Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
────────── Aprobată prin ORDINUL nr. 6.870 din 30 septembrie 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1130 din 13 noiembrie 2024.────────── CAP. I Domeniul de aplicare ART. 1 Prezenta metodologie reglementează modul de avizare a închirierii bunurilor imobile, temporar disponibile, din domeniul public al statului, aflate în administrarea Ministerului Educaţiei şi a instituţiilor/unităţilor publice din subordinea/ coordonarea acestuia, în vederea aprobării închirierii acestor bunuri prin hotărâre a Guvernului. ART. 2 Bunurile imobile, temporar disponibile, din domeniul public al statului, aflate în administrarea Ministerului Educaţiei şi a instituţiilor/unităţilor publice din subordinea/coordonarea acestuia, pot fi închiriate cu prioritate pentru realizarea de activităţi de învăţământ. ART. 3 Aprobarea închirierii bunurilor imobile, temporar disponibile, din domeniul public al statului, aflate în administrarea Ministerului Educaţiei şi a instituţiilor/unităţilor publice din subordinea/coordonarea acestuia, se face prin hotărâre a Guvernului. CAP. II Definiţii ART. 4 În sensul prezentei metodologii, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii: a) bunuri imobile - terenuri şi/sau construcţii sau orice alte bunuri imobile din domeniul public al statului care fac parte din baza materială aflată în administrarea Ministerului Educaţiei şi a instituţiilor/unităţilor publice din subordinea/coordonarea acestuia; b) bunuri imobile/spaţii temporar disponibile - clădiri/terenuri sau părţi ale acestora care în anumite perioade din timpul unui an, unei luni, unei săptămâni, unei zile sau al unei fracţiuni de timp nu sunt folosite în procesul instructiv-educativ etc.; c) alte activităţi - activităţi comerciale, de producţie, depozitare şi prestări servicii, cu excepţia celor care implică producţia, comercializarea, depozitarea şi servirea produselor pe bază de alcool şi tutun, care nu contravin obiectivelor procesului instructiv-educativ şi bunelor moravuri; d) titularul dreptului de administrare - Ministerul Educaţiei şi instituţiile/unităţile publice din subordinea/coordonarea acestuia; e) iniţierea procedurii de închiriere - prima etapă în cadrul metodologiei de închiriere în care instituţiile/unităţile publice din subordinea/coordonarea Ministerului Educaţiei elaborează şi transmit acestuia referatul de oportunitate şi documentaţia care stau la baza aprobării închirierii; f) avizarea documentaţiei de închiriere - etapa din cadrul metodologiei de închiriere prin care se avizează de către o comisie, numită prin ordin al ministrului educaţiei, referatul de oportunitate şi documentaţia care stau la baza aprobării închirierii; g) aprobarea închirierii - etapa din cadrul procedurii de închiriere în care se aprobă închirierea prin hotărâre a Guvernului; h) contract de închiriere - contractul prin care o persoană, denumită locator, se obligă să asigure unei alte persoane fizice/juridice, denumită locatar, folosinţa temporară, totală sau parţială a unui bun imobil, în schimbul unei sume de bani, denumită chirie; CAP. III Etapele metodologiei SECŢIUNEA 1 Iniţierea procedurii de avizare a închirierii ART. 5 Instituţiile/Unităţile publice din subordinea/ coordonarea Ministerului Educaţiei iniţiază procedura de închiriere prin întocmirea referatului de oportunitate şi a documentaţiei de închiriere. ART. 6 (1) Referatul de oportunitate cuprinde în mod obligatoriu următoarele date: a) descrierea bunului imobil/spaţiului care urmează a fi închiriat, datele de identificare şi valoarea de inventar ale acestuia (caracteristici tehnice), inclusiv situaţia juridică a acestuia (sarcini, privilegii, nr. MF etc.); b) expunerea de motive, bine argumentate, de ordin economic şi social, după caz, care justifică închirierea bunului respectiv; c) analiza gradului de ocupare a bunului imobil/spaţiului aflat în administrare şi menţionarea că închirierea nu va afecta activitatea specifică; d) precizarea expresă a activităţii pentru care se solicită încheierea contractului de închiriere (activitate care trebuie să nu fie de aceeaşi natură cu activitatea instituţiei care face propunerea de închiriere) şi nevoia studenţilor/elevilor/copiilor şi/sau cadrelor didactice pentru tipul de activitate propus; e) durata închirierii, care este de maximum 4 ani, cu posibilitate de prelungire; f) alte consideraţii care fundamentează oportunitatea încheierii contractului de închiriere; g) cota-parte din chirie care revine instituţiei care face propunerea de închiriere [în conformitate cu art. 333 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare] şi preţul minim al închirierii. (2) Prevederile alin. (1) lit. g) nu se aplică în cazul în care activitatea titularului dreptului de administrare este subvenţionată de la bugetul de stat. ART. 7 Documentaţia care stă la baza avizării închirierii conţine în mod obligatoriu următoarele: a) adresă de înaintare semnată de conducerea instituţiei/unităţii de învăţământ, compartimentul/departamentul economic, compartimentul/departamentul tehnic-administrativ; b) acordul consiliului de administraţie al instituţiei/unităţii de învăţământ care solicită aprobare de închiriere, iar, în cazul unităţilor din subordinea inspectoratului şcolar judeţean, şi acordul consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar judeţean; c) referatul de oportunitate, însoţit de planul de situaţie din care să reiasă amplasamentul, căile de acces, valoarea actualizată a imobilului în conformitate cu ultimul raport de evaluare şi alte elemente necesare pentru identificarea spaţiului propus pentru închiriere; d) anexa în care sunt prezentate bunurile temporar disponibile, propuse de către instituţia/unitatea din subordinea/coordonarea ministerului, întocmită potrivit formularului-tip prevăzut în anexa care face parte integrată din prezenta metodologie; e) date de identificare a imobilului/spaţiului care urmează să fie închiriat, conform anexei care face parte integrantă din prezenta metodologie; f) alte documente care să susţină propunerea de închiriere. ART. 8 Referatul de oportunitate şi documentaţia care stau la baza avizării închirierii, întocmite de instituţiile/unităţile publice din subordinea/coordonarea Ministerului Educaţiei, în două exemplare, se înaintează şi se înregistrează la direcţia de specialitate din cadrul ministerului, în vederea convocării comisiei de verificare şi analizare a acestora. SECŢIUNEA a 2-a Avizarea documentaţiei de închiriere ART. 9 (1) Referatul de oportunitate şi documentaţia, documente care stau la baza avizării închirierii, se verifică şi se analizează de către comisia constituită în acest scop prin ordin al ministrului educaţiei. (2) Propunerile comisiei se înaintează ordonatorului principal de credite, în vederea avizării documentaţiei de închiriere. În situaţia în care documentaţia este avizată, direcţia de specialitate va face demersurile în vederea iniţierii proiectului de hotărâre a Guvernului. ART. 10 (1) Termenul de analizare şi avizare a documentaţiei de închiriere este de 60 de zile de la data înregistrării acesteia la direcţia de specialitate. (2) În situaţia în care comisia de analiză şi avizare a documentaţiei de închiriere consideră că este necesară completarea documentaţiei de către instituţiile din subordinea/coordonarea Ministerului Educaţiei, se va acorda un termen de maximum 10 zile în vederea completării cu datele/actele solicitate. În cazul în care nu se respectă termenul pentru completarea documentaţiei de închiriere, se va restitui emitentului documentaţia transmisă iniţial. CAP. IV Dispoziţii finale ART. 11 (1) După publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a hotărârii Guvernului prin care se aprobă închirierea, instituţiile/unităţile din subordinea/coordonarea Ministerului Educaţiei vor organiza procedura de licitaţie publică, în condiţiile legii. (2) Fiecare instituţie din subordinea/coordonarea Ministerului Educaţiei îşi va elabora o procedură de închiriere, în conformitate cu prevederile legale în vigoare. (3) Contractul de închiriere se poate încheia, după caz, cu orice persoană fizică sau juridică, română ori străină, pe o perioadă de 4 ani, cu revizuire anuală, în condiţiile legii. (4) Bunurile imobile/Spaţiile şi mijloacele temporar disponibile pot fi închiriate unor persoane fizice sau juridice numai pentru activităţile care îndeplinesc următoarele condiţii: a) oferă servicii care răspund nemijlocit intereselor elevilor/studenţilor/cadrelor didactice; b) sunt aducătoare de venituri suplimentare pentru instituţiile/unităţile de învăţământ; c) prin conţinutul lor nu împiedică şi nu contravin obiectivelor procesului instructiv-educativ şi bunelor moravuri, nu promovează idei retrograde, iredentiste sau naţionalist şovine; d) nu dăunează sănătăţii şi securităţii vieţii preşcolarilor, elevilor şi studenţilor; e) nu servesc unor interese politice de partid. (5) Este interzisă subînchirierea sau cedarea de către chiriaşi a spaţiilor sau mijloacelor închiriate. ART. 12 (1) Persoanele juridice sau persoanele fizice pot realiza lucrări de modernizare, extindere şi construcţii strict necesare pentru desfăşurarea activităţii, pe terenurile şi/sau construcţiile aparţinând domeniului public al statului, aflate în administrarea Ministerului Educaţiei şi a instituţiilor publice din subordinea/coordonarea acestuia, numai cu aprobarea acestora şi cu respectarea prevederilor legale privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii şi a reglementărilor privind documentaţiile urbanistice aprobate, cu acordul prealabil scris al Ministerului Educaţiei. (2) Orice investiţie, modernizare sau construcţie efectuată de către locatar asupra bunului imobil/spaţiului închiriat, cu acordul locatorului, se va realiza cu resursele financiare şi materiale ale locatarului, iar la expirarea contractului investiţia va trece, în condiţiile legii, în proprietatea publică a statului şi în administrarea Ministerului Educaţiei, fără nicio pretenţie din partea locatarului. (3) Durata maximă pentru realizarea investiţiei se va încadra în perioada de valabilitate a contractului de închiriere. La realizarea investiţiei se vor efectua calcule de rentabilitate a acesteia şi se va avea în vedere ca investiţia să se amortizeze în decursul perioadei existente de închiriere. (4) În situaţia în care contractul se reziliază din vina locatarului sau din alte cauze neimputabile locatorului, nu i se pot cere acestuia despăgubiri pentru investiţia realizată şi nici nu se poate aduce atingere integrităţii bunurilor realizate. ANEXA 1 la metodologie DATELE DE IDENTIFICARE a imobilelor/spaţiilor, temporar disponibile, aflate în administrarea Ministerului Educaţiei şi a instituţiei/unităţii din subordinea/coordonarea acestuia
┌────┬──────┬─────────────┬────────────┬─────────────────────────────────────┬───────────┬────────────┐
│ │ │ │ │Caracteristicile spaţiului │ │ │
│ │ │ │ ├──────────────┬───────────┬──────────┤ │Cota-parte │
│ │ │Persoana │ │Caracteristici│ │ │ │din chirie │
│ │ │juridică în │Numărul MF │tehnice (regim│ │ │ │pe care o │
│Nr. │Adresa│administrarea│de │de înălţime, │Destinaţia │Destinaţia│Perioada │încasează │
│crt.│ │căreia se │identificare│suprafaţă │actuală a │pentru │închirierii│titularul │
│ │ │află imobilul│a imobilului│construită/ │spaţiului*)│care se │ │dreptului de│
│ │ │ │ │desfăşurată, │ │închiriază│ │administrare│
│ │ │ │ │suprafaţă │ │ │ │ │
│ │ │ │ │teren) │ │ │ │ │
├────┼──────┼─────────────┼────────────┼──────────────┼───────────┼──────────┼───────────┼────────────┤
│1 │ │ │ │ │ │ │ │ │
└────┴──────┴─────────────┴────────────┴──────────────┴───────────┴──────────┴───────────┴────────────┘
*) 1. săli de clasă, laboratoare, amfiteatre 2. spaţii de cazare 3. săli şi terenuri de sport 4. ateliere 5. spaţii de servire a mesei 6. holuri şi subsoluri 7. garaje şi alte construcţii uşoare 8. suprafeţe de teren 9. alte clădiri/spaţii ------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.