Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
METODOLOGIE din 30 ianuarie 2024 de constatare a contravenţiilor şi de aplicare a sancţiunilor la nivelul Ministerului Energiei şi al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor
EMITENT: Ministerul Energiei PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 102 din 5 februarie 2024
──────────
Aprobată prin ORDINUL nr. 105/44/2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 102 din 5 februarie 2024.
──────────
CAP. I
Dispoziţii generale
ART. 1
Descrierea contextului metodologiei
(1) Prezenta metodologie privind constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor este adoptată în conformitate cu Ordonanţa Guvernului nr. 38/2015 privind soluţionarea alternativă a litigiilor dintre consumatori şi comercianţi, cu modificările ulterioare, denumită în continuare O.G. nr. 38/2015, prin care a fost transpusă Directiva 2013/11/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 21 mai 2013 privind soluţionarea alternativă a litigiilor în materie de consum şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 2.006/2004 şi a Directivei 2009/22/CE.
(2) Prezenta metodologie se aplică de structura de specialitate din cadrul Ministerului Energiei, Compartimentul de soluţionare alternativă a litigiilor - Serviciul contencios din cadrul Direcţiei generale juridice şi relaţii instituţionale, competentă pentru activitatea de soluţionare alternativă a litigiilor şi, respectiv, de către Direcţia de soluţionare alternativă a litigiilor din cadrul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) asociaţiilor de consumatori şi comercianţilor, autorităţilor centrale şi autorităţilor administrative autonome care au în subordine entităţi SAL, precum şi autorităţilor naţionale însărcinate să asigure respectarea legislaţiei în materia protecţiei consumatorilor.
ART. 2
Scopul general
(1) Prezenta metodologie stabileşte cadrul legal, standardizat şi unitar privind activitatea de constatare a contravenţiilor şi de aplicare a sancţiunilor de către reprezentanţi împuterniciţi cu constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor din cadrul structurii responsabile cu soluţionarea alternativă a litigiilor dintre consumatori şi comercianţi din cadrul Ministerului Energiei, ca autoritate competentă, precum şi de către reprezentanţi împuterniciţi cu constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor din cadrul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor.
(2) Prin crearea unui ansamblu metodologic alcătuit din reguli şi proceduri clare cu privire la activităţile de constatare a contravenţiilor şi de aplicare a sancţiunilor se urmăreşte implementarea unui sistem eficient şi proporţional care să contribuie la optimizarea activităţii SAL în România.
ART. 3
Scopul specific
(1) Scopul activităţii de constatare a contravenţiilor şi de aplicare a sancţiunilor constă în asigurarea respectării legislaţiei în vigoare, naţionale şi comunitare, principale şi secundare, în domeniul soluţionării alternative a litigiilor dintre consumatori şi comercianţi, precum şi în descurajarea contravenienţilor în legătură cu încălcarea normelor, prin măsuri coercitive.
(2) Măsurile coercitive au în vedere corijarea conduitei persoanelor ce fac obiectul controlului, în scopul armonizării acesteia cu dispoziţiile legale.
ART. 4
Obiective
Prezenta metodologie de constatare a contravenţiilor şi de aplicare a sancţiunilor are drept obiective:
a) stabilirea normelor din legislaţia soluţionării alternative a litigiilor a căror încălcare constituie contravenţie;
b) aplicarea unor sancţiuni proporţionale şi eficiente pentru persoanele care săvârşesc contravenţii;
c) reglementarea procedurilor de constatare a contravenţiilor;
d) reglementarea procedurilor de aplicare a sancţiunilor, astfel încât sancţiunile aplicate să fie eficiente, proporţionale şi disuasive;
e) reglementarea conduitei persoanelor împuternicite cu atribuţii în activitatea de constatare a contravenţiilor şi de aplicare a sancţiunilor.
ART. 5
Definiţii şi abrevieri
(1) În sensul prezentei metodologii, următorii termeni se definesc după cum urmează:
a) consumator - orice persoană fizică sau grup de persoane fizice constituite în asociaţii, aşa cum sunt definite la art. 2 pct. 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
b) comerciant - orice persoană fizică sau juridică, publică ori privată, care acţionează în cadrul activităţii sale comerciale, industriale sau de producţie, artizanale ori liberale, precum şi orice persoană care acţionează în acelaşi scop, în numele sau pe seama acesteia;
c) procedura de soluţionare alternativă a litigiilor - procedură de soluţionare extrajudiciară a litigiilor naţionale şi transfrontaliere izvorâte din contractele de vânzări sau din contractele de prestări de servicii încheiate între un comerciant care desfăşoară activităţi în România şi un consumator rezident în Uniunea Europeană prin intervenţia unei entităţi de soluţionare alternativă a litigiilor, care propune sau impune o soluţie şi care acţionează în România;
d) entitate de soluţionare alternativă a litigiilor - structură care oferă soluţionarea unui litigiu printr-o procedură SAL şi care poate funcţiona exclusiv în cadrul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, în cadrul unei autorităţi publice centrale sau al unei autorităţi administrative autonome cu responsabilităţi în domeniul protecţiei consumatorilor;
e) norme din domeniul soluţionării alternative a litigiilor - norme legislative, set de reguli, instrucţiuni, cu caracter obligatoriu;
f) constatarea contravenţiilor - activitatea de control pe care o desfăşoară reprezentanţii împuterniciţi ai ANPC şi ai Ministerului Energiei pentru a verifica dacă persoanele responsabile cu activitatea SAL din cadrul entităţilor SAL sau comercianţii respectă legislaţia în domeniul protecţiei consumatorilor;
g) contravenţie - fapta săvârşită cu vinovăţie, stabilită şi sancţionată prin lege, ordonanţă, prin hotărâre a Guvernului sau, după caz, prin hotărâre a consiliului local al comunei, oraşului, municipiului sau al sectorului municipiului Bucureşti, a consiliului judeţean ori a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, definită la art. 1 din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare; în cazul contravenţiilor săvârşite în legătură cu activitatea SAL, faptele prevăzute în legislaţia care reglementează SAL;
h) contravenient - persoana fizică sau persoana juridică vinovată pentru săvârşirea unei contravenţii; în cazul entităţilor SAL, persoana juridică ce are capacitatea de a răspunde contravenţional este persoana juridică de drept public în cadrul căreia funcţionează entitatea SAL; entităţile fără personalitate juridică nu răspund contravenţional;
i) reprezentant împuternicit cu constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor - persoana fizică, salariat, împuternicită în acest scop de ministrul energiei, respectiv personalul împuternicit al ANPC să desfăşoare activitatea de constatare a contravenţiilor şi de aplicare a sancţiunilor;
j) sancţiune - măsura coercitivă aplicată de agenţii constatatori, în calitate de reprezentanţi împuterniciţi ai ANPC şi ai Ministerului Energiei, persoanelor juridice care au săvârşit o contravenţie;
k) zi - zi calendaristică.
(2) Termenii definiţi mai sus se completează cu noţiunile definite de O.G. nr. 38/2015.
(3) Termenii şi abrevierile utilizate în cadrul prezentei metodologii au următoarele semnificaţii:
a) O.G. nr. 38/2015 - Ordonanţa Guvernului nr. 38/2015 privind soluţionarea alternativă a litigiilor dintre consumatori şi comercianţi, cu modificările ulterioare;
b) structura SAL - structura responsabilă din cadrul Ministerului Energiei cu atribuţii privind soluţionarea alternativă a litigiilor dintre consumatori şi comercianţi;
c) entitate SAL - entitate de soluţionare alternativă a litigiilor;
d) procedură SAL - procedură de soluţionare alternativă a litigiilor;
e) ANPC - Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului;
f) platforma SOL - platforma de soluţionare online a litigiilor;
g) metodologia de monitorizare - metodologia privind activitatea de monitorizare a entităţilor cu atribuţii privind soluţionarea alternativă a litigiilor desfăşurată de structura responsabilă din cadrul Ministerului Energiei;
h) metodologia de cooperare - metodologia privind stabilirea sistemului de cooperare cu entităţile SAL;
i) O.G. nr. 2/2001 - Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
ART. 6
Principii
Activitatea de constatare a contravenţiilor şi de aplicare a sancţiunilor se desfăşoară cu respectarea următoarelor principii:
a) principiul transparenţei, sub aspectul obligaţiei reprezentanţilor împuterniciţi ai ANPC şi ai Ministerului Energiei de desfăşurare a activităţii de constatare a contravenţiilor şi de aplicare a sancţiunilor într-o manieră deschisă, în care accesul liber şi neîngrădit la informaţiile de interes pentru persoanele controlate constituie regula, iar limitarea accesului constituie excepţia, în condiţiile legii;
b) principiul legalităţii, în sensul că activităţile specifice controlului, de constatare a contravenţiilor şi de aplicare a sancţiunilor, se desfăşoară cu respectarea prevederilor legislaţiei în vigoare;
c) principiul obiectivităţii, cu privire la faptul că activităţile realizate în cadrul misiunilor de control sunt guvernate de imparţialitate, evitarea conflictelor de interese, a subiectivismului sau a altor influenţe care să afecteze judecata profesională sau să denatureze concluziile misiunii de control;
d) principiul responsabilităţii, în sensul că reprezentanţii împuterniciţi ai ANPC şi ai Ministerului Energiei care execută activităţi de control răspund pentru corectitudinea constatărilor, precum şi pentru acţiunile derulate în procesul de control;
e) principiul libertăţii şi respectării demnităţii umane cu privire la faptul că în exercitarea activităţii de control trebuie respectate drepturile şi libertăţile fundamentale ale omului;
f) principiul proporţionalităţii, sub aspectul aplicării unei sancţiuni adecvate cu gradul de pericol social al contravenţiei şi corespunzătoare scopului preventiv sau coercitiv urmărit, respectiv ca aplicarea sancţiunii să se realizeze în mod nediscriminatoriu, să fie justificată de obiectivul de interes public urmărit, să fie adecvată pentru a garanta îndeplinirea obiectivului urmărit şi să nu depăşească ceea ce este necesar pentru atingerea obiectivului respectiv;
g) principiul celerităţii, sub aspectul desfăşurării activităţii de constatare a contravenţiilor şi aplicare a sancţiunilor, în mod operativ, într-un termen optim şi rezonabil;
h) principiul individualizării/personalizării sancţiunii contravenţionale se realizează pe baza criteriilor de individualizare prevăzute la art. 21 alin. (3) din O.G. nr. 2/2001, respectiv sancţiunea trebuie să fie proporţională cu gradul de pericol social al faptei săvârşite, ţinându-se seama de împrejurările în care a fost săvârşită fapta, de modul şi mijloacele de săvârşire a acesteia, de scopul urmărit, de urmarea produsă, precum şi de circumstanţele personale ale contravenientului şi de celelalte date înscrise în procesul-verbal;
i) principiul personalităţii sancţiunilor contravenţionale, în sensul că aplicarea acestora nu se poate extinde asupra altor persoane, ci doar asupra acelora care, cu vinovăţie, au neglijat norma contravenţională materială;
j) principiul unicităţii aplicării sancţiunilor contravenţionale, cu privire la faptul că subiectul de drept nu poate fi sancţionat decât o singură dată pentru aceeaşi faptă contravenţională, putându-se aplica doar o singură sancţiune contravenţională principală şi una sau mai multe sancţiuni complementare - principiul „ne bis in idem“;
k) principiul oportunităţii în sensul că, prin alegerea unei sancţiuni, agentul constatator trebuie să se asigure că aceasta desăvârşeşte caracterul preventiv, educativ şi/sau represiv al sancţiunii contravenţionale;
l) principiul prevenirii - realizarea efectului disuasiv al sancţiunilor penale sub aspectul modului concret în care se realizează individualizarea sancţiunii, în scopul descurajării contravenientului în a continua activitatea ilicită.
CAP. II
Dispoziţii privind fondul reglementării
ART. 7
Obiect
Prezenta metodologie stabileşte procedura de constatare a contravenţiilor şi de aplicare a sancţiunilor de către reprezentanţii împuterniciţi cu constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor ai Ministerului Energiei, respectiv ai Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, în legătură cu activitatea de soluţionare alternativă a litigiilor dintre consumatori şi comercianţi.
ART. 8
Dispoziţii generale cu privire la activitatea de constatare a contravenţiilor şi de aplicare a sancţiunilor
(1) Faptele prevăzute la art. 32 alin. (1) din O.G. nr. 38/2015 constituie contravenţii dacă nu au fost săvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, să constituie infracţiuni, caz în care este sesizat organul de urmărire penală.
(2) În vederea constatării contravenţiilor şi aplicării sancţiunilor în conformitate cu prevederile O.G. nr. 38/2015, reprezentanţii împuterniciţi cu constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor din cadrul structurii SAL a Ministerului Energiei şi reprezentanţii împuterniciţi cu constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor din cadrul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului utilizează formularul „Proces-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiilor“, denumit în continuare proces-verbal.
(3) Modelul formularului „Proces-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiilor“ pentru reprezentanţii împuterniciţi din cadrul structurii SAL a Ministerului Energiei este cel prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta metodologie.
(4) Pentru reprezentanţii împuterniciţi ai ANPC se vor utiliza modelul şi conţinutul formularului tipizat „Proces verbal de constatare a contravenţiei“, ale anexei acestuia, precum şi caracteristicile tehnice ale acestora, destinate utilizării în activitatea de control a reprezentanţilor împuterniciţi din cadrul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, astfel cum sunt prevăzute în anexele nr. 1 şi 3 la Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor nr. 103/2010 privind aprobarea modelului şi conţinutului formularelor tipizate cu regim special ale procesului-verbal de constatare a contravenţiei şi ale anexei acestuia, destinate utilizării în activitatea de control, şi a modelului şi conţinutului formularului tipizat cu regim special al autorizaţiei emise de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor persoanelor fizice şi juridice ce efectuează operaţiuni cu metale preţioase şi pietre preţioase, cu modificările ulterioare.
(5) Procesul-verbal se întocmeşte în 3 (trei) exemplare, dintre care unul pentru contravenient, unul pentru organul fiscal cu atribuţii în executarea contravenţiei, în conformitate cu prevederile legale incidente, şi unul pentru structura din cadrul Ministerului Energiei sau pentru ANPC.
(6) Procesul-verbal se utilizează la constatarea unor fapte care întrunesc elementele constitutive ale unei contravenţii în conformitate cu prevederile O.G. nr. 38/2015.
(7) Evidenţa proceselor-verbale de constatare şi sancţionare a contravenţiilor întocmite se consemnează în Registrul de evidenţă al proceselor-verbale de constatare şi sancţionare a contravenţiilor, elaborat şi actualizat permanent de reprezentanţii împuterniciţi cu constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor din cadrul Ministerului Energiei şi al ANPC.
(8) Aplicarea sancţiunilor se face de către reprezentanţii împuterniciţi cu constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor persoanelor juridice, iar persoanele fizice implicate în săvârşirea contravenţiei pot răspunde disciplinar.
ART. 9
Sancţiunile contravenţionale ce pot fi dispuse de reprezentanţii împuterniciţi cu constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor
(1) Sancţiunea prevăzută la dispoziţiile art. 32 alin. (2) din O.G. nr. 38/2015 este amenda contravenţională.
(2) Amenda contravenţională are caracter administrativ.
(3) Limitele amenzii contravenţionale sunt între 2.000 şi 5.000 lei.
(4) Sumele provenite din amenzile aplicate persoanelor juridice în conformitate cu legislaţia în vigoare se fac venit integral la bugetul de stat.
ART. 10
Reprezentanţii împuterniciţi cu constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor
Constatarea contravenţiilor, încadrarea acestora şi aplicarea sancţiunilor se fac de către reprezentanţii împuterniciţi ai Ministerului Energiei şi ai ANPC cu deplină obiectivitate şi cu respectarea principiilor menţionate la art. 6.
CAP. III
Competenţele de constatare a contravenţiilor de către reprezentanţii împuterniciţi cu constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor din cadrul Ministerului Energiei
ART. 11
Reprezentanţii împuterniciţi cu constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor din cadrul structurii SAL din Ministerul Energiei
În cadrul Ministerului Energiei funcţionează structura SAL care are competenţe în activitatea de constatare a contravenţiilor şi de aplicare a sancţiunilor pentru faptele prevăzute de art. 32 alin. (1) lit. b) şi c) din O.G. nr. 38/2015, respectiv:
a) desfăşurarea de activităţi de soluţionare alternativă a litigiilor de organisme care nu sunt incluse în lista menţionată la art. 31 alin. (5) din O.G. nr. 38/2015, adică lista întocmită de structura SAL ce cuprinde toate entităţile SAL care au fost notificate Comisiei Europene şi care îndeplinesc condiţiile prevăzute în O.G. nr. 38/2015;
b) crearea impresiei persoanelor interesate că se adresează unei entităţi SAL, în situaţia în care, în realitate, respectiva entitate nu este inclusă în lista menţionată la art. 31 alin. (5) din O.G. nr. 38/2015.
ART. 12
Contravenţiile săvârşite de organisme care nu sunt notificate ca entităţi SAL
(1) În urma primirii unei sesizări cu privire la oricare dintre faptele menţionate la art. 32 alin. (1) lit. b) şi c) din O.G. nr. 38/2015, reprezentantul împuternicit cu constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor desfăşoară la organismul despre care există suspiciuni de săvârşire a unei contravenţii un control tematic ad-hoc, în termen de cel mult 15 zile de la primirea sesizării.
(2) În cadrul controlului, reprezentantul împuternicit cu constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor în domeniul soluţionării alternative a litigiilor solicită reprezentantului legal al organismului în cauză să pună la dispoziţie toate documentele în legătură cu suspiciunea existentă, precum şi un punct de vedere, dacă consideră necesar.
(3) Dacă, în urma probelor administrate, constată că a fost săvârşită o contravenţie, reprezentantul împuternicit cu constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor încheie un proces-verbal de constatare a contravenţiei şi aplică o sancţiune, cu respectarea prevederilor din prezenta metodologie, care se completează cu prevederile O.G. nr. 2/2001.
(4) Dacă, în urma probelor administrate, constată că nu sunt îndeplinite condiţiile prevăzute de lege pentru a constata săvârşirea unei contravenţii, reprezentantul împuternicit cu constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor în domeniul soluţionării alternative a litigiilor va întocmi un referat în acest sens, care trebuie să conţină cel puţin următoarele elemente obligatorii:
a) detalii cu privire la sesizarea primită;
b) data desfăşurării controlului;
c) probele administrate (documente, note explicative);
d) motivarea concluziei că fapta sesizată nu este contravenţie.
(5) Referatul se întocmeşte în trei exemplare, dintre care unul pentru organismul controlat, unul pentru persoana care a făcut sesizarea, iar unul pentru Ministerul Energiei.
(6) Referatul se comunică personal sau prin poştă, cu confirmare de primire, organismului controlat şi persoanei care a făcut sesizarea.
(7) Soluţia cu privire la faptul că nu sunt îndeplinite condiţiile pentru constatarea unei contravenţii poate fi atacată conform prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare, de către orice persoană interesată.
(8) Procedura de control şi administrarea probelor se realizează în termen de 90 de zile de la data primirii sesizării. În situaţii justificate acest termen poate fi prelungit prin ordin al conducătorului autorităţii publice care efectuează controlul.
CAP. IV
Competenţele de constatare a contravenţiilor de către reprezentanţii împuterniciţi cu constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor din cadrul ANPC
ART. 13
Contravenţiile prevăzute expres de O.G. nr. 38/2015
(1) Reprezentanţii împuterniciţi din cadrul ANPC au competenţe în activitatea de constatare a contravenţiilor şi de aplicare a sancţiunilor pentru faptele prevăzute la art. 32 alin. (1) lit. a), d) şi e) din O.G. nr. 38/2015, respectiv:
a) nerespectarea de către comercianţi a prevederilor art. 25 din O.G. nr. 38/2015 referitoare la informarea consumatorilor cu privire la entităţile SAL relevante;
b) nerespectarea de către punctul de contact SOL a oricăreia dintre obligaţiile prevăzute la art. 7 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 524/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 21 mai 2013 privind soluţionarea online a litigiilor în materie de consum şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 2006/2004 şi a Directivei 2009/22/CE (Regulamentul privind SOL în materie de consum);
c) nerespectarea de către comercianţi a oricăreia dintre cerinţele referitoare la informaţiile pentru consumatori prevăzute la art. 14 alin. (1), (2) şi (7) din Regulamentul (UE) nr. 524/2013.
(2) În urma primirii unei sesizări cu privire la oricare dintre faptele menţionate la alin. (1), reprezentaţii împuterniciţi cu constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor din cadrul ANPC vor desfăşura la persoana juridică despre care există suspiciuni de săvârşire a unei contravenţii un control tematic ad-hoc, în termen de cel mult 15 zile de la primirea sesizării.
(3) În cadrul controlului, reprezentanţii împuterniciţi ai ANPC solicită reprezentantului legal al contravenientului să pună la dispoziţie toate documentele în legătură cu suspiciunea existentă, precum şi un punct de vedere, dacă consideră necesar.
(4) În cadrul controlului, reprezentanţii împuterniciţi cu constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor au dreptul să solicite note explicative de la persoanele fizice implicate în activitatea ce a generat suspiciunea de contravenţie.
(5) Dacă, în urma probelor administrate, constată că a fost săvârşită o contravenţie, reprezentanţii împuterniciţi ai ANPC încheie un proces-verbal de constatare a contravenţiei şi de aplicare a unei sancţiuni, cu respectarea prevederilor din prezenta metodologie, care se completează cu prevederile O.G. nr. 2/2001.
(6) Dacă, în urma probelor administrate, constată că nu sunt îndeplinite condiţiile prevăzute de lege pentru a constata săvârşirea unei contravenţii, se va întocmi un referat în acest sens, care trebuie să conţină cel puţin următoarele elemente obligatorii:
a) detalii cu privire la sesizarea primită;
b) data desfăşurării controlului;
c) probele administrate (documente, note explicative);
d) motivarea concluziei că fapta sesizată nu este contravenţie.
(7) Referatul se întocmeşte în trei exemplare, dintre care unul pentru entitatea controlată, unul pentru persoana care a făcut sesizarea, iar unul pentru ANPC.
(8) Referatul se comunică personal sau prin poştă, cu confirmare de primire sau prin poşta electronică entităţii controlate şi persoanei care a făcut sesizarea.
(9) Soluţia cu privire la faptul că nu sunt îndeplinite condiţiile pentru constatarea unei contravenţii poate fi contestată conform prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare, de către orice persoană interesată.
(10) Procedura de control şi administrarea probelor se realizează în termen de 90 de zile de la data primirii sesizării. În situaţii justificate acest termen poate fi prelungit prin ordin al conducătorului autorităţii publice care efectuează controlul.
(11) Competenţele reprezentanţilor împuterniciţi din cadrul ANPC cu constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevăzute în prezenta metodologie se completează cu competenţele din legislaţia în vigoare privind protecţia consumatorilor.
CAP. V
Aplicarea sancţiunilor contravenţionale
ART. 14
Procesul-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiei
(1) Procesul-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiei va cuprinde în mod obligatoriu cel puţin informaţiile prevăzute la art. 16 din O.G. nr. 2/2001:
a) data şi locul unde este încheiat;
b) numele, prenumele, calitatea şi instituţia din care face parte reprezentantul împuternicit cu constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor;
c) numele, prenumele, domiciliul şi codul numeric personal ale contravenientului sau, după caz, denumirea persoanei juridice, sediul, codul de identificare fiscală, numărul de înregistrare în registrul comerţului, datele de identificare ale reprezentantului legal; în cazul unor cetăţeni străini: seria şi numărul paşaportului ori ale altui document de trecere a frontierei de stat, data eliberării acestuia şi statul emitent;
d) descrierea faptei contravenţionale, cu indicarea datei, orei şi locului în care a fost săvârşită, precum şi arătarea împrejurărilor care pot servi la aprecierea gravităţii faptei şi la evaluarea eventualelor pagube pricinuite;
e) indicarea actului normativ prin care se stabileşte şi se sancţionează contravenţia;
f) posibilitatea achitării, în termen de 15 zile de la data înmânării sau comunicării procesului-verbal, a jumătate din minimul amenzii prevăzute de actul normativ;
g) termenul de exercitare a căii de atac şi instanţa la care se depune plângerea.
(2) În momentul încheierii procesului-verbal, reprezentantul împuternicit cu constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor este obligat să aducă la cunoştinţă contravenientului dreptul de a face obiecţii cu privire la conţinutul actului de constatare. Obiecţiile sunt consemnate distinct în procesul-verbal la rubrica „Alte menţiuni“, sub sancţiunea nulităţii procesului-verbal.
(3) Procesul-verbal se semnează pe fiecare pagină de reprezentantul împuternicit cu constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor şi de contravenient. În cazul în care contravenientul nu se află de faţă, refuză sau nu poate să semneze, reprezentantul împuternicit cu constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor va face menţiune despre aceste împrejurări, care trebuie să fie confirmate de cel puţin un martor. În acest caz, procesul-verbal va cuprinde şi datele personale din actul de identitate al martorului şi semnătura acestuia. Nu poate avea calitatea de martor un alt reprezentant împuternicit cu constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor. În lipsa unui martor, reprezentantul împuternicit cu constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor va preciza motivele care au condus la încheierea procesului-verbal fără consemnarea declaraţiei unui martor.
(4) Sancţiunea se aplică în limitele prevăzute de actul normativ şi trebuie să fie proporţională cu gradul de pericol social al faptei săvârşite, ţinându-se seama de împrejurările/ circumstanţele în care a fost săvârşită fapta, de modul şi mijloacele de săvârşire a acesteia, de scopul urmărit, de urmarea produsă, precum şi de circumstanţele personale ale contravenientului şi de celelalte date înscrise în procesul-verbal.
ART. 15
Comunicarea procesului-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiei
(1) Procesul-verbal se va înmâna sau, după caz, se va comunica contravenientului.
(2) Comunicarea se face de către reprezentantul împuternicit cu constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor care a aplicat sancţiunea, în termen de cel mult două luni de la data aplicării acesteia.
(3) Procesul-verbal de constatare a contravenţiei este titlu de creanţă şi înştiinţare de plată.
(4) Dacă reprezentantul împuternicit cu constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor aplică şi sancţiunea, iar contravenientul este prezent la încheierea procesului-verbal, un exemplar al acestuia se înmânează contravenientului, făcându-se menţiune în acest sens în procesul-verbal. Contravenientul va semna de primire.
(5) În cazul în care contravenientul nu este prezent sau, deşi prezent, refuză să semneze procesul-verbal, comunicarea acestuia se face de către reprezentantul împuternicit cu constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor, în termen de cel mult două luni de la data încheierii.
(6) Comunicarea procesului-verbal se face prin poştă, cu confirmare de primire, prin poştă electronică sau prin afişare la domiciliul sau la sediul contravenientului. Operaţiunea de afişare se consemnează într-un proces-verbal semnat de cel puţin un martor.
ART. 16
Dispoziţii finale
Dispoziţiile prezentei metodologii se completează cu dispoziţiile O.G. nr. 2/2001, ale Codului penal şi ale Codului de procedură civilă, după caz.
ANEXA 1
la metodologie
PROCES-VERBAL
de constatare şi sancţionare a contravenţiilor
Încheiat astăzi, ......... luna ...... anul ..........., locul ...........................................................................
Subsemnatul/Subsemnaţii,
.........................................................................., în calitate de reprezentant împuternicit/reprezentanţi împuterniciţi cu constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor din cadrul Ministerului Energiei, desemnat/desemnaţi pentru verificarea aspectelor rezultate din Sesizarea nr. .......................................... din data de ............., formulată de ................................................, în legătură cu activitatea ........................., pentru faptele privind ......................................................................................................................................,
în baza legitimaţiilor nr. ............................. şi a Metodologiei de constatare a contravenţiilor şi aplicare a sancţiunilor la nivelul Ministerului Energiei şi Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, aprobată prin Ordinul ministrului energiei şi al preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor nr. 105/44/2024 ........................................................................., am constatat următoarele:
1. descrierea faptei şi împrejurările în care s-a produs fapta: ..........................................................................
...........................................................................................................................................................
...........................................................................................................................................................;
2. data săvârşirii faptei: ..........................................................................................................................;
3. locul săvârşirii faptei: ..........................................................................................................................;
4. urmările faptei: ..................................................................................................................................;
5. pagubele pricinuite, dacă este cazul: ........................................................................................... .
6. Fapta de mai sus constituie contravenţie prevăzută în metodologia de constatare a contravenţiilor şi aplicare a sancţiunilor, aprobată prin Ordinul ministrului energiei şi al preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor nr. 105/44/2024 ......................................................................................., la art. .... alin. ..... lit. .... şi se sancţionează conform art. ....... alin. ........ lit. ......... din acelaşi act normativ cu amendă de la ....................... lei la ....................... lei.
7. De săvârşirea acestei fapte se face vinovată persoana juridică ................................................., având C.U.I./CIF .................................................................., cu sediul în ..................................................., str. ............................................. nr. ......., reprezentată de ........................................................, în calitate de ......................................................................................
8. Faţă de contravenţia săvârşită se aplică contravenientului ........................... amendă în cuantum de ..................... lei, sancţiunea complementară constând în ..........................................................................
9. Alte menţiuni .................................................................................... (obiecţii ale contravenientului).
10. Contravenientul poate achita în termen de cel mult 15 zile de la data comunicării procesului-verbal jumătate din minimul amenzii prevăzute de actul normativ.
11. Împotriva prezentului proces-verbal se poate face plângere în termen de 15 zile de la data comunicării.
12. Plângerea se depune şi se soluţionează în baza competenţei alternative la judecătoria în a cărei circumscripţie a fost săvârşită contravenţia ori la judecătoria în a cărei rază teritorială îşi are sediul contravenientul.
13. Prezentul proces-verbal a fost încheiat la sediul ........................................................................... din localitatea ..............................., str. ........................................ nr. ......., sectorul/judeţul ..........................., cod poştal ............ şi transmis prin poştă, cu confirmare de primire, contravenientului.
14. Prezentul proces-verbal conţine un nr. de … pagini şi s-a întocmit în 3 exemplare, din care exemplarul 2 s-a comunicat contravenientului prin poştă, cu confirmare de primire.
Reprezentantul împuternicit/Reprezentanţii împuterniciţi cu constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor,
.....................................................
(semnătura)
Prezentul proces-verbal constituie şi înştiinţare de plată.
Amenda se va achita în contul „Venituri din amenzi şi alte sancţiuni aplicate de către alte instituţii de specialitate“ deschis la unitatea teritorială a Trezoreriei Statului la care este arondat contravenientul; beneficiar: bugetul de stat.
În conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, procesul-verbal de constatare a contravenţiei este titlu de creanţă şi înştiinţare de plată.
O copie a chitanţei sau a extrasului de cont sau a dovezii de plată, emisă de sistemul de plăţi electronice, împreună cu copia procesului-verbal, se depune sau se transmite de către contravenient prin poştă, cu confirmare de primire, sau prin e-mail la sediul emitentului ..............................................................
În conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, se poate achita jumătate din minimul amenzii prevăzut de actul normativ, în termen de cel mult 15 zile de la data comunicării procesului-verbal, agentul constatator făcând menţiune despre această posibilitate în procesul-verbal.
Neachitarea amenzii în termen de 15 zile de la data înmânării sau comunicării prezentei înştiinţări atrage executarea silită conform prevederilor legale.
Document care conţine date cu caracter personal protejate de prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor)
Datele cu caracter personal sunt prelucrate în conformitate cu prevederile legislaţiei naţionale ce reglementează domeniul specific de activitate. Scopul prelucrării este constatarea şi sancţionarea contravenţiilor.
Reprezentantul împuternicit/Reprezentanţii împuterniciţi cu constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor,
.....................................................
(semnătura)
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: