Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   METODOLOGIE din 30 ianuarie 2024  de stabilire a sistemului de cooperare la nivel naţional şi european între entităţile de soluţionare alternativă a litigiilor (SAL) şi autorităţile naţionale şi europene însărcinate cu punerea în aplicare a legislaţiei privind protecţia consumatorilor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 METODOLOGIE din 30 ianuarie 2024 de stabilire a sistemului de cooperare la nivel naţional şi european între entităţile de soluţionare alternativă a litigiilor (SAL) şi autorităţile naţionale şi europene însărcinate cu punerea în aplicare a legislaţiei privind protecţia consumatorilor

EMITENT: Ministerul Energiei
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 106 din 6 februarie 2024
──────────
    Aprobată prin ORDINUL nr. 106 din 30 ianuarie 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 106 din 6 februarie 2024.
──────────
    ART. 1
    Obiect
    Prezenta metodologie are ca scop stabilirea sistemului de cooperare la nivel naţional şi european între entităţile de soluţionare alternativă a litigiilor (SAL) şi autorităţile naţionale şi europene însărcinate cu punerea în aplicare a legislaţiei privind protecţia consumatorilor, respectiv Comisia Europeană, entităţile SAL, autorităţile centrale care au în subordine entităţi SAL, autoritatea competentă, autorităţile naţionale însărcinate cu punerea în aplicare a legislaţiei privind protecţia consumatorilor în anumite domenii de activitate, asociaţiile de consumatori, asociaţiile de comercianţi.

    ART. 2
    Definiţii
    (1) În sensul prezentei metodologii, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
    a) metodologie de cooperare - modalitatea eficientă prin care toate entităţile cu responsabilităţi în domeniu, prin utilizarea în comun a mijloacelor, experienţei şi cunoştinţelor pe care le deţin, pot asigura dezvoltarea durabilă şi coerentă a activităţii SAL în România în armonie cu sistemul juridic naţional şi cu precădere cu domeniul protecţiei consumatorului;
    b) cooperarea în domeniul SAL înseamnă:
    (i) colaborarea dintre entităţile SAL în vederea schimbului de bune practici;
    (ii) cooperarea dintre entităţile SAL şi autorităţile naţionale însărcinate cu punerea în aplicare a legislaţiei privind protecţia consumatorilor prin schimbul reciproc de informaţii în vederea soluţionării litigiilor;
    (iii) cooperarea dintre entităţile SAL şi autorităţile naţionale însărcinate cu punerea în aplicare a legislaţiei privind protecţia consumatorilor în domeniu pentru informarea şi promovarea procedurilor SAL în rândul consumatorilor pe site-urile lor de internet;
    (iv) cooperarea entităţilor SAL cu organizaţiile de consumatori şi asociaţiile patronale relevante în domeniu;

    c) autoritatea competentă şi punct unic de contact pentru România - Ministerului Energiei, prin structura de specialitate, denumită în continuare structura SAL;
    d) autorităţi naţionale însărcinate cu punerea în aplicare a legislaţiei privind protecţia consumatorilor în anumite domenii - autorităţile publice abilitate prin actele normative în vigoare să supravegheze şi să sancţioneze cazurile de încălcare a drepturilor consumatorilor menţionate în legislaţia aplicabilă;
    e) conciliatori SAL - persoanele fizice care soluţionează cererile adresate de consumatori, printr-o procedură SAL;
    f) mecanisme SAL - modalitatea de soluţionare a litigiilor prin propunerea unei soluţii şi/sau impunerea unei soluţii;
    g) O.G. nr. 38/2015 - Ordonanţa Guvernului nr. 38/2015 privind soluţionarea alternativă a litigiilor dintre consumatori şi comercianţi, cu modificările ulterioare;
    h) entitate SAL - entitate de soluţionare alternativă a litigiilor notificate;
    i) procedură SAL - procedură de soluţionare alternativă a litigiilor.

    (2) Termenii utilizaţi în prezenta metodologie vor avea acelaşi înţeles cu definiţiile prevăzute la art. 3 din O.G. nr. 38/2015.

    ART. 3
    Principii
    În baza prezentei metodologii, sistemul de cooperare cu entităţile SAL se va realiza cu respectarea următoarelor principii:
    a) principiul transparenţei, sub aspectul obligaţiei entităţilor SAL de asigurare a accesului la toate informaţiile necesare în legătură cu procedura de soluţionare alternativă a litigiilor;
    b) principiul cooperării şi al schimbului de experienţă, atât la nivel naţional între entităţile SAL, autorităţile din domeniul protecţiei consumatorului şi structura din cadrul Ministerului Energiei competentă pentru activitatea de soluţionare alternativă a litigiilor, cât şi la nivel paneuropean, pentru a se asigura aplicarea unitară pe întreg teritoriul Uniunii Europene a Directivei 2013/11/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 21 mai 2013 privind soluţionarea alternativă a litigiilor în materie de consum şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 2006/2004 şi a Directivei 2009/22/CE;
    c) principiul apartenenţei entităţilor SAL la reţelele entităţilor SAL care facilitează soluţionarea litigiilor transfrontaliere, dacă este cazul;
    d) principiul echităţii, prin care este asigurată respectarea de către entităţile SAL a egalităţii de drepturi şi obligaţii pentru consumatori şi comercianţi;
    e) principiul egalităţii de şanse şi de tratament, pentru asigurarea eliminării oricărei forme de discriminare între consumatori şi comercianţi;
    f) principiul celerităţii, pentru asigurarea accesului la procedura de soluţionare alternativă a litigiilor şi obţinerea unei soluţii într-un termen optim şi rezonabil;
    g) principiul eficacităţii, sub aspectul îndeplinirii obiectivelor specifice stabilite în cadrul activităţilor de soluţionare alternativă a litigiilor;
    h) principiul disponibilităţii, din perspectiva accesului gratuit la procedurile de soluţionare alternativă a litigiilor şi a opţiunilor entităţilor de a renunţa oricând la o procedură SAL sau de a face apel la orice alte proceduri de soluţionare pe cale amiabilă a diferendelor;
    i) principiul libertăţii, sub aspectul dreptului consumatorilor şi comercianţilor de a alege între o procedură SAL şi accesul la instanţă;
    j) principiul independenţei şi al integrităţii entităţilor SAL, din perspectiva respectării garanţiilor aferente dreptului la o procedură echitabilă de soluţionare alternativă a litigiilor;
    k) principiul calităţii, sub aspectul garanţiilor şi cerinţelor pe care trebuie să le îndeplinească procedura de soluţionare alternativă a litigiilor şi procesul decizional din cadrul acesteia;
    l) principiul durabilităţii, sub aspectul cerinţei de stabilitate şi funcţionare a entităţii SAL;
    m) principiul confidenţialităţii procedurilor SAL, prin respectarea securităţii informaţiilor cu caracter personal, profesional şi comercial ale participanţilor la o procedură de soluţionare alternativă a litigiilor;
    n) principiul legalităţii, sub aspectul respectării cadrului normativ naţional şi european în legătură cu întreaga procedură de soluţionare alternativă a litigiilor.


    ART. 4
    Cooperarea dintre entităţile SAL şi autoritatea competentă
    (1) Entităţile SAL cooperează cu autoritatea competentă, asigurându-se un schimb reciproc de informaţii şi desfăşurarea în comun a unor analize centrate pe identificarea elementelor care trebuie îmbunătăţite şi a măsurilor necesar a fi luate pentru monitorizarea şi dezvoltarea activităţii SAL în România şi raportarea către Comisia Europeană a rezultatelor obţinute.
    (2) Entităţile SAL notifică autoritatea competentă cu privire la orice modificare a regulilor de procedură proprii şi, mai ales, elaborarea oricăror modificări ce vor avea în vedere recomandările primite de la autoritatea competentă sau de la Comisia Europeană.
    (3) Fără a aduce atingere libertăţii fiecărei entităţi SAL de a-şi formula propriile proceduri în condiţiile şi cu respectarea procedurilor prevăzute de lege, în scopul armonizării desfăşurării acestor proceduri, entităţile SAL vor coopera cu alte entităţi SAL şi cu autoritatea competentă în vederea armonizării aplicării procedurilor la nivel naţional. Autoritatea competentă încurajează entităţile SAL ca, înainte de modificarea procedurilor, să organizeze reuniuni/consultări cu entităţile cu atribuţii în domeniul SAL cu privire la regulile care urmează a fi modificate. La aceste dezbateri vor putea participa şi experţi în soluţionarea alternativă a disputelor.

    ART. 5
    Cooperarea cu autorităţile centrale şi autorităţile administrative autonome care au în subordine entităţi SAL, precum şi cu Centrul de soluţionare alternativă a litigiilor din sistemul bancar
    (1) Autorităţile publice centrale, autorităţile administrative autonome care au în subordine entităţi SAL, precum şi Centrul de soluţionare alternativă a litigiilor din sistemul bancar, prevăzut la art. 21 din O.G. nr. 38/2015, transmit autorităţii competente orice modificare a informaţiilor prevăzute la art. 18 din O.G. nr. 38/2015, imediat ce au luat cunoştinţă de această modificare, dar nu mai târziu de 3 zile, precum şi orice alte informaţii solicitate de aceasta. În cazul în care modificările survenite sunt de natură să afecteze înseşi constituirea şi funcţionarea entităţii SAL în condiţiile legii, autorităţile publice centrale, autorităţile administrative autonome şi Centrul de soluţionare alternativă a litigiilor din sistemul bancar şi/sau entităţile care numesc reprezentanţi în organismul colegial vor lua de îndată măsuri pentru remedierea situaţiei, pe care le vor comunica autorităţii competente.
    (2) Autorităţile publice centrale şi autorităţile administrative care au în subordine entităţi SAL adoptă măsurile necesare pentru ca structurile SAL să îşi desfăşoare activitatea independent de structurile de supraveghere şi control de piaţă. Entităţile SAL nu se subordonează structurilor de supraveghere şi control de piaţă. Entităţile SAL pot sesiza conducerea autorităţilor publice centrale şi autorităţile administrative cu privire la activitatea unor comercianţi, fără însă ca această activitate să fie considerată de natură să creeze o dependenţă faţă de structurile mai sus amintite. Reguli similare vor funcţiona şi în cazul Centrului de soluţionare alternativă a litigiilor din domeniul bancar.

    ART. 6
    Cooperarea cu asociaţiile de consumatori, asociaţiile profesionale, de comercianţi, patronate
    (1) În cazul în care mai multe asociaţii de consumatori, asociaţiile profesionale, de comercianţi, patronate au obligaţia de a numi, de comun acord, un reprezentant/reprezentanţi comuni într-un organism colegial, autoritatea competentă va încuraja asociaţiile de consumatori relevante pentru numirea de reprezentanţi în colegiul coordonator al Centrului de soluţionare alternativă a litigiilor din sistemul bancar sau al unei alte entităţi să încheie acorduri de cooperare în vederea numirii reprezentanţilor.
    (2) Asociaţiile de consumatori publică pe site-urile lor şi prin orice alte mijloace pe care le consideră adecvate lista entităţilor SAL comunicată de către Comisia Europeană, informându-le cu privire la apariţia oricărei actualizări a listei, precum şi un link electronic către platforma SOL.

    ART. 7
    Cooperarea cu entităţile SAL şi autorităţile competente din alte state membre ale Uniunii Europene
    (1) În aplicarea art. 28 alin. (1) din O.G. nr. 38/2015, entităţile SAL cooperează cu entităţi SAL din alte ţări membre şi răspund la orice solicitare a unor astfel de entităţi de îndată, în scopul efectuării de schimburi de bune practici pentru soluţionarea litigiilor transfrontaliere şi a celor naţionale. Entităţile SAL vor informa autoritatea competentă cu privire la activitatea lor de cooperare cu alte entităţi SAL din Uniunea Europeană. În cadrul acestui demers, entităţile SAL şi autoritatea competentă vor avea în vedere dezideratul formulat în Directiva 2013/11/UE de a se ajunge la armonizarea practicilor şi dezvoltarea unitară a sistemului SAL la nivelul Uniunii Europene.
    (2) Entităţile SAL din România cooperează cu entităţile SAL din celelalte ţări membre pentru buna desfăşurare şi soluţionare a litigiilor transfrontaliere. În acest sens, entităţile SAL din România informează de îndată entităţile SAL relevante în cazul unui litigiu din alte state membre cu privire la litigiu şi vor răspunde fără întârziere la orice solicitare a acestora din urmă.

    ART. 8
    Cooperarea entităţilor SAL şi a autorităţii competente în vederea desfăşurării activităţii SAL
    (1) În cazul entităţilor SAL conduse de un organism colegial, entităţile care au obligaţia să numească un reprezentant în organismul colegial vor avea obligaţia să asigure o procedură transparentă cu criterii clare de selecţie, iar selecţia, pe cât posibil, să se facă prin concurs de dosare.
    (2) Entităţile SAL, Centrul European al Consumatorilor din România şi Ministerul Energiei furnizează o adresă electronică în vederea accesării platformei SOL.

    ART. 9
    Cooperarea în vederea formării profesionale a persoanelor fizice din cadrul SAL responsabile cu soluţionarea litigiilor
    (1) Entităţile SAL pot oferi sesiuni de formare pentru persoanele fizice responsabile de SAL în conformitate cu art. 6 alin. (3) din O.G. nr. 38/2015 şi vor putea coopera cu alte entităţi SAL în vederea desfăşurării în comun a unor astfel de activităţi. Entitatea SAL va notifica altă entitate SAL în acest sens, aceasta din urmă având obligaţia să răspundă în termen de 30 de zile.
    (2) În formarea persoanelor fizice responsabile SAL se va avea în vedere instruirea acestora cu privire la particularităţile domeniului în care urmează să soluţioneze litigii, pentru a asigura o bună înţelegere a relaţiei consumator-comerciant, în vederea maximizării nivelului de acceptare a soluţionării litigiilor prin SAL.

    ART. 10
    Website-urile comercianţilor
    Comercianţii care se angajează să respecte procedurile derulate de una sau mai multe entităţi SAL vor informa consumatorii cu privire la entitatea/entităţile SAL de care aparţin, vor comunica adresa site-ului de internet al acestora atât pe site-ul lor de internet, cât şi în contractele încheiate cu consumatorii sau în orice mod care să asigure informarea clară, inteligibilă şi uşor accesibilă a consumatorilor, inclusiv prin afişarea la vedere în magazine, show-roomuri, punctele de contact cu consumatorii, prin e-mail sau SMS. Atunci când o reclamaţie trimisă de un consumator nu s-a soluţionat direct între consumator şi comerciant, comerciantul are obligaţia să comunice, în cadrul răspunsului său, trimis în scris, pe un suport durabil, despre posibilitatea de a se adresa entităţii SAL cu datele de contact ale acesteia.

    ART. 11
    Cooperarea în domeniul promovării şi informării
    (1) Autoritatea competentă şi entităţile SAL pot organiza conferinţe de promovare şi conştientizare a activităţii SAL în România, ori de câte ori vor considera necesar.
    (2) În vederea promovării şi conştientizării activităţii SAL, autoritatea competentă şi entităţile SAL cooperează în vederea maximizării efectelor promovării şi prin mijloace media (website-ul propriu al Ministerului Energiei, campanii de promovare outdoor media, campanii de promovare online).
    (3) Autoritatea competentă şi asociaţiile de profesionişti, de comercianţi, precum şi patronatele urmăresc îndeplinirea de către comercianţi a obligaţiei instituite în sarcina lor prin art. 25 din O.G. nr. 38/2015 cu privire la informarea consumatorilor.


    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016