
│ │ │ │metode şi │ │ │ │
│ │ │ │răspunsuri │ │ │ │
│ │ │ │creative în │ │ │ │
│ │ │ │îndeplinirea │ │ │ │
│ │ │ │sarcinilor şi │ │ │ │
│ │Cunoştinţe │ │rezolvarea │ │ │ │
│ │faptice şi │ │problemelor la │ │ │ │
│ │teoretice │ │locul de muncă │Gestionare şi │ │ │
│ │cuprinzătoare, │ │Să asigure │supraveghere în │ │ │
│ │specializate, │ │pentru el şi │situaţii de muncă sau │ │ │
│ │într-un domeniu│ │echipă calitatea│de studiu în care │ │ │
│ │de muncă sau de│ │muncii, prin │schimbările sunt │ │ │
│ │studiu şi │ │evaluarea │imprevizibile │ │ │
│ │conştientizarea│ │rezultatelor │Revizuirea şi │Să manifeste │ │
│ │limitelor │O gamă amplă de │obţinute conform│dezvoltarea │iniţiativă │ │
│ │cunoştinţelor │aptitudini cognitive │strategiilor │performanţelor proprii│pentru │ │
│ │respective │şi practice necesare │utilizate │şi ale altora │dezvoltarea │ │
│ │Să utilizeze │pentru conceperea de │Să rezolve │Să îşi asume │profesională │ │
│ │cunoştinţe │soluţii creative la │probleme bine │responsabilitatea │proprie şi a │ │
│ │profesionale │probleme abstracte │definite sau │pentru cantitatea şi │membrilor │ │
│ │într-un cadru │Să utilizeze unelte, │apărute în │calitatea rezultatelor│echipei │ │
│ │specializat din│tehnologie şi │situaţii supuse │muncii proprii şi │Să asigure │ │
│ │domeniul de │echipamente, în │schimbărilor la │pentru gestionarea │desfăşurarea │ │
│ │muncă │conceperea de soluţii │locul de muncă │muncii membrilor │muncii într-o │ │
│ │Să utilizeze │creative la probleme │şi să │echipei │manieră │ │
│ │conexiuni │abstracte │supravegheze │Să respecte normele │responsabilă, în│Absolvent de │
│ │logice │Să aplice strategii │rezolvarea │sociale general │contexte │liceu cu sau │
│Nivelul 5 │utilizând │creative în procesul │problemelor │acceptate în context │specifice, dar │fără diplomă de│
│ │cunoştinţele │de identificare a │membrilor │profesional şi să │care pot fi │bacalaureat │
│ │profesionale │soluţiilor pentru │echipei │supervizeze aplicarea │supuse │ │
│ │într-un cadru │rezolvarea problemelor│Să asigure │acestora în cadrul │schimbărilor │ │
│ │specializat din│bine definite │pentru el şi │echipei │Să coordoneze │ │
│ │domeniul de │Să coordoneze lucrul │echipă │Să accepte şi să ofere│echipa şi să │ │
│ │muncă │în echipă pentru │respectarea │feedback şi critici │analizeze │ │
│ │Să utilizeze │îndeplinirea │mediului de │specifice │performanţa │ │
│ │cunoştinţele │sarcinilor şi │muncă şi a │activităţilor │proprie şi a │ │
│ │educaţionale │rezolvarea problemelor│standardelor de │desfăşurate/ │celorlalţi │ │
│ │într-un cadru │(care pot fi supuse │securitate şi │supravegheate la locul│Să aibă spirit │ │
│ │specializat din│schimbărilor) la locul│sănătate în │de muncă sau studiu │de iniţiativă şi│ │
│ │domeniul de │de muncă │muncă │Să gestioneze schimbul│să deţină │ │
│ │muncă │ │Să respecte şi │de informaţii │competenţe │ │
│ │Să poată │ │să asigure │profesionale în │antreprenoriale │ │
│ │comunica în │ │respectarea │domeniul de muncă │ │ │
│ │limba română şi│ │normelor de │Să îi instruiască pe │ │ │
│ │maternă, verbal│ │etică │alţii şi să │ │ │
│ │şi în scris, │ │profesională la │îmbunătăţească │ │ │
│ │într-un cadru │ │locul de muncă │performanţa echipei │ │ │
│ │specializat din│ │Să deţină │ │ │ │
│ │domeniul de │ │competenţe │ │ │ │
│ │muncă │ │profesionale │ │ │ │
│ │ │ │specifice │ │ │ │
│ │ │ │domeniului de │ │ │ │
│ │ │ │activitate (Se │ │ │ │
│ │ │ │descriu în │ │ │ │
│ │ │ │standardele │ │ │ │
│ │ │ │ocupaţionale.) │ │ │ │
└──────────┴───────────────┴──────────────────────┴────────────────┴──────────────────────┴────────────────┴───────────────┘


    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016