Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   METODOLOGIE din 30 august 2007  de organizare si desfasurare a examenului de certificare pentru obtinerea certificatului de calificare profesionala de nivel 3    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

METODOLOGIE din 30 august 2007 de organizare si desfasurare a examenului de certificare pentru obtinerea certificatului de calificare profesionala de nivel 3

EMITENT: MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII SI TINERETULUI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 645 din 21 septembrie 2007

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Prezenta metodologie cuprinde norme de organizare şi desfãşurare a examenului de certificare a competenţelor profesionale pentru obţinerea certificatului de calificare profesionalã nivel 3, în conformitate cu art. 26 alin. (5)-(7), art. 27 alin. (1) şi <>art. 28 alin. (1) din Legea învãţãmântului nr. 84/1995 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 2
La examenul de certificare prevãzut la art. 1 au dreptul sã se înscrie elevii care au absolvit şi promovat clasa a XII-a, respectiv a XIII-a (ruta directã, respectiv ruta progresivã de pregãtire profesionalã) a liceului tehnologic, începând cu anul şcolar 2007-2008.
ART. 3
(1) Candidaţii proveniţi din unitãţile de învãţãmânt de stat susţin examenul de certificare fãrã taxã.
(2) Candidaţii proveniţi din unitãţile de învãţãmânt particulare acreditate sau care au obţinut autorizaţie de încredere susţin examenul de certificare la unitãţile de învãţãmânt aprobate de Comisia judeţeanã/a Municipiului Bucureşti de Evaluare şi Certificare. Unitãţile de învãţãmânt în care se susţine examenul de certificare se stabilesc cu cel puţin 60 de zile înainte de susţinerea examenului.
ART. 4
Graficul examenului de certificare, pentru fiecare nivel de calificare, se aprobã, în fiecare an şcolar, prin ordin al ministrului educaţiei, cercetãrii şi tineretului.
ART. 5
(1) Absolvenţilor clasei a XII-a, respectiv a XIII-a, care nu au promovat examenul de certificare li se elibereazã certificatul de absolvire, portofoliul personal pentru educaţie permanentã şi, la cerere, foaia matricolã.
(2) În urma promovãrii examenului de certificare candidatului i se elibereazã certificatul de calificare profesionalã de nivel 3.

CAP. II
Coordonarea metodologicã a examenului de certificare - nivel 3

ART. 6
(1) Organizarea şi desfãşurarea examenului de certificare sunt coordonate la nivel naţional de Comisia Naţionalã de Evaluare şi Certificare - CNEC, care se constituie în fiecare an şcolar şi funcţioneazã în cadrul Ministerului Educaţiei, Cercetãrii şi Tineretului.
(2) În fiecare judeţ şi în municipiul Bucureşti se constituie anual comisii judeţene/a Municipiului Bucureşti de Evaluare şi Certificare - CJEC.
(3) CJEC desemneazã unitãţile de învãţãmânt care organizeazã examen de certificare. În fiecare astfel de unitate de învãţãmânt, CJEC numeşte o comisie de examinare.
ART. 7
(1) CNEC are urmãtoarea componenţã:
a) preşedinte: secretarul de stat pentru învãţãmânt preuniversitar;
b) vicepreşedinţi: directorul general pentru managementul învãţãmântului preuniversitar, directorul general pentru învãţãmânt în limbile minoritãţilor naţionale şi relaţia cu parlamentul, directorul Centrului Naţional de Dezvoltare a Învãţãmântului Profesional si Tehnic - CNDÎPT;
c) secretar: un inspector de specialitate din cadrul Centrului Naţional pentru Curriculum şi Evaluare din Învãţãmântul Preuniversitar (CNCEIP);
d) 7-9 membri: directori adjuncţi, şefi de serviciu, consilieri, inspectori de specialitate din cadrul Direcţiei generale managementul învãţãmântului preuniversitar din cadrul Ministerului Educaţiei, Cercetãrii şi Tineretului - MECT, parteneri sociali din Comisia de dialog social a MECT, inspectori de specialitate din cadrul CNDÎPT, profesori din învãţãmântul preuniversitar profesional şi tehnic care au desfãşurat activitãţi didactice specifice la liceul tehnologic.
(2) Componenţa nominalã a CNEC se aprobã anual, pânã la data de 15 decembrie, prin ordin al ministrului educaţiei, cercetãrii şi tineretului.
ART. 8
CNEC are urmãtoarele atribuţii:
a) centralizeazã datele cu privire la componenţa nominalã a CJEC;
b) instruieşte preşedinţii CJEC;
c) primeşte de la inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti situaţia centralizatã la nivel de judeţ a numãrului de absolvenţi ai liceului tehnologic, pe calificãri profesionale şi unitãţi de învãţãmânt;
d) face publicã Fişa de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale, inclusã în anexa nr. 1 la prezenta metodologie, prin afişare pe site-ul MECT/CNDÎPT, pânã la data de 10 ianuarie a anului în care se susţine examenul;
e) confirmã stabilirea centrelor de examen şi aprobã listele cu centrele de examen primite de la inspectoratele şcolare judeţene, pe baza criteriilor pentru constituirea centrelor de examen de certificare pentru obţinerea certificatului de calificare profesionalã de nivel 3, stabilite în anexa nr. 2 la prezenta metodologie;
f) controleazã şi îndrumã acţiunile privind organizarea şi desfãşurarea examenului de certificare pentru obţinerea certificatului de calificare profesionalã de nivel 3;
g) controleazã modul în care îşi desfãşoarã activitatea CJEC;
h) analizeazã modul de desfãşurare a examenului de certificare, precum şi rezultatele acestuia, pe baza rapoartelor întocmite de CJEC şi de inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti;
i) întocmeşte şi prezintã ministrului educaţiei, cercetãrii şi tineretului raportul naţional al examenului de certificare pentru obţinerea certificatului de calificare profesionalã de nivel 3;
j) propune ministrului educaţiei, cercetãrii şi tineretului eventuale mãsuri de optimizare privind organizarea şi desfãşurarea examenului de certificare, precum şi a metodologiei corespunzãtoare;
k) dispune, în orice alte situaţii privind organizarea şi desfãşurarea examenului de certificare nereglementate de prezenta metodologie, luarea mãsurilor adecvate.
ART. 9
(1) CNEC poate desemna, pe perioada stabilitã de cãtre aceasta, reprezentanţi pe lângã CJEC.
(2) Reprezentantul CNEC are urmãtoarele atribuţii:
a) monitorizeazã modul în care îşi desfãşoarã activitatea CJEC, precum şi comisiile de examinare din centrele de examen, verificând respectarea dispoziţiilor prezentei metodologii;
b) consiliazã CJEC şi comisiile de examinare în privinţa organizãrii şi desfãşurãrii examenului de certificare;
c) propune CJEC sau CNEC schimbãri în componenţa comisiilor de examinare, atunci când constatã abateri de la aplicarea prezentei metodologii, şi informeazã CNEC cu privire la acestea;
d) verificã modul în care s-a desfãşurat proba oralã de susţinere a proiectului şi aplicarea Fişei de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale, în conformitate cu lista temelor de proiect, aprobatã în fiecare şcoalã care organizeazã examen, pentru fiecare calificare profesionalã, conform standardului de pregãtire profesionalã corespunzãtor;
e) informeazã CJEC sau CNEC, în cazul în care constatã disfuncţii în organizarea examenului de certificare, în vederea respectãrii prevederilor legale şi a sancţionãrii persoanelor vinovate, în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare;
f) întocmeşte un raport cu privire la modul de desfãşurare a examenului de certificare în judeţul în care a fost delegat, pe care îl transmite CNEC.
ART. 10
(1) CJEC au urmãtoarea componenţã:
a) preşedinte - inspector şcolar general adjunct;
b) 2-4 vicepreşedinţi, respectiv un inspector şcolar de specialitate pentru discipline tehnologice, preşedintele comitetului local de dezvoltare a parteneriatului social în formarea profesionalã sau un reprezentant al acestuia, care nu este cadru didactic, directorul agenţiei judeţene pentru ocuparea forţei de muncã ori un reprezentant al acestuia, dupã caz, un inspector şcolar cu responsabilitãţi pentru învãţãmântul particular şi unul pentru învãţãmântul minoritãţilor; este obligatoriu ca minimum 50% dintre vicepreşedinţi sã fie reprezentanţi ai partenerilor sociali;
c) un secretar - cadru didactic de specialitate/informatician.
(2) Componenţa nominalã a CJEC se aprobã anual, pânã la data de 15 decembrie a anului şcolar în curs, prin decizie a inspectorului şcolar general, se transmite spre informare la Ministerul Educaţiei, Cercetãrii şi Tineretului - Direcţia generalã managementul învãţãmântului preuniversitar, pânã la data de 10 ianuarie a anului şcolar în curs, şi este valabilã pentru sesiunea examenului de certificare din anul şcolar curent.
ART. 11
CJEC au urmãtoarele atribuţii:
a) transmit anual, la Ministerul Educaţiei, Cercetãrii şi Tineretului - Direcţia generalã managementul învãţãmântului preuniversitar, componenţa nominalã a CJEC, pânã la data de 10 ianuarie a anului şcolar în curs;
b) organizeazã, coordoneazã şi rãspund de desfãşurarea examenului de certificare la nivelul judeţului/municipiului Bucureşti şi sesizeazã imediat CNEC în orice situaţie care presupune luarea unei decizii de cãtre aceasta;
c) stabilesc unitãţile de învãţãmânt şi/sau întreprinderile care organizeazã examen de certificare, cu cel puţin 60 de zile înainte de începerea examenului, sub denumirea de centre de examen, conform criteriilor pentru selectarea/constituirea centrelor de examen, specificate în anexa nr. 2 la prezenta metodologie, iau mãsuri pentru organizarea centrelor de examen prin respectarea cerinţelor standardelor de pregãtire profesionalã, pe calificãri profesionale / domenii, acolo unde este cazul, pentru buna desfãşurare a probei orale (susţinerea proiectului); centre de examen pot fi şi întreprinderi cu care unitãţile de învãţãmânt colaboreazã şi care îndeplinesc criteriile specificate în anexa nr. 2 la prezenta metodologie;
d) confirmã lista temelor pentru proiecte pentru fiecare calificare profesionalã şcolarizatã prin liceul tehnologic, pe unitãţi de învãţãmânt, pe baza propunerilor îndrumãtorilor de proiect din unitãţile respective, aprobate de consiliul de administraţie al unitãţii de învãţãmânt;
e) asigurã prezenţa în centrele de examen a copiatoarelor, calculatoarelor pentru elaborarea listelor cu rezultatele candidaţilor, precum şi a altor documente, mijloace şi servicii de comunicare necesare bunei funcţionãri a comisiei de examinare - telefon, fax, e-mail, internet etc;
f) desemneazã câte un reprezentant pentru comisiile de examinare din fiecare centru de examen, denumit monitor al calitãţii examenului de certificare; acesta trebuie sã îndeplineascã condiţia de a nu fi cadru didactic al respectivei unitãţi de învãţãmânt şi are misiunea, în calitate de observator, de a asigura monitorizarea calitãţii desfãşurãrii întregului examen în centrul de examen în care a fost desemnat sã participe;
g) solicitã direcţiilor judeţene de sãnãtate publicã desemnarea şi asigurarea participãrii personalului medical necesar în fiecare centru de examen;
h) se adreseazã în scris organelor de poliţie şi jandarmerie de la nivel judeţean/al municipiului Bucureşti, pentru a se asigura prezenţa poliţiştilor sau a jandarmilor la sediul CJEC şi la centrele de examen, în vederea pãstrãrii ordinii publice, precum şi a bunei desfãşurãri a examenului de certificare;
i) analizeazã propunerile de membri ai comisiilor de examinare înaintate de consiliile de administraţie ale unitãţilor de învãţãmânt care au absolvenţi ai liceului tehnologic; procedeazã la constituirea comisiilor de examen, selectând de regulã cadre didactice care au în norma de încadrare module de studiu parcurse prin liceul tehnologic, înainteazã componenţa comisiilor de examinare inspectorului şcolar general pentru emiterea deciziilor de numire, cu cel puţin 20 de zile înainte de începerea examenului de certificare;
j) decid, în situaţii deosebite sau la propunerea reprezentantului CNEC, schimbarea componenţei comisiilor de examinare, precum şi a monitorilor de calitate; eventualele schimbãri ale vicepreşedintelui, ale reprezentantului comitetului local de dezvoltare a parteneriatului social în formarea profesionalã, ale reprezentantului agenţiei judeţene pentru ocuparea forţei de muncã şi ale monitorului de calitate se fac respectându-se prevederile art. 12 alin. (1) lit. a-d şi alin. (2) lit. d;
k) realizeazã instruirea preşedinţilor comisiilor de examinare cu cel puţin 24-48 de ore înaintea începerii examenului de certificare;
l) preiau de pe site-ul MECT/CNDÎPT Fişa de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale, conţinând criteriile de apreciere/evaluare pentru proiect şi pentru susţinerea oralã a acestuia, prevãzutã în anexa nr. 1 la prezenta metodologie, ca document-martor pentru verificarea conformitãţii;
m) controleazã modul de organizare şi desfãşurare a examenului de certificare pentru obţinerea certificatului de calificare profesionalã de nivel 3 în centrele de examen;
n) decid, în cazuri deosebite sau la sesizarea monitorului de calitate, luarea mãsurilor legale pentru soluţionarea situaţiilor în litigiu, în perioada desfãşurãrii examenului de certificare, informând CNEC despre rezultatele acestor soluţionãri;
o) sesizeazã imediat CNEC orice situaţie deosebitã, a cãrei rezolvare nu este prevãzutã în prezenta metodologie;
p) decid, în funcţie de condiţiile de organizare/dotare/ administrare, schimbarea sau reorganizarea unui centru de examen, dacã acesta nu mai poate asigura condiţiile de calitate a desfãşurãrii probei orale (susţinerea proiectului), conform standardului de pregãtire profesionalã pentru fiecare calificare, luând toate mãsurile necesare pentru redistribuirea candidaţilor la alte centre de examen, conform opţiunii şi calificãrii lor profesionale, în judeţul respectiv, sau, dupã necesitãţi, luând legãtura cu CJEC din judeţele alãturate, pentru a asigura redistribuirea în timp util şi fãrã a afecta graficul de desfãşurare a examenului de certificare pentru obţinerea certificatului de calificare profesionalã nivel 3;
r) primesc de la comisiile de examinare din centrele de examen şi de la monitorii de calitate rapoarte detaliate privind organizarea şi desfãşurarea examenului de certificare pentru obţinerea certificatului de calificare profesionalã de nivel 3, conform anexei nr. 3 la prezenta metodologie;
s) analizeazã, pe baza rapoartelor transmise de comisiile de examinare din centrele de examen şi ale monitorilor de calitate, modul de organizare şi desfãşurare a examenului de certificare, întocmesc şi transmit Direcţiei generale pentru managementul învãţãmântului preuniversitar, în termen de 15 zile de la afişarea rezultatelor, raportul privind organizarea şi desfãşurarea examenului de certificare pentru obţinerea certificatului de calificare profesionalã de nivel 3, conform anexei nr. 3 la prezenta metodologie.
ART. 12
(1) Comisiile de examinare din centrele de examen au urmãtoarea componenţã:
a) preşedinte - directorul/directorul adjunct al unitãţii de învãţãmânt, cadru didactic de specialitate; în cazul în care aceştia nu sunt cadre didactice de specialitate va fi desemnat preşedinte şeful ariei curriculare Tehnologii, cadru didactic de specialitate;
b) vicepreşedinte - reprezentantul operatorului economic pentru una dintre calificãrile profesionale certificate sau, în lipsa acestuia, un reprezentant al comitetului local de dezvoltare a parteneriatului social pentru formarea profesionalã (CLDPS) ori un reprezentant al agenţiei judeţene pentru ocuparea forţei de muncã, dupã caz;
c) membri evaluatori - un cadru didactic de specialitate care a îndrumat proiectul pentru examenul de certificare pentru obţinerea certificatului de calificare profesionalã de nivel 3 şi un evaluator extern, reprezentant al unei întreprinderi cu care unitatea de învãţãmânt are încheiate convenţii de practicã sau reprezentant al unei alte unitãţi de învãţãmânt care a şcolarizat elevi în calificarea respectivã;
d) reprezentantul desemnat de CJEC, care îndeplineşte rolul de monitor de calitate, rol în care observã şi evalueazã modul de organizare şi de desfãşurare a examenului de certificare a competenţelor profesionale, în vederea întocmirii raportului prevãzut la art. 11 lit. r). Monitorul de calitate este o persoanã externã centrului de examen;
e) secretar - secretarul unitãţii de învãţãmânt în care se organizeazã centrul de examen sau un cadru didactic de specialitate din respectiva unitate de învãţãmânt.
(2) Monitori de calitate pot fi numiţi dintre cadrele didactice provenind, de preferinţã, de la o unitate de învãţãmânt inclusã în programul PHARE-TVET, operatorii economici implicaţi în parteneriate cu unitatea de învãţãmânt. Monitorii de calitate nu fac parte din unitatea de învãţãmânt în care se constituie centrul de examen.
(3) Numirea comisiilor de examinare din centrele de examen se face prin decizie a inspectorului şcolar general, cu avizul CJEC, pe baza propunerilor consiliului de administraţie al fiecãrei unitãţi de învãţãmânt care are absolvenţi ai liceului tehnologic, promoţia curentã, cu cel puţin 20 de zile înainte de începerea examenului de certificare.
(4) Din comisiile de examinare nu pot face parte persoane care au rude pânã la gradul al doilea inclusiv printre candidaţi. Toţi membrii comisiilor de examinare au obligaţia de a da declaraţii scrise în acest sens, declaraţii care se pãstreazã alãturi de celelalte documente de examen.
(5) Comisiile de examinare din centrele de examen funcţioneazã în mod legal în prezenţa tuturor membrilor acestora.
ART. 13
Atribuţiile comisiilor de examinare din centrele de examen sunt urmãtoarele:
a) organizeazã şi rãspund de desfãşurarea examenului de certificare în centrul de examen în care au fost numite;
b) verificã respectarea condiţiilor de înscriere la examenul de certificare, modul de întocmire a listelor de înscriere şi programarea pe zile şi pe locuri de desfãşurare a probei orale (susţinerea proiectului) a candidaţilor la examenul de certificare;
c) completeazã cataloagele de examen cu numele, iniţiala tatãlui şi prenumele candidaţilor, precum şi cu data, probele de examen pe care aceştia le susţin şi situaţia finalã. Cataloagele de examen tipizate se completeazã în douã exemplare identice, se numeroteazã şi se ştampileazã pe fiecare paginã;
d) repartizeazã candidaţii în ordine alfabeticã pentru susţinerea probei orale (susţinerea proiectului), precizând locul de desfãşurare în care se susţine examenul de certificare, şi afişeazã, în fiecare zi de examen, la avizierul unitãţii de învãţãmânt şi la locurile în care se desfãşoarã proba oralã, listele cu candidaţii care urmeazã sã susţinã proba oralã (susţinerea proiectului), cu 24 de ore înainte de susţinere, cu precizarea orei la care trebuie sã se prezinte candidaţii;
e) sesizeazã CJEC situaţiile care impun neacordarea dreptului de a susţine examenul pentru un anumit candidat, precum şi orice altã situaţie deosebitã apãrutã în timpul desfãşurãrii probei orale (susţinerea proiectului), în vederea luãrii mãsurilor ce se impun;
f) verificã, pe baza listei temelor pentru proiecte din respectiva unitate de învãţãmânt, depunerea proiectelor individuale ale candidaţilor, însoţite de fişele de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale cu pãrţile I, a II-a şi a III-a, completate de cãtre îndrumãtorii de proiect, conform modelului prezentat în anexa nr. 1, pentru fiecare candidat;
g) controleazã, îndrumã şi asigurã organizarea şi desfãşurarea corespunzãtoare a probei orale de examen (susţinerea proiectului);
h) controleazã şi îndrumã activitatea tuturor persoanelor din centrul de examen care au sarcini privind organizarea şi desfãşurarea examenului de certificare;
i) iau mãsuri pentru ca în spaţiile în care îşi desfãşoarã activitatea comisia de examinare sã nu pãtrundã persoane strãine, neautorizate de CNEC sau CJEC;
j) evalueazã susţinerea oralã a proiectului în cazul fiecãrui candidat şi completeazã în consecinţã partea a IV-a a Fişei de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale pentru fiecare candidat, respectând criteriile de apreciere specificate în fişã;
k) stabilesc rezultatul final pentru fiecare candidat, conform Fişei de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale, în conformitate cu prevederile prezentei metodologii, şi îl trec în cataloage: admis, respins, neprezentat, eliminat din examen;
l) afişeazã rezultatele finale ale examenului de certificare;
m) întocmesc şi transmit CJEC, în termen de 5 zile de la afişarea rezultatelor finale, rapoartele cu privire la organizarea şi desfãşurarea examenului de certificare;
n) predau secretarului unitãţii de învãţãmânt, cu procesverbal, fişele de evaluare pentru fiecare candidat, autentificate de preşedintele comisiei de examinare, cataloagele şi celelalte documente întocmite pe durata organizãrii şi desfãşurãrii examenului de certificare.

CAP. III
Înscrierea candidaţilor

ART. 14
(1) În vederea înscrierii la examenul de certificare pentru obţinerea certificatului de calificare profesionalã de nivel 3, profesorii diriginţi ai claselor terminale întocmesc tabele cu elevii absolvenţi, care cuprind urmãtoarele date: numele şi prenumele elevilor, anul de studiu şi clasa, calificarea profesionalã în care s-au pregãtit, semnãturile elevilor şi ale dirigintelui.
(2) Tabelele prevãzute la alin. (1) se depun, însoţite de cererile de înscriere la examenul de certificare ale elevilor, la secretariatele unitãţilor de învãţãmânt cu absolvenţi ai liceului tehnologic. Pe baza acestora, secretarii/secretarii-şefi ai unitãţilor de învãţãmânt întocmesc listele cu elevii înscrişi la susţinerea examenului de certificare, pe domenii şi calificãri profesionale.
(3) Înscrierea candidaţilor se face pe baza tabelelor întocmite în conformitate cu prevederile art. 15 alin. (1) şi a urmãtoarelor documente:
a) cerere de înscriere;
b) certificat de naştere - în copie, certificatã ca fiind conformã cu originalul;
c) certificat de absolvire a liceului tehnologic;
d) portofoliul personal pentru educaţie permanentã;
e) foaia matricolã, în original, eliberatã de unitatea de învãţãmânt absolvitã, şi o copie a acesteia, certificatã ca fiind conformã cu originalul, copie care se pãstreazã la dosarul de înscriere, în arhiva unitãţii de învãţãmânt;
f) actul de identitate (pentru conformitate) - în copie, certificatã ca fiind conformã cu originalul;
g) declaraţie pe rãspunderea candidatului cã a luat cunoştinţã şi cã va respecta normele de protecţia muncii şi pe cele igienico-sanitare implicate de utilizarea corectã a echipamentelor, a sculelor, dispozitivelor şi verificatoarelor, a posturilor de lucru, a instrumentelor etc., dupã caz, în cadrul probei orale (susţinerea proiectului) a examenului de certificare.
(4) Dupã finalizarea examenului de certificare, secretarii din unitãţile de învãţãmânt care au avut absolvenţi ai liceului tehnologic vor ridica toate cataloagele de examen, vor întocmi şi vor afişa tabelele cu rezultatele finale.
ART. 15
(1) Directorii unitãţilor de învãţãmânt care au şcolarizat şi au absolvenţi ai liceului tehnologic centralizeazã dosarele de înscriere pe domenii şi calificãri profesionale şi transmit situaţia inspectoratelor şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti - CJEC, cu cel puţin 14 zile înainte de începerea examenului de certificare.
(2) Directorii unitãţilor de învãţãmânt care au absolvenţi ai liceului tehnologic iau mãsuri pentru informarea candidaţilor asupra prevederilor prezentei metodologii.
ART. 16
Inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti - CJEC întocmesc situaţia centralizatã la nivel judeţean, care cuprinde: domeniile, calificãrile profesionale pentru care se organizeazã examen de certificare, pe centre de examen care satisfac criteriile prevãzute, conform anexei nr. 2 la prezenta metodologie, şi transmit CNEC situaţia finalã, cu 10 zile înainte de începerea examenului de certificare.

CAP. IV
Conţinutul examenului de certificare pentru obţinerea certificatului de calificare de nivel 3

ART
17. Examenul de certificare pentru obţinerea certificatului de calificare de nivel 3 constã în realizarea unui proiect pe durata ultimului semestru de pregãtire şi susţinerea oralã a proiectului în cadrul comisiei de examinare.
ART. 18
(1) Realizarea proiectului are ca scop activarea specificã, în funcţie de tema proiectului a unitãţilor de competenţe tehnice generale, a unitãţilor de competenţe tehnice specializate şi a celor cheie, absolut necesare pentru demonstrarea, în situaţia de examen de certificare, a dobândirii calificãrii respective. Prin executarea de cãtre candidat a proiectului cu durata de un semestru, pe parcursul perioadei sale de formare, şi prin susţinerea oralã a proiectului în situaţia de examen sunt vizate competenţele specifice calificãrii, conform standardului de pregãtire profesionalã,
(2) Proba oralã, de susţinere a proiectului, este parte componentã a examenului de certificare şi are scopul demonstrãrii de cãtre candidat, în situaţia de examen, cu ajutorul unor competenţe cheie, prevãzute în standardul de pregãtire profesionalã (de exemplu: comunicare oralã), într-un mod integrat, a conţinutului proiectului.
(3) Temele proiectelor se stabilesc la nivelul unitãţii de învãţãmânt care şcolarizeazã şi au absolvenţi ai liceului tehnologic şi sunt avizate de cãtre comisia metodicã de specialitate şi, dupã caz, cu participarea reprezentanţilor întreprinderii/întreprinderilor cu care unitatea de învãţãmânt are încheiatã convenţie de practicã pentru învãţarea la locul de muncã a unora dintre competenţele incluse în standardul de pregãtire profesionalã al calificãrii şcolarizate; dupã avizare, temele proiectelor sunt aprobate de cãtre consiliul de administraţie al unitãţii de învãţãmânt.
Lista temelor se definitiveazã şi se face publicã la nivelul unitãţii de învãţãmânt înainte de finalul semestrului întâi al anului şcolar în care se organizeazã examenul de certificare.
a) Temele proiectelor trebuie sã se încadreze obligatoriu în curriculumul pentru calificarea respectivã şi sã se raporteze într-un mod direct şi transparent la standardul de pregãtire profesionalã corespunzãtor, prin competenţele clar precizate şi specificate în partea I a Fişei de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale.
b) Candidaţii consultã tematica afişatã şi opteazã pentru una dintre teme. Opţiunea candidatului se face în scris, la secretariatul unitãţii de învãţãmânt, pânã la începutul semestrului al doilea al anului şcolar în care se organizeazã examenul de certificare. Pentru validarea opţiunilor pentru temele de proiect sunt necesare: acceptul îndrumãtorului proiectului şi cel al responsabilului ariei curriculare "Tehnologii", pentru fiecare candidat în parte.
c) Aprobarea opţiunilor pentru temele proiectelor, precum şi a îndrumãtorilor acestora se face de cãtre consiliul de administraţie al unitãţii de învãţãmânt, pânã cel târziu la începutul semestrului al doilea al anului şcolar respectiv.
d) Comisia metodicã de specialitate din fiecare unitate de învãţãmânt ce organizeazã examen de certificare pentru obţinerea certificatului de calificare profesionalã de nivel 3 are responsabilitatea de a prezenta îndrumãtorilor de proiect Fişa de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale, prevãzutã în anexa nr. 1, pe care aceştia o vor folosi drept instrument de monitorizare a progresului activitãţilor la proiect, pe tot parcursul derulãrii acestuia (primele 3 pãrţi ale fişei). La rândul lor, îndrumãtorii vor face cunoscutã Fişa de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale fiecãruia dintre candidaţii ale cãror proiecte le monitorizeazã.
(4) Poate fi îndrumãtor al proiectului doar un profesor de specialitate care are în norma de predare module din curriculumul pentru calificarea de nivel 3 pentru care se organizeazã examenul de certificare, iar acesta are urmãtoarele obligaţii:
a) face cunoscute din timp temele pentru proiecte elevilor de clasa a XII-a, respectiv a XIII-a, precum şi competenţele care se au în vedere prin execuţia şi susţinerea proiectului, conform standardului de pregãtire profesionalã pentru fiecare calificare de nivel 3;
b) oferã consultanţã şi sprijin elevilor în alegerea temei pentru proiect;
c) recomandã bibliografia minimalã, precum şi documentaţia necesarã executãrii proiectului şi le discutã în detaliu cu candidatul;
d) definitiveazã, împreunã cu fiecare candidat al cãrui proiect îl îndrumã, planul şi etapele de elaborare a proiectului, atât pentru partea practicã, cât şi pentru partea scrisã;
e) oferã consultaţii, îndrumã şi monitorizeazã pe tot parcursul semestrului al doilea progresul proiectului, precum şi modul de redactare a pãrţii scrise a acestuia;
f) se asigurã cã fiecare candidat al cãrui proiect îl coordoneazã îşi elaboreazã singur atât partea practicã, cât şi partea scrisã, tehnoredactatã, a proiectului;
g) susţine cel puţin 5 întâlniri de monitorizare a proiectului cu fiecare candidat, conform planificãrii individuale, şi consemneazã observaţiile pe Fişa individualã de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale;
h) asigurã primirea sprijinului necesar specific de cãtre eventualii candidaţi cu cerinţe educaţionale speciale, conform necesitãţilor impuse de tipul de cerinţã, pe tot parcursul pregãtirii şi execuţiei proiectului;
i) în vederea monitorizãrii proiectelor, cadrele didactice care îndrumã proiecte pot solicita conducerii unitãţii de învãţãmânt organizarea unui program de consultaţii şi de cãtre alte cadre didactice, specialişti, reprezentanţi ai partenerilor sociali etc., pentru a le facilita elevilor accesul la informaţiile necesare.
j) completeazã, pentru fiecare candidat monitorizat, Fişa de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale (pãrţile I-III), asumându-şi responsabilitatea pentru evaluarea realizatã şi pentru observaţiile consemnate.
ART. 19
(1) Proiectul este elaborat individual; proiectul poate fi elaborat şi în echipã, dar în acest caz se vor stabili sarcini distincte, clar delimitate pentru fiecare candidat în parte, pe baza tematicii stabilite şi aprobate conform art. 18 alin. (3) al prezentei metodologii, şi discutat cu îndrumãtorul de proiect, etapã cu etapã, conform planificãrii agreate de comun acord; susţinerea proiectului se va face individual de cãtre fiecare elev.
(2) Realizarea proiectului, atât a pãrţii sale practice, cât şi a pãrţii scrise, este un demers integrator, complex, pe parcursul cãruia candidatul face dovada activãrii şi aplicãrii competenţelor descrise prin standardul de pregãtire practicã, dobândite prin modulele de specialitate şi agregate într-un mod specific, în funcţie de tema proiectului şi de planul sãu de abordare.
(3) Redactarea pãrţii scrise a proiectului implicã tehnoredactarea conţinutului sub forma a 10-20 de pagini (la care se adaugã eventualele anexe), care sã respecte urmãtoarea structurã:
a) Pagina de titlu cu: datele de identificare ale unitãţii de învãţãmânt, ale candidatului şi ale îndrumãtorului de proiect; anul de absolvire, calificarea, conform Nomenclatorului în vigoare;
b) Cuprinsul;
c) Argumentul: 2-2,5 pagini care sintetizeazã aspectele teoretice şi pe cele practice pe care le abordeazã, în relaţie directã cu utilitatea pentru calificarea respectivã;
d) Conţinutul propriu-zis, structurat astfel încât sã punã în valoare scopul şi obiectivele proiectului, problemele practice soluţionate, perspectiva personalã a candidatului în abordarea temei, precum şi utilitatea practic-aplicativã a soluţiilor gãsite de cãtre candidat;
e) Bibliografia;
f) Anexele: desene, schiţe, fotografii ale produselor, rezultatele determinãrilor de laborator, descrierea experimentelor, fişele de observaţie, prezentarea şi analiza unor secvenţe din procesul tehnologic, rezultatele mãsurãrilor, prelucrãri de date, statistici, elemente de proiectare, documentaţia tehnicã întocmitã etc.
(4) În vederea asigurãrii tehnoredactãrii de cãtre fiecare candidat a pãrţii scrise a proiectului, secretariatul unitãţii de învãţãmânt va alcãtui, de comun acord cu îndrumãtorii de proiect, un grafic de acces în laboratoarele de informaticã sau de specialitate din unitatea de învãţãmânt.
(5) Partea scrisã a proiectului, însoţitã de Fişa de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale, completatã (primele 3 pãrţi), se depune la secretariatul unitãţii de învãţãmânt cu o sãptãmânã înainte de finalizarea cursurilor clasei a XII-a, respectiv a XIII-a, şi primeşte un numãr de înregistrare. Dupã susţinerea oralã, proiectul, împreunã cu Fişa de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale, completatã (pãrţile I-IV), se arhiveazã de cãtre unitatea de învãţãmânt pentru o perioadã de 3 ani.
ART. 20
(1) Rezultatul final al candidatului este "admis" numai în situaţia în care Comisia de examinare a evaluat global pãrţile I, II şi III ale Fişei de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale şi dupã completarea pãrţii a IV-a a fişei (de apreciere a susţinerii orale a proiectului şi de apreciere a rãspunsurilor candidatului la întrebãrile comisiei). Rezultatul candidatului este "respins", dacã jumãtate plus unu dintre membrii comisiei de examinare sunt de aceastã pãrere.
(2) Pentru partea a IV-a a Fişei de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale aprecierea se face prin "da", respectiv "nu", în coloanele respective. Stabilirea rezultatului final, "admis" sau "respins", se consemneazã prin bifare în Fişa de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale.
(3) Rezultatul examenului de certificare, consemnat în Fişa de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale, completatã pentru fiecare candidat, se afişeazã în ziua susţinerii probei orale (susţinerea proiectului) şi nu poate fi contestat.

CAP. V
Organizarea şi desfãşurarea examenului Realizarea proiectului şi susţinerea probei orale (susţinerea proiectului în cadrul comisiei de examinare)

ART. 21
Realizarea proiectului pentru examenul de certificare pentru obţinerea certificatului de calificare profesionalã de nivel 3 se face individual sau în echipã, cu sarcini distincte pentru fiecare candidat, sub îndrumare, pe durata semestrului al doilea al clasei a XII-a, respectiv a XIII-a. Proiectul se finalizeazã cu o parte scrisã, tehnoredactatã de cãtre fiecare candidat, şi conţine 10-20 de pagini. La examen candidatul se prezintã cu partea practicã executatã (produsul, atunci când este cazul) şi cu partea scrisã - ambele evaluate deja de cãtre îndrumãtor prin completarea pãrţilor I-III ale Fişei de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale - şi susţine oral proiectul realizat.
ART. 22
(1) Sãlile, laboratoarele, cabinetele, fermele, atelierele etc. în care se susţine proiectul sunt în prealabil adaptate acestor activitãţi prin:
a) asigurarea dotãrii corespunzãtoare, respectându-se cerinţele specifice calificãrilor profesionale - nivel 3 de calificare, precizate în standardele de pregãtire profesionalã;
b) eliminarea oricãror materiale didactice sau a oricãror alţi factori care ar putea influenţa candidaţii în susţinerea oralã a proiectului realizat;
c) afişarea, la locul de desfãşurare a susţinerii orale a proiectului realizat, a listei nominale cu candidaţii repartizaţi în ziua respectivã şi a prevederilor care îi informeazã pe aceştia despre obligativitatea respectãrii normelor de protecţie şi securitate a muncii, încãlcarea acestora atrãgând eliminarea din examen.
(2) Conducerea unitãţii de învãţãmânt în care funcţioneazã centrul de examen asigurã consumabilele, instrumentele, utilajele, sculele, dispozitivele, verificatoarele, copiatoarele, computerele etc. necesare desfãşurãrii în bune condiţii a susţinerii orale a proiectului, o salã cu fişete pentru pãstrarea documentelor de examen în deplinã securitate, precum şi toate mijloacele de comunicare (calculator, fax, telefon, internet) necesare Comisiei de examinare pentru asigurarea bunei desfãşurãri a examenului de certificare; finanţarea cheltuielilor necesare asigurãrii condiţiilor pentru examinare se va face conform legislaţiei în vigoare, prin plata acestora de cãtre primãriile din localitãţile din care provin candidaţii, din sponsorizãri de la întreprinderi, donaţii etc.
ART. 23
Susţinerea oralã a proiectului poate fi organizatã în cabinete, ateliere, ferme, laboratoare de specialitate, sãli amenajate din unitatea de învãţãmânt şi/sau întreprinderea stabilitã ca fiind centrul de examen, sub supravegherea permanentã a membrilor comisiei de examinare. În cazul în care susţinerea proiectului se face în cadrul unei întreprinderi, acest lucru este prevãzut într-un protocol încheiat în prealabil între întreprindere şi unitatea de învãţãmânt care organizeazã examenul de certificare, cu notificarea prealabilã a inspectoratului şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti şi a CLDPS.
ART. 24
(1) Pe baza listei temelor pentru proiect, pusã la dispoziţie de cãtre secretariatul unitãţii de învãţãmânt care organizeazã examenul, comisia de examinare primeşte toate proiectele candidaţilor înscrişi pentru susţinerea examenului, verificând şi existenţa Fişei de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale, cu primele 3 pãrţi corect completate pentru fiecare proiect de cãtre îndrumãtorul de proiect.
(2) a) La fiecare comisie de examinare candidaţii sunt înscrişi în ordine alfabeticã, pe calificãri profesionale. Candidaţii intrã în sala de examen în ordinea afişatã, respectându-se ora prevãzutã. Preşedintele, vicepreşedintele şi membrii comisiei de examinare verificã identitatea fiecãrui candidat. Candidatul primeşte proiectul şi hârtie ştampilatã pentru ciornã. Pentru susţinerea proiectului se acordã fiecãrui candidat 15-20 de minute. Preşedintele, vicepreşedintele şi membrii comisiei de examinare pot interveni cu întrebãri suplimentare, dupã ce candidatul îşi susţine proiectul. Întrebãrile se consemneazã în partea a IV-a a Fişei de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale, iar rãspunsurile se apreciazã în consecinţã.
b) Pentru fiecare candidat se completeazã partea a IV-a a Fişei de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale, de cãtre unul dintre membrii comisiei de examinare, şi reflectã decizia comunã a comisiei.
c) Preşedintele comisiei de examinare mediazã situaţiile în care unul dintre examinatori oscileazã între cele douã rezultate finale (admis/respins), astfel încât, în final, numãrul criteriilor apreciate cu unul dintre aceste rezultate din întreaga Fişã de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale sã rãmânã impar, iar decizia de evaluare sã reflecte o apreciere globalã a calitãţii proiectului şi a susţinerii sale orale. Hotãrârea preşedintelui este definitivã.
(3) Rezultatul final se înscrie în catalogul de examen pentru fiecare candidat.
(4) Fişele de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale, nominale, completate pentru fiecare candidat, sunt considerate documente de examen, se predau cu proces-verbal preşedintelui sau vicepreşedintelui pentru a fi pãstrate în dulapuri/fişete metalice, închise şi sigilate. Procesele-verbale fac parte din documentele de examen şi se pãstreazã în acelaşi regim cu cataloagele de examen.
(5) Cheile şi sigiliul de la fişetele în care sunt depozitate documentele examenului de certificare a competenţelor profesionale se pãstreazã separat de cãtre preşedinte şi vicepreşedinte.
ART. 25
Dupã ce toţi candidaţii dintr-o serie au fost examinaţi, rezultatele finale se trec în catalog, în prezenţa întregii comisii de examinare, de cãtre secretarul acesteia, cu cernealã sau pastã albastrã. Eventualele corecturi de transcriere a rezultatelor finale în cataloagele de examen se fac numai cu cernealã roşie, de cãtre persoana din comisie care a greşit, sub semnãturã, iar preşedintele comisiei contrasemneazã şi ştampileazã.

CAP. VI
Stabilirea şi comunicarea rezultatelor

ART. 26
(1) Sunt declaraţi "admişi" şi vor primi certificatul de calificare profesionalã de nivel 3 candidaţii care obţin rezultatul final "admis".
(2) Candidaţii care nu îndeplinesc condiţiile prevãzute la alin. (1) sunt declaraţi "respinşi" sau, dupã caz, "neprezentaţi" ori "eliminaţi din examen".
(3) Candidaţilor declaraţi "respinşi" li se consemneazã aceasta pe foaia matricolã.
ART. 27
(1) Dupã încheierea probei orale de susţinere a proiectului şi dupã completarea Fişei de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale şi a catalogului de examen, se comunicã rezultatul final al examenului de certificare pentru obţinerea certificatului de calificare profesionalã de nivel 3, prin afişarea la avizierul şcolii a listelor nominale finale.
(2) Listele nominale care se întocmesc pentru comunicarea rezultatelor finale ale examenului de certificare a competenţelor profesionale cuprind: numele şi prenumele candidaţilor, precum şi rezultatul final obţinut la susţinerea oralã a proiectului, respectiv "admis", "respins", "neprezentat", "eliminat din examen", dupã caz. Un candidat se considerã "neprezentat", dacã a absentat la susţinerea oralã a proiectului.

CAP. VII
Dispoziţii finale

ART. 28
Comisiile de examinare şi CJEC au obligaţia sã informeze telefonic şi în cel mai scurt timp CNEC cu privire la neregulile apãrute în organizarea şi desfãşurarea examenului de certificare,
ART. 29
Toate documentele referitoare la examenul de certificare din cadrul centrelor de examen se pãstreazã în arhiva instituţiei timp de 3 ani, cu excepţia cataloagelor, care se pãstreazã permanent.
ART. 30
(1) Raportul comisiei de examinare din centrul de examen privind rezultatele examenului de certificare se transmite Inspectoratului colar Judeţean/Municipiului Bucureşti - CJEC, pe cale electronicã şi în scris, în termen de 5 zile de la finalizarea examenului de certificare.
(2) Raportul prevãzut la alin. (1) se întocmeşte dupã modelul prevãzut în anexa nr. 3.
ART. 31
Inspectoratele şcolare - CJEC întocmesc un raport general cu privire la organizarea şi desfãşurarea examenului de certificare a competenţelor profesionale, conform modelului prevãzut în anexa nr. 3, care se trimite, în formã electronicã şi în scris, Ministerului Educaţiei, Cercetãrii şi Tineretului - Direcţia generalã managementul învãţãmântului preuniversitar, pânã la data de 31 iulie a anului în curs. Un exemplar al raportului anual se trimite şi tuturor unitãţilor de învãţãmânt din judeţ cu clase a XII-a, respectiv a XIII-a.
ART. 32
(1) Respectarea prezentei metodologii este obligatorie pentru toate persoanele implicate în organizarea şi desfãşurarea examenului de certificare.
(2) Încãlcarea dispoziţiilor prezentei metodologii de organizare şi desfãşurare a examenului de certificare se sancţioneazã astfel:
a) candidaţii care în timpul susţinerii orale a proiectului introduc în locurile de desfãşurare a examenului de certificare materiale ajutãtoare sau mijloace electronice şi care sunt surprinşi transmiţând altor candidaţi soluţii de rezolvare practicã pentru susţinerea oralã a proiectului etc. sunt eliminaţi din examen, pierzând sesiunea respectivã;
b) cadrele didactice care în timpul exercitãrii rolului de examinator au un comportament pãrtinitor faţã de un anumit candidat sau au manifestãri care atestã neglijenţã ori lipsã de responsabilitate în îndeplinirea atribuţiilor de examinator, precum tolerarea unor acţiuni sau intenţii de fraudã ori mitã ale candidaţilor, pãrãsirea nejustificatã a locului de desfãşurare a probei de examen, nerespectarea normelor de protecţia muncii sau punerea în pericol a altor candidaţi etc., se sancţioneazã, dupã caz, material, disciplinar, contravenţional sau penal.
(3) Cadrele didactice sancţionate conform dispoziţiilor alin. (2) nu mai pot participa la examenul de certificare din anul urmãtor ca membri în comisiile prevãzute prin metodologia de organizare şi desfãşurare a examenului de certificare.
(4) Constatarea de nereguli grave sau repetate în desfãşurarea activitãţii uneia dintre comisiile prevãzute de prezenta metodologie atrage diminuarea cu 20-70% a indemnizaţiei vicepreşedintelui şi a preşedintelui acesteia.
ART. 33
Candidaţii care au fost înscrişi la examenul de certificare fãrã a îndeplini condiţiile legale de înscriere la acesta sau care au beneficiat de pãrtinire frauduloasã doveditã sunt eliminaţi din examen, pierzând sesiunea respectivã sau, dupã caz, li se anuleazã actele de studii obţinute fraudulos.
ART. 34
Colectarea unor fonduri materiale sau bãneşti de la candidaţi, de la pãrinţii sau de la rudele acestora este cu desãvârşire interzisã. Încãlcarea acestei dispoziţii atrage sancţionarea în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare.
ART. 35
Anexele nr. 1-3 fac parte integrantã din prezenta metodologie.


ANEXA 1
-------
la metodologie
--------------


FIŞA DE EVALUARE
a proiectului şi a susţinerii orale

Partea I: Monitorizarea progresului proiectului*1)
1. Numele şi prenumele candidatului: 2. Calificarea:
3. Numele, prenumele şi specializarea îndrumãtorului de proiect:
4. Tema proiectului:
5. Data începerii activitãţilor la proiect:
6. Competenţe vizate/implicate în realizarea/execuţia proiectului (care se referã la tema proiectului conform standardului de pregãtire profesionalã)
-
-
-
-
-
7. Stabilirea planului de activitãţi individuale ale candidatului pentru proiect:
- Data:
- Semnãtura candidatului: Semnãtura îndrumãtorului:
8. Stabilirea planului de redactare a proiectului - suportul scris:
- Perioada:
- Revizuit:
- Formã finalã acceptatã de cãtre îndrumãtor:
9. Întâlniri pentru monitorizarea proiectului (cel puţin 5 întâlniri sãptãmânale):


┌─────┬───────────────────────────────────────┬──────────────────────┐
│Nr │ │ │
│crt. │ Observaţii │ Semnãtura elevului │
├─────┼───────────────────────────────────────┼──────────────────────┤
│ 1. │ │ │
├─────┼───────────────────────────────────────┼──────────────────────┤
│ 2. │ │ │
├─────┼───────────────────────────────────────┼──────────────────────┤
│ 3. │ │ │
├─────┼───────────────────────────────────────┼──────────────────────┤
│ 4. │ │ │
├─────┼───────────────────────────────────────┼──────────────────────┤
│ 5. │ │ │
└─────┴───────────────────────────────────────┴──────────────────────┘


------------
*1) Se completeazã de cãtre îndrumãtor pe parcursul derulãrii proiectului.
Fişa de evaluare respectã şi documenteazã Principiul 5 al calitãţii - Implementare: predarea şi învãţarea (descriptorii: 5.135.15 şi 5.20-5.26) al Cadrului de asigurare a calitãţii.

Partea a II-a: Aprecierea calitãţii activitãţii candidatului*2)


┌───────────────────────────────────────────────────────────┬─────┬───────────┐
│ CRITERIUL │DA/NU│OBSERVAŢII │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼─────┼───────────┤
│1. Activitãţile practice întreprinse în cadrul proiectului │ │ │
│se raporteazã adecvat la tema proiectului. │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼─────┼───────────┤
│2. Abordarea temei proiectului a fost fãcutã dintr-o │ │ │
│perspectivã personalã, candidatul demonstrând reflecţie │ │ │
│criticã. │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼─────┼───────────┤
│3. Activitãţile practice au fost întreprinse sub │ │ │
│supravegherea îndrumãtorului de proiect. │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼─────┼───────────┤
│4. Realizarea sarcinilor de lucru stabilite prin planul │ │ │
│proiectului a fost fãcutã conform planificãrii iniţiale. │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼─────┼───────────┤
│5. Documentarea pentru proiect a fost fãcutã sub │ │ │
│supravegherea îndrumãtorului de proiect. │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼─────┼───────────┤
│6. Identificarea bibliografiei necesare redactãrii pãrţii │ │ │
│scrise a proiectului a fost realizatã integral. │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼─────┼───────────┤
│7. Referinţele bibliografice utilizate la redactarea pãrţii│ │ │
│scrise a proiectului au fost prelucrate corespunzãtor şi │ │ │
│nu sunt o compilaţie de citate. │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼─────┼───────────┤
│8. Situaţiile-problemã cu care s-a confruntat candidatul │ │ │
│pe parcursul executãrii proiectului au fost rezolvate cu │ │ │
│ajutorul îndrumãtorului. │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼─────┼───────────┤
│9. La realizarea sarcinilor de lucru din cadrul proiectului│ │ │
│candidatul a fãcut dovada efortului personal, a │ │ │
│originalitãţii soluţiilor propuse, a imaginaţiei în │ │ │
│abordarea sarcinii. │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼─────┼───────────┤
│10. Soluţiile gãsite de cãtre candidat pentru rezolvarea │ │ │
│problemelor practice au o bunã transferabilitate în alte │ │ │
│contexte practice. │ │ │
└───────────────────────────────────────────────────────────┴─────┴───────────┘


-----------
*2) Se completeazã de cãtre îndrumãtor la finalul activitãţii de monitorizare şi se discutã cu candidatul înainte de depunerea proiectului. Criteriile vizeazã atât procesul de elaborare a proiectului, cât şi pe cel de redactare a pãrţii scrise a proiectului.
Fişa de evaluare respectã şi documenteazã Principiul 5 al calitãţii - Implementare: predarea şi învãţarea (descriptorii: 5.13-5.15 şi 5.20-5.26) al Cadrului de asigurare a calitãţii.

Partea a III-a: Aprecierea calitãţii proiectului*3)


┌───────────────────────────────────────────────────────────┬─────┬───────────┐
│ CRITERIUL │DA/NU│OBSERVAŢII │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼─────┼───────────┤
│1. Proiectul/produsul are validitate în raport cu tema, │ │ │
│scopul, obiectivele şi metodologia abordatã. │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼─────┼───────────┤
│2. Proiectul/produsul demonstreazã completitudine şi │ │ │
│acoperire satisfãcãtoare în raport cu tema aleasã. │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼─────┼───────────┤
│3. Elaborarea proiectului şi redactarea pãrţii scrise a │ │ │
│proiectului au fost fãcute într-un mod consistent şi │ │ │
│concomitent, conform planificãrii. │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼─────┼───────────┤
│4. Opţiunea candidatului pentru utilizarea anumitor │ │ │
│resurse este bine justificatã şi argumentatã în contextul │ │ │
│proiectului. │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼─────┼───────────┤
│5. Redactarea pãrţii scrise a proiectului demonstreazã o │ │ │
│bunã consistenţã internã. │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼─────┼───────────┤
│6. Redactarea pãrţii scrise a proiectului demonstreazã o │ │ │
│bunã logicã şi argumentare a ideilor. │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼─────┼───────────┤
│7. Proiectul/produsul reprezintã, în sine, o soluţie │ │ │
│practicã personalã, cu elemente de originalitate în │ │ │
│gãsirea soluţiilor. │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼─────┼───────────┤
│8. Proiectul/produsul are aplicabilitate practicã şi în │ │ │
│afara şcolii. │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼─────┼───────────┤
│9. Realizarea proiectului/produsului a necesitat │ │ │
│activarea unui numãr semnificativ de unitãţi de competenţe,│ │ │
│conform S.P.P-ului pentru calificarea respectivã. │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼─────┼───────────┤
│10. Proiectul/produsul respectã cerinţele de structurã │ │ │
│impuse, conform Metodologiei de organizare şi desfãşurare │ │ │
│a examenului de certificare pentru obţinerea certificatului│ │ │
│de calificare profesionalã de nivel 3, art. 19 alin (3). │ │ │
└───────────────────────────────────────────────────────────┴─────┴───────────┘


-----------
*3) Se completeazã de cãtre îndrumãtor la finalul activitãţii de monitorizare şi se discutã cu candidatul înainte de depunerea proiectului. Criteriile vizeazã atât proiectul în calitate de produs al activitãţii elevului, cât şi produsul ca atare, acolo unde este cazul.
Fişa de evaluare respectã şi documenteazã Principiul 5 al calitãţii - Implementare: predare şi învãţare (descriptorii: 5.13-5.15 şi 5.20-5.26) al Cadrului de asigurare a calitãţii.

Partea a IV-a: Aprecierea prezentãrii/susţinerii orale a proiectului*4)


┌───────────────────────────────────────────────────────────┬─────┬───────────┐
│ CRITERIUL │DA/NU│OBSERVAŢII │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼─────┼───────────┤
│1. Comunicarea oralã a candidatului este clarã, coerentã │ │ │
│şi fluentã. │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼─────┼───────────┤
│2. Prezentarea a fost structuratã echilibrat în raport │ │ │
│cu tema proiectului şi cu obiectivele acestuia. │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼─────┼───────────┤
│3. Candidatul a demonstrat putere de sintezã şi adaptarea │ │ │
│prezentãrii la situaţia de examinare. │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼─────┼───────────┤
│4. Candidatul şi-a susţinut punctele de vedere şi opiniile │ │ │
│într-un mod personal şi bine argumentat. │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼─────┼───────────┤
│5. Candidatul a utilizat în prezentare elemente de graficã,│ │ │
│modele, aplicaţii, TIC etc., în scopul accesibilizãrii │ │ │
│informaţiei şi al creşterii atractivitãţii prezentãrii. │ │ │
└───────────────────────────────────────────────────────────┴─────┴───────────┘


-----------
*4) Se completeazã de cãtre un membru al Comisiei de examinare, dupã susţinere şi consultarea cu ceilalţi membri ai Comisiei de examinare, doar dacã existã completate şi depuse pãrţile I-III pentru proiectul evaluat.
Fişa de evaluare respectã şi documenteazã Principiul 5 al calitãţii - Implementare: predarea şi învãţarea (descriptorii: 5.13-5.15 şi 5.20-5.26) al Cadrului de asigurare a calitãţii.

Aprecierea rãspunsurilor candidatului la întrebãrile comisiei:


┌─────────────────────────────────────────────┬───────┬───────────────────────┐
│ Întrebarea │Da/Nu │ Observaţii │
├─────────────────────────────────────────────┼───────┼───────────────────────┤
│ 1. │ │ │
├─────────────────────────────────────────────┼───────┼───────────────────────┤
│ 2. │ │ │
├─────────────────────────────────────────────┼───────┼───────────────────────┤
│ 3. │ │ │
└─────────────────────────────────────────────┴───────┴───────────────────────┘



Rezultatul final propus de Comisia de examinare pe baza evaluãrii globale a pãrţilor I, II, III şi IV ale Fişei de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale
1. Admis []
2. Respins []


Examinator, Preşedintele comisiei,
............. ......................

Data ..........................


ANEXA 2
-------
la metodologie
--------------

CRITERII
pentru constituirea centrelor de examen de certificare pentru
obţinerea certificatului de calificare profesionalã de nivel 3

Centrele de examen se constituie de cãtre inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti, în unitãţi de învãţãmânt care au absolvenţi ai clasei a XII-a, respectiv a XIII-a, ai rutei directe sau progresive de formare profesionalã, începând cu anul şcolar 2007-2008, sau în întreprinderi cu care acestea colaboreazã. Acestea trebuie sã îndeplineascã urmãtoarele condiţii organizatorice obligatorii pentru asigurarea calitãţii examenului de certificare pentru obţinerea certificatului de calificare profesionalã de nivel 3:
1. pot asigura locaţia, consumabilele, utilajele, sculele, dispozitivele, verificatoarele, instrumentele, birotica etc. necesare susţinerii probei orale (susţinerea proiectului) pentru fiecare calificare profesionalã pentru care se organizeazã examen (în timpul sesiunii de examene, conform graficului de desfãşurare), ca parte obligatorie a examenului de certificare pentru obţinerea certificatului de calificare profesionalã de nivel 3;
2. au fost vizitate, în prealabil, de monitorul de calitate (care a verificat dacã sunt asigurate condiţiile de examen şi care a informat Comisia judeţeanã/a municipiului Bucureşti de evaluare şi certificare în acest sens).
Pot fi centre de examen: unitãţi de învãţãmânt care au şcolarizat clasa a XII-a, respectiv a XIII-a a liceului tehnologic, întreprinderi care s-au implicat în parteneriate cu liceele tehnologice, au oferit burse, au asigurat practica elevilor, centre de formare a adulţilor etc., cu condiţia îndeplinirii specificaţiilor de la pct. 1 şi 2.


ANEXA 3
-------
la metodologie
--------------

Comisia judeţeanã de examinare
Judeţul ......../municipiul Bucureşti

RAPORT
privind organizarea şi desfãşurarea examenului de certificare
pentru obţinerea certificatului de calificare profesionalã
de nivel 3, anul şcolar ......

1. Nivelul de învãţãmânt: liceu tehnologic
2. Modul de organizare a examenului de certificare
3. Desfãşurarea examenului de certificare - informaţii privitoare la:
- respectarea legislaţiei în vigoare;
- monitorizarea calitãţii desfãşurãrii examenului de certificare, incidente şi modul de soluţionare a acestora;
- sancţiunile aplicate persoanelor implicate în desfãşurarea incidentelor, precum şi numele persoanelor, cadre didactice cãrora Comisia judeţeanã/a municipiului Bucureşti de evaluare şi certificare le-a retras dreptul de a participa la examenul de certificare;
- sugestii de optimizare a organizãrii, administrãrii şi monitorizãrii examenului de certificare.
4. Rapoartele monitorilor de calitate pentru examenul de certificare - date din rapoartele individuale ale monitorilor de calitate pentru examenul de certificare
5. Opinii asupra temelor pentru proiecte aprobate de respectiva unitate de învãţãmânt
6. Propuneri de modificare/completare a metodologiei de organizare şi desfãşurare a examenului de certificare pentru obţinerea certificatului de calificare profesionala nivel 3
7. Date statistice privind numãrul elevilor înscrişi, prezenţi, absenţi, promovaţi, respinşi şi procentul de promovabilitate, mediul urban (u) si rural (r), fete (f) şi bãieţi (b), pe domenii şi calificãri profesionale.
-------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016