Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   METODOLOGIE din 18 decembrie 2024  privind organizarea şi funcţionarea învăţământului obligatoriu la forma de învăţământ cu frecvenţă redusă    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 METODOLOGIE din 18 decembrie 2024 privind organizarea şi funcţionarea învăţământului obligatoriu la forma de învăţământ cu frecvenţă redusă

EMITENT: Ministerul Educaţiei
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 14 din 10 ianuarie 2025
──────────
    Aprobată prin ORDINUL nr. 7.822 din 18 decembrie 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 14 din 10 ianuarie 2025.
──────────
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    (1) Prezenta metodologie reglementează organizarea şi funcţionarea învăţământului obligatoriu la forma de învăţământ cu frecvenţă redusă.
    (2) Învăţământul cu frecvenţă redusă implică participarea beneficiarilor primari în spaţiul şcolar doar la o parte dintre activităţile didactice prevăzute în planurile-cadru de învăţământ, altă parte dintre acestea fiind înlocuită cu activităţi de studiu individual, în formele şi contextele stabilite de unitatea de învăţământ.

    ART. 2
    (1) Învăţământul obligatoriu cuprinde învăţământul preşcolar, învăţământul primar, învăţământul gimnazial şi învăţământul liceal.
    (2) Învăţământul obligatoriu este învăţământ cu frecvenţă. Pentru persoanele care au depăşit cu mai mult de 3 ani vârsta clasei în învăţământul primar, cu mai mult de 4 ani vârsta clasei în învăţământul gimnazial, respectiv cu mai mult de 5 ani vârsta clasei în învăţământul liceal, învăţământul obligatoriu se poate organiza şi în forma de învăţământ cu frecvenţă redusă, în conformitate cu prevederile prezentei metodologii.
    (3) Persoanele menţionate la alin. (2), care au promovat un număr de clase din învăţământul preuniversitar obligatoriu, forma cu frecvenţă, zi, respectiv seral, se pot înscrie la forma cu frecvenţă redusă în clasa imediat următoare celei promovate, pe baza actelor doveditoare (foaia matricolă în original şi adeverinţă eliberată de şcoală).
    (4) Învăţământul primar se poate organiza la forma cu frecvenţă redusă, cu durata de 5 ani, cuprinzând clasa pregătitoare şi clasele I-IV.
    (5) Învăţământul gimnazial se poate organiza la forma cu frecvenţă redusă, cu durata de 4 ani, cuprinzând clasele V-VIII.
    (6) Învăţământul liceal se poate organiza la forma cu frecvenţă redusă, pentru filiera teoretică, cu durata de 5 ani.

    ART. 3
    (1) Inspectoratele şcolare judeţene/Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti stabilesc/stabileşte reţeaua unităţilor de învăţământ în care se organizează învăţământul obligatoriu cu frecvenţă redusă, pe baza solicitărilor acestora, în colaborare cu autorităţile administraţiei publice locale.
    (2) Inspectoratele şcolare judeţene/Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti transmit/transmite Ministerului Educaţiei (ME), spre aprobare, cifrele de şcolarizare, pentru învăţământul obligatoriu cu frecvenţă redusă.

    ART. 4
    (1) Pentru organizarea învăţământului obligatoriu cu frecvenţă redusă, statul asigură finanţarea de bază pentru toţi elevii.
    (2) Finanţarea de bază se face în limitele costului standard per elev, conform metodologiei elaborate de Ministerul Educaţiei.

    ART. 5
    (1) Învăţământul obligatoriu cu frecvenţă redusă se poate organiza în unităţile de învăţământ în care se desfăşoară învăţământul obligatoriu cu frecvenţă.
    (2) În reţeaua şcolară a unităţilor de învăţământ preuniversitar, clasele cu frecvenţă redusă pot fi organizate atât în limba română, cât şi în limbile minorităţilor naţionale.
    (3) Unităţile de învăţământ din învăţământul particular şi confesional autorizat sau acreditat pot înfiinţa şi clase cu frecvenţă redusă, cu respectarea legislaţiei în vigoare.
    (4) Învăţământul cu frecvenţă redusă se desfăşoară în aceleaşi zile în care se desfăşoară învăţământul cu frecvenţă de zi, de regulă, după-amiaza şi/sau seara.
    (5) Perioadele de desfăşurare a cursurilor la forma de învăţământ cu frecvenţă redusă se stabilesc de către consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ şi se comunică la începutul anului şcolar.

    ART. 6
    Structura anului şcolar pentru învăţământul obligatoriu cu frecvenţă redusă respectă prevederile legale în vigoare pentru învăţământul cu frecvenţă de zi.

    CAP. II
    Actele necesare pentru înscriere. Perioada de înscriere
    ART. 7
    (1) Înscrierea în învăţământul obligatoriu cu frecvenţă redusă se face, în perioada stabilită de consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ, la secretariatul acesteia.
    (2) Perioada de înscriere este afişată atât la avizierul unităţii de învăţământ/inspectoratelor şcolare judeţene/Inspectoratului Şcolar al Municipiului Bucureşti şi se postează pe site-ul unităţii de învăţământ.
    (3) Absolvenţii clasei a VIII-a din seriile anterioare care împlinesc 20 de ani până la data de 31 august inclusiv se pot înscrie în învăţământul liceal, la cursuri cu frecvenţă redusă, conform prevederilor Metodologiei de organizare şi desfăşurare a admiterii în învăţământul liceal de stat pentru anul şcolar 2011-2012, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 4.802/2010 privind organizarea şi desfăşurarea admiterii în învăţământul liceal de stat pentru anul şcolar 2011-2012 şi cu respectarea calendarului admiterii în anul şcolar respectiv.
    (4) Pentru înscrierea la învăţământul obligatoriu cu frecvenţă redusă, solicitanţii depun următoarele documente:
    a) cerere de înscriere;
    b) certificat de naştere în copie, conform cu originalul;
    c) copie de pe cartea de identitate (după caz);
    d) copie de pe cartea de identitate a părintelui/reprezentantului legal, în cazul beneficiarilor primari minori;
    e) certificat de căsătorie în copie, conform cu originalul (după caz);
    f) acte de studii care să ateste anii de şcoală absolviţi anterior (după caz);
    g) adeverinţă medicală tip, eliberată de medicul de familie.

    (5) Cererea de înscriere, însoţită de documentele menţionate la alin. (3), se poate transmite prin e-mail/poştă.
    (6) În situaţia transmiterii documentelor prin e-mail sau prin poştă, elevul - dacă are vârsta peste 18 ani - sau părintele/reprezentantul legal - dacă elevul este minor - transmite unităţii de învăţământ declaraţia-tip pe propria răspundere, prevăzută în anexa la prezenta metodologie, cu privire la veridicitatea informaţiilor completate în cerere.
    (7) Aprobarea cererii de înscriere se face în raport de numărul de locuri alocate, la unitatea de învăţământ la care se solicită înscrierea şi constă în compararea documentelor transmise electronic cu cele conforme cu originalul, înainte de începerea cursurilor.
    (8) În cazuri excepţionale, cu aprobarea inspectoratelor şcolare judeţene/Inspectoratului Şcolar al Municipiului Bucureşti şi pe baza actelor doveditoare din dosarul personal al solicitantului, înscrierea la forma de învăţământ cu frecvenţă redusă se poate face şi în afara perioadei specificate anterior, dar nu mai târziu de începerea cursurilor şcolare.
    (9) Elevii care îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 2 alin. (2), care au fost plecaţi în străinătate cu părinţii şi se întorc în ţară, solicitând continuarea studiilor, la forma de învăţământ cu frecvenţă redusă, pot fi înscrişi în orice perioadă din anul şcolar, sub rezerva prezentării documentelor şcolare solicitate într-un interval de timp stabilit şi comunicat de consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ.
    (10) Elevii care doresc să studieze în limba maternă menţionează această opţiune în cererea de înscriere.

    ART. 8
    (1) Elevii care nu posedă acte de identitate sunt înscrişi pe baza unei declaraţii completate de părinte/reprezentantul legal şi de cei în cauză, dacă aceştia sunt majori.
    (2) În vederea eliberării documentelor de identitate elevilor care nu le posedă, unitatea de învăţământ sesizează direcţia generală de asistenţă socială judeţeană şi transmite o adresă oficială către poliţie şi direcţia generală pentru evidenţa persoanelor/serviciul de evidenţa populaţiei judeţean, semnalând situaţia şi solicitând sprijin.

    ART. 9
    (1) La înscrierea în învăţământul obligatoriu cu frecvenţă redusă, directorul unităţii de învăţământ semnează contractul educaţional cu beneficiarii secundari părinţi/reprezentanţi legali, în cazul elevilor minori, sau cu elevul major, după caz.
    (2) Contractul prevede drepturile şi obligaţiile reciproce ale părţilor, garantând drepturile beneficiarilor primari şi secundari, în conformitate cu prevederile contractului educaţional-tip, aprobat prin ordin al ministrului educaţiei. Contractul încheiat între părinţi/reprezentantul legal/elevul major şi unitatea de învăţământ conţine obligatoriu clauzele din contractul educaţional, iar, în funcţie de specificul fiecărei unităţi de învăţământ, prin hotărârea consiliului de administraţie, pot fi adăugate şi alte clauze, a căror natură nu poate afecta interesul superior al elevului.

    CAP. III
    Efectivele de elevi
    ART. 10
    Efectivele claselor din învăţământul obligatoriu cu frecvenţă redusă constituite respectă prevederile art. 23 din Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 11
    Clasele constituite în învăţământul obligatoriu cu frecvenţă redusă se iau în calculul numărului de clase din unitatea de învăţământ.

    ART. 12
    (1) Clasele de învăţământ primar cu frecvenţă redusă sunt încadrate cu profesori pentru învăţământul primar.
    (2) Clasele de învăţământ gimnazial cu frecvenţă redusă sunt încadrate cu profesori pentru fiecare disciplină de învăţământ.
    (3) Clasele din învăţământul liceal cu frecvenţă redusă sunt încadrate cu profesori pentru fiecare disciplină de specialitate.
    (4) Activitatea clasei este coordonată de profesorul pentru învăţământul primar, respectiv de către un profesor diriginte, stabilit de către consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ, pentru învăţământul gimnazial şi liceal.
    (5) La finalizarea învăţământului obligatoriu cu frecvenţă redusă, profesorul consilier şcolar şi profesorul pentru învăţământ primar/dirigintele au obligaţia să emită câte o recomandare de încadrare într-o formă de învăţământ de nivel superior, având caracter de orientare şcolară pentru fiecare elev în parte.
    (6) Absolvenţilor din învăţământul obligatoriu cu frecvenţă redusă li se poate realiza şi o recomandare sub forma unei orientări vocaţionale de încadrare pe piaţa forţei de muncă. Recomandările au caracter consultativ şi sunt incluse în portofoliul educaţional.
    (7) Documentele şcolare şi regimul acestora respectă aceleaşi prevederi care vizează învăţământul obligatoriu cu frecvenţă zi.

    CAP. IV
    Planurile de învăţământ
    ART. 13
    (1) În învăţământul obligatoriu cu frecvenţă redusă, nivel primar şi gimnazial, se aplică planurile-cadru şi programele şcolare valabile în anul şcolar respectiv pentru învăţământul obligatoriu cu frecvenţă de zi.
    (2) În învăţământul obligatoriu cu frecvenţă redusă, nivel liceal, se aplică planurile-cadru şi programele şcolare valabile în anul şcolar respectiv pentru învăţământul obligatoriu cu frecvenţă seral.

    ART. 14
    (1) În cazul învăţământului obligatoriu cu frecvenţă redusă, nivel primar şi gimnazial, pentru fiecare disciplină de specialitate se alocă, anual, un număr de ore de curs egal cu jumătate din numărul de ore prevăzut în planul-cadru pentru învăţământul cu frecvenţă de zi. În cazul fracţiunilor de ore, numărul rezultat prin împărţire se rotunjeşte la întregul imediat superior.
    (2) În cazul învăţământului obligatoriu cu frecvenţă redusă, nivel liceal, pentru fiecare disciplină de specialitate se alocă, anual, un număr de ore de curs egal cu o treime din numărul de ore prevăzut în planul-cadru pentru învăţământul cu frecvenţă seral.
    (3) În cadrul orelor menţionate la alin. (1), cadrele didactice vor desfăşura atât activităţi de predare, învăţare şi evaluare, cât şi activităţi de consiliere, suport şi mentorat necesare pentru susţinerea elevilor în vederea formării competenţelor profilului absolventului, prevăzut în curriculumul naţional.
    (4) Repartizarea, pe parcursul intervalelor de cursuri, a orelor menţionate la alin. (1) şi programul de pregătire a elevilor în perioadele respective sunt aprobate de consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ şi se afişează la avizierul şcolii în prima săptămână a fiecărui interval de cursuri.
    (5) Programul afişat va cuprinde:
    - precizarea temelor de sinteză din programele şcolare în vigoare, la fiecare disciplină de specialitate, în vederea atingerii competenţelor prevăzute de aceste programe;
    – manualele şcolare valabile pentru fiecare an de studiu;
    – orarul claselor;
    – programarea examinărilor scrise;
    – calendarul desfăşurării evaluării naţionale pentru elevii clasei a VIII-a, valabil pentru anul şcolar în curs.

    (6) Elevii înscrişi în învăţământul obligatoriu cu frecvenţă redusă vor fi înştiinţaţi că prezenţa la orele de curs şi la toate activităţile din programul menţionat la alin. (4) este obligatorie.
    (7) Elevii înscrişi în învăţământul obligatoriu cu frecvenţă redusă primesc manuale gratuite de la unitatea de învăţământ, care vor fi predate profesorului-diriginte la sfârşitul fiecărui an şcolar.
    (8) Elevii care, la sfârşitul anului şcolar, nu vor preda manualele primite de la unitatea de învăţământ de provenienţă vor achita contravaloarea acestora.

    CAP. V
    Evaluarea
    ART. 15
    (1) Evaluarea elevilor din învăţământul obligatoriu cu frecvenţă redusă se efectuează prin examinări orale, scrise şi practice.
    (2) Numărul de note acordate anual fiecărui elev, la fiecare disciplină de specialitate, este stabilit de cadrul didactic, în funcţie de numărul unităţilor de învăţare şi de numărul săptămânal de ore prevăzut în planul-cadru. La fiecare disciplină numărul de note acordate anual este cu cel puţin trei mai mare decât numărul de ore alocat săptămânal disciplinei în planul-cadru de învăţământ.
    (3) În cazul curriculumului organizat modular, numărul de note acordate trebuie să fie corelat cu numărul de ore alocate fiecărui modul în planul de învăţământ, precum şi cu structura modulului, de regulă, o notă la un număr de 25 de ore. Numărul minim de note acordate elevului la un modul este de două.
    (4) Elevii aflaţi în situaţie de corigenţă vor avea cu cel puţin o notă în plus faţă de numărul de note prevăzut la alin. (3), ultima notă fiind acordată, de regulă, în ultimele trei săptămâni ale anului şcolar.

    ART. 16
    (1) Durata probei de evaluare scrise este de maximum 50 de minute.
    (2) Notele acordate elevilor se trec în catalog imediat după încheierea activităţii de evaluare. Situaţia şcolară se încheie conform prevederilor de la învăţământul cu frecvenţă zi.

    ART. 17
    (1) Examenele de corigenţă se organizează şi se desfăşoară potrivit legislaţiei în vigoare pentru învăţământul cu frecvenţă de zi, cu respectarea aceloraşi condiţii de promovare.
    (2) În termen de 7 zile de la încheierea sesiunii de evaluare, profesorul-consilier are obligaţia să aducă la cunoştinţa elevilor situaţia şcolară individuală.
    (3) Documentele şcolare pentru învăţământul obligatoriu cu frecvenţă redusă se întocmesc, în termen de 30 de zile de la încheierea situaţiei şcolare anuale, în conformitate cu prevederile regulamentului privind regimul actelor de studii şi al documentelor şcolare gestionate de unitatea de învăţământ preuniversitar.

    CAP. VI
    Normarea cadrelor didactice
    ART. 18
    La alcătuirea normei cadrelor didactice care predau şi la învăţământul obligatoriu cu frecvenţă redusă se va lua în calcul numărul de ore atribuite anual conform art. 14 alin. (1)-(4) din prezenta metodologie.

    ART. 19
    (1) La clasele cu frecvenţă redusă pot preda, cu prioritate, cadrele didactice aflate în una dintre următoarele situaţii:
    - personal didactic titular cu normă întreagă în unitatea de învăţământ cu personalitate juridică, care organizează clasele de liceu cu frecvenţă seral şi/sau clase de liceu cu frecvenţă redusă;
    – personal didactic titular cu norma de bază într-o unitate de învăţământ din cadrul consorţiului şcolar, alta decât cea care organizează învăţământul cu frecvenţă redusă prin completarea catedrei.

    (2) Orele desfăşurate în învăţământul obligatoriu cu frecvenţă redusă pot fi repartizate şi în regim de plată cu ora.
    (3) În structura catedrelor vacante pentru angajare, prin concurs, pe o perioadă nedeterminată, nu se includ ore normate la clasele/grupele de elevi cu frecvenţă redusă.
    (4) În cazul în care unitatea de învăţământ cu personalitate juridică nu beneficiază de cadre didactice titulare care să poată avea în normă şi clase cu frecvenţă redusă, cursurile la aceste clase pot fi susţinute şi de cadre didactice calificate angajate în baza unui contract de muncă pe perioadă determinată.
    (5) Orele vacante de la clasele cu frecvenţă redusă se ocupă numai pe perioadă determinată, pe durata a cel mult unui an şcolar.

    CAP. VII
    Dispoziţii tranzitorii şi finale
    ART. 20
    (1) Transferul elevilor din învăţământul obligatoriu cu frecvenţă redusă de la o unitate de învăţământ la alta, la aceeaşi formă de învăţământ, se face cu respectarea aceloraşi condiţii ca pentru elevii din învăţământul cu frecvenţă de zi.
    (2) Elevii din învăţământul obligatoriu se pot transfera de la o formă de învăţământ la alta, astfel:
    a) elevii de la învăţământul obligatoriu cu frecvenţă redusă se pot transfera la forma de învăţământ cu frecvenţă de zi, după susţinerea şi promovarea examenelor de diferenţă, dacă au media anuală cel puţin 7 la fiecare disciplină de specialitate/modul de studiu, în limita efectivelor maxime de elevi la clasă şi potrivit criteriilor prevăzute în regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţii de învăţământ; transferul se face, de regulă, în aceeaşi clasă, cu excepţia elevilor din clasa terminală de la învăţământul cu frecvenţă redusă, pentru care durata studiilor este mai mare cu un an, care se pot transfera în clasa terminală din învăţământul cu frecvenţă;
    b) elevii de la învăţământul cu frecvenţă de zi se pot transfera la forma de învăţământ cu frecvenţă redusă, în limita efectivelor maxime de elevi la clasă;
    c) elevii din clasele terminale ale învăţământului liceal se pot transfera de la învăţământul cu frecvenţă de zi la învăţământul cu frecvenţă redusă, în anul terminal, în durata vacanţelor şcolare, după susţinerea, dacă este cazul, a examenelor de diferenţă.


    ART. 21
    (1) Elevii înscrişi în învăţământul obligatoriu cu frecvenţă redusă beneficiază de toate drepturile şi au aceleaşi obligaţii ca şi elevii înscrişi în învăţământul cu frecvenţă de zi, conform prevederilor Legii învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Absolvenţii învăţământului obligatoriu cu frecvenţă redusă primesc aceleaşi acte de studii şi au aceleaşi drepturi ca şi absolvenţii cursurilor cu frecvenţă de zi.
    (3) Elevii care au promovat clasa a XIII-a de liceu - frecvenţă redusă pot susţine examenul naţional de bacalaureat, în conformitate cu o metodologie aprobată prin ordin al ministrului educaţiei.
    (4) Absolvenţii învăţământului liceal cu frecvenţă redusă care au promovat examenul naţional de bacalaureat pot continua studiile în învăţământul superior, în condiţiile legii.

    ANEXA 1

    la metodologie
    Declaraţie pe propria răspundere privind veridicitatea informaţilor prezentate în dosar
    Subsemnatul/Subsemnata, ................., domiciliat(ă) în ........................., str. ..............., nr. ...., bl. ....., sc. ....., ap. ...., judeţul/sectorul ....., legitimat(ă) cu B.I./C.I. seria ...…. nr. ...., CNP ................., declar pe propria răspundere că informaţiile prezentate în prezentul dosar de înscriere sunt veridice şi corespund în totalitate realităţii.
    Întocmită într-un exemplar, pe propria răspundere, cunoscând că declaraţiile inexacte sunt pedepsite conform legii.
    Data
    .......................
    Semnătura
    ......................
    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016