Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
────────── Aprobată prin ORDINUL nr. 1.853 din 30 mai 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 511 din 12 iunie 2023.────────── CAP. I Dispoziţii generale ART. 1 Prezenta metodologie reglementează modul de informare cu privire la funcţionarea unui sistem de reciclare, de autorizare a unei tehnologii noi de reciclare, de avizare a procesului individual de reciclare şi înregistrare a unei instalaţii de decontaminare. ART. 2 (1) În sensul prezentei metodologii se aplică definiţiile prevăzute la art. 2 din Regulamentul (UE) 2022/1.616 al Comisiei din 15 septembrie 2022 privind materialele şi obiectele din plastic reciclat destinate să vină în contact cu produse alimentare, şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 282/2008, denumit în continuare Regulament. (2) În sensul prezentei metodologii, prin direcţie de sănătate publică judeţeană se înţelege direcţia de sănătate publică judeţeană sau a municipiului Bucureşti pe teritoriul căreia funcţionează sistemul de reciclare, tehnologia nouă de reciclare, procesul individual de reciclare şi/sau instalaţia de decontaminare care fac obiectul Regulamentului. CAP. II Atribuţii şi responsabilităţi ART. 3 Institutul Naţional de Sănătate Publică, denumit în continuare INSP, are următoarele atribuţii şi responsabilităţi: a) directorul general al INSP numeşte prin decizie secretarul şi membrii Comisiei pentru materialele şi obiectele din plastic reciclat destinate să vină în contact cu produse alimentare, denumită în continuare CMCAPR. CMCAPR este formată din următorii membri: un preşedinte, un secretar şi minimum 10 specialişti cu studii superioare din structurile INSP. Directorul general al INSP poate decide completarea şi/sau modificarea componenţei CMCAPR; b) directorul general al INSP îndeplineşte funcţia de preşedinte al CMCAPR; c) afişează pe website-ul propriu, www.insp.gov.ro, avizele menţionate la art. 4 alin. (1) pct. 5 şi solicitarea de avizare prevăzută la art. 4 alin. (1) pct. 3, în conformitate cu prevederile art. 14 alin. (4), art. 17 alin. (4) lit. b) şi art. 18 alin. (1) din Regulament. ART. 4 (1) CMCAPR are următoarele atribuţii şi responsabilităţi: 1. primeşte informarea reciclatorului, cu 15 zile înainte de începerea funcţionării unui sistem de reciclare, în conformitate cu cerinţele aplicabile tehnologiei de reciclare adecvate cuprinse în anexa I la Regulament şi conform prevederilor art. 9 alin. (1) din Regulament; 2. primeşte notificarea reciclatorului, cu 6 luni înainte de începerea exploatării primei tehnologii noi, conform prevederilor art. 10 alin. (2) din Regulament; 3. primeşte solicitarea reciclatorului de avizare a unui proces individual în vederea autorizării, conform prevederilor art. 17 alin. (2) din Regulament; 4. primeşte notificarea reciclatorului cu cel puţin 30 de zile lucrătoare înainte de data de începere a producţiei de plastic reciclat într-o instalaţie de decontaminare, conform prevederilor art. 25 alin. (1) din Regulament; 5. eliberează aviz: a) pentru exploatare de tehnologie nouă de reciclare, în condiţiile prevăzute la art. 14 alin. (4) din Regulament; b) pentru exploatare proces individual de reciclare, în condiţiile prevăzute la art. 18 din Regulament. (2) Documentaţiile ce însoţesc informarea, notificările şi solicitările menţionate la alin. (1) pct. 1-4 sunt transmise în format pdf şi word, în limba română sau, după caz, cu traducere autorizată. (3) Atribuţiile secretarului CMCAPR sunt următoarele: a) asigură corespondenţa între membrii CMCAPR şi Ministerul Sănătăţii, Comisia Europeană, direcţiile de sănătate publică judeţene şi reciclator; b) se asigură de publicarea pe website-ul www.insp.gov.ro a solicitării prevăzute la alin. (1) pct. 3 şi a documentelor prevăzute la alin. (1) pct. 5; c) transmite membrilor CMCAPR, spre analiză, documentaţiile menţionate la alin. (1) pct. 1-4; d) în decurs de 14 zile de la înregistrarea cererii de avizare a unui proces individual în vederea autorizării, confirmă în scris reciclatorului înregistrarea cererii şi numărul de înregistrare alocat; e) informează direcţia de sănătate publică judeţeană pe teritoriul căreia îşi desfăşoară activitatea reciclatorul care a transmis notificare sau solicitare, conform alin. (1) pct. 1-4, cu privire la denumirea reciclatorului, adresa reciclatorului şi obiectul informării sistemului de reciclare, a notificării primei tehnologii noi de reciclare, a cererii de avizare a unui proces individual de reciclare sau a notificării instalaţiei de decontaminare; f) întocmeşte devizul pentru achitarea tarifelor prevăzute în anexa nr. 1 la prezenta metodologie şi îl transmite reciclatorului; g) la solicitarea preşedintelui, organizează întâlnirea CMCAPR, prin convocarea membrilor şi, după caz, prin invitarea altor specialişti/experţi din cadrul unor instituţii, altele decât cele din care fac parte membrii CMCAPR, precum: universităţi, institute de cercetare, autorităţi cu experienţă în domeniul igienei alimentaţiei şi alte domenii conexe referitoare la produsele alimentare, în vederea analizei/interpretării ştiinţifice a unor date prezentate în solicitările prevăzute la alin. (1) pct. 1-4; h) se asigură asupra completării, semnării şi depunerii declaraţiei de confidenţialitate şi a Declaraţiei de interese, ale căror modele sunt prevăzute în anexele nr. 2 şi 3 la prezenta metodologie, de către membrii CMCAPR; i) participă la întrunirile CMCAPR şi asigură redactarea proceselor-verbale, înregistrarea şi evidenţa corespondenţei, a documentelor care fundamentează opiniile ştiinţifice ale CMCAPR; j) transmite reciclatorului şi direcţiei de sănătate publică judeţene raportul auditului, menţionat la art. 10 pct. 3, în termen de 5 zile de la finalizarea raportului. (4) Opiniile ştiinţifice şi evaluările ştiinţifice se întocmesc şi se semnează de membrii CMCAPR, iar avizele prevăzute la alin. (1) pct. 5 sunt semnate de către preşedintele CMCAPR. (5) În cazul în care CMCAPR identifică faptul că nu dispune de dovezi suficiente pentru elaborarea unor opinii ştiinţifice sau nu respectă prevederile Regulamentului, solicită reciclatorului să furnizeze informaţii suplimentare. Termenul de răspuns la această solicitare se stabileşte împreună cu reciclatorul, astfel încât să se înscrie în perioada de evaluare sau în perioada premergătoare de 30 de zile pentru efectuarea auditului. (6) Cvorumul necesar pentru a formula opiniile ştiinţifice, evaluările ştiinţifice şi pentru a elibera avizele prevăzute la alin. (1) pct. 5 este de cel puţin jumătate plus unu din numărul membrilor CMCAPR cu drept de vot, iar propunerea se adoptă cu majoritatea simplă a voturilor. (7) Secretarul CMCAPR şi persoanele care sunt invitate să participe la şedinţele acesteia nu au drept de vot. (8) La fiecare şedinţă a CMCAPR secretarul întocmeşte un proces-verbal care este semnat de toţi participanţii. (9) Membrii CMCAPR participă la auditul proceselor, tehnologiilor şi instalaţiilor de reciclare a materialelor şi obiectelor din plastic care intră sub incidenţa Regulamentului. ART. 5 Direcţiile de sănătate publică au următoarele atribuţii şi responsabilităţi: a) desemnează minimum un reprezentant din cadrul direcţiei de sănătate publică judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti care să participe la auditul procesului, instalaţiei, unităţii de reciclare a materialelor şi obiectelor din plastic care intră sub incidenţa Regulamentului, conform prevederilor art. 10 pct. 3; b) transmit CMCAPR datele de contact ale reprezentantului sau reprezentanţilor care participă la auditul procesului, instalaţiei, unităţii de reciclare a materialelor şi obiectelor din plastic care intră sub incidenţa Regulamentului; c) reprezentanţii direcţiilor de sănătate publică judeţene care fac parte din echipa de audit participă la întocmirea raportului de audit prevăzut la art. 10 pct. 3; d) transmit reciclatorului contul şi devizul pentru achitarea tarifului menţionat în anexa nr. 1 la prezenta metodologie. CAP. III Etapele procedurii de informare, autorizare, avizare şi înregistrare ART. 6 Etapele informării cu privire la funcţionarea unui sistem de reciclare în conformitate cu cerinţele aplicabile tehnologiei de reciclare adecvate cuprinse în anexa I la Regulament sunt următoarele: 1. informarea menţionată la art. 4 alin. (1) pct. 1 este transmisă electronic la adresa de e-mail pusă la dispoziţie de către INSP şi este însoţită de documentaţia prevăzută la art. 9 alin. (1) din Regulament; 2. reciclatorul transmite către CMCAPR datele persoanei de contact care asigură accesul echipei de audit, precum şi condiţiile necesare de desfăşurare a auditului sistemului de reciclare în incinta locului de reciclare; 3. CMCAPR, în termen de maximum 7 zile de la primirea documentaţiei, verifică dacă se respectă prevederile art. 9 alin. (1) din Regulament; 4. informarea prevăzută la art. 4 alin. (1) pct. 1 nu este considerată valabilă dacă: a) reciclatorul nu furnizează informaţiile suplimentare solicitate conform prevederilor art. 4 alin. (5) în perioada specificată de către CMCAPR; b) în urma solicitării CMCAPR, informaţiile suplimentare transmise nu sunt suficiente pentru a concluziona că informarea este valabilă. ART. 7 Etapele avizării în vederea autorizării tehnologiei noi de reciclare sunt următoarele: 1. notificarea menţionată la art. 4 alin. (1) pct. 2 este transmisă electronic la adresa de e-mail pusă la dispoziţie de către INSP şi este însoţită de documentaţia prevăzută la art. 10 alin. (2) şi (3) şi art. 12 din Regulament; 2. reciclatorul transmite CMCAPR dovada notificării Comisiei Europene; 3. reciclatorul notifică CMCAPR referitor la publicarea raportului iniţial, menţionat la art. 10 alin. (4) din Regulament, şi referitor la publicarea rapoartelor periodice, menţionate la art. 13 alin. (4) din Regulament; 4. CMCAPR verifică documentaţia prevăzută la pct. 1, în termen de 5 luni de la primirea acesteia, şi întocmeşte opinia ştiinţifică preliminară cu privire la respectarea prevederilor art. 10 alin. (1)-(7) din Regulament. În cazul în care sunt necesare completări, termenul de soluţionare a completărilor se stabileşte astfel încât să se înscrie în perioada de evaluare de 5 luni; 5. în cazul în care nu au fost transmise completările menţionate la pct. 4, CMCAPR amână punerea în funcţiune a tehnologiei noi, notifică Ministerul Sănătăţii cu privire la amânare şi informează Comisia Europeană; 6. la solicitarea Comisiei Europene, CMCAPR evaluează cererea de autorizare a tehnologiei noi în decurs de 1 an şi emite aviz, cu respectarea prevederilor art. 14 din Regulament; 7. evaluarea cererii de autorizare a tehnologiei noi se face după achitarea tarifului prevăzut în anexa nr. 1 la prezenta metodologie; 8. reciclatorul transmite CMCAPR datele persoanei de contact care asigură accesul echipei de audit, precum şi condiţiile necesare de desfăşurare a auditului tehnologiei noi de reciclare în incinta locului de reciclare. ART. 8 Etapele avizării proceselor individuale de reciclare sunt următoarele: 1. solicitarea menţionată la art. 4 alin. (1) pct. 3 este transmisă electronic la adresa de e-mail pusă la dispoziţie de către INSP şi este însoţită de documentaţia prevăzută la art. 17 alin. (2) din Regulament; 2. CMCAPR informează Comisia Europeană şi celelalte state membre cu privire la solicitarea de autorizare în baza prevederilor art. 17 alin. (4) lit. a) din Regulament; 3. CMCAPR verifică şi evaluează ştiinţific documentaţia ce însoţeşte solicitarea prevăzută la art. 4 alin. (1) pct. 3, în decurs de 5 luni de la primirea acesteia. Termenul de evaluare se poate modifica conform prevederilor art. 18 alin. (2) din Regulament; 4. evaluarea cererii de avizare a procesului individual de reciclare se face după achitarea tarifului prevăzut în anexa nr. 1; 5. solicitarea de avizare a unui proces individual de reciclare nu este considerată valabilă dacă: a) reciclatorul nu furnizează informaţiile suplimentare solicitate conform prevederilor art. 4 alin. (5) în perioada specificată de către CMCAPR; b) în urma solicitării CMCAPR, informaţiile suplimentare transmise nu sunt suficiente pentru a concluziona că solicitarea de avizare este valabilă; 6. pe baza evaluării documentaţiei prevăzute la art. 17 alin. (2) din Regulament se eliberează avizul procesului individual de reciclare în conformitate cu art. 18 din Regulament; 7. reciclatorul transmite CMCAPR datele persoanei de contact care asigură accesul echipei de audit, precum şi condiţiile necesare de desfăşurare a auditului procesului individual de reciclare în incinta locului de reciclare; 8. reciclatorul este responsabil, conform prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor), de obţinerea consimţământului de la persoana de contact. Reciclatorul trebuie să fie în măsură să demonstreze că persoana de contact şi-a dat acordul explicit pentru prelucrarea datelor sale cu caracter personal. Declaraţia de consimţământ este într-o formă inteligibilă şi uşor accesibilă, utilizând un limbaj clar şi simplu. Prelucrarea datelor obţinute în baza consimţământului este limitată la ceea ce este necesar în raport cu scopurile în care sunt colectate („reducerea la minimum a datelor“) prin consimţământul explicit dat de persoana de contact. ART. 9 Etapele înregistrării instalaţiilor de decontaminare sunt următoarele: 1. notificarea menţionată la art. 4 alin. (1) pct. 4 este transmisă electronic la adresa de e-mail pusă la dispoziţie de către INSP şi este însoţită de documentaţia prevăzută la art. 25 alin. (1) lit. c) şi art. 26 alin. (1) şi (2) din Regulament; 2. CMCAPR verifică documentaţia menţionată la pct. 1, în conformitate cu prevederile art. 26 din Regulament, ce însoţeşte notificarea prevăzută la art. 4 alin. (1) pct. 4; 3. notificarea instalaţiei de decontaminare nu este considerată valabilă dacă: a) reciclatorul nu furnizează informaţiile suplimentare solicitate conform prevederilor art. 4 alin. (5) în perioada specificată de către CMCAPR; b) în urma solicitării CMCAPR, informaţiile suplimentare transmise nu sunt suficiente pentru a concluziona că notificarea este valabilă; 4. reciclatorul transmite CMCAPR datele persoanei de contact care asigură accesul echipei de audit, precum şi condiţiile necesare de desfăşurare a auditului instalaţiei de decontaminare. ART. 10 Etapele auditului sunt următoarele: 1. auditul proceselor, tehnologiilor şi instalaţiilor de reciclare a materialelor şi obiectelor din plastic care intră sub incidenţa Regulamentului are loc după achitarea tarifelor prevăzute în anexa nr. 1; 2. tarifele prevăzute în anexa nr. 1 se achită în contul INSP pentru activităţile desfăşurate de membrii CMCAPR şi în contul direcţiilor de sănătate publică judeţene ai căror reprezentanţi participă la audit; 3. în termen de cel puţin 30 de zile de la depunerea documentaţiilor prevăzute la art. 4 alin. (1) pct. 1-4, o echipă formată din reprezentantul/reprezentanţii direcţiei de sănătate publică judeţene şi minimum 2 membri ai CMCAPR efectuează auditul sistemului de reciclare, tehnologiei noi de reciclare, procesului individual de reciclare şi/sau instalaţiei de decontaminare care intră sub incidenţa Regulamentului şi întocmesc un raport de audit; 4. în cazul în care în urma auditului măsurile corective nu sunt soluţionate, se informează reciclatorul, Comisia Europeană şi autoritatea competentă, respectiv Ministerul Sănătăţii pentru luarea măsurilor ce se impun conform prevederilor legale; 5. auditul este completat de activităţile prevăzute la art. 27 paragraful 2 lit. a) şi b) din Regulament. ART. 11 Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezenta metodologie. ANEXA 1 la metodologie 1. Tarifele aplicabile informării funcţionării unui sistem de reciclare în conformitate cu cerinţele aplicabile tehnologiei de reciclare adecvate cuprinse în anexa I la Regulamentul (UE) 2022/1.616
┌────────┬───────────────────────┬─────┐
│Poziţie │Activitate │Tarif│
│tarifară│ │(lei)│
├────────┼───────────────────────┼─────┤
│ │Efectuare audit - │ │
│1. │Institutul Naţional de │5.400│
│ │Sănătate Publică │ │
├────────┼───────────────────────┼─────┤
│ │Efectuare audit - │ │
│2. │Direcţie de sănătate │1.980│
│ │publică judeţeană sau a│ │
│ │municipiului Bucureşti │ │
└────────┴───────────────────────┴─────┘
2. Tarifele aplicabile avizării în vederea autorizării tehnologiei noi de reciclare
┌────────┬───────────────────────┬─────┐
│Poziţie │Activitate │Tarif│
│tarifară│ │(lei)│
├────────┼───────────────────────┼─────┤
│ │Efectuare audit - │ │
│1. │Institutul Naţional de │2.040│
│ │Sănătate Publică │ │
├────────┼───────────────────────┼─────┤
│ │Evaluare cerere de │ │
│ │autorizare a │ │
│2. │tehnologiei noi - │8.340│
│ │Institutul Naţional de │ │
│ │Sănătate Publică │ │
├────────┼───────────────────────┼─────┤
│ │Efectuare audit - │ │
│3. │Direcţie de sănătate │1.980│
│ │publică judeţeană sau a│ │
│ │municipiului Bucureşti │ │
└────────┴───────────────────────┴─────┘
3. Tarifele aplicabile avizării proceselor individuale de reciclare
┌────────┬───────────────────────┬─────┐
│Poziţie │Activitate │Tarif│
│tarifară│ │(lei)│
├────────┼───────────────────────┼─────┤
│ │Efectuare audit - │ │
│1. │Institutul Naţional de │2.040│
│ │Sănătate Publică │ │
├────────┼───────────────────────┼─────┤
│ │Evaluare cererea de │ │
│2. │avizare - Institutul │4.380│
│ │Naţional de Sănătate │ │
│ │Publică │ │
├────────┼───────────────────────┼─────┤
│ │Efectuare audit - │ │
│3. │Direcţie de sănătate │1.980│
│ │publică judeţeană sau a│ │
│ │municipiului Bucureşti │ │
└────────┴───────────────────────┴─────┘
4. Tarifele aplicabile înregistrării instalaţiilor de decontaminare
┌────────┬───────────────────────┬─────┐
│Poziţie │Activitate │Tarif│
│tarifară│ │(lei)│
├────────┼───────────────────────┼─────┤
│ │Efectuare audit - │ │
│1. │Institutul Naţional de │5.400│
│ │Sănătate Publică │ │
├────────┼───────────────────────┼─────┤
│ │Efectuare audit - │ │
│2. │Direcţie de sănătate │1.980│
│ │publică judeţeană sau a│ │
│ │municipiului Bucureşti │ │
└────────┴───────────────────────┴─────┘
ANEXA 2 la metodologie DECLARAŢIE DE CONFIDENŢIALITATE pentru membrii Comisiei pentru materialele şi obiectele din plastic reciclat destinate să vină în contact cu produse alimentare - model - Numele: ................................................... Prenumele: .............................................. Instituţia: .................................................. Cunosc că am obligaţia să nu divulg nicio informaţie la care am acces prin activitatea mea în calitate de membru al Comisiei pentru materialele şi obiectele din plastic reciclat destinate să vină în contact cu produse alimentare, desemnat conform prevederilor Ordinului ministrului sănătăţii nr. 1.853/2023 privind aprobarea Metodologiei pentru aplicarea Regulamentului (UE) 2022/1.616 al Comisiei din 15 septembrie 2022 privind materialele şi obiectele din plastic reciclat destinate să vină în contact cu produse alimentare, şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 282/2008, dacă această informaţie face obiectul unei solicitări privind păstrarea confidenţialităţii. Mă angajez: 1. să păstrez confidenţialitatea/să respect restricţiile privind orice informaţie la care am acces pe parcursul activităţii mele în calitate de membru al Comisiei pentru materialele şi obiectele din plastic reciclat destinate să vină în contact cu produse alimentare; 2. să nu divulg unor terţi*) şi/sau să pun la dispoziţia acestora informaţiile la care am acces în timpul evaluării dosarelor tehnice şi care ar putea prejudicia din punct de vedere industrial şi comercial reciclatorul; *) Prin terţi se înţelege orice persoană care nu este expert, membru al comisiei. 3. să păstrez confidenţialitatea rapoartelor până la finalizarea procedurii de avizare de către comisie; 4. să respect caracterul confidenţial al opiniilor, părerilor şi propunerilor exprimate de membrii Comisiei pentru materialele şi obiectele din plastic reciclat destinate să vină în contact cu produse alimentare, în cadrul procesului de evaluare a dosarelor tehnice şi activităţilor comisiei; 5. să nu folosesc nicio informaţie în beneficiu personal şi/sau al unei terţe părţi. Data: ........................... Semnătura ............................ ANEXA 3 la metodologie DECLARAŢIE DE INTERESE pentru membrii Comisiei pentru materialele şi obiectele din plastic reciclat destinate să vină în contact cu produse alimentare - model - Numele: ................................................... Prenumele: .............................................. Instituţia: .................................................. Declar pe propria răspundere că nu am interese*) financiare şi nefinanciare, directe şi indirecte în industria fabricării materialelor plastice care vin în contact cu alimentele, care pot afecta activitatea mea, în calitate de membru (pentru membrii Comisiei pentru materialele şi obiectele din plastic reciclat destinate să vină în contact cu produse alimentare). *) Instrucţiuni privind „interesele“: a) prin interes se înţelege orice asociere, orice aspect ori avantaj financiar, adică deţinerea de acţiuni sau obligaţiuni, deţinerea de titluri diferite, de exemplu, titluri de participaţie, ori deţinerea unei proprietăţi la o societate comercială, companie, la un grup de interes economic, naţional sau internaţional, public ori privat, sau deţinerea calităţii de membru la o asociaţie, fundaţie, organizaţie neguvernamentală etc. care are legături cu industria materialelor care vin în contact cu alimentele; b) membrii Comisiei pentru materialele şi obiectele din plastic reciclat destinate să vină în contact cu produse alimentare declară interesele pe care le-au avut în ultimii 3 ani pentru toate tipurile de activităţi legate de materialele şi obiectele care vin în contact cu alimentele, indiferent dacă au fost remunerate în mod regulat sau ocazional (membru în organele de conducere, în consiliul de administraţie, post de director executiv, angajat, consilier, interese contractuale, stagii etc. în societatea comercială, compania, grupul de interes economic, asociaţia, fundaţia, organizaţia neguvernamentală etc.). Se vor prezenta clar şi precis rolul şi funcţia ocupată; c) trebuie declarată asistenţa sau susţinerea obţinută şi care este ori nu este asociată cu avantaje băneşti ori materiale, directe sau indirecte. Acestea includ burse de studii sau de cercetare, călătorii de studii etc. Totodată, declar că nu deţin calitatea de membru în organele de administraţie şi de conducere şi/sau de acţionar la societăţi cu capital de stat, privat ori mixt, care au ca obiect de activitate fabricarea, importul şi comercializarea materialelor şi obiectelor care vin în contact cu alimentele. Data: ........................... Semnătura ............................ -----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.