Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
──────────
Aprobată prin ORDINUL nr. 107 din 30 ianuarie 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 106 din 6 februarie 2024.
──────────
ART. 1
Scop
Prezenta metodologie stabileşte cadrul legal standardizat şi unitar privind activitatea de monitorizare a entităţilor de soluţionare alternativă a litigiilor de către structura responsabilă din cadrul Ministerului Energiei, ca autoritate competentă, şi de stabilire a procedurilor de desfăşurare a acestei activităţi. Scopul principal al activităţii de monitorizare a entităţilor SAL şi al operaţionalizării structurii responsabile cu atribuţiile SAL din cadrul Ministerului Energiei constă în eficientizarea procedurilor de soluţionare alternativă a litigiilor dintre comercianţi şi consumatori.
ART. 2
Domeniul de aplicare
Prezenta metodologie se aplică structurii din cadrul Ministerului Energiei responsabile cu îndeplinirea funcţiilor aferente autorităţii competente şi punctului unic de contact cu Comisia Europeană, aşa cum este definit în Ordonanţa Guvernului nr. 38/2015 privind soluţionarea alternativă a litigiilor dintre consumatori şi comercianţi, cu modificările ulterioare, denumită în continuare O.G. nr. 38/2015.
ART. 3
Obiective
Prezenta metodologie de monitorizare a entităţilor SAL şi de operaţionalizare a structurii responsabile cu atribuţiile SAL din cadrul Ministerului Energiei urmăreşte realizarea următoarelor obiective:
a) reglementarea instrumentelor şi a metodelor a căror aplicare să conducă la identificarea, colectarea şi analiza informaţiilor cu relevanţă pentru desfăşurarea activităţii SAL, în vederea stabilirii măsurilor necesare pentru dezvoltarea sistemului SAL, cu respectarea principiilor stabilite la nivel european şi naţional, precum şi a informaţiilor privind modul în care sunt implementate procedurile de soluţionare alternativă a litigiilor, măsurile şi recomandările pentru optimizarea sistemului SAL;
b) definirea modalităţilor de realizare a atribuţiilor aferente competenţelor de coordonare ale entităţilor SAL de către structura din cadrul Ministerului Energiei responsabilă cu îndeplinirea funcţiilor aferente autorităţii competente;
c) stabilirea instrumentelor de coordonare pentru verificarea respectării legislaţiei de către entităţile SAL în materia soluţionării alternative a litigiilor;
d) reglementarea unor etape eficiente şi clare pentru procedurile de colectare, analiză şi prelucrare a informaţiilor de către structura SAL din cadrul Ministerului Energiei responsabilă cu îndeplinirea funcţiilor aferente autorităţii competente;
e) identificarea mijloacelor efective de remediere şi/sau înlăturare a eventualelor încălcări ale legislaţiei din materia soluţionării alternative a litigiilor;
f) stabilirea măsurilor pe care autoritatea competentă, prin structura responsabilă SAL, le poate dispune faţă de entităţile SAL, cu respectarea O.G. nr. 38/2015;
g) asigurarea respectării politicilor de consolidare a încrederii consumatorilor şi a comercianţilor în procedurile de soluţionare alternativă a litigiilor;
h) asigurarea respectării accesului la căi simple, eficiente, rapide şi necostisitoare de soluţionare alternativă a litigiilor la nivel naţional;
i) aplicarea eficientă a cadrului legislativ în vigoare.
ART. 4
Definiţii şi abrevieri
(1) În sensul prezentei metodologii, următorii termeni se definesc după cum urmează:
a) consumator - orice persoană fizică sau grup de persoane fizice constituite în asociaţii, aşa cum sunt definite la art. 2 pct. 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
b) comerciant - orice persoană fizică sau juridică, publică ori privată, care acţionează în cadrul activităţii sale comerciale, industriale sau de producţie, artizanale ori liberale, precum şi orice persoană care acţionează în acelaşi scop, în numele sau pe seama acesteia;
c) procedura de soluţionare alternativă a litigiilor - procedură de soluţionare extrajudiciară a litigiilor naţionale şi transfrontaliere izvorâte din contractele de vânzări sau din contractele de prestări de servicii încheiate între un comerciant care desfăşoară activităţi în România şi un consumator rezident în Uniunea Europeană, prin intervenţia unei entităţi de soluţionare alternativă a litigiilor, care propune sau impune o soluţie şi care acţionează în România;
d) entitate de soluţionare alternativă a litigiilor (entitate SAL) - structură care oferă soluţionarea unui litigiu printr-o procedură SAL şi care poate funcţiona exclusiv în cadrul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, în cadrul unei autorităţi publice centrale sau al unei autorităţi administrative autonome cu responsabilităţi în domeniul protecţiei consumatorilor, în conformitate cu O.G. nr. 38/2015.
(2) Termenii definiţi mai sus se completează cu definiţiile prevăzute la art. 3 din O.G. nr. 38/2015.
(3) Termenii şi abrevierile utilizate în cadrul prezentei metodologii au următoarele semnificaţii:
a) structura SAL - structura din cadrul Ministerului Energiei responsabilă cu îndeplinirea funcţiilor aferente autorităţii competente şi punctului unic de contact;
b) entitate SAL - entitate de soluţionare alternativă a litigiilor, notificată Comisiei Europene;
c) procedură SAL - procedură de soluţionare alternativă a litigiilor.
ART. 5
Principii
Activitatea structurii SAL se desfăşoară cu respectarea următoarelor principii:
a) principiul transparenţei, sub aspectul obligaţiei entităţilor SAL de asigurare a accesului la toate informaţiile necesare în legătură cu procedura de soluţionare alternativă a litigiilor;
b) principiul apartenenţei entităţilor SAL la reţelele entităţilor SAL care facilitează soluţionarea litigiilor transfrontaliere, dacă este cazul;
c) principiul autonomiei, cu privire la dreptul entităţilor SAL de stabilire şi de aplicare a propriilor reguli în activitatea de soluţionare alternativă a litigiilor dintre consumatori şi comercianţi;
d) principiul echităţii, prin care este asigurată respectarea de către entităţile SAL a egalităţii de drepturi şi obligaţii pentru consumatori şi comercianţi;
e) principiul egalităţii de şanse şi de tratament, pentru asigurarea eliminării oricărei forme de discriminare între consumatori şi comercianţi;
f) principiul responsabilităţii persoanelor fizice din cadrul structurii SAL şi din cadrul entităţilor SAL, sub aspectul prestării unor servicii de calitate şi cu respectarea legislaţiei în domeniu;
g) principiul celerităţii, pentru asigurarea accesului la procedura de soluţionare alternativă a litigiilor şi obţinerea unei soluţii într-un termen optim şi rezonabil;
h) principiul eficacităţii, sub aspectul îndeplinirii obiectivelor specifice stabilite în cadrul activităţilor de soluţionare alternativă a litigiilor;
i) principiul eficienţei, din perspectiva utilizării şi aplicării celor mai potrivite metode pentru atingerea rezultatelor propuse într-un termen cât mai scurt;
j) principiul disponibilităţii, din perspectiva accesului gratuit la procedurile de soluţionare alternativă a litigiilor şi a opţiunilor entităţilor de a renunţa oricând la o procedură SAL sau de a face apel la orice alte proceduri de soluţionare pe cale amiabilă a diferendelor;
k) principiul libertăţii, sub aspectul dreptului consumatorilor şi comercianţilor de a alege între o procedură SAL şi accesul la instanţă;
l) principiul independenţei şi al integrităţii entităţilor SAL, din perspectiva respectării garanţiilor aferente dreptului la o procedură echitabilă de soluţionare alternativă a litigiilor;
m) principiul calităţii, sub aspectul garanţiilor şi al cerinţelor pe care trebuie să le îndeplinească procedura de soluţionare alternativă a litigiilor şi procesul decizional din cadrul acesteia;
n) principiul durabilităţii, sub aspectul cerinţei de stabilitate şi funcţionare a entităţii SAL;
o) principiul confidenţialităţii procedurilor SAL, prin respectarea securităţii informaţiilor cu caracter personal, profesional şi comercial ale participanţilor la o procedură de soluţionare alternativă a litigiilor;
p) principiul legalităţii, sub aspectul respectării cadrului normativ naţional şi european în legătură cu întreaga procedură de soluţionare alternativă a litigiilor.
ART. 6
Rolul şi atribuţiile structurii SAL
(1) Structura SAL din cadrul Ministerului Energiei are următoarele atribuţii:
a) monitorizează şi evaluează modul în care funcţionează sistemul SAL la nivel naţional, în principal, modul în care sunt respectate drepturile şi obligaţiile tuturor entităţilor SAL notificate;
b) formulează recomandări, solicită informaţii şi puncte de vedere, verifică modul în care entităţile SAL îşi respectă obligaţiile legale şi, dacă este cazul, aplică sancţiuni în conformitate cu legislaţia în vigoare;
c) îndeplineşte rolul, funcţiile şi atribuţiile de autoritate competentă şi de punct unic de contact cu Comisia Europeană, în conformitate cu reglementările din O.G. nr. 38/2015.
(2) Monitorizarea desfăşurată de structura SAL reprezintă ansamblul activităţilor de identificare date şi informaţii privind activitatea SAL, colectarea acestora, analiza şi redactarea rapoartelor cu rezultatele analizei şi recomandările de măsuri pentru optimizarea activităţii SAL. În cadrul acestui proces, structura SAL verifică respectarea obligaţiilor, îndrumă şi coordonează entităţile SAL în legătură cu respectarea legislaţiei naţionale şi europene din domeniul soluţionării alternative a litigiilor dintre consumatori şi comercianţi, în conformitate cu prezenta metodologie şi cu aplicarea procedurilor de cooperare din Metodologia de stabilire a sistemului de cooperare cu entităţile SAL.
(3) Monitorizarea entităţilor SAL se va realiza cu respectarea etapelor de monitorizare şi prin instrumentele de monitorizare prevăzute în prezenta metodologie.
ART. 7
Activitatea de monitorizare în vederea întocmirii raportului către Comisia Europeană
(1) Elaborarea, o dată la 4 ani, de către structura SAL a raportului către Comisia Europeană cu privire la evoluţia şi funcţionarea entităţilor SAL se face cu respectarea procedurii prevăzute în prezenta metodologie şi în Metodologia de stabilire a sistemului de cooperare cu entităţile SAL.
(2) Transmiterea către structura SAL a rapoartelor entităţilor SAL în vederea elaborării raportului către Comisia Europeană se realizează cu respectarea următoarelor reguli:
a) structura SAL colectează de la entităţile SAL, precum şi de la Centrul bancar de soluţionare a litigiilor informaţiile prevăzute la art. 18 alin. (4) din O.G. nr. 38/2015, în baza rapoartelor de informare pe care acestea trebuie să le comunice la fiecare 2 ani;
b) rapoartele de informare se transmit până la data de 31 ianuarie a anului următor celor 2 ani aflaţi în evaluare, în format electronic;
c) după data de 31 ianuarie a fiecărui an următor perioadei de raportare, structura SAL emite o notificare entităţilor SAL care nu au comunicat toate informaţiile prevăzute la art. 18 alin. (4) din O.G. nr. 38/2015, prin care li se solicită completarea totală sau parţială a acestora;
d) în notificarea prevăzută la lit. c) trebuie indicate cel puţin următoarele elemente:
(i) informaţiile care nu au fost comunicate şi temeiul de drept al obligaţiei comunicării acestora;
(ii) termenul de 30 de zile în care trebuie făcută comunicarea.
(3) În vederea întocmirii raportului către Comisia Europeană, structura SAL analizează, cu titlu exemplificativ, următoarele:
a) dacă durata procedurilor desfăşurate de entităţile SAL s-a modificat;
b) dacă numărul cererilor depuse spre analiză este în scădere faţă de anii anteriori;
c) numărul de proceduri care au fost întrerupte şi au rămas nefinalizate, precum şi cauzele acestora;
d) refuzul constant şi repetat al aceloraşi comercianţi de a participa la procedurile de soluţionare alternativă a litigiilor;
e) numărul de hotărâri care au fost contestate în faţa instanţelor judecătoreşti.
(4) Structura SAL dispune de autonomie totală cu privire la preluarea şi includerea în raport a eventualelor propuneri comunicate de entităţile SAL.
ART. 8
Atribuţii privind monitorizarea menţinerii de către entităţile SAL a cerinţelor obligatorii la înfiinţare
Structura SAL urmăreşte şi verifică îndeplinirea cerinţelor obligatorii de către entitatea SAL după notificarea acesteia Comisiei Europene, după cum urmează:
a) în cel mult 15 zile de la sesizarea sau autosesizarea cu privire la faptul că o entitate SAL nu mai îndeplineşte cerinţele de la art. 5 alin. (2) din O.G. nr. 38/2015, structura SAL notifică entitatea SAL, indicând cerinţele pe care aceasta nu le îndeplineşte şi solicitându-i să asigure de îndată respectarea acestora;
b) entitatea SAL va trimite, în termen de cel mult 7 zile de la comunicarea de către structura SAL, un punct de vedere cu privire la constatările privind cerinţele încălcate, în care va cuprinde, după caz, planul de măsuri instituite pentru redresarea situaţiei sau motivele pentru care consideră că respectiva cerinţă nu a fost încălcată, ataşând dovada în acest sens;
c) oricare dintre entităţi va putea solicita organizarea unor consultări în conformitate cu procedura de cooperare prevăzută în Metodologia de stabilire a sistemului de cooperare cu entităţile SAL;
d) în cazul în care încălcarea priveşte numirea unui reprezentant în organul colegial de conducere al unei entităţi se va aplica procedura prevăzută în Metodologia de stabilire a sistemului de cooperare cu entităţile SAL;
e) dacă, după o perioadă de 3 luni, entitatea SAL continuă să nu îndeplinească cerinţele menţionate, structura SAL elimină entitatea de soluţionare a litigiilor din lista notificată Comisiei Europene, prin decizie motivată comunicată entităţii SAL. Entitatea SAL va putea ataca decizia structurii SAL în conformitate cu legislaţia în vigoare.
ART. 9
Atribuţii de monitorizare a programelor de formare profesională
Structura SAL monitorizează programele de formare profesională stabilite de entităţile SAL pentru persoanele fizice responsabile de SAL, având în vedere următoarele:
a) structura SAL analizează informaţiile comunicate de entităţile SAL cu privire la programele de formare profesională continuă sau la sesiunile de formare profesională organizate de entitatea SAL sau la care participă entitatea SAL;
b) entitatea SAL comunică temele şi conţinutul sesiunilor de formare către structura SAL cu cel puţin 45 de zile înainte de demararea programului de formare, în conformitate cu procedura prevăzută în Metodologia de stabilire a sistemului de cooperare cu entităţile SAL;
c) structura SAL verifică dacă programul de formare cuprinde activităţile şi temele de formare necesare pentru dezvoltarea calităţilor profesionale ale persoanelor fizice responsabile SAL, raportat la cadrul legal al desfăşurării activităţii acestora, activitatea de arbitraj sau de mediere, domeniul în care soluţionează litigii, administrarea probelor şi identificarea expertizelor necesare şi alte aspecte relevante în desfăşurarea activităţii, inclusiv operarea mijloacelor electronice de soluţionare a litigiilor;
d) entitatea SAL comunică în mod transparent şi asigură participarea tuturor persoanelor fizice cu responsabilităţi SAL la programe de formare profesională continuă sau la sesiuni de formare profesională, mediază participarea acestora la schimburi de personal cu alte entităţi SAL naţionale sau din alte state membre, asigură proceduri de selecţie transparente şi nediscriminatorii pentru participarea la programele de formare desfăşurate atât la nivel naţional, cât şi european.
ART. 10
Atribuţii de monitorizare a îndeplinirii obligaţiei de promovare a utilizării procedurilor SAL de către comercianţi şi consumatori
Structura SAL monitorizează modul de îndeplinire de către entităţile SAL a obligaţiei de promovare continuă a avantajelor procedurilor de soluţionare alternativă a litigiilor dintre consumatori şi comercianţi, cu respectarea cerinţelor prevăzute la art. 27 alin. (4) din O.G. nr. 38/2015.
ART. 11
Identificarea datelor şi a informaţiilor necesare
Pentru desfăşurarea activităţii de monitorizare, structura SAL identifică datele şi informaţiile necesare din toate sursele pe care le are la dispoziţie, cum ar fi, cu titlu exemplificativ: datele statistice comunicate de entităţile SAL şi alte autorităţi publice, informaţiile existente în piaţa comercială naţională şi/sau europeană, sesizări ale consumatorilor, comercianţilor, asociaţiilor de consumatori şi asociaţiilor de comercianţi, recomandări de la Comisia Europeană, precum şi eventuale date necesare rezultate din schimbul de bune practici cu alte entităţi SAL, la nivel naţional şi/sau unional.
ART. 12
Colectarea datelor
(1) Colectarea datelor de către structura SAL constă în activitatea de recepţionare şi înregistrare a informaţiilor comunicate de:
a) entităţile SAL;
b) autorităţile centrale şi autorităţile administrative autonome care au în subordine entităţi SAL;
c) autorităţile naţionale însărcinate să asigure respectarea legislaţiei în materie de protecţie a consumatorului;
d) asociaţiile de consumatori şi asociaţiile de profesionişti, de comercianţi, patronate;
e) consumatori şi comercianţi, prin completarea chestionarelor de feedback în cadrul acţiunilor de promovare sau sesizări către structura SAL.
(2) Entităţile SAL au obligaţia de a comunica structurii SAL informaţiile şi rapoartele prevăzute în mod expres în O.G. nr. 38/2015, acestea incluzând, cu titlu exemplificativ, următoarele:
a) dacă este cazul, informaţiile comunicate de conducătorii entităţilor SAL, în condiţiile prevăzute în Metodologia de stabilire a sistemului de cooperare cu entităţile SAL;
b) raportul cuprinzând informaţiile prevăzute la art. 18 alin. (4) din O.G. nr. 38/2015, ce trebuie comunicat la fiecare 2 ani, până la data de 31 ianuarie a anului următor, conform Metodologiei de stabilire a sistemului de cooperare cu entităţile SAL;
c) alte rapoarte, puncte de vedere sau procese-verbale prevăzute în Metodologia de stabilire a sistemului de cooperare cu entităţile SAL;
d) orice alte informaţii solicitate de structura SAL, în termen de 30 de zile de la data solicitării sau în alt termen prevăzut de legislaţia în vigoare.
(3) Autorităţile centrale şi autorităţile administrative autonome care au în subordine entităţi SAL comunică structurii SAL informaţiile rezultate din evenimentele şi activităţile de promovare desfăşurate, din schimburile de bune practici, precum şi orice alte informaţii şi puncte de vedere solicitate de structura SAL, dacă este cazul.
ART. 13
Analiza şi evaluarea datelor colectate
(1) După desfăşurarea oricărui tip de activitate de colectare de informaţii dintre cele indicate în prezenta metodologie, structura SAL demarează etapele de prelucrare, analiză şi evaluare a datelor culese.
(2) Evaluarea reprezintă aprecierea activităţilor sau a rezultatelor obţinute de entităţile SAL, utilizându-se informaţiile colectate.
(3) Rezultatele evaluării sunt incluse într-un raport de evaluare care va conţine, în mod obligatoriu, cel puţin următoarele:
a) obiectivele propuse prin evaluare;
b) datele colectate;
c) concluziile;
d) deficienţele şi riscurile identificate, dacă este cazul;
e) recomandări şi/sau măsuri care se impun, după caz.
(4) Evaluarea se poate face şi la nivel de sector ori cu privire la un domeniu despre care au fost primite informaţii şi sesizări prin care s-au comunicat eventuale neregularităţi. În acest caz, raportul de evaluare are drept scop identificarea şi gestionarea unei probleme la nivel naţional şi nu se mai adresează unei singure entităţi SAL.
(5) Raportul de evaluare se comunică persoanelor cu atribuţii în domeniul respectiv.
(6) În evaluarea datelor colectate, structura SAL va avea în vedere următoarele:
a) numărul de cereri de soluţionare a unui litigiu prin proceduri SAL;
b) dispunerea cererilor de soluţionare pe domenii de activitate;
c) procentul cererilor care nu au ajuns să fie soluţionate şi împărţirea acestora pe motive, cum ar fi retragerea consumatorului, neparticiparea comerciantului, neacceptarea soluţiei de către părţi atunci când nu s-a optat pentru o soluţie obligatorie;
d) procentul cererilor pentru care părţile au optat pentru o soluţie obligatorie şi al celor pentru care au optat pentru o soluţie care să nu fie obligatorie;
e) procentul hotărârilor SAL care au fost executate;
f) numărul cazurilor/sesizărilor privind conflicte de interese în cazul persoanelor cu responsabilităţi SAL;
g) numărul sesizărilor privind activitatea SAL şi împărţirea pe entităţi SAL;
h) numărul activităţilor de promovare pe evenimente, număr de conferinţe, apariţii în media etc.;
i) nivelul de conformare al entităţilor SAL la recomandările primite de la structura SAL.
ART. 14
Instrumentele generale şi specifice de colectare a datelor şi de monitorizare
(1) Instrumentele generale de colectare a datelor de către structura SAL sunt rapoartele obligatorii prevăzute de O.G. nr. 38/2015, informaţiile comunicate de entităţile SAL, de asociaţiile de consumatori şi comercianţi, de autorităţile centrale şi autorităţile administrative autonome care au în subordine entităţi SAL, de Centrul de soluţionare alternativă a litigiilor din sistemul bancar, precum şi de autorităţile naţionale însărcinate să asigure respectarea legislaţiei în materie de protecţie a consumatorului, precum şi rezultatele sondajelor de opinie sau ale studiilor realizate în acest scop.
(2) Instrumentele specifice rezultate din activităţile proprii prin care structura SAL colectează informaţii relevante cu privire la modul de desfăşurare a activităţii de către entităţile SAL sunt următoarele:
a) verificarea site-urilor web oficiale ale entităţilor SAL;
b) colectarea de informaţii specifice de la consumatori sau de la asociaţiile de consumatori;
c) colectarea de informaţii specifice de la comercianţi sau de la consumatori;
d) desfăşurarea de controale ad-hoc sau planificate, tematice sau generale;
e) orice alte modalităţi pe care structura SAL le poate aplica în scopul desfăşurării acestei activităţi.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: