Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   METODOLOGIE din 23 noiembrie 2018  de distribuire a sumelor plătite de contribuabili persoane fizice în contul unic şi de stingere a obligaţiilor fiscale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 METODOLOGIE din 23 noiembrie 2018 de distribuire a sumelor plătite de contribuabili persoane fizice în contul unic şi de stingere a obligaţiilor fiscale

EMITENT: Agenţia Naţională de Administrare Fiscală
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1005 din 27 noiembrie 2018
──────────
    Aprobată prin Ordinul nr. 2.937 din 23 noiembrie 2018, publicat în Monitorul oficial, Partea I, nr. 1005 din 27 noiembrie 2018.
──────────
    CAP. I
    Dispoziţii privind distribuirea sumelor plătite de contribuabili persoane fizice în contul unic şi de stingere a obligaţiilor fiscale
    1. În temeiul prevederilor art. 163 alin. (2) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Cod de procedură fiscală, plata obligaţiilor fiscale care se plătesc de contribuabili persoane fizice în contul unic, aprobate prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, se efectuează prin utilizarea unui ordin de plată pentru Trezoreria Statului.
    2. Obligaţiile fiscale de plată ale contribuabililor persoane fizice, denumiţi în continuare contribuabili, aprobate prin ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală prevăzut la pct. 1, declarate de către aceştia prin Declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice, se plătesc în contul unic de disponibil 55.04 „Sume reprezentând impozit pe venit şi contribuţii sociale datorate de persoanele fizice în curs de distribuire“, denumit în continuare contul unic, deschis pe codul numeric personal/numărul de identificare fiscală al contribuabililor la unităţile Trezoreriei Statului la care este arondat organul fiscal central competent pentru administrarea creanţelor fiscale datorate de aceştia.
    3.1. Sumele plătite de către contribuabili în contul unic se distribuie de către organul fiscal central competent, proporţional cu obligaţiile fiscale de plată, respectiv cu obligaţiile fiscale înregistrate în declaraţia unică în conturile 20.A.03.51.00 „Impozit pe venit aferent declaraţiei unice“, 22.A.21.48.00 „Contribuţii de asigurări sociale aferente declaraţiei unice“ şi 26.A.21.49.00 „Contribuţii de asigurări sociale de sănătate aferente declaraţiei unice“, cu excepţia contribuabililor care beneficiază de înlesniri la plată.
    3.2. Codurile IBAN aferente acestor conturi de venituri bugetare nu se înscriu în lista codurilor IBAN care se publică pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice.
    4. Sumele distribuite potrivit pct. 3.1 sting obligaţiile fiscale, cu excepţiile prevăzute la cap. II şi III, în următoarea ordine:
    a) toate obligaţiile fiscale principale;
    b) obligaţiile fiscale accesorii aferente obligaţiilor prevăzute la lit. a).

    5. În cazul în care suma achitată nu acoperă toate obligaţiile fiscale aferente uneia dintre categoriile prevăzute la pct. 4, distribuirea se face, în cadrul categoriei respective, proporţional cu obligaţiile fiscale de plată.
    6. După efectuarea distribuirii potrivit pct. 5, organul fiscal central competent efectuează stingerea obligaţiilor fiscale ale contribuabilului potrivit prevederilor art. 165 alin. (1) şi (3) din Codul de procedură fiscală şi înştiinţează contribuabilul despre modul în care s-a efectuat stingerea, cu cel puţin 5 zile înainte de următorul termen de plată a obligaţiilor fiscale, dacă acesta a optat pentru a fi înştiinţat.
    7.1. În situaţia în care, după efectuarea operaţiunilor de distribuire, în contul unic mai rămân sume nedistribuite, acestea se distribuie de organul fiscal central competent, în ultima zi lucrătoare a lunii, în conturile prevăzute la pct. 3.1.
    7.2. Distribuirea prevăzută la pct. 7.1 se efectuează proporţional cu ponderea veniturilor prevăzute în legile bugetare anuale pentru bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat şi bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate plătite în contul unic în totalul veniturilor bugetare care se plătesc în contul unic prevăzute în legile bugetare anuale. Ponderea se stabileşte de către Ministerul Finanţelor Publice pe baza informaţiilor privind veniturile furnizate de Direcţia de politici şi analiză macroeconomică şi se comunică de către Direcţia generală de legislaţie Cod procedură fiscală, reglementări nefiscale şi contabile, anual, către Centrul Naţional pentru Informaţii Financiare, în termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a legilor bugetare anuale.
    8.1. Distribuirea sumelor potrivit prevederilor pct. 7.2 se efectuează în ordinea vechimii plăţilor la data înregistrării de obligaţii fiscale faţă de bugetele respective, potrivit regulilor de distribuire a sumelor plătite în contul unic, în conformitate cu prevederile pct. 4 şi 5.
    8.2. Sumele distribuite potrivit pct. 7.2 se determină utilizându-se leul întreg.
    8.3. Eventualele diferenţe rămase în urma distribuirii efectuate pentru bugetele prevăzute la pct. 7.2 se înregistrează în contul de venit bugetar aferent bugetului cu ponderea cea mai mare.
    8.4. Ponderea stabilită potrivit pct. 7.2 se poate modifica anual în funcţie de ponderea veniturilor prevăzute în legile bugetare anuale pentru bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat şi bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate plătite în contul unic în totalul veniturilor bugetare care se plătesc în contul unic prevăzute în legile bugetare anuale, fără ca legile de rectificare bugetară să afecteze ponderea respectivă în cursul anului.
    8.5. În situaţia în care legile prevăzute la pct. 8.4 nu au intrat în vigoare până la data de 1 ianuarie a anului următor, până la data intrării în vigoare a acestora se utilizează cotele stabilite pentru anul precedent.
    9.1. Ori de câte ori contribuabilii înregistrează obligaţii fiscale restante de natura celor care se plătesc în contul unic, organul fiscal central competent efectuează stingerile cu sumele distribuite potrivit pct. 3.1 şi 7.1, după caz.
    9.2. În primele 5 zile după expirarea termenului de plată prevăzut de lege, organul fiscal central competent efectuează stingerile obligaţiilor fiscale de plată declarate prin declaraţia unică cu sumele existente în conturile prevăzute la pct. 3.1.
    9.3. După efectuarea stingerilor potrivit pct. 9.2, până la finele fiecărei luni, organul fiscal central competent efectuează compensarea eventualelor obligaţii fiscale de plată de natura celor de la pct. 2 şi ulterior a altor obligaţii fiscale restante cu sumele rămase nestinse în conturile prevăzute la pct. 3.1.
    10. Constatarea compensării de către organul fiscal central competent poate fi efectuată şi în mod automat, prin intermediul aplicaţiei informatice, ulterior operaţiunii de distribuire şi stingere a sumelor plătite în contul unic.
    11. Constatarea compensării se efectuează pe baza formularului „Decizie privind compensarea obligaţiilor fiscale“, care se comunică contribuabilului în termen de 7 zile de la data efectuării operaţiunii.
    12. Sumele rămase nestinse în conturile prevăzute la pct. 3.1, după data constatării de către organul fiscal central competent a eventualelor compensări efectuate potrivit pct. 10, se restituie, în condiţiile prevăzute de art. 168 din Codul de procedură fiscală.
    13. Prin excepţie de la prevederile pct. 12, în situaţia în care persoanele fizice au estimat pentru anul curent un venit net anual cumulat din veniturile prevăzute la art. 137 alin. (1) lit. b) şi b^1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, din una sau mai multe surse şi/sau categorii de venituri, cel puţin egal cu nivelul a 12 salarii minime brute pe ţară, iar venitul net anual cumulat realizat este sub nivelul a 12 salarii minime brute pe ţară, nu datorează contribuţia de asigurări sociale, cu excepţia celor care au optat pentru plata contribuţiei potrivit art. 148 alin. (3) din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare. În acest caz contribuţia plătită nu se restituie, aceasta fiind valorificată la stabilirea elementelor necesare determinării pensiei, potrivit legii.
    CAP. II
    Dispoziţii privind distribuirea sumelor plătite de debitorii persoane fizice care efectuează plata în contul unic şi beneficiază de înlesniri la plată şi stingerea obligaţiilor fiscale
    1. Pentru beneficiarii de eşalonări la plată, ratele de eşalonare la plată sau obligaţiile fiscale de a căror plată depinde menţinerea valabilităţii eşalonării la plată se sting în funcţie de termenul maxim în care acestea se împlinesc. Prin sintagma „termen maxim“ se înţelege termenul suplimentar de achitare a obligaţiilor care reprezintă condiţii de menţinere a valabilităţii înlesnirii la plată, astfel cum sunt prevăzute în actele normative referitoare la reglementarea acordării înlesnirilor la plată.
    2. În cazul în care debitorii beneficiază de înlesniri la plată aprobate prin acte administrative, potrivit reglementărilor legale în vigoare, şi efectuează plăţi în contul unic, distribuirea şi stingerea se efectuează pe obligaţiile fiscale, în ordinea împlinirii termenului maxim, pentru obligaţiile de a căror plată depinde menţinerea valabilităţii înlesnirii la plată. În sintagma „obligaţii de a căror plată depinde menţinerea valabilităţii înlesnirii la plată“ sunt incluse şi ratele de eşalonare.
    3. În cazul în care există obligaţii de a căror plată depinde menţinerea valabilităţii înlesnirii la plată, ale căror termene maxime acordate se împlinesc la aceeaşi dată, pentru aceste obligaţii distribuirea se efectuează distinct pe fiecare buget sau fond, după caz, proporţional cu obligaţiile fiscale de plată, iar stingerea acestora se face în următoarea ordine:
    a) obligaţiile fiscale principale, proporţional cu obligaţiile fiscale de plată;
    b) obligaţiile fiscale accesorii aferente obligaţiilor prevăzute la lit. a), proporţional cu obligaţiile fiscale de plată.

    4. Pentru beneficiarii unei eşalonări la plată, ordinea de stingere este următoarea:
    a) ratele de eşalonare şi/sau, după caz, obligaţiile fiscale de a căror plată depinde menţinerea valabilităţii eşalonării la plată;
    b) sumele datorate în contul următoarelor rate din graficul de plată, până la concurenţa cu suma eşalonată la plată sau până la concurenţa cu suma achitată, după caz.

    5. Pentru beneficiarii unei amânări la plată, ordinea de stingere este următoarea:
    a) obligaţiile fiscale datorate, altele decât cele care fac obiectul amânării la plată;
    b) obligaţiile fiscale amânate la plată.

    6. În cazul în care suma achitată este mai mare decât cuantumul obligaţiilor al căror termen maxim a fost împlinit până la data plăţii, se sting celelalte obligaţii de a căror plată depinde menţinerea valabilităţii înlesnirii la plată, iar ulterior ratele viitoare din eşalonarea la plată, în limita sumei achitate.
    7. Obligaţiile de a căror plată depinde menţinerea valabilităţii înlesnirii la plată, altele decât cele care se plătesc în contul unic, se achită de către debitori distinct pe fiecare impozit, taxă, contribuţie şi alte sume datorate bugetului general consolidat, iar stingerea obligaţiilor fiscale de plată se efectuează în ordinea împlinirii termenului maxim.
    8. În situaţia în care suma achitată este mai mare decât obligaţiile fiscale care se plătesc în contul unic sau distinct pe fiecare tip de creanţă fiscală, după caz, se sting cu prioritate obligaţiile fiscale care se încasează în respectivul cont, iar diferenţa rezultată stinge celelalte obligaţii, cu respectarea regulilor prevăzute la pct. 1-7.
    9. În situaţia în care se sting anticipat, parţial sau total, din oficiu sau ca urmare a notificării contribuabilului obligaţiile de a căror plată depinde menţinerea valabilităţii înlesnirii la plată, prevederile prezentului capitol se aplică în mod corespunzător.
    10. Prevederile prezentului capitol se aplică în mod corespunzător, indiferent dacă plata se efectuează în contul unic sau, distinct, în conturi de venituri bugetare corespunzătoare.
    CAP. III
    Distribuirea sumelor plătite în contul unic de către debitorii care se află în executare silită şi stingerea obligaţiilor fiscale
    1. În cazul în care debitorul a efectuat plata în contul unic după data la care, potrivit legii, a fost comunicată somaţia, organul fiscal central competent procedează la distribuirea sumelor plătite şi stingerea creanţelor fiscale potrivit prevederilor cap. I.
    2. În cazul înfiinţării popririi asupra sumelor ce se cuvin debitorilor, terţii popriţi şi instituţiile bancare virează obligaţiile fiscale în contul de disponibil 50.67.02 „Disponibil din sume încasate din înfiinţarea popririi (bancă/terţ) asupra sumelor ce se cuvin debitorilor“, deschis pe codul numeric personal/numărul de identificare fiscală al debitorului, utilizând numărul de evidenţă a plăţii indicat în adresa de înfiinţare a popririi de către organul fiscal central competent.
    3. În cazul viramentelor efectuate potrivit pct. 2, distribuirea sumelor încasate se efectuează în ordinea vechimii titlurilor executorii pentru care s-a înfiinţat poprirea identificată din şirul de caractere al numărului de evidenţă a plăţii. În cadrul titlului executoriu se sting mai întâi creanţele fiscale principale, în ordinea vechimii, şi apoi creanţele fiscale accesorii, în ordinea vechimii.
    4. Prin excepţie de la prevederile pct. 3, în situaţia în care nu a fost utilizat numărul de evidenţă a plăţii la momentul virării sumelor sau dacă suma virată utilizând numărul de evidenţă a plăţii este mai mare decât creanţele fiscale pentru care s-a înfiinţat poprirea, sumele încasate în contul prevăzut la pct. 2 se distribuie în ordinea vechimii popririlor, respectiv a titlurilor executorii care au stat la baza acestora. În cadrul titlului executoriu se sting mai întâi creanţele fiscale principale, în ordinea vechimii, şi apoi creanţele fiscale accesorii, în ordinea vechimii.
    5. În situaţia în care debitorul înregistrează şi alte obligaţii fiscale/bugetare restante, altele decât cele pentru care s-a dispus înfiinţarea popririi/popririlor, organul fiscal central competent procedează la constatarea eventualelor compensări, urmând ca diferenţa să fie restituită debitorului, din oficiu, în termen de 5 zile lucrătoare de la data încasării.
    6. În cazul în care, din eroare, instituţiile de credit virează organului fiscal central competent sume reprezentând credite nerambursabile sau finanţări primite de la instituţii sau organizaţii naţionale ori internaţionale pentru derularea unor programe ori proiecte, sumele respective se restituie la cererea instituţiei de credit sau a contribuabilului/plătitorului, chiar dacă acesta înregistrează obligaţii fiscale/bugetare restante.
    CAP. IV
    Dispoziţii tranzitorii
    1. Pentru contribuabilii care au depus Declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice şi şi-au aplicat bonificaţia prevăzută de lege prin această declaraţie, sumele aferente plăţilor efectuate de către aceştia, după data de 23 martie 2018 şi până la data 31 decembrie 2018, în conturile bugetare existente aferente fiecărei surse de venit şi neutilizate la stingerea obligaţiilor fiscale se transferă după data de 30 iunie 2019 de către unităţile Trezoreriei Statului în conturile prevăzute la pct. 3.1 al cap. I, corespunzătoare bugetului în care au fost efectuate plăţile, în limita obligaţiilor fiscale de plată înscrise în declaraţia unică şi rămase nedistribuite, pe baza unui fişier informatic transmis de organul fiscal central competent.
    2. Fişierul informatic prevăzut la pct. 1 cuprinde cel puţin următoarele elemente: nume şi prenume contribuabil, cod numeric personal/număr de identificare fiscală, numărul şi data documentului de plată, contul de venituri în care s-a efectuat plata, cuantumul sumei care se transferă şi contul de venituri în care se transferă sumele.
    3. Transferul sumelor prevăzute la pct. 1 se realizează cu păstrarea datei plăţii iniţiale, urmând ca prevederile prezentei metodologii să se aplice în mod corespunzător.
    4. Pentru obligaţiile fiscale individualizate în Declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice rămase nestinse după efectuarea acţiunilor prevăzute la pct. 1, executarea silită începe după data de 15 iulie 2019.
    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016