Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ART. 1 Tariful de utilizare a infrastructurii feroviare publice, denumit în continuare TUI, reprezintã suma plãtitã de cãtre operatorul de transport feroviar, denumit în continuare OTF, pentru punerea la dispoziţie a infrastructurii feroviare prin asigurarea setului minim de prestaţii pentru circulaţia trenurilor aparţinând OTF şi accesul prin intermediul reţelei la infrastructurile de servicii şi serviciile furnizate în conformitate cu prevederile <>art. 5 din Ordonanţa Guvernului nr. 89/2003 privind alocarea capacitãţilor de infrastructurã feroviarã şi tarifarea utilizãrii infrastructurii feroviare, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 8/2004 , cu modificãrile ulterioare. ART. 2 Pentru infrastructura feroviarã publicã administratã de Compania Naţionalã de Cãi Ferate "C.F.R." - S.A., denumitã în continuare C.RR., calculul şi încasarea TUI revin în sarcina C.F.R., în calitate de administrator al infrastructurii feroviare, în conformitate cu prevederile <>art. 4 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 89/2003 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 8/2004 , cu modificãrile ulterioare. ART. 3 TUI se aplicã în mod nediscriminatoriu pentru toţi OTF pentru condiţii similare de transport în conformitate cu prevederile <>art. 4 alin. (6) din Ordonanţa Guvernului nr. 89/2003 , cu modificãrile ulterioare. ART. 4 Metodologia de calcul a TUI se bazeazã pe urmãtoarele elemente tarifare: a) distanţa parcursã de tren; b) tonajul brut al trenului; c) tipul de trafic: marfã sau cãlãtori; d) ruta de circulaţie; e) clasa secţiei de circulaţie şi dotarea cu sisteme de electrificare pentru asigurarea curentului de tracţiune. ART. 5 TUI se calculeazã şi se aplicã pentru fiecare tren circulat, pe baza elementelor prevãzute la art. 4. ART. 6 Secţiile de circulaţie ale infrastructurii feroviare publice se împart pe clase pe baza caracteristicilor tehnice ale fiecãrei secţii, conform tabelului nr. 1 - Clasificarea secţiilor de circulaţie, astfel: Tabelul nr. 1 Clasificarea secţiilor de circulaţie
┌────────────────────────────────────────────────────────────┬───────────────┐
│ │ Regimul │
│ │de vitezã(km/h)│
├────────────────────────────────────────────────────────────┼───────┬───────┤
│ Clasa secţiei de circulaţie │ de la │ la │
├────────────────────────────────────────────────────────────┼───────┼───────┤
│ A │ 121 │ 200 │
├────────────────────────────────────────────────────────────┼───────┼───────┤
│ B │ 101 │ 120 │
├────────────────────────────────────────────────────────────┼───────┼───────┤
│ C │ 61 │ 100 │
├────────────────────────────────────────────────────────────┼───────┼───────┤
│ D │ 0 │ 60 │
├────────────────────────────────────────────────────────────┼───────┼───────┤
│ E │ 0 │ 60 │
│ Pentru linii cu trafic exclusiv de marfã │ │ │
├────────────────────────────────────────────────────────────┼───────┼───────┤
│ R │ │ │
│ Pentru linii cu trafic redus: volum de circulaţie │ - │ - │
│ mai mic de 5 trenuri pe zi │ │ │
├────────────────────────────────────────────────────────────┼───────┼───────┤
│ I │ │ │
│ Pentru linii cu ecartament îngust │ - │ - │
└────────────────────────────────────────────────────────────┴───────┴───────┘
ART. 7 (1) Lista cu încadrarea secţiilor de circulaţie pe clase este elaboratã de C.F.R. şi se include în contractul de activitate al companiei naţionale care administreazã infrastructura feroviarã, încheiat cu Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, conform prevederilor <>art. 23 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe cãile ferate române şi reorganizarea Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Române, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 89/1998 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. (2) Lista prevãzutã la alin. (1) se actualizeazã în situaţia în care încadrarea unor secţii de circulaţie în categoriile prevãzute la art. 6 nu mai corespunde datoritã modificãrii caracteristicilor tehnice ale acestora. ART. 8 Pentru stabilirea tarifului pentru fiecare categorie de linie, în conformitate cu prevederile <>art. 7 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 89/2003 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 8/2004 , cu modificãrile ulterioare, se va avea în vedere costul direct rezultat din exploatarea trenurilor, care se repartizeazã corespunzãtor tipului de trafic de marfã sau cãlãtori, dupã cum urmeazã: a) costuri fixe în funcţie de trasa folositã, reprezentând costuri cu conducerea circulaţiei pe liniile infrastructurii feroviare publice; b) costuri variabile în funcţie de masa brutã a trenului, reprezentând costuri cu întreţinerea şi funcţionarea infrastructurii feroviare publice. ART. 9 (1) Elementele tarifare de bazã aplicabile pentru determinarea TUI sunt conform tabelului nr. 2 - Elementele tarifare de bazã pentru TUI, dupã cum urmeazã: Tabelul nr. 2 Elemente tarifare de bazã pentru TUI
┌─────────────────────────────────────────┬──────────────────────────────────┐
│Elemente tarifare de bazã pentru TUI │ Tarif de bazã │
├─────────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────┤
│Elemente tarifare în funcţie de tonajul │ │
│ trenului │ │
├─────────────────────────────────────────┼────┬────┬────┬────┬────┬────┬────┤
│Clasa secţiei de circulaţie │ A │ B │ C │ D │ E │ R │ I │
├─────────────────────────────────────────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┤
│Secţii electrificate │Ttse│Ttse│Ttse│Ttse│Ttse│Ttse│Ttse│
├─────────────────────────────────────────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┤
│Secţii neelectrificate │Ttsn│Ttsn│Ttsn│Ttsn│Ttsn│Ttsn│Ttsn│
├─────────────────────────────────────────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┤
│Tonaj minin │Tmin│Tmin│Tmin│Tmin│Tmin│Tmin│Tmin│
├─────────────────────────────────────────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┤
│Factor de tonaj │ Ft │ Ft │ Ft │ Ft │ Ft │ Ft │ Ft │
├─────────────────────────────────────────┼────┴────┴────┴────┴────┴────┴────┤
│Elemente tarifare în funcţie de │ Tarif pe tren-kilometru │
│distanţa parcursã │ în funcţie de distanţã │
│ │ (lei/tren-km) │
├─────────────────────────────────────────┼────┬────┬────┬────┬────┬────┬────┤
│Clasa secţiei de circulaţie │ A │ B │ C │ D │ E │ R │ I │
├─────────────────────────────────────────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┤
│Circulaţie │ Tc │ Tc │ Tc │ Tc │ Tc │ Tc │ Tc │
└─────────────────────────────────────────┴────┴────┴────┴────┴────┴────┴────┘
Elementele tarifare de bazã din tabel au urmãtoarea semnificaţie: Ttse - reprezintã tariful în funcţie de tonaj pentru fiecare clasã de secţii electrificate şi nu include valoarea energiei electrice de tracţiune; Ttsn - reprezintã tariful în funcţie de tonaj pentru fiecare clasã de secţii neelectrificate; Tmin - reprezintã tonajul brut al trenului începând de la care se aplicã factorul de tonaj; Ft - factorul de tonaj reprezintã un coeficient de corecţie care se aplicã la tonajul brut al trenului; Tc - reprezintã tariful pentru circulaţie în funcţie de distanţã pentru fiecare clasã de secţii. (2) Valoarea TUI pentru un tren care parcurge o rutã de circulaţie se calculeazã prin suma tarifelor pentru fiecare distanţã parcursã pe o secţie de circulaţie (TUI secţie), în funcţie de clasa acesteia, aplicând urmãtoarea formulã:
TUI = Σ TUI secţie,
unde:
TUI secţie = TUI tonaj + TUI circulaţie,
iar: * TUI tonaj - reprezintã tariful pentru utilizarea infrastructurii feroviare pe o clasã de secţie de circulaţie în funcţie de distanţa parcursã şi existenţa sistemului de electrificare, precum şi de tonajul ponderat al trenului şi se calculeazã cu formula:
TUI tonaj = (km x Tts) + [(Tonaj brut - Tmin) x Ft x km x Tts],
unde: km = numãrul de km parcurşi pe secţia de circulaţie; Tts = Ttse, dacã secţia este electrificatã; Ft = 0 pentru trenurile cu tonaj brut mai mic decât Tmin; Tts = Ttsn, dacã secţia este neelectrificatã; Tonaj brut = tonajul brut al trenului conform formularului "Arãtarea vagoanelor", inclusiv locomotivele în acţiune sau tonajul locomotivelor sau automotoarelor în cazul circulaţiei fãrã material rulant tractat; * TUI circulaţie - reprezintã tariful pentru conducerea circulaţiei în funcţie de distanţa parcursã şi se calculeazã cu formula:
TUI circulaţie = km x Tc,
unde: km = numãrul de km parcurşi pe secţia de circulaţie. ART. 10 Valoarea elementelor tarifare de bazã va fi determinatã de C.F.R. pentru fiecare clasã de secţie de circulaţie şi pe tip de trafic de marfã sau cãlãtori şi va fi prevãzutã în contractul de activitate împreunã cu modul de aplicare a TUI. ART. 11 (1) TUI va fi calculat de C.F.R. prin mijloace informatice proprii, pe baza datelor furnizate de sistemele specifice de urmãrire a circulaţiei trenurilor. (2) Situaţia detaliatã a trenurilor circulate va fi prezentatã lunar fiecãrui OTF în vederea analizãrii, convenirii şi avizãrii acesteia în condiţiile stabilite în contractul de acces prevãzut la <>art. 18 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 12/1998 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 89/1998 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. ART. 12 În contractul de acces se vor menţiona trasele alocate OTF, precum şi metodologia de determinare a TUI. ART. 13 (1) În scopul utilizãrii eficiente a infrastructurii feroviare, C.F.R. poate aplica tarife pentru asigurarea respectãrii utilizãrii eficiente a traselor alocate în conformitate cu prevederile <>art. 12 din Ordonanţa Guvernului nr. 89/2003 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 8/2004 , cu modificãrile ulterioare. (2) Lista denumirii tarifelor prevãzute la alin. (1) va fi prevãzutã în contractul de activitate. ART. 14 (1) Dupã aprobarea elementelor tarifare de bazã prevãzute la art. 9 şi a listei cu încadrarea secţiilor de circulaţie pe clase, prevãzutã la art. 7, C.F.R. va pune la dispoziţia OTF cu care a încheiat contract de acces un sistem pentru calcularea TUI. (2) Sistemul de calcul prevãzut la alin. (1) nu garanteazã însã alocarea trasei. ----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.