─────────────
*1) Curriculum TVET - curriculumul de specialitate aprobat, menţionat la art. 13 alin. (5) din metodologie.
b) în cazul recunoaşterii parţiale a certificatului de calificare profesionalã de nivel 1, cu recunoaştere la nivel naţional, la calculul mediei unui modul din curriculumul TVET se iau în considerare notele acordate competenţelor individuale recunoscute şi agregate la modulul respectiv. Nota acordatã fiecãrei competenţe individuale este nota disciplinei/modulului, înscrisã pe certificat sau în foaia matricolã, care se poate asocia acestei competenţe;
c) media la modulul de instruire practicã comasatã se încheie în urma susţinerii unei probe de evaluare, propusã de cãtre profesorul de specialitate, în conformitate cu probele de evaluare din standardele de pregãtire profesionalã şi pe baza raportului întocmit de operatorul economic.
2.8. Înregistrarea rezultatelor evaluãrii
1. Unitãţile de învãţãmânt pãstreazã, pentru fiecare candidat cãruia i s-au recunoscut/echivalat documentele şcolare/actele de studii, respectând condiţiile legale de arhivare ale actelor de studii, urmãtoarele documente:
a) cererea de înscriere în procesul de echivalare, cu menţionarea clarã a claselor/competenţelor pentru care se solicitã echivalarea;
b) dosarul de echivalare a competenţelor dobândite anterior pe cãi formale, împreunã cu actele de studii doveditoare sau copii ale acestora.
2. Dosarul de echivalare a competenţelor dobândite anterior pe cãi formale include:
a) elementele de identificare: numele candidatului, denumirea calificãrii profesionale, componenţa comisiei de evaluare, unitatea de învãţãmânt, data echivalãrii;
b) fişa de înregistrare a rezultatelor echivalãrii (semnatã de elev, cu luare la cunoştinţã) conţinând: numãr de credite, medii şi adeverinţe obţinute de elev;
c) fişa (semnatã de elev, cu luare la cunoştinţã) care stabileşte traseul individual în urma evaluãrii: ce module mai are de parcurs, ce numãr de credite mai are de obţinut, alte informaţii;
d) feed-backul din partea candidatului, referitor la modul de îndrumare şi de manifestare a comisiei de evaluare, modul de derulare a întregului proces.
3. În urma aplicãrii procedurii de recunoaştere a competenţelor dobândite anterior pe cãi formale, persoanele care au obţinut recunoaşterea integralã sau parţialã pot beneficia de programe individualizate de pregãtire, cu un numãr redus de ore.
CAP. III
Evaluarea şi recunoaşterea competenţelor dobândite anterior pe cãi nonformale şi informale
3.1. Caracteristici generale
Procesul de evaluare şi de recunoaştere a competenţelor dobândite anterior pe cãi nonformale şi informale are urmãtoarele caracteristici:
a) este un proces voluntar; persoanele înscrise în Programul "A doua şansã" pentru învãţãmântul secundar inferior, care doresc sã li se recunoascã competenţele dobândite anterior pe cãi nonformale şi informale, se adreseazã, în scris, comisiei de înscriere de la unitatea de învãţãmânt;
b) este un proces transparent; elevul (candidatul) care urmeazã a fi evaluat este informat cu privire la modul de desfãşurare a procesului de evaluare, în cadrul unui interviu, organizat înainte de începerea procesului, dupã înscriere;
c) în vederea evaluãrii competenţelor pentru educaţia de bazã, fiecare candidat va fi sprijinit şi consiliat de cãtre diriginte, membru în comisia de înscriere, care prezintã candidatului metodele de evaluare care vor fi utilizate şi competenţele care trebuie demonstrate;
d) înainte de intrarea în procesul de evaluare propriu-zis, candidatul analizeazã, asistat de cãtre diriginte, membru în comisia de înscriere, propriile competenţe, în raport cu competenţele şi standardele de performanţã ale modulelor pentru care solicitã evaluare iniţialã. Candidatul este informat cu privire la metodele de evaluare care vor fi utilizate;
e) în funcţie de rezultatul analizei, dirigintele recomandã candidatului sã participe sau sã nu participe la procesul de evaluare. Decizia de a participa la procesul de evaluare aparţine candidatului care menţioneazã în cererea depusã modulele pentru care solicitã evaluare iniţialã;
f) în vederea evaluãrii competenţelor profesionale corespunzãtoare unei calificãri profesionale, fiecãrui candidat îi este repartizat un cadru didactic de specialitate, membru evaluator din cadrul comisiei de evaluare a competenţelor profesionale (denumit în continuare evaluator), care rãspunde de punerea în aplicare a întregului proces de evaluare. Înainte de intrarea în procesul de evaluare propriu-zis, candidatul analizeazã, asistat de evaluator, propria performanţã profesionalã, în raport cu conţinutul standardului de pregãtire profesionalã, în cadrul unui interviu, care se finalizeazã cu completarea unei fişe de autoevaluare. Evaluatorul explicã şi detaliazã, la cerere, conţinutul şi prevederile standardului de pregãtire profesionalã. În funcţie de rezultatul autoevaluãrii, evaluatorul recomandã candidatului sã participe la procesul de evaluare, pentru întregul standard sau pentru o parte a acestuia, ori sã nu participe la procesul de evaluare. Decizia de a participa la procesul de evaluare aparţine candidatului, care menţioneazã în cererea depusã unitãţile de competenţã pentru care doreşte sã fie evaluat din lista unitãţilor de competenţã ale standardului pus la dispoziţia sa de cãtre evaluator. Evaluatorul prezintã candidatului metodele de evaluare care vor fi utilizate şi stabileşte programul de desfãşurare a procesului de evaluare, de comun acord cu candidatul. Programul stabilit de evaluator cu candidatul este comunicat centrului autorizat sau comisiei de evaluare din unitatea de învãţãmânt, în scopul aprobãrii de cãtre aceasta;
g) elevul (candidatul) înscris în Programul "A doua şansã" pentru învãţãmântul secundar inferior nu poate solicita evaluare iniţialã pentru un modul pe care l-a parcurs deja în cadrul programului sau pentru un modul care tocmai s-a încheiat, fãrã ca acesta sã-l fi parcurs.
3.2. Repere pentru evaluarea şi recunoaşterea competenţelor dobândite anterior pe cãi nonformale şi informale
Procesul de evaluare şi de recunoaştere a competenţelor dobândite anterior pe cãi nonformale şi informale se raporteazã la standardele de performanţã, pentru educaţia de bazã, şi la standardele de pregãtire profesionalã, pentru pregãtirea profesionalã.
Evaluarea competenţelor profesionale se efectueazã în raport cu criteriile de performanţã descrise în standardele de pregãtire profesionalã.
3.3. Organizarea procesului de evaluare şi de recunoaştere a competenţelor dobândite anterior pe cãi nonformale şi informale
1. Organizarea procesului de evaluare şi de recunoaştere a competenţelor dobândite anterior pe cãi nonformale şi informale este efectuatã de cãtre:
a) comisia de evaluare de la nivelul unitãţii de învãţãmânt, pentru evaluarea modulelor educaţiei de bazã;
b) centrul de evaluare şi certificare a competenţelor profesionale obţinute pe alte cãi decât cele formale, autorizat de cãtre Consiliul Naţional de Formare Profesionalã a Adulţilor (C.N.F.P.A.) sau de cãtre evaluatori de competenţe profesionale, certificaţi de C.N.F.P.A., conform procedurii legale aprobate prin Ordinul ministrului educaţiei şi cercetãrii şi al ministrului muncii, solidaritãţii sociale şi familiei nr. 4.543/468/2004 pentru aprobarea Procedurii de evaluare şi certificare a competenţelor profesionale obţinute pe alte cãi decât cele formale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. În cazul în care evaluarea nu se poate face, din motive întemeiate, de cãtre un centru autorizat de cãtre C.N.F.P.A. sau de cãtre evaluatori de competenţe profesionale certificaţi de cãtre C.N.F.P.A., aceasta se va realiza de cãtre comisia de evaluare din unitatea de învãţãmânt, care are în componenţã doi membri, cadre didactice de specialitate - discipline tehnologice.
2. Elevul (candidatul) poate solicita aplicarea procedurii de evaluare şi de recunoaştere a competenţelor dobândite anterior pe cãi nonformale şi informale, astfel:
a) pentru educaţia de bazã, pentru unul, mai multe sau toate modulele;
b) pentru pregãtirea profesionalã, pentru unul, mai multe sau toate modulele din curriculumul TVET specific unei calificãri profesionale, respectiv pentru una, mai multe sau toate unitãţile de competenţã ale unui standard de pregãtire profesionalã.
3. Dovezile de competenţã rezultate pe parcursul evaluãrii sunt analizate şi judecate de comisia de evaluare/evaluator, în raport cu cerinţele standardului de performanţã/standardului de pregãtire profesionalã.
4. Evaluarea în vederea recunoaşterii competenţelor dobândite anterior pe cãi nonformale şi informale se face în cadrul evaluãrii iniţiale - înainte de debutul modulelor corespunzãtoare unui an de studiu - şi se adreseazã tuturor elevilor care considerã cã deţin competenţele necesare promovãrii unui modul, anterior parcurgerii acestuia.
3.4. Termene pentru procesul de evaluare şi de recunoaştere a competenţelor dobândite anterior pe cãi nonformale şi informale
a) Competenţele dobândite anterior pe cãi nonformale şi informale, atât pentru educaţia de bazã, cât şi pentru pregãtirea profesionalã, se desfãşoarã, conform unui grafic stabilit, în cadrul sesiunilor de evaluare iniţialã.
b) Competenţele dobândite anterior pe cãi nonformale şi informale, atât pentru educaţia de bazã, cât şi pentru pregãtirea profesionalã, sunt evaluate în oricare dintre sesiunile speciale de evaluare alocate, înainte de începerea predãrii modulului/modulelor pentru care se solicitã evaluarea.
c) Durata procesului de evaluare a competenţelor profesionale se stabileşte de cãtre fiecare centru, respectiv unitate de învãţãmânt, în funcţie de specificul şi de complexitatea ocupaţiei/calificãrii, fãrã a se depãşi o sãptãmânã, în cadrul unei planificãri realizate de cãtre comisia de evaluare, în funcţie de numãrul solicitãrilor şi de specificul calificãrilor profesionale.
d) Evaluarea competenţelor profesionale se poate face în oricare dintre sesiunile de evaluare organizate de unitatea de învãţãmânt, anterior debutului modulelor pentru care se realizeazã pregãtirea profesionalã.
3.5. Alocarea creditelor în urma aplicãrii procedurii de evaluare şi de recunoaştere a competenţelor dobândite anterior pe cãi nonformale şi informale
a) Pentru educaţia de bazã, numãrului de credite se alocã conform planului-cadru pentru modulul/modulele respectiv/ respective.
b) Pentru pregãtirea profesionalã se estimeazã numãrul de credite pentru modulul de culturã de specialitate, în funcţie de numãrul de ore alocate în curriculum, din numãrul total de credite al blocului de module de pregãtire profesionalã al fiecãrui an, conform planului-cadru.
c) În cazul recunoaşterii doar a unor competenţe din cadrul unor unitãţi de competenţã/module (valabil numai pentru pregãtirea profesionalã), se estimeazã valoarea creditului pentru competenţa individualã recunoscutã în raport cu numãrul de competenţe al unitãţii şi cu valoarea totalã a creditului unitãţii din care aceasta face parte.
3.6. Încheierea mediei modulelor echivalate
a) Media unui modul din cadrul programului, care este promovat, pentru care se recunosc competenţele prin evaluare şi care nu va mai fi parcurs de elev în cadrul programului, va fi calculatã ca medie aritmeticã a notelor obţinute la probele de evaluare aplicate.
b) Pentru pregãtirea profesionalã, pentru ca un modul din curriculumul TVET sã fie considerat promovat, trebuie sã i se recunoascã candidatului toate competenţele agregate acelui modul.
c) Media obţinutã la evaluare devine media modulului respectiv.
d) Notele din adeverinţa de competenţe primitã de cãtre persoanele care beneficiazã de recunoaştere parţialã a modulelor/unitãţilor de competenţã vor intra în alcãtuirea mediei modulului (pentru a atesta finalizarea şi promovarea programului) alãturi de notele obţinute pe parcurs de cãtre candidat la evaluarea din cadrul modulelor din programul individualizat de pregãtire. Pentru pregãtirea profesionalã se aplicã media aritmeticã a notelor obţinute la evaluarea competenţelor incluse în lista unitãţilor de competenţã relevante pentru modul.
3.7. Elaborarea instrumentelor de evaluare în vederea evaluãrii competenţelor dobândite anterior pe cãi nonformale şi informale
1. În cazul educaţiei de bazã, pentru evaluarea competenţelor dobândite anterior pe cãi nonformale şi informale, instrumentele de evaluare sunt elaborate de cãtre profesorii de specialitate de la modulele corespunzãtoare.
2. Pentru evaluarea competenţelor profesionale dobândite anterior pe cãi nonformale şi informale, instrumentele de evaluare sunt elaborate, pe baza standardelor de pregãtire profesionalã, dupã caz, de cãtre:
a) centrul de evaluare şi certificare a competenţelor profesionale obţinute pe alte cãi decât cele formale, autorizat de cãtre C.N.F.P.A.;
b) evaluatorul de competenţe profesionale, certificat de cãtre C.N.F.P.A;
c) cadrele didactice de specialitate - discipline tehnologice din cadrul comisiei de evaluare de la nivelul unitãţii de învãţãmânt.
3. Fiecare centru de evaluare/evaluator de competenţe profesionale/comisie de evaluare stabileşte modalitatea concretã de evaluare, astfel încât metodele aplicate sã conducã cu consecvenţã la demonstrarea competenţei în ansamblul ei.
3.8. Documente care atestã obţinerea recunoaşterii, în urma aplicãrii procedurii de evaluare şi de recunoaştere a competenţelor dobândite anterior pe cãi nonformale şi informale
Elevul (candidatul) este informat cã i se elibereazã adeverinţã de modul (şi este eliminatã obligativitatea parcurgerii modulului) dacã toate competenţele relevante pentru modul sunt recunoscute, în urma aplicãrii procedurii de evaluare şi de recunoaştere. În adeverinţa de modul se consemneazã media modulului şi numãrul de credite obţinute.
În cazul în care lista competenţelor relevante pentru un modul din cadrul pregãtirii profesionale include competenţe din diferite unitãţi de competenţã, eliberarea adeverinţei de modul este condiţionatã de demonstrarea tuturor acestor competenţe.
Elevul (candidatul) este informat cã, în cazul pregãtirii profesionale, el poate beneficia de recunoaşterea parţialã a unui modul/unitãţi de competenţã, adicã numai de o parte a competenţelor agregate unui modul sau incluse în unitatea de competenţã. Candidatul primeşte în urma recunoaşterii parţiale o adeverinţã de competenţe în care sunt consemnate notele obţinute pentru fiecare competenţã în parte, indicându-se modulul şi unitatea de competenţã în care este inclusã competenţa. Decizia privind competenţa candidatului se stabileşte pentru fiecare competenţã pentru care a fost evaluat candidatul. Dovezile de competenţã rezultate pe parcursul evaluãrii sunt analizate şi apreciate de cãtre comisia de evaluare/evaluator, în raport cu cerinţele standardului de pregãtire profesionalã.
3.9. Înregistrarea rezultatelor evaluãrii şi recunoaşterii competenţelor dobândite anterior pe cãi nonformale şi informale
1. Unitãţile de învãţãmânt pãstreazã, pentru fiecare elev (candidat) evaluat, respectând condiţiile legale de arhivare a actelor de studii, urmãtoarele documente:
a) cererea de înscriere în procesul de evaluare şi de recunoaştere a competenţelor dobândite anterior pe cãi nonformale şi informale;
b) dosarul de evaluare şi de recunoaştere a competenţelor dobândite anterior pe cãi nonformale şi informale, împreunã cu dovezile de competenţã colectate.
2. Dosarul de evaluare şi recunoaştere a competenţelor dobândite anterior pe cãi nonformale şi informale include:
a) elementele de identificare: numele candidatului, denumirea calificãrii profesionale, numele evaluatorului, unitatea de învãţãmânt, data susţinerii fiecãrei evaluãri;
b) lista modulelor/unitãţilor de competenţã la care se face evaluarea;
c) seturile de probe de evaluare, testele administrate candidatului (întrebãri specifice pentru testul scris şi oral, activitãţile realizate la o simulare sau demonstraţie structuratã ori urmãrite la observarea directã, tema de proiect şi detaliile tehnice necesare realizãrii acestuia, fişa de autoevaluare completatã);
d) dovezile de competenţã care rezultã din aplicarea probelor;
e) fişa de înregistrare a rezultatelor;
f) feed-backul din partea candidatului referitor la modul de îndrumare şi de manifestare a evaluatorului, la modul de derulare a întregului proces de evaluare, la accesul la materiale şi documentaţie.
3.10. Valorificarea recunoaşterii competenţelor profesionale obţinute pe cãi nonformale şi informale
1. Prin evaluarea şi recunoaşterea tuturor competenţelor profesionale, din toate unitãţile de competenţã tehnicã generalã şi specializatã, participantul în Programul "A doua şansã" pentru învãţãmântul secundar inferior nu mai parcurge modulele de specialitate din anii II, III şi IV; la instruirea practicã comasatã poate sã se prezinte la o parte din orele alocate, în vederea pregãtirii pentru susţinerea examenului pentru certificarea competenţelor profesionale.
2. Recunoaşterea anumitor competenţe din standardul de pregãtire profesionalã atrage eliminarea din programul individualizat de pregãtire al elevului respectiv a competenţelor şi a conţinuturilor aferente, selectate din "Tabelul de corelare a competenţelor şi conţinuturilor" din curriculumul de specialitate. Conţinuturile pe care candidatul le mai are de parcurs însumeazã un numãr total de ore care vor fi distribuite, începând cu anul II, astfel încât candidatul se poate afla în una din urmãtoarele situaţii:
a) finalizeazã şi promoveazã modulele/conţinuturile din modulele rãmase, conform programului individualizat de pregãtire, la sfârşitul anului II;
b) finalizeazã şi promoveazã modulele/conţinuturile din modulele rãmase, conform programului individualizat de pregãtire, la sfârşitul anului III;
c) finalizeazã şi promoveazã modulele/conţinuturile din modulele rãmase, conform programului individualizat de pregãtire, în timpul anului IV.
Participanţii din cadrul Programului "A doua şansã" pentru învãţãmântul secundar inferior, care au obţinut nivelul 1 de calificare, recunoscut la nivel naţional, în urma finalizãrii unui program de formare profesionalã continuã oferit de cãtre un furnizor de formare profesionalã autorizat conform legii, au posibilitatea fie sã urmeze Programul " A doua şansã" pentru învãţãmântul secundar inferior, fãrã pregãtirea de specialitate şi fãrã instruirea practicã comasatã, fie sã opteze pentru o calificare profesionalã de nivel 1, caz în care beneficiazã de pregãtire profesionalã dupã un program individualizat de pregãtire.
CAP. IV
Procesul de evaluare şi de recunoaştere a competenţelor dobândite pe parcursul programului
4. 1. Caracteristici generale
Procesul de evaluare şi de recunoaştere a competenţelor dobândite pe parcursul programului are urmãtoarele caracteristici:
a) este un proces organizat flexibil; elevii (candidaţii) înscrişi în Programul "A doua şansã" pentru învãţãmântul secundar inferior parcurg module ale educaţiei de bazã, conform planuluicadru pentru Programul "A doua şansã" pentru învãţãmântul secundar inferior, şi module ale curriculumului de specialitate (TVET) pentru o anume calificare de nivel 1 solicitatã şi sunt evaluaţi în vederea recunoaşterii competenţelor, în momente diferite;
b) este un proces transparent; candidatul este informat cu privire la modul de desfãşurare a evaluãrii, dupã înscriere, în perioada de iniţiere şi orientare.
4.2. Repere pentru evaluarea şi recunoaşterea competenţelor dobândite pe parcursul programului
Elevii înscrişi în Programul "A doua şansã" pentru învãţãmântul secundar inferior, în urma parcurgerii modulelor, vor fi evaluaţi în vederea recunoaşterii competenţelor dobândite pe parcurs, pe baza standardelor de performanţã, în cazul educaţiei de bazã, şi a standardului de pregãtire profesionalã, în cazul pregãtirii profesionale.
Evaluarea competenţelor dobândite pe parcursul programului este efectuatã de cãtre profesorul de specialitate de la modul.
4.3. Posibilitãţi de evaluare a competenţelor dobândite pe parcursul programului
Formele de evaluare utilizate în cadrul Programului "A doua şansã" pentru învãţãmântul secundar inferior pentru evaluarea competenţelor dobândite pe parcursul programului sunt:
a) evaluare cu rol de diagnozã, pentru modulele educaţiei de bazã;
b) evaluarea curentã;
c) evaluarea finalã de modul;
d) evaluare finalã de an.
4.4. Termene pentru procesul de evaluare şi recunoaştere a competenţelor dobândite pe parcursul programului
a) Pentru competenţele dobândite pe parcursul programului, evaluarea curentã se realizeazã atât pentru educaţia de bazã, cât şi pentru pregãtirea profesionalã, în cadrul sãptãmânilor de curs.
b) Evaluarea finalã de modul (unde este cazul), evaluarea finalã de an şi evaluarea cu rol de diagnozã se realizeazã conform intervalelor stabilite la art. 13 şi 19 din metodologie.
c) Modulele restante din toţi anii de studiu (într-o proporţie mai micã decât 25% pentru fiecare an) pot fi evaluate în cadrul sesiunilor de evaluare organizate anual sau în perioada în care se poate acorda sprijinul suplimentar, conform prevederilor din anexa nr. 3 b).
4. 5. Alocarea creditelor în urma aplicãrii procedurii de evaluare şi de recunoaştere a competenţelor dobândite pe parcursul programului
a) Evaluarea competenţelor dobândite pe parcursul programului se finalizeazã prin alocarea unui numãr de credite corespunzãtor fiecãrui modul, din totalul celor 60 de credite alocate Programului "A doua şansã" pentru învãţãmântul secundar inferior, dintre care 30 de credite alocate educaţiei de bazã şi alte 30 de credite alocate pregãtirii profesionale.
b) Creditele sunt acumulate de cãtre fiecare elev (candidat) potrivit numãrului de credite alocat modulelor prin planul-cadru de învãţãmânt.
c) Numãrul de credite pentru fiecare modul din curriculumul TVET este estimat, în baza numãrului de ore alocat, din numãrul total de credite al blocului de module de pregãtire profesionalã, al fiecãrui an de studiu, conform planului-cadru de învãţãmânt.
d) Pentru a aloca unui candidat numãrul de credite corespunzãtor unui modul, procedura de evaluare trebuie sã se finalizeze cu promovarea modulului.
4. 6. Încheierea mediei modulelor parcurse
a) Pentru ca procesul de evaluare sa fie transparent, profesorul de specialitate trebuie sã informeze elevul referitor la standardele de performanţã/standardele de pregãtire profesionalã la care se raporteazã în acest proces; elevul este informat şi despre procedura de evaluare şi de obţinere a creditelor.
b) Media la modulele studiate pe parcursul programului, pentru modulele educaţiei de bazã, se calculeazã ca medie ponderatã, din care 30% este ponderea notelor acordate pe parcurs, 20% ponderea portofoliului elaborat pentru modulul respectiv şi 50% nota acordatã la evaluarea finalã a modulului. Calculul mediei modulelor frecventate se realizeazã astfel: