Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
METODOLOGIE din 28 martie 2023 privind organizarea şi desfăşurarea grupelor de acomodare pentru dobândirea de noţiuni de limbă, cultură şi civilizaţie românească de către elevii care nu au fost înscrişi în sistemul de învăţământ din România în ultimii doi ani
EMITENT: Ministerul Educaţiei PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 310 din 12 aprilie 2023
──────────
Aprobată prin ORDINUL nr. 3.899 din 28 martie 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 309 din 12 aprilie 2023.
──────────
CAP. I
Înscrierea elevilor
ART. 1
Prezenta metodologie se aplică elevilor ai căror părinţi sau reprezentanţi legali au solicitat înscrierea în sistemul de învăţământ preuniversitar românesc şi care nu au parcurs ultimii doi ani şcolari anteriori acestei solicitări în România.
ART. 2
Unul dintre părinţii sau reprezentanţii legali ai elevilor menţionaţi la art. 1 are dreptul să solicite, prin depunerea unei cereri la inspectoratul şcolar judeţean, respectiv la Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti, denumite în continuare ISJ/ISMB, participarea elevului la grupe de acomodare în cadrul cărora sunt predate noţiuni de limbă, cultură şi civilizaţie românească, denumite în continuare grupe de acomodare.
ART. 3
Inspectoratele şcolare vor pune la dispoziţia părinţilor/reprezentanţilor legali care solicită participarea elevului la grupe de acomodare un model de cerere care să cuprindă informaţii în vederea alegerii grupei şi unităţii de învăţământ la care să se desfăşoare cursurile, cum ar fi adresa de domiciliu a elevului, unitatea de învăţământ frecventată de elev, intervalele de timp în care poate participa la cursurile de acomodare.
CAP. II
Constituirea grupelor de acomodare
ART. 4
Desemnarea unităţilor de învăţământ la care se face repartizarea elevilor pentru care s-a solicitat înscrierea în grupe de acomodare şi stabilirea formei de organizare şi desfăşurare a cursurilor revin inspectoratului şcolar, în baza unei analize a solicitărilor existente şi a resurselor disponibile.
ART. 5
Grupele de acomodare se constituie, de regulă, la începutul anului şcolar. În cazul în care se constată creşterea numărului de elevi veniţi pe parcursul unui an şcolar, astfel încât ar deveni imposibilă înscrierea acestora în grupele existente, în condiţiile actualei metodologii, inspectoratele şcolare pot decide constituirea de grupe de acomodare noi pe parcursul anului şcolar.
ART. 6
(1) Grupele de acomodare sunt constituite, în medie, din 11 elevi, dar nu mai puţin de 8 elevi şi nu mai mult de 14 elevi.
(2) În cazuri justificate, cu avizul şi la propunerea ISJ/ISMB, Ministerul Educaţiei poate aproba organizarea de grupe al căror efectiv depăşeşte numărul maxim sau este sub numărul minim de participanţi prevăzut la alin. (1), astfel încât să fie asigurat dreptul de participare la grupele de acomodare pentru solicitanţi.
(3) Elevii pot fi organizaţi în cadrul a 3 grupe/categorii de vârstă/niveluri de studiu, ţinându-se cont de nivelul iniţial de cunoaştere a limbii, culturii şi civilizaţiei româneşti de către elevi, după cum urmează:
a) grupa/categoria de vârstă 6-10 ani/nivelul învăţământului primar;
b) grupa/categoria de vârstă 11-14 ani/nivelul învăţământului gimnazial;
c) grupa/categoria de vârstă 15-18 ani/nivelul învăţământului liceal.
CAP. III
Organizarea şi conţinutul cursurilor
ART. 7
(1) Fiecare grupă de acomodare, respectiv fiecare elev înscris beneficiază de două ore de curs pe săptămână, pe durata întregului an şcolar, cu respectarea structurii anului şcolar respectiv.
(2) Fiecare elev înscris la grupa de acomodare poate beneficia de cursul de două ore pe săptămână, pe durata anului şcolar în care a început frecventarea cursului şi pe durata anului şcolar următor, dacă înscrierea şi participarea acestuia nu s-au realizat de la începutul anului şcolar, astfel încât numărul total de ore de curs de care are dreptul să beneficieze să fie de cel puţin 72 de ore.
ART. 8
(1) Forma de organizare şi desfăşurare a cursurilor poate fi cu prezenţă fizică/faţă în faţă, online sau în format hibrid. Forma de organizare şi desfăşurare se stabileşte de către inspectoratul şcolar, în baza unei analize şi a consultării unităţilor de învăţământ preuniversitar care organizează cursul, ţinând cont de situaţia elevilor care sunt înscrişi în cadrul grupelor şi de resursele unităţilor de învăţământ preuniversitar, astfel încât să permită participarea tuturor elevilor înscrişi la cursuri.
(2) Propunerea privind orarul cursului fiecărei grupe de acomodare este elaborată la nivelul unităţilor de învăţământ desemnate să organizeze cursurile şi este transmisă spre avizare către inspectoratul şcolar. În urma avizului primit din partea inspectoratului şcolar, directorul unităţii de învăţământ preuniversitar desemnate să organizeze cursurile o propune spre aprobare consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ.
ART. 9
(1) Cursurile grupelor de acomodare se desfăşoară după o programă elaborată de către Centrul Naţional de Politici şi Evaluare în Educaţie în colaborare cu Institutul Limbii Române, aprobată prin ordin al ministrului educaţiei. Programa este aprobată prin ordin de ministru şi se postează pe site-ul structurilor specializate din subordinea/ale Ministerului Educaţiei cu atribuţii în domeniul curriculumului.
(2) Cursurile grupelor de acomodare se desfăşoară cu utilizarea materialelor didactice realizate de către profesori în baza programei menţionate la alin. (1), astfel încât să permită adaptarea la particularităţile elevilor, respectiv la nivelurile iniţiale de cunoaştere a limbii, culturii şi civilizaţiei româneşti, precum şi la nevoile diferite ale elevilor care participă la curs.
CAP. IV
Dispoziţii finale
ART. 10
Cursurile sunt susţinute, de regulă, de către cadre didactice care deţin diploma de studii superioare absolvite în specializarea „Limba şi literatura română“.
ART. 11
Inspectoratul şcolar numeşte un inspector responsabil cu organizarea acestor grupe, crearea unei baze de date cu beneficiarii acestor cursuri şi grupele constituite, precum şi cu monitorizarea şi consilierea activităţii cadrelor didactice care susţin cursurile.
ART. 12
Ministerul Educaţiei poate organiza, în parteneriat cu Institutul Limbii Române şi/sau alte organizaţii, activităţi de formare a profesorilor care predau cursul de la grupele de acomodare şi schimburi de experienţă ale acestora cu profesorii care predau cursul de Limbă, cultură şi civilizaţie românească în şcoli din străinătate, potrivit Hotărârii Guvernului nr. 454/2008 pentru aprobarea Proiectului Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului privind predarea cursului de Limbă, cultură şi civilizaţie românească în unităţi de învăţământ din state membre ale Uniunii Europene.
ART. 13
Profesorii care susţin cursul la grupele de acomodare vor beneficia, cu prioritate, de accesul la activităţi de formare în domeniul predării limbii, culturii şi civilizaţiei româneşti.
ART. 14
(1) Retribuţia profesorilor care predau la grupele de acomodare se face prin plata cu ora/cumul, în condiţiile legii.
(2) Plata profesorilor care predau la grupele de acomodare se face din bugetele unităţilor de învăţământ care organizează cursul, în condiţiile legii.
------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: