Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
METODOLOGIE din 12 iunie 2024 privind înfiinţarea, structura planurilor de învăţământ şi organizarea programelor de studii universitare de licenţă didactică cu dublă specializare
EMITENT: Ministerul Educaţiei PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 591 din 25 iunie 2024
──────────
Aprobată prin ORDINUL nr. 4.693 din 12 iunie 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 591 din 25 iunie 2024.
──────────
CAP. I
Dispoziţii generale
ART. 1
(1) Programul de studii universitare de licenţă didactică cu dublă specializare este un program de studii universitare format din două specializări care, de regulă, sunt din acelaşi domeniu fundamental de ştiinţă.
(2) Programele universitare de licenţă didactică cu dublă specializare se organizează în vederea accesului absolvenţilor la o carieră didactică în învăţământul preuniversitar pentru discipline din specializarea/specializările urmată/urmate.
ART. 2
(1) Ministerul Educaţiei, prin direcţiile de specialitate, elaborează periodic lista programelor universitare de licenţă didactică cu dublă specializare necesar a fi organizate, pe baza analizei nevoilor de formare din sistemul de învăţământ preuniversitar, asociate disciplinelor de studiu din învăţământul preuniversitar, care duc la ocupaţia de cadru didactic corespunzătoare din Clasificarea ocupaţiilor din România (COR).
(2) Lista programelor de studii universitare de licenţă didactică cu dublă specializare permise se aprobă prin ordin al ministrului educaţiei, în urma consultării Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Superior (ARACIS), Autorităţii Naţionale pentru Calificări (ANC) şi a Consiliului Naţional al Rectorilor (CNR).
(3) Programele de studii universitare de licenţă didactică cu dublă specializare sunt cuprinse în Nomenclatorul privind domeniile şi programele de studii universitare, domeniile şi programele de studii universitare acreditate sau autorizate să funcţioneze provizoriu, unitatea administrativ-teritorială de desfăşurare, numărul de credite de studii transferabile pentru fiecare program de studii universitare, formă de învăţământ şi limba sau limbile de predare, precum şi numărul maxim de studenţi care pot fi şcolarizaţi, aprobat prin hotărâre a Guvernului.
ART. 3
(1) În cadrul instituţiilor de învăţământ superior acreditate, pentru specializările acreditate, senatul universitar poate decide cu privire la înfiinţarea şi organizarea programului de studii universitare de licenţă didactică cu dublă specializare, cu parcurgerea procedurilor de acreditare, dar fără parcurgerea procedurilor de autorizare.
(2) Facultatea organizatoare de programe de studii universitare de licenţă didactică cu dublă specializare elaborează raportul de autoevaluare a programului, în colaborare şi cu acordul facultăţii care are în structură cealaltă specializare, dacă este cazul.
ART. 4
Veniturile necesare derulării programului de studii universitare de licenţă didactică cu dublă specializare se stabilesc din alocările bugetare sau din finanţarea locurilor cu taxă şi se distribuie către facultăţile (departamentele) organizatoare, în fracţiuni egale cu ponderea creditelor transferabile corespunzătoare cursurilor predate de cadrele didactice provenind de la facultăţile (departamentele) respective.
CAP. II
Cadrul curricular al programelor de studii universitare de licenţă didactică cu dublă specializare
ART. 5
(1) Planurile de învăţământ ale programului de studii universitare de licenţă didactică cu dublă specializare sunt structurate astfel încât să conducă la obţinerea de către absolvenţi a unui număr de 240 de credite transferabile, conform ECTS/SECT, repartizate pe o durată de 4 ani de studiu.
(2) La elaborarea planurilor de învăţământ se au în vedere definirea clară şi delimitarea precisă a competenţelor generale şi de specialitate pe cele două specializări ale studiilor universitare de licenţă, asigurând caracterul didactic al programului de studii universitare.
(3) Conţinutul planului de învăţământ pentru programul de studii universitare de licenţă didactică cu dublă specializare se realizează cu respectarea următoarelor standarde:
a) structura orelor de activitate didactică, după conţinutul disciplinelor de studiu:
(i) disciplinele fundamentale din domeniul de licenţă 1 + domeniul de licenţă 2 vor fi în procent de 20%;
(ii) disciplinele de specialitate din specialitatea 1 + specialitatea 2 vor fi în procent de 35%;
(iii) disciplinele de specialitate psihopedagogică vor fi în procent de 37,5%;
(iv) disciplinele complementare vor fi în procent de 7,5%;
b) structura orelor de activitate didactică, după caracterul disciplinelor impuse de asigurarea pregătirii:
(i) discipline obligatorii în procent de 75%;
(ii) discipline opţionale în procent de 25%;
(iii) discipline facultative în procent de cel puţin 10%;
c) programele analitice şi fişele disciplinelor de studiu menţionează:
(i) localizarea disciplinei în planul de învăţământ;
(ii) titularul disciplinei;
(iii) obiectivele disciplinei;
(iv) conţinutul de bază, care să reflecte fundamentele teoretice strict necesare studentului şi caracterul pragmatic al disciplinei, cu accentuarea acestui caracter în structura tematicii abordate;
(v) sistemul de evaluare a studenţilor (proceduri şi forme de evaluare);
(vi) bibliografia minimală, în care să se regăsească cel puţin materialul didactic al titularului de curs;
d) practica pedagogică se va organiza de către instituţia de învăţământ superior, în colaborare cu unitatea de învăţământ preuniversitar de aplicaţie unde are loc practica didactică, conform standardelor specifice impuse de reglementările specifice. Activităţile de practică pedagogică vor reprezenta cel puţin 55% din disciplinele prevăzute la alin. (3) lit. a) pct. (iii), acoperind cele două specializări.
(4) Lista disciplinelor de specialitate din programul de studii universitare de licenţă didactică cu dublă specializare este constituită din listele disciplinelor stabilite de standardele specifice ale celor două specializări în proporţie de 50-50%.
(5) Lista disciplinelor de specialitate psihopedagogică va fi stabilită în conformitate cu prevederile art. 102 alin. (1) şi (2) din Legea învăţământului superior nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare.
(6) Competenţele dobândite de absolvenţii programului de studii universitare de licenţă didactică cu dublă specializare rezultă din competenţele fiecăreia dintre specializările grupate/alăturate în cadrul programului.
(7) În alcătuirea planului de învăţământ se vor avea în vedere competenţele dobândite după parcurgerea programului de studii universitare de licenţă didactică cu dublă specializare în următoarea pondere/pe grupele de bază:
(i) grupa C 1.1 Competenţe-cheie/psihopedagogice: 5%, dintre care competenţe verzi şi digitale minimum 2%;
(ii) grupa C 1.2 Competenţe transversale/sociale/mediu/ verzi: 5%;
(iii) grupa C 1.3 Competenţe de bază personale/atitudini: 5%;
(iv) grupa C 2.1 Competenţe comune la locul de muncă: 5%;
(v) grupa C 2.2 Competenţe tehnice generale: 5%;
(vi) grupa C 3.1 Competenţe fundamentale profesionale: 20% ;
(vii) grupa C 3.2 Competenţe de domeniu: 25%;
(viii) grupa C 3.3 Competenţe de specialitate: 15%;
(ix) Grupa C 3.4 Competenţe de specializare didactică: 15%.
ART. 6
(1) Admiterea la programul de studii universitare de licenţă didactică cu dublă specializare se realizează pe numărul de locuri alocat cu finanţare de la bugetul de stat, aprobat de Ministerul Educaţiei, şi pe locuri cu taxă.
(2) Admiterea la programele de studii universitare de licenţă didactică cu dublă specializare se realizează conform prevederilor legale în vigoare, în mod similar procesului de admitere de la programele de studii universitare de licenţă, conform metodologiilor proprii ale instituţiilor de învăţământ superior, elaborate în baza metodologiei-cadru privind organizarea admiterii în învăţământul superior în ciclurile de studii universitare de scurtă durată, de licenţă, de master şi de doctorat.
(3) Admiterea la programele de studii universitare de licenţă didactică cu dublă specializare include o varietate de instrumente de evaluare - minimum o probă eliminatorie: „Abilităţi de comunicare şi aptitudini“, astfel încât să se asigure selecţia unor studenţi cu potenţial şi cu motivaţie ridicată pentru cariera didactică.
(4) Studenţii declaraţi admişi şi confirmaţi ca fiind înmatriculaţi în programul de studii universitare sunt înregistraţi în RMUR/RUNIDAS.
ART. 7
(1) Finalizarea studiilor se realizează prin susţinerea examenului de licenţă a programului de studii universitare de licenţă didactică cu dublă specializare şi constă în susţinerea a două probe: un examen scris din cele două specializări şi didactica acestora în învăţământul preuniversitar şi susţinerea unei lucrări de licenţă de tip cercetare-acţiune în domeniul predării, învăţării şi evaluării disciplinei/disciplinelor pe care viitorul absolvent urmează să o/le predea.
(2) Absolventul acestui tip de program primeşte o singură diplomă care atestă toate competenţele dobândite. Diploma obţinută va permite absolventului să se înscrie la programe de studii universitare de masterat.
(3) Finalizarea programului de studii universitare de licenţă didactică cu dublă specializare oferă absolvenţilor un nivel de calificare corespunzător nivelului 6 din Cadrul naţional al calificărilor.
ART. 8
Studenţii care frecventează cursurile licenţei didactice cu dublă specializare într-o instituţie de învăţământ superior de stat pot beneficia de burse de studiu finanţate de la bugetul de stat, în cuantum egal cu salariul net al unui profesor debutant.
ART. 9
(1) În termen de 20 de zile calendaristice de la data publicării ordinului privind aprobarea prezentei metodologii, ARACIS va adapta standardele specifice de calitate privind evaluarea programelor de studii universitare de licenţă didactică cu dublă specializare, în conformitate cu cerinţele cuprinse în prezenta metodologie şi ale art. 32 alin. (3) din Legea învăţământului superior nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Programele de licenţă didactică cu dublă specializare vor fi evaluate periodic, o dată la 5 ani, conform reglementărilor legale în vigoare.
------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: