Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
METODOLOGIE din 29 septembrie 2022 de acces şi de organizare şi desfăşurare a admiterii în învăţământul dual pentru calificări profesionale de nivel 5, conform Cadrului naţional al calificărilor
EMITENT: Ministerul Educaţiei PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1027 din 21 octombrie 2022
──────────
Aprobată prin ORDINUL nr. 5.734 din 29 septembrie 2022, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 1027 21 octombrie 2022.
──────────
CAP. I
Dispoziţii generale
ART. 1
Accesul absolvenţilor învăţământului liceal şi/sau al absolvenţilor cu certificat de calificare profesională de nivel 4, conform Cadrului naţional al calificărilor, în învăţământul dual, pentru calificări profesionale de nivel 5, conform Cadrului naţional al calificărilor, se face pe baza criteriilor stabilite de prezenta metodologie şi cu respectarea prevederilor legale privind organizarea şi funcţionarea învăţământului dual.
ART. 2
Admiterea absolvenţilor învăţământului liceal şi/sau a absolvenţilor cu certificat de calificare profesională de nivel 4 în învăţământul dual pentru calificări de nivel 5 se face pe baza criteriilor stabilite de prezenta metodologie, după un calendar aprobat anual prin ordin al ministrului educaţiei.
ART. 3
Învăţământul dual pentru calificări de nivel 5 se organizează cu durata de 1-3 ani, ca învăţământ cu frecvenţă, curs de zi sau seral, după finalizarea învăţământului liceal.
ART. 4
Învăţământul dual pentru calificări de nivel 5 cu durata de 1-3 ani se poate organiza ca şcoală postliceală sau şcoală de maiştri.
CAP. II
Accesul în învăţământul dual pentru calificări de nivel 5
ART. 5
Pot opta pentru învăţământul dual pentru calificări de nivel 5, organizat ca şcoală postliceală, absolvenţii învăţământului liceal, cu sau fără diplomă de bacalaureat.
ART. 6
Pot opta pentru învăţământul dual pentru calificări de nivel 5, organizat ca şcoală de maiştri, absolvenţii învăţământului liceal, cu sau fără diplomă de bacalaureat, care dovedesc, la momentul înscrierii, că au o vechime în producţie de cel puţin 3 ani în domeniul de pregătire din care face parte calificarea profesională pe care doresc să o dobândească.
CAP. III
Admiterea în învăţământul dual pentru calificări de nivel 5
SECŢIUNEA 1
Dispoziţii generale
ART. 7
Admiterea în învăţământul dual pentru calificări de nivel 5 se realizează pe baza opţiunilor elevilor pentru învăţământul dual pentru calificări de nivel 5, exprimate de aceştia în perioadele prevăzute de calendarul admiterii în învăţământul dual pentru calificări de nivel 5, aprobat anual prin ordin al ministrului educaţiei.
ART. 8
(1) În cazul în care numărul de candidaţi depăşeşte numărul de locuri disponibile se organizează probe de admitere.
(2) Pentru admiterea în învăţământul dual pentru calificări de nivel 5 se pot organiza probe de admitere independent de numărul de candidaţi înscrişi pe numărul de locuri disponibile, dacă operatorii economici parteneri solicită acest lucru.
(3) Pentru admiterea în învăţământul dual pentru calificări de nivel 5 se pot organiza probe eliminatorii care vizează competenţele candidaţilor din perspectiva responsabilităţii şi autonomiei, evaluări psiho-aptitudinale, de medicină a muncii sau alte tipuri de evaluări în legătură cu cerinţele specifice pentru anumite meserii şi locuri de muncă, dacă operatorii economici parteneri solicită acest lucru.
(4) Decizia privind organizarea probelor eliminatorii, a probelor de admitere, numărul şi conţinutul acestora se adoptă la nivelul unităţii de învăţământ şi se reglementează prin procedura de admitere elaborată şi adoptată în conformitate cu prevederile art. 15, în colaborare cu operatorii economici parteneri, cu respectarea cerinţelor exprimate de aceştia.
ART. 9
Admiterea în învăţământul dual pentru calificări de nivel 5 se realizează în perioada stabilită în calendarul admiterii în învăţământul dual pentru calificări de nivel 5, cu parcurgerea următoarelor etape:
a) înscrierea candidaţilor;
b) probele eliminatorii, după caz, în conformitate cu prevederile art. 8;
c) probele de admitere, după caz, în conformitate cu prevederile art. 8;
d) admiterea candidaţilor şi afişarea rezultatelor.
SECŢIUNEA a 2-a
Înscrierea candidaţilor
ART. 10
(1) Înscrierea candidaţilor în vederea admiterii în învăţământul dual pentru calificări de nivel 5 se face în urma unui proces de orientare şi consiliere a elevilor pe parcursul ultimului an al învăţământului liceal, realizat de către diriginţii claselor şi consilierii şcolari, cu sprijinul operatorilor economici parteneri.
(2) Activităţile de consiliere sunt deschise şi absolvenţilor de învăţământ liceal din seriile anterioare, după un program adoptat şi publicat de unităţile de învăţământ care au ofertă pentru învăţământul dual pentru calificări de nivel 5.
(3) Înscrierea în vederea admiterii în învăţământul dual pentru calificări de nivel 5 se realizează pe baza Fişei de înscriere în învăţământul dual pentru calificări de nivel 5, conform Cadrului naţional al calificărilor, eliberată de unitatea de învăţământ care are ofertă de şcolarizare în învăţământul dual pentru calificări de nivel 5.
(4) Înscrierea candidaţilor pentru admiterea în învăţământul dual pentru calificări de nivel 5 (şcoală postliceală şi şcoală de maiştri) se face la secretariatul unităţii de învăţământ care are ofertă pentru şcolarizarea prin învăţământul dual pentru calificări de nivel 5, pe baza următoarelor documente:
a) fişă de înscriere;
b) certificat de naştere, carte de identitate şi, în cazul schimbării numelui, certificat de căsătorie, în copii certificate „conform cu originalul“ de către un membru al comisiei de admitere;
c) diplomă de bacalaureat sau adeverinţă de absolvire a liceului, după caz, sau dovada recunoaşterii sau echivalării, conform legii, a diplomelor de bacalaureat eliberate de unităţile de învăţământ din străinătate;
d) foaie matricolă pentru clasele IX-XII/XIII, eliberată de unităţile de învăţământ din România, sau dovada recunoaşterii sau echivalării învăţământului liceal, conform legii, a foilor matricole pentru clasele IX-XII/XIII, eliberate de unităţile de învăţământ din străinătate;
e) certificat de calificare de nivel 4, corespunzător Cadrului naţional al calificărilor;
f) adeverinţă medicală eliberată de către medicul de familie al candidatului, din care să rezulte că este sănătos clinic şi apt pentru calificarea profesională pe care doreşte să o dobândească.
(5) Candidaţii completează în Fişa de înscriere în învăţământul dual pentru calificări de nivel 5, conform Cadrului naţional al calificărilor, opţiunile pentru calificările profesionale din oferta unităţii de învăţământ, în ordinea preferinţelor.
(6) Modelul Fişei de înscriere în învăţământul dual pentru calificări de nivel 5, conform Cadrului naţional al calificărilor, este elaborat de Comisia naţională de admitere şi se transmite comisiilor de admitere judeţene/a municipiului Bucureşti până la data de 1 martie a fiecărui an.
ART. 11
Lista candidaţilor înscrişi la învăţământul dual pentru calificări de nivel 5 este afişată, conform calendarului admiterii în învăţământul dual pentru calificări de nivel 5, la sediul unităţilor de învăţământ care au ofertă pentru învăţământul dual pentru calificări de nivel 5 împreună cu graficul de desfăşurare a probelor eliminatorii şi a probelor de admitere.
ART. 12
La încheierea perioadelor de înscriere menţionate în calendarul admiterii în învăţământul dual pentru calificări de nivel 5, comisiile de admitere din unităţile de învăţământ care au ofertă pentru învăţământul dual pentru calificări de nivel 5 înaintează, în format electronic şi în scris, către comisia de admitere judeţeană/a municipiului Bucureşti lista candidaţilor înscrişi la învăţământul dual pentru calificări de nivel 5.
SECŢIUNEA a 3-a
Probele eliminatorii şi probele de admitere
ART. 13
Probele eliminatorii vizează evaluarea competenţelor candidaţilor din perspectiva responsabilităţii şi autonomiei, evaluării psiho-aptitudinale, de medicină a muncii sau alte tipuri de evaluări în legătură cu cerinţele specifice pentru anumite meserii şi locuri de muncă şi se finalizează cu rezultatul „admis“ sau „respins“.
ART. 14
(1) Probele de admitere se organizează pe baza unei tematici şi a bibliografiei aferente, elaborate de unitatea de învăţământ în colaborare cu operatorii economici parteneri.
(2) Tematica pentru probele de admitere are în vedere evidenţierea achiziţiilor anterior dobândite, necesare finalizării cu succes a învăţământului dual pentru calificări de nivel 5.
(3) Tematica pentru probele de admitere este stabilită pe calificări profesionale din oferta unităţii de învăţământ pentru şcolarizare în învăţământul dual pentru calificări de nivel 5.
(4) Probele de admitere se finalizează prin acordarea de note de la 1 la 10.
ART. 15
(1) Toate unităţile de învăţământ care au ofertă educaţională pentru învăţământ dual pentru calificări de nivel 5 au obligaţia de a elabora şi publica Procedura de admitere în învăţământul dual pentru calificări de nivel 5. Procedura de admitere în învăţământul dual pentru calificări de nivel 5 este elaborată în colaborare cu operatorii economici cu care s-a încheiat contractul de parteneriat.
(2) Procedura de admitere este aprobată prin hotărâre a consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ şi este avizată de către inspectoratul şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti.
(3) Procedura de admitere va cuprinde informaţii privind:
a) cazurile în care se susţin probe eliminatorii şi probe de admitere, cu precizarea expresă dacă aceste probe se organizează doar în cazul în care numărul de candidaţi este mai mare decât numărul locurilor oferite de unitatea de învăţământ sau dacă se organizează indiferent de numărul de candidaţi înscrişi pe numărul de locuri disponibile;
b) scopul, modul şi criteriile de evaluare pentru probele eliminatorii;
c) tipul, numărul şi conţinutul probelor de admitere, eventuale condiţii de notă minimă de promovare a acestora;
d) tematica şi bibliografia pentru probele de admitere;
e) modul de organizare şi desfăşurare a fiecărei probe de admitere (de exemplu: scris, oral, probă practică) şi durata acestora;
f) modul de calcul al mediei de admitere, precum şi criteriile de departajare a candidaţilor cu medii de admitere egale;
g) modele de subiecte şi bareme de evaluare şi notare pentru probele de admitere;
h) modul de organizare şi desfăşurare a contestaţiilor;
i) calendarul de desfăşurare a probelor eliminatorii şi a celor de admitere;
j) componenţa comisiei de admitere, rolurile şi responsabilităţile membrilor comisiei.
(4) Procedura de admitere este afişată la sediul unităţii de învăţământ care are oferta educaţională pentru învăţământul dual pentru calificări de nivel 5, în perioada menţionată în calendarului admiterii în învăţământul dual pentru calificări de nivel 5.
(5) Secţiunea din procedura de admitere cuprinzând componenţa comisiei de admitere, precum şi rolurile şi responsabilităţile membrilor comisiei nu se publică.
(6) Procedura de admitere cuprinde prevederi obligatorii referitoare la componenţa şi atribuţiile comisiei de admitere, inclusiv precizări legate de:
a) întocmirea proceselor-verbale corespunzătoare activităţilor principale desfăşurate în cadrul comisiei, cum ar fi: rezultatul înscrierilor, deschiderea subiectelor de la probele de admitere, organizarea probelor de admitere, predarea-primirea lucrărilor scrise etc.;
b) obligaţia membrilor acesteia de a semna un angajament cu privire la respectarea prevederilor prezentei metodologii şi a secretului cu privire la subiectele de examen;
c) obligaţia membrilor acesteia de a semna o declaraţie pe propria răspundere cu privire la inexistenţa printre candidaţi a unor rude/afini până la gradul IV inclusiv, pentru a se evita conflictul de interese;
d) termenele de realizare a activităţilor corespunzătoare atribuţiilor, precum şi responsabilii pentru: întocmirea şi afişarea graficului de desfăşurare a examenului de admitere, afişarea listelor cu candidaţii înscrişi, afişarea rezultatelor probelor, afişarea rezultatelor finale, afişarea baremului de evaluare şi notare corespunzător subiectului probelor de admitere etc.;
e) normele de conduită a cadrelor didactice, membre ale comisiei, faţă de candidaţi şi colegi;
f) asumarea răspunderii, care poate fi disciplinară, administrativă sau penală, conform legislaţiei în vigoare, pentru conduita şi faptele cu caracter infracţional: conduita necorespunzătoare faţă de candidaţi şi colegi, neglijenţă în îndeplinirea atribuţiilor, nerespectarea instrucţiunilor metodologiei de admitere şi a altor prevederi legale, favorizarea unor candidaţi prin furnizarea soluţiilor subiectelor de la probele de admitere, intervenţii pe lucrări sau înlocuirea lor, facilitarea unor acţiuni sau intenţii de fraudă ale elevilor etc.;
g) procedura de sancţionare, conform prevederilor legale în vigoare.
(7) Procedura de admitere va conţine prevederi clare pentru asigurarea unei selecţii obiective, nediscriminatorii şi transparente.
(8) Procedura de admitere va include obligatoriu şi prevederi procedurale privind depunerea şi rezolvarea contestaţiilor.
(9) Rezultatele obţinute la probele eliminatorii şi la probele orale nu pot fi contestate.
(10) Prin procedura de admitere se poate decide ca probele de admitere să se organizeze doar pentru calificarea/calificările la care numărul de candidaţi este mai mare decât numărul locurilor disponibile sau să se organizeze probe de admitere independent de numărul de candidaţi înscrişi pe calificări.
(11) În situaţia în care se organizează probe de admitere doar la unele calificări din oferta unităţii de învăţământ, prin procedura de admitere se poate stabili ca acei candidaţi care nu au fost declaraţi admişi în urma probelor de admitere să fie redistribuiţi la celelalte calificări pentru care nu s-au organizat probe de admitere, în cazul în care candidaţii au optat în fişa de înscriere pentru aceste calificări.
ART. 16
(1) Notarea rezultatelor la fiecare din probele de admitere se face cu note de la 1 la 10, cu posibilitatea stabilirii prin procedura de admitere a unor note minime de promovare a probelor respective.
(2) Candidaţii respinşi la probele eliminatorii se pot înscrie, în aceeaşi etapă de admitere, la învăţământul dual pentru calificări de nivel 5 la alte unităţi de învăţământ şi calificări pentru care nu s-au organizat probe eliminatorii, în condiţiile în care termenele prevăzute în calendarul admiterii permit acest lucru.
(3) Prin procedura de admitere se poate stabili ca media probelor de admitere să se calculeze ca medie aritmetică sau ca medie ponderată a notelor obţinute la probele de admitere.
CAP. IV
Admiterea candidaţilor şi afişarea rezultatelor
ART. 17
(1) După desfăşurarea probei eliminatorii, unităţile de învăţământ întocmesc şi transmit la comisia de admitere judeţeană/a municipiului Bucureşti listele cuprinzând candidaţii admişi, respectiv respinşi, la învăţământul dual pentru calificări de nivel 5 în urma probelor eliminatorii.
(2) Listele cuprinzând candidaţii admişi şi respinşi la învăţământul dual pentru calificări de nivel 5 în urma probelor eliminatorii conţin următoarele informaţii: numele şi prenumele candidatului, iniţiala tatălui, CNP-ul, calificarea profesională pentru care au candidat, rezultatul probei eliminatorii.
(3) După validarea listelor de către comisia de admitere judeţeană/a municipiului Bucureşti pentru învăţământul dual pentru calificări de nivel 5, acestea se afişează la sediul unităţii de învăţământ care organizează învăţământul dual pentru calificări de nivel 5, cu respectarea prevederilor art. 38.
ART. 18
Candidaţii care au fost respinşi în urma probelor eliminatorii şi care nu au optat pentru alte calificări din oferta unităţii de învăţământ, la care nu s-au organizat probe eliminatorii, ridică documentele de înscriere menţionate la art. 10 alin. (4), cu excepţia fişei de înscriere, de la unitatea de învăţământ care a organizat proba eliminatorie, în perioada menţionată în calendarul admiterii în învăţământul dual pentru calificări de nivel 5.
ART. 19
Candidaţii care au fost respinşi la proba eliminatorie se pot înscrie la o altă unitate de învăţământ care are ofertă pentru învăţământ dual pentru calificări de nivel 5 şi care nu a organizat probe eliminatorii, în perioada menţionată în calendarul admiterii în învăţământul dual pentru calificări de nivel 5.
ART. 20
Candidaţii admişi în urma probelor eliminatorii, precum şi cei care s-au înscris la calificări la care nu s-a organizat probă eliminatorie, dar la care se susţin probe de admitere, stabilite în procedura de admitere, susţin aceste probe în perioada stabilită în calendarul admiterii în învăţământul dual pentru calificări de nivel 5, aprobat anual prin ordin al ministrului educaţiei.
ART. 21
(1) După susţinerea probelor de admitere, unitatea de învăţământ care organizează învăţământ dual pentru calificări de nivel 5 întocmeşte şi transmite la comisia de admitere judeţeană/a municipiului Bucureşti listele cuprinzând candidaţii admişi, respectiv respinşi, la învăţământul dual pentru calificări de nivel 5, conform calendarului admiterii în învăţământul dual pentru calificări de nivel 5.
(2) Unitatea de învăţământ întocmeşte pentru fiecare calificare din oferta pentru învăţământul dual pentru calificări de nivel 5 câte o listă cu candidaţii admişi şi respinşi în urma susţinerii probelor de admitere, în ordinea descrescătoare a mediilor de admitere.
(3) Lista cu candidaţii admişi şi respinşi cuprinde: numele şi prenumele candidatului, iniţiala tatălui, CNP-ul, notele la probele de admitere, media de admitere, rezultatul în urma probelor de admitere - „admis“ sau „respins“.
ART. 22
După validarea listelor de către comisia de admitere judeţeană/a municipiului Bucureşti, acestea se afişează la sediul unităţii de învăţământ care organizează învăţământ dual pentru calificări de nivel 5, cu respectarea art. 38.
ART. 23
După afişarea rezultatelor admiterii, candidaţii pot depune eventuale contestaţii, cu respectarea termenului prevăzut în calendarul admiterii în învăţământul dual pentru calificări de nivel 5.
ART. 24
Nu se contestă rezultatele la probele eliminatorii şi la probele orale.
ART. 25
Calculul mediei de admitere se realizează conform precizărilor din procedura de admitere elaborată de unitatea de învăţământ în colaborare cu operatorii economici parteneri.
ART. 26
(1) Admiterea candidaţilor se realizează în ordinea descrescătoare a mediilor de admitere.
(2) În cazul în care 2 sau mai mulţi candidaţi au medii de admitere egale, aceştia vor fi departajaţi folosind criteriile precizate în procedura de admitere.
(3) În cazul în care, la o unitate de învăţământ şi la o calificare profesională, pe ultimul loc există candidaţi cu medii de admitere egale şi cu aceleaşi punctaje/note la criteriile de departajare, toţi aceşti candidaţi sunt declaraţi admişi la calificarea profesională pentru care au candidat.
ART. 27
Pentru înscrierea la clasele de învăţământ dual pentru calificări de nivel 5 care se organizează în alte limbi materne decât limba română, elevii trebuie să facă dovada că au studiat în gimnaziu în limba maternă respectivă sau că au participat la proba de evaluare a cunoştinţelor de limba maternă, organizată conform metodologiei de admitere în învăţământul postliceal, şi au fost admişi.
ART. 28
(1) Înscrierea şi repartizarea candidaţilor în învăţământul dual pentru calificări de nivel 5, învăţământ special, se organizează de către comisia de admitere judeţeană/a municipiului Bucureşti, în perioada prevăzută în calendarul admiterii în învăţământul dual pentru calificări de nivel 5.
(2) Locurile alocate învăţământului dual pentru calificări de nivel 5, la învăţământul special, sunt publicate în broşura de admitere, într-o listă separată. Vor fi precizate în broşură locul şi data în care se va face admiterea candidaţilor pentru învăţământul dual pentru calificări de nivel 5, precum şi condiţiile specifice de înscriere (documente care să dovedească tipul şi gradul de deficienţă etc.).
(3) Înscrierea pe locurile pentru învăţământul dual pentru calificări de nivel 5 se face în funcţie de tipul şi gradul de deficienţă.
CAP. V
Coordonarea admiterii în învăţământul dual
ART. 29
(1) Coordonarea, la nivel naţional, a acţiunilor privind organizarea admiterii în învăţământul dual pentru calificări de nivel 5 este asigurată de Comisia naţională de admitere în învăţământul dual pentru calificări de nivel 5.
(2) Comisia naţională de admitere se compune din:
a) preşedinte - secretarul de stat pentru învăţământ preuniversitar din Ministerul Educaţiei;
b) vicepreşedinţi - directori generali/directori din Ministerul Educaţiei;
c) 1-3 secretari - inspectori de specialitate din Ministerul Educaţiei;
d) 4-5 membri - directori şi inspectori de specialitate din Ministerul Educaţiei.
(3) Componenţa nominală a Comisiei naţionale de admitere se stabileşte, anual, prin ordin al ministrului educaţiei.
ART. 30
Atribuţiile Comisiei naţionale de admitere în învăţământul dual pentru calificări de nivel 5 sunt următoarele:
a) stabileşte modelul Fişei de înscriere în învăţământul dual pentru calificări de nivel 5, conform Cadrului naţional al calificărilor, şi îl transmite comisiilor de admitere judeţene/a municipiului Bucureşti până la data de 1 martie;
b) instruieşte preşedinţii comisiilor de admitere judeţene/a municipiului Bucureşti;
c) organizează activităţile de creare a bazei de date la nivel naţional pentru candidaţii înscrişi şi candidaţii admişi în învăţământul dual pentru calificări de nivel 5;
d) controlează şi îndrumă acţiunile legate de organizarea şi desfăşurarea admiterii în judeţele ţării/municipiul Bucureşti, urmărind respectarea prevederilor din prezenta metodologie;
e) controlează modul în care comisiile de admitere judeţene/a municipiului Bucureşti şi comisiile de admitere din unităţile de învăţământ care au ofertă pentru învăţământul dual pentru calificări de nivel 5 îşi desfăşoară activitatea;
f) poate delega observatori ai Comisiei naţionale de admitere, care să controleze şi să îndrume activitatea comisiilor de admitere judeţene/a municipiului Bucureşti şi a comisiilor de admitere din unităţile de învăţământ care au ofertă pentru învăţământul dual pentru calificări de nivel 5. Observatorii pot solicita comisiilor de admitere judeţene/a municipiului Bucureşti sau Comisiei naţionale de admitere, în cazul constatării unor nereguli în desfăşurarea admiterii, schimbări în componenţa comisiilor menţionate la lit. e) şi, după caz, sancţionarea celor vinovaţi;
g) analizează desfăşurarea admiterii la nivel naţional, pe baza rapoartelor elaborate de comisiile de admitere judeţene/a municipiului Bucureşti, şi prezintă concluziile acestei analize ministrului educaţiei;
h) propune eventuale modificări în metodologia de organizare şi desfăşurare a admiterii în învăţământul dual pentru calificări de nivel 5;
i) dispune luarea măsurilor adecvate în situaţii excepţionale, nereglementate de prezenta metodologie.
ART. 31
(1) Coordonarea, la nivel judeţean/al municipiului Bucureşti, a acţiunilor privind organizarea admiterii în învăţământul dual pentru calificări de nivel 5 este asigurată de comisia de admitere judeţeană/a municipiului Bucureşti.
(2) Comisia de admitere judeţeană/a municipiului Bucureşti este numită prin decizie a inspectorului şcolar general şi este compusă din:
a) preşedinte - inspector şcolar general sau inspector şcolar general adjunct;
b) secretari - 1-3 inspectori şcolari;
c) membri - 1-5 inspectori şcolari, cadre didactice, informaticieni, operatori PC, secretare.
ART. 32
Atribuţiile comisiei de admitere judeţene/a municipiului Bucureşti sunt următoarele:
a) instruieşte preşedinţii comisiilor de admitere din unităţile de învăţământ care organizează învăţământ dual pentru calificări de nivel 5;
b) analizează şi avizează procedurile de admitere elaborate de comisiile de admitere din unităţile de învăţământ care organizează învăţământ dual pentru calificări de nivel 5;
c) aprobă componenţa comisiilor de admitere din unităţile de învăţământ care organizează învăţământ dual pentru calificări de nivel 5;
d) validează listele cuprinzând candidaţii admişi şi respinşi în urma probelor eliminatorii şi a celor de admitere la învăţământul dual pentru calificări de nivel 5, conform calendarului admiterii;
e) controlează şi îndrumă acţiunile legate de organizarea şi desfăşurarea înscrierii şi admiterii în învăţământul dual pentru calificări de nivel 5, urmărind respectarea prevederilor din prezenta metodologie;
f) analizează desfăşurarea admiterii la nivel judeţean/al municipiului Bucureşti, pe baza rapoartelor elaborate de comisiile de admitere din unităţile de învăţământ care organizează învăţământ dual pentru calificări de nivel 5, şi prezintă concluziile acestei analize Comisiei naţionale de admitere;
g) propune Comisiei naţionale de admitere eventuale modificări în metodologia de organizare şi desfăşurare a admiterii în învăţământul dual pentru calificări de nivel 5;
h) decide, în cazuri deosebite, luarea măsurilor legale pentru soluţionarea situaţiilor în litigiu, în perioada desfăşurării examenului de admitere, informând Comisia naţională de admitere despre rezultatele acestor soluţionări;
i) sesizează imediat Comisiei naţionale de admitere orice situaţie deosebită, a cărei rezolvare nu este prevăzută în prezenta metodologie.
ART. 33
(1) Comisia de admitere din unitatea de învăţământ care organizează învăţământ dual pentru calificări de nivel 5 este numită prin decizie a directorului unităţii de învăţământ şi este compusă din:
a) preşedinte - directorul/directorul adjunct al unităţii de învăţământ sau şeful catedrei/ariei curriculare tehnologii;
b) vicepreşedinte - un reprezentant al operatorilor economici parteneri;
c) secretar - secretarul unităţii de învăţământ;
d) membri:
(i) cadre didactice de specialitate care, în colaborare cu reprezentanţii operatorilor economici parteneri, elaborează subiectele pentru probele eliminatorii şi pentru probele de admitere;
(ii) cadre didactice de specialitate care evaluează lucrările candidaţilor în cadrul probelor de admitere pentru învăţământul dual pentru calificări de nivel 5;
(iii) cadre didactice care asigură înscrierea candidaţilor, certificarea documentelor de înscriere şi oferă informaţii şi consiliere elevilor care se prezintă pentru înscriere;
(iv) cadre didactice şi reprezentanţi din partea operatorilor economici parteneri, asistenţi pe perioada desfăşurării probelor de admitere;
(v) reprezentanţi din partea operatorilor economici parteneri care, în colaborare cu cadrele didactice de specialitate, elaborează subiectele pentru probele de admitere şi asistă la evaluarea lucrărilor candidaţilor;
(vi) după caz, reprezentanţi din partea operatorilor economici parteneri sau alţi specialişti pentru elaborarea, administrarea şi evaluarea unor probe de admitere specifice convenite prin procedura de admitere pentru învăţământul dual pentru calificări de nivel 5;
(2) Numărul membrilor comisiei de admitere din unitatea de învăţământ care organizează învăţământ dual pentru calificări de nivel 5 se stabileşte în funcţie de necesarul de personal pentru derularea tuturor acţiunilor din cadrul admiterii, ţinând cont de numărul de calificări şi de locuri din oferta unităţii de învăţământ, numărul de operatori economici parteneri, numărul şi complexitatea probelor eliminatorii şi a celor de admitere etc.
(3) Componenţa comisiei de admitere din unitatea de învăţământ care organizează învăţământ dual pentru calificări de nivel 5 este avizată de inspectoratul şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti şi aprobată de consiliul de administraţie din unitatea de învăţământ.
ART. 34
Comisia de admitere din unitatea de învăţământ care organizează învăţământ dual pentru calificări de nivel 5 are următoarele atribuţii:
a) elaborează şi aplică procedura de admitere menţionată la art. 15 din prezenta metodologie;
b) verifică documentele prezentate de candidaţi şi calculul corect al mediei de admitere;
c) asigură confidenţialitatea subiectelor pentru probele de admitere din momentul elaborării acestora până la încheierea probelor de admitere;
d) sesizează inspectoratului şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti orice eroare constatată în completarea documentelor şcolare pentru înscriere şi corectează, acolo unde este posibil, aceste erori; corectarea mediei de admitere calculate greşit se face de către preşedintele comisiei de admitere din unitatea de învăţământ care organizează învăţământ dual pentru calificări de nivel 5 care semnează şi aplică ştampila unităţii;
e) asigură prezenţa permanentă, pe perioada înscrierii în învăţământul dual pentru calificări de nivel 5, a unor membri ai comisiei de admitere din unitatea de învăţământ care organizează învăţământ dual pentru calificări de nivel 5 care să ofere informaţii şi consiliere persoanelor care se prezintă pentru înscriere;
f) transmite comisiei de admitere judeţene/a municipiului Bucureşti pentru învăţământ dual pentru calificări de nivel 5 un raport privind desfăşurarea admiterii la unitatea de învăţământ care organizează învăţământ dual pentru calificări de nivel 5.
CAP. VI
Dispoziţii finale
ART. 35
Prevederile prezentei metodologii se aplică începând cu generaţia de viitori absolvenţi de învăţământ liceal înscrişi în clasa a IX-a în anul şcolar 2022-2023.
ART. 36
Absolvenţii învăţământului liceal particular autorizat sau acreditat pot participa la admiterea în învăţământul dual pentru calificări de nivel 5 conform prevederilor din prezenta metodologie. Participarea lor la admitere nu este condiţionată de achitarea unei taxe.
ART. 37
(1) Broşura de admitere va cuprinde, într-un capitol separat, informaţiile corespunzătoare despre unităţile de învăţământ de stat, respectiv unităţile de învăţământ particulare, autorizate sau acreditate, care organizează admitere în învăţământul dual pentru calificări de nivel 5.
(2) Calificările pentru care unitatea de învăţământ organizează admitere în învăţământul dual pentru calificări de nivel 5 vor fi înscrise în broşura admiterii codificat, în secţiune separată.
(3) Admiterea în unităţile de învăţământ particulare, autorizate sau acreditate, se face în conformitate cu metodologia stabilită de fiecare unitate de învăţământ, cu respectarea prevederilor prezentei metodologii.
ART. 38
(1) În etapele procesului de admitere în învăţământul dual pentru calificări de nivel 5 care presupun comunicarea de rezultate, datele personale ale candidaţilor: numele, iniţiala/iniţialele tatălui şi prenumele vor fi publicate în format anonimizat (coduri individuale).
(2) Informaţiile care conţin datele de identificare a elevilor şi rezultatele obţinute de aceştia în cadrul admiterii în învăţământul dual pentru calificări de nivel 5 sunt: codul individual alocat candidatului, calificarea la care a susţinut proba eliminatorie, rezultatul la proba eliminatorie (admis/respins), notele la probele de admitere, media de admitere, rezultatul admiterii (admis/respins), calificarea la care a fost admis. Aceste informaţii se afişează în format letric sau în format electronic la nivelul unităţilor de învăţământ şi al inspectoratelor şcolare.
(3) Ştergerea informaţiilor menţionate la alin. (1) de pe pagina de internet a unităţilor de învăţământ se realizează după împlinirea termenului de 2 ani de la data afişării. Afişarea în format letric la avizierul unităţilor de învăţământ a acestor informaţii se menţine pe o perioadă de o lună de la data afişării.
(4) Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor) se aplică în mod corespunzător.
ART. 39
Prezentarea de înscrisuri false la înscrierea în învăţământul dual pentru calificări de nivel 5 se pedepseşte conform legii şi atrage eliminarea din admitere a candidatului respectiv. În cazul în care descoperirea falsului se face după încheierea admiterii, candidatul respectiv pierde locul obţinut prin fraudă.
ART. 40
Persoanele vinovate de eliberarea mai multor fişe de înscriere pentru acelaşi elev, în cadrul unei etape de admitere, de transcrierea eronată a datelor personale ori a notelor sau de nerespectarea altor prevederi ale prezentei metodologii vor fi sancţionate disciplinar, administrativ, civil sau penal, după caz.
ART. 41
Calendarul admiterii în învăţământul dual pentru calificări de nivel 5 se aprobă, anual, prin ordin al ministrului educaţiei, până la începutul anului şcolar anterior anului şcolar pentru care se face admiterea.
----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: