Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   METODOLOGIE din 21 iunie 2024  de emitere a certificatului de atestare a structurilor asociative ale autorităţilor administraţiei publice locale în vederea asigurării activităţii de audit public intern în sistem de cooperare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 METODOLOGIE din 21 iunie 2024 de emitere a certificatului de atestare a structurilor asociative ale autorităţilor administraţiei publice locale în vederea asigurării activităţii de audit public intern în sistem de cooperare

EMITENT: Ministerul Finanţelor
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 687 din 16 iulie 2024
──────────
    Aprobată prin ORDINUL nr. 2.582 din 21 iunie 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 687 din 16 iulie 2024.
──────────
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    1. Prezenta metodologie detaliază:
    a) criteriile de evaluare;
    b) documentaţia de atestare şi modalitatea de depunere a acesteia;
    c) modalitatea de evaluare a documentaţiei de atestare şi de îndeplinire a criteriilor;
    d) modalitatea de emitere a certificatului de atestare;
    e) condiţiile în care certificatul de atestare îşi pierde valabilitatea;
    f) arhivarea documentaţiei de atestare.

    2. Structurile asociative ale autorităţilor administraţiei publice locale, prevăzute la art. 2 lit. y) din Legea nr. 672/2002 privind auditul public intern, republicată, denumită în continuare Legea nr. 672/2002, republicată, şi la art. 86 alin. (1) şi art. 89 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Codul administrativ, sunt:
    a) Asociaţia Comunelor din România;
    b) Asociaţia Oraşelor din România;
    c) Asociaţia Municipiilor din România;
    d) Uniunea Naţională a Consiliilor Judeţene din România;
    e) structurile teritoriale cu personalitate juridică ale structurilor asociative recunoscute ca fiind de utilitate publică;
    f) asociaţiile de dezvoltare intercomunitară;
    g) consorţiile administrative;
    h) alte forme asociative de interes general pentru administraţia publică locală, constituite potrivit legii.

    3. Structurile asociative prevăzute la pct. 2 obţin certificatul de atestare numai dacă îndeplinesc criteriile prevăzute de art. 20 alin. (5) din Legea nr. 672/2002, republicată.
    4. Evaluarea îndeplinirii criteriilor se realizează de către Ministerul Finanţelor prin Unitatea Centrală de Armonizare pentru Auditul Public Intern (UCAAPI), potrivit art. 20 alin. (4) din Legea nr. 672/2002, republicată.
    5. Certificatul de atestare îşi pierde valabilitatea în condiţiile art. 20 alin. (7) din Legea nr. 672/2002, republicată.
    6. Pentru obţinerea certificatului de atestare, în vederea asigurării activităţii de audit public intern în sistem de cooperare, structura asociativă trebuie să îndeplinească cumulativ la data depunerii cererii următoarele condiţii:
    a) a înfiinţat şi dimensionat prin organigramă şi statul de funcţii compartimentul de audit public intern, în condiţiile art. 2 lit. g) şi ale art. 20 alin. (8) din Legea nr. 672/2002, republicată;
    b) a semnat acordul de cooperare de către reprezentanţii entităţilor publice locale partenere şi reprezentantul structurii asociative.

    CAP. II
    Criteriile de evaluare
    7. Evaluarea structurilor asociative în vederea obţinerii certificatului de atestare, de către Ministerul Finanţelor prin UCAAPI, se face pe baza următoarelor criterii:
    2.1. Criteriul nr. 1. Calitatea de membru al structurii asociative
    8. În vederea îndeplinirii criteriului prevăzut la art. 20 alin. (5) lit. a) din Legea nr. 672/2002, republicată, structura asociativă trebuie să facă dovada că este compusă doar din membri - unităţi administrativ-teritoriale, aşa cum sunt acestea definite la art. 5 lit. pp) din Codul administrativ şi cum rezultă din Legea nr. 2/1968 privind organizarea administrativă a teritoriului României, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
    9. Pentru a face dovada îndeplinirii prezentului criteriu structura asociativă prezintă în vederea evaluării:
    a) statutul structurii asociative;
    b) certificatul de înscriere a persoanei juridice fără scop patrimonial eliberat de către judecătoria în a cărei circumscripţie îşi are sediul structura asociativă, cu cel mult 30 de zile înainte de data depunerii cererii de atestare, potrivit prevederilor art. 7 din Regulamentul privind organizarea Registrului asociaţiilor şi fundaţiilor, Registrului federaţiilor şi Registrului naţional al persoanelor juridice fără scop patrimonial, aprobat prin Ordinul ministrului de stat, ministrul justiţiei nr. 954/B/C/2000, cu modificările şi completările ulterioare;
    c) lista nominală a membrilor structurii asociative, întocmită de către reprezentantul structurii asociative. Prevederile pct. 33 se aplică în mod corespunzător.


    2.2. Criteriul nr. 2. Calitatea de persoană juridică şi statutul de utilitate publică
    10. Structura asociativă care solicită obţinerea certificatului de atestare deţine calitatea de persoană juridică, precum şi statutul de utilitate publică.
    11. Pentru a face dovada îndeplinirii prezentului criteriu structura asociativă prezintă în vederea evaluării:
    a) certificatul de înscriere a persoanei juridice fără scop patrimonial eliberat de către judecătoria în a cărei circumscripţie îşi are sediul structura asociativă, cu cel mult 30 de zile înainte de data depunerii cererii de atestare, potrivit prevederilor art. 7 din Regulamentul privind organizarea Registrului asociaţiilor şi fundaţiilor, Registrului federaţiilor şi Registrului naţional al persoanelor juridice fără scop patrimonial, aprobat prin Ordinul ministrului de stat, ministrul justiţiei nr. 954/B/C/2000, cu modificările şi completările ulterioare, prin care face dovada că deţine calitatea de persoană juridică;
    b) statutul structurii asociative prin care face dovada deţinerii statutului de utilitate publică, dacă aceasta a fost obţinută prin efectul legii;
    c) hotărârea Guvernului de recunoaştere a statutului de utilitate publică, dacă aceasta a fost obţinută în acest fel.

    12. Structurile teritoriale cu personalitate juridică ale structurilor asociative ale administraţiei publice locale fac dovada deţinerii statutului de utilitate publică pe baza hotărârii Guvernului de recunoaştere a utilităţii publice obţinută de către structura asociativă a administraţiei publice locale.

    2.3. Criteriul nr. 3. Asigurarea funcţiei de audit public intern în sistem de cooperare
    13. Structura asociativă care solicită obţinerea certificatului de atestare trebuie să aibă prevăzută în statut activitatea de asigurare a funcţiei de audit public intern în sistem de cooperare.
    14. Pentru a face dovada îndeplinirii prezentului criteriu este evaluat statutul structurii asociative prevăzut la pct. 9 lit. a) şi respectiv pct. 11 lit. b).

    2.4. Criteriul nr. 4. Hotărârile autorităţilor deliberative
    15. Consiliile locale ale entităţilor publice locale semnatare ale acordului de cooperare au adoptat hotărâri prin care şi-au exprimat acordul de voinţă pentru asigurarea funcţiei de audit public intern în sistem de cooperare.
    16. Pentru a face dovada îndeplinirii prezentului criteriu structura asociativă prezintă în vederea evaluării hotărârile emise de consiliile locale ale tuturor entităţilor publice locale partenere membre ale acordului de cooperare, din care rezultă acordul de voinţă privind asigurarea funcţiei de audit public intern în sistem de cooperare.

    2.5. Criteriul nr. 5. Hotărârea adunării generale
    17. Adunarea generală a structurii asociative a adoptat o hotărâre prin care este de acord cu depunerea cererii în vederea solicitării obţinerii certificatului de atestare.
    18. Pentru a face dovada îndeplinirii prezentului criteriu structura asociativă prezintă în vederea evaluării hotărârea adunării generale a structurii asociative din care rezultă acordul depunerii cererii de solicitare a certificatului de atestare.

    2.6. Criteriul nr. 6. Acordul de cooperare
    19. Entităţile publice locale care au aderat la sistemul de cooperare au încheiat un singur acord de cooperare pentru asigurarea activităţii de audit intern şi acesta are ca semnatari:
    a) structura asociativă, în calitate de organizator al activităţii de audit public intern;
    b) entităţile publice locale, în calitate de parteneri care cooperează pentru asigurarea funcţiei de audit public intern.

    20. Aderarea ulterioară de noi membri la acordul de cooperare se realizează prin act adiţional la acordul de cooperare.
    21. Pentru a face dovada îndeplinirii prezentului criteriu sunt evaluate de către structura asociativă următoarele documente:
    a) acordul de cooperare încheiat;
    b) actele adiţionale la acesta, încheiate ulterior, dacă este cazul;
    c) hotărârile autorităţilor deliberative prevăzute la pct. 16.


    2.7. Criteriul nr. 7. Înfiinţarea unui singur compartiment de audit intern
    22. Structura asociativă a înfiinţat, pentru desfăşurarea activităţii de audit public intern în sistem de cooperare, un singur compartiment de audit intern care asigură funcţia de audit public intern pentru toate entităţile publice locale semnatare ale acordului de cooperare.
    23. Pentru a face dovada îndeplinirii prezentului criteriu de către structura asociativă sunt evaluate următoarele documente:
    a) organigrama structurii asociative aprobată, din care rezultă înfiinţarea unui singur compartiment de audit intern;
    b) statul de funcţii aprobat, din care rezultă înfiinţarea unui singur compartiment de audit public intern.


    2.8. Criteriul nr. 8. Dimensionarea compartimentului de audit
    24. Compartimentul de audit public intern înfiinţat de structura asociativă pentru asigurarea activităţii de audit public intern în sistem de cooperare este dimensionat astfel încât acesta să asigure auditarea cel puţin o dată la 4 ani a tuturor activităţilor desfăşurate de către entităţile publice locale semnatare ale acordului de cooperare, inclusiv a activităţilor desfăşurate de entităţile aflate în subordinea, în coordonarea sau sub autoritatea acestora care nu au asigurată funcţia de audit public intern.
    25. Dimensionarea minimă a compartimentului de audit public intern s-a realizat în condiţiile art. 2 lit. d) şi ale art. 20 alin. (8) din Legea nr. 672/2002, republicată.
    26. Dovada îndeplinirii prezentului criteriu de către structura asociativă în vederea evaluării se realizează pe baza documentelor prevăzute la pct. 23 lit. b) şi pct. 21 lit. a).

    CAP. III
    Documentaţia de atestare
    27. Documentaţia de atestare cuprinde documentele pe baza cărora se evaluează îndeplinirea criteriilor de atestare din prezenta metodologie, documente care trebuie depuse de structura asociativă împreună cu cererea prin care se solicită obţinerea certificatului de atestare.
    3.1. Depunerea documentaţiei de atestare
    28. Documentaţia de atestare se depune la registratura generală a Ministerului Finanţelor, în atenţia UCAAPI, cu menţiunea pe fiecare document „conform cu originalul“ şi semnătură electronică, ţinând seama de prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 41/2016 privind stabilirea unor măsuri de simplificare la nivelul administraţiei publice centrale, administraţiei publice locale şi al instituţiilor publice şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, aprobată cu modificări prin Legea nr. 179/2017, cu modificările şi completările ulterioare.
    29. Documentaţia de atestare depusă în vederea obţinerii certificatului de atestare trebuie să conţină următoarele documente:
    a) hotărârea adunării generale a structurii asociative prin care este de acord cu depunerea cererii şi solicitarea obţinerii certificatului de atestare;
    b) statutul structurii asociative, inclusiv modificările şi completările ulterioare;
    c) certificatul de înscriere a persoanei juridice fără scop patrimonial;
    d) lista nominală a membrilor structurii asociative;
    e) hotărârea Guvernului privind obţinerea statutului de utilitate publică, dacă această calitate s-a obţinut astfel;
    f) hotărârile autorităţilor deliberative ale entităţilor publice locale membre ale acordului de cooperare prin care este exprimat acordul de voinţă pentru asigurarea funcţiei de audit public intern în sistem de cooperare;
    g) acordul de cooperare semnat de către reprezentantul structurii asociative, precum şi de toţi reprezentanţii legali ai entităţilor publice locale care şi-au exprimat acordul de voinţă pentru asigurarea funcţiei de audit public intern în sistem de cooperare, inclusiv actele adiţionale la acesta, după caz;
    h) organigrama structurii asociative;
    i) statul de funcţii al structurii asociative prin care se face dovada înfiinţării compartimentului de audit public intern şi a numărului de posturi de auditori interni aprobate.

    30. Hotărârile autorităţilor deliberative ale entităţilor publice locale, membre ale acordului de cooperare, se depun pentru toate entităţile publice locale semnatare ale acordului de cooperare, inclusiv actele adiţionale de modificare sau completare încheiate, după caz.
    31. Documentaţia de atestare, însoţită de opisul documentelor depuse, se transmite în format electronic, cu menţiunea pe fiecare document depus „conform cu originalul“ şi semnătură electronică a reprezentantului structurii asociative, ţinând seama de prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 41/2016 privind stabilirea unor măsuri de simplificare la nivelul administraţiei publice centrale, administraţiei publice locale şi al instituţiilor publice şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, aprobată cu modificări prin Legea nr. 179/2017, cu modificările şi completările ulterioare.
    32. Documentaţia de atestare se depune însoţită de cererea privind solicitarea certificatului de atestare, cu menţiunea adresei de poştă electronică în vederea comunicării pe timpul derulării procesului de atestare.
    33. Semnarea cererii, precum şi a documentelor care însoţesc documentaţia de atestare intră sub incidenţa Legii nr. 455/2001 privind semnătura electronică, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. În cazul în care un document conţine două sau mai multe pagini, semnătura electronică se aplică doar pe prima pagină.

    3.2. Responsabilitatea depunerii documentaţiei
    34. Responsabilitatea întocmirii şi transmiterii documentaţiei în vederea obţinerii certificatului de atestare, inclusiv a cererii privind solicitarea certificatului de atestare, revine persoanei care asigură conducerea structurii asociative sau împuternicitului acesteia.
    35. Depunerea de către persoanele responsabile a unor documente false sau care conţin date eronate, incomplete sau nereale cu scopul de a obţine certificatul de atestare atrage răspunderea administrativă, civilă sau penală a acestora, în condiţiile legii.

    CAP. IV
    Evaluarea criteriilor de atestare
    4.1. Evaluarea documentaţiei
    36. Analiza şi evaluarea documentaţiei de atestare se realizează, pentru fiecare structură asociativă solicitantă a certificatului de atestare, de către unul sau mai mulţi auditori interni desemnaţi în acest sens de conducerea UCAAPI.
    37. Analiza şi evaluarea documentaţiei de atestare impune parcurgerea următoarelor etape:
    a) primirea, înregistrarea şi desemnarea persoanei responsabile cu analiza documentaţiei de atestare depuse;
    b) verificarea de către persoana desemnată, pe baza documentelor depuse de structura asociativă, a cerinţelor stabilite pentru îndeplinirea criteriilor;
    c) aprecierea îndeplinirii fiecărui criteriu;
    d) solicitarea de informaţii sau documente suplimentare, în cazul în care documentaţia nu este completă, şi reluarea procedurii de verificare după primirea documentelor în termenele stabilite;
    e) întocmirea referatului privind finalizarea verificărilor şi formularea propunerii de:
    - acordare a certificatului de atestare, în situaţia în care criteriile sunt îndeplinite în totalitate;
    – respingerea cererii, dacă unul sau mai multe criterii nu sunt îndeplinite corespunzător.


    38. În procesul de evaluare a documentaţiei de atestare personalul UCAAPI urmăreşte dacă criteriile stabilite pentru obţinerea certificatului de atestare sunt îndeplinite în totalitate de către structura asociativă.
    39. Solicitarea de documente suplimentare se face în situaţia în care documentaţia este incompletă sau documentele depuse nu conduc la îndeplinirea criteriilor stabilite pentru obţinerea certificatului de atestare. Aceasta se realizează pe bază de adresă întocmită, semnată şi transmisă conform procedurilor interne ale UCAAPI.
    40. Termenul stabilit pentru transmiterea documentelor suplimentare solicitate este de 10 zile lucrătoare de la data transmiterii adresei de către UCAAPI. Dacă în termenul specificat nu sunt depuse documentele solicitate cererea de atestare este respinsă.
    41. Propunerea de acordare a certificatului de atestare care corespunde aprobării cererii sau propunerea de respingere a cererii de obţinere a certificatului de atestare se face pe bază de Referat privind finalizarea verificărilor.
    42. Prin referatul întocmit persoana desemnată din cadrul UCAAPI propune, cu fundamentarea necesară, în funcţie de rezultatul verificărilor efectuate, acordarea certificatului de atestare sau respingerea cererii prin care s-a solicitat obţinerea certificatului de atestare.
    43. Respingerea cererii de atestare se face în cazul în care unul sau mai multe criterii de atestare nu sunt îndeplinite, conform cerinţelor stabilite prin prezenta metodologie.
    44. În cazul respingerii cererii, persoana desemnată din cadrul UCAAPI întocmeşte şi comunică structurii asociative o scrisoare privind respingerea cererii, semnată de conducerea UCAAPI, conform procedurilor interne.

    4.2. Evaluarea criteriilor
    45. Un criteriu de atestare este îndeplinit în situaţia în care toate cerinţele aferente criteriului respectiv sunt îndeplinite în totalitate.
    4.2.1. Evaluarea criteriului 1 - Membrii structurii asociative
    46. Verificarea dacă membrii structurii asociative sunt doar unităţi administrativ-teritoriale se face pe baza:
    a) Legii nr. 2/1968 privind organizarea administrativă a teritoriului României, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
    b) documentelor prevăzute la pct. 9.

    47. Pe baza documentaţiei de atestare depuse se verifică dacă sunt respectate cumulativ următoarele cerinţe:
    a) membrii structurii asociative au calitatea de unităţi administrativ-teritoriale;
    b) documentele sunt depuse în copie, certificate „conform cu originalul“ şi semnate electronic potrivit pct. 33.


    4.2.2. Verificarea criteriului 2 - Calitatea de persoană juridică şi statutul de utilitate publică
    48. Verificarea dacă structura asociativă deţine personalitatea juridică se face pe baza certificatului de înscriere a persoanei juridice fără scop patrimonial, obţinut în condiţiile art. 7 din Regulamentul privind organizarea Registrului asociaţiilor şi fundaţiilor, Registrului federaţiilor şi Registrului naţional al persoanelor juridice fără scop patrimonial, aprobat prin Ordinul ministrului de stat, ministrul justiţiei, nr. 954/B/C/2000, cu modificările şi completările ulterioare .
    49. Verificarea dacă structura asociativă deţine statutul de utilitate publică se face pe baza hotărârii Guvernului de acordare a utilităţii publice, în cazul în care utilitatea publică s-a obţinut în acest fel, sau a statutului, în cazul în care utilitatea publică a fost obţinută ca urmare a efectului legii.
    50. În cazul în care utilitatea publică este obţinută prin hotărâre a Guvernului, se verifică, pe baza documentaţiei de atestare, existenţa şi valabilitatea actului normativ prin care se recunoaşte statutul de utilitate publică.
    51. În cazul în care utilitatea publică a fost obţinută ca urmare a efectului legii, se verifică:
    a) dacă în statut se prevede că forma de organizare a structurii asociative corespunde oricăreia dintre cele prevăzute la pct. 2 lit. f)-h);
    b) dacă în statut se prevede baza legală prin care structura asociativă a dobândit utilitatea publică;
    c) existenţa şi valabilitatea bazei legale de la lit. b), prin care structura asociativă a dobândit utilitatea publică.

    52. Pe baza documentaţiei de atestare depuse se verifică dacă sunt respectate cumulativ următoarele cerinţe:
    a) certificatul de înscriere a persoanei juridice fără scop patrimonial aparţine structurii asociative solicitante a certificatului de atestare;
    b) certificatul de înscriere a persoanei juridice fără scop patrimonial este emis de o instanţă judecătorească şi corespunde modelului din regulamentul menţionat la pct. 48;
    c) certificatul de înscriere a persoanei juridice fără scop patrimonial este emis cu cel mult 30 de zile înainte de data depunerii cererii la UCAAPI;
    d) cerinţa menţionată la pct. 50 este îndeplinită, în cazul în care utilitatea publică este obţinută prin hotărâre a Guvernului;
    e) cerinţele menţionate la pct. 51 lit. a)-c) sunt îndeplinite, în cazul în care utilitatea publică este obţinută prin efectul legii;
    f) documentele sunt depuse în copie, certificate „conform cu originalul“ şi semnate electronic potrivit pct. 33.

    53. Structurile teritoriale cu personalitate juridică, cele ale structurilor asociative ale administraţiei publice locale fac dovada deţinerii statutului de utilitate publică pe baza hotărârii Guvernului de recunoaştere a utilităţii publice, obţinută de către structura asociativă a administraţiei publice locale.

    4.2.3. Verificarea criteriului 3 - Asigurarea funcţiei de audit public intern în sistem de cooperare
    54. Verificarea îndeplinirii criteriului se face pe baza statutului structurii asociative.
    55. Pe baza documentaţiei de atestare depuse se verifică dacă sunt respectate cumulativ următoarele cerinţe:
    a) structura asociativă are prevăzut în statut asigurarea funcţiei de audit intern în sistem de cooperare;
    b) documentele sunt depuse în copie, certificate „conform cu originalul“ şi semnate electronic potrivit pct. 33.


    4.2.4. Verificarea criteriului 4 - Hotărârile autorităţilor deliberative
    56. Verificarea îndeplinirii criteriului se face pe baza hotărârilor autorităţilor deliberative ale tuturor entităţilor publice locale semnatare ale acordului de cooperare, precum şi pe baza acordului de cooperare.
    57. Pe baza documentaţiei de atestare depuse se verifică dacă sunt respectate cumulativ următoarele cerinţe:
    a) autorităţile deliberative ale entităţilor publice locale semnatare ale acordului de cooperare au adoptat hotărâri prin care este exprimat acordul de voinţă pentru asigurarea funcţiei de audit public intern în sistem de cooperare;
    b) dacă hotărârea autorităţii deliberative a fiecărei entităţi publice locale semnatare a acordului de cooperare este adoptată anterior semnării acordului de cooperare sau a actelor adiţionale corespunzătoare, după caz;
    c) documentele sunt depuse în copie, certificate „conform cu originalul“ şi semnate electronic potrivit pct. 33.

    58. În cazul entităţilor publice locale care, la data aprobării Ordonanţei Guvernului nr. 29/2022 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 672/2002 privind auditul public intern, aprobată cu completări prin Legea nr. 253/2023, îşi asigurau funcţia de audit public intern în sistem de cooperare, cerinţa menţionată la pct. 57 lit. a) se consideră îndeplinită în cazul existenţei unei hotărâri a autorităţilor deliberative adoptate cu privire la aderarea sau asigurarea funcţiei de audit intern în sistem de cooperare.

    4.2.5. Verificarea criteriului 5 - Hotărârea adunării generale
    59. Verificarea dacă adunarea generală a structurii asociative a aprobat depunerea documentaţiei de solicitare a obţinerii certificatului de atestare pentru asigurarea funcţiei de audit public intern în sistem de cooperare se realizează pe baza hotărârii acesteia.
    60. Pe baza documentaţiei de atestare se verifică dacă sunt respectate cumulativ următoarele cerinţe:
    a) adunarea generală a structurii asociative a adoptat o hotărâre prin care este de acord cu depunerea cererii de solicitare a obţinerii certificatului de atestare pentru asigurarea funcţiei de audit public intern în sistem de cooperare;
    b) documentele sunt depuse în copie, certificate „conform cu originalul“ şi semnate electronic potrivit pct. 33.


    4.2.6. Verificarea criteriului 6 - Acordul de cooperare
    61. Verificarea încheierii unui singur acord de cooperare se face pe baza acordului de cooperare şi actelor adiţionale la acesta, precum şi pe baza hotărârilor autorităţilor deliberative de aderare la sistemul de cooperare.
    62. Pentru asigurarea activităţii de audit intern în sistem de cooperare structura asociativă încheie un singur acord de cooperare cu toate entităţile publice locale partenere.
    63. Actele adiţionale privind aderarea de noi membri, încheiate până la data depunerii documentaţiei de atestare, sunt conexe acordului de cooperare şi se depun la documentaţia de atestare.
    64. Pe baza documentaţiei de atestare depuse se verifică dacă sunt respectate cumulativ următoarele cerinţe:
    a) entităţile publice locale, pentru care există hotărâri ale autorităţilor deliberative de aderare la sistemul de cooperare, sunt semnatare ale aceluiaşi acord de cooperare depus la documentaţia de atestare sau ale unui act adiţional la acordul de cooperare, după caz;
    b) dacă actele adiţionale privind aderarea de noi membri sunt aferente acordului de cooperare depus la documentaţia de atestare;
    c) documentele sunt depuse în copie, certificate „conform cu originalul“ şi semnate electronic potrivit pct. 33.


    4.2.7. Verificarea criteriului 7 - Înfiinţarea unui singur compartiment de audit intern
    65. Verificarea înfiinţării unui singur compartiment de audit public intern se face pe baza organigramei şi a statului de funcţii al structurii asociative.
    66. Pe baza documentaţiei de atestare se verifică dacă sunt respectate cumulativ următoarele cerinţe:
    a) din organigrama structurii asociative rezultă că există un singur compartiment de audit intern;
    b) din statul de funcţii rezultă că a fost înfiinţat un singur compartiment de audit intern;
    c) documentele sunt depuse în copie, certificate „conform cu originalul“ şi semnate electronic potrivit pct. 33.


    4.2.8. Verificarea criteriului 8 - Dimensionarea compartimentului de audit
    67. Verificarea modului de dimensionare a compartimentului de audit public intern se face pe baza statului de funcţii şi a acordului de cooperare, inclusiv a actelor adiţionale la acesta, după caz.
    68. Pe baza documentaţiei de atestare se verifică dacă numărul minim de posturi necesar pentru organizarea şi funcţionarea compartimentului de audit intern este stabilit conform cadrului legal, prin aplicarea următoarelor reguli:
    a) dacă numărul entităţilor publice locale menţionate în acordul de cooperare şi actele adiţionale la acesta, unde este cazul, este mai mic de 5 entităţi, numărul de posturi aprobate prin statul de funcţii este de minimum 2 posturi;
    sau

    b) dacă numărul entităţilor publice locale menţionate în acordul de cooperare şi actele adiţionale la acesta, unde este cazul, este mai mare de 5 entităţi, numărul minim de posturi aprobate prin statul de funcţii este cel puţin rezultatul primului număr natural mai mare decât valoarea numerică rezultată în urma împărţirii la 5 a numărului entităţilor publice locale semnatare ale acordului de cooperare, inclusiv cele care au intrat ulterior în cooperare conform actelor adiţionale încheiate, acolo unde este cazul.

    69. Pe baza statului de funcţii se verifică dacă compartimentul de audit intern este dimensionat ca număr de auditori interni în condiţiile pct. 68.


    4.3. Responsabilităţi
    70. În procesul de evaluare a documentaţiei de atestare, personalul UCAAPI are următoarele responsabilităţi:
    a) primeşte documentaţia depusă şi pe baza documentelor depuse verifică dacă cerinţele prevăzute la pct. 46-69 sunt îndeplinite;
    b) apreciază, pe baza rezultatului verificărilor, dacă cerinţele stabilite pentru îndeplinirea criteriilor sunt respectate;
    c) propune, în funcţie de rezultatele verificărilor efectuate, acordarea certificatului de atestare, în situaţia în care criteriile sunt îndeplinite în totalitate, şi întocmeşte şi semnează referatul privind finalizarea verificărilor sau solicită documente suplimentare, în situaţia în care unul sau mai multe criterii nu sunt îndeplinite corespunzător;
    d) obţine documentele suplimentare solicitate şi reanalizează documentaţia de atestare, luând în calcul aceste documente, respectiv verifică cerinţele stabilite pentru îndeplinirea criteriilor;
    e) apreciază îndeplinirea fiecărui criteriu, conform cerinţelor definite, luând în considerare documentaţia de atestare depusă şi documentele suplimentare solicitate şi primite;
    f) propune acordarea certificatului de atestare, în situaţia în care criteriile sunt îndeplinite în totalitate după depunerea documentelor suplimentare solicitate, sau respingerea cererii, dacă unul sau mai multe criterii nu sunt îndeplinite corespunzător;
    g) întocmeşte şi semnează referatul privind finalizarea verificărilor;
    h) emite şi semnează pentru întocmire certificatul de atestare şi adresa de comunicare a certificatului sau de respingere a cererii, după caz;
    i) arhivează documentaţia privind emiterea certificatului de atestare.


    CAP. V
    Eliberarea certificatului de atestare
    71. Eliberarea certificatului de atestare se face numai dacă criteriile de atestare sunt îndeplinite în totalitate. Certificatele de atestare se numerotează în ordinea datării lor, în ordinea crescătoare a numerelor naturale, separat pe fiecare an calendaristic.
    72. Certificatul de atestare prevăzut în anexa nr. 1 sau scrisoarea de respingere a cererii prin care s-a solicitat obţinerea certificatului de atestare se emite de către UCAAPI în termen de 3 luni de la data înregistrării cererii de atestare.
    73. Certificatul de atestare sau scrisoarea de respingere a cererii se semnează de către ministrul finanţelor sau împuternicitul acestuia. Certificatul de atestare emis se înregistrează în Registrul de evidenţă al structurilor asociative atestate prevăzut în anexa nr. 2, organizat la nivelul UCAAPI.
    74. Registrul se publică pe pagina de internet a Ministerului Finanţelor, secţiunea UCAAPI, şi este actualizat în prima decadă a fiecărei luni pentru luna anterioară, în cazul în care în această perioadă apar modificări sau completări.
    CAP. VI
    Încetarea valabilităţii certificatului de atestare
    75. Verificarea menţinerii criteriilor de atestare de către structura asociativă se realizează de către personalul UCAAPI, prin misiuni de verificare planificate sau misiuni de verificare adhoc, realizate în limita resurselor disponibile. Misiunile de verificare pot fi efectuate utilizând mijloace electronice sau prin intervenţie la faţa locului.
    76. Misiunile de verificare se efectuează pe bază de ordin de serviciu emis de conducătorul UCAAPI.
    77. Structura asociativă este notificată cu privire la realizarea misiunilor de verificare planificate cu cel puţin 15 zile lucrătoare înainte de începerea acestora. La misiunile de verificare ad-hoc structura asociativă este notificată cu cel puţin 3 zile lucrătoare înainte de începerea acesteia.
    78. Ca urmare a efectuării misiunilor de verificare, concluzia poate fi:
    a) structura asociativă îndeplineşte criteriile;
    sau

    b) structura asociativă nu mai îndeplineşte unul sau mai multe criterii.

    6.1. Criteriile sunt îndeplinite
    79. În situaţia în care, ca urmare a misiunilor de verificare, se constată faptul că structura asociativă îndeplineşte în continuare criteriile, echipa de verificare întocmeşte un raport de verificare.
    80. Raportul de verificare detaliază modul de îndeplinire a criteriilor şi este însoţit de copii ale documentelor care stau la baza concluziei de menţinere a valabilităţii certificatului de atestare.
    81. După semnarea raportului de verificare de către echipa de verificare şi conducerea UCAAPI, acesta se înregistrează şi este avizat de ministrul finanţelor sau împuternicitul acestuia.
    82. O copie a raportului avizat este comunicată structurii asociative în termen de 15 zile lucrătoare de la data avizării.

    6.2. Criteriile nu mai sunt îndeplinite
    83. În situaţia în care, ca urmare a misiunilor de verificare efectuate, se constată faptul că structura asociativă nu mai îndeplineşte unul sau mai multe criterii, echipa de verificare întocmeşte Proiectul raportului de verificare.
    84. Constatările aferente criteriilor care nu mai sunt îndeplinite sunt detaliate în proiectul raportului de verificare. Constatările sunt însoţite de măsuri privind remedierea deficienţelor, doar pentru criteriile care nu mai sunt îndeplinite.
    85. Proiectul raportului de verificare, după semnare de către echipa de verificare şi de conducătorul UCAAPI, se transmite structurii asociative.
    86. Reprezentantul structurii asociative analizează proiectul raportului de verificare şi poate formula un punct de vedere pe care îl comunică UCAAPI în termen de maximum 15 zile lucrătoare de la data adresei de comunicare a proiectului raportului de verificare, după cum urmează:
    a) dacă, în termenul menţionat la prezentul punct, structura asociativă nu comunică către UCAAPI un punct de vedere sau prin răspunsul comunicat sunt acceptate constatările şi măsurile formulate prin proiectul raportului de verificare, acesta se consideră acceptat şi se elaborează Raportul final de verificare;
    b) dacă, în termenul menţionat la prezentul punct, structura asociativă comunică UCAAPI un punct de vedere referitor la constatările şi măsurile formulate prin proiectul raportului de verificare, echipa de verificare organizează, în termen de 10 zile lucrătoare de la data primirii punctului de vedere, o şedinţă de conciliere cu reprezentantul structurii asociative, în cadrul căreia se discută eventualele aspecte semnalate prin punctul de vedere. Şedinţa se organizează şi se desfăşoară prin utilizarea mijloacelor electronice sau faţă în faţă, la sediul structurii asociative ori la sediul UCAAPI, potrivit înţelegerii părţilor. Ulterior şedinţei se emite Raportul final de verificare.

    87. Raportul final de verificare are anexat Programul de conformare emis de echipa de verificare prin luarea în considerare a informaţiilor din raportul final de verificare.
    88. Programul de conformare conţine atât măsurile ce trebuie duse la îndeplinire de structura asociativă în vederea menţinerii criteriilor, cât şi termenele de implementare. Termenele de implementare sunt stabilite cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
    89. După semnare de către echipa de verificare şi de conducătorul UCAAPI, Raportul final de verificare se înregistrează la UCAAPI şi se transmite spre avizare ministrului finanţelor sau împuternicitului acestuia.
    90. Raportul final de verificare avizat şi programul de conformare se comunică de către UCAAPI structurii asociative în termen de 15 zile lucrătoare de la avizarea raportului final de verificare.
    91. Structura asociativă comunică UCAAPI, înainte de împlinirea termenului maxim de implementare stabilit prin programul de conformare, modalitatea de implementare a măsurilor în vederea menţinerii criteriilor, anexând copii ale documentelor justificative. Documentele sunt semnate electronic potrivit pct. 33.
    92. Echipa desemnată din cadrul UCAAPI analizează informaţiile şi documentele primite cu privire la modalitatea de implementare a măsurilor în vederea menţinerii criteriilor şi apreciază, pe baza rezultatului verificărilor efectuate, dacă cerinţele stabilite prin Programul de conformare au fost îndeplinite în totalitate.
    93. În funcţie de rezultatele verificărilor efectuate echipa desemnată din cadrul UCAAPI propune:
    a) menţinerea valabilităţii certificatului de atestare în situaţia în care măsurile dispuse prin Programul de conformare au fost îndeplinite în totalitate;
    sau

    b) pierderea valabilităţii certificatului de atestare în cazul în care una sau mai multe dintre măsurile dispuse prin Programul de conformare nu au fost îndeplinite.

    94. Pentru ambele situaţii menţionate la pct. 93 personalul UCAAPI întocmeşte şi semnează referatul privind finalizarea verificărilor, cu propunerile aferente.
    95. După avizarea referatului de către conducerea UCAAPI se întocmeşte şi se comunică structurii asociative o scrisoare privind menţinerea valabilităţii certificatului sau pierderea valabilităţii acestuia, după caz, în funcţie de verificările efectuate. Scrisoarea este semnată de ministrul finanţelor sau de împuternicitul acestuia.

    CAP. VII
    Arhivarea documentaţiei
    96. Documentaţia privind desfăşurarea procesului de atestare a structurilor asociative este păstrată la UCAAPI, conform termenelor stabilite prin nomenclatorul arhivistic.
    97. Documentaţia păstrată cuprinde:
    a) documentaţia depusă de solicitantul certificatului de atestare;
    b) documentele emise pe timpul desfăşurării procesului de atestare;
    c) copia certificatului emis sau a adresei de respingere a dosarului;
    d) documentaţia întocmită privind prelungirea valabilităţii certificatului de atestare sau pierderea valabilităţii acestuia;
    e) alte documente specifice acestui proces.

    98. După expirarea perioadei de păstrare, documentaţia existentă se predă la arhiva Ministerului Finanţelor.
    CAP. VIII
    Dispoziţii finale
    99. Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezenta metodologie.
    100. Oricare dintre documentele depuse de către structurile asociative, precum şi cele elaborate de UCAAPI trebuie să corespundă prevederilor:
    a) Legii nr. 500/2004 privind folosirea limbii române în locuri, relaţii şi instituţii publice;
    b) Legii nr. 183/2006 privind utilizarea codificării standardizate a setului de caractere în documentele în formă electronică.

    ANEXA 1

    *) Anexa nr. 1 este reprodusă în facsimil.
    la metodologie
 (a se vedea imaginea asociată)

    ANEXA 2

    la metodologie




    Ministerul Finanţelor
    Unitatea Centrală de Armonizare pentru Auditul Public Intern
    REGISTRU DE EVIDENŢĂ
    a structurilor asociative ale administraţiei publice locale
    care au obţinut certificatul de atestare şi asigură funcţia
    de audit public intern în sistem de cooperare
    Ultima actualizare ...................

┌──────────┬────────────┬────────────┬───────┐
│ │ │Certificatul│ │
│Denumirea │Numărul de │de atestare │Starea │
│structurii│înregistrare│emis │actuală│
│asociative│ ├───────┬────┤ │
│ │ │Numărul│Data│ │
├──────────┼────────────┼───────┼────┼───────┤
│(1) │(2) │(3) │(4) │(5) │
├──────────┼────────────┼───────┼────┼───────┤
│ │ │ │ │ │
├──────────┼────────────┼───────┼────┼───────┤
│ │ │ │ │ │
├──────────┼────────────┼───────┼────┼───────┤
│ │ │ │ │ │
├──────────┼────────────┼───────┼────┼───────┤
│ │ │ │ │ │
└──────────┴────────────┴───────┴────┴───────┘

    NOTE:
    1. Registrul se întocmeşte în format electronic şi are eminamente caracter public.
    2. Coloana (1) se completează cu denumirea structurii asociative, aşa cum este aceasta menţionată în statut.
    3. Coloana (2) se completează cu numărul de înregistrare alocat prin Registrul naţional al persoanelor juridice fără scop patrimonial.
    4. Coloana (3) se numerotează începând cu numărul 1, în ordinea cronologică a eliberării şi datării certificatelor de atestare, strict în ordinea crescătoare a numerelor naturale, separat pe fiecare an calendaristic.
    5. Coloana (4) se completează cu data emiterii certificatului de atestare.
    6. Coloana (5) se completează cu starea certificatului de atestare: „Valabil“ sau „Încetat valabilitatea cu data de ...“.


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016