Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
METODOLOGIE din 12 februarie 2007 de organizare si desfasurare a tezelor cu subiect unic pentru clasa a VII-a in anul scolar 2006-2007
ART. 1 (1) Prezenta metodologie reglementeazã organizarea şi desfãşurarea tezelor cu subiect unic care vor fi susţinute de elevii claselor a VII-a în semestrul al II-lea al anului şcolar 2006-2007. (2) Tezele cu subiect unic au regim de teze semestriale. (3) Evaluarea prin tezele cu subiect unic are caracter de pilotare. Scopul pilotãrii este acela de a verifica atât procedurile de organizare şi desfãşurare elaborate, cât şi capacitatea sistemului de a aplica o nouã formã de evaluare la nivel naţional. ART. 2 În sensul prezentei metodologii, se definesc urmãtorii termeni: - perioadã de teze - interval de timp prestabilit, în care se susţin tezele, se comunicã rezultatele, se analizeazã rezultatele şi se trec în catalog notele obţinute; - tezã cu subiect unic - formã de evaluare constând în susţinerea unei probe scrise, care se desfãşoarã la datele prevãzute în Calendarul de desfãşurare a tezelor cu subiect unic, organizate pentru clasa a VII-a în semestrul al II-lea al anului şcolar 2006-2007, denumit în continuare calendar; - perioadã specialã de teze - interval de timp prestabilit, în care susţin tezele elevii absenţi sau amânaţi de la sesiunea anterioarã/sesiunile anterioare; - centru de evaluare - unitate de învãţãmânt nominalizatã la nivelul judeţului/al fiecãrui sector din municipiul Bucureşti, în care se organizeazã evaluarea şi notarea tezelor; - profesor-evaluator - cadru didactic abilitat în domeniul evaluãrii prin cursuri organizate de casa corpului didactic sau cu experienţã în evaluare la "Teste naţionale", desemnat pentru evaluarea tezelor, prin aplicarea baremelor de evaluare şi notare elaborate de Serviciul Naţional de Evaluare şi Examinare; - asistent - cadru didactic de altã specialitate decât cea la care se susţine teza, cu atribuţii de supraveghere în sãlile în care se desfãşoarã proba scrisã.
II. Coordonarea metodologicã a tezelor cu subiect unic
ART. 3 (1) În fiecare judeţ şi în municipiul Bucureşti se constituie comisia judeţeanã/a municipiului Bucureşti de organizare a tezelor cu subiect unic. (2) Comisiile judeţene/a municipiului Bucureşti de organizare a tezelor cu subiect unic asigurã aplicarea riguroasã a prevederilor prezentei metodologii, organizeazã şi coordoneazã desfãşurarea tezelor. (3) În fiecare unitate de învãţãmânt în care sunt şcolarizaţi elevi în clasa a VII-a se constituie şi funcţioneazã comisii, numite în conformitate cu prezenta metodologie şi coordonate de cãtre un preşedinte. (4) În fiecare judeţ/sector al municipiului Bucureşti se constituie centre de evaluare, în care se evalueazã, pentru fiecare disciplinã, câte 500-800 de teze. În fiecare centru de evaluare se constituie şi funcţioneazã comisii, numite în conformitate cu prezenta metodologie şi coordonate de cãtre un preşedinte. ART. 4 (1) Comisiile judeţene/a municipiului Bucureşti de organizare a tezelor cu subiect unic se compun din: - preşedinte - unul dintre inspectorii şcolari generali adjuncţi; - membri - 1-3 inspectori şcolari din ariile curriculare la care se susţin teze; în municipiul Bucureşti pot fi numiţi suplimentar 1-2 membri pentru fiecare sector. (2) În judeţele în care se susţin teze în limbile minoritãţilor naţionale, din comisia judeţeanã face parte şi inspectorul care coordoneazã învãţãmântul cu predare în limbile minoritãţilor naţionale. (3) Componenţa nominalã a acestor comisii se aprobã prin decizie a inspectorului şcolar general. ART. 5 Comisiile judeţene/a municipiului Bucureşti de organizare a tezelor cu subiect unic au urmãtoarele atribuţii: 1. nominalizeazã centrele de evaluare şi unitãţile şcolare arondate acestora, în baza hotãrârii consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar; 2. rãspund de organizarea şi desfãşurarea tezelor, în condiţiile stabilite, pe tot teritoriul judeţului/al municipiului Bucureşti; 3. iau mãsuri de soluţionare a problemelor de finanţare a acţiunilor legate de organizarea şi desfãşurarea tezelor; 4. iau mãsuri pentru dotarea şcolilor şi centrelor de evaluare cu logistica necesarã pentru buna desfãşurare a tezelor - copiatoare în stare de funcţionare, care sã permitã multiplicarea subiectelor de tezã pentru fiecare elev, computer, telefon, fax, consumabile; 5. propun consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar membrii comisiilor din unitãţile de învãţãmânt, în vederea numirii acestora, prin decizie a inspectorului şcolar general; 6. propun consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar membrii comisiilor din centrele de evaluare, în vederea numirii acestora, prin decizie a inspectorului şcolar general, cu 48 de ore înainte de data stabilitã pentru tezã; 7. propun consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar profesorii-evaluatori, proveniţi din învãţãmântul gimnazial, în vederea numirii acestora, prin decizie a inspectorului şcolar general, cu 48 de ore înainte de data stabilitã pentru tezã; 8. preiau baremele de evaluare şi notare de pe website-ul Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii şi îl transmit centrelor de evaluare care nu au conexiune la internet. ART. 6 Comisiile din unitãţile de învãţãmânt se compun din: - preşedinte - directorul unitãţii de învãţãmânt; - membri - 1-2 profesori - respectiv 3 profesori, în situaţia în care se susţine tezã la limba şi literatura maternã, şefi ai comisiilor metodice ale disciplinelor la care se susţin tezele; - asistenţi. ART. 7 Comisiile din unitãţile de învãţãmânt au urmãtoarele atribuţii: 1. asigurã pregãtirea sãlilor în care se susţin tezele, într-un numãr optim, astfel încât elevii sã fie aşezaţi câte unul în bancã, în ordine alfabeticã, la nivelul întregii unitãţi de învãţãmânt; 2. afişeazã, pe uşa fiecãrei sãli, lista nominalã cu elevii repartizaţi în ordine alfabeticã; 3. asigurã existenţa, în numãr suficient, a fotocopiatoarelor pentru multiplicarea variantei de subiect; 4. asigurã numãrul corespunzãtor al colilor tipizate şi consumabilele necesare bunei desfãşurãri a tezei; 5. repartizeazã asistenţi şi asigurã instruirea acestora cu privire la desfãşurarea tezei; 6. întocmesc borderoul de predare/primire în care semneazã elevii pentru a confirma numãrul de pagini ale tezei elaborate; 7. multiplicã varianta de subiecte într-un numãr egal cu numãrul elevilor; 8. asigurã distribuirea subiectelor la clase, în plicuri sigilate; 9. aplicã ştampila unitãţii de învãţãmânt peste colţul închis şi lipit al lucrãrii, fãrã a semna lucrarea, înainte de ieşirea primului elev din sala în care se susţine teza; 10. preşedintele, însoţit de un membru al comisiei, asigurã transportul şi predarea tezelor în deplinã siguranţã, cu proces-verbal, la centrul de evaluare; 11. afişeazã notele obţinute la teze în loc vizibil şi transmit profesorilor claselor o copie a listei cu rezultate; 12. verificã, înainte de încheierea semestrului, corectitudinea înscrierii notelor de la teze în cataloagele clasei; 13. verificã modul în care profesorul clasei a efectuat analiza tezei şi a rezultatelor împreunã cu elevii clasei; 14. asigurã pãstrarea tezelor în şcoalã. ART. 8 Comisiile din centrul de evaluare se compun din: - preşedinte - directorul unitãţii de învãţãmânt desemnate drept centru de evaluare; - membri - 2-3 profesori, şefi ai comisiilor metodice ale disciplinelor la care se susţin tezele, proveniţi din unitãţile de învãţãmânt; - profesori-evaluatori - câte un profesor la maximum 100 de lucrãri de corectat. ART. 9 Comisiile din centrele de evaluare au urmãtoarele atribuţii: 1. preiau baremele de evaluare şi notare de pe website-ul Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii; 2. primesc tezele de la reprezentanţii comisiilor din unitãţile de învãţãmânt, pe bazã de proces-verbal; 3. amestecã tezele, le numeroteazã şi le repartizeazã profesorilor-evaluatori, odatã cu borderourile de evaluare; 4. asigurã evaluarea tezelor exclusiv în centrul de evaluare, imediat dupã încheierea probei scrise; 5. desecretizeazã tezele evaluate şi le distribuie în pachete corespunzãtoare unitãţilor de învãţãmânt din care provin; 6. predau plicurile cu tezele evaluate comisiei din unitãţile de provenienţã, pe bazã de proces-verbal, pentru a fi transportate în unitãţile de învãţãmânt.
III. Disciplinele la care se susţin teze cu subiect unic
ART. 10 (1) Disciplinele la care se susţin teze cu subiect unic sunt urmãtoarele: a) limba şi literatura românã; b) matematicã; c) limba şi literatura maternã - pentru elevii aparţinând minoritãţilor naţionale, care au urmat cursurile gimnaziale în limba maternã. (2) Subiectele sunt elaborate conform programei şcolare parcurse pânã la data desfãşurãrii tezei, în conformitate cu temele selectate din programa şcolarã şi comunicatã şcolilor.
IV. Elaborarea subiectelor
ART. 11 (1) Subiectele pentru tezã şi baremele de evaluare şi notare unice se elaboreazã în cadrul Serviciului Naţional de Evaluare şi Examinare, ţinându-se seama de urmãtoarele cerinţe: a) sã fie formulate clar, precis şi în strictã concordanţã cu programele şcolare şi cu temele selectate din programa şcolarã, valabile pentru desfãşurarea tezelor din semestrul respectiv; b) sã aibã un nivel mediu de dificultate; c) sã permitã rezolvarea lor în 50 de minute. (2) Modalitatea de transmitere a subiectelor la unitãţile de învãţãmânt unde se susţin tezele va fi reglementatã printr-o procedurã separatã. (3) Baremele de evaluare şi notare vor fi postate pe website-ul Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii dupã desfãşurarea tezelor cu subiect unic. (4) Elevilor aparţinând minoritãţilor naţionale, care au urmat cursurile gimnaziale în limba maternã, li se vor asigura subiectele de tezã în limba maternã studiatã.
V. Desfãşurarea tezelor
ART. 12 (1) Durata fiecãrei teze cu subiect unic este de 50 de minute din momentul primirii subiectelor de cãtre fiecare elev. (2) Supravegherea este asiguratã, pentru fiecare salã, de 2 asistenţi, cu altã specializare decât cea corespunzãtoare disciplinei la care se susţine teza. (3) În situaţii speciale, temeinic motivate, apreciate de comisia din unitatea de învãţãmânt, elevii susţin teza cu subiect unic, la care au absentat, în luna iunie sau în luna august, pentru tezele din semestrul al II-lea, la datele şi orele stabilite de Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii, conform prezentei metodologii. (4) Elevii sunt reprogramaţi sã susţinã fiecare tezã la care au absentat, numai o singurã datã, în conformitate cu prevederile art. 65 din Regulamentul de organizare şi funcţionare a unitãţilor de învãţãmânt preuniversitar, aprobat prin <>Ordinul ministrului educaţiei şi cercetãrii nr. 4.925/2005 .
VI. Evaluarea şi notarea tezelor
ART. 13 (1) Evaluarea tezelor se va face în centre de evaluare; fiecare tezã va fi evaluatã de 2 profesori-evaluatori, externi unitãţilor de învãţãmânt de la care provin tezele. (2) Evaluarea tezelor se face pe baza unui punctaj pe scara 1-100, acordându-se 90 de puncte pentru rãspunsurile corecte şi complete şi 10 puncte, din oficiu, cu respectarea strictã a baremului unic de evaluare şi notare. Dupã corectare, fiecare evaluator stabileşte nota prin împãrţirea la 10 a punctajului obţinut de elev, fãrã rotunjire. (3) În cazul în care diferenţa între notele acordate de fiecare profesor-evaluator este mai mare de un punct, teza va fi corectatã de un alt profesor-evaluator, stabilit de preşedintele comisiei, şi nota acordatã de acesta va fi definitivã. (4) Nota finalã se stabileşte prin media aritmeticã a notelor acordate de fiecare profesor-evaluator. Fracţiunile de punct rezultate din împãrţire se rotunjesc la întreg, dacã sunt cuprinse în intervalul 0,50-0,99, sau se anuleazã, dacã sunt cuprinse în intervalul 0,01-0,49. ART. 14 Desfãşurarea activitãţii de evaluare: (1) Activitatea de evaluare va dura maximum 3 zile. (2) Înainte de începerea evaluãrii, preşedintele din centrul de evaluare are obligaţia de a asigura, pentru fiecare disciplinã la care se organizeazã evaluarea, o sesiune de instruire pentru evaluatori. Scopul acestei instruiri este de a diminua diferenţele dintre evaluatori în aplicarea baremului unic de evaluare şi notare. Se interzic interpretãrile personale şi efectuarea de modificãri în baremul de evaluare şi notare. (3) Tezele de la aceeaşi disciplinã sunt amestecate de preşedinte şi de ceilalţi membri ai comisiei din centrul de evaluare, sunt numerotate de la 1 la n şi grupate în seturi, fiecare set conţinând 50-100 de lucrãri. (4) Profesorii-evaluatori primesc tezele de la preşedintele comisiei din centrul de evaluare. (5) Evaluarea şi notarea tezelor se fac pe baza baremelor de evaluare şi notare, defalcate unitar la nivel de disciplinã de cei 2 profesori-evaluatori, care lucreazã în mod obligatoriu în sãli separate, stabilite de preşedintele comisiei. În fiecare salã se aflã cel puţin 3 profesori-evaluatori. Schimbarea lucrãrilor de la primul evaluator la al doilea şi invers se va face în prezenţa preşedintelui sau a unui membru al comisiei. (6) Profesorul-evaluator trece punctajul obţinut de elev, conform art. 13, în borderoul întocmit în baza baremului de evaluare şi notare şi transcrie pe fiecare tezã nota acordatã. (7) Fiecare evaluator semneazã lucrãrile corectate şi borderoul de evaluare şi le predã preşedintelui comisiei din centrul de evaluare. (8) Profesorul care predã la clasã are obligaţia de a trece corect notele de pe teze în catalog şi de a analiza împreunã cu elevii tezele şi rezultatele obţinute la acestea, în sãptãmâna imediat urmãtoare comunicãrii rezultatelor.
VII. Rãspunderea disciplinarã
ART. 15 (1) Respectarea întocmai a metodologiei de organizare şi desfãşurare a tezei cu subiect unic este obligatorie pentru toate persoanele implicate în aceastã activitate. (2) Încãlcarea normelor prezentei metodologii constituie abatere disciplinarã. Personalul didactic de predare-învãţare, personalul didactic auxiliar, cel de conducere, de îndrumare şi de control din învãţãmânt, implicat în desfãşurarea tezelor, rãspunde disciplinar pentru încãlcarea îndatoririlor ce îi revin, precum şi pentru încãlcarea normelor de comportare care dãuneazã interesului învãţãmântului şi prestigiului instituţiei. ART. 16 (1) Cadrele didactice care, în perioada de teze, furnizeazã rãspunsuri, falsificã lucrãri, manifestã neglijenţã în îndeplinirea atribuţiilor ce le revin sau sãvârşesc orice alte fapte care împiedicã desfãşurarea în condiţii normale a tezelor şi aduc prejudicii imaginii învãţãmântului sunt sancţionate disciplinar conform statutului personalului didactic. Dupã caz, se procedeazã şi la sesizarea organelor de urmãrire penalã. (2) Sancţiunile aplicate în urma abaterilor sãvârşite de cadrele didactice în timpul participãrii la comisiile prevãzute în prezenta metodologie sunt luate în considerare la acordarea calificativului anual.
VIII. Dispoziţii finale
ART. 17 Tezele şi documentele întocmite pentru buna desfãşurare a acestora se pãstreazã pe o perioadã de 2 ani în arhiva unitãţii şcolare la care se susţine teza. ART. 18 (1) Elevii surprinşi având asupra lor materiale care ar putea fi folosite pentru copiat sau mijloace de comunicare cu exteriorul, cei surprinşi copiind în timpul desfãşurãrii tezelor sau comiţând alte fapte menite sã le favorizeze rezolvarea subiectelor primesc nota 1 la teza respectivã; tentativa de fraudã se pedepseşte în acelaşi mod. (2) Orice abatere a elevilor, comisã şi doveditã cu probe, se sancţioneazã conform Regulamentului de organizare şi funcţionare a unitãţilor de învãţãmânt preuniversitar. ART. 19 (1) Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii sau comisia judeţeanã/a municipiului Bucureşti decide, în perioada de evaluare a tezelor sau ulterior, reevaluarea prin sondaj a unui numãr de teze, urmãrindu-se astfel corectitudinea respectãrii baremelor de evaluare şi notare. (2) Pe baza raportului privind rezultatul acestor reevaluãri, inspectoratul şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti ia mãsuri conform Statutului personalului didactic şi prezentei metodologii. (3) Notele obţinute de elevi la teze nu se modificã în urma acestor reevaluãri. ART. 20 Comisiile din unitãţile de învãţãmânt asigurã condiţii de egalizare a şanselor pentru elevii cu deficienţe, prin adaptarea procedurilor în funcţie de particularitãţile individuale şi de cele specifice deficienţei respective. ART. 21 Conducerile unitãţilor de învãţãmânt vor asigura popularizarea prezentei metodologii prin urmãtoarele categorii de activitãţi: a) afişarea la avizierul şcolii; b) prezentarea în cadrul consiliului profesional; c) prezentarea în colectivele de elevi ai claselor a VII-a; d) organizarea unor întâlniri cu pãrinţii în vederea informãrii acestora. ART. 22 Cadrele didactice care participã la activitatea comisiilor nominalizate în prezenta metodologie beneficiazã de platã pentru activitatea desfãşuratã. Modalitãţile de platã sunt stabilite prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetãrii emis special pentru reglementarea retribuirii acestei categorii de activitãţi.
---------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email