Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
────────── Conţinută de ORDINUL nr. 148 din 13 aprilie 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 330 din 20 aprilie 2023.────────── CAP. I Dispoziţii generale ART. 1 Domeniul de aplicare (1) Prezenta metodologie reglementează implementarea intervenţiei IS-V-03 „Asigurarea recoltelor“ din cadrul Planului strategic PAC 2023-2027, respectiv asistenţa financiară, categoriile de beneficiari eligibili specifici, condiţiile de eligibilitate şi cheltuielile eligibile şi neeligibile, termenele-limită şi condiţiile pentru depunerea cererilor de plată, tipurile de documente care însoţesc cererea de plată, modalităţile de verificare, crearea condiţiilor artificiale şi recuperare asistenţei financiare. (2) Potrivit prevederilor art. 40 alin. (5) din Regulamentul delegat (UE) 2022/126 al Comisiei din 7 decembrie 2021 de completare a Regulamentului (UE) 2021/2.115 al Parlamentului European şi al Consiliului cu cerinţe suplimentare referitoare la anumite tipuri de intervenţii specificate de statele membre în planurile lor strategice PAC pentru perioada 2023-2027 în temeiul regulamentului respectiv, precum şi cu norme privind raportul pentru standardul GAEC 1 (bune condiţii agricole şi de mediu), denumit în continuare Regulamentul delegat (UE) 2022/126, nu se acordă sprijin producătorilor care cultivă plantaţii ilegale şi suprafeţe plantate cu viţă-de-vie fără autorizaţie potrivit art. 71 din Regulamentul (UE) nr. 1.308/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 decembrie 2013 de instituire a unei organizări comune a pieţelor produselor agricole şi de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 922/72, (CEE) nr. 234/79,(CE) nr. 1.037/2001 şi (CE) nr. 1.234/2007 ale Consiliului, cu modificările ulterioare, denumit în continuare Regulamentul (UE) nr. 1.308/2013. ART. 2 Definiţii În sensul prezentei metodologii, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii: a) solicitant - producătorul viticol care exploatează suprafeţe cultivate cu viţă-de-vie care produc struguri pentru vin, înregistrate în Registrul plantaţiilor viticole, denumit în continuare R.P.V.; b) beneficiar - solicitantul prevăzut la lit. a) a cărui cerere de plată, prin care se solicită sprijin financiar nerambursabil pentru implementarea intervenţiei de asigurare a recoltelor, a fost aprobată; c) exerciţiul financiar - exerciţiul financiar al anului „N“ care începe la data de 16 octombrie a anului „N – 1“ şi se încheie la data de 15 octombrie a anului „N“, definit în conformitate cu art. 35 din Regulamentul (UE) 2021/2.116 al Parlamentului European şi al Consiliului din 2 decembrie 2021 privind finanţarea, gestionarea şi monitorizarea politicii agricole comune şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 1.306/2013, denumit în continuare Regulamentul (UE) 2021/2.116; d) cerere de plată - documentul depus de solicitant, prin care se solicită Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, denumită în continuare APIA, plata sumelor cuvenite, în baza documentaţiei justificative care face obiectul intervenţiei de asigurare a recoltelor; e) condiţii artificiale - acele condiţii create în mod voluntar de către solicitant pentru a îndeplini criteriile de eligibilitate, pentru a implementa un anumit program sau pentru a evita o anumită obligaţie, în scopul obţinerii sprijinului financiar în mod necuvenit. CAP. II Condiţiile de eligibilitate, asistenţa financiară şi tipurile de cheltuieli ART. 3 Condiţiile de eligibilitate (1) În vederea aprobării sprijinului financiar, solicitantul trebuie să îndeplinească următoarele condiţii de eligibilitate: a) să exploateze o suprafaţă cultivată cu soiuri de viţă-de-vie care produc struguri pentru vin, de minimum 0,1 ha; b) să fie înscrisă în Registrul plantaţiilor viticole suprafaţa de viţă-de-vie cu soiuri care produc struguri pentru vin, pentru care s-a încheiat poliţa de asigurare a recoltei; c) să fie declarată la APIA pe cererea unică de sprijin; d) să încheie cu un asigurător o poliţă de asigurare a recoltei în care să fie menţionate cel puţin: (i) denumirea producătorului viticol care exploatează parcela viticolă; (ii) codul numeric al parcelei viticole; (iii) suprafaţa parcelei asigurate; (iv) blocul fizic, respectiv localizarea suprafeţei parcelei asigurate; soiul de struguri pentru vin; (v) cantitatea de struguri pentru vin asigurată; (vi) suma asigurată pe hectar; (vii) riscurile asigurate; (viii) valoarea primei de asigurare; e) plăţile din asigurare nu compensează producătorii pentru mai mult de 100% din pierderea de venit suferită, ţinând cont de orice compensaţie pe care producătorii o obţin din alte scheme de sprijin sau de asigurare legate de riscul asigurat. (2) Nu se acordă sprijin financiar producătorilor din sectorul vitivinicol pentru: a) asigurarea recoltei plantaţiilor viticole cu struguri de masă; b) asigurarea recoltei plantaţiilor viticole cu soiurile Noah, Othello, Isabelle, Jacquez, Clinton şi Herbemont. ART. 4 Asistenţa financiară (1) Asistenţa financiară din partea Uniunii Europene pentru asigurarea recoltelor nu depăşeşte: a) 80% din costul primelor de asigurare plătite de producători pentru a se asigura împotriva pierderilor cauzate de fenomene climatice nefavorabile care pot fi asimilate unor dezastre naturale; b) 50% din costul primelor de asigurare plătite de producători pentru a se asigura împotriva: (i) pierderilor prevăzute la lit. a) şi a pierderilor cauzate de alte fenomene climatice nefavorabile; (ii) pierderilor cauzate de animale, de boli ale plantelor sau de infestări cu dăunători. (2) Asistenţa financiară din partea Uniunii Europene pentru asigurarea recoltei poate fi acordată dacă plăţile din asigurarea în cauză nu îi despăgubesc pe producători peste 100% din pierderile de venit suferite, luând în calcul eventualele despăgubiri pe care producătorii le-ar fi putut obţine în cadrul altor scheme de sprijin în legătură cu riscul asigurat. (3) Sunt rambursate costurile eligibile suportate efectiv de către beneficiar. (4) Beneficiarul se asigură că în contractele de asigurare sunt prevăzute măsurile necesare care trebuie luate de către acesta pentru prevenirea riscurilor, potrivit prevederilor art. 59 alin. (5) ultima teză din Regulamentul (UE) 2021/2.115 al Parlamentului European şi al Consiliului din 2 decembrie 2021 de stabilire a normelor privind sprijinul pentru planurile strategice care urmează a fi elaborate de statele membre în cadrul politicii agricole comune (planurile strategice PAC) şi finanţate de Fondul european de garantare agricolă (FEGA) şi de Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală (FEADR) şi de abrogare a Regulamentelor (UE) nr. 1.305/2013 şi (UE) nr. 1.307/2013. (5) Taxa pe valoarea adăugată aferentă cheltuielilor eligibile suportate de beneficiar nu este eligibilă, cu excepţia cazului în care taxa respectivă nu poate fi recuperată în temeiul legislaţiei în vigoare în materie de TVA. CAP. III Cererea de plată a sprijinului financiar ART. 5 Termenul-limită şi documentele care însoţesc cererea de plată (1) Pentru a beneficia de sprijin financiar în cadrul intervenţiei de asigurare a recoltelor, solicitantul, persoană fizică/juridică, trebuie să depună, până la data de 15 octombrie a fiecărui exerciţiu financiar din perioada de programare 2024-2027, la centrele judeţene şi al municipiului Bucureşti ale APIA, o cerere de plată, conform modelului prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta metodologie, însoţită de următoarele documente: a) copia actului de identitate (buletin/carte de identitate), pentru persoane fizice, sau copiile certificatului de înregistrare eliberat de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului şi certificatului de înregistrare fiscală, pentru persoane juridice; b) copia poliţei de asigurare, însoţită de copia dovezii plăţii acesteia şi a contractului de asigurare; c) document de identitate bancară. (2) În situaţia în care unele dintre documentele solicitate sunt emise de către instituţii publice sau organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi locale, se aplică prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 41/2016 privind stabilirea unor măsuri de simplificare la nivelul administraţiei publice centrale şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, aprobată cu modificări prin Legea nr. 179/2017, cu modificările şi completările ulterioare. (3) Cererea de plată poate fi corectată în conformitate cu prevederile art. 59 alin. (6) din Regulamentul (UE) 2021/2.116. (4) Solicitantul are obligaţia să notifice APIA cu privire la orice modificări intervenite între suprafeţele administrate şi datele înscrise în cererea de plată, în termen de 10 zile lucrătoare de la apariţia acestora. ART. 6 Condiţii pentru depunerea cererilor de plată În situaţia în care un producător viticol asigură recolta plantaţiilor viticole cu soiuri de struguri pentru vin, ale căror suprafeţe sunt situate în mai multe unităţi administrativ-teritoriale, acesta formulează şi depune cerere de plată la centrele judeţene ale APIA în a căror rază de competenţă administrativă este situată plantaţia viticolă pentru care se solicită sprijin. CAP. IV Implementare, monitorizare şi condiţii artificiale ART. 7 Modalităţile de verificare şi control (1) APIA, în calitate de autoritate responsabilă cu implementarea intervenţiei de asigurare a recoltelor, îndeplineşte următoarele atribuţii: a) aplică un sistem de avertizare timpurie şi de monitorizare în ceea ce priveşte cheltuielile din Fondul european de garantare agricolă şi disponibilitatea angajării fondurilor, în funcţie de modificările care apar ca urmare a aprobării cererilor de plată; b) verifică cererile de plată în vederea aprobării sau respingerii, în ordinea primirii acestora, care vor fi admise la finanţare având în vedere sumele disponibile pentru această intervenţie, până la atingerea plafonului maxim anual, şi notifică beneficiarul cu privire la încadrarea valorii în plafon; c) asigură verificarea administrativă a suprafeţelor parcelelor de viţă-de-vie asigurate; d) efectuează controale la faţa locului înainte de efectuarea plăţii, astfel: (i) solicitanţii sprijinului sunt controlaţi după stabilirea unui eşantion de control care reprezintă minimum 5% din numărul cererilor şi minimum 5% din sumele care fac obiectul cererilor; (ii) eşantionul de control este alcătuit dintr-un eşantion aleatoriu de minimum 1% şi un eşantion de risc de minimum 4%; (iii) stabilirea eşantionului de control se face de către APIA după evaluarea riscurilor şi impactului controalelor din anul anterior, conform procedurii operaţionale aprobate; e) verifică existenţa şi concordanţa datelor înscrise în documentele aflate în dosar şi în sistemele informatice; f) prin centrele judeţene, anunţă beneficiarul în termen de 5 zile lucrătoare de la data depunerii cererii dacă aceasta a fost acceptată sau, în cazul în care documentaţia este incompletă, anunţă beneficiarul în vederea completării dosarului; g) după verificarea şi aprobarea cererilor, întocmeşte o situaţie centralizatoare a sumelor de plată, care va fi înaintată Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale în vederea asigurării fondurilor necesare pentru plată; h) efectuează plata sprijinului financiar producătorilor din sectorul vitivinicol pentru asigurarea recoltei, conform prevederilor Regulamentului (UE) 2021/2.116. (2) Beneficiarul intervenţiei de asigurare a recoltelor are obligaţia păstrării oricăror documente şi înregistrări care dovedesc efectuarea operaţiunilor pe o perioadă de 5 ani de la data încasării sprijinului financiar prevăzut de prezenta metodologie. (3) APIA poate delega anumite acţiuni în baza unui protocol de delegare către Oficiul Naţional al Viei şi Produselor Vitivinicole. (4) Suprafaţa eligibilă la plată este reprezentată de valoarea cea mai mică determinată prin compararea suprafeţelor menţionate în poliţa de asigurare, în procesul-verbal privind verificarea în Registrul plantaţiilor viticole, în cererea de plată pe suprafaţă şi în procesul-verbal de măsurătoare cu GPS-ul pentru cererile cuprinse în eşantionul de control. ART. 8 Condiţii artificiale şi recuperarea asistenţei financiare (1) Nu se acordă sprijin financiar/Se retrage sprijinul acordat beneficiarului în privinţa căruia s-a constatat că au fost create în mod artificial condiţiile necesare acordării sprijinului, contrar prevederilor art. 62 din Regulamentul (UE) 2021/2.116. (2) Se consideră condiţii artificiale acele condiţii create în mod voluntar de către beneficiarii sprijinului financiar pentru a obţine un avantaj necuvenit. (3) În cazul în care, în urma efectuării plăţii, se constată că beneficiarul a creat condiţii artificiale pentru a i se acorda sprijinul financiar, APIA aplică procedura de recuperare a plăţilor necuvenite. ART. 9 Dispoziţii finale (1) Beneficiarul trebuie să depună, din propria iniţiativă, toate eforturile pentru a lua cunoştinţă de toate informaţiile publice referitoare la plăţile prevăzute în prezenta metodologie, pentru care depune cererea de plată, astfel încât să cunoască toate condiţiile şi criteriile de acordare a acestora. (2) În vederea protejării intereselor financiare ale Uniunii Europene, în conformitate cu prevederile art. 59 din Regulamentul (UE) 2021/2.116, datele privind beneficiarii şi/sau cererile de plată depuse de aceştia la APIA se fac publice, în conformitate cu art. 98 din Regulamentul (UE) 2021/2.116, şi pot fi prelucrate de către instituţii de audit şi/sau de investigare ale Uniunii Europene şi/sau ale statelor membre. ANEXA 1 la metodologie
┌─────────────────────────┬────────────┐
│Centrul judeţean al │ │
│Agenţiei de Plăţi şi │ │
│Intervenţie pentru │Nr. de │
│Agricultură (APIA) │înregistrare│
│Operator de date cu │şi data │
│caracter personal: 9596 │ │
│Centrul judeţean │ │
│........................ │ │
├─────────────────────────┼────────────┤
│Nr. unic de identificare │ │
│beneficiar din Registrul │ │
│unic de identificare │ │
│(RUI) (ID)*) │ │
└─────────────────────────┴────────────┘
CERERE DE PLATĂ privind sprijinul financiar pentru intervenţia IS-V-03 „Asigurarea recoltelor“ DATE DE IDENTIFICARE BENEFICIAR PERSOANE JURIDICE/PFA/ÎI/ÎF
┌──────────────────────────────────────┐
│1. Denumirea persoanei juridice/PFA/ÎI│
│/IF*) │
├──────────────────────────────────────┤
│2. Cod unic de înregistrare (CUI)/ │
│Cod de identificare fiscală (CIF)*) │
├─────────────────┬────────────────────┤
│3. Numele │4. Prenumele │
│titularului/ │titularului/ │
│administratorului│administratorului/ │
│/reprezentantului│reprezentantului │
│legal*) │legal*) │
├─────────────────┴────────────────────┤
│5. CNP titular/administrator/ │
│reprezentant legal*) │
├──────────────────────────────────────┤
│Cod ţară şi nr. act identitate (pentru│
│altă cetăţenie) │
└──────────────────────────────────────┘
PERSOANE FIZICE
┌───────────────┬───────────────────────┐
│6. Numele*) │7. Prenumele*) │
├───────────────┴───────────────────────┤
│8. CNP*) │
├───────────────────────────────────────┤
│Cod ţară şi nr. act. identitate (pentru│
│altă cetăţenie) │
└───────────────────────────────────────┘
SEDIUL SOCIAL AL PJ/PFA/ÎI/ÎF/ADRESA DOMICILIULUI PF
┌─────────────┬────────────────────────┐
│9. Judeţul/ │10. Localitatea*) │
│Sectorul*) │ │
├─────────────┼────┬─────────┬────┬────┤
│11. Satul/ │12. │13. Cod │14. │15. │
│Strada │Nr. │poştal │Bl. │Ap. │
├─────────────┼────┴─────────┼────┴────┤
│16. Telefon*)│17. Fax │18. │
│ │ │E-mail │
└─────────────┴──────────────┴─────────┘
COORDONATE BANCARE ALE BENEFICIARULUI*)
┌─────────────┬───────────────────────┐
│19. Banca*) │20. Sucursala/Agenţia*)│
├─────────────┴───────────────────────┤
│21. IBAN*) │
└─────────────────────────────────────┘
ÎMPUTERNICIT (pentru cazurile în care cererea este semnată prin împuternicit)
┌───────────────┬───────────────────────┐
│22. Numele │23. Prenumele │
├───────────────┴───────────────────────┤
│24. CNP │
├───────────────────────────────────────┤
│25. Nr. şi data împuternicirii/procurii│
│notariale │
└───────────────────────────────────────┘
*) Câmpuri obligatoriu a fi completate. Solicit să beneficiez de ajutorul pentru intervenţia IS-V-03 „Asigurarea recoltelor“, conform prevederilor Regulamentului (UE) 2021/2.115 al Parlamentului European şi al Consiliului din 2 decembrie 2021 de stabilire a normelor privind sprijinul pentru planurile strategice care urmează a fi elaborate de statele membre în cadrul politicii agricole comune (planurile strategice PAC) şi finanţate de Fondul european de garantare agricolă (FEGA) şi de Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală (FEADR) şi de abrogare a Regulamentelor (UE) nr. 1.305/2013 şi (UE) nr. 1.307/2013 şi ale Regulamentului (UE) 2021/2.116 al Parlamentului European şi al Consiliului din 2 decembrie 2021 privind finanţarea, gestionarea şi monitorizarea politicii agricole comune şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 1.306/2013. Valoarea totală a ajutorului: .......................... lei reprezentând 80% \u-3985?[] 50% \u-3985?[] din valoarea totală a primei de asigurare conform Chitanţei nr. ......../................ Valoarea totală a despăgubirilor încasate în legătură cu riscul asigurat: ...................... lei Alte despăgubiri încasate pentru riscul asigurat în cadrul altor scheme de sprijin conform legislaţiei Uniunii Europene sau naţionale: .................. lei Tabel cu suprafeţe viticole asigurate
┌────┬────────┬─────────┬────────────┬─────┬───────┐
│ │Codul │ │ │ │Nr. │
│ │numeric │Suprafaţa│ │Nr. │parcelă│
│Nr. │al │parcelei │Soiul │bloc │/ │
│crt.│parcelei│- ha - │viţei-de-vie│fizic│cultură│
│ │viticole│ │ │ │1a; 1b;│
│ │(CNPV) │ │ │ │1c; 1d │
├────┼────────┼─────────┼────────────┼─────┼───────┤
│1 │2 │3 │4 │5* │6* │
├────┼────────┼─────────┼────────────┼─────┼───────┤
├────┼────────┼─────────┼────────────┼─────┼───────┤
├────┼────────┼─────────┼────────────┼─────┼───────┤
│ │TOTAL │ │ │ │ │
└────┴────────┴─────────┴────────────┴─────┴───────┘
* Coloanele 5 şi 6 se vor completa conform anexei II.A - Declaraţia de suprafaţă din cererea de plată din campania pentru care s-a încheiat poliţa de asigurare. Anexez în sprijinul prezentei cereri documentele justificative necesare: a) copie a actului de identitate (buletin/carte de identitate), pentru persoane fizice, certificat de înregistrare eliberat de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului şi certificat de înregistrare fiscală, pentru persoane juridice; b) copia poliţei de asigurare, dovada plăţii acesteia şi copia după contractul de asigurare; c) document de identitate bancară. Angajament Subsemnatul, ..................................................., mă angajez să furnizez orice document justificativ care îmi va fi solicitat, să mă supun oricărui control şi, în cazul în care declaraţia mea se va dovedi falsă, să înapoiez la simpla cerere a APIA suma care a fost virată de aceasta cu titlu de ajutor, fără a prejudicia eventualele urmări ce ar putea fi angajate împotriva mea. Declar că am luat cunoştinţă de prevederile Uniunii Europene şi naţionale privind asigurarea recoltelor de struguri pentru vin şi recunosc că orice încălcare a dispoziţiilor care sunt precizate de APIA antrenează respingerea ajutorului sau înapoierea sumelor incorect încasate. Certific faptul că nu a mai fost încheiată nicio altă poliţă de asigurare pentru suprafaţa menţionată în prezenta cerere. Data ...../...../................. Semnătura LS -----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.