Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
──────────
Aprobată prin ORDINUL nr. 5.735 din 29 septembrie 2022, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 999 din 14 octombrie 2022.
──────────
CAP. I
Generalităţi
ART. 1
Prezenta metodologie reglementează elaborarea şi actualizarea calificărilor profesionale şcolarizate prin învăţământul preuniversitar.
ART. 2
Metodologia se elaborează în baza Cadrului naţional al calificărilor din România, denumit în continuare CNC, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 918/2013, cu modificările şi completările ulterioare. Cadrul naţional al calificărilor este un instrument pentru stabilirea calificărilor, în conformitate cu un set de criterii care corespund unor niveluri specifice de învăţare atinse, şi care permite recunoaşterea, măsurarea şi relaţionarea tuturor rezultatelor învăţării dobândite prin formarea profesională iniţială şi continuă, în contexte de învăţare formale, nonformale şi informale.
ART. 3
Calificarea reprezintă un rezultat formal al unui proces de evaluare şi validare, care este obţinut atunci când un organism competent stabileşte că o persoană a obţinut, ca urmare a învăţării, rezultate la anumite standarde prestabilite. Fiecare calificare se defineşte prin rezultatele învăţării exprimate în termeni de cunoştinţe, aptitudini, responsabilitate şi autonomie, conform Hotărârii Guvernului nr. 918/2013 privind aprobarea Cadrului naţional al calificărilor, cu modificările şi completările ulterioare, dobândite de o persoană pe parcursul ciclului respectiv de studii.
ART. 4
Cadrul naţional al calificărilor din România, prin corelare cu Cadrul european al calificărilor, stabileşte 8 niveluri de calificare. Prin învăţământul preuniversitar se pot obţine nivelurile 3-5 CNC.
ART. 5
Operatorii economici, asociaţiile profesionale şi alţi parteneri economici interesaţi pot solicita Centrului Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic elaborarea unor noi calificări profesionale sau actualizarea celor existente, pentru a fi şcolarizate prin învăţământul preuniversitar.
CAP. II
Elaborarea calificărilor din învăţământul preuniversitar
ART. 6
Pentru elaborarea unor noi calificări profesionale care au ocupaţii corespondente în Clasificarea ocupaţiilor din România, denumită în continuare COR, este necesară parcurgerea următoarelor etape:
- etapa 1 - informarea Centrului Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic de către operatorii economici, asociaţiile profesionale şi alţi parteneri economici interesaţi privind necesitatea şi oportunitatea elaborării unei calificări;
– etapa 2 - justificarea nevoii de elaborare a calificării;
– etapa 3 - alocarea nivelului de calificare conform CNC, a domeniului de pregătire profesională şi a domeniului de educaţie şi formare profesională a calificării conform ISCED 2013 F;
– etapa 4 - elaborarea proiectului standardului de pregătire profesională, denumit în continuare SPP;
– etapa 5 - avizarea SPP de către Autoritatea Naţională pentru Calificări;
– etapa 6 - aprobarea SPP prin ordin al ministrului educaţiei;
– etapa 7 - elaborarea curriculumului (planul de învăţământ şi programa şcolară);
– etapa 8 - aprobarea curriculumului prin ordin al ministrului educaţiei;
– etapa 9 - înscrierea calificării profesionale în Registrul naţional al calificărilor profesionale din România.
ART. 7
Activităţile desfăşurate în cadrul fiecărei etape enumerate la art. 6 sunt:
Etapa 1: Operatorii economici, asociaţiile profesionale sau alţi parteneri economici interesaţi, în parteneriat cu unităţi de învăţământ preuniversitar, transmit către Centrul Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic o adresă de informare privind intenţia de a elabora o calificare profesională pentru a fi şcolarizată prin învăţământul preuniversitar.
Etapa 2: Adresa de informare este însoţită de justificarea nevoii de pregătire în calificarea profesională propusă. Justificarea trebuie să cuprindă următoarele aspecte:
1. datele de identificare ale instituţiilor/operatorilor economici care solicită şcolarizarea pentru calificarea profesională propusă - numele complet, reprezentantul legal, adresa paginii oficiale de internet;
2. activităţile desfăşurate de instituţiile/operatorii economici care solicită şcolarizarea pentru calificarea profesională solicitată, relevante pentru calificarea solicitată;
3. necesitatea şi oportunitatea calificării faţă de piaţa muncii din perspectiva dezvoltării economice:
3.1. elemente de fundamentare a calificării:
a) relevanţa calificării faţă de piaţa muncii;
b) relevanţa calificării faţă de cerinţele tinerilor pe termen mediu şi lung;
c) studii de piaţă, analiza evoluţiei pieţei muncii din sectorul economic specific, rapoarte, prognoze care justifică viitoarea şcolarizare a calificării profesionale solicitate;
d) prezentarea organizaţiilor consultate pentru identificarea şi analiza competenţelor calificării propuse: comitete sectoriale, specialişti, patronate etc.;
e) locuri de muncă disponibile în sectorul economic specific;
f) proiecţia cererii de absolvenţi solicitaţi de piaţa muncii la nivel regional/naţional din sectorul economic specific;
g) concluzii din analiza pieţei muncii;
3.2. alte informaţii relevante pentru susţinerea propunerii;
4. descrierea calificării profesionale propuse:
4.1. nivelul CNC alocat pentru calificare, prin intermediul descriptorilor de nivel prevăzuţi în anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 918/2013 privind aprobarea Cadrului naţional al calificărilor, cu modificările şi completările ulterioare;
4.2. ocupaţiile COR care pot fi practicate pe piaţa muncii de către absolventul certificat în calificarea propusă. Ocupaţiile trebuie să facă parte din aceeaşi grupă de bază COR şi să includă codurile COR;
4.3. descrierea atribuţiilor şi sarcinilor persoanei calificate, inclusiv din perspectiva responsabilităţii şi a autonomiei la locul de muncă, a echipamentelor şi uneltelor utilizate, precum şi descrierea condiţiilor de muncă şi a riscurilor asociate;
4.4. referinţe privind competenţele necesare absolventului, generale, specializate şi sociale, precum şi referinţe cu privire la conţinuturi tehnice specifice calificării;
4.5. corespondenţa cu alte calificări acordate în Uniunea Europeană.
Etapa 3: Centrul Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic solicită Autorităţii Naţionale pentru Calificări un punct de vedere privind nivelul de calificare corespunzător CNC pentru calificarea propusă şi încadrarea acesteia într-un domeniu de pregătire profesională, respectiv de educaţie şi formare profesională, conform ISCED 2013 F.
Pentru facilitarea procesului de analiză, Centrul Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic comunică Autorităţii Naţionale pentru Calificări informaţii şi date relevante cuprinse în documentaţia întocmită de către instituţiile/operatorii economici care solicită şcolarizare pentru calificarea profesională propusă.
Autoritatea Naţională pentru Calificări verifică şi confirmă corectitudinea nivelului de calificare propus de operatorii economici în etapa 2, domeniul de pregătire profesională şi domeniul de educaţie şi formare profesională a calificării conform ISCED 2013 F şi comunică concluziile Centrului Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic.
Etapa 4: Sub coordonarea Centrului Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic se constituie un grup de lucru în vederea elaborării proiectului SPP pentru calificarea propusă.
Grupul de lucru va fi alcătuit din reprezentanţi ai operatorilor economici, asociaţiilor profesionale sau altor parteneri economici interesaţi care au solicitat calificarea profesională şi cadre didactice de specialitate.
Proiectul de SPP pentru calificarea propusă este elaborat de către grupul de lucru, în conformitate cu structura SPP aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării ştiinţifice nr. 5.293/2015 privind aprobarea Structurii standardului de pregătire profesională din învăţământul profesional şi tehnic, sub coordonarea metodologică a Centrului Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic, pe baza standardelor ocupaţionale, denumite în continuare SO, aprobate de Autoritatea Naţională pentru Calificări, aferente ocupaţiilor vizate. Pentru cazul în care ocupaţiile vizate nu au standarde ocupaţionale, SPP se realizează prin consultare cu operatorii economici.
Etapa 5: În temeiul prevederilor Ordinului ministrului educaţiei naţionale nr. 3.023/2018 privind controlul standardelor de pregătire profesională şi înregistrarea acestora în Registrul Naţional al Calificărilor Profesionale din Educaţie (RNCPE), Centrul Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic transmite Autorităţii Naţionale pentru Calificări proiectul SPP pentru avizare.
În cazul în care în urma analizării proiectului de SPP la nivelul Autorităţii Naţionale pentru Calificări, a consultării comitetelor sectoriale, a Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale şi a altor instituţii abilitate în domeniu sunt necesare rectificări, propunerile vor fi transmise către Centrul Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic, care va asigura coordonarea procesului de revizuire.
Centrul Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic transmite Autorităţii Naţionale pentru Calificări proiectul de SPP revizuit, în vederea avizării.
Etapa 6: Centrul Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic înaintează Ministerului Educaţiei spre aprobare, prin ordin, SPP avizat de Autoritatea Naţională pentru Calificări.
Etapa 7: După aprobarea SPP prin ordin al ministrului educaţiei se va elabora curriculumul pentru calificarea propusă. Curriculumul va fi elaborat de către grupul de lucru constituit la etapa 4, în conformitate cu structura SPP aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării ştiinţifice nr. 5.293/2015 privind aprobarea Structurii standardului de pregătire profesională din învăţământul profesional şi tehnic, sub coordonarea metodologică a Centrului Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic.
Etapa 8: Centrul Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic înaintează Ministerului Educaţiei spre aprobare, prin ordin, curriculumul elaborat.
Etapa 9: În temeiul prevederilor Ordinului ministrului educaţiei naţionale şi al ministrului muncii şi justiţiei sociale nr. 3.177/660/2019 privind aprobarea Metodologiei de elaborare, actualizare şi gestionare a Registrului naţional al calificărilor profesionale din România, cu modificările ulterioare, Autoritatea Naţională pentru Calificări înscrie calificarea în Registrul naţional al calificărilor profesionale din România.
În cazul în care calificarea vizează ocupaţii pentru care există standarde ocupaţionale în cadrul cărora nivelul de calificare este stabilit conform CNC, se va proceda la aprobarea acesteia prin decizie a preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Calificări.
În cazul în care pentru ocupaţiile vizate de calificare nu au fost elaborate/aprobate standarde ocupaţionale sau standardele ocupaţionale aferente au mai mult de 10 ani de la aprobare sau sunt arhivate, Autoritatea Naţională pentru Calificări introduce calificarea în Registrul naţional al calificărilor profesionale, conform Ordinului ministrului educaţiei naţionale şi al ministrului muncii şi justiţiei sociale nr. 3.177/660/2019 privind aprobarea Metodologiei de elaborare, actualizare şi gestionare a Registrului naţional al calificărilor profesionale din România, cu modificările ulterioare, prin elaborarea fişei calificării şi solicitarea avizului Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale.
ART. 8
Dacă se solicită elaborarea de calificări profesionale care nu au ocupaţii corespondente existente în COR este necesar ca operatorul economic/asociaţiile profesionale, respectiv partenerul economic interesat să includă în COR ocupaţia/ocupaţiile corespondentă(e) calificării profesionale solicitate, conform prevederilor Ordinului ministrului muncii şi solidarităţii sociale şi al preşedintelui Institutului Naţional de Statistică nr. 37/83/2022 pentru aprobarea Procedurii de actualizare a Clasificării ocupaţiilor din România.
După introducerea în COR a ocupaţiei/ocupaţiilor corespondente calificării profesionale solicitate se parcurg etapele precizate la art. 7 din prezenta metodologie.
CAP. III
Actualizarea calificărilor din învăţământul preuniversitar
ART. 9
Pentru actualizarea unor calificări profesionale este necesară parcurgerea următoarelor etape:
- etapa 1 - informarea Centrului Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic de către operatorii economici, asociaţiile profesionale şi alţi parteneri economici interesaţi privind necesitatea actualizării unei calificări;
– etapa 2 - justificarea necesităţii de actualizare a calificării;
– etapa 3 - verificarea nivelului de calificare conform CNC, a domeniului de pregătire profesională şi a domeniului de educaţie şi formare profesională a calificării conform ISCED 2013 F;
– etapa 4 - actualizarea SPP;
– etapa 5 - avizarea SPP actualizat de către Autoritatea Naţională pentru Calificări;
– etapa 6 - aprobarea SPP avizat prin ordin al ministrului educaţiei;
– etapa 7 - actualizarea curriculumului (planul de învăţământ şi programa şcolară);
– etapa 8 - aprobarea curriculumului actualizat prin ordin al ministrului educaţiei;
– etapa 9 - actualizarea calificării profesionale în Registrul naţional al calificărilor profesionale din România.
ART. 10
Activităţile desfăşurate în cadrul fiecărei etape enumerate la art. 9 sunt:
Etapa 1: Operatorii economici, asociaţiile profesionale sau alţi parteneri economici interesaţi, în parteneriat cu unităţi de învăţământ preuniversitar, transmit către Centrul Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic o adresă de informare privind intenţia de a actualiza o calificare profesională şcolarizată prin învăţământul preuniversitar.
Etapa 2: Adresa de informare este însoţită de justificarea necesităţii de actualizare a calificării. Justificarea trebuie să cuprindă următoarele aspecte:
1. datele de identificare ale instituţiilor/operatorilor economici care solicită actualizarea calificării profesionale - numele juridic complet, reprezentantul legal, adresa paginii oficiale de internet;
2. elemente de fundamentare a solicitării:
a) relevanţa actualizării calificării corelate cu cerinţele pieţei muncii, cu precizarea şi argumentarea aspectelor care necesită modificări;
b) prezentarea organizaţiilor consultate pentru identificarea modificărilor solicitate: comitete sectoriale, specialişti, patronate etc.
Etapa 3: Centrul Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic solicită Autorităţii Naţionale pentru Calificări un punct de vedere privind nivelul de calificare corespunzător CNC pentru calificarea actualizată.
Autoritatea Naţională pentru Calificări verifică şi confirmă corectitudinea nivelului de calificare corespunzător CNC pentru calificarea actualizată, domeniul de pregătire profesională şi domeniul de educaţie şi formare profesională a calificării conform ISCED 2013 F şi comunică concluziile Centrului Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic.
Etapa 4: Sub coordonarea Centrului Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic se constituie un grup de lucru, pentru actualizarea SPP corelat cu modificările solicitate.
Grupul de lucru va fi alcătuit din reprezentanţi ai operatorilor economici, asociaţiilor profesionale sau altor parteneri economici interesaţi care au solicitat actualizarea calificării şi cadre didactice de specialitate.
SPP actualizat este elaborat de către grupul de lucru, în conformitate cu structura SPP aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării ştiinţifice nr. 5.293/2015, sub coordonarea metodologică a Centrului Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic.
Etapa 5: În temeiul prevederilor Ordinului ministrului educaţiei naţionale nr. 3.023/2018 privind controlul standardelor de pregătire profesională şi înregistrarea acestora în Registrul Naţional al Calificărilor Profesionale din Educaţie (RNCPE), Centrul Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic transmite Autorităţii Naţionale pentru Calificări SPP actualizat, pentru avizare.
În cazul în care, în urma analizării SPP la nivelul Autorităţii Naţionale pentru Calificări, a consultării comitetelor sectoriale, a Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale şi a altor instituţii abilitate în domeniu, sunt necesare rectificări, propunerile vor fi transmise către Centrul Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic, care va asigura coordonarea procesului de revizuire şi retransmitere către Autoritatea Naţională pentru Calificări a SPP, în vederea avizării, cu avizul consultativ al Consiliului Naţional al Calificărilor.
Etapa 6: Centrul Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic înaintează Ministerului Educaţiei spre aprobare, prin ordin, SPP actualizat .
Etapa 7: După aprobarea SPP prin ordin al ministrului educaţiei, se va actualiza curriculumul, în conformitate cu structura SPP aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării ştiinţifice nr. 5.293/2015, de către grupul de lucru constituit la etapa 4, sub coordonarea metodologică a Centrului Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic.
Etapa 8: Centrul Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic înaintează Ministerului Educaţiei spre aprobare, prin ordin, curriculumul actualizat.
Etapa 9: În temeiul prevederilor Ordinului ministrului educaţiei naţionale şi al ministrului muncii şi justiţiei sociale nr. 3.177/660/2019 privind aprobarea Metodologiei de elaborare, actualizare şi gestionare a Registrului naţional al calificărilor profesionale din România, cu modificările ulterioare, Autoritatea Naţională pentru Calificări actualizează calificarea în Registrul naţional al calificărilor profesionale din România.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: