Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
──────────
Aprobată prin DECIZIA nr. 534 din 17 august 2020, publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 738 din 27 august 2020.
──────────
ART. 1
Prezentarea domeniilor de competenţă
(1) Domeniile de competenţă pentru proba practică de verificare a abilităţilor de utilizare a calculatorului se departajează pe două niveluri, care se vor lua în considerare la cerinţele specifice pentru susţinerea concursului.
(2) Fiecare nivel conţine cinci domenii de competenţă:
a. Utilizarea computerului şi organizarea fişierelor
b. Informaţie şi comunicare
c. Editoare de texte
d. Editoare de calcul tabelar
e. Prezentări
ART. 2
Prezentarea pe niveluri a elementelor conţinutului domeniilor de competenţă
Nivelul 1
a. Utilizarea computerului şi organizarea fişierelor
● Pornirea/oprirea corectă/repornirea calculatorului;
● Autentificarea pe un sistem de calcul cu ajutorul unui nume de utilizator şi o parolă;
● Spaţiul de lucru - Desktop: data şi ora, volumul, opţiuni desktop de afişare (de exemplu: opţiuni pentru fundal, protejarea ecranului - screen saver, diverse opţiuni de setare). Utilizarea opţiunii Print Screen - Tipăreşte ecranul;
● Pictograme - înţelegere şi lucrul cu pictograme;
● Ferestre: descriere, operaţii cu ferestre;
● Butonul Stări - funcţii şi navigare în meniuri;
● Vizualizarea componentelor de baza ale calculatorului (Meniul System);
● Setarea tastaturii de lucru şi schimbarea opţiunii pentru altă limbă;
● Medii de stocare, director, fişier: identificare, proprietăţi, vizualizare conţinut;
● Unităţi de măsură pentru fişiere şi directoare;
● Operaţii cu directoare şi fişiere: creare, copiere, mutare, ştergere şi recuperarea din Recycle Bin, căutare, redenumire, sortare după nume, tip, data modificării, crearea unei scurtături (shortcut), recunoaşterea tipurilor obişnuite de fişiere (procesare de text, calcul tabelar, prezentări, imagini, audio, video, comprimate), arhivarea şi dezarhivarea. Gruparea fişierelor într-o structură de directoare;
● Realizarea unei copii de siguranţă pe un suport extern;
● Schimbarea discului de lucru curent;
● Schimbarea directorului de lucru curent;
● Tipărirea la imprimantă a unui fişier;
b. Informaţie şi comunicare
● Internet şi WWW (World Wide Web) - înţelegerea şi diferenţierea termenilor;
● Definirea termenilor: URL, hyperlink, ISP;
● Programe client pentru accesarea Internet-ului - browsere web (elemente generale de interfaţă şi utilizarea acestora) - adresare de pagini pe Internet;
● Motoare de căutare - definiţie, rol şi căutare unei informaţii folosind un cuvânt sau fraze;
● Descărcarea informaţiilor de pe Internet;
● Poşta electronică: avantajele folosirii; modul de construire şi structura unei adrese de mail; eticheta lucrului în reţea;
● Programe de poştă electronică: Microsoft Outlook-elemente generale de interfaţă şi utilizarea acestora, citirea, întocmirea, trimiterea, răspunderea la mesaje, redirecţionarea unui mesaj;
● Folosirea facilităţii "ataşare fişiere" la trimiterea de mesaje de poştă electronică.
c. Editoare de texte
● Deschiderea / închiderea unei aplicaţii de procesare de text;
● Deschiderea / închiderea unui document:
● Crearea unui document nou;
● Salvarea unui document;
● Iniţializarea paginii de lucru;
● Introducerea textului într-un document, funcţia "Anulare";
● Introducerea simbolurilor şi caracterelor speciale;
● Selectarea informaţiilor - caracter, cuvânt, linie, paragraf, întregul document;
● Căutarea şi înlocuirea textului;
● Copierea, mutarea, ştergerea textului - folosirea comenzilor "Copiere", "Lipire", "Decupare";
● Schimbarea dimensiunii şi tipului caracterelor;
● Folosirea stilului: bold (caractere aldine), italice (caractere cursive) şi subliniere;
● Alinierea textului în cadrul documentului;
● Utilizarea culorilor pentru text şi fundal;
● Folosirea listelor (numerotare, marcatori);
● Inserarea şi formatarea tabelelor într-un document;
● Inserarea, alinierea şi dimensionarea imaginilor. Încadrarea imaginilor în text;
● Antet şi subsol, introducerea şi alinierea de text sau imagini, autopaginarea;
● Trecerea în revistă a documentului - examinare înaintea imprimării;
● Folosirea opţiunilor de bază pentru tipărire - fereastra Imprimare;
● Tipărirea documentului utilizând una din imprimantele instalate.
d. Editoare de calcul tabelar
● Deschiderea / închiderea aplicaţiei;
● Crearea şi salvarea unei foi/registru de calcul;
● Iniţializarea paginii de lucru;
● Introducerea de informaţii într-o celulă: numere, text, simboluri;
● Formatarea textului: font, dimensiune, stil, culoare, orientare;
● Selectarea unei celule sau a unui grup de celule adiacente sau neadiacente, a unei linii, a unui rând;
● Copierea/mutarea conţinutului unei celule într-o altă celulă a aceleiaşi foi de calcul sau a altei foi de calcul active;
● Copierea unor elemente dintr-un editor de texte;
● Ştergerea unei celule sau a unui grup de celule adiacente, a unei linii, a unui rând;
● Inserarea de rânduri/coloane;
● Modificarea dimensiunilor liniilor şi coloanelor;
● Stabilirea tipurilor de margini utilizate pentru o celulă sau un grup de celule;
● Formule aritmetice şi logice pentru adunări, scăderi, înmulţiri şi împărţiri. Utilizarea acestora cu datele existente în celule;
● Tipărirea unei secţiuni a foii de calcul, a unui grup de celule adiacente, a foii de calcul active sau a unui registru de calcul;
e. Prezentări
● Pornirea / închiderea aplicaţiei Power Point;
● Crearea / deschiderea / salvarea unei prezentări;
● Crearea / ştergerea diapozitivelor (slide);
● Alegerea caracteristicilor pentru diapozitiv (slide) - modificarea acestora;
● Inserarea unui text;
● Inserarea unei imagini;
● Folosirea instrumentelor Copiere, Decupare, Lipire pentru a copia text, imagine, diapozitive în cadrul unei prezentări sau între mai multe prezentări active;
● Copierea unor elemente dintr-un editor de texte;
● Ştergerea obiectului selectat;
● Reordonarea diapozitivelor într-o prezentare;
● Formatarea textului - corp de literă, stil, mărime, culori, centrare, aliniere;
● Redimensionarea şi mutarea casetelor text într-un diapozitiv;
● Inserarea unei imagini - modificarea proprietăţilor imaginii, mutarea ei în alt diapozitiv, adăugarea de efecte de contur pentru obiect;
● Adăugarea de efecte de tranziţie a diapozitivelor;
● Selectarea formatului de ieşire prezentare pe ecran (on-screen show);
● Tipărirea diapozitivelor în diferite formate.
f. Utilizarea aplicaţiei de editare a fişierelor audio-video (exclusiv pentru posturile de agent tehnic - domeniul reintegrare socială)
● Lansarea aplicaţiei de editare a fişierelor audio-video;
● Copierea unui fişier audio-video de pe un mediu de stocare extern (CD, DVD) pe hardul calculatorului;
● Deschiderea unui fişier audio-video şi utilizarea aplicaţiei de editare a fişierelor audio-video;
● Copiere fişiere în aplicaţia de editare a fişierelor audio-video;
● Editare secvenţe audio-video;
● Realizare de titluri/texte;
● Salvarea noului fişier audio-video editat;
● Copierea fişierului audio-video rezultat pe un mediu de stocare extern;
● Partajarea (utilizarea opţiunii "trimitere către") fişierului audio-video rezultat în urma editării.
Notă: în momentul scoaterii la concurs a posturilor vacante de agent tehnic - domeniul reintegrare socială, în anunţul de concurs, se va preciza aplicaţia de editare a fişierelor audio-video ce va fi utilizată.
Nivelul 2
Acest nivel conţine toate elementele de competenţă din Nivelul 1 şi în plus următoarele elemente:
a. Utilizarea computerului şi organizarea fişierelor
● Închiderea unei aplicaţii care nu răspunde.
● Schimbarea configuraţiei ecranului de lucru: dată şi oră, volumul, opţiuni de afişare a desktop-ului;
● Operaţii cu directoare şi fişiere: ştergerea definitivă, vizualizarea conţinutului, determinarea dimensiunii, schimbarea stării fişierului (numai citire, etc);
● Utilizarea bibliotecilor pentru accesarea fişierelor şi directoarelor: noţiuni generale, deschiderea unei biblioteci, includerea/eliminarea directoarelor într-o / dintr-o bibliotecă, crearea unei biblioteci
● Editarea textului simplu ● Notepad
● Calculator
● Imprimantă (instalarea unei noi imprimante, stabilirea unei imprimante ca implicită. Vizualizarea stadiului în care se află procesul de tipărire, oprirea unui proces de tipărire, repornirea tipăririi unui document, revocarea unui proces de tipărire).
● Instalarea şi dezinstalarea unei aplicaţii software;
● Taste speciale Windows;
● Tastele funcţionale, rol;
● Viruşi informatici şi antiviruşi - cunoştinţe despre viruşi, atacuri şi protecţie.
b. Informaţie şi comunicare
● Host şi client - diferenţe;
● Servicii şi protocoale folosite de reţeaua Internet;
● Înţelegerea termenilor RSS (Really Simple Syndication), cookie & cache, site web protejat, criptare a datelor, certificat digital;
● Programe client pentru accesarea Internet-ului - browsere (afişarea/ascunderea diferitelor bare de instrumente; afişarea/blocarea pop-up; afişarea/blocarea cookies; organizarea paginilor favorite; Utilizarea istoricului de navigare;
● Salvarea unei pagini de internet în format txt sau html;
● Imprimarea unei pagini web;
● Configurarea paginii home;
● Motoare de căutare - alegerea/schimbarea unui motor de căutare, căutarea complexă prin combinarea criteriilor după care se foloseşte căutarea;
● Poşta electronică - înţelegerea termenilor phishing, spam;
● Programe de poştă electronică: Microsoft Outlook
- modificarea setărilor aplicaţiei, crearea şi utilizarea unei liste de distribuţie, trimiterea unui mesaj cu o prioritate mare sau redusă, semnalizarea mesajelor, sortarea mesajelor, căutarea unui mesaj după expeditor, subiect sau conţinut; înlăturarea antetelor din mesaj;
– Crearea de foldere, mutarea mesajelor între ele;
● Accesarea căsuţei de poştă electronică prin Webmail - exemple de furnizori de poştă electronică prin intermediul Webmail;
● Apărarea împotriva viruşilor - cunoaşterea modului de răspândire folosind fişierele ataşate şi cunoştinţe de bază de protecţie în acest caz.
c. Editoare de texte
● Salvarea unui document sub alt format (de exemplu text, rich text format, html, etc)
● Afişarea şi ascunderea caracterelor neprintabile;
● Spaţierea rândurilor;
● Copierea formatului unui text selectat;
● Folosirea şi setarea tabulatorilor: aliniere stânga, dreapta, centru, pe punctul zecimal, poziţionarea tabulatorilor;
● Utilizarea instrumentelor de pe bara de desenare;
● Inserarea şi formatarea graficelor;
● Nota de subsol sau de sfârşit de text;
● Utilizarea funcţiilor colaborative pe document: urmărirea modificărilor, inserarea de comentarii;
● Corectarea greşelilor de ortografie şi a celor gramaticale - folosirea funcţiei de corectare ortografică şi gramaticală;
● Opţiunea "Trimite către...";
● Opţiunea trimitere într-o prezentare;
● Opţiunea "Scrisori şi corespondenţe".
d. Editoare de calcul tabelar
● Salvarea unei foi/registru de calcul sub alt format;
● Moduri de vizualizare;
● Formatarea documentului: adăugare antet şi subsol, introducere numere pagină, etc.;
● Formatarea celulelor în conformitate cu tipul de date conţinut;
● Copierea/mutarea conţinutului unei foi de calcul într-un registru nou sau în alt registru;
● Căutarea/Înlocuirea conţinutului unei celule;
● Unirea celulelor şi stabilirea tipului de aliniere;
● Sortarea datelor după unul sau mai multe criterii;
● Completarea automată a unei serii de date (autofill);
● Folosirea funcţiilor: min, max, count, sum, average;
● Folosirea referinţei relative, absolută sau mixtă a unei celule în formule sau funcţii;
● Diagrame şi grafice realizate cu ajutorul datelor din registru de calcul;
● Editarea şi modificarea unei diagrame sau a unui grafic;
● Schimbarea tipului diagramei;
e. Prezentări
● Deschiderea unei prezentări existente - modificarea şi salvarea prezentării
● Setarea grosimii liniei, stilului şi culorilor unei casete text;
● Inserarea obiectelor grafice în prezentare: linii, casete, cercuri;
● Modificarea poziţiei şi aspectului unui obiect grafic - mutarea, mărime, culoare, umbriri;
● Crearea unei diagrame;
● Modificarea structurii unei diagrame;
● Crearea de diferite tipuri de diagrame, bar chart, pie chart, etc.
● Copierea unei diagrame dintr-o aplicaţie de calcul tabelar;
● Adăugarea de efecte de animaţie;
● Schimbarea efectelor de animaţie preselectate;
● Folosirea instrumentelor de navigare pe ecran;
● Ascunderea unui /unor diapozitive;
● Inserarea unui Slide Master;
ART. 3
Organizarea/Desfăşurarea probei
(1) Subiectele pentru proba practică se stabilesc de către membrii specialişti în informatică din cadrul subcomisiei de concurs, pe baza tematicii şi a bibliografiei de concurs, în concordanţă cu nivelul, domeniul şi specificul funcţiilor pentru care se organizează concursul.
(2) Subiectele se elaborează de aşa natură încât candidatul să lucreze efectiv cu aplicaţiile informatice din aria de interes.
(3) Finalizarea cu succes a operaţiilor solicitate se concretizează prin tipărirea la imprimantă sau observarea vizuală directă de către membrii specialişti în informatică din cadrul subcomisiei de concurs a rezultatelor obţinute de candidat, acordându-se punctajul corespunzător pentru realizarea cu succes, realizarea parţială sau eşecul operaţiilor solicitate în cadrul probei practice.
(4) Membrii specialişti în informatică din cadrul subcomisiei de concurs elaborează un număr de 10 subiecte pe test; fiecare subiect are alocate 10 puncte; un subiect poate cuprinde maxim cinci elemente de conţinut, aşa cum au fost descrise acestea la art. 2.
(5) Baremele de evaluare şi notare cu punctele aferente fiecărui subiect se întocmesc de către membrii specialişti în informatică din cadrul subcomisiei de concurs şi se afişează la centrul de concurs, imediat după finalizarea probei practice.
(6) Numărul de variante de teste, termenele şi procedurile de elaborare vor ţine cont de reglementările legale în domeniu şi de cerinţele din documentaţia de concurs.
(7) Variantele de teste se stabilesc în ziua susţinerii probei practice şi sunt păstrate în plicuri sigilate.
(8) În funcţie de modul de testare stabilit de comisia de concurs, plicul cu subiectele se alege de către un candidat, care semnează în procesul-verbal de extragere a variantei de test, sau fiecare candidat în parte, extrage, din setul de plicuri, câte un plic cu subiectele de test. În acest din urmă caz, se completează un tabel cu numele candidaţilor şi numărul de test selectat, semnat de fiecare candidat, care constituie anexă la procesul-verbal de extragere a variantelor de test.
(9) Termenii tehnici din cadrul subiectelor se exprimă în limba română. Dacă pe calculatoarele de testare, interfeţele sunt în limba engleză, membrii specialişti în informatică din cadrul subcomisiei de concurs oferă candidaţilor clarificări în limba engleză pentru termenii tehnici exprimaţi în limba română în cadrul subiectelor (de exemplu: pentru opţiunea "Salvare ca ...", candidaţii se informează că vor utiliza opţiunea "Save as ...").
(10) În cazul în care candidaţii susţin acelaşi test, condiţiile impuse pentru susţinerea testului se stabilesc, în aşa fel încât, să nu poată fi permisă comunicarea între candidaţi.
(11) Testele se susţin la centrul de concurs sau la unităţile stabilite în documentaţia de concurs.
(12) Tipurile de calculatoare, sistemele de operare şi suita Office pe care candidaţii susţin testele se stabilesc în documentaţia de concurs. Calculatoarele se configurează astfel încât să asigure portul hardware şi software necesar susţinerii probei practice, conform nivelului de competenţe stipulat în cerinţele specifice.
(13) În conţinutul fişierelor create în baza punctelor c), d) şi e) ale celor două niveluri candidatul utilizează obligatoriu diacritice aferente limbii române.
(14) Spaţiile în care se desfăşoară probele practice şi numărul de calculatoare pus la dispoziţie, se stabilesc de comisia de concurs, în concordanţă cu numărul de candidaţi înscrişi.
(15) În situaţia în care proba practică de verificare a abilităţilor de utilizare a calculatorului nu se poate realiza în unităţile sistemului administraţiei penitenciare, din motive ce ţin de resurse logistice, aceasta se poate susţine, sub supravegherea comisiei de concurs, în locaţii şi pe echipamentele puse la dispoziţie de terţi, gratuit sau pe bază de contract.
(16) Comisia de concurs va ţine cont de numărul de candidaţi şi echipamentele disponibile, astfel încât, componenţa seriilor de candidaţi să permită desfăşurarea în condiţii optime a probei practice. Timpul alocat pentru susţinerea probei practice se stabileşte de membrii specialişti în informatică din cadrul subcomisii de concurs, în funcţie de numărul de candidaţi, echipamentele disponibile şi complexitatea subiectelor.
(17) Supravegherea candidaţilor se realizează de către comisia de concurs.
(18) La expirarea timpului alocat susţinerii probei practice, se dispune tipărirea la imprimantă a documentelor, dacă acestea au fost solicitate în cadrul subiectelor probei practice şi/sau încetarea lucrului la calculator.
(19) În cazul în care, serii diferite de candidaţi susţin proba practică pe aceleaşi calculatoare, membrii specialişti în informatică din cadrul subcomisiei de concurs elimină informaţiile/datele/fişierele create de candidaţii seriei anterioare sau subiectele sunt de aşa manieră create, astfel încât, o serie să nu poată utiliza, în susţinerea probei, informaţiile/datele/fişierele create de seria anterioară.
(20) Fişierele create de candidaţi în timpul probei practice se salvează pe suporturi externe (CD/DVD etc.), care se arhivează împreună cu documentaţia de concurs.
(21) Toate documentele rezultate în susţinerea probei practice se semnează de către preşedintele comisiei de concurs şi membrii acesteia.
(22) Imprimatele rezultate la definitivarea probei practice, dacă acestea au fost solicitate în cadrul subiectelor de evaluare, care vor avea înscrise numele candidatului, data susţinerii probei şi sintagma: "Documentele tipărite şi fişierele sunt conforme cu rezultatele probei practice susţinute." se citesc şi se semnează de candidaţi.
(23) În timpul desfăşurării probei practice, candidaţii nu au voie să folosească decât software/hardware aprobat şi instalat/configurat pe echipamentele puse la dispoziţie de comisia de concurs. Candidaţilor le este strict interzisă comunicarea prin orice mijloace existente cu alte persoane, cu excepţia comunicării cu membrii comisiei de concurs.
(24) Membrii comisiei de concurs nu au dreptul să dea indicaţii tehnice sau să facă corecţii procedurale ce ţin de rezolvarea subiectului, decât în situaţia în care, comisia de concurs a stabilit apriori că, în cazul în care candidatul nu poate să rezolve un pas din subiect de care depinde următorul pas, se trece mai departe de membrii specialişti în informatică din cadrul subcomisiei de concurs, pierzând toate punctele aferente pasului respectiv.
(25) Abaterile candidaţilor de la prevederile care reglementează susţinerea concursului, constatate de comisia de concurs pe timpul derulării probei practice, consemnate în proces-verbal adus la cunoştinţă şi semnat de candidat, conduc la anularea probei şi declararea candidatului "RESPINS". În situaţia în care candidatul refuză să semneze, comisia de concurs consemnează acest lucru în procesul-verbal.
ART. 4
Aprecierea candidaţilor
Evaluarea se realizează de membrii specialişti în informatică din cadrul subcomisiei de concurs, pe baza observaţiei vizuale, a imprimatelor şi formatului electronic al fişierelor salvate de concurenţi, în funcţie de criteriile şi punctajul prevăzut în baremele de evaluare şi notare.
ART. 5
Baremul minim
(1) Proba practică de verificare a abilităţilor de utilizare a calculatorului este probă eliminatorie, în urma căreia candidatul este declarat "ADMIS" sau "RESPINS".
(2) Pentru a fi declarat admis, candidatul trebuie să acumuleze minimum 70 de puncte.
ART. 6
Procesul-verbal
(1) Candidaţii care îndeplinesc cel puţin baremul minim prevăzut pentru probă, sunt declaraţi "ADMIS".
(2) Neîndeplinirea baremului minim prevăzut, duce la declararea candidatului "RESPINS".
(3) După finalizarea probei practice, rezultatele obţinute de către candidaţi se consemnează într-un proces-verbal, semnat de către toţi membrii comisiei de concurs, cu aprecierea "ADMIS" sau "RESPINS", având la bază baremul prevăzut la art. 5.
(4) Rezultatele probei practice de verificare a abilităţilor de utilizare a calculatorului se publică pe site-ul Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor şi al unităţilor care au posturi scoase la concurs, în cel mult o zi lucrătoare de la ultima dată a susţinerii probei.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: