Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
METODOLOGIE din 24 octombrie 2022 privind organizarea şi desfăşurarea cursului de iniţiere în limba română pentru străinii adulţi care au dobândit o formă de protecţie internaţională sau un drept de şedere în România, precum şi pentru cetăţenii statelor membre ale Uniunii Europene şi ale Spaţiului Economic European şi cetăţenii Confederaţiei Elveţiene
EMITENT: Ministerul Educaţiei PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1099 din 15 noiembrie 2022
──────────
Aprobată prin ORDINUL nr. 6.129 din 24 octombrie 2022, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 1099 din 15 noiembrie 2022.
──────────
CAP. I
Dispoziţii generale
ART. 1
Prezenta metodologie se aplică adulţilor din următoarele categorii de persoane:
a) străini care au dobândit o formă de protecţie internaţională în România, în conformitate cu reglementările legale în vigoare;
b) străini care au dobândit un drept de şedere în România;
c) cetăţeni ai statelor membre ale Uniunii Europene şi ale Spaţiului Economic European şi cetăţeni ai Confederaţiei Elveţiene.
ART. 2
Categoria de străini adulţi nominalizată la art. 1 lit. a) beneficiază de dreptul de a participa gratuit la cursuri de iniţiere în limba română, o singură dată, în conformitate cu prevederile prezentei metodologii.
ART. 3
În vederea realizării scopurilor prezentei metodologii se recomandă aplicarea principiului imersiunii lingvistice şi culturale care presupune asigurarea participării cursanţilor la cursul de iniţiere în limba română simultan cu frecventarea, după caz, a unor forme de educaţie formală pentru adulţi sau a unor cursuri de educaţie interculturală, organizate de terţe organizaţii sau instituţii, sau a desfăşurării altor activităţi în medii diverse în care comunicarea se face în limba română.
CAP. II
Cursul de iniţiere în limba română
ART. 4
Străinii menţionaţi la art. 1 lit. a) care nu cunosc limba română beneficiază de un curs gratuit de iniţiere în limba română.
ART. 5
(1) Cererile de participare la cursurile de iniţiere în limba română, însoţite de documentele de identitate ale străinilor menţionaţi la art. 1 lit. a), se depun de către viitorii cursanţi la inspectoratele şcolare judeţene/Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti sau la sediile centrelor teritoriale ale Inspectoratului General pentru Imigrări (IGI). În această din urmă situaţie, centrele teritoriale ale IGI transmit cererile de participare, însoţite de documentele de identitate ale acestei categorii de străini, conform prevederilor legale în vigoare, în termen de cel mult 5 zile de la primire, inspectoratelor şcolare în a căror rază domiciliază beneficiarii.
(2) Inspectoratele şcolare judeţene/Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti asigură înscrierea solicitanţilor la cursuri şi le comunică acestora, în cel mult 30 de zile de la înregistrarea cererii, unitatea de învăţământ unde vor avea loc aceste cursuri.
ART. 6
(1) Prin decizie a inspectorului şcolar general, în toate judeţele unde există cereri, este numit un inspector responsabil cu organizarea, monitorizarea şi evaluarea cursului de iniţiere în limba română şi, în general, a integrării şi adaptării elevilor migranţi adulţi sau minori.
(2) Nominalizarea unităţii de învăţământ care urmează să desfăşoare cursul se realizează prin decizie a inspectorului şcolar general. Nominalizarea este comunicată unităţii de învăţământ.
(3) Prin decizie a consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ care organizează cursul se stabilesc: cadrele didactice care vor preda cursul, orarul cursurilor, spaţiul în care se va desfăşura cursul de iniţiere în limba română.
ART. 7
Profesorii care susţin cursul de iniţiere în limba română vor beneficia, cu prioritate, de accesul la activităţi de formare în domeniul predării limbii române ca limbă străină şi al competenţelor interculturale.
ART. 8
(1) Cursurile de iniţiere în limba română se desfăşoară pe durata întregului an şcolar şi pot începe din momentul în care există solicitanţi.
(2) Fiecare cursant al cursului de iniţiere în limba română beneficiază de un număr de 6 (şase) ore/săptămână.
(3) Fiecare cursant beneficiază de un număr minim de 216 ore de iniţiere în limba română, corespunzătoare unei perioade de 36 de săptămâni, repartizate pe parcursul unui an şcolar şi, după caz, al anului şcolar următor. Cursanţii pot continua frecventarea cursului şi după încheierea celor 216 ore, până la prima sesiune de examinare a competenţelor de limba română dobândite, la care le este permis să se prezinte.
(4) Cursul este împărţit, de regulă, în 3 module, corespunzătoare nivelurilor A1, A2 şi B1 conform Cadrului european comun de referinţă pentru limbi (CECRL). În acest fel, în funcţie de cursanţii care încep frecventarea pe parcursul anului şcolar, se pot organiza module pentru începători (A1) la orice moment al anului şcolar, dacă numărul cursanţilor noi justifică această organizare. În funcţie de nevoi se pot organiza şi module bazate pe subîmpărţirea celor menţionate, de tipul A1.1 şi A1.2, mai ales pentru cursanţi care necesită un timp suplimentar pentru familiarizarea cu alfabetul latin.
(5) În desfăşurarea activităţilor de învăţare a limbii române se va ţine cont de diferenţele de nivel iniţial. Prin nivelul iniţial se înţelege, după caz, nivelul competenţelor de limba română deja deţinute sau nivelul de cunoaştere a altor limbi romanice/ europene sau a alfabetului latin. În acest sens, la debutul activităţii, fiecare cursant este evaluat iniţial, în vederea stabilirii nivelului de competenţă lingvistică şi participării în cadrul unuia dintre modulele cursului de iniţiere în limba română, conform CECRL.
(6) La sfârşitul fiecărui modul, profesorul va testa cursanţii. În funcţie de rezultat, se poate recomanda continuarea cu modulul următor, continuarea dublată de activităţi remediale sau reluarea modulului încheiat.
(7) La încheierea cursului participanţii sunt evaluaţi şi li se eliberează, gratuit, un certificat de competenţă lingvistică, document care atestă nivelul de cunoaştere a limbii române.
ART. 9
(1) O grupă este constituită, în medie, din 15 cursanţi. Numărul minim de participanţi este de 10, iar numărul maxim de participanţi este de 20.
(2) Prin excepţie, inspectoratul şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti poate aproba organizarea de grupe al căror efectiv depăşeşte numărul maxim sau este sub numărul minim de participanţi, pentru asigurarea dreptului la parcurgerea cursului şi în situaţiile în care, temporar, fie nu sunt disponibili profesori suplimentari, fie numărul de cursanţi este mic.
ART. 10
(1) Străinii care au dobândit un drept de şedere în România şi cetăţenii statelor membre ale Uniunii Europene şi ale Spaţiului Economic European şi cetăţenii Confederaţiei Elveţiene, în conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 44/2004 privind integrarea socială a străinilor care au dobândit protecţie internaţională sau un drept de şedere în România, precum şi a cetăţenilor statelor membre ale Uniunii Europene, Spaţiului Economic European şi a cetăţenilor Confederaţiei Elveţiene, aprobată cu modificări prin Legea nr. 185/2004, cu modificările şi completările ulterioare, pot beneficia, la cerere, contra cost, de cursuri de iniţiere în limba română.
(2) Cererile de participare la cursurile de iniţiere în limba română, pentru aceste categorii de străini, însoţite de documentele de identitate, conform prevederilor legale în vigoare, se depun de către solicitanţi la inspectoratele şcolare judeţene/Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti sau la sediile centrelor teritoriale ale Inspectoratului General pentru Imigrări (IGI). În această din urmă situaţie, centrele teritoriale ale IGI transmit cererile de participare, însoţite de documentele de identitate ale acestor categorii de străini, conform prevederilor legale în vigoare, în termen de cel mult 5 zile de la primire, inspectoratelor şcolare în a căror rază domiciliază beneficiarii.
(3) Inspectoratul şcolar organizator va decide, în funcţie de numărul de solicitări înaintate de aceste categorii de străini, participarea acestora la cursul de iniţiere fie în cadrul grupelor constituite pentru străini care au dobândit o formă de protecţie în România, fie în cadrul unor grupe din care fac parte numai aceste două categorii de străini.
(4) Prin decizie a inspectorului şcolar general este nominalizată unitatea de învăţământ unde urmează să se desfăşoare cursul şi pentru străinii care au dobândit un drept de şedere în România, precum şi pentru cetăţenii statelor membre ale Uniunii Europene şi ale Spaţiului Economic European şi cetăţenii Confederaţiei Elveţiene. Unităţii şcolare i se aduce la cunoştinţă nominalizarea prin transmiterea deciziei inspectorului şcolar general.
(5) Prin decizie a consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ care organizează cursul se stabilesc: cadrele didactice care vor preda cursul, orarul cursurilor şi spaţiul în care se va desfăşura cursul de iniţiere în limba română.
(6) Anual, prin ordin al ministrului educaţiei, se stabileşte cuantumul taxei de curs. În cuantumul taxei de curs sunt incluse şi cheltuielile legate de participarea la sesiunea de evaluare a competenţelor lingvistice şi de eliberare a certificatului de competenţă lingvistică, document care atestă nivelul de cunoaştere a limbii române. Prin decizie a consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ în care se organizează cursul se stabilesc perioada şi modalităţile de plată ale acestei taxe.
(7) Sumele de bani provenite din taxa de curs se constituie sursă de venituri proprii ale unităţii de învăţământ, fiind înregistrate şi administrate conform reglementărilor legale în vigoare.
ART. 11
Predarea cursului de iniţiere în limba română se realizează pe baza programelor speciale, aprobate prin ordin al ministrului educaţiei.
ART. 12
(1) Străinii adulţi care au dobândit o formă de protecţie în România, participanţi la curs, beneficiază gratuit de manuale, în conformitate cu Ordonanţa Guvernului nr. 44/2004, aprobată cu modificări prin Legea nr. 185/2004, cu modificările şi completările ulterioare. Beneficiază gratuit de câte un manual şi profesorul care predă cursul.
(2) Străinii adulţi care au dobândit drept de şedere în România, precum şi cetăţenii statelor membre ale Uniunii Europene şi ale Spaţiului Economic European şi cetăţenii Confederaţiei Elveţiene îşi achiziţionează manuale contra cost, la începerea cursului.
(3) Asigurarea şi gestionarea manualelor pentru cursul de iniţiere în limba română pentru străinii adulţi care au dobândit o formă de protecţie în România se realizează în conformitate cu prevederile legale în vigoare, valabile pentru manualele şcolare pentru învăţământul preuniversitar.
(4) Distribuirea şi asigurarea manualelor în variantă tipărită se realizează în conformitate cu Procedura privind elaborarea, aprobarea şi distribuirea programelor şi manualelor cursului de iniţiere în limba română pentru străinii adulţi care au dobândit o formă de protecţie internaţională sau un drept de şedere în România, precum şi pentru cetăţenii statelor membre ale Uniunii Europene şi ale Spaţiului Economic European şi cetăţenii Confederaţiei Elveţiene, prevăzută în anexa nr. 2 la ordin.
(5) Manualele pot fi asigurate şi în variantă electronică/ digitală.
CAP. III
Evaluarea la sfârşitul cursului de iniţiere în limba română
ART. 13
(1) La sfârşitul cursului de iniţiere în limba română, cursanţii vor participa la o sesiune de evaluare a competenţelor lingvistice, în urma căreia li se eliberează un certificat de competenţă lingvistică, document care atestă nivelul de cunoaştere a limbii române. Această sesiune poate fi organizată, în funcţie de solicitări, în perioadele ianuarie-februarie şi/sau iunie-iulie ale fiecărui an şcolar.
(2) Comisia de evaluare este alcătuită din directorul/directorul adjunct al unităţii de învăţământ la care s-a desfăşurat cursul de iniţiere în limba română şi minimum 2 profesori de specialitate, dintre care unul este profesorul care a susţinut cursul şi cel puţin un profesor care nu a susţinut cursul de iniţiere în limba română.
(3) Comisia de evaluare este numită prin decizie a inspectorului şcolar general, iar activitatea sa, inclusiv sesiunea de evaluare a competenţelor lingvistice, este monitorizată de inspectorul responsabil cu organizarea, monitorizarea şi evaluarea cursului de iniţiere în limba română.
ART. 14
(1) Directorul/Directorul adjunct al unităţii de învăţământ la care s-a desfăşurat cursul de iniţiere în limba română îndeplineşte funcţia de preşedinte al comisiei.
(2) Evaluarea nivelului de cunoaştere a limbii române se realizează de către 2 profesori.
(3) Evaluarea nivelului de cunoaştere a limbii române are în vedere verificarea următoarelor competenţe la nivelul B1, conform Cadrului european comun de referinţă pentru limbi:
a) înţelegerea semnificaţiei unor mesaje orale;
b) producerea de mesaje orale şi participarea la conversaţii;
c) lectura unor texte şi desprinderea semnificaţiei lor;
d) redactarea unor enunţuri.
CAP. IV
Dispoziţii finale
ART. 15
Ministerul Educaţiei poate organiza, în parteneriat cu IGI şi/sau cu alte organizaţii, activităţi de formare a profesorilor care predau cursul de iniţiere în limba română.
ART. 16
Retribuţia profesorilor care predau cursurile de iniţiere în limba română se face prin plata cu ora/cumul, în condiţiile legii.
ART. 17
(1) Finanţarea activităţilor referitoare la desfăşurarea activităţilor prevăzute în prezenta metodologie, inclusiv realizarea manualelor, se asigură din bugetul Ministerului Educaţiei, potrivit art. 37 din Ordonanţa Guvernului nr. 44/2004, aprobată cu modificări prin Legea nr. 185/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Fiecare inspectorat şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti organizator va suporta cheltuielile de transport necesare distribuirii manualelor pentru cursanţii din unităţile de învăţământ din subordine în care se desfăşoară cursul de iniţiere în limba română.
(3) Plata profesorilor care predau cursurile de iniţiere în limba română se face din bugetele unităţilor de învăţământ care organizează cursul, în condiţiile legii.
ART. 18
(1) În conformitate cu prevederile art. 35^2 alin. (5) din Ordonanţa Guvernului nr. 44/2004, aprobată cu modificări prin Legea nr. 185/2004, cu modificările şi completările ulterioare, străinii care au dobândit un drept de şedere în România, precum şi cetăţenii statelor membre ale Uniunii Europene, ale Spaţiului Economic European şi cetăţenii Confederaţiei Elveţiene care nu au urmat cursul de iniţiere în limba română se pot înscrie la sesiunea de evaluare a competenţelor lingvistice.
(2) Prin decizie a inspectorului şcolar general este nominalizată unitatea de învăţământ unde urmează să se desfăşoare sesiunea de evaluare a competenţelor lingvistice pentru străinii care au dobândit un drept de şedere în România, precum şi pentru cetăţenii statelor membre ale Uniunii Europene şi ale Spaţiului Economic European şi cetăţenii Confederaţiei Elveţiene care nu au urmat cursul de iniţiere în limba română. Unităţii şcolare i se aduce la cunoştinţă nominalizarea prin transmiterea deciziei inspectorului şcolar general.
(3) Anual, prin ordin al ministrului educaţiei, se stabileşte cuantumul taxei legate de participarea la sesiunea de evaluare a competenţelor lingvistice. În cuantumul pentru participarea la sesiunea de evaluare a competenţelor lingvistice sunt incluse şi cheltuielile pentru eliberarea certificatului de competenţă lingvistică, document care atestă nivelul de cunoaştere a limbii române. Prin decizie a consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ în care se organizează sesiunea de evaluare a competenţelor lingvistice pentru străinii care au dobândit un drept de şedere în România, precum şi pentru cetăţenii statelor membre ale Uniunii Europene, ale Spaţiului Economic European şi cetăţenii Confederaţiei Elveţiene care nu au urmat cursul de iniţiere în limba română, se stabilesc perioada şi modalităţile de plată ale acestei taxe.
(4) Sumele de bani provenite din taxa pentru participarea la sesiunea de evaluare a competenţelor lingvistice se constituie sursă de venituri proprii ale unităţii de învăţământ, fiind înregistrate şi administrate conform reglementărilor legale în vigoare.
----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: