Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
METODOLOGIE din 31 august 2006 de organizare si desfasurare a testelor nationale, in vederea accesului absolventilor clasei a VIII-a in clasa a IX-a a anului scolar 2007-2008*)
EMITENT: MINISTERUL EDUCATIEI SI CERCETARII PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 748 bis din 1 septembrie 2006
__________
*) Aprobatã de <>Ordinul nr. 5001 din 31 august 2006 , publicat in Monitorul Oficial nr. 748 din 1 septembrie 2006, Partea I.
I. DISPOZITII GENERALE
ART. 1
(1) In conformitate cu articolul 22, alin. (1) din <>Legea Invatamantului nr. 84/1995 , republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, "Accesul absolventilor clasei a VIII-a in clasa a IX-a a ciclului inferior al liceului sau a scolii de arte si meserii se realizeaza prin procedura de selectie si repartizare, reglementata conform Metodologiei Ministerului Educatiei, Cercetarii si Tineretului, care se da publicitatii pana la inceputul anului scolar".
(2) In vederea realizarii selectiei si repartizarii absolventilor clasei a VIII-a in clasa a IX-a a ciclului inferior al liceului sau a scolii de arte si meserii, se organizeaza teste nationale la disciplinele Limba si literatura romana, Matematica si, la alegere, Istoria romanilor sau Geografia Romaniei. Candidatii apartinand minoritatilor nationale, care au urmat cursurile gimnaziale in limba materna, sustin si un test la Limba si literatura materna.
(3) Procedura de selectie privind accesul absolventilor clasei a VIII-a in clasa a IX-a are in vedere urmatoarele criterii:
- media la testele nationale, cu o pondere de 50%;
- media de absolvire a claselor a V-a - a VIII-a, cu o pondere de 50%.
(4) In vederea admiterii la liceele vocationale sau la clasele cu predare a unei limbi moderne in regim bilingv, candidatii sustin si probe de aptitudini sau probe de verificare a cunostintelor de limba moderna.
ART. 2
Au dreptul sa se prezinte la testele nationale atat persoanele care au promovat clasa a VIII-a de gimnaziu din seria curenta, cat si cele din seriile anterioare, care nu au promovat examenul de capacitate sau testele nationale, indiferent de varsta candidatului.
ART. 3
(1) Testele nationale se sustin anual, intr-o singura sesiune.
(2) In caz de nepromovare a testelor nationale, acestea pot fi sustinute in oricare dintre sesiunile ulterioare.
(3) Atat candidatii proveniti din invatamantul de stat, cat si cei din invatamantul particular au dreptul sa sustina testele nationale, fara taxa.
ART. 4
Elevilor care promoveaza testele nationale li se elibereaza un certificat care sa ateste promovarea acestora. Celor care nu promoveaza testele nationale li se elibereaza, la cerere, copie de pe foaia matricola.
ART. 5
In sensul prezentei metodologii, se definesc urmatorii termeni:
- procedura - act intern care precizeaza modalitatea prin care trebuie sa se desfasoare anumite activitati si care cuprinde standarde, criterii, date-limita, responsabilitati si solutii practice pentru realizarea acestora;
- sesiune de teste nationale - perioada prestabilita in care se inscriu candidatii, se sustin probele de testare, se solutioneaza contestatiile si se afiseaza rezultatele;
- proba de teste nationale - forma de testare programata sa se desfasoare la o data prestabilita, constand in sustinerea unui test scris, la anumite discipline;
- Comisie Nationala de Organizare a Testelor Nationale, comisie judeteana de teste nationale/a municipiului Bucuresti, comisie de teste nationale, comisie de contestatii - grupuri de cadre didactice cu o structura ierarhica, cu atributii specifice in organizarea si desfasurarea testarii, la nivel national, judetean si, respectiv, local;
- centru de testare, centru zonal de evaluare - unitati de invatamant organizate special pentru desfasurarea testarii nationale;
- profesor evaluator - cadru didactic cu atributii in evaluarea lucrarilor scrise, in baza unor bareme de corectare si de notare;
- asistent - cadru didactic cu atributii de supraveghere in salile din centrele de testare;
- stagiu de instruire - cursuri de instruire pe problematica specifica evaluarii, precum si a organizarii si a desfasurarii testarii, care se realizeaza inaintea sesiunii de testare nationala;
- fisa-tip informatizata - cerere individuala de inscriere la testare, in format electronic, care cuprinde datele de identificare a candidatului si lista disciplinelor de testare pentru care acesta a optat;
- borderou de evaluare - document-tip in care se inregistreaza, conform baremului de evaluare si de notare, punctajul alocat fiecarui raspuns;
- catalog electronic - document oficial de testare, informatizat, instituit la nivelul centrului de testare, care cuprinde datele de identificare a candidatilor si notele obtinute de acestia, precum si numele componentilor comisiei de teste nationale si ale profesorilor evaluatori; pentru oficializarea documentului se realizeaza doua copii in forma tiparita, semnate de presedinte, vicepresedinte, secretar si profesorii examinatori/evaluatori;
- reevaluare a lucrarilor - procesul de recorectare a unor lucrari, in conditii de resecretizare, de catre alti profesori evaluatori decat cei care au realizat evaluarea initiala, cu scopul verificarii corectitudinii evaluarii initiale;
- certificat - document oficial care atesta promovarea testelor nationale.
II. COORDONAREA METODOLOGICA A TESTELOR NATIONALE
ART. 6
(1) Coordonarea pe plan national a actiunilor privind organizarea si desfasurarea selectiei pe baza testelor nationale este asigurata de Comisia Nationala de Organizare a Testelor Nationale, numita in continuare Comisia Nationala, care se constituie anual, prin ordin al ministrului si functioneaza in cadrul Ministerului Educatiei si Cercetarii.
(2) In fiecare judet si in municipiul Bucuresti, se constituie comisia judeteana/a municipiului Bucuresti de organizare a testelor nationale, numita mai departe comisia judeteana.
(3) Comisiile judetene/a municipiului Bucuresti asigura aplicarea riguroasa a normelor metodologice, organizeaza si coordoneaza desfasurarea testelor nationale in fiecare judet/in municipiul Bucuresti.
(4) In fiecare judet se constituie centre de testare, in care se sustin testele nationale, si centre zonale de evaluare, in care se realizeaza evaluarea lucrarilor scrise. Se recomanda organizarea unui numar mic de centre de evaluare pe judet, care sa asigure unitatea evaluarii, tinand cont, in acelasi timp, de distributia geografica a unitatilor de invatamant si de existenta personalului calificat. In fiecare centru de testare si in fiecare centru zonal de evaluare, se constituie si functioneaza comisii, numite in conformitate cu prezenta metodologie si coordonate de catre un presedinte.
ART. 7
Comisia Nationala de Organizare a Testelor Nationale coordoneaza si monitorizeaza organizarea si desfasurarea actiunilor pentru testele nationale. Comisia Nationala se compune din:
- presedinte: secretarul de stat pentru invatamant preuniversitar;
- vicepresedinti: directorul general al Directiei Generale Invatamant Preuniversitar, directorul general al Directiei Generale Invatamant in Limbile Minoritatilor, directorul Serviciului National de Evaluare si Examinare;
- secretar: un specialist din cadrul Serviciului National de Evaluare si Examinare;
- 5-9 membri: directori, sefi de serviciu, inspectori generali din Ministerul Educatiei si Cercetarii, specialisti din cadrul Serviciului National de Evaluare si Examinare, profesori din invatamantul preuniversitar.
ART. 8
Comisia Nationala are urmatoarele atributii:
(1) publica, la inceputul anului scolar, calendarul si metodologia de organizare si desfasurare a testelor nationale, precum si programele pentru testele nationale;
(2) aproba, in baza unei proceduri, lista centrelor de testare si de evaluare pentru teste nationale, ca urmare a propunerilor comisiilor judetene/a municipiului Bucuresti;
(3) organizeaza stagii de instruire pentru presedintii comisiilor judetene/a municipiului Bucuresti;
(4) stabileste fisa de atributii pentru presedinti, vicepresedinti, secretari, membrii comisiilor, asistenti si pentru profesorii evaluatori;
(5) in situatii justificate, poate decide, la propunerea comisiilor judetene sau a delegatului Comisiei Nationale, inlocuirea unor presedinti de comisie;
(6) stabileste numarul variantelor de subiecte pentru probele scrise, din care se extrag, prin tragere la sorti, subiectul de testare nationala si subiectul de rezerva;
(7) decide, in cazuri justificate, folosirea subiectului de rezerva;
(8) controleaza modul in care isi desfasoara activitatea comisiile judetene, comisiile din centrele de testare din centrele zonale de evaluare si comisiile de contestatii;
(9) poate decide evaluarea lucrarilor dintr-un judet in alt judet;
(10) decide reevaluarea unor lucrari, in perioada desfasurarii testarii sau ulterior, dar nu mai tarziu de un an de la desfasurarea acesteia;
(11) analizeaza desfasurarea si rezultatele testelor nationale, pe baza rapoartelor elaborate de comisiile judetene/a municipiului Bucuresti si prezinta concluziile conducerii Ministerului Educatiei si Cercetarii;
(12) propune ministrului Educatiei si Cercetarii, in situatii de forta majora, modificari in modul de organizare si desfasurare a testelor nationale;
(13) publica, pana la data de 15 ianuarie, variantele de subiecte.
ART. 9
Comisia Nationala poate delega reprezentanti pe langa comisiile judetene/a municipiului Bucuresti. Delegatul Comisiei Nationale are urmatoarele atributii:
(1) controleaza respectarea prezentei metodologii de catre comisia judeteana/a municipiului Bucuresti si de catre comisia de contestatii, inspecteaza centrele de testare si centrele zonale de evaluare;
(2) indruma comisiile judetene/a municipiului Bucuresti in privinta organizarii si desfasurarii testelor nationale;
(3) propune comisiei judetene/a municipiului Bucuresti sau Comisiei Nationale - atunci cand constata disfunctii in respectarea metodologiei - schimbari in componenta comisiilor;
(4) in cazul in care constata abateri in organizarea testelor nationale, reprezentantul Comisiei Nationale poate propune comisiei judetene/a municipiului Bucuresti sau Comisiei Nationale masuri de sanctionare a cadrelor didactice in cauza sau suspendarea posibilitatii de a se organiza, in anul scolar urmator, centru de testare in unitatea scolara respectiva;
(5) intocmeste un raport pe care il inainteaza Comisiei Nationale.
ART. 10
(1) Comisiile judetene/a municipiului Bucuresti se compun din:
- presedinte - unul dintre inspectorii scolari generali adjuncti;
- vicepresedinte - un inspector scolar (in municipiul Bucuresti poate fi numit un vicepresedinte pentru fiecare sector);
- 1 secretar - inspector scolar, informatician sau cadru didactic cu abilitati in operarea pe calculator;
- 3 - 5 membri -inspectori scolari de specialitate, directori de institutii de invatamant si profesori de specialitate pentru fiecare disciplina de invatamant la care se sustine testarea.
(2) In judetele in care se sustin teste in limbile minoritatilor nationale, din comisia judeteana face parte, in calitate de secretar, si inspectorul care coordoneaza invatamantul cu predare in limbile minoritatilor.
(3) Componenta nominala a acestor comisii se aproba anual, prin decizia inspectorului scolar general judetean/al municipiului Bucuresti. Componenta comisiei judetene se transmite, spre informare, Comisiei nationale, pana la data de 15 aprilie.
ART. 11
Comisiile judetene/a municipiului Bucuresti au urmatoarele atributii:
(1) nominalizeaza, pana la data de 16 aprilie, centrele de testare, unitatile scolare arondate acestora, precum si centrele zonale de evaluare;
(2) transmit, in format electronic, Comisiei Nationale, la Serviciul National de Evaluare si Examinare, spre aprobare, lista centrelor de testare si a centrelor zonale de evaluare din judet/din municipiul Bucuresti, pana la data de 16 aprilie;
(3) controleaza si raspund de organizarea si desfasurarea testelor nationale pe tot teritoriul judetului/al municipiului Bucuresti;
(4) iau masuri de solutionare a problemelor de finantare a actiunilor legate de organizarea si desfasurarea testelor nationale;
(5) iau masuri pentru dotarea centrelor cu logistica necesara pentru buna desfasurare a testarii nationale si a evaluarii (copiatoare in stare de functionare, care sa permita multiplicarea subiectelor de examen pentru fiecare candidat, calculatoare pentru elaborarea listelor cu rezultate si a altor documente necesare comisiei, radio, computer, telefon, fax, consumabile);
(6) pot delega inspectori de specialitate, reprezentanti ai comisiei judetene/a municipiului Bucuresti, pentru monitorizarea desfasurarii testelor nationale in centrele de testare si de evaluare;
(7) se adreseaza, in scris, directiilor judetene de sanatate, pentru a asigura prezenta personalului medical in fiecare centru in care se sustin testele nationale, precum si consiliilor locale, RENEL, operatorilor de cablu, Romtelecom etc., in scopul asigurarii conditiilor corespunzatoare pentru desfasurarea testarii;
(8) se adreseaza, in scris, organelor Ministerului Administratiei si Internelor, de politie si de jandarmerie, de la nivel judetean, pentru a asigura prezenta politistilor sau a jandarmilor la sediul comisiei judetene si la centrele de testare, pentru paza lucrarilor scrise, pentru pastrarea ordinii publice la centrele de testare si de evaluare. Prezenta acestora va fi solicitata si pentru transportul lucrarilor scrise de la centrele de testare la cele de evaluare, respectiv de la centrele zonale de evaluare la centrele de contestatii si invers;
(9) emit decizii de numire a comisiilor din centrele de testare si din centrele zonale de evaluare si numesc asistentii din centrele de testare, precum si profesorii evaluatori din centrele de evaluare;
(10) realizeaza instruirea presedintilor si a vicepresedintilor comisiilor din centrele de testare, cu cel mult 48 ore inaintea primei probe a testelor nationale; pentru presedintii si vicepresedintii comisiilor din centrele zonale de evaluare, instruirea se face cu cel mult 48 de ore inaintea primei probe scrise;
(11) alcatuiesc un model de legitimatie pentru candidati, valabil in judetul respectiv si asigura numarul de legitimatii necesar pentru fiecare centru de testare, in functie de numarul de candidati arondati;
(12) iau masuri de asigurare a transportului elevilor la centrele de testare, acolo unde acest lucru se impune;
(13) asigura confectionarea stampilelor-tip pentru testele nationale. Se vor confectiona doua tipuri de stampile care vor avea urmatorul continut:
a. stampila pentru centrele de testare: "Teste Nationale 2007 - C.T.";
b. stampila pentru centrele zonale de evaluare: "Teste Nationale 2007 - C.Z.E".
Stampilele vor fi rotunde, cu un diametru de 20 mm si nu vor fi numerotate.
(14) opereaza, daca este cazul, schimbari ale presedintilor, ale vicepresedintilor, ale membrilor, ale profesorilor evaluatori, ale secretarilor si ale asistentilor care fac parte din comisiile din centrele de testare sau din centrele zonale de evaluare. Aceste schimbari vor fi aduse la cunostinta Comisiei Nationale;
(15) pot decide reevaluarea unor lucrari, in perioada desfasurarii testarii sau ulterior, si informeaza Comisia Nationala despre rezultatele acestor reevaluari;
(16) sesizeaza imediat Comisiei Nationale orice situatie a carei rezolvare nu este prevazuta in metodologie si solicita, atunci cand este cazul, subiecte de rezerva;
(17) asigura traducerea variantelor de subiecte in limbile minoritatilor nationale, in cel mult o luna de la publicarea acestora;
(18) raporteaza, in fiecare zi de desfasurare a probelor scrise, pana la ora 14, numarul candidatilor prezenti la probe, numarul candidatilor eliminati si orice situatie speciala ivita in organizarea si desfasurarea probei;
(19) organizeaza centrul judetean sau centrele regionale de contestatii si numesc comisia judeteana/a municipiului Bucuresti de contestatii;
(20) organizeaza si asigura securitatea transportului lucrarilor scrise de la centrele de testare la centrele zonale de evaluare, de la preluarea lor de la una dintre comisii, pana la predarea lor catre cealalta comisie;
(21) primesc lucrarile scrise contestate de la comisiile din centrele de evaluare si organizeaza transportul lor, in deplina securitate la si de la comisia judeteana de contestatii/a municipiului Bucuresti;
(22) primesc lucrarile scrise reevaluate de comisia judeteana/a municipiului Bucuresti de contestatii si le transmit comisiilor din centrele zonale de evaluare;
(23) centralizeaza rezultatele testelor nationale si le transmit, prin fax si prin posta electronica, Serviciului National de Evaluare si Examinare, imediat dupa afisarea acestora (inainte si dupa contestatii), astfel: numar de candidati inscrisi, numar de candidati prezenti si numar de candidati promovati, pe transe de medii;
(24) analizeaza modul de desfasurare a testelor nationale, pe baza rapoartelor elaborate de comisiile din centrele de testare si din centrele zonale de evaluare, elaboreaza si transmit Comisiei Nationale, la Directia Generala Invatamant Preuniversitar, in termen de 7 zile de la incheierea sustinerii testelor, raportul cu privire la rezultatele acestora si propun modificari sau completari ale metodologiei de organizare si desfasurare a testelor nationale.
ART. 12
(1) Comisiile din centrele de testare se compun din:
- presedinte - un profesor cu gradul didactic I, din alta unitate de invatamant decat cele arondate centrului, ales prin tragere la sorti, din lista propusa de unitatile scolare si aprobata de inspectoratul scolar judetean/al municipiului Bucuresti;
- secretar - un cadru didactic din alta unitate de invatamant decat cele arondate centrului, ales prin tragere la sorti de comisia judeteana/a municipiului Bucuresti, din lista propusa de unitatile scolare si aprobata de inspectoratul scolar judetean/al municipiului Bucuresti. Alegerea acestuia se va face tinand cont si de competentele de operare pe calculator;
- membri - 1-3 profesori din alta unitate de invatamant decat cele arondate centrului, avand capacitate organizatorica recunoscuta si competente in operarea pe calculator, alesi prin tragere la sorti de comisia judeteana (a municipiului Bucuresti), din lista propusa de unitatile scolare si aprobata de inspectoratul scolar judetean (al municipiului Bucuresti);
- un informatician sau un cadru didactic avand competente de nivel avansat in operarea pe calculator, care va gestiona baza de date din centru;
- asistenti - cate doua cadre didactice pentru fiecare sala in care se desfasoara testele, cadre didactice de alta specialitate decat cea la care se sustine testul, alese prin tragere la sorti din alte unitati de invatamant decat cele arondate centrului. Asistentii vor fi alesi, de regula, unul dintre cadrele didactice care predau la scoala generala si celalalt dintre cadrele didactice care predau la liceu.
(2) Pentru centrele zonale de evaluare stabilite la nivel judetean (al municipiului Bucuresti), comisia pastreaza aceeasi structura, cu exceptia asistentilor, care se inlocuiesc cu profesori evaluatori pentru fiecare disciplina de testare, cadre didactice calificate, alese din alte unitati de invatamant decat cele arondate centrului de evaluare, exceptand situatia in care, in judet, este organizat un singur centru de evaluare. In acest caz, profesorii vor fi selectionati dintre cei care nu au predat la clasa a VIII-a in anul scolar 2006-2007. Numarul profesorilor evaluatori din fiecare centru zonal de evaluare va fi stabilit in functie de numarul de lucrari care trebuie evaluate in centrul respectiv, avandu-se in vedere ca fiecare evaluator sa evalueze, de regula, 100 de lucrari. De regula, in fiecare echipa de evaluatori, vor fi numiti un profesor care preda la scoala generala si unul care preda la liceu.
(3) Precizari privind comisiile din centrele de testare si din centrele zonale de evaluare:
a) Componenta nominala a comisiilor, cu exceptia informaticianului, se stabileste prin tragere la sorti, efectuata electronic, in sedinta publica, din lista propusa de consiliile de administratie ale scolilor si aprobata de consiliul de administratie al inspectoratului scolar. Lista continand propunerile de cadre didactice care doresc sa participe la testele nationale se inainteaza de catre unitatile scolare inspectoratului scolar, pana la data de 15 martie. Cadrele didactice care solicita inscrierea pe lista, vor da o declaratie, pe proprie raspundere, ca se angajeaza sa participe la activitatile mentionate de prezenta metodologie, pentru care vor fi nominalizati.
b) Informaticianul este nominalizat de comisia judeteana, pana la data de 15 aprilie, de preferinta dintre cadrele didactice de specialitate/dintre informaticienii din unitatea de invatamant in care se organizeaza centrul de testare, respectiv centrul zonal de evaluare.
c) In functie de numarul lucrarilor repartizate la centrul zonal de evaluare, in comisia din respectivul centru pot fi numiti mai multi membri.
d) Comisiile din centrele de testare si din centrele zonale de evaluare vor fi alcatuite din cadre didactice cu prestanta, autoritate profesionala si morala (pe cat posibil, cu gradul didactic I sau II). Nu vor fi numiti in comisiile de testare sau de evaluare si nu vor primi nicio alta atributie legata de testele nationale persoanele care au rude in randul candidatilor. De asemenea, nu vor primi nicio atributie legata de testele nationale persoanele care, in sesiunile anterioare ale testelor nationale, au fost sanctionate sau au desfasurat activitati necorespunzatoare (ca asistenti sau evaluatori, ca presedinti, secretari sau membri). Nu vor fi numiti ca profesori evaluatori acei profesori despre care s-a constatat, in sesiunile anterioare, ca au evaluat cu superficialitate, inclusiv aceia carora li se poate reprosa, in mod justificat, existenta unor diferente mari intre notarea initiala a lucrarilor si cea de la contestatii (diferente de 1,5 puncte sau mai mari);
e) In vederea respectarii prevederilor din prezenta metodologie si pentru asigurarea corectitudinii desfasurarii testelor nationale, presedintele comisiei din centrele de testare/evaluare va solicita declaratii scrise de la fiecare membru al comisiei. In declaratia - tip, cadrul didactic precizeaza ca nu are rude in randul candidatilor si isi asuma responsabilitatea pentru respectarea intocmai a prevederilor legale. De asemenea, declaratia cadrului didactic cuprinde mentiunea ca, in cazul constatarii unor nereguli in activitatea sa din cadrul comisiei de testare/evaluare, stie ca se vor lua masuri de sanctionare, care pot merge pana la excluderea din invatamant.
f) Tragerea la sorti a presedintilor, a membrilor comisiilor din centrele de testare si din centrele zonale de evaluare, a asistentilor si a profesorilor evaluatori se face la nivelul inspectoratului scolar, in sedinta publica, cu cel mult 48 de ore inaintea inceperii testelor, urmand ca inspectorul scolar general sa emita decizii scrise. Stabilirea repartizarii asistentilor pentru fiecare sala se face in centrul de testare, prin tragere la sorti, in prezenta tuturor membrilor comisiei, in dimineata desfasurarii fiecarei probe.
g) Comisiile din centrele de testare se intrunesc pentru instruire cu cel putin 24 de ore inainte de sustinerea primului test national.
ART. 13
(1) Organizarea centrelor de testare se face dupa cum urmeaza:
- in mediul urban, elevii vor fi grupati pe centre de testare, astfel incat numarul de elevi dintr-un centru sa fie cuprins intre 250 si 400 de elevi. Numarul de elevi pe centru va fi decis tinand cont de necesitatea desfasurarii in conditii optime a testelor. In cazuri exceptionale, bine motivate, se pot organiza si centre de testare cu mai putin de 250 de elevi sau cu mai mult de 400 de elevi, cu aprobarea Comisiei Nationale;
- in mediul rural, se vor organiza centre de testare avand cel putin 100 candidati. In cazul unitatilor scolare cu mai putin de 100 de absolventi ai clasei a VIII-a, acestea vor fi arondate, la centre din municipii, orase, comune, in functie de distanta pe care o au de parcurs si de mijloacele de transport existente. In acest caz, o atentie deosebita trebuie acordata problemei transportului elevilor. In cazuri exceptionale, se pot organiza si centre de testare cu mai putin de 100 de candidati, cu aprobarea Comisiei Nationale.
ART. 14
Comisiile din centrele de testare au urmatoarele atributii:
(1) organizeaza si raspund de desfasurarea testarii nationale in centrele respective;
(2) preiau documentele necesare desfasurarii testelor nationale, prin proces-verbal de predare-primire, semnat de presedintele comisiei si de directorul unitatii de invatamant in care se afla centrul de testare. Conducerile unitatilor de invatamant arondate centrului de testare raspund de corectitudinea datelor transmise, a actelor predate, a listelor de inscriere la testele nationale;
(3) verifica modul in care conducerea unitatii de invatamant a organizat centrul de testare: pregatirea salilor de concurs, existenta in numar suficient a imprimatelor necesare pentru lucrarile scrise, existenta si starea de functionare a fotocopiatoarelor, existenta fisetelor pentru pastrarea documentelor de testare in deplina siguranta. Conducerea unitatii de invatamant in care este organizat centrul de testare asigura conditiile necesare organizarii si desfasurarii testelor nationale - salile de concurs, imprimatele pentru lucrarile scrise, fotocopiatoare, fisete pentru pastrarea documentelor de testare nationala in deplina siguranta. Conducerea unitatii preda comisiilor din centrele de testare variantele de subiecte de la probele scrise de pe pagina oficiala de internet a Ministerului Educatiei si Cercetarii, in forma tiparita, corespunzator fiecareia dintre probele pentru care exista candidati. Constatarile se consemneaza in procesul-verbal de predare-primire; (4) organizeaza desfasurarea testelor nationale, conform calendarului, respectand prevederile prezentei metodologii, precum si procedurile stabilite ulterior si comunicate de Comisia Nationala;
(5) intocmesc listele absolventilor care participa la testele nationale, repartizati pe salile in care se desfasoara testarea, in ordine alfabetica, tinand cont de optiunea pentru testul de istorie sau de geografie, precum si de limba in care se sustin testele, si afiseaza listele la avizierul centrului de testare si pe usile salilor, cu 24 de ore inainte de inceperea fiecarui test national;
(6) stabilesc, prin tragere la sorti, organizata in dimineata fiecarei probe, repartizarea pe sali a asistentilor si instruiesc cadrele didactice care asigura supravegherea in salile in care se sustin testele nationale;
(7) multiplica varianta extrasa intr-un numar egal cu numarul candidatilor din centrul de testare;
(8) sesizeaza comisiei judetene orice situatie speciala si solicita, in situatii exceptionale, subiecte de rezerva;
(9) controleaza si indruma activitatea tuturor cadrelor didactice din centrele de testare care au sarcini privind organizarea si desfasurarea testelor;
(10) iau masuri pentru ca in spatiile in care isi desfasoara activitatea comisia de Teste Nationale sau se desfasoara probele scrise de testare sa nu patrunda persoane straine, neautorizate de comisia judeteana, de Comisia Nationala de Teste Nationale sau neprevazute de prezenta metodologie;
(11) presedintele raspunde de transportul in deplina siguranta si de predarea, cu proces-verbal, a lucrarilor scrise si a unei copii de pe subiectele de testare la centrele zonale de evaluare; lucrarile sunt insotite, pe perioada transportului, de presedinte si de secretar sau de un membru al comisiei din centrul de testare, impreuna cu un reprezentant al politiei sau al jandarmeriei;
(12) completeaza cataloagele electronice de testare cu numele, cu initiala tatalui si cu toate prenumele candidatilor, precum si cu disciplinele la care se sustine testarea nationala. Cataloagele electronice astfel completate se predau comisiei din centrul zonal de evaluare la care este arondat centrul de testare;
(13) primesc de la centrul zonal de evaluare, cu ocazia predarii lucrarilor scrise, baremele de evaluare si de notare pentru testul sustinut in ziua respectiva, pentru a fi afisate in centrul de testare;
(14) dupa incheierea operatiilor de evaluare si de notare, primesc, cu proces-verbal, prin presedinte, insotit de secretar sau de unul din membri, cataloagele de la centrele zonale de evaluare; asigura transportul acestora in deplina siguranta la centrele de testare;
(15) afiseaza listele cu rezultatele testelor nationale, dupa primirea cataloagelor de la centrele de evaluare;
(16) primesc eventualele contestatii referitoare la evaluarea lucrarilor scrise si le transmit comisiilor din centrele zonale de evaluare;
(17) afiseaza listele cu rezultatele definitive, dupa primirea de la comisia judeteana a copiei de pe procesul-verbal in care sunt consemnate deciziile comisiei de contestatii;
(18) intocmesc extrase din catalog, cuprinzand rezultatele testelor si le transmit scolilor arondate centrului de testare;
(19) predau, cu proces-verbal, directorului unitatii de invatamant unde se sustin testele nationale, toate documentele referitoare la acestea, pentru arhivare;
(20) presedintele centrului de testare verifica si semneaza toate documentele privind organizarea si desfasurarea testelor nationale din centrul respectiv.
ART. 15
Comisiile din centrele zonale de evaluare au urmatoarele atributii:
(1) preiau de la comisiile judetene, baremele de corectare si de notare, in conditiile stabilite de Comisia Nationala;
(2) primesc, cu proces-verbal semnat de presedinte si de vicepresedinti, lucrarile scrise aduse de catre delegatii din centrele de testare, spre a fi evaluate;
(3) predau baremele de corectare si de notare delegatilor din centrele de testare, spre a fi afisate in centrele respective;
(4) raspund de securitatea lucrarilor scrise, pe toata perioada in care acestea se afla in centrul de evaluare;
(5) evalueaza lucrarile, respectand baremul de corectare si de notare;
(6) verifica borderourile finale si corectitudinea inscrisurilor pe lucrari, precum si semnarea, de catre fiecare evaluator, a notei acordate si inscrise pe lucrare;
(7) scriu pe lucrari notele fiecarui evaluator, calculeaza media obtinuta si o trec pe lucrari si in cataloagele electronice;
(8) calculeaza media generala pentru fiecare candidat si o trec in cataloagele electronice;
(9) predau, cu proces-verbal de predare-primire, prin presedinte si un membru al comisiei, doua printuri ale catalogului electronic completat, semnat de profesorii evaluatori si stampilat, catre delegatii comisiei din centrul de testare;
(10) transmit catre comisia judeteana de contestatii, in deplina siguranta, lucrarile scrise ale caror note au fost contestate de catre candidati/parinti;
(11) preiau dupa reevaluare, de la comisia judeteana, lucrarile scrise ale caror note initiale au fost contestate;
(12) predau, cu proces-verbal, prin presedinte, insotit de secretar sau de un membru al comisiei, lucrarile scrise, borderourile detaliate si de sinteza, precum si celelalte documente ale desfasurarii testelor nationale, directorului unitatii de invatamant in care s-a organizat centrul de evaluare.
ART. 16
(1) Comisia de contestatii are urmatoarea componenta:
- presedinte - inspector scolar general/inspector general adjunct al judetului in care se organizeaza comisia;
- 1 - 2 secretari - inspectori scolari din judetul in care se organizeaza comisia;
- 1 - 2 informaticieni, profesori de informatica sau cadre didactice de alta specialitate, cu abilitati de nivel superior in utilizarea calculatorului;
- membri - profesori evaluatori, cate doi profesori, de regula cu grad didactic I, pentru fiecare disciplina de testare si pentru maximum 100 de lucrari contestate. In situatii justificate, pot fi numiti evaluatori si profesori cu grad didactic II sau definitiv.
(2) In fiecare an, membrii comisiei de contestatii vor fi alti profesori decat cei din anul anterior. Alegerea evaluatorilor se face prin tragere la sorti, dintr-o lista de profesori recunoscuti pentru competenta profesionala si probitatea lor morala. La dosarul comisiei judetene se vor afla atat decizia de numire a profesorilor evaluatori din comisia de contestatii din anul curent, cat si a celor din anul precedent.
ART. 17
Cadrele didactice si personalul tehnico-administrativ implicat in desfasurarea testelor nationale au obligatia de a respecta cu strictete normele privind organizarea si desfasurarea acestora; persoanele care se abat de la normele stabilite vor fi inlocuite imediat si sanctionate, conform reglementarilor in vigoare.
III. INSCRIEREA CANDIDATILOR PENTRU SUSTINEREA TESTELOR NATIONALE
ART. 18
(1) La testele nationale, se pot inscrie atat absolventii clasei a VIII-a din seria curenta, cat si cei din seriile anterioare, care nu au promovat examenul de capacitate sau testele nationale, indiferent de varsta candidatului.
(2) Elevii romani care au studiat in strainatate se pot inscrie la sustinerea testelor nationale numai dupa echivalarea studiilor si promovarea examenelor de diferenta stabilite de Ministerul Educatiei si Cercetarii, prin Centrul National de Recunoastere si Echivalare a Diplomelor.
(3) Candidatii proveniti din invatamantul particular se inscriu la centrul de testare desemnat de comisia judeteana.
ART. 19
(1) Inscrierea candidatilor pentru testele nationale se face la secretariatele scolilor, in perioada prevazuta in calendar, dupa cum urmeaza:
a) pentru candidatii din seria curenta, tabelele de inscriere sunt intocmite de profesorii diriginti, in conformitate cu evidentele din scoli. Tabelele contin optiunile candidatilor pentru istoria romanilor sau geografia Romaniei, precum si semnaturile acestora. Inscrierea se face la centrul de testare la care este arondata unitatea, de catre director si de secretarul scolii mentionate, conform unei programari stabilite de comisia judeteana;
b) pentru candidatii din anii precedenti, inscrierea se face de secretarul scolii din centrul de testare la care este arondata scoala pe care candidatii au absolvit-o, pe baza actelor prezentate de acestia (cerere de inscriere, buletin/carte de identitate, certificat de nastere si foaia matricola pentru clasele I - a VIII-a). In situatia schimbarii domiciliului in alta localitate, mentionata ca atare in buletinul de identitate, candidatii din seriile precedente se pot inscrie pentru a sustine testele nationale la un centru de testare, stabilit de comisia judeteana din judetul in care se afla noul domiciliu al candidatului. In afara acestei situatii, inscrierea in alt judet este permisa numai cu aprobarea Comisiei Nationale.
(2) Tabelele de inscriere, pentru absolventii din seria curenta, intocmite conform calendarului, se actualizeaza dupa incheierea semestrului al doilea (prin eliminarea candidatilor corigenti, repetenti, cu situatia neincheiata sau exmatriculati) si se transmit, semnate si stampilate de director, centrului de testare la care scoala este arondata, in ziua urmatoare incheierii cursurilor pentru clasa a VIII-a. De corectitudinea datelor transmise centrului de testare, raspunde directorul unitatii de invatamant la care candidatii au absolvit cursurile gimnaziale.
(3) Fiecare candidat depune, la inscrierea pentru testele nationale, o fotografie recenta, tip buletin/carte de identitate, care se aplica pe legitimatie. Pentru candidatii din seria curenta, legitimatia este completata, semnata, stampilata si eliberata de conducerea unitatii de invatamant pe care candidatul a absolvit-o. Pentru candidatii din seriile precedente, legitimatia este eliberata de secretariatul centrului de testare.
IV. DISCIPLINELE PENTRU TESTELE NATIONALE
ART. 20
(1) Disciplinele la care se sustin testele nationale sunt urmatoarele:
a) Limba si literatura romana - test scris, din materia claselor a V-a - a VIII-a, conform programei de testare;
b) Matematica - test scris, din materia claselor a V-a - a VIII-a, conform programei de testare;
c) Istoria romanilor sau Geografia Romaniei (la alegere) - test scris, din materia clasei a VIII-a, conform programei de testare.
(2) Candidatii apartinand minoritatilor nationale, care au urmat cursurile gimnaziale in limba materna, sustin si un test la Limba si literatura materna, din materia claselor a V-a - a VIII-a, conform programei de testare.
ART. 21
Evaluarea lucrarilor scrise se face cu note de la 10 la 1, cu respectarea stricta a baremului de evaluare si de notare indicat de Serviciul National de Examinare si Evaluare; nota minima de promovare la fiecare dintre lucrarile scrise este 5.
V. ELABORAREA TESTELOR NATIONALE
ART. 22
Testele nationale si baremele de evaluare si de notare se elaboreaza in cadrul Serviciului National de Evaluare si Examinare, tinand seama de urmatoarele cerinte:
a) sa fie formulate clar, precis si in stricta concordanta cu programele scolare si cu programele de testare, valabile pentru desfasurarea testelor nationale din anul respectiv;
b) sa aiba un nivel mediu de dificultate;
c) sa permita efectuarea lor in 2 ore.
VI. ORGANIZAREA SALILOR DE TESTARE, ACCESUL SI REPARTIZAREA IN SALI A CANDIDATILOR, A ASISTENTILOR, DESFASURAREA, EVALUAREA SI NOTAREA TESTELOR NATIONALE
ART. 23
Organizarea salilor de testare, accesul si repartizarea in sali a asistentilor si a candidatilor se fac dupa cum urmeaza:
A. Pregatirea salilor de testare
Salile destinate pentru sustinerea testelor nationale vor fi adaptate activitatilor legate de acestea prin:
a) dotarea corespunzatoare;
b) eliminarea oricaror materiale didactice care ar putea influenta candidatii in elaborarea lucrarilor;
c) afisarea pe usa fiecarei sali a listei nominale alfabetice cu candidatii repartizati in sala respectiva, avizata de presedintele comisiei;
d) afisarea, pe usa fiecarei sali, a prevederilor din metodologie care ii informeaza pe candidati ca patrunderea in sali cu materiale ajutatoare, cu mijloace electronice de calcul sau de comunicare, frauda sau tentativa de frauda atrag dupa sine eliminarea de la testele nationale;
e) afisarea, pe usa fiecarei sali, a prevederilor din metodologie care ii informeaza pe candidati ca subiectele rezolvate pe ciorna sau pe foaia cu subiectele multiplicate nu se iau in considerare.
B. Repartizarea in sali a asistentilor
a) Inaintea intrarii in sali, presedintele comisiei din centrul de testare instruieste asistentii in legatura cu indatoririle care le revin, cu prevederile prezentei metodologii, cu informatiile pe care trebuie sa le furnizeze candidatilor aflati in sali. Aceste informatii sunt consemnate intr-un document, care va fi prezentat de catre asistenti in fiecare sala de testare. Instructajul va avea un scenariu-standard, obligatoriu, care va fi reglementat printr-o procedura.
b) La incheierea instructajului, participantii vor semna un proces-verbal, care se va arhiva alaturi de celelalte documente referitoare la testele nationale.
c) Repartizarea in sali a asistentilor se face de catre presedintele comisiei, prin tragere la sorti - cate doi pentru fiecare sala - cu trei sferturi de ora inainte de inceperea fiecarui test, luandu-se masuri sa nu ramana aceleasi formatii de supraveghere pentru aceleasi sali in zile diferite, iar cadrele didactice sa nu fie de specialitatea disciplinei de test la care supravegheaza.
d) Asistentii, care au fost instruiti si au semnat fisa de atributii, intra in sali dupa ce au primit listele cuprinzand candidatii, foaia continand informatiile care trebuie transmise candidatilor, procesul-verbal de predare a lucrarilor scrise, hartie tipizata si hartie stampilata pentru ciorne; numarul de coli tipizate si numarul de coli pentru ciorne primite pentru fiecare sala de testare vor fi consemnate in procesul-verbal de instruire, care va fi semnat de fiecare supraveghetor, de presedintele comisiei si de unul dintre membrii acesteia.
e) Se interzice asistentilor intrarea in salile de testare cu telefoane mobile, carti, ziare, manuale sau cu alte materiale informative vizand continutul disciplinelor de concurs.
C. Accesul si repartizarea in sali a candidatilor
a) Accesul candidatilor in sali este permis pe baza buletinului/cartii de identitate (a certificatului de nastere, in cazul in care candidatul nu are buletin/carte de identitate) si a legitimatiei de testare, cel tarziu cu o jumatate de ora inaintea inceperii fiecarui test. Candidatii care nu au asupra lor buletinul/cartea de identitate (certificatul de nastere, pentru candidatii care nu au buletin/carte de identitate) si legitimatia de testare nu sunt primiti in sala.
b) In cazuri exceptionale, comisia de testare poate accepta in sala candidati care nu au documentele mentionate anterior, daca sunt recunoscuti de un cadru didactic sau de doi candidati si sub rezerva prezentarii documentelor pana a doua zi. In caz contrar, lucrarea candidatului va fi anulata si candidatul va fi eliminat. Comisia judeteana va fi informata despre situatia creata inainte de a fi luata decizia de eliminare sau de acceptare a candidatului in testare fara documentele mentionate la punctul a).
Situatia va fi mentionata intr-un proces verbal special, care se va pastra alaturi de celelalte documente de testare.
c) Se interzice intrarea in sali, a candidatilor, cu manuale scolare, cu materiale scrise sau cu alte materiale care ar putea fi folosite pentru rezolvarea subiectelor, cu orice mijloc electronic de calcul sau de comunicare cu exteriorul. La proba scrisa de matematica este permisa folosirea compasului, a creionului, a radierei, a riglei si a raportorului, care nu au inscriptionate formule matematice. Asistentii vor verifica respectarea acestei prevederi inainte de aducerea subiectelor in sali. Nerespectarea acestor dispozitii duce la eliminarea din sala a candidatului de catre presedintele comisiei de testare, indiferent daca materialele respective au fost folosite sau nu si, dupa caz, la sanctionarea asistentilor, in conformitate cu Legea invatamantului.
d) Candidatii se aseaza cate unul in fiecare banca, in ordine alfabetica, conform listelor afisate. Fiecare elev primeste o coala tipizata, pe care isi scrie cu majuscule numele, prenumele tatalui si toate prenumele (in ordinea din cartea de identitate sau din certificatul de nastere) si completeaza citet celelalte date de pe coltul care urmeaza sa fie lipit. Candidatii vor primi atatea coli tipizate cate vor solicita si vor completa pe fiecare dintre acestea datele personale, in coltul care urmeaza sa fie lipit. Totodata, acestia vor primi hartie pentru ciorna.
e) Inainte de inceperea fiecarui test, asistentii vor explica tuturor candidatilor modul de desfasurare a acestuia si modul de completare a datelor generale sau personale de pe foaia tipizata. Se va insista asupra faptului ca rezolvarea subiectelor se face exclusiv pe foaia tipizata si ca solutiile scrise pe ciorne sau pe testul multiplicat nu se iau in considerare. Candidatii semneaza un proces-verbal de luare la cunostinta a informatiilor primite de la asistenti.
f) Coltul colii/colilor tipizate va fi lipit, in mod obligatoriu, de catre asistenti, dupa distribuirea subiectelor in sali si dupa ce candidatii au inceput sa scrie pe foaia de concurs rezolvarea subiectelor, iar asistentii au verificat identitatea candidatilor, precum si completarea corecta a tuturor datelor prevazute. Asistentii vor semna fiecare lucrare in locul prevazut pentru semnaturi, in interiorul portiunii care urmeaza a fi sigilata. Pentru lipirea coltului lucrarii se va folosi lipici sau acelasi tip de etichete autocolante pentru toate centrele de testare din judet. Presedintele comisiei va pune stampila tip "Teste Nationale 2007 - C.T." peste coltul inchis si lipit al lucrarii, fara a semna lucrarea. Aceste operatii se vor incheia inaintea iesirii primului elev din salile centrului de testare.
g) Inscrierea numelui candidatilor pe foile tipizate, in afara rubricii care se sigileaza si orice alt semn distinctiv care ar permite identificarea lucrarii, atrag dupa sine anularea acesteia.
h) Pentru ciorne, candidatii vor primi atatea coli stampilate cu stampila "Teste Nationale 2007 - C.T.", cate le sunt necesare.
ART. 24
Desfasurarea testelor nationale va avea loc dupa cum urmeaza:
(1) Dupa comunicarea de catre Comisia Nationala a numarului variantei de test, se extrage varianta. Comisia din centrul de testare multiplica subiectele in numar egal cu numarul candidatilor, copiile se introduc in plicuri care se sigileaza, apoi sunt distribuite in sali de catre presedintele si membrii comisiei. Candidatii care sustin proba de matematica in limba unei minoritati, vor primi subiectul atat in limba romana, cat si in limba minoritatii in care au studiat disciplina. Inainte de multiplicarea subiectelor pentru fiecare candidat, membrii comisiei verifica daca varianta extrasa in plenul comisiei este cea anuntata de Comisia Nationala. Se incheie proces-verbal, semnat de toti cei prezenti.
(2) Asistentii din sali primesc plicurile cu subiecte de la presedinte, secretar sau de la un membru al comisiei, verifica integritatea acestora, le deschid si distribuie testele multiplicate fiecarui candidat. La incheierea acestor operatii, incepe rezolvarea subiectelor de catre candidati. Unul dintre asistenti noteaza pe tabla ora inceperii si ora terminarii rezolvarii testului. Presedintele si membrii comisiei verifica, in toate salile de testare, daca testele multiplicate pentru fiecare elev sunt complete. Acestia nu vor da candidatilor indicatii referitoare la rezolvarea testelor.
(3) Din momentul extragerii variantei de testare niciun elev nu mai poate intra in sali. De asemenea, niciun elev nu poate parasi sala, decat daca preda lucrarea scrisa si semneaza de predarea acesteia. Candidatii pot parasi centrul de testare cel mai devreme dupa o ora de la distribuirea subiectelor in sali.
(4) In cazuri exceptionale, daca un candidat se simte rau si solicita parasirea temporara a salii, va fi insotit de catre unul dintre cadrele didactice care supravegheaza, pana la inapoierea in sala de testare.
(5) Niciun membru al comisiei nu are voie sa paraseasca centrul de testare si sa comunice in afara continutul subiectelor, pana la incheierea testului.
(6) Pentru elaborarea textului lucrarii scrise, elevii folosesc cerneala sau pasta de culoare albastra, iar pentru executarea schemelor si a desenelor - creion negru. Se interzice folosirea, in timpul probelor scrise, a minicalculatoarelor, a altor mijloace de calcul sau a dictionarelor, a hartilor etc. Pentru redactarea lucrarilor si pentru ciorne, se va folosi numai hartia distribuita candidatilor de catre asistenti.
(7) Candidatii care doresc sa corecteze o greseala taie fiecare rand din pasajul gresit cu o linie orizontala. In cazul in care unii elevi, din diferite motive (corectari numeroase, greseli care ar putea fi interpretate drept semn de recunoastere etc.) doresc sa-si transcrie lucrarea, fara sa depaseasca timpul stabilit, acestia vor primi alte coli tipizate. Colile folosite initial se anuleaza pe loc, mentionandu-se pe ele "anulat" si se semneaza de catre cei doi asistenti.
(8) In timpul desfasurarii testelor nationale, asistentii din sali nu dau candidatilor nicio indicatie, nu rezolva testele, nu discuta intre ei. Unul dintre asistenti sta in fata clasei, iar celalalt in spatele clasei.
(9) In timpul desfasurarii testelor nationale, asistentii de sali raspund de asigurarea ordinii si linistii in sala de clasa, de respectarea de catre candidati a tuturor prevederilor din prezenta metodologie, avand, in acelasi timp, un comportament calm, echilibrat, adecvat unui cadru didactic si situatiei de testare. Asistentii verifica daca elevii au intrat in sala cu materiale interzise prin prezenta metodologie sau cu alte materiale care le-ar permite sau facilita rezolvarea testelor. De asemenea, asistentii nu permit candidatilor sa comunice in niciun fel intre ei sau cu exteriorul si informeaza presedintele comisiei asupra oricarei incalcari a metodologiei.
(10) Eventualele tentative de frauda, alte nereguli in desfasurarea testelor, semnalate asistentilor de catre candidati sau sesizate de asistentii insisi, vor fi comunicate mediat presedintelui comisiei de testare. Acesta este obligat sa verifice si sa ia masurile care se impun.
(11) Comisia judeteana va fi informata, imediat, despre orice situatie speciala.
(12) Incalcarea prevederilor de mai sus poate duce la inlocuirea asistentilor si, dupa caz, la sanctionarea lor, mergand pana la excluderea din invatamant.
(13) In timpul desfasurarii testelor nationale, in sali au voie sa intre numai presedintele, vicepresedintele, secretarii si membrii comisiei judetene, presedintele, secretarul si membrii comisiei centrului de testare, precum si reprezentantii Comisiei Nationale si ai comisiei judetene, imputerniciti cu delegatie. Acestia nu dau candidatilor niciun fel de indicatie referitoare la rezolvarea subiectelor. Un comportament contrar duce la sanctionarea persoanelor vinovate, conform prevederilor prezentei metodologii si legislatiei in vigoare.
(14) Dupa ce isi incheie lucrarile, elevii numeroteaza foile, sub indrumarea asistentilor, numai cu cifre arabe, in partea de jos a paginii, in coltul din dreapta, indicand pagina curenta si numarul total de pagini. De exemplu, daca elevul a scris 5 pagini, numerotarea paginii a treia a lucrarii va fi 3/5. Se vor numerota toate paginile pe care elevul a scris, inclusiv acelea pe care sunt scrise doar cateva randuri, partea nescrisa urmand sa fie barata de catre asistenti. Dupa incheierea numerotarii, candidatii predau asistentilor lucrarile si semneaza pentru confirmarea predarii lucrarii si a numarului de pagini.
(15) La expirarea timpului acordat, elevii predau lucrarile in faza in care se afla, fiind interzisa depasirea timpului de lucru stabilit si afisat pe tabla. Ultimii trei elevi raman in sala pana la predarea ultimei lucrari.
(16) La predarea lucrarilor, asistentii bareaza spatiile nescrise, verifica numarul total de pagini scrise si il trec in procesele-verbale de predare-primire, pe care le semneaza candidatii, precum si in rubrica speciala, prevazuta in acest scop pe prima pagina a lucrarii.
(17) Ciornele si lucrarile anulate se strang separat. Subiectele rezolvate pe ciorne sau pe testul multiplicat nu se iau in considerare. Aceasta informatie este transmisa candidatilor, in mod obligatoriu, de catre asistenti, atat la inceputul fiecarui test, cat si in momentul preluarii lucrarilor.
(18) Operatiunile mentionate la punctele 16) si 17) se efectueaza de catre asistenti in fata candidatului, dupa care acesta semneaza listele nominale.
(19) Asistentii duc lucrarile scrise presedintelui si celorlalti membri ai comisiei si le predau acestora, sub semnatura. De asemenea, se predau/preiau listele nominale, semnate de elevi si de cei doi asistenti, colile tipizate nefolosite, ciornele si foile anulate, precum si foile de ciorna nefolosite.
Presedintele, impreuna cu secretarul sau un membru al comisiei, verifica daca numarul lucrarilor predate corespunde cu numarul semnaturilor de pe lista si daca numarul paginilor scrise coincide cu cel transcris in rubrica speciala de pe prima pagina a lucrarii si in lista nominala si semneaza de primire pe listele nominale.
Acestia numara colile tipizate nefolosite si foile anulate, inscriind numarul lor in procesul-verbal de predare-primire, care va fi semnat de asistenti, de presedinte si de un membru al comisiei.
(20) Toate lucrarile scrise se predau, prin presedinte si secretar sau un membru al comisiei de testare, pe baza de proces-verbal, persoanelor autorizate din centrul zonal de evaluare. Dupa desfasurarea ultimului test, alaturi de lucrarile scrise, se preda la centrul de evaluare si catalogul electronic de la centrul de testare completat cu numele candidatilor, initiala tatalui si scoala de provenienta.
(21) Dupa incheierea fiecarui test national, comisia din centrul de testare afiseaza baremele de evaluare si de notare, preluate de la centrul de evaluare.
(22) Pe perioada desfasurarii testelor nationale (incepand din momentul extragerii numarului variantei de test la Comisia Nationala si pana la plecarea delegatilor cu lucrarile catre centrul zonal de evaluare) in centrul de testare se pot afla numai candidatii, membrii comisiei prevazuti de prezenta metodologie si un delegat al unitatii scolare in care este organizat centrul de testare, care asigura asistenta tehnica pentru copiatoare, calculatoare si care asigura logistica pentru testare: foi tipizate, foi de ciorna, lipici, etichete etc. Delegatul unitatii scolare nu patrunde in salile de testare si in salile in care isi desfasoara activitatea comisia si nu are acces la subiecte.
ART. 25
Desfasurarea activitatii in centrele zonale de evaluare:
(1) Presedintele si membrii comisiei primesc, pe baza de proces-verbal de predare-primire, de la delegatii fiecarui centru de testare, lucrarile scrise aduse, spre a fi evaluate.
(2) Lucrarile scrise de la aceeasi disciplina de testare, primite de la toate centrele de testare arondate, sunt amestecate de presedinte si de ceilalti membri ai comisiei de evaluare, sunt numerotate de la 1 la n si grupate in seturi.
(3) Seturile de lucrari se introduc in plicuri sau in dosare numerotate, cu mentionarea numerelor acordate lucrarilor din fiecare plic. Pe fiecare lucrare se inscrie numarul de ordine al plicului sau al dosarului si numarul de ordine al lucrarii. Plicurile cu lucrarile numerotate sunt predate, cu proces-verbal, de presedinte sau de vicepresedinte, profesorilor desemnati sa evalueze si sa noteze lucrarile.
(4) Fiecare lucrare este evaluata de doi profesori evaluatori, desemnati de presedintele comisiei. De regula, unul din evaluatori este profesor de scoala generala, iar celalalt de liceu. Profesorii evaluatori nu vor cunoaste de la care centru de testare provin lucrarile scrise pe care le evalueaza. La finalizarea primei corectari a lucrarilor, schimbul de lucrari intre evaluatori se va face prin tragere la sorti, de catre presedintele comisiei de evaluare, in prezenta a doi dintre membrii comisiei.
(5) Evaluarea si notarea lucrarilor scrise se efectueaza de catre cei doi profesori evaluatori in sali separate, stabilite de presedintele comisiei. In fiecare sala de evaluare se vor afla cel putin trei profesori evaluatori, in acelasi timp. Pe perioada evaluarii, in sali au voie sa intre, pe langa evaluatori, doar presedintele si vicepresedintele comisiei judetene, membrii comisiei centrului de evaluare, precum si reprezentantii Comisiei Nationale si ai comisiei judetene, imputerniciti cu delegatie.
(6) Fiecare lucrare se evalueaza si se apreciaza independent de catre profesorii evaluatori din comisie, cu note de la 10 la 1, respectandu-se cu strictete baremele de evaluare si de notare transmise de Comisia Nationala. Fiecare evaluator inregistreaza in borderouri punctajele si notele acordate pentru fiecare lucrare. Se interzic interpretarile personale si modificarile in baremul de evaluare si de notare. Pentru orice problema aparuta in acest sens va fi anuntata Comisia Nationala.
(7) Zilnic, dupa terminarea programului de evaluare, seturile de lucrari si borderourile individuale de notare se predau, cu proces-verbal, presedintelui, pentru a fi pastrate in casa de fier sau in dulapuri metalice, inchise si sigilate. Cheia si sigiliul vor fi pastrate separat de catre presedinte si de unul dintre membri.
(8) Dupa incheierea de catre ambii evaluatori a actiunii de evaluare si de notare, borderourile intocmite conform baremului de corectare si de notare si semnate de fiecare profesor evaluator sunt predate presedintelui comisiei, odata cu lucrarile evaluate. Dupa ce presedintele comisiei verifica, in prezenta celor doi evaluatori, daca diferenta dintre notele acordate este de cel mult un punct, acestia trec notele pe lucrare si semneaza cu cerneala rosie. Media finala se trece pe lucrare, in prezenta profesorilor evaluatori, de presedintele comisiei. Presedintele comisiei verifica media finala, ca medie aritmetica cu doua zecimale, fara rotunjire, intre notele acordate de cei doi evaluatori, si semneaza alaturi de acestia.
(9) In cazul in care presedintele comisiei constata ca intre notele acordate unei lucrari de catre cei doi profesori evaluatori exista o diferenta mai mare de un punct, o repartizeaza pentru reevaluare si notare unui alt profesor de specialitate, ales dintre evaluatorii din centru. Reevaluarea se va face in prezenta profesorilor care au acordat initial notele. Nota acordata la reevaluare este nota care se trece pe lucrare si va fi semnata de catre cei trei profesori si de presedintele comisiei. Aceste situatii, care necesita o a treia corectare, vor fi consemnate intr-un proces-verbal, semnat de cei amintiti anterior.
(10) Dupa ce toate lucrarile scrise, la fiecare disciplina de testare, au fost evaluate, acestea se deschid in prezenta profesorilor evaluatori, a presedintelui si a membrilor comisiei. Notele finale se inregistreaza imediat in cataloagele electronice de testare, de catre un membru al comisiei. Presedintele comisiei sau un membru delegat de catre acesta verifica corectitudinea transcrierii notelor de pe lucrari in catalog si raspunde alaturi de secretar si ceilalti membri ai comisiei pentru eventualele greseli.
Comisia din centrul zonal de evaluare realizeaza completarea electronica a notelor si a mediilor generale, listarea in doua exemplare a cataloagelor, verificarea concordantei intre notele inscrise pe teze si catalogul listat si semnarea notelor. Cele doua exemplare listate ale cataloagelor se numeroteaza si se stampileaza de catre comisia din centrul de evaluare.
(11) Dupa incheierea evaluarii tuturor lucrarilor scrise si dupa trecerea notelor si a mediilor generale in catalog, acestea se predau, pe format electronic si pe suport de hartie, de catre presedinte si un membru al comisiei din centrul de evaluare, delegatilor din fiecare centru de testare, pentru a fi transportate la centrele respective, pe baza de proces-verbal de predare-primire. Dupa incheierea etapei de contestatii, lucrarile scrise si borderourile se predau, cu proces-verbal, directorului unitatii de invatamant in care s-a organizat centrul zonal de evaluare.
VII. STABILIREA SI COMUNICAREA REZULTATELOR
ART. 26
(1) Un candidat este considerat reusit daca obtine cel putin nota 5 la fiecare test. Un candidat care a obtinut la cel putin unul dintre teste o nota mai mica decat 5 este considerat "respins" si nu i se incheie media generala.
(2) Media generala se calculeaza, in centrele zonale de evaluare, dupa incheierea tuturor probelor, pentru fiecare candidat care a obtinut cel putin nota 5 la fiecare test.
Media generala se calculeaza ca medie aritmetica, cu doua zecimale, fara rotunjire, din notele obtinute la cele 3 teste nationale (respectiv 4, pentru candidatii care sustin si test scris la limba si literatura materna).
ART. 27
(1) Tabelul nominal, cuprinzand notele si media obtinute de fiecare candidat, se afiseaza la centrul de testare. In dreptul fiecarui candidat se va scrie, dupa caz, si rezultatul final: "reusit", "respins", "neprezentat", "eliminat".
(2) Un candidat este considerat neprezentat daca nu a fost prezent la cel putin unul dintre testele nationale.
(3) Un candidat eliminat la una dintre probe nu se mai poate prezenta la urmatoarele probe.
ART. 28
Pentru candidatii care au absolvit la alte unitati de invatamant decat cea in care este organizat centrul de testare, inclusiv pentru cei din alte judete, comisia din centrul de testare intocmeste extrase din catalog, care cuprind situatia lor la testare si le transmit unitatilor de invatamant de provenienta, in vederea completarii certificatelor care atesta absolvirea testelor nationale.
VIII. DEPUNEREA SI REZOLVAREA CONTESTATIILOR
ART. 29
(1) Eventualele contestatii cu privire la rezultatele testelor nationale se depun in ziua prevazuta de calendarul de desfasurare a testelor.
(2) Contestatiile se inregistreaza la secretariatele centrelor de testare si se analizeaza la comisia de contestatii.
(3) Candidatii pot contesta numai notele acordate propriilor lucrari.
ART. 30
(1) Presedintele, impreuna cu secretarul sau cu un membru al comisiei din centrul de testare primesc contestatiile si le inregistreaza.
(2) Cererile prin care se contesta notele obtinute la evaluarea initiala, insotite de un borderou in care se precizeaza numele contestatarilor si disciplina/disciplinele pentru care este depusa contestatia se inainteaza comisiei din centrul zonal de evaluare de catre un delegat al comisiei din centrul de testare.
(3) Dupa primirea, in centrul zonal de evaluare, a cererilor prin care se contesta notele obtinute la evaluarea initiala, lucrarile candidatilor care au depus contestatii se inchid, pentru a deveni secrete, atat in ceea ce priveste numele candidatului, numarul de ordine acordat initial lucrarii, centrul de testare, cat si notele acordate. Secretizarea se face, in toate centrele zonale de evaluare din judet, cu acelasi tip de hartie pusa la dispozitie de comisia judeteana. Pe lucrarile secretizate se aplica stampila "Teste Nationale 2007 - CZE". Lucrarile se inainteaza, prin doi delegati, comisiilor de contestatii judetene/a municipiului Bucuresti, insotite de un borderou in care se mentioneaza numarul de ordine al lucrarilor, disciplina de testare si numarul de pagini al fiecarei lucrari. In cazul in care Comisia Nationala decide organizarea de centre regionale de contestatii, delegatii centrelor zonale de evaluare inainteaza lucrarile comisiei judetene de organizare a testelor nationale, care raspunde de transmiterea lucrarilor in judetul in care se organizeaza centrul regional de contestatii. Comisia judeteana transmite comisiei de contestatii, odata cu lucrarile care trebuie reevaluate, baza de date in format electronic.
(4) Presedintele comisiei din centrul de evaluare este responsabil de sigilarea lucrarilor contestate si de securitatea transmiterii lor la comisia judeteana de contestatii sau, dupa caz, la comisia judeteana de organizare a testelor nationale.
(5) Comisia Nationala stabileste si comunica tuturor comisiilor judetene in ce judet trebuie transmise lucrarile pentru contestatii.
(6) Comisia Nationala poate stabili, de asemenea, organizarea de centre de contestatii la nivel regional. In acest caz, componenta comisiei de contestatii va fi stabilita de comisiile din judetele in care se organizeaza centrele regionale, dupa consultarea Comisiei Nationale.
ART. 31
(1) Comisiile judetene/a municipiului Bucuresti sau comisiile regionale de contestatii amesteca lucrarile de la aceeasi disciplina, le renumeroteaza, reevalueaza lucrarile primite si acorda note lucrarilor contestate, conform baremelor de corectare si de notare.
(2) Toate procedurile mentionate in prezenta metodologie, privind desfasurarea activitatii in centrele de evaluare, sunt respectate si in cazul comisiei de contestatii.
(3) Dupa terminarea corectarii si deschiderea lucrarilor, presedintele comisiei de contestatii analizeaza notele acordate dupa reevaluare, in comparatie cu cele acordate initial. In situatia in care se constata diferente de notare mai mari de 1,50 puncte, in plus sau in minus, intre notele de la corectarea initiala si cele de la contestatii, presedintele comisiei de contestatii decide reevaluarea lucrarilor respective de catre o a treia comisie, formata din profesori cu experienta, altii decat cei care au evaluat initial lucrarile in centrul de contestatii. Reevaluarea se va face dupa o noua secretizare a lucrarilor, respectand cu strictete baremul de corectare si de notare si toate procedurile de evaluare. Nota acordata de a treia comisie este nota care va fi acordata de comisia de contestatii.
(4) Hotararile comisiei judetene/a municipiului Bucuresti sau regionale de contestatii se consemneaza intr-un proces-verbal care se semneaza de catre membrii comisiei si de presedinte. Informaticienii din comisiile de contestatii inregistreaza in baza de date primita de la fiecare judet arondat centrului de contestatii notele obtinute dupa reevaluare.
(5) Lucrarile scrise, impreuna cu baza de date completata in format electronic, se restituie comisiilor judetene de la care provin, care le distribuie centrelor de evaluare, insotite de o copie de pe procesul-verbal in care sunt consemnate deciziile comisiei de contestatii. O copie a procesului-verbal este predata delegatului fiecarui centru de testare care a inaintat cereri de reevaluare a lucrarilor scrise. Borderourile de corectare de la comisia de contestatii si procesul-verbal se pastreaza timp de doi ani la sediul inspectoratului scolar care a organizat comisia de contestatii.
(6) Pentru lucrarile care au primit initial note cuprinse intre 4,50 si 4,99 (inclusiv notele 4,50, respectiv 4,99) sau o nota cel putin egala cu 9,50, nota definitiva este nota acordata de comisia de contestatii.
(7) Pentru lucrarile care au primit initial, la comisia din centrul zonal de evaluare, alte note decat cele mentionate la alin. (6) nota definitiva este nota acordata de comisia de contestatii, daca intre nota initiala si nota acordata de comisia de contestatii se va constata o diferenta de cel putin 0,50 puncte. Daca diferenta dintre cele doua note este mai mica de 0,50 puncte, nota definitiva este nota initiala acordata de comisia din centrul zonal de evaluare.
(8) Nota definitiva, acordata, in conformitate cu procedura mentionata nu mai poate fi modificata si reprezinta nota obtinuta de candidat la proba respectiva.
(9) In cazul in care se constata diferente mai mari de 1,50 puncte - in plus sau in minus - intre nota initiala si nota obtinuta la contestatii, inspectoratele scolare analizeaza situatia in termen de 30 zile de la terminarea contestatiilor, consultand profesorii evaluatori din ambele comisii (cea din centrul zonal de evaluare si cea de la contestatii) si decid sanctionarea celor vinovati. Comisia Nationala va fi instiintata de sanctiunile aplicate, pana la data de 15 septembrie a anului in care s-a desfasurat testarea.
(10) Dupa primirea rezultatelor de la comisia de contestatii, comisiile din centrele de testare opereaza in cataloage schimbarile ce se impun, recalculeaza, dupa caz, media generala si rectifica in mod corespunzator rezultatul.
(11) Modificarile se trec in catalogul electronic, iar printul este semnat de presedintele centrului de testare.
(12) Rezultatele la contestatii se comunica candidatilor prin afisare la avizierul centrului de testare, conform calendarului anuntat.
IX. RASPUNDEREA DISCIPLINARA
ART. 32
(1) Respectarea intocmai a metodologiei de organizare si desfasurare a testelor nationale este obligatorie pentru toate persoanele implicate in aceasta activitate. Incalcarea normelor prezentei metodologii constituie abatere disciplinara. Personalul didactic de predare, personalul didactic auxiliar, precum si cel de conducere, de indrumare si de control din invatamant, implicat in desfasurarea testelor nationale raspund disciplinar pentru incalcarea indatoririlor ce le revin, precum si pentru incalcarea normelor de comportare care dauneaza interesului invatamantului si prestigiului institutiei.
(2) In cazul in care se constata diferente mai mari de 1,50 puncte - in plus sau in minus - intre nota initiala si nota obtinuta la contestatii, inspectoratele scolare analizeaza situatia, in termen de 30 de zile de la terminarea contestatiilor. In situatii justificate, vor declansa procedura de cercetare disciplinara, conform prezentei metodologii, pentru sanctionarea celor care se fac vinovati de comiterea abaterilor.
ART. 33
Sanctiunile disciplinare care se pot aplica personalului implicat in comisiile de testare, in raport cu gravitatea abaterilor, sunt:
a) observatie scrisa;
b) avertisment
c) diminuarea salariului de baza, cumulat, cand este cazul, cu indemnizatia de conducere, de indrumare si de control, cu pana la 15%, pe o perioada de 1 - 6 luni;
d) interzicerea participarii in comisiile de testare in sesiunile urmatoare;
e) destituirea din functia de conducere, de indrumare si de control din invatamant;
f) desfacerea disciplinara a contractului de munca.
Cadrele didactice care, in perioada testarii nationale, comit fapte cu caracter infractional, respectiv furnizarea solutiilor problemei, inlocuiri de lucrari, falsificari de lucrari sau care au manifestari care atesta neglijenta in indeplinirea atributiilor ce le revin, sunt sanctionate in conformitate cu prevederile Codului penal. In astfel de cazuri, Comisia Nationala sau, dupa caz, comisia judeteana/a municipiului Bucuresti va sesiza in scris organele de cercetare penala.
ART. 34
(1) Sanctiunea disciplinara se aplica numai dupa efectuarea cercetarii faptei sesizate, avand la baza procesul-verbal al comisiei de control, audierea celui in cauza si verificarea sustinerilor facute de acesta, in aparare.
(2) Pentru cercetarea abaterilor savarsite de personalul didactic prevazut la art. 32 se constituie comisii formate din 3 - 5 membri, dintre care unul reprezinta organizatia sindicala din care face parte persoana aflata in discutie sau un reprezentant al salariatilor, iar ceilalti sunt cadre didactice care au functia didactica cel putin egala cu a celui care a savarsit abaterea. In comisiile de cercetare a abaterilor personalului didactic din invatamantul preuniversitar pot fi inclusi si inspectori scolari.
(3) Comisiile de cercetare sunt numite de ministrul Educatiei si Cercetarii, pentru functiile prevazute la art.25 lit. b) din <>Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, si respectiv, de catre inspectorul scolar general pentru celelalte cadre didactice.
ART. 35
(1) Punctul de plecare al cercetarii este procesul-verbal alcatuit de organele de control. In cadrul cercetarii abaterii prezumate se stabilesc faptele si urmarile acestora, imprejurarile in care au fost savarsite, existenta sau inexistenta vinovatiei, precum si orice alte date concludente. Audierea celui cercetat si verificarea apararii acestuia sunt obligatorii. Refuzul celui cercetat de a se prezenta la audiere, desi a fost instiintat in scris cu minimum 48 de ore inainte, precum si de a da declaratii scrise se constata prin proces-verbal si nu impiedica finalizarea cercetarii. Cadrul didactic cercetat are dreptul sa cunoasca toate actele cercetarii si sa-si produca probe in aparare.
(2) Inspectoratul scolar va face comunicarea, prin decizie scrisa catre unitatea de invatamant de la care provine cadrul didactic respectiv, in care se precizeaza abaterea constatata si sanctiunea dispusa urmand ca unitatea de invatamant respectiva sa duca la indeplinire aplicarea acesteia.
(3) Abaterile savarsite de cadrele didactice in timpul participarii la comisiile pentru testele nationale sunt luate in considerare la acordarea calificativului anual.
ART. 36
Constatarea de nereguli grave sau repetate in desfasurarea activitatii unei comisii de testare nationala aduce dupa sine diminuarea cu 20 - 70% a indemnizatiei vicepresedintelui si a presedintelui. De asemenea, constatarea de nereguli grave duce la inlocuirea din comisie a vinovatilor. In cazul inlocuirii din comisie, pentru abateri grave, persoana inlocuita nu primeste indemnizatia cuvenita respectivei functii din comisia de teste nationale.
ART. 37
(1) In vederea respectarii prevederilor din prezenta metodologie si pentru asigurarea corectitudinii desfasurarii testelor nationale, presedintii comisiilor din centrele de testare si de evaluare vor solicita declaratii scrise de la fiecare membru al comisiei. In declaratia-tip, cadrul didactic precizeaza ca nu are sot/sotie, ruda sau afin, pana la gradul al patrulea, dintre candidatii care participa la testele nationale in centrul unde isi desfasoara activitatea si isi asuma responsabilitatea pentru respectarea intocmai a prevederilor legale.
(2) De asemenea, declaratia cadrului didactic cuprinde mentiunea ca, in cazul constatarii unor nereguli in activitatea sa din cadrul comisiei, stie ca se vor lua masuri de sanctionare, care pot merge pana la excluderea din invatamant, in functie de gravitatea abaterii, in conformitate cu prezenta metodologie.
X. DISPOZITII FINALE
ART. 38
Comisiile din centrele de testare, cele din centrele zonale de evaluare, precum si comisiile judetene/a municipiului Bucuresti au obligatia sa informeze imediat Comisia Nationala cu privire la situatiile deosebite care apar in organizarea si desfasurarea testelor nationale.
ART. 39
(1) Documentele intocmite pentru testarile nationale se pastreaza in arhiva centrului de testare, pana la sfarsitul anului scolar urmator, iar cataloagele - permanent.
(2) Lucrarile scrise si borderourile de notare, autentificate prin semnatura de presedintii centrelor zonale de evaluare, se predau, cu proces-verbal, directorului unitatii de invatamant in care s-a organizat centrul zonal de evaluare si se pastreaza pana la sfarsitul anului scolar urmator.
ART. 40
(1) Certificatele care atesta promovarea testelor nationale se completeaza cu datele din cataloage numai de catre secretarii unitatilor de invatamant la care titularii certificatelor au promovat ultimul an de studiu si vor fi semnate de catre secretarii mentionati si de catre presedintele comisiei centrului de testare in termen de cel mult 5 zile de la incheierea testelor nationale. In cazuri exceptionale, certificatele pot fi semnate de presedintele comisiei judetene.
(2) Pentru candidatii care au sustinut testele nationale in alt centru de testare decat unitatea de invatamant absolvita, inclusiv pentru cei care au sustinut testele in alt judet, completarea certificatului se face de catre secretarul unitatii de invatamant la care candidatul a absolvit clasa a VIII-a, in baza extrasului din catalogul de testare primit de la centrul de testare la care candidatul a sustinut testele nationale. Certificatul va fi semnat de secretarul unitatii de invatamant la care candidatul a absolvit clasa a VIII-a si de presedintele din centrul de testare la care a fost arondata respectiva unitate de invatamant.
(3) Eliberarea foilor matricole se face de catre secretariatelor scolilor unde candidatii au absolvit clasa a VIII-a.
ART. 41
Respectarea intocmai a prezentei metodologii este obligatorie pentru toate persoanele implicate in desfasurarea testelor nationale.
ART. 42
Orice abatere comisa si dovedita cu probe se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) candidatii surprinsi avand asupra lor materiale care ar putea fi folosite pentru copiat sau mijloace de comunicare cu exteriorul, cei surprinsi copiind in timpul desfasurarii testelor nationale sau comitand alte fraude menite sa le favorizeze rezolvarea subiectelor, sunt eliminati de la testele nationale din anul respectiv;
b) tentativa de frauda se pedepseste in acelasi mod.
ART. 43
(1) In perioada de evaluare a lucrarilor scrise sau ulterior, Comisia Nationala poate decide desemnarea, la nivel central sau la nivelul fiecarui judet/al municipiului Bucuresti, a unei comisii de reevaluare, prin sondaj, a unui numar de lucrari de la fiecare disciplina de testare, urmarindu-se astfel corectitudinea respectarii baremelor de corectare si de notare.
(2) Raportul privind rezultatul acestor reevaluari va fi trimis de Comisia Nationala catre inspectoratul scolar, care are obligatia de a-l transmite si a urmari analizarea sa in fiecare unitate scolara care a participat, prin personalul ei, la organizarea si desfasurarea testelor nationale.
(3) Notele obtinute de elevi la testele nationale nu se modifica in urma acestor reevaluari.
ART. 44
(1) Pana la data de 15 septembrie, inspectoratele scolare alcatuiesc un raport special despre desfasurarea testelor nationale din anul in curs, care va fi trimis in scris si pe suport electronic atat la Ministerul Educatiei si Cercetarii - la Directia Generala Invatamant Preuniversitar, precum si la Serviciul National de Evaluare si Examinare. Un exemplar al raportului privind testele nationale se trimite fiecarei unitati scolare din judet.
(2) Raportul cuprinde informatii despre monitorizarea desfasurarii acestor teste nationale, inclusiv date despre esantioanele de lucrari reevaluate la decizia comisiei nationale sau judetene.
(3) Comisia judeteana decide reevaluarea de lucrari la cel putin doua discipline. Numarul minim de lucrari reevaluate la o disciplina este de 50, iar criteriile de selectare a lucrarilor sunt stabilite de inspectoratul scolar si sunt mentionate in raportul special transmis Comisiei Centrale. Inspectorii scolari de specialitate coordoneaza evaluarea esantioanelor si prezinta in scris inspectorului general concluziile acestei reevaluari. De asemenea, vor fi reevaluate automat, la toate disciplinele, acele lucrari la care diferenta dintre notarea initiala si cea finala (de la contestatii) este mai mare de 1,00 punct. Notele obtinute de candidati nu se modifica in urma acestor reevaluari.
In urma reevaluarii stabilite de comisia judeteana sau de cea nationala, inspectorul scolar general poate decide, in situatii bine justificate, aplicarea de sanctiuni, conform Statutului personalului didactic si prezentei metodologii. Raportul anual cuprinde informatii despre sanctiunile aplicate si numele persoanelor sanctionate, inclusiv despre cadrele didactice carora comisia judeteana a decis sa le retraga dreptul de a participa la testele nationale.
ART. 45
(1) Comisiile din centrele de testare asigura conditii de egalizare a sanselor pentru candidatii cu deficiente, prin adaptarea procedurilor de testare la testele nationale, in functie de particularitatile individuale si de cele specifice deficientei respective.
(2) Exemple de asemenea adaptari sunt:
a) asigurarea posibilitatii de comunicare prin utilizarea sistemului Braille, la elevii nevazatori, respectiv a limbajului mimico-gestual la elevii cu deficiente de auz (inclusiv posibilitatea asigurarii, dupa caz, a unui interpret autorizat);
b) marirea cu pana la 1 ora a timpului destinat efectuarii lucrarii scrise de catre candidatii cu deficiente motorii sau neuro-motorii, care ii impiedica sa scrie normal, sau de catre cei cu deficiente vizuale grave;
c) asigurarea scrisului cu caractere marite a subiectelor pentru candidatii ambliopi;
d) transmiterea prin dictare, la elevii cu anumite deficiente vizuale, a informatiilor corespunzatoare subiectelor afisate/prezentate vizual;
e) realizarea lucrarii scrise prin dictarea continutului acesteia, de catre candidatul cu deficiente, catre un profesor asistent, de alta specialitate decat cea la care se desfasoara testarea respectiva, in prezenta altor doua cadre didactice.
(3) In situatia in care unitatea scolara la care este inscris candidatul nu poate asigura realizarea adaptarilor mentionate, inspectoratul poate aproba inscrierea candidatului la un centru organizat pentru absolventii invatamantului special sau poate decide organizarea unei subcomisii speciale cu acest specific.
(4) Candidatii cu deficiente pot beneficia de prevederile punctului anterior, in baza certificatului de handicapat sau a unei adeverinte medicale, in urma hotararii comisiei judetene. Hotararea Comisiei judetene se ia in conformitate cu prevederile prezentei metodologii, pe baza documentelor medicale prezentate pentru fiecare caz in parte si a propunerilor efectuate de o comisie medicala, numita special pentru aceasta ocazie, cu sprijinul Directiei de sanatate publica judetene/a municipiului Bucuresti. Comisia Nationala poate aproba si alte proceduri de sustinere a testelor nationale pentru candidatii cu deficiente/handicap, la propunerea comisiilor judetene.
ART. 46
In situatii exceptionale, pentru elevii imobilizati la pat, temporar sau definitiv, ca si pentru cei care sufera de boli contagioase, care nu le permit intrarea in colectivitate, comisiile judetene pot organiza, la cererea candidatului si cu avizul Comisiei Nationale, sustinerea testelor nationale la locul imobilizarii, simultan cu toti candidatii din tara. Organizarea acestora se face la cererea candidatului, cu avizul comisiei medicale si in baza unui document medical care sa ateste imposibilitatea deplasarii sau a sustinerii in colectivitate a testarii nationale.
ART. 47
(1) Comisia judeteana va lua toate masurile pentru a asigura cadrelor didactice nominalizate in comisiile din centrele de testare si de evaluare, la solicitarea acestora, posibilitatea de a lua masa, contra cost, in apropierea centrului respectiv, sau folosind servicii de catering. Pot fi utilizate, in acest sens, cantinele unitatilor de invatamant.
(2) In situatia in care, in comisiile de testare sau de evaluare, sunt cadre didactice cu domiciliul in alta localitate, comisia judeteana va lua toate masurile pentru a asigura, la cererea acestora, cazarea in spatii apartinand sistemului de invatamant sau in alte spatii care sa permita incadrarea in baremul prevazut pentru cazare, conform prevederilor legale.
ART. 48
(1) Se interzice cu desavarsire colectarea sau favorizarea actiunii de colectare a unor fonduri materiale sau banesti de la candidati, de la parintii acestora sau de la orice persoana care are rude in randul candidatilor, fonduri avand drept destinatie asigurarea cazarii, a meselor sau a altor beneficii pentru membrii comisiilor din centrele de testare sau de evaluare.
(2) Conducerile unitatilor de invatamant vor lua toate masurile pentru informarea cadrelor didactice, a elevilor si parintilor referitor la prevederilor mentionate la alin. (1) si pentru a nu permite incalcarea acestora.
(3) Incalcarea acestor dispozitii se va sanctiona conform Statutului personalului didactic sau Codului penal, dupa caz.
----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: