Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
────────── Aprobată prin ORDINUL nr. 7.237 din 11 octombrie 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.046 din 18 octombrie 2024.────────── ART. 1 Prezenta metodologie reglementează finanţarea instituţiilor de învăţământ superior de stat, din bugetul Ministerului Educaţiei (ME), pentru derularea activităţilor învăţământului superior dual, organizat pentru dobândirea de cunoştinţe, deprinderi şi competenţe pentru calificări profesionale de nivel 5, 6, 7 şi 8. Competenţele-cheie se dezvoltă în contextul formării profesionale, în sprijinul integrării cu succes pe piaţa muncii, favorizând totodată continuarea studiilor şi învăţarea pe tot parcursul vieţii. ART. 2 (1) Responsabilităţile cu privire la organizarea şi desfăşurarea activităţilor de învăţare, predare, aplicative, de cercetare şi evaluare, pentru învăţământul superior dual, sunt partajate între instituţia de învăţământ superior acreditată şi operatorii economici, respectiv în cadrul consorţiului de învăţământ dual constituit, şi sunt stabilite în contractul de parteneriat, care cuprinde condiţiile de colaborare, drepturile şi obligaţiile părţilor, precum şi costurile asumate de parteneri. (2) Curriculumul pentru învăţământul superior dual conţine activităţi de învăţare, de predare şi de învăţare prin muncă, precum şi de evaluare, instituţia de învăţământ superior fiind responsabilă de organizarea şi desfăşurarea activităţii de învăţare, predare şi evaluare, iar operatorii economici, de organizarea activităţii de învăţare prin muncă şi de participarea la evaluare. Activităţile aplicative şi de cercetare se pot desfăşura atât la instituţia de învăţământ superior, cât şi la operatorii economici. Volumul de muncă la nivelul planului de învăţământ, estimat în concordanţă cu Sistemul european al creditelor transferabile (ECTS), specific activităţilor de învăţare, de predare, respectiv de învăţare prin muncă, este partajat în mod egal. (3) Învăţământul superior dual se organizează ca învăţământ cu frecvenţă, pentru ciclul de scurtă durată, pentru ciclul I şi ciclul II, respectiv ca învăţământ cu frecvenţă sau cu frecvenţă redusă, pentru ciclul III, prin doctorat profesional. (4) Activităţile de învăţare-predare se realizează prin ore de curs, cele de învăţare prin ore de seminar, cele de aplicaţii practice prin ore de laborator şi/sau proiect, iar cele de învăţare prin muncă pot fi ore de laborator, proiect şi/sau practică. Activităţile de cercetare se desfăşoară în cadrul elaborării proiectului de diplomă/licenţă sau lucrării de disertaţie. (5) Normarea posturilor didactice pentru activităţile din învăţământul superior dual se face potrivit reglementărilor în vigoare pentru învăţământul superior cu frecvenţă. ART. 3 (1) Contractul de parteneriat stabileşte obligaţiile şi implicaţiile financiare pentru desfăşurarea învăţământului dual, pentru fiecare dintre parteneri. (2) Instituţia de învăţământ superior asigură: a) resursele umane şi baza materială (inclusiv spaţii de învăţământ cu dotări aferente pentru pregătirea teoretică şi componenta de pregătire practică, echipamente etc.), necesare procesului educaţional organizat de instituţia de învăţământ superior; b) monitorizarea activităţii prin muncă desfăşurată de operatorul economic, prin asigurarea unui cadru didactic coordonator pentru fiecare formaţiune de studii participantă; c) drepturile studenţilor prevăzute de legislaţia în vigoare. (3) Operatorii economici asigură: a) resursele umane şi baza materială (inclusiv spaţii de învăţământ, echipamente sau utilaje, utilităţi etc.) necesare pentru învăţarea prin muncă organizată în răspunderea acestora, pentru pregătirea practică a studenţilor şi pentru derularea evaluărilor pe parcurs ale studenţilor corespunzătoare activităţilor derulate la operatorul economic (în conformitate cu planurile de învăţământ, proiectate în colaborare cu instituţia de învăţământ superior); b) acordarea de burse cel puţin la nivelul celor acordate din fonduri publice pentru învăţământul universitar şi alte forme de sprijin material şi stimulente financiare pentru studenţi, convenite prin contractul de parteneriat, dacă este cazul. Studenţii pot beneficia de burse atât din fondul Ministerului Educaţiei, cât şi de la operatorul economic; c) contribuţia convenită pentru îmbunătăţirea dotării şi a condiţiilor de desfăşurare a procesului educaţional din instituţia de învăţământ superior. (4) La organizarea formei de învăţământ superior dual pot contribui, inclusiv financiar, şi autorităţile publice locale, structurile asociative interesate, respectiv camere de comerţ şi asociaţii patronale de ramură, precum şi parteneri relevanţi la nivel naţional sau internaţional. ART. 4 (1) Finanţarea din bugetul ME a activităţilor derulate de instituţiile de învăţământ superior de stat pentru învăţământul superior dual se realizează în conformitate cu procedurile şi metodologiile aplicate pentru finanţarea ciclurilor de studii pentru învăţământul superior (forma de învăţământ cu frecvenţă, respectiv cu frecvenţă redusă pentru ciclul de studii de doctorat). (2) Metodologia de finanţare a învăţământului superior dual organizat de instituţiile de învăţământ superior de stat din România se propune anual de către Comisia Naţională pentru Finanţarea Învăţământului Superior (CNFIS) şi se adoptă prin ordin al ministrului educaţiei. ART. 5 Determinarea alocaţiilor bugetare pentru finanţarea de bază a instituţiilor de învăţământ superior de stat, în vederea desfăşurării învăţământului dual, pentru ciclurile de studii de scurtă durată, licenţă şi masterat, se face pe baza următoarei proceduri: 1. Se determină numărul de studenţi echivalenţi unitari pentru învăţământ dual, din fiecare universitate şi fiecare ciclu de studii universitare (scurtă durată, licenţă şi master), astfel: a) În prima etapă se determină, pentru fiecare universitate U şi ciclu de studii sau formă de pregătire fr, numărul SE_dual_r,rs^U de studenţi echivalenţi din ramura de ştiinţă rs, pentru învăţământul dual: (a se vedea imaginea asociată) unde: - S_dual_fr,rs ^(U) este numărul de studenţi fizici din ramura de ştiinţă rs, de la forma de învăţământ fr, asociată ciclului de studii sau formei de pregătire fr, înscrişi în universitatea U la forma de finanţare buget, în învăţământ dual, raportat în platforma ANS, la o dată de referinţă stabilită (1 octombrie pentru repartizarea preliminară şi 1 ianuarie pentru repartizarea finală); – e_fr este coeficientul de echivalare corespunzător formei de învăţământ fr (vezi tabelul 1 din anexa nr. 3 la Metodologia de alocare a fondurilor bugetare pentru finanţarea de bază şi finanţarea suplimentară a instituţiilor de învăţământ superior de stat din România, pentru anul 2024); – e_dual este coeficientul de echivalare corespunzător învăţământului dual (conform anexei care face parte integrantă din prezenta metodologie); – Fr este numărul total al formelor de învăţământ finanţate de la bugetul de stat asociate ciclului de studii sau formei de pregătire fr în universităţile din România (vezi tabelul 1 din anexa nr. 3 la Metodologia de alocare a fondurilor bugetare pentru finanţarea de bază şi finanţarea suplimentară a instituţiilor de învăţământ superior de stat din România, pentru anul 2024). b) În a doua etapă se determină, pentru fiecare universitate U şi fiecare ciclu de studii sau formă de pregătire r, numărul SEU_dual^ _r(U) de studenţi echivalenţi unitari pentru învăţământul dual: (a se vedea imaginea asociată) unde: - c_rs este coeficientul de cost corespunzător ramurii de ştiinţă rs (vezi tabelul 2 din anexa nr. 3 la Metodologia de alocare a fondurilor bugetare pentru finanţarea de bază şi finanţarea suplimentară a instituţiilor de învăţământ superior de stat din România, pentru anul 2024); – Nrs este numărul total al ramurilor de ştiinţă finanţate (vezi tabelul 2 din anexa nr. 3 la Metodologia de alocare a fondurilor bugetare pentru finanţarea de bază şi finanţarea suplimentară a instituţiilor de învăţământ superior de stat din România, pentru anul 2024). 2. Se determină numărul total de studenţi echivalenţi unitari pentru învăţământul dual, SEU_dual: (a se vedea imaginea asociată) unde u este numărul total de universităţi de stat finanţate de la bugetul Ministerului Educaţiei. 3. Se determină alocaţia fb_s pentru finanţarea de bază pe student echivalent unitar: (a se vedea imaginea asociată) unde: - FB este valoarea alocaţiei pentru finanţarea de bază; – SEU reprezintă numărul total de studenţi echivalenţi unitari, calculaţi conform Metodologiei de alocare a fondurilor bugetare pentru finanţarea de bază şi finanţarea suplimentară a instituţiilor de învăţământ superior de stat din România, pentru anul 2024, care nu include şi studenţii de la forma de învăţământ dual; – SEU_dual reprezintă numărul total de studenţi echivalenţi unitari pentru învăţământul dual. 4. Pentru fiecare universitate U şi ciclu de studii r, valoarea fondurilor pentru finanţarea de bază pentru învăţământul dual, FB_dual_r^(U) se calculează multiplicând alocaţia fb_s cu numărul de studenţi echivalenţi unitari ai universităţii, înmatriculaţi la programele de studii asociate ciclului r în învăţământul dual: (a se vedea imaginea asociată) unde: - SEU_dual_r^(U) reprezintă numărul total de studenţi echivalenţi unitari ai universităţii U, pentru învăţământul dual; – fb_s este valoarea alocaţiei pentru finanţarea de bază pe student echivalent unitar. 5. Se determină pentru fiecare universitate U alocaţia FB_dual^(U) pentru finanţarea de bază a învăţământului dual: (a se vedea imaginea asociată) ART. 6 Finanţarea instituţiei de învăţământ superior organizatoare a învăţământului dual pentru ciclul de studii de doctorat, pentru doctoranzii înmatriculaţi la învăţământul dual pe baza cifrei de şcolarizare aprobate (numărul de locuri constituind granturi de studii), se face prin granturi doctorale, valoarea anuală a acestora fiind prevăzută în metodologia anuală de alocare a fondurilor bugetare pentru finanţarea de bază pentru învăţământul superior. ART. 7 Sumele alocate de la bugetul ME pentru fondul de incluziune, burse şi protecţia socială a studenţilor, pentru subvenţiile de transport local în comun ale studenţilor, respectiv pentru subvenţiile de cazare şi masă se determină conform procedurilor anuale specifice aplicate de ME, luând în considerare şi numărul de studenţi înmatriculaţi la învăţământul dual. ART. 8 Ministerul Educaţiei poate aloca fonduri pentru finanţarea obiectivelor şi a altor cheltuieli de natura investiţiilor, respectiv pentru dotări şi alte cheltuieli de investiţii şi reparaţii capitale ale spaţiilor utilizate pentru învăţământ dual, în funcţie de priorităţi şi de nivelul contribuţiei operatorilor economici sau a celorlalţi membri ai consorţiilor constituite pentru învăţământul dual. ART. 9 (1) Fondurile alocate instituţiilor de învăţământ superior care organizează învăţământ dual sunt considerate venituri proprii şi sunt utilizate de către acestea în condiţiile autonomiei universitare, în vederea realizării obiectivelor care le revin în cadrul politicii statului, conform prevederilor legale în vigoare. (2) Contractele instituţionale şi contractele complementare pentru alocarea de fonduri bugetare sunt supuse controlului periodic efectuat de Ministerul Educaţiei şi de Comisia Naţională pentru Finanţarea Învăţământului Superior. ANEXA 1 la metodologie LISTA coeficienţilor de echivalare corespunzători învăţământului dual, folosiţi pentru finanţarea studenţilor înmatriculaţi într-un program de studii de licenţă sau de master organizat în învăţământul dual, pe ramuri de ştiinţă
┌───┬───────────┬───┬───────────────┬──────────────┬──────────┐
│ │ │ │ │Coeficient de │ │
│Cod│Domeniul │Cod│Ramura de │echivalare │ │
│DF │fundamental│RS │ştiinţă (RS) │corespunzător │Codificare│
│ │(DF) │ │ │învăţământului│ │
│ │ │ │ │dual (e_dual) │ │
├───┼───────────┼───┼───────────────┼───────┬──────┼──────────┤
│ │ │ │ │Licenţă│Master│ │
├───┼───────────┼───┼───────────────┼───────┼──────┼──────────┤
│ │ │10 │Matematică │1,4 │1,2 │1010 │
│ │ ├───┼───────────────┼───────┼──────┼──────────┤
│ │ │50 │Informatică │1,4 │1,2 │1050 │
│ │ ├───┼───────────────┼───────┼──────┼──────────┤
│ │ │20 │Fizică │1,4 │1,2 │1020 │
│ │ ├───┼───────────────┼───────┼──────┼──────────┤
│ │Matematică │ │Chimie şi │ │ │ │
│10 │şi ştiinţe │30 │inginerie │1,4 │1,2 │1030 │
│ │ale naturii│ │chimică │ │ │ │
│ │ ├───┼───────────────┼───────┼──────┼──────────┤
│ │ │ │Ştiinţele │ │ │ │
│ │ │40 │pământului şi │1,4 │1,2 │1040 │
│ │ │ │atmosferei │ │ │ │
│ │ ├───┼───────────────┼───────┼──────┼──────────┤
│ │ │50 │Ştiinţe │1,4 │1,2 │ │
│ │ │ │aplicate │ │ │ │
├───┼───────────┼───┼───────────────┼───────┼──────┼──────────┤
│ │ │10 │Inginerie │1,4 │1,2 │2010 │
│ │ │ │civilă │ │ │ │
│ │ ├───┼───────────────┼───────┼──────┼──────────┤
│ │ │ │Inginerie │ │ │ │
│ │ │20 │electrică, │1,4 │1,2 │2020 │
│ │ │ │electronică şi │ │ │ │
│ │ │ │telecomunicaţii│ │ │ │
│ │ ├───┼───────────────┼───────┼──────┼──────────┤
│ │ │ │Inginerie │ │ │ │
│ │ │30 │geologică, │1,4 │1,2 │2030 │
│ │ │ │mine, petrol şi│ │ │ │
│ │ │ │gaze │ │ │ │
│ │ ├───┼───────────────┼───────┼──────┼──────────┤
│ │ │40 │Ingineria │1,4 │1,2 │2040 │
│ │ │ │transporturilor│ │ │ │
│ │Ştiinţe ├───┼───────────────┼───────┼──────┼──────────┤
│20 │inginereşti│ │Ingineria │ │ │ │
│ │ │50 │resurselor │1,4 │1,2 │2050 │
│ │ │ │vegetale şi │ │ │ │
│ │ │ │animale │ │ │ │
│ │ ├───┼───────────────┼───────┼──────┼──────────┤
│ │ │ │Ingineria │ │ │ │
│ │ │ │sistemelor, │ │ │ │
│ │ │60 │calculatoare şi│1,4 │1,2 │2060 │
│ │ │ │tehnologia │ │ │ │
│ │ │ │informaţiei │ │ │ │
│ │ ├───┼───────────────┼───────┼──────┼──────────┤
│ │ │ │Inginerie │ │ │ │
│ │ │ │mecanică, │ │ │ │
│ │ │70 │mecatronică, │1,4 │1,2 │2070 │
│ │ │ │inginerie │ │ │ │
│ │ │ │industrială şi │ │ │ │
│ │ │ │management │ │ │ │
├───┼───────────┼───┼───────────────┼───────┼──────┼──────────┤
│ │ │10 │Biologie │1,4 │1,2 │3010 │
│ │ ├───┼───────────────┼───────┼──────┼──────────┤
│ │ │20 │Biochimie │1,4 │1,2 │3020 │
│ │ ├───┼───────────────┼───────┼──────┼──────────┤
│ │Ştiinţe │30 │Medicină │1,4 │1,2 │3030 │
│ │biologice ├───┼───────────────┼───────┼──────┼──────────┤
│30 │şi │40 │Medicină │1,4 │1,2 │3040 │
│ │biomedicale│ │veterinară │ │ │ │
│ │ ├───┼───────────────┼───────┼──────┼──────────┤
│ │ │50 │Medicină │1,4 │1,2 │3050 │
│ │ │ │dentară │ │ │ │
│ │ ├───┼───────────────┼───────┼──────┼──────────┤
│ │ │60 │Farmacie │1,4 │1,2 │3060 │
├───┼───────────┼───┼───────────────┼───────┼──────┼──────────┤
│ │ │10 │Ştiinţe │1,4 │1,2 │4010 │
│ │ │ │juridice │ │ │ │
│ │ ├───┼───────────────┼───────┼──────┼──────────┤
│ │ │20 │Ştiinţe │1,4 │1,2 │4020 │
│ │ │ │administrative │ │ │ │
│ │ ├───┼───────────────┼───────┼──────┼──────────┤
│ │ │30 │Ştiinţe ale │1,4 │1,2 │4030 │
│ │ │ │comunicării │ │ │ │
│ │ ├───┼───────────────┼───────┼──────┼──────────┤
│ │ │40 │Sociologie │1,4 │1,2 │4040 │
│ │ ├───┼───────────────┼───────┼──────┼──────────┤
│ │ │50 │Ştiinţe │1,4 │1,2 │4050 │
│ │ │ │politice │ │ │ │
│ │ ├───┼───────────────┼───────┼──────┼──────────┤
│ │ │ │Ştiinţe │ │ │ │
│ │ │60 │militare, │1,4 │1,2 │4060 │
│ │ │ │informaţii şi │ │ │ │
│ │ │ │ordine publică │ │ │ │
│ │ ├───┼───────────────┼───────┼──────┼──────────┤
│ │ │ │Ştiinţe │ │ │ │
│ │ │ │economice (doar│ │ │ │
│ │ │ │domeniul de │ │ │ │
│ │ │ │licenţă │ │ │ │
│ │ │ │Cibernetică, │ │ │ │
│ │ │ │statistică şi │ │ │407050; │
│40 │Ştiinţe │70 │informatică │1,4 │1,2 │40701020; │
│ │sociale │ │economică şi │ │ │40701050 │
│ │ │ │specializările │ │ │ │
│ │ │ │Economie │ │ │ │
│ │ │ │agroalimentară │ │ │ │
│ │ │ │şi Economie │ │ │ │
│ │ │ │agroalimentară │ │ │ │
│ │ │ │şi a mediului) │ │ │ │
│ │ ├───┼───────────────┼───────┼──────┼──────────┤
│ │ │ │Ştiinţe │ │ │ │
│ │ │ │economice (fără│ │ │ │
│ │ │ │domeniul de │ │ │ │
│ │ │ │licenţă │ │ │ │
│ │ │ │Cibernetică, │ │ │ │
│ │ │ │statistică şi │ │ │4070 (fără│
│ │ │70 │informatică │1,4 │1,2 │407050; │
│ │ │ │economică şi │ │ │40701020; │
│ │ │ │specializările │ │ │40701050) │
│ │ │ │Economie │ │ │ │
│ │ │ │agroalimentară │ │ │ │
│ │ │ │şi Economie │ │ │ │
│ │ │ │agroalimentară │ │ │ │
│ │ │ │şi a mediului) │ │ │ │
│ │ ├───┼───────────────┼───────┼──────┼──────────┤
│ │ │ │Psihologie şi │ │ │ │
│ │ │80 │ştiinţe │1,4 │1,2 │4080 │
│ │ │ │comportamentale│ │ │ │
├───┼───────────┼───┼───────────────┼───────┼──────┼──────────┤
│ │ │10 │Filologie │1,4 │1,2 │5010 │
│ │ ├───┼───────────────┼───────┼──────┼──────────┤
│ │ │20 │Filosofie │1,4 │1,2 │5020 │
│ │ ├───┼───────────────┼───────┼──────┼──────────┤
│ │ │30 │Istorie │1,4 │1,2 │5030 │
│ │ ├───┼───────────────┼───────┼──────┼──────────┤
│ │ │40 │Teologie │1,4 │1,2 │5040 │
│ │ ├───┼───────────────┼───────┼──────┼──────────┤
│ │ │50 │Studii │1,4 │1,2 │5050 │
│ │ │ │culturale │ │ │ │
│ │ ├───┼───────────────┼───────┼──────┼──────────┤
│ │ │60 │Arhitectură şi │1,4 │1,2 │5060 │
│ │ │ │urbanism │ │ │ │
│ │ ├───┼───────────────┼───────┼──────┼──────────┤
│ │ │ │Arte vizuale │ │ │ │
│ │ │70 │(fără Istoria │1,3 │1,1 │507040 │
│ │ │ │şi teoria │ │ │ │
│ │Ştiinţe │ │artei) │ │ │ │
│50 │umaniste şi├───┼───────────────┼───────┼──────┼──────────┤
│ │arte │ │Arte vizuale │ │ │ │
│ │ │70 │(doar Istoria │1,3 │1,1 │50704070 │
│ │ │ │şi teoria │ │ │ │
│ │ │ │artei) │ │ │ │
│ │ ├───┼───────────────┼───────┼──────┼──────────┤
│ │ │ │Teatru şi │ │ │ │
│ │ │70 │artele │1,3 │1,1 │507010 │
│ │ │ │spectacolului │ │ │ │
│ │ ├───┼───────────────┼───────┼──────┼──────────┤
│ │ │70 │Cinematografie │1,3 │1,1 │507020 │
│ │ │ │şi media │ │ │ │
│ │ ├───┼───────────────┼───────┼──────┼──────────┤
│ │ │ │Muzică (doar │ │ │50703040; │
│ │ │70 │Interpretare │1,3 │1,1 │50703050 │
│ │ │ │muzicală) │ │ │ │
│ │ ├───┼───────────────┼───────┼──────┼──────────┤
│ │ │ │Muzică (fără │ │ │ │
│ │ │70 │Interpretare │1,3 │1,1 │507030 │
│ │ │ │muzicală) │ │ │ │
├───┼───────────┼───┼───────────────┼───────┼──────┼──────────┤
│ │Ştiinţa │ │Ştiinţa │ │ │ │
│ │sportului │ │sportului şi │ │ │ │
│60 │şi │10 │educaţiei │1,4 │1,2 │6010 │
│ │educaţiei │ │fizice │ │ │ │
│ │fizice │ │ │ │ │ │
└───┴───────────┴───┴───────────────┴───────┴──────┴──────────┘
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.