Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
METODOLOGIE din 25 iulie 2022 de modificare a planului de restructurare a centrelor rezidenţiale pentru persoanele adulte cu handicap ale cărui activităţi au fost planificate până la 31 decembrie 2021
EMITENT: Autoritatea Naţională pentru Protecţia Drepturilor Persoanelor cu Dizabilităţi PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 768 din 2 august 2022
──────────
Aprobată prin ORDINUL nr. 635 din 25 iulie 2022, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 768 din 2 august 2022.
──────────
CAP. I
Dispoziţii generale
ART. 1
Prezenta metodologie stabileşte cadrul procedural pentru modificarea planului de restructurare a centrelor rezidenţiale pentru persoanele adulte cu handicap, cu o capacitate mai mare de 50 de locuri, ale cărui activităţi au fost planificate până la 31 decembrie 2021 şi nu au fost implementate, aflate în coordonarea metodologică a Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Drepturilor Persoanelor cu Dizabilităţi, denumite în continuare centre rezidenţiale supuse restructurării.
ART. 2
Planul de restructurare concentrează elementele de programare, organizare şi coordonare ale acţiunilor care compun procesul de dezinstituţionalizare de la nivel naţional şi include atât transferul persoanelor adulte cu handicap din centrele rezidenţiale supuse restructurării, cât şi dezvoltarea de servicii alternative de tip familial sau rezidenţial şi alte măsuri preventive înfiinţate/dezvoltate în cadrul comunităţii.
ART. 3
Procesul de dezinstituţionalizare constituie o prioritate la nivel naţional pentru sistemul de protecţie a persoanelor adulte cu handicap şi se realizează ţinând cont de nevoile individuale ale beneficiarilor.
CAP. II
Domeniul de aplicare
ART. 4
Prezenta metodologie se aplică activităţilor iniţiate şi desfăşurate în perioada 2022-2023 de direcţiile generale de asistenţă socială şi protecţia copilului judeţene, respectiv locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti şi de furnizorii de servicii sociale privaţi acreditaţi, în vederea modificării planului de restructurare a centrelor rezidenţiale supuse restructurării pentru a asigura transferul persoanelor cu handicap în alternative de tip familial sau rezidenţial înfiinţate sau dezvoltate în cadrul comunităţii.
CAP. III
Documente de referinţă şi conexe
ART. 5
Principalele documente de referinţă sau conexe pentru realizarea procesului de restructurare sunt:
a) Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
b) Hotărârea Guvernului nr. 268/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, cu modificările şi completările ulterioare;
c) Legea nr. 221/2010 pentru ratificarea Convenţiei privind drepturile persoanelor cu dizabilităţi, adoptată la New York de Adunarea Generală a Organizaţiei Naţiunilor Unite la 13 decembrie 2006, deschisă spre semnare la 30 martie 2007 şi semnată de România la 26 septembrie 2007, cu modificările ulterioare;
d) Hotărârea Guvernului nr. 234/2022 privind atribuţiile, organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Drepturilor Persoanelor cu Dizabilităţi;
e) Hotărârea Guvernului nr. 490/2022 pentru aprobarea Strategiei naţionale privind drepturile persoanelor cu dizabilităţi „O Românie echitabilă“ 2022-2027.
CAP. IV
Termeni, expresii, acronime
ART. 6
În înţelesul prezentei metodologii, termenii şi expresiile folosite au următoarele semnificaţii:
- ANPDPD - Autoritatea Naţională pentru Protecţia Drepturilor Persoanelor cu Dizabilităţi;
– DGASPC - direcţia generală de asistenţă socială şi protecţia copilului de la nivelul judeţului, respectiv al sectorului municipiului Bucureşti.
CAP. V
Obiective generale, specifice şi rezultate aşteptate
ART. 7
Obiectivul general al procesului de restructurare este de a asigura persoanelor adulte cu dizabilităţi serviciile specifice de care au nevoie, în alternative de tip familial sau rezidenţial cu capacitate maximă de 50 de locuri, adaptate nevoilor lor, sigure din punctul de vedere al securităţii personale, în vederea integrării în comunitate şi participării la viaţa acesteia.
ART. 8
Obiectivele specifice sunt:
a) analiza obiectivă a situaţiei prezente, stabilirea priorităţilor şi a modalităţilor de implementare a procesului de restructurare pe baza prelucrării informaţiilor din evaluarea persoanelor cu handicap din centrele rezidenţiale supuse restructurării;
b) stabilirea modalităţilor de asigurare a transferului persoanelor adulte cu handicap din centrele rezidenţiale supuse restructurării.
ART. 9
Rezultatele aşteptate cuprind:
a) realizarea unei planificări realiste a etapelor de restructurare, a resurselor şi activităţilor pentru perioada 2022-2023 pe baza listei de nevoi specifice ale beneficiarilor din centrele rezidenţiale supuse restructurării;
b) asigurarea nevoilor specifice ale persoanelor adulte cu handicap prin servicii specifice;
c) îmbunătăţirea colaborării la nivel local şi judeţean.
CAP. VI
Modificarea planului de restructurare
ART. 10
(1) Planul de restructurare, elaborat potrivit Deciziei preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Dizablităţi nr. 878/2018 pentru aprobarea Metodologiei de elaborare a planului de restructurare a centrelor rezidenţiale pentru persoanele adulte cu handicap, aprobat până la 31 decembrie 2021 de consiliul judeţean, respectiv local al sectorului municipiului Bucureşti şi, după caz, de consiliul director al organizaţiei neguvernamentale, denumit în continuare consiliul director, reprezintă documentul în baza căruia centrele rezidenţiale supuse restructurării vor funcţiona în perioada de implementare a acestuia.
(2) În situaţia în care planul de restructurare prevăzut la alin. (1) necesită modificarea termenelor de implementare a etapelor de restructurare, DGASPC/furnizorii de servicii sociale privaţi elaborează secţiunea referitoare la Planificarea etapelor de restructurare, a resurselor financiare, materiale şi umane şi a modalităţilor de implementare în corelare cu stabilirea obiectivelor serviciilor, alternativelor de tip familial sau rezidenţial şi măsurilor preventive dezvoltate în comunitate, pentru perioada 2022-2023, care va fi transmisă ANPDPD în vederea avizării, împreună cu o solicitare în acest sens, şi care va fi supusă procedurii de aprobare de către consiliul judeţean, respectiv local al sectorului municipiului Bucureşti şi, după caz, de către consiliul director, constituindu-se ca anexă la planul de restructurare iniţial aprobat.
(3) În situaţia în care planul de restructurare prevăzut la alin. (1) necesită modificarea uneia sau a mai multor soluţii cuprinse în acesta şi a termenelor de implementare a acestora, DGASPC/furnizorii de servicii sociale privaţi elaborează Planul de restructurare pentru perioada 2022-2023, care va fi transmis la ANPDPD în vederea avizării, împreună cu o solicitare în acest sens, şi care va fi supus procedurii de aprobare de către consiliul judeţean, respectiv local al sectorului municipiului Bucureşti şi, după caz, de către consiliul director, constituindu-se ca anexă la planul de restructurare iniţial aprobat.
(4) Structura planului de restructurare prevăzut la alin. (3) cuprinde cel puţin următoarele secţiuni:
a) prezentarea situaţiei actuale a centrului rezidenţial supus restructurării;
b) evaluarea beneficiarilor din centrul rezidenţial supus restructurării;
c) planificarea etapelor de restructurare, a resurselor financiare, materiale şi umane, pentru perioada 2022-2023, şi a modalităţilor de implementare în corelare cu stabilirea obiectivelor serviciilor, alternativelor de tip familial sau rezidenţial, măsurilor preventive nou-înfiinţate/dezvoltate în comunitate;
d) măsuri şi acţiuni de prevenire a (re)instituţionalizării;
e) evaluarea internă/externă a procesului de restructurare, modalităţi de corectare a disfuncţionalităţilor;
f) monitorizarea procesului de restructurare.
ART. 11
Secţiunea referitoare la prezentarea situaţiei actuale a centrului rezidenţial supus restructurării include cel puţin următoarele subsecţiuni:
a) date de identificare şi de contact: nume, cod conform Hotărârii Guvernului nr. 867/2015 pentru aprobarea Nomenclatorului serviciilor sociale, precum şi a regulamentelor-cadru de organizare şi funcţionare a serviciilor sociale, cu modificările şi completările ulterioare, adresa fizică şi de poştă electronică;
b) capacitate existentă;
c) intrări-ieşiri pe perioada 1 ianuarie-1 decembrie 2021, motivele ieşirilor/intrărilor;
d) date statistice referitoare la beneficiari: grupe de vârstă, sex, grade şi tipuri de handicap, provenienţa (din judeţ sau din alte judeţe, conform adresei de domiciliu/reşedinţă);
e) prezentarea structurii de personal şi a calificării acestuia (număr personal de specialitate, număr personal de asistenţă şi îngrijire, număr personal de întreţinere/administrativ).
ART. 12
Secţiunea referitoare la evaluarea beneficiarilor (persoane adulte cu handicap) din centrul rezidenţial de tip vechi include următoarele subsecţiuni:
a) evaluarea nevoilor specifice ale persoanelor adulte cu handicap din centrul rezidenţial supus restructurării;
b) prelucrarea datelor şi informaţiilor obţinute din evaluare;
c) sintetizarea concluziilor evaluării în vederea realizării planificării etapelor de restructurare pentru perioada 2022-2023.
ART. 13
(1) Evaluarea se realizează de către o echipă multidisciplinară de evaluare formată din cel puţin 3 membri ai personalului din centrul rezidenţial supus restructurării, dintre care unul cu rol de coordonator.
(2) În cazul în care serviciul de asistenţă socială pentru persoanele adulte cu handicap este contractat, evaluarea se realizează de către o echipă de evaluare formată din cel puţin 3 membri ai furnizorului de servicii sociale privat, dintre care unul cu rol de coordonator, la care se adaugă un membru din partea DGASPC.
(3) La nivelul unui centru rezidenţial supus restructurării pot fi constituite mai multe echipe de evaluare.
ART. 14
Personalul implicat în procesul de evaluare poate fi: asistent social, medic, asistent medical, psiholog, psihopedagog, pedagog de recuperare, terapeut ocupaţional, consilier vocaţional, alţi terapeuţi, după caz.
ART. 15
Membrii echipei de evaluare, precum şi coordonatorul acesteia sunt desemnaţi de conducerea DGASPC/furnizorului de servicii sociale privat, care stabileşte totodată şi atribuţiile acestora.
ART. 16
(1) Prelucrarea datelor obţinute în urma evaluării se face de membrii echipei/echipelor de evaluare, împreună cu personalul desemnat de către DGASPC sau furnizorii de servicii sociale privaţi, în condiţii de confidenţialitate.
(2) În urma prelucrării datelor, echipa de lucru realizează un raport sintetic care constituie baza planificării etapelor de restructurare pentru perioada 2022-2023.
(3) Raportul sintetic cuprinde concluziile evaluării, precum şi propuneri de măsuri (de exemplu: integrare în familie, plasarea la asistent personal profesionist), activităţi şi servicii pentru grupuri de beneficiari, în corelare cu profilul centrului rezidenţial şi cu standardele specifice de calitate. Raportul sintetic este înaintat conducerii DGASPC/furnizorului de servicii sociale privat care administrează centrul rezidenţial supus restructurării.
(4) Echipa multidisciplinară a centrului rezidenţial supus restructurării va completa planul personalizat cu obiectivul referitor la transferul/la acordarea de servicii specifice pentru a acoperi nevoile identificate prin aplicarea fişei de evaluare.
ART. 17
(1) Secţiunea referitoare la planificarea etapelor de restructurare, a resurselor financiare, materiale şi umane şi a modalităţilor de implementare în corelare cu stabilirea obiectivelor serviciilor, alternativelor de tip familial sau rezidenţial şi măsurilor preventive dezvoltate în comunitate, pentru perioada 2022-2023, include următoarele subsecţiuni:
a) realizarea listei de priorităţi a problemelor şi oportunităţilor care vor fi luate în considerare în operaţionalizarea anexei la planul de restructurare, pe baza raportului sintetic obţinut în urma prelucrării datelor din evaluarea beneficiarilor;
b) formularea aspectelor tehnice şi operaţionale pentru perioada 2022-2023;
c) planificarea soluţiilor în termeni de ieşiri, activităţi, efecte şi impact;
d) estimarea resurselor financiare şi materiale necesare;
e) estimarea resurselor umane necesare;
f) planificarea necesarului de instruire şi formare a personalului;
g) evidenţierea potenţialelor dificultăţi de implementare şi a factorilor de risc;
h) identificarea de soluţii în caz de eşec/nereuşită al/a unei soluţii propuse (de exemplu, imposibilitatea identificării şi/sau angajării numărului estimat de asistenţi personali profesionişti).
(2) În formularea aspectelor tehnice şi operaţionale pentru perioada 2022-2023 prevăzute la alin. (1) lit. b), DGASPC planifică soluţii concrete pentru a asigura activităţile şi serviciile corespunzătoare nevoilor identificate în urma evaluării, fie prin acordarea acestora din resurse proprii, fie prin contractare.
(3) În situaţia contractării, serviciile sociale respectă cerinţele de proximitate astfel încât DGASPC să poată asigura managementul de caz.
ART. 18
Secţiunea referitoare la măsurile şi acţiunile de prevenire a (re)instituţionalizării include următoarele subsecţiuni:
a) prezentarea modalităţilor de acţiune (de exemplu, monitorizarea de către managerul de caz pe o perioadă de 6 luni etc.);
b) stabilirea şi menţinerea relaţiilor cu serviciile de specialitate din comunitate;
c) stabilirea şi menţinerea relaţiilor cu serviciile sociale în care a fost transferat beneficiarul;
d) consolidarea colaborării cu autorităţile publice locale, cu organizaţiile neguvernamentale etc.
CAP. VII
Aprobarea Planului de restructurare pentru perioada 2022-2023
ART. 19
(1) După avizarea de către ANPDPD a Planului de restructurare pentru perioada 2022-2023 şi aprobarea acestuia de către consiliul judeţean, respectiv local al sectorului municipiului Bucureşti sau, după caz, de către consiliul director, DGASPC/furnizorii de servicii sociale privaţi includ acest plan în strategia şi planul anual de dezvoltare/de acţiune privind serviciile sociale.
(2) Copia hotărârii consiliului judeţean, respectiv local al sectorului municipiului Bucureşti sau, după caz, a consiliului director prevăzute la alin. (1) va fi transmisă ANPDPD în termen de 30 de zile de la data aprobării.
CAP. VIII
Evaluarea procesului de restructurare
ART. 20
(1) Evaluarea internă/externă a procesului de restructurare reprezintă o activitate complexă ce conţine cercetări, informaţii, analize şi luarea în considerare a tuturor elementelor care au contribuit la realizarea lui, în vederea obţinerii unui punct de vedere obiectiv cu privire la gradul de îndeplinire a obiectivelor şi a rezultatelor aşteptate.
(2) Evaluatorii sunt desemnaţi prin hotărâre/decizie a organului de conducere stabilit prin lege pentru centrul rezidenţial supus restructurării.
(3) Evaluatorii realizează raportul de evaluare, care cuprinde atât punctul de vedere cu privire la gradul de îndeplinire a obiectivelor şi a rezultatelor aşteptate ale procesului de restructurare, cât şi propuneri de corectare a disfuncţionalităţilor constatate.
(4) Conducerea DGASPC/furnizorilor de servicii sociale privaţi se preocupă de identificarea măsurilor prin care riscurile potenţiale ale implementării procesului de restructurare să fie diminuate constant, iar disfuncţionalităţile să fie eliminate.
(5) În situaţia în care planul de restructurare prevăzut la art. 10 alin. (2) sau cel prevăzut la art. 10 alin. (3) trebuie actualizat prin completare sau modificare, DGASPC/furnizorii de servicii sociale privaţi elaborează un document prin care justifică intervenţiile propuse şi reiau procesul de modificare şi aprobare descris în prezenta metodologie.
CAP. IX
Monitorizarea procesului de restructurare
ART. 21
(1) Monitorizarea procesului de restructurare cuprinde colectarea şi analiza datelor despre modul în care acesta s-a realizat, astfel încât beneficiarii centrului rezidenţial supus restructurării să aibă asigurate servicii specifice corespunzătoare nevoilor lor identificate prin evaluare.
(2) Monitorizarea procesului de restructurare se realizează de către ANPDPD.
----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: