Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
METODOLOGIE din 27 mai 2020 pentru echivalarea/recunoaşterea nivelurilor de competenţă din cadrul probelor de evaluare a competenţelor lingvistice şi digitale - examenul de bacalaureat naţional 2020
EMITENT: Ministerul Educaţiei şi Cercetării PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 450 din 28 mai 2020
──────────
Aprobată prin ORDINUL nr. 4.341 din 27 mai 2020, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 450 din 28 mai 2020.
──────────
ART. 1
Prezenta metodologie reglementează echivalarea/ recunoaşterea nivelurilor de competenţă din cadrul probelor de evaluare a competenţelor lingvistice şi digitale la examenul de bacalaureat naţional 2020.
ART. 2
În sensul prezentei metodologii, următorii termeni se definesc după cum urmează:
a) probe de evaluare a competenţelor lingvistice şi digitale - una dintre probele de evaluare a competentelor lingvistice de comunicare orală în limba română (proba A), de evaluare a competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă - pentru elevii care au urmat studiile liceale într-o limbă a minorităţilor naţionale (proba B), proba de evaluare a competenţelor lingvistice într-o limbă de circulaţie internaţională studiată pe parcursul învăţământului liceal (proba C), proba de evaluare a competenţelor digitale (proba D);
b) nivelul de competenţă lingvistică de comunicare orală în limba română/limba maternă - gradul de utilizare a limbii române/limbii materne; nivelurile de competenţă lingvistică de comunicare orală în limba română/limba maternă sunt, în ordine: utilizator mediu, utilizator avansat şi utilizator experimentat;
c) nivel unic de competenţă - ansamblul competenţelor de înţelegere a textului audiat, înţelegere a textului citit, interacţiune orală, producere de mesaje orale şi producere de mesaje scrise, prevăzute în Cadrul european comun de referinţă pentru limbi, pentru care se acordă acelaşi nivel de competenţă lingvistică;
d) nivel de competenţă digitală - gradul de formare/dezvoltare a competenţelor digitale acordat în baza unui anumit punctaj.
ART. 3
(1) Nivelul de competenţă lingvistică de comunicare orală în limba română/în limba maternă la examenul de bacalaureat naţional 2020 se stabileşte în urma echivalării cu media aritmetică, fără rotunjire, a mediilor anuale obţinute de candidat pe parcursul învăţământului liceal, la disciplina limba şi literatura română/limba şi literatura maternă.
(2) Prin recunoaşterea şi echivalarea rezultatelor obţinute la disciplina limba şi literatura română/limba şi literatura maternă, în clasele IX-XII, candidaţilor la examenul de bacalaureat naţional 2020 li se acordă următoarele niveluri de competenţă lingvistică de comunicare orală în limba română/în limba maternă:
- nivelul „utilizator mediu“ pentru media cuprinsă între 5 şi 6,99;
– nivelul „utilizator avansat“ pentru media cuprinsă între 7 şi 8,49;
– nivelul „utilizator experimentat“ pentru media cuprinsă între 8,50 şi 10.
ART. 4
(1) Nivelul de competenţă lingvistică într-o limbă de circulaţie internaţională din cadrul probei C la examenul de bacalaureat naţional 2020 se stabileşte prin echivalarea nivelului de competenţă lingvistică cu media aritmetică, fără rotunjire, a mediilor anuale obţinute de candidat pe parcursul învăţământului liceal, la limba modernă de circulaţie internaţională aleasă pentru susţinerea probei.
(2) Media aritmetică a mediilor anuale obţinute de candidat se calculează pe baza mediilor anuale la limba modernă de circulaţie internaţională din anii şcolari în care candidatul a studiat această disciplină, pe parcursul învăţământului liceal.
(3) Nivelul unic de competenţă se identifică, în acord cu nivelurile de la A1 la B2, prevăzute în Cadrul european comun de referinţă pentru limbi.
(4) Nivelul unic de competenţă se acordă conform următoarei grile:
- calificativul A1 pentru media cuprinsă între 5 şi 5,99;
– calificativul A2 pentru media cuprinsă între 6 şi 6,99;
– calificativul B1 pentru media cuprinsă între 7 şi 8,49;
– calificativul B2 pentru media cuprinsă între 8,5 şi 10.
(5) Nivelul unic de competenţă lingvistică într-o limbă modernă de circulaţie internaţională studiată pe parcursul învăţământului liceal este înscris în certificatul de competenţă lingvistică într-o limbă de circulaţie internaţională.
ART. 5
(1) Candidaţii la examenul de bacalaureat naţional 2020 care au promovat, pe parcursul învăţământului preuniversitar, examene cu recunoaştere internaţională pentru certificarea competenţelor lingvistice în limbi străine au dreptul la recunoaşterea şi echivalarea rezultatelor obţinute la aceste examene cu proba de evaluare a competenţelor lingvistice întro limbă de circulaţie internaţională studiată pe parcursul învăţământului liceal - proba C din cadrul examenului de bacalaureat, conform Ordinului ministrului educaţiei naţionale nr. 4.950/2019 privind organizarea şi desfăşurarea examenului de bacalaureat naţional - 2020, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) În cazul candidaţilor prevăzuţi la alin. (1) se aplică prevederile Ordinului ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 5.219/2010 privind recunoaşterea şi echivalarea rezultatelor obţinute la examene cu recunoaştere internaţională pentru certificarea competenţelor lingvistice în limbi străine şi la examene cu recunoaştere europeană pentru certificarea competenţelor digitale cu probele de evaluare a competenţelor lingvistice într-o limbă de circulaţie internaţională studiată pe parcursul învăţământului liceal, respectiv de evaluare a competenţelor digitale, din cadrul examenului de bacalaureat, cu modificările ulterioare.
ART. 6
(1) Nivelul de competenţă digitală din cadrul probei D la examenul de bacalaureat naţional 2020 se stabileşte calculând un punctaj de la 5 la 10 pe baza mediei aritmetice, fără rotunjire, a mediilor anuale obţinute de acesta la disciplina tehnologia informaţiei şi a comunicaţiilor în clasele a IX-a, respectiv a X-a.
(2) Nivelul de competenţă digitală se acordă conform următoarei grile:
- nivelul „utilizator începător“ pentru media cuprinsă între 5 şi 5,99;
– nivelul „utilizator de nivel mediu“ pentru media cuprinsă între 6 şi 6,99;
– nivelul „utilizator avansat“ pentru media cuprinsă între 7 şi 8,49;
– nivelul „utilizator experimentat“ pentru media cuprinsă între 8,50 şi 10.
(3) În certificatul de atestare a competenţelor digitale este înscris nivelul de competenţă digitală, iar la rubrica „punctaj“ este specificată media aritmetică pe baza căreia a fost acordat nivelul de competenţă.
(4) Candidaţii la examenul de bacalaureat naţional 2020 care nu au studiat disciplina tehnologia informaţiei şi a comunicaţiilor sau echivalente susţin proba de evaluare a competenţelor digitale (proba D) în baza Procedurii Centrului Naţional de Examinare şi Evaluare nr. 177/2019 pentru organizarea şi desfăşurarea probei de evaluare a competenţelor digitale (proba D) - examenul de bacalaureat naţional 2019.
ART. 7
(1) Candidaţii la examenul de bacalaureat naţional 2020 care au promovat, pe parcursul învăţământului preuniversitar, examene cu recunoaştere europeană pentru certificarea competenţelor digitale au dreptul la recunoaşterea şi echivalarea rezultatelor obţinute la aceste examene cu proba de evaluare a competenţelor digitale - proba D din cadrul examenului de bacalaureat.
(2) În cazul candidaţilor prevăzuţi la alin. (1) se aplică prevederile Ordinului ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 5.219/2010 privind recunoaşterea şi echivalarea rezultatelor obţinute la examene cu recunoaştere internaţională pentru certificarea competenţelor lingvistice în limbi străine şi la examene cu recunoaştere europeană pentru certificarea competenţelor digitale cu probele de evaluare a competenţelor lingvistice într-o limbă de circulaţie internaţională studiată pe parcursul învăţământului liceal, respectiv de evaluare a competenţelor digitale, din cadrul examenului de bacalaureat, cu modificările ulterioare.
ART. 8
(1) Calcularea mediilor şi echivalarea/ recunoaşterea nivelurilor de competenţă din cadrul probelor de evaluare a competenţelor lingvistice şi digitale la examenul de bacalaureat naţional 2020 se realizează de către comisiile de bacalaureat de echivalare şi recunoaştere a competenţelor lingvistice şi digitale, în perioada 11-17 iunie 2020, astfel:
a) pentru candidaţii din seria curentă: după întocmirea tabelelor de înscriere, în conformitate cu evidenţele din licee, se întocmesc tabele cu mediile aritmetice calculate fără rotunjire ale mediilor anuale obţinute de candidat pe parcursul învăţământului liceal la disciplinele limba şi literatura română/limba şi literatura maternă studiate pe parcursul învăţământului liceal, limba modernă de circulaţie internaţională aleasă pentru susţinerea probei din anii şcolari în care candidatul a studiat această disciplină, pe parcursul învăţământului liceal, respectiv la disciplina tehnologia informaţiei şi a comunicaţiilor în clasele a IX-a, respectiv a X-a;
b) pentru candidaţii din anii precedenţi: după întocmirea tabelelor de înscriere, se întocmesc tabele cu mediile aritmetice calculate fără rotunjire ale mediilor anuale obţinute de candidat pe parcursul învăţământului liceal, pentru echivalarea nivelurilor de competenţă din cadrul probelor de evaluare a competenţelor lingvistice şi digitale la examenul de bacalaureat naţional 2020, conform prezentei metodologii; aceste tabele sunt întocmite pe baza foii matricole a candidaţilor;
c) echivalarea nivelurilor de competenţă din cadrul probelor de evaluare a competenţelor lingvistice şi digitale, la examenul de bacalaureat 2020, se realizează pe baza tabelelor întocmite conform prevederilor lit. a) şi b).
(2) Echivalarea/Recunoaşterea nivelurilor de competenţă pentru candidaţii prevăzuţi la art. 5 şi 7 se realizează de către comisiile de bacalaureat de echivalare şi recunoaştere a competenţelor lingvistice şi digitale, în perioada 11-17 iunie 2020.
ART. 9
Comisiile de bacalaureat de echivalare şi recunoaştere a competenţelor lingvistice şi digitale au următoarea componenţă:
a) preşedinte: director sau director adjunct al unităţii de învăţământ preuniversitar;
b) secretar: cadru didactic cu abilităţi de operare pe calculator;
c) membri: 2-4 profesori evaluatori pentru fiecare specialitate şi 1-2 secretari ai unităţii de învăţământ.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: