Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
METODOLOGIE din 29 septembrie 2022 de acces şi de organizare şi desfăşurare a admiterii în învăţământul dual pentru calificări profesionale de nivel 4, conform Cadrului naţional al calificărilor
EMITENT: Ministerul Educaţiei PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 979 din 7 octombrie 2022
──────────
Aprobată prin ORDINUL nr. 5.733 din 29 septembrie 2022, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 979 din 7 octombrie 2022.
──────────
CAP. I
Dispoziţii generale
ART. 1
Accesul absolvenţilor învăţământului profesional, inclusiv dual, în învăţământul dual pentru calificări profesionale de nivel 4, conform Cadrului naţional al calificărilor, se face pe baza criteriilor stabilite de prezenta metodologie şi cu respectarea prevederilor legale privind organizarea şi funcţionarea învăţământului dual.
ART. 2
Admiterea absolvenţilor învăţământului profesional, inclusiv dual, în învăţământul dual pentru calificări profesionale de nivel 4 se face pe baza criteriilor stabilite de prezenta metodologie şi cu respectarea prevederilor legale privind organizarea şi funcţionarea învăţământului dual, după un calendar aprobat anual prin ordin al ministrului educaţiei.
ART. 3
(1) Învăţământul dual pentru calificări profesionale de nivel 4 cu durata de 2 ani se organizează după clasa a XI-a de învăţământ profesional şi profesional dual sau după stagiile de pregătire practică absolvite după ciclul inferior al liceului, ca parte a învăţământului secundar superior, ciclul superior al liceului, ca învăţământ cu frecvenţă, curs de zi.
(2) Învăţământul dual pentru calificări profesionale de nivel 4 cu durata de 3 ani se organizează după clasa a XI-a de învăţământ profesional şi profesional dual sau după stagiile de pregătire practică absolvite după ciclul inferior al liceului, ca parte a învăţământului secundar superior, ciclul superior al liceului, ca învăţământ cu frecvenţă, curs seral.
CAP. II
Accesul în învăţământul liceal dual
ART. 4
Pot opta pentru învăţământul dual pentru calificări profesionale de nivel 4 cu durata de 2 ani, organizat după clasa a XI-a de învăţământ profesional şi profesional dual, ca parte a învăţământului secundar superior, ciclul superior al liceului, învăţământ cu frecvenţă, curs de zi, absolvenţii de învăţământ profesional şi de învăţământ profesional dual, absolvenţi ai ciclului inferior al liceului care au urmat stagiile de pregătire practică, din seria curentă sau din seriile anterioare, care nu au depăşit cu 3 ani vârsta clasei la data începerii anului şcolar şi care au obţinut certificatul de calificare profesională de nivel 3 în acelaşi domeniu de pregătire profesională cu cel în care se înscrie calificarea profesională de nivel 4 pentru care optează.
ART. 5
Pot opta pentru învăţământul dual pentru calificări profesionale de nivel 4 cu durata de 3 ani, organizat după clasa a XI-a de învăţământ profesional şi profesional dual sau după stagiile de pregătire practică, ca parte a învăţământului secundar superior, ciclul superior al liceului, învăţământ cu frecvenţă, curs seral, absolvenţii de învăţământ profesional şi de învăţământ profesional dual sau absolvenţii ciclului inferior al liceului care au urmat stagiile de pregătire practică, din seria curentă sau din seriile anterioare, indiferent de vârstă, şi care au obţinut certificatul de calificare profesională de nivel 3 în acelaşi domeniu de pregătire profesională cu cel în care se înscrie calificarea profesională de nivel 4 pentru care optează.
ART. 6
Nomenclatorul de încadrare a calificărilor profesionale de nivel 4 şi de nivel 3 pe domenii de pregătire de bază se stabileşte prin ordin al ministrului educaţiei, la propunerea Centrului Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic, cu consultarea operatorilor economici interesaţi.
CAP. III
Admiterea în învăţământul liceal dual
SECŢIUNEA 1
Dispoziţii generale
ART. 7
Admiterea în învăţământul dual pentru calificări profesionale de nivel 4 se realizează pe baza opţiunilor elevilor pentru învăţământul liceal dual, exprimate de aceştia în perioadele prevăzute de calendarul admiterii în învăţământul liceal dual, aprobat anual prin ordin al ministrului educaţiei.
ART. 8
(1) În cazul în care numărul de candidaţi depăşeşte numărul de locuri disponibile, se organizează probe de admitere.
(2) Pentru admiterea în învăţământul dual pentru calificări profesionale de nivel 4 se pot organiza probe de admitere independent de numărul de candidaţi înscrişi pe numărul de locuri disponibile, dacă operatorii economici parteneri solicită acest lucru.
(3) Pentru admiterea în învăţământul dual pentru calificări profesionale de nivel 4 se pot organiza probe eliminatorii care vizează competenţele candidaţilor din perspectiva responsabilităţii şi autonomiei, evaluări psihoaptitudinale, de medicină a muncii sau alte tipuri de evaluări în legătură cu cerinţele specifice pentru anumite meserii şi locuri de muncă, dacă operatorii economici parteneri solicită acest lucru.
(4) Decizia privind organizarea probelor eliminatorii şi a probelor de admitere, numărul şi conţinutul acestora se adoptă la nivelul unităţii de învăţământ şi se reglementează prin procedura de admitere elaborată şi adoptată în conformitate cu prevederile art. 14, în colaborare cu operatorii economici parteneri, cu respectarea cerinţelor exprimate de aceştia.
ART. 9
(1) Admiterea în învăţământul dual pentru calificări profesionale de nivel 4 se realizează în două etape, conform calendarului admiterii în învăţământul liceal dual.
(2) În fiecare etapă de admitere se organizează:
- înscrierea candidaţilor;
– probe eliminatorii, după caz, în conformitate cu prevederile art. 8;
– probele de admitere, după caz, în conformitate cu prevederile art. 8;
– admiterea candidaţilor şi afişarea rezultatelor.
SECŢIUNEA a 2-a
Înscrierea candidaţilor
ART. 10
(1) Înscrierea candidaţilor în vederea admiterii în învăţământul dual pentru calificări profesionale de nivel 4 se face în urma unui proces de orientare şi consiliere a elevilor pe parcursul ultimului an al învăţământului profesional, profesional dual şi al stagiilor de pregătire practică, realizat de către diriginţii claselor şi consilierii şcolari, cu sprijinul operatorilor economici parteneri.
(2) Activităţile de consiliere sunt deschise şi absolvenţilor de învăţământ profesional, inclusiv dual, şi ai stagiilor de pregătire practică din seriile anterioare, după un program adoptat şi publicat de unităţile de învăţământ care au ofertă pentru învăţământul liceal dual.
(3) Înscrierea în vederea admiterii în învăţământul dual pentru calificări profesionale de nivel 4 se realizează pe baza fişei de înscriere în învăţământul liceal dual, eliberată de unitatea de învăţământ care are ofertă de şcolarizare în învăţământul liceal dual.
(4) Înscrierea candidaţilor în vederea admiterii în învăţământul dual pentru calificări profesionale de nivel 4 se face la unitatea de învăţământ care are ofertă educaţională pentru învăţământul liceal dual, pe baza următoarelor documente:
a) fişă de înscriere;
b) certificat de naştere, carte de identitate şi, în cazul schimbării numelui, certificat de căsătorie, în copii certificate „conform cu originalul“ de către un membru al comisiei de admitere;
c) foaie matricolă pentru clasele IX-XI eliberată de unităţile de învăţământ din România sau dovada recunoaşterii sau echivalării învăţământului profesional, conform legii; foi matricole pentru clasele IX-XI eliberate de unităţile de învăţământ din străinătate;
d) certificat de calificare de nivel 3;
e) adeverinţă medicală eliberată de către medicul de familie al candidatului, din care să rezulte că este sănătos clinic şi apt pentru calificarea profesională pe care doreşte să o dobândească.
(5) Candidaţii completează în fişa de înscriere opţiunile pentru calificările profesionale din oferta unităţii de învăţământ, în ordinea preferinţelor, cu respectarea prevederilor art. 4, respectiv art. 5.
(6) Modelul fişei de înscriere în învăţământul dual pentru calificări profesionale de nivel 4, conform Cadrului naţional al calificărilor, este elaborat de Comisia Naţională de Admitere şi se transmite comisiilor de admitere judeţene/a municipiului Bucureşti până la data de 1 martie a fiecărui an.
ART. 11
Lista candidaţilor înscrişi la învăţământul dual pentru calificări profesionale de nivel 4 este afişată, conform calendarului admiterii în învăţământul liceal dual, la sediul unităţilor de învăţământ care au ofertă pentru învăţământul liceal dual, împreună cu graficul de desfăşurare a probelor eliminatorii şi a probelor de admitere.
ART. 12
La încheierea perioadelor de înscriere menţionate în calendarul admiterii în învăţământul liceal dual, comisiile de admitere din unităţile de învăţământ care au ofertă pentru învăţământul dual pentru calificări profesionale de nivel 4 transmit, în format electronic şi în scris, către comisia de admitere judeţeană/a municipiului Bucureşti, lista candidaţilor înscrişi la învăţământul liceal dual.
SECŢIUNEA a 3-a
Probele eliminatorii şi probele de admitere
ART. 13
(1) Probele eliminatorii vizează evaluarea competenţelor candidaţilor din perspectiva responsabilităţii şi autonomiei, evaluări psihoaptitudinale, de medicină a muncii sau alte tipuri de evaluări în legătură cu cerinţele specifice pentru anumite meserii şi locuri de muncă, şi se finalizează cu rezultatul „admis“ sau „respins“.
(2) Probele de admitere vizează evaluarea cunoştinţelor şi abilităţilor candidaţilor din perspectiva Standardelor de pregătire profesională specifice calificărilor profesionale de nivel 3 din acelaşi domeniu de pregătire profesională cu calificările de nivel 4 pentru care se organizează admiterea candidaţilor, cu respectarea Nomenclatorului de încadrare a calificărilor profesionale de nivel 4 şi de nivel 3, pe domenii de pregătire profesională, menţionat la art. 6.
(3) Probele de admitere se finalizează prin acordarea de note de la 1 la 10.
ART. 14
(1) Toate unităţile de învăţământ care au ofertă educaţională pentru învăţământul dual pentru calificări profesionale de nivel 4 au obligaţia de a elabora şi publica procedura de admitere în învăţământul liceal dual. Procedura de admitere în învăţământul dual pentru calificări profesionale de nivel 4 este elaborată în colaborare cu operatorii economici cu care s-a încheiat contractul de parteneriat.
(2) Procedura de admitere este aprobată prin hotărâre a consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ şi este avizată de către inspectoratul şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti.
(3) Procedura de admitere va cuprinde informaţii privind:
a) cazurile în care se susţin probe eliminatorii şi probe de admitere, cu precizarea expresă dacă aceste probe se organizează doar în cazul în care numărul de candidaţi este mai mare decât numărul locurilor oferite de unitatea de învăţământ sau dacă se organizează indiferent de numărul de candidaţi înscrişi pe numărul de locuri disponibile;
b) scopul, modul şi criteriile de evaluare pentru probele eliminatorii;
c) tipul, numărul şi conţinutul probelor de admitere, eventuale condiţii de notă minimă de promovare a acestora;
d) unităţile de rezultate ale învăţării şi modulele vizate din curriculumul aprobat pentru calificările profesionale de nivel 3, pentru probele de admitere;
e) modul de organizare şi desfăşurare a fiecărei probe de admitere (de exemplu: scris, oral, probă practică) şi durata acestora;
f) modul de calcul al mediei de admitere, precum şi criteriile de departajare a candidaţilor cu medii de admitere egale;
g) modele de subiecte şi bareme de evaluare şi notare pentru probele de admitere;
h) modul de organizare şi desfăşurare a contestaţiilor;
i) calendarul de desfăşurare a probelor eliminatorii şi a celor de admitere;
j) componenţa comisiei de admitere, rolurile şi responsabilităţile membrilor comisiei.
(4) Procedura de admitere este afişată la sediul unităţii de învăţământ care are ofertă educaţională pentru învăţământul liceal dual, conform calendarului admiterii în învăţământul dual pentru calificări profesionale de nivel 4.
(5) Secţiunea din procedura de admitere cuprinzând componenţa comisiei de admitere, precum şi rolurile şi responsabilităţile membrilor comisiei nu se publică.
(6) Procedura de admitere va conţine prevederi clare pentru asigurarea unei selecţii obiective, nediscriminatorii şi transparente.
(7) Procedura de admitere va include obligatoriu şi prevederi privind depunerea şi rezolvarea contestaţiilor.
(8) Rezultatele obţinute la probele eliminatorii şi la probele orale nu pot fi contestate.
(9) Prin procedura de admitere se poate decide ca probele de admitere să se organizeze doar pentru calificarea/calificările la care numărul de candidaţi este mai mare decât numărul locurilor disponibile sau să se organizeze probe de admitere independent de numărul de candidaţi înscrişi pe calificări.
(10) În situaţia în care se organizează probe de admitere doar la unele calificări din oferta unităţii de învăţământ, prin procedura de admitere se poate stabili ca acei candidaţi care nu au fost declaraţi admişi în urma probelor de admitere să fie redistribuiţi la celelalte calificări pentru care nu s-au organizat probe de admitere, în cazul în care candidaţii au optat în fişa de înscriere pentru aceste calificări.
ART. 15
(1) Notarea rezultatelor la fiecare dintre probele de admitere se face cu note de la 1 la 10, cu posibilitatea stabilirii prin procedura de admitere a unor note minime de promovare a probelor respective.
(2) Candidaţii respinşi la probele eliminatorii se pot înscrie, în aceeaşi etapă de admitere, la învăţământul liceal dual, la alte unităţi de învăţământ şi calificări pentru care nu s-au organizat probe eliminatorii, în condiţiile în care termenele prevăzute în calendarul admiterii permit acest lucru.
(3) Prin procedura de admitere se poate stabili ca media probelor de admitere să se calculeze ca medie aritmetică sau ca medie ponderată a notelor obţinute la probele de admitere.
CAP. IV
Admiterea candidaţilor şi afişarea rezultatelor
ART. 16
(1) După desfăşurarea probei eliminatorii din fiecare etapă de admitere, unităţile de învăţământ întocmesc şi transmit la comisia de admitere judeţeană/a municipiului Bucureşti listele cuprinzând candidaţii admişi, respectiv respinşi la învăţământul dual pentru calificări profesionale de nivel 4, în urma probelor eliminatorii.
(2) Listele cuprinzând candidaţii admişi şi respinşi la învăţământul liceal dual, în urma probelor eliminatorii, conţin următoarele informaţii: numele şi prenumele candidatului, iniţiala tatălui, CNP-ul, calificarea profesională pentru care a candidat şi rezultatul probei eliminatorii.
(3) După validarea listelor de către comisia de admitere judeţeană/a municipiului Bucureşti pentru învăţământul dual pentru calificări profesionale de nivel 4, acestea se afişează la sediul unităţii de învăţământ care organizează învăţământ liceal dual, cu respectarea prevederilor art. 37.
ART. 17
Candidaţii care au fost respinşi în urma probelor eliminatorii şi care nu au optat pentru alte calificări din oferta unităţii de învăţământ la care nu s-au organizat probe eliminatorii ridică documentele de înscriere menţionate la art. 10 alin. (4), cu excepţia fişei de înscriere, de la unitatea de învăţământ care a organizat proba eliminatorie, în perioada menţionată în calendarul admiterii în învăţământul liceal dual.
ART. 18
Candidaţii care au fost respinşi la proba eliminatorie se pot înscrie la o altă unitate de învăţământ care are ofertă pentru învăţământul dual pentru calificări profesionale de nivel 4 şi care nu a organizat probe eliminatorii, în perioada menţionată în calendarul admiterii în învăţământul liceal dual.
ART. 19
Candidaţii admişi în urma probelor eliminatorii, precum şi cei care s-au înscris la calificări la care nu s-a organizat probă eliminatorie, dar la care se susţin probe de admitere, stabilite în procedura de admitere, susţin aceste probe în perioada stabilită în calendarul admiterii în învăţământul liceal dual, aprobat anual prin ordin al ministrului educaţiei.
ART. 20
(1) După susţinerea probelor de admitere, unitatea de învăţământ care organizează învăţământ dual pentru calificări profesionale de nivel 4 întocmeşte şi transmite către comisia de admitere judeţeană/a municipiului Bucureşti listele cuprinzând candidaţii admişi, respectiv respinşi la învăţământul liceal dual, după fiecare etapă de admitere, conform calendarului admiterii în învăţământul liceal dual.
(2) Unitatea de învăţământ întocmeşte pentru fiecare calificare din ofertă pentru învăţământul dual pentru calificări profesionale de nivel 4 câte o listă cu candidaţii admişi şi respinşi în urma susţinerii probelor de admitere, în ordinea descrescătoare a mediilor de admitere.
(3) Lista cu candidaţii admişi şi respinşi cuprinde: numele şi prenumele candidatului, iniţiala tatălui, CNP-ul, notele la probele de admitere, media de admitere, rezultatul în urma probelor de admitere - „admis“ sau „respins“.
ART. 21
După validarea listelor de către comisia de admitere judeţeană/a municipiului Bucureşti pentru învăţământul liceal dual, acestea se afişează la sediul unităţii de învăţământ care organizează învăţământ liceal dual, cu respectarea art. 37.
ART. 22
După afişarea rezultatelor admiterii, candidaţii pot depune eventuale contestaţii, cu respectarea termenului prevăzut în calendarul admiterii în învăţământul liceal dual.
ART. 23
Nu se contestă rezultatele la probele eliminatorii şi la probele orale.
ART. 24
Candidaţii respinşi în etapa 1 de admitere în învăţământul dual pentru calificări profesionale de nivel 4 se pot înscrie în etapa a 2-a pentru admiterea în învăţământul liceal dual.
ART. 25
Media de admitere se stabileşte astfel:
a) în situaţia în care numărul de candidaţi înscrişi nu depăşeşte numărul locurilor oferite de unitatea de învăţământ şi, prin procedura de admitere, nu sunt prevăzute probe de admitere, media de admitere este stabilită prin procedura de admitere. Prin procedura de admitere se pot stabili modalităţi de calcul al mediei de admitere, luând în considerare mediile anuale ale candidaţilor în clasele IX-XI, conform foii matricole, şi/sau rezultatele/punctajele/notele la probele din cadrul examenului de certificare a competenţelor profesionale;
b) în situaţia în care numărul de candidaţi înscrişi depăşeşte numărul de locuri oferite de unitatea de învăţământ sau, deşi numărul de candidaţi nu depăşeşte numărul locurilor oferite, dar prin procedura de admitere s-a stabilit să se organizeze probe de admitere, media de admitere este media obţinută la probele de admitere, calculată conform procedurii de admitere.
ART. 26
(1) Admiterea candidaţilor se realizează în ordinea descrescătoare a mediilor de admitere.
(2) În cazul în care 2 sau mai mulţi candidaţi au medii de admitere egale, aceştia vor fi departajaţi folosind criteriile precizate în procedura de admitere.
(3) În cazul în care, la o unitate de învăţământ şi la o calificare profesională, pe ultimul loc există candidaţi cu medii de admitere egale şi cu aceleaşi punctaje/note la criteriile de departajare, toţi aceşti candidaţi sunt declaraţi admişi la calificarea profesională pentru care au candidat.
ART. 27
Pentru înscrierea la clasele de învăţământ dual care se organizează în alte limbi materne decât limba română, elevii trebuie să facă dovada că au studiat în gimnaziu în limba maternă respectivă sau că au participat la proba de evaluare a cunoştinţelor de limba maternă, organizată conform metodologiei de admitere în învăţământul liceal, şi au fost admişi.
ART. 28
(1) Înscrierea şi repartizarea candidaţilor în învăţământul dual pentru calificări profesionale de nivel 4 special se organizează de către comisia de admitere judeţeană/a municipiului Bucureşti, în perioada prevăzută în calendarul admiterii în învăţământul dual.
(2) Locurile alocate învăţământului dual pentru calificări profesionale de nivel 4 special sunt publicate în broşura de admitere, într-o listă separată. Vor fi precizate în broşură locul şi data în care se va face admiterea candidaţilor pentru învăţământul liceal dual, precum şi condiţiile specifice de înscriere (documente care să dovedească tipul şi gradul de deficienţă etc.).
(3) Înscrierea pe locurile pentru învăţământul dual pentru calificări profesionale de nivel 4 special se face în funcţie de tipul şi gradul de deficienţă.
CAP. V
Coordonarea admiterii în învăţământul dual
ART. 29
(1) Coordonarea, la nivel naţional, a acţiunilor privind organizarea admiterii în învăţământul dual pentru calificări profesionale de nivel 4 este asigurată de Comisia Naţională de Admitere.
(2) Comisia Naţională de Admitere coordonează şi acţiunile privind organizarea admiterii în învăţământul liceal.
(3) Comisia Naţională de Admitere cuprinde şi un reprezentant al Centrului Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic.
ART. 30
Atribuţiile Comisiei Naţionale de Admitere, în ceea ce priveşte admiterea în învăţământul liceal dual, sunt următoarele:
a) stabileşte modelul fişei de înscriere în învăţământul dual pentru calificări profesionale de nivel 4, conform Cadrului naţional al calificărilor, şi o transmite comisiilor de admitere judeţene/a municipiului Bucureşti până la data de 1 martie;
b) instruieşte preşedinţii comisiilor de admitere judeţene/a municipiului Bucureşti cu privire la înscrierea în învăţământul liceal dual;
c) organizează activităţile de creare a bazei de date la nivel naţional pentru candidaţii înscrişi şi candidaţii admişi în învăţământul liceal dual, în colaborare cu Centrul Naţional de Admitere;
d) controlează şi îndrumă acţiunile legate de organizarea şi desfăşurarea admiterii în judeţele ţării/municipiul Bucureşti, urmărind respectarea prevederilor din prezenta metodologie;
e) controlează modul în care comisiile de admitere judeţene/a municipiului Bucureşti şi comisiile de admitere din unităţile de învăţământ care au ofertă pentru învăţământul dual pentru calificări profesionale de nivel 4 îşi desfăşoară activitatea;
f) poate delega observatori ai Comisiei Naţionale de Admitere care să controleze şi să îndrume activitatea comisiilor de admitere judeţene/a municipiului Bucureşti şi a comisiilor de admitere din unităţile de învăţământ care au ofertă pentru învăţământul liceal dual. Observatorii pot solicita comisiilor de admitere judeţene/a municipiului Bucureşti sau Comisiei Naţionale de Admitere, în cazul constatării unor nereguli în desfăşurarea admiterii, schimbări în componenţa comisiilor menţionate la lit. e) şi, după caz, sancţionarea celor vinovaţi;
g) analizează desfăşurarea admiterii la nivel naţional, pe baza rapoartelor elaborate de comisiile de admitere judeţene/a municipiului Bucureşti, şi prezintă concluziile acestei analize ministrului educaţiei;
h) propune eventuale modificări în metodologia-cadru de organizare şi desfăşurare a admiterii în învăţământul liceal dual;
i) dispune luarea măsurilor adecvate în situaţii excepţionale, nereglementate de prezenta metodologie.
ART. 31
(1) Coordonarea, la nivel judeţean/al municipiului Bucureşti, a acţiunilor privind organizarea admiterii în învăţământul dual pentru calificări profesionale de nivel 4 este asigurată de comisia de admitere judeţeană/a municipiului Bucureşti.
(2) Comisia de admitere judeţeană/a municipiului Bucureşti coordonează şi acţiunile pentru organizarea admiterii în învăţământul liceal şi în învăţământul profesional şi profesional dual.
(3) Comisia de admitere judeţeană/a municipiului Bucureşti cuprinde şi un inspector şcolar pentru învăţământ profesional şi tehnic.
(4) La rândul său, comisia de admitere judeţeană/a municipiului Bucureşti organizează comisii de admitere în unităţile de învăţământ care organizează învăţământ liceal dual.
ART. 32
Atribuţiile comisiei de admitere judeţene/a municipiului Bucureşti, specifice în ceea ce priveşte admiterea în învăţământul liceal dual, sunt următoarele:
a) instruieşte preşedinţii comisiilor de admitere din unităţile de învăţământ care organizează învăţământ dual pentru calificări profesionale de nivel 4 cu privire la înscrierea şi admiterea în învăţământul liceal dual;
b) analizează şi avizează procedurile de admitere;
c) aprobă componenţa comisiilor de admitere din unităţile de învăţământ;
d) validează listele cuprinzând candidaţii admişi şi respinşi în urma probelor eliminatorii şi a celor de admitere la învăţământul liceal dual, conform calendarului admiterii;
e) controlează şi îndrumă acţiunile legate de organizarea şi desfăşurarea înscrierii şi admiterii în învăţământul liceal dual, urmărind respectarea prevederilor din prezenta metodologie;
f) analizează desfăşurarea admiterii la nivel judeţean/al municipiului Bucureşti, pe baza rapoartelor elaborate de comisiile de admitere din unităţile de învăţământ care organizează învăţământ dual pentru calificări profesionale de nivel 4, şi prezintă concluziile acestei analize Comisiei Naţionale de Admitere;
g) propune Comisiei Naţionale de Admitere eventuale modificări în metodologia-cadru de organizare şi desfăşurare a admiterii în învăţământul liceal dual;
h) decide, în cazuri deosebite, luarea măsurilor legale pentru soluţionarea situaţiilor în litigiu, în perioada desfăşurării examenului de admitere, informând Comisia Naţională de Admitere despre rezultatele acestor soluţionări;
i) sesizează imediat Comisia Naţională de Admitere cu privire la orice situaţie deosebită, a cărei rezolvare nu este prevăzută în prezenta metodologie.
ART. 33
(1) Comisia de admitere din unităţile de învăţământ care organizează învăţământ dual pentru calificări profesionale de nivel 4 are următoarea componenţă:
a) preşedinte - directorul/directorul adjunct al unităţii de învăţământ sau şeful catedrei/ariei curriculare tehnologii;
b) vicepreşedinte - un reprezentant al operatorilor economici parteneri;
c) secretar - secretarul unităţii de învăţământ;
d) membri:
(i) cadre didactice de specialitate care, în colaborare cu reprezentanţii operatorilor economici parteneri, elaborează subiectele pentru probele eliminatorii şi pentru probele de admitere;
(ii) cadre didactice de specialitate care evaluează lucrările candidaţilor în cadrul probelor de admitere pentru învăţământul dual;
(iii) cadre didactice care asigură înscrierea candidaţilor, certificarea documentelor de înscriere şi oferă informaţii şi consiliere elevilor şi părinţilor acestora care se prezintă pentru înscriere;
(iv) cadre didactice şi reprezentanţi din partea operatorilor economici parteneri, asistenţi pe perioada desfăşurării probelor de admitere;
(v) reprezentanţi din partea operatorilor economici parteneri care, în colaborare cu cadrele didactice de specialitate, elaborează subiectele pentru probele de admitere şi asistă la evaluarea lucrărilor candidaţilor;
(vi) după caz, reprezentanţi din partea operatorilor economici parteneri sau alţi specialişti pentru elaborarea, administrarea şi evaluarea unor probe de admitere specifice convenite prin procedura de admitere pentru învăţământul liceal dual.
(2) Comisia de admitere din unitatea de învăţământ care organizează învăţământ dual are următoarele atribuţii specifice privind admiterea în învăţământul dual:
a) elaborează procedura de admitere menţionată la art. 14, pe care o supune aprobării consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ şi avizării inspectoratului şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti;
b) aplică procedura de admitere;
c) verifică documentele prezentate de candidaţi şi calculul corect al mediei de admitere;
d) sesizează inspectoratului şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti orice eroare constatată în completarea documentelor şcolare pentru înscriere şi corectează, acolo unde este posibil, aceste erori; corectarea mediei de admitere calculate greşit se face de către preşedintele comisiei de admitere din unitatea de învăţământ care organizează învăţământ liceal dual, care semnează şi aplică ştampila unităţii;
e) asigură prezenţa permanentă, pe perioada înscrierii în învăţământul liceal dual, a unor membri ai comisiei de admitere din unitatea de învăţământ care organizează învăţământ liceal dual, care să ofere informaţii şi consiliere persoanelor care se prezintă pentru înscriere;
f) transmite comisiei de admitere judeţene/a municipiului Bucureşti pentru învăţământul dual pentru calificări profesionale de nivel 4 un raport privind desfăşurarea admiterii la unitatea de învăţământ care organizează învăţământ liceal dual.
(3) Componenţa comisiei de admitere din unitatea de învăţământ care organizează învăţământ dual pentru calificări profesionale de nivel 4 este avizată de consiliul de administraţie din unitatea de învăţământ şi aprobată de inspectoratul şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti.
CAP. VI
Dispoziţii finale
ART. 34
Prevederile prezentei metodologii se aplică începând cu generaţia de viitori absolvenţi de învăţământ profesional/profesional dual, înscrişi în clasa a IX-a în anul şcolar 2022-2023.
ART. 35
Absolvenţii învăţământului profesional şi profesional dual particular autorizat provizoriu sau acreditat pot participa la admiterea în învăţământul dual pentru calificări profesionale de nivel 4, conform prevederilor din prezenta metodologie. Participarea lor la admitere nu este condiţionată de achitarea unei taxe.
ART. 36
(1) Broşura de admitere va cuprinde, într-un capitol separat, informaţiile corespunzătoare despre unităţile de învăţământ de stat, respectiv unităţile de învăţământ particulare, autorizate provizoriu sau acreditate, care organizează admitere în învăţământul liceal dual.
(2) Calificările pentru care unitatea de învăţământ organizează admitere în învăţământul dual pentru calificări profesionale de nivel 4 vor fi înscrise în broşura admiterii codificat, în secţiune separată.
(3) Admiterea în unităţile de învăţământ particulare, autorizate provizoriu sau acreditate, se face în conformitate cu metodologia stabilită de fiecare unitate de învăţământ, cu respectarea prevederilor prezentei metodologii.
ART. 37
(1) În etapele procesului de admitere în învăţământul liceal dual, care presupun comunicarea de rezultate, datele personale ale candidaţilor (numele, iniţiala/iniţialele tatălui şi prenumele) vor fi publicate în format anonimizat (coduri individuale).
(2) Informaţiile care conţin datele de identificare a elevilor şi rezultatele obţinute de aceştia în cadrul admiterii în învăţământul liceal dual sunt: codul individual alocat candidatului, calificarea la care a susţinut proba eliminatorie, rezultatul la proba eliminatorie (admis/respins), notele la probele de admitere, media de admitere, rezultatul admiterii (admis/respins), calificarea la care a fost admis. Aceste informaţii se afişează în format letric sau în format electronic la nivelul unităţilor de învăţământ şi al inspectoratelor şcolare.
(3) Ştergerea informaţiilor menţionate la alin. (1) de pe pagina de internet a unităţilor de învăţământ se realizează după împlinirea termenului de 2 ani de la data afişării. Afişarea în format letric la avizierul unităţilor de învăţământ a acestor informaţii se menţine pe o perioadă de o lună de la data afişării.
(4) Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor) se aplică în mod corespunzător.
ART. 38
Prezentarea de înscrisuri false la înscrierea în învăţământul dual se pedepseşte conform legii şi atrage eliminarea din admitere a candidatului respectiv. În cazul în care descoperirea falsului se face după încheierea admiterii, candidatul respectiv pierde locul obţinut prin fraudă.
ART. 39
Persoanele vinovate de eliberarea mai multor fişe de înscriere pentru acelaşi elev, în cadrul unei etape de admitere, decât este prevăzut în prezenta metodologie, de transcrierea eronată a datelor personale ori a notelor sau de nerespectarea altor prevederi ale prezentei metodologii vor fi sancţionate disciplinar, administrativ, civil sau penal, după caz.
ART. 40
Calendarul admiterii în învăţământul dual pentru calificări profesionale de nivel 4 se aprobă, anual, prin ordin al ministrului educaţiei, până la începutul anului şcolar anterior anului şcolar pentru care se face admiterea.
----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: