Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   METODOLOGIE din 15 aprilie 2024  de organizare şi funcţionare a învăţământului superior dual    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 METODOLOGIE din 15 aprilie 2024 de organizare şi funcţionare a învăţământului superior dual

EMITENT: Ministerul Educaţiei
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 430 din 10 mai 2024
──────────
    Aprobată prin ORDINUL nr. 4.275 din 15 aprilie 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 430 din 10 mai 2024.
──────────
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    Prezenta metodologie reglementează organizarea şi funcţionarea învăţământului superior dual, pentru calificări profesionale de nivel 5, 6, 7 şi 8, nivel stabilit conform Cadrului naţional al calificărilor şi corelat cu Cadrul european al calificărilor (EQF).

    ART. 2
    (1) Învăţământul superior dual reprezintă o formă de învăţământ superior cu frecvenţă, pentru calificări profesionale de nivel 5, 6, 7 şi 8.
    (2) Învăţământul superior dual se organizează pentru dobândirea de cunoştinţe, deprinderi şi competenţe, pentru calificări profesionale de nivel 5, 6, 7 şi 8. Competenţele-cheie se dezvoltă în contextul formării profesionale, în sprijinul integrării cu succes pe piaţa muncii, favorizând totodată continuarea studiilor şi învăţarea pe tot parcursul vieţii.

    ART. 3
    (1) Învăţământul superior dual se organizează în consorţii de către instituţii de învăţământ superior de stat, particulare sau confesionale acreditate, în baza contractului de parteneriat.
    (2) Potrivit legii, instituţiile de învăţământ superior pot participa la constituirea de consorţii de învăţământ dual în conformitate cu prevederile Legii învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare.
    (3) Responsabilităţile privind organizarea şi desfăşurarea activităţilor de învăţare, predare, aplicative, de cercetare şi evaluare sunt partajate între membrii consorţiului şi stabilite în contractul de parteneriat.
    (4) Operatorii economici organizează activităţile de învăţare prin muncă şi participă la evaluarea continuă a studenţilor.
    (5) Activităţile aplicative şi de cercetare se pot desfăşura atât la instituţia de învăţământ superior, cât şi la operatorii economici.

    CAP. II
    Organizarea şi funcţionarea învăţământului superior dual
    ART. 4
    (1) Învăţământul superior dual se desfăşoară pe bază de contract de parteneriat şi are următoarele caracteristici specifice:
    a) este organizat într-un cadru unitar de către instituţiile de învăţământ superior, la solicitarea operatorilor economici sau a structurilor asociative interesate, cum ar fi camere de comerţ, asociaţii patronale de ramură, clustere în calitate de potenţiali angajatori şi parteneri de practică;
    b) asigură o rută de educaţie şi formare profesională, organizată pe bază de parteneriat şi conform unor contracte individuale de pregătire practică încheiate cu operatorii economici care îşi asumă ca responsabilitate principală pregătirea practică a studenţilor;
    c) operatorii economici asigură pregătirea practică a studenţilor şi pot acorda burse, cel puţin la nivelul celor acordate din fonduri publice pentru învăţământul superior, precum şi din alte fonduri, pentru învăţarea în condiţiile respectării standardelor de calitate;
    d) se bazează pe un parteneriat extins, asigurând colaborarea dintre instituţiile de învăţământ superior partenere şi mediul economic.

    (2) Învăţământul superior dual se organizează:
    a) pentru studiile universitare de scurtă durată, care corespund unui număr de cel puţin 120 de credite, ca învăţământ cu frecvenţă;
    b) pentru ciclul I - programe de studii universitare de licenţă, care corespund unui număr de credite cuprins între minimum 180 şi maximum 240 de credite, respectiv nivelului 6 de calificare profesională, ca învăţământ cu frecvenţă;
    c) pentru ciclul II - programe de studii universitare de masterat profesional, inclusiv cele de tip MBA/Executive MBA, care corespund unui număr de credite cuprins între minimum 60 şi maximum 120 de credite, cu condiţia ca durata totală cumulată a ciclului de studii universitare de licenţă şi de masterat să corespundă obţinerii a cel puţin 300 de credite de studii transferabile, respectiv nivelului 7 de calificare profesională, ca învăţământ cu frecvenţă;
    d) pentru ciclul III - doctorat profesional, ca învăţământ cu frecvenţă sau învăţământ cu frecvenţă redusă.

    (3) La organizarea formei de învăţământ superior dual pot contribui, inclusiv financiar, şi autorităţile publice locale, structurile asociative interesate, respectiv camere de comerţ şi asociaţii patronale de ramură, precum şi parteneri relevanţi la nivel naţional sau internaţional.
    (4) Autorităţile publice locale pot acorda burse cel puţin la nivelul celor acordate din fonduri publice pentru învăţământul universitar.

    ART. 5
    Învăţământul superior dual îndeplineşte următoarele cerinţe:
    a) încheierea contractului de parteneriat între o instituţie de învăţământ superior şi unul sau mai mulţi operatori economici şi, după caz, între structuri asociative, contract care stabileşte condiţiile de colaborare, drepturile şi obligaţiile părţilor, precum şi costurile asumate de parteneri;
    b) încheierea contractului individual de studii şi pregătire practică dintre student, respectiv studentul-doctorand, operatorul economic şi instituţia de învăţământ superior, contract care stabileşte drepturile şi obligaţiile părţilor.


    ART. 6
    (1) Denumirea generică de operatori economici, utilizată în prezenta metodologie, include operatorii economici/instituţii de interes public/alte organizaţii - persoane juridice, care îndeplinesc condiţiile legale referitoare la capacitatea juridică de angajator.
    (2) Calitatea de potenţiali angajatori şi parteneri de practică se referă la interesul privind angajarea absolvenţilor pe care operatorul economic i-a format în baza contractelor de parteneriat şi de a încheia contracte pentru practica studenţilor din învăţământul superior dual.
    (3) Sunt asimilate operatorilor economici, în înţelesul prezentei metodologii, şi organizaţiile care acţionează în numele acestora (camere de comerţ, asociaţii/clustere/consorţii de operatori economici/alte structuri asociative cu personalitate juridică ale operatorilor economici) pentru încheierea contractelor de parteneriat pentru formarea profesională a studenţilor prin învăţământul superior dual.

    ART. 7
    (1) Durata pentru care se încheie contractul de parteneriat cuprinde perioada de timp aferentă activităţilor de promovare a ofertei, admiterea la studii, întreaga perioadă de studii, precum şi perioada de finalizare a studiilor.
    (2) Curriculumul pentru învăţământul superior dual conţine activităţi de învăţare, predare şi de învăţare prin muncă, precum şi de evaluare. Volumul de muncă specific activităţilor de învăţare, predare, respectiv de învăţare prin muncă este partajat în mod egal. Volumul de muncă este estimat în concordanţă cu ECTS/SECT, exprimându-se în termenii creditelor de studii, în conformitate cu Ghidul utilizatorului sistemului european de transfer şi acumulare a creditelor (ECTS).

    ART. 8
    Contractul de parteneriat stabileşte drepturile operatorilor economici cu privire la următoarele, fără a se limita la acestea:
    a) participarea la activităţile de informare şi promovare a ofertei educaţionale;
    b) participarea la dezvoltarea planului de învăţământ;
    c) participarea la organizarea şi desfăşurarea admiterii;
    d) organizarea şi derularea activităţilor de învăţare prin muncă ale studenţilor;
    e) evaluarea continuă a activităţilor de învăţare prin muncă;
    f) organizarea refacerii perioadei de învăţare prin muncă pentru studenţii cu un număr de absenţe care nu le permite finalizarea disciplinei;
    g) organizarea refacerii perioadei de învăţare prin muncă aferente disciplinei nepromovate de către student;
    h) participarea la examenele de finalizare a studiilor;
    i) stabilirea cuantumului şi a criteriilor de acordare a susţinerii financiare, stimulentelor şi altor forme de sprijin pentru studenţi;
    j) stabilirea criteriilor de angajare a absolvenţilor pe care i-au format, în baza contractelor de învăţare prin muncă.


    ART. 9
    Contractul de parteneriat stabileşte drepturile instituţiei de învăţământ superior cu privire la următoarele, fără a se limita la acestea:
    a) organizarea şi derularea activităţilor de informare şi promovare a ofertei educaţionale;
    b) organizarea şi desfăşurarea admiterii;
    c) planificarea strategică a instituţiei de învăţământ superior;
    d) proiectarea planului de învăţământ, în colaborare cu operatorii economici parteneri;
    e) organizarea şi derularea procesului educaţional;
    f) evaluarea studenţilor;
    g) organizarea şi desfăşurarea examenului de finalizare a studiilor;
    h) transmiterea obiectivelor de învăţare specifice activităţii de practică şi/sau perioadei de învăţare prin muncă către tutorii din partea operatorului economic responsabili de îndrumarea şi monitorizarea studentului, denumiţi în continuare tutori;
    i) oferirea de oportunităţi de informare şi formare a tutorilor;
    j) evaluarea periodică a activităţii tutorilor şi, în cazul unor nereguli privindu-i pe aceştia, refuzul ca anumite persoane să activeze ca îndrumători sau monitori ai studenţilor.


    ART. 10
    Contractul de parteneriat stabileşte obligaţiile operatorilor economici cu privire la următoarele, fără a se limita la acestea:
    a) organizarea şi desfăşurarea activităţilor de învăţare prin muncă prevăzute în planul de învăţământ şi desfăşurate la operatorul economic;
    b) asigurarea spaţiilor de învăţământ pentru desfăşurarea activităţilor de învăţare prin muncă organizate în răspunderea lor;
    c) asigurarea condiţiilor materiale - utilaje, echipamente, materii prime, materiale consumabile, energie şi celelalte utilităţi necesare pentru învăţarea prin muncă organizată în răspunderea lor, în conformitate cu planurile de învăţământ, proiectate în colaborare cu instituţia de învăţământ superior;
    d) asigurarea resurselor umane (tutori) necesare pentru învăţarea prin muncă a studenţilor, organizată la operatorul economic;
    e) asigurarea echipamentelor de lucru şi de protecţie pentru studenţi pe perioadele de învăţare prin muncă derulate la operatorul economic;
    f) asigurarea securităţii şi sănătăţii în muncă a studenţilor pe parcursul perioadelor de învăţare prin muncă derulate la operatorul economic;
    g) angajarea cheltuielilor necesare pentru asigurarea securităţii şi sănătăţii în muncă, examinări de medicină a muncii şi analize medicale obligatorii pentru studenţi;
    h) angajarea cheltuielilor pentru asigurări de răspundere civilă pentru studenţi în cazul unor eventuale accidente, daune sau vătămări corporale generate în timpul pregătirii practice la operatorul economic (în funcţie de domeniul de activitate);
    i) acordarea de burse pentru studenţi, cel puţin la nivelul celor acordate din fonduri publice pentru învăţământul superior, precum şi din alte fonduri, pentru învăţarea în condiţii de calitate, dacă este cazul;
    j) acordarea de alte forme de sprijin material şi stimulente financiare convenite prin contractul de parteneriat, după caz;
    k) asigurarea condiţiilor necesare (dotări, materii prime, materiale consumabile, utilităţi etc.) pentru derularea evaluărilor pe parcurs ale studenţilor, pentru activităţile derulate la operatorul economic;
    l) participarea la organizarea şi desfăşurarea examenului de finalizare a studiilor, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
    m) contribuţia convenită pentru îmbunătăţirea dotării şi a condiţiilor de desfăşurare a procesului educaţional din instituţia de învăţământ superior;
    n) implicarea în activităţi de informare şi promovare a ofertei educaţionale;
    o) participarea cu specialişti la dezvoltarea planului de învăţământ;
    p) organizarea refacerii perioadei de învăţare prin muncă pentru studenţii cu un număr de absenţe care nu le permite finalizarea disciplinei;
    q) organizarea refacerii perioadei de învăţare prin muncă aferente disciplinei nepromovate de către student.


    ART. 11
    Contractul de parteneriat stabileşte obligaţiile instituţiei de învăţământ superior cu privire la:
    a) asigurarea spaţiilor de învăţământ cu dotările aferente pentru pregătirea teoretică şi componenta de pregătire practică, destinate desfăşurării activităţii didactice la programele de studii de învăţământ superior dual;
    b) asigurarea bazei materiale, a echipamentelor şi dotărilor necesare procesului educaţional organizat de instituţia de învăţământ superior;
    c) asigurarea resurselor umane necesare pentru procesul educaţional, organizat în cadrul instituţiei de învăţământ superior;
    d) asigurarea unui cadru didactic coordonator pentru fiecare formaţiune de studii participantă la învăţarea prin muncă, responsabil pentru monitorizarea acesteia la operatorul economic;
    e) asigurarea echipamentelor de lucru şi de protecţie pentru studenţi pe perioada studiilor derulate în instituţia de învăţământ superior;
    f) asigurarea securităţii şi sănătăţii în muncă a studenţilor pe perioada studiilor derulate în instituţia de învăţământ superior;
    g) asigurarea, în colaborare cu operatorii economici, a organizării şi desfăşurării examenului de finalizare a studiilor, în conformitate cu reglementările legale în vigoare;
    h) angajarea altor cheltuieli necesare pentru un învăţământ de calitate;
    i) asigurarea drepturilor studenţilor prevăzute de legislaţia în vigoare;
    j) proiectarea planului de învăţământ în parteneriat cu operatorii economici, respectând standardele de calitate;
    k) planificarea, împreună cu operatorii economici, a activităţilor de învăţare prin muncă;
    l) organizarea şi desfăşurarea evaluării continue a studenţilor, în colaborare cu operatorii economici, cu respectarea reglementărilor în vigoare;
    m) organizarea şi desfăşurarea, împreună cu operatorii economici, a activităţilor de informare şi promovare a ofertei educaţionale.


    ART. 12
    (1) În învăţământul superior dual, fiecare student/student-doctorand încheie cu instituţia de învăţământ superior şi operatorul economic un contract individual de studii şi pregătire practică prin care se stabilesc drepturile şi obligaţiile părţilor.
    (2) Contractul individual de studii şi pregătire practică se încheie pe ciclu de studii universitare, la începutul anului universitar, şi nu se modifică pe parcursul anului universitar. Orice modificare a contractului se face prin act adiţional.
    (3) Instituţia de învăţământ superior şi operatorii economici parteneri au obligaţia de a informa candidaţii anterior admiterii cu privire la principalele clauze contractuale care fac referire la drepturile şi obligaţiile studentului/studentului-doctorand.

    ART. 13
    În învăţământul superior dual, activitatea de învăţare prin muncă se efectuează exclusiv în răspunderea operatorilor economici parteneri de practică, în conformitate cu standardele de calitate şi planurile de învăţământ.

    ART. 14
    (1) Pentru monitorizarea activităţilor de învăţare prin muncă derulate la operatorii economici, instituţia de învăţământ superior desemnează un cadru didactic coordonator pentru fiecare formaţie de studii, care urmăreşte respectarea prevederilor contractului individual de pregătire practică.
    (2) Cadrul didactic coordonator are responsabilităţi privind monitorizarea activităţii de învăţare prin muncă şi evaluarea acesteia în colaborare cu tutorii de practică, respectiv planificarea, după caz, a unor programe de recuperare a unor ore neefectuate sau alte măsuri de remediere.
    (3) Operatorii economici la care se desfăşoară activitatea de învăţare prin muncă a studenţilor din învăţământul superior dual stabilesc tutorii care coordonează această activitate.
    (4) Tutorii răspund, în condiţiile stabilite prin contractul de parteneriat, de activitatea de învăţare prin muncă organizată de operatorul economic. Responsabilităţile tutorelui şi ale cadrului didactic coordonator de practică sunt incluse în contractul individual de studii şi pregătire practică.
    (5) Tutorii desemnaţi de operatorii economici pentru activitatea de învăţare prin muncă a studenţilor trebuie să aibă nivelul de studii şi calificare profesională cel puţin egale cu nivelul de educaţie şi calificare profesională pentru care se organizează şcolarizarea studenţilor în învăţământul superior dual.

    ART. 15
    Pe toată durata activităţii de învăţare prin muncă, studentul înmatriculat în forma de învăţământ superior dual beneficiază de recunoaşterea vechimii în muncă şi specialitate, fără plata contribuţiilor sociale obligatorii reglementate prin Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 16
    (1) Operatorii economici care încheie contract de parteneriat cu instituţiile de învăţământ superior pentru organizarea şi desfăşurarea învăţământului superior dual beneficiază de facilităţi la plata impozitelor, taxelor şi contribuţiilor datorate bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat, bugetelor fondurilor speciale sau bugetelor locale, potrivit prevederilor legale în vigoare.
    (2) Personalul desemnat de operatorul economic pentru îndrumarea directă a învăţării prin muncă beneficiază de scutire a plăţii impozitului pe venitul din salarii, în conformitate cu metodologia aprobată prin ordin comun al ministrului finanţelor şi al ministrului educaţiei.
    (3) Persoanele fizice care desfăşoară activităţi de tutoriat, angajate la operatori economici implicaţi în programe de învăţământ superior dual, beneficiază de prevederile art. 60 pct. 2 din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
    (4) De prevederile alin. (3) beneficiază şi studenţii angajaţi de operatorii economici în baza prevederilor alin. (2).
    (5) Condiţiile specifice pentru beneficiarii menţionaţi la alin. (3) şi (4) sunt stabilite prin ordin comun al ministrului educaţiei, al ministrului muncii şi solidarităţii sociale şi al ministrului finanţelor.

    CAP. III
    Admiterea în învăţământul superior dual
    ART. 17
    (1) Cifra de şcolarizare pentru învăţământul superior dual se stabileşte anual în cadrul instituţiilor de învăţământ superior, în temeiul autonomiei universitare, în limita capacităţii de şcolarizare evaluate de Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Superior, pe baza solicitărilor operatorilor economici.
    (2) Admiterea în învăţământul superior dual se face în conformitate cu metodologia proprie a instituţiei de învăţământ superior, elaborată pe baza Metodologiei-cadru privind organizarea admiterii în învăţământul superior în ciclurile de studii universitare de scurtă durată, de licenţă, de master şi de doctorat, aprobată prin ordin al ministrului educaţiei.
    (3) În cazul probelor de admitere care se susţin oral sau online, la domeniul de studii/programul de studii pentru care operatorul economic a solicitat cifră de şcolarizare, din componenţa comisiilor de examinare trebuie sa facă parte şi reprezentantul operatorului economic respectiv.
    (4) Înscrierea la concursul de admitere a candidaţilor este condiţionată de deţinerea:
    a) diplomei de bacalaureat sau echivalente, pentru studiile universitare de scurtă durată sau pentru ciclul I - programe de studii universitare de licenţă;
    b) diplomei de licenţă sau echivalente, pentru ciclul II - programe de studii universitare de masterat profesional;
    c) diplomei de master sau echivalente, pentru ciclul III - doctorat profesional.

    (5) Înscrierea la concursul de admitere în învăţământul superior dual, pentru orice nivel de calificare, se poate face indiferent de forma de învăţământ sau de organizare a învăţământului a nivelului de studii anterior absolvit.

    CAP. IV
    Finalizarea studiilor în învăţământul superior dual
    ART. 18
    (1) Absolvenţii învăţământului superior dual susţin examen de finalizare a studiilor în conformitate cu metodologiile proprii elaborate în baza prevederilor legale în vigoare pentru nivelurile de calificare 5, 6, 7 şi 8.
    (2) În cazul probelor din cadrul examenului de finalizare a studiilor care se susţin oral sau online, la domeniul de studii/programul de studii la care operatorul economic a asigurat activităţile de învăţare prin muncă, din componenţa comisiilor de examinare trebuie să facă parte şi reprezentantul operatorului economic respectiv.
    (3) Absolvenţii învăţământului superior dual care au promovat examenul de finalizare a studiilor primesc diploma de studii universitare corespunzătoare nivelului de studii absolvit potrivit prevederilor legale în vigoare pentru nivelurile de calificare 5, 6, 7 şi 8.
    (4) După absolvirea studiilor, instituţia de învăţământ superior eliberează o adeverinţă care atestă perioada în care studentul a desfăşurat activităţi de învăţare prin muncă.

    CAP. V
    Finanţarea învăţământului superior dual
    ART. 19
    (1) Normarea posturilor didactice pentru activităţile din învăţământul superior dual se face potrivit reglementărilor în vigoare pentru învăţământul superior cu frecvenţă.
    (2) Pentru derularea activităţilor, în cazul instituţiilor de învăţământ superior de stat, finanţarea învăţământului superior dual se realizează conform unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educaţiei, la propunerea Comisiei Naţionale pentru Finanţarea Învăţământului Superior.

    CAP. VI
    Dispoziţii finale
    ART. 20
    (1) Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Superior elaborează standarde specifice fiecărui ciclu de studii universitare din învăţământul superior dual.
    (2) Instituţiile de învăţământ superior dual pot organiza admitere în învăţământul superior dual după finalizarea evaluării programelor de studii de către Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Superior sau de o altă agenţie înscrisă în Registrul European pentru Asigurarea Calităţii în Învăţământul Superior (EQAR).

    ART. 21
    Studenţii înmatriculaţi în învăţământul superior dual pot beneficia de mobilităţi interne şi internaţionale, temporare sau definitive, conform prevederilor legale în vigoare.

    ART. 22
    Prevederile din Legea învăţământului superior nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare, referitoare la organizarea, asigurarea calităţii, admiterea, evaluarea pe parcurs, finalizarea, întocmirea şi eliberarea actelor de studii se aplică în mod similar şi pentru învăţământul superior dual.

    ART. 23
    (1) Consorţiile pentru învăţământul superior dual constituite în baza prevederilor Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Ordinul ministrului educaţiei nr. 5.732/2022 privind aprobarea Metodologiei de organizare şi funcţionare a învăţământului dual îşi continuă activitatea în baza prevederilor contractuale în vigoare la data semnării acestora.
    (2) La terminarea perioadei pentru care au fost încheiate, contractele de parteneriat existente la intrarea în vigoare a prezentei metodologii vor putea fi prelungite numai în conformitate cu prevederile acesteia.


    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016