Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
────────── *) Aprobată prin Ordinul nr. 2.494 din 26 august 2010, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 631 din 8 septembrie 2010.────────── CAP. I Dispoziţii generale ART. 1 (1) Prezenta metodologie cuprinde norme cu privire la procedura de atestare a personalului de specialitate din domeniul cercetării arheologice şi înregistrarea sa în Registrul arheologilor, denumit în continuare Registru, pentru categoriile prevăzute la art. 2. (2) Atestarea se realizează de către Ministerul Culturii şi Patrimoniului Naţional, cu avizul Comisiei Naţionale de Arheologie, denumită în continuare Comisia. ART. 2 Atestarea persoanelor de specialitate şi înregistrarea acestora în Registru se face pentru următoarele categorii: a) arheolog debutant; b) arheolog specialist; c) arheolog expert. ART. 3 Încadrarea în una dintre categoriile enumerate la art. 2 se va face pe baza criteriilor de apreciere profesională şi experienţă practică a solicitantului, prevăzute la art. 7 şi 8. ART. 4 Competenţele conferite de atestarea în una dintre categoriile prevăzute la art. 2 se stabilesc după cum urmează: a) arheolog debutant - are dreptul de a fi membru al unui colectiv de cercetare arheologică; b) arheolog specialist - are dreptul de a conduce un sector din cadrul unui şantier arheologic sistematic sau preventiv ori din cadrul şantierelor de restaurare a monumentelor istorice. În anumite cazuri, Biroul executiv al Comisiei Naţionale de Arheologie poate aproba conducerea unei cercetări preventive de către un arheolog specialist; c) arheolog expert - are dreptul de a fi responsabil de şantier arheologic sistematic sau preventiv şi de a conduce cercetări în cadrul şantierelor de restaurare a monumentelor istorice. ART. 5 Trecerea de la o categorie la alta este decisă de Comisie şi se realizează prin acumularea punctajului minim necesar pentru categoria imediat superioară, potrivit prezentei metodologii. CAP. II Condiţii de atestare ART. 6 (1) Pot solicita atestarea ca arheolog în una dintre categoriile prevăzute la art. 2 persoanele care îndeplinesc, cumulativ, următoarele condiţii generale: a) au studii superioare de lungă durată absolvite cu diplomă de licenţă în domeniul istorie; b) sunt absolvenţi ai unei forme de învăţământ postuniversitar, în specializările istorie veche şi arheologie sau istoria Evului Mediu. (2) De asemenea, pot solicita atestarea şi absolvenţi ai unei forme de învăţământ superior de lungă durată cu specializarea filologie clasică, sub condiţia încadrării în criteriile prevăzute la art. 7 şi 8. ART. 7 Criteriile de apreciere profesională avute în vedere la încadrarea în una dintre categoriile enumerate la art. 2 sunt: a) absolvirea unor forme de învăţământ postuniversitar în istorie veche, arheologie, istoria Evului Mediu; b) doctorat în istorie; c) lucrări publicate şi comunicări ştiinţifice susţinute. ART. 8 Criteriile de apreciere a experienţei practice avute în vedere la încadrarea în una dintre categoriile enumerate la art. 2 sunt: a) efectuarea practicii arheologice pe parcursul studiilor; b) calitatea de membru al unui colectiv de cercetare arheologică; c) calitatea de responsabil ştiinţific al unui sector din cadrul unui şantier arheologic; d) calitatea de responsabil ştiinţific de şantier. ART. 9 Încadrarea în categoriile prevăzute la art. 2 se stabileşte conform următoarei grile de punctaj: a) arheolog debutant - minimum 4 puncte acordate în urma evaluării experienţei practice, diploma de masterat; b) arheolog specialist - minimum 15 puncte acordate în urma evaluării experienţei practice, doctorand sau doctor în istorie, minimum 7 studii/lucrări de specialitate publicate; c) arheolog expert - minimum 25 de puncte acordate în urma evaluării experienţei practice, doctorat în istorie, 15 studii/lucrări de specialitate publicate, o carte. ART. 10 Calcularea punctajului corespunzător experienţei practice, prevăzut la art. 9, se stabileşte după cum urmează: a) 0,5 puncte - pentru fiecare unitate de timp de două săptămâni pe un şantier arheologic pe perioada studiilor superioare de specialitate, adeverite printr-un înscris al responsabilului de şantier; b) un punct - pentru fiecare unitate de timp de două săptămâni în care a participat pe un şantier arheologic după înscrierea în Registru. CAP. III Procedura de atestare şi înscriere în Registru ART. 11 În vederea atestării, persoanele interesate vor depune la secretariatul Comisiei un dosar care va cuprinde: a) cerere de atestare; b) copia actului de identitate; c) memoriu de activitate; d) lista lucrărilor publicate şi a comunicărilor ştiinţifice susţinute; e) copii legalizate ale diplomelor de licenţă, precum şi ale documentelor ce dovedesc formele de învăţământ postuniversitar absolvite sau documente de echivalare; f) adeverinţa de înscriere la doctorat; g) copie a programului de pregătire a doctoratului; h) copie a diplomei de doctor. ART. 12 (1) Pentru atestarea ca arheolog debutant dosarul prevăzut la art. 11 va cuprinde în plus două scrisori de recomandare din partea unor experţi sau specialişti cu care a colaborat. (2) Evidenţa dosarelor de atestare se ţine într-un registru special de către secretariatul Comisiei. ART. 13 (1) În cazul în care se constată că dosarul de atestare este întocmit incorect sau este incomplet, Comisia îl va informa pe solicitant cu privire la necesitatea completării acestuia în conformitate cu art. 11, în cel mai scurt timp posibil, dar nu mai mult de 5 zile calendaristice de la primirea dosarului. (2) Termenul de depunere a documentelor solicitate potrivit alin. (1) este de 15 zile de la data comunicării. (3) Nedepunerea documentelor în termenul prevăzut la alin. (2) va conduce la respingerea solicitării de atestare. ART. 14 (1) În urma verificării dosarului, Comisia hotărăşte, prin decizie, acordarea atestării, respectiv respingerea solicitării, în termen de maximum 30 de zile calendaristice de la depunerea dosarului complet. Comisia poate prelungi termenul o singură dată, pentru o perioadă de maximum 15 zile calendaristice. (2) Decizia de respingere se motivează în scris de către Comisie şi poate fi contestată în termen de 5 zile de la data comunicării. ART. 15 (1) Contestaţiile se analizează, în termen de 10 zile de la depunerea lor, de către o comisie numită prin ordin al ministrului culturii şi patrimoniului naţional. (2) Persoanele nemulţumite de modul de soluţionare a contestaţiilor se pot adresa instanţelor de judecată, în condiţiile legii contenciosului administrativ. ART. 16 Dosarele de atestare se pot restitui solicitanţilor respinşi, la cerere. ART. 17 (1) În termen de 30 de zile de la data emiterii deciziei privind acordarea atestării, Ministerul Culturii şi Patrimoniului Naţional va elibera un atestat, conform modelelor prevăzute în anexa nr. 1. (2) Atestatul eliberat de Ministerul Culturii şi Patrimoniului Naţional are ca efect înscrierea titularului în Registru. ART. 18 (1) În baza atestatului, personalul de specialitate îşi confecţionează ştampila individuală, potrivit categoriei pentru care a fost atestat, conform modelelor prevăzute în anexa nr. 2. (2) Atestatele şi ştampilele sunt netransmisibile. ART. 19 Atestarea se face pentru o perioadă nedeterminată. ART. 20 (1) Înscrierea în Registru a persoanelor atestate ca arheologi cu drept de liberă practică în unul dintre statele membre ale Uniunii Europene se poate face ca urmare a solicitării, însoţită de copii ale documentelor de atestare corespunzătoare pentru una dintre cele 3 categorii prevăzute la art. 2, emise de autorităţile/instituţiile competente, în conformitate cu prevederile legale în vigoare în materie în statul respectiv. (2) În cazul în care este necesară verificarea legalităţii documentelor depuse în vederea înscrierii în Registru de către persoanele prevăzute la alin. (1), secretariatul Comisiei contactează autorităţile competente din statul membru al Uniunii Europene sau Spaţiul Economic European în cauză, prin intermediul Sistemului de informare al pieţei interne (IMI). ART. 21 (1) Evidenţa datelor cuprinse în Registru este asigurată de secretariatul Comisiei. (2) Centrul de Pregătire Profesională în Cultură, prin Institutul de Memorie Culturală - CIMEC, filială cu personalitate juridică, centralizează şi gestionează datele transmise de secretariatul Comisiei cu privire la Registru. CAP. IV Situaţii privind suspendarea sau retragerea atestării ART. 22 Comisia poate decide suspendarea sau retragerea atestării, ca urmare a sesizărilor formulate de către specialiştii serviciilor publice deconcentrate ale Ministerului Culturii şi Patrimoniului Naţional sau ai direcţiei de specialitate din minister ori de membrii Comisiei. ART. 23 Atestarea se suspendă în următoarele situaţii: a) în cazul în care împotriva persoanei atestate s-a pus în mişcare o acţiune penală în legătură cu activitatea pentru care a fost atestată. În acest caz, suspendarea certificatului de atestare se dispune până la soluţionarea definitivă a cauzei; b) când persoanele atestate se fac vinovate de încălcarea Codului deontologic al arheologilor din România; c) în cazul în care persoanele atestate efectuează cercetări arheologice neautorizate, potrivit legii. ART. 24 Atestarea se retrage în următoarele cazuri: a) când persoanele atestate se fac vinovate de încălcarea prevederilor Regulamentului săpăturilor arheologice din România; b) când persoanele atestate au fost suspendate de două ori, iar a treia oară săvârşesc abateri similare celor pentru care s-au dispus suspendările anterioare; c) când persoanele atestate validează, prin semnătură şi ştampilă, documente pentru domenii de activitate în care nu au fost atestate sau îşi continuă activitatea în perioada de suspendare; d) în cazul condamnării definitive pentru fapta penală în legătură cu activitatea pentru care a fost atestat. ART. 25 (1) Sesizarea întocmită de persoanele prevăzute la art. 22 alin. (1) va fi supusă analizei Comisiei, care poate dispune clasarea sesizării, suspendarea sau retragerea atestării, după caz. (2) Comisia are obligaţia analizării sesizărilor în termen de 30 de zile de la depunerea lor. ART. 26 (1) Prin decizia de suspendare Comisia va stabili perioada pentru care se suspendă atestarea, precum şi condiţiile necesare anulării suspendării. (2) Îndeplinirea condiţiilor dispuse potrivit alin. (1) se constată de către Comisie şi determină încetarea suspendării atestării. ART. 27 (1) Suspendarea, respectiv retragerea atestării se motivează, în scris, de către Comisie. (2) Decizia de suspendare sau de retragere a atestării se comunică persoanelor în cauză de către secretariatul Comisiei şi poate fi contestată, în scris, în termen de 5 zile de la comunicare. ART. 28 Atestatul suspendat, respectiv retras se predă de către deţinător secretarului Comisiei în termen de 10 zile de la comunicare. Suspendarea, respectiv retragerea atestării se menţionează în Registru. ART. 29 (1) Decizia de retragere a atestării are ca efect radierea înscrierii personalului de specialitate atestat din Registru. (2) Radierea se face în termen de 3 zile de la data emiterii deciziei Comisiei. ART. 30 Pierderea calităţii de persoană de specialitate atestată şi înscrisă în Registru poate interveni şi în următoarele situaţii: a) la cerere, înaintată în scris preşedintelui Comisiei; b) deces. CAP. V Dispoziţii tranzitorii şi finale ART. 31 (1) Comisia organizează sesiuni de atestare lunar şi anunţă data şi ora de desfăşurare a acestora prin afişare la sediul Ministerului Culturii şi Patrimoniului Naţional şi/sau pe site-ul propriu. (2) Comisia se poate reuni şi în afara sesiunilor lunare, în scopul analizării situaţiilor de suspendare sau retragere a atestării, precum şi în alte cazuri. ART. 32 (1) Degradarea, distrugerea sau pierderea atestatului ori a ştampilei, după caz, se declară, în scris, la secretariatul Comisiei, în termen de 48 de ore de la constatare şi totodată va fi publicată în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, de către persoana în cauză. (2) După publicarea anunţului prevăzut la alin. (1), Comisia eliberează un duplicat al certificatului de atestare sau aprobă, după caz, confecţionarea unei noi ştampile, pe baza unei cereri scrise, însoţită de copia anunţului publicat în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a. ART. 33 (1) Atestatele eliberate până în prezent îşi păstrează valabilitatea. (2) Personalul de specialitate atestat şi înregistrat în Registru poate solicita Comisiei actualizarea atestatelor. ART. 34 Prevederile prezentei metodologii se completează cu dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 49/2009 privind libertatea de stabilire a prestatorilor de servicii şi libertatea de a furniza servicii în România, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 68/2010. ART. 35 Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezenta metodologie. ANEXA 1 la metodologie CERTIFICAT DE ATESTARE (a se vedea imaginea asociată) (a se vedea imaginea asociată) ANEXA 2 la metodologie
──────────────────────────────────────────────────────►
│ 37 mm
│ ┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ │ │
│ │ ROMÂNIA │
│ │ │
│ │ MINISTERUL CULTURII ŞI PATRIMONIULUI NAŢIONAL │
│ │ │
│13 │ │
│mm │ │
│ │ Registrul Arheologilor │
│ │ │
│ │ │
│ │ ARHEOLOG EXPERT │
│ │ │
│ │ AM - E │
│ │ │
▼ └─────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
──────────────────────────────────────────────────────►
│ 37 mm
│ ┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ │ │
│ │ ROMÂNIA │
│ │ │
│ │ MINISTERUL CULTURII ŞI PATRIMONIULUI NAŢIONAL │
│ │ │
│13 │ │
│mm │ │
│ │ Registrul Arheologilor │
│ │ │
│ │ │
│ │ ARHEOLOG SPECIALIST │
│ │ │
│ │ AM - S │
│ │ │
▼ └─────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
-------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.