Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
METODOLOGIE din 17 decembrie 2021 de alocare şi utilizare a fondului pentru dezvoltarea instituţională a instituţiilor de învăţământ superior de stat, pentru anul 2022
EMITENT: Ministerul Educaţiei PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 29 din 10 ianuarie 2022
──────────
Aprobată prin ORDINUL nr. 5.825 din 17 decembrie 2021, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 29 din 10 iamuarie 2022.
──────────
CAP. I
Dispoziţii generale
ART. 1
(1) În conformitate cu art. 197 lit. b) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, se formează un fond distinct pentru dezvoltarea instituţională (FDI) din bugetul alocat Ministerului Educaţiei (MEd).
(2) Fondurile alocate pentru dezvoltarea instituţională a instituţiilor de învăţământ superior de stat, finanţate din bugetul MEd, sunt considerate ca venituri proprii ale acestora şi sunt utilizate în condiţiile autonomiei universitare şi în conformitate cu prevederile contractelor de finanţare instituţională în vederea realizării obiectivelor ce le revin în cadrul politicii statului din domeniul învăţământului şi cercetării ştiinţifice universitare.
(3) Fondurile alocate de la bugetul de stat pentru dezvoltarea instituţională a instituţiilor de învăţământ superior sunt supuse controlului periodic efectuat de MEd şi Consiliul Naţional pentru Finanţarea Învăţământului Superior (CNFIS).
ART. 2
(1) Universităţile de stat beneficiază de un fond distinct pentru dezvoltarea instituţională din bugetul alocat MEd pentru învăţământul superior.
(2) Fondul de dezvoltare instituţională se alocă după criterii competitive bazate pe standarde internaţionale.
(3) În vederea obţinerii de fonduri de dezvoltare instituţională, universităţile elaborează proiecte de dezvoltare instituţională pe care le transmit CNFIS.
(4) Fondul de dezvoltare instituţională cuprinde sume pentru finanţarea unor proiecte specifice de dezvoltare instituţională pentru promovarea unor programe noi de studii, creşterea capacităţii instituţionale, îmbunătăţirea calităţii activităţii didactice, consolidarea legăturilor cu comunitatea locală şi/sau regională, incluziunea socială, dezvoltarea programelor de studii şi/sau internaţionalizarea activităţii de învăţământ superior.
ART. 3
Categoriile de cheltuieli eligibile privind sumele alocate pentru dezvoltarea instituţională a instituţiilor de învăţământ superior de stat, finanţate din bugetul MEd, sunt:
a) cheltuieli de personal (CP): salarii pentru personalul didactic, auxiliar didactic, de cercetare implicat în desfăşurarea programelor de studii, sporuri, contribuţia de asigurări sociale, alte contribuţii legale, deplasări interne şi internaţionale;
b) cheltuieli materiale (CM): cheltuieli de întreţinere şi gospodărie, cheltuieli pentru materiale şi prestări de servicii cu caracter funcţional, cheltuieli cu cercetarea aferente programelor de studii, obiecte de inventar, reparaţii, cărţi şi publicaţii, perfecţionarea personalului, protocol, protecţia muncii etc.;
c) cheltuieli pentru susţinerea proiectelor educaţionale (inclusiv cele propuse de asociaţiile studenţeşti şi aprobate de universitate) şi de dezvoltare a resursei umane;
d) cheltuieli cu regia instituţiilor de învăţământ superior.
CAP. II
Procedura de alocare a fondului pentru dezvoltare instituţională
ART. 4
(1) Criteriile pentru alocarea fondului de dezvoltare instituţională sunt conforme cu standarde specifice aplicate la nivel internaţional şi vizează:
a) conformitatea proiectului de dezvoltare instituţională cu politicile naţionale de dezvoltare a învăţământului superior privind:
(i) armonizarea politicilor educaţionale cu cerinţele pieţei muncii;
(ii) dezvoltarea politicilor de internaţionalizare a învăţământului;
(iii) dezvoltarea politicilor de mobilitate a studenţilor şi a cadrelor didactice şi de cercetare în spaţiul european al educaţiei şi cercetării ştiinţifice;
(iv) dezvoltarea de parteneriate cu operatorii economici şi cu comunitatea locală şi/sau regională la nivel naţional şi regional;
(v) dezvoltarea programelor de învăţare inovativă în concordanţă cu nivelul progresului ştiinţific actual;
(vi) accesul neîngrădit la baze de cercetare.
b) conformitatea proiectului de dezvoltare instituţională cu planul strategic al instituţiei de învăţământ superior aplicante;
c) calitatea proiectului (definirea obiectivelor; adecvarea mijloacelor pentru atingerea obiectivelor; fundamentarea bugetului; măsurile de asigurare a calităţii etc.);
d) corelarea bugetului propus cu dimensiunea aplicării obiectivelor universităţii şi a activităţilor proiectului;
e) impactul anticipat al implementării proiectului şi sustenabilitatea efectelor acestuia;
f) capacitatea instituţiei de implementare a proiectului.
(2) La propunerea CNFIS, MEd poate stabili anual defalcarea pe tipuri de proiecte a fondului pentru dezvoltarea instituţională, precum şi ponderea diferitelor criterii pentru alocarea acestuia.
ART. 5
(1) Toate instituţiile de învăţământ superior de stat finanţate din bugetul MEd sunt eligibile pentru a depune proiecte specifice de dezvoltare instituţională, care pot viza unul sau mai multe dintre următoarele domenii:
a) creşterea echităţii sociale, în vederea incluziunii sociale, şi sporirea accesului la învăţământul superior, corelarea ofertei educaţionale cu cererea pieţei muncii (inclusiv cele privitoare la consilierea şi orientarea în carieră);
b) internaţionalizarea învăţământului superior din România;
c) asigurarea transparenţei în gestiunea studenţilor;
d) asigurarea funcţionării în bune condiţii a grădinilor botanice universitare, a staţiunilor didactice, a bazelor de practică şi a altor infrastructuri de susţinere a activităţilor didactice, similare bazelor de practică, din cadrul universităţilor, folosite pentru instruirea studenţilor;
e) susţinerea activităţilor societăţilor antreprenoriale studenţeşti (SAS) din cadrul universităţilor;
f) creşterea capacităţii instituţionale;
g) îmbunătăţirea calităţii activităţii didactice, inclusiv a respectării deontologiei şi eticii academice;
h) promovarea unor programe noi de studii;
i) cultivarea legăturilor cu comunitatea locală şi/sau regională;
j) dezvoltarea programelor de studii;
k) dezvoltarea capacităţii instituţionale pentru cercetare din universităţi.
(2) CNFIS evaluează conform criteriilor menţionate la art. 4 proiectele specifice de dezvoltare instituţională depuse şi stabileşte lista ordonată a proiectelor selectate pentru finanţare, pe care o înaintează MEd. Pentru activitatea de evaluare CNFIS poate apela la experţi pe domeniile specifice menţionate la alin. (1), inclusiv la reprezentanţi ai federaţiilor studenţeşti naţionale.
ART. 6
În cazul în care Fondul pentru dezvoltarea instituţională nu a fost alocat în întregime la prima rundă de aplicaţii, MEd poate decide, la propunerea CNFIS, organizarea în decursul aceluiaşi an a unei a doua competiţii de proiecte de dezvoltare instituţională.
ART. 7
Instituţiile de învăţământ superior de stat cărora li se repartizează fonduri pentru dezvoltare instituţională vor transmite către CNFIS, la finalizarea fiecărui proiect, un raport final şi vor publica pe site-urile proprii rapoarte de implementare a proiectelor finanţate.
CAP. III
Dispoziţii finale
ART. 8
(1) Pentru anul 2022, domeniile pentru care se pot depune proiecte de dezvoltare instituţională sunt:
a) creşterea echităţii sociale, în vederea incluziunii sociale, şi sporirea accesului la învăţământul superior;
b) internaţionalizarea învăţământului superior din România;
c) asigurarea funcţionării în bune condiţii a grădinilor botanice universitare, a staţiunilor didactice, a bazelor de practică şi a altor infrastructuri de susţinere a activităţilor didactice, similare bazelor de practică, din cadrul universităţilor, folosite pentru instruirea studenţilor;
d) susţinerea activităţilor societăţilor antreprenoriale studenţeşti (SAS) din cadrul universităţilor;
e) îmbunătăţirea calităţii activităţii didactice, inclusiv a respectării deontologiei şi eticii academice;
f) dezvoltarea capacităţii instituţionale pentru cercetare din universităţi;
g) corelarea ofertei educaţionale cu cererea pieţei muncii (inclusiv cele privitoare la consilierea şi orientarea în carieră).
(2) Instituţiile de învăţământ superior de stat pot depune maximum un proiect pe un domeniu de dezvoltare instituţională.
(3) Pentru anul 2022 fondul pentru dezvoltarea instituţională se alocă în baza unei singure competiţii de proiecte de dezvoltare instituţională.
(4) Calendarul de desfăşurare a competiţiei FDI 2022 va fi inclus în pachetul de informaţii aprobat de MEd şi va fi publicat la data lansării competiţiei.
----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: