┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Nota: │
│ Pentru o mai buna înţelegere a acestora şi a modului în care converg şi│
│ influenţeazã calitatea aerului, se pot întocmi reprezentari grafice. │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
┌───────────────────────────┬───────────────────────────────────┬──────────┐
│Clasa statiei │ Raza ariei de reprezentativitate│Încadrare │
├───────────────────────────┼───────────────────────────────────┼──────────┤
│Statie de trafic │ 10-100 m │ │
├───────────────────────────┼───────────────────────────────────┼──────────┤
│Statie industriala │ 100 m-1 km │ │
├───────────────────────────┼───────────────────────────────────┼──────────┤
│Statie de fond: │ │ │
│ ├───────────────────────────────────┼──────────┤
│ - urban │ 1-5 km │ │
│ ├───────────────────────────────────┼──────────┤
│ - suburban │ 25-150 km │ │
│ ├───────────────────────────────────┼──────────┤
│ - regional │ 200-500 km │ │
│ ├───────────────────────────────────┼──────────┤
│ - EMEP │ │ │
└───────────────────────────┴───────────────────────────────────┴──────────┘
┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Nota: │
│ O statie de monitorizare furnizeazã date de calitate a aerului care sunt │
│ reprezentative pentru o anumitã arie în jurul statiei. Aria în care │
│ concentratia nu diferã de concentratia masurata la statie mai mult decât │
│ cu o "cantitate specifica" (+/-20%) se numeşte "arie de reprezentativitate".│
└─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Nota: │
│ Validarea datelor se realizeazã prin deplasarea în teren a persoanei │
│ responsabile cu funcţionarea statiei care verifica funcţionarea corecta a │
│ echipamentelor şi data ultimei calibrari. La prima deplasare în teren se │
│ culeg date preliminare în vederea identificarii cauzelor. În cazul unor │
│ defectiuni minore, acesta le remediaza şi efectueazã o noua calibrare, iar │
│ datele sunt invalidate. │
└─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Nota: │
│ Imediat dupã validarea datelor, agenţia judeteana pentru protecţia mediului│
│informeazã obligatoriu atât Dispeceratul Ministerului Mediului şi Gospodãririi│
│Apelor, Agenţia Nationala pentru Protecţia Mediului, Autoritatea judeteana de │
│Sãnãtate Publica, precum şi Comisariatul judeţean al Garzii Naţionale de Mediu│
│cu privire la apariţia episodului de poluare. │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Nota: │
│ În cazul statiilor de trafic depasirile înregistrate sunt cauzate în │
│ proporţie de peste 90% de traficul auto. Trebuie eliminate cauzele externe, │
│ de aceea se efectueazã comparatii cu evolutiile concentratiilor înregistrate │
│ în celelalte puncte de monitorizare. Trebuie cunoscute, în prealabil şi │
│ perioadele în care traficul din imediata vecinãtate este mai aglomerat, │
│ pentru a vedea dacã perioadele de poluare se suprapun cu cele de │
│ congestionare a traficului. În zonele de trafic, datele meteo nu sunt │
│ concludente decât în ceea ce priveşte viteza vantului. Calmul atmosferic şi │
│ condiţiile de ceata favorizeazã acumularea noxelor la suprafata solului, │
│ ceea ce determina înregistrarea concentratiilor ridicate de poluanti. │
│ │
│ În cazul statiilor industriale pentru o corecta identificare a cauzei / │
│ cauzelor depãşirii pragului de alerta trebuie sa fie disponibile urmãtoarele │
│ date: │
│ - lista principalelor surse de poluare a aerului din zona respectiva; │
│ - inventarul emisiilor acestor surse (valoarea emisiilor totale, coşuri │
│ de dispersie existente, instalaţii de reţinere a poluantilor); │
│ - datele meteo, cu direcţia predominanta a vantului pe perioada depãşirii │
│ pragului de alerta; │
│ - dacã este posibil, se actualizeazã modelarea dispersiei poluantilor cu │
│ noile date de intrare (date meteo, emisie); │
│ - date de monitorizare a emisiilor pentru unitãţile din zona. │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Nota: │
│ Acest poluant isi are în principal originea în compozitia combustibililor │
│ folosiţi pentru ardere. De obicei, principala sursa de SO(2) o constituie │
│ centralele electrotermice şi rafinariile. │
│ Pentru a identifica corect cauza / cauzele depãşirii pragului de alerta │
│ trebuie sa fie disponibile urmãtoarele date: │
│ - inventarul anual al emisiilor (valoarea emisiilor totale, coşuri de │
│ dispersie existente, instalaţii de reţinere a poluantilor); │
│ - datele meteo, cu direcţia predominanta a vantului pe perioada depãşirii │
│ pragului de alerta; │
│ - dacã este posibil, se actualizeazã modelarea dispersiei poluantilor cu │
│ noile date de intrare (date meteo, emisie); │
│ - ultimele date de monitorizare a emisiilor centralelor electrotermice/ │
│ rafinariilor; │
│ - consumurile şi calitatea combustibililor utilizaţi în perioada │
│ premergãtoare episodului de poluare. │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Nota: │
│ Ozonul nu este un poluant emis, ci este un produs rezultat din substanţe │
│ precursoare care se formeazã la distanta de sursele de emisie. │
│ Agenţia judeteana pentru protecţia mediului care administreazã statia de │
│ monitorizare la care s-a înregistrat depãşirea colecteazã informaţii legate │
│ de sursele de emisie a substanţelor precursoare ale ozonului (emisiile de │
│ oxizi de azot, cat şi de compuşi organici volatili, bilanţuri de solventi) │
│ şi de condiţiile meteorologice la macroscara. Datele meteorologice trebuie │
│ furnizate de Administraţia Nationala de Meteorologie. │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Informaţiile privind substantele precursoare provenite din afarã judeţului, │
│trebuie furnizate de cãtre agenţia pentru protecţia mediului din judeţul în │
│care au fost emise substantele precursoare. │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
Tip statie │ Numãr de staţii
───────────────────┼──────────────────
- trafic │
┌───────────────────────────┬───────────────────────────────────┬──────────┐
│Clasa statiei │ Raza ariei de reprezentativitate│Încadrare │
├───────────────────────────┼───────────────────────────────────┼──────────┤
│Statie de trafic │ 10-100 m │ │
├───────────────────────────┼───────────────────────────────────┼──────────┤
│Statie industriala │ 100 m-1 km │ │
├───────────────────────────┼───────────────────────────────────┼──────────┤
│Statie de fond: │ │ │
│ ├───────────────────────────────────┼──────────┤
│ - urban │ 1-5 km │ │
│ ├───────────────────────────────────┼──────────┤
│ - suburban │ 25-150 km │ │
│ ├───────────────────────────────────┼──────────┤
│ - regional │ 200-500 km │ │
│ ├───────────────────────────────────┼──────────┤
│ - EMEP │ │ │
└───────────────────────────┴───────────────────────────────────┴──────────┘
┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Nota: │
│ O statie de monitorizare furnizeazã date de calitate a aerului care sunt │
│ reprezentative pentru o anumitã arie în jurul statiei. Aria în care │
│ concentratia nu diferã de concentratia masurata la statie mai mult decât │
│ cu o "cantitate specifica" (+/-20%) se numeşte "arie de reprezentativitate".│
└─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
┌──────┬────────┬─────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Cod │ Nr. │ Indicatorul monitorizat │
│statie│depasiri├───────┬──────┬──────┬───────┬───────┬────┬────────┬────┬────┤
│ │ │ SO(2) │NO(2) │NO(x) │PM(10) │PM(2,5)│ Pb │C(6)H(6)│ CO │O(3)│
├──────┼────────┼───────┼──────┼──────┼───────┼───────┼────┼────────┼────┼────┤
│Ex.: │ VL+MT │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ ├────────┼───────┼──────┼──────┼───────┼───────┼────┼────────┼────┼────┤
│AB1 │ VL/VT │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────┼────────┼───────┼──────┼──────┼───────┼───────┼────┼────────┼────┼────┤
│Ex.: │ VL+MT │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ ├────────┼───────┼──────┼──────┼───────┼───────┼────┼────────┼────┼────┤
│AB2 │ VL/VT │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────┼────────┼───────┼──────┼──────┼───────┼───────┼────┼────────┼────┼────┤
│.... │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
└──────┴────────┴───────┴──────┴──────┴───────┴───────┴────┴────────┴────┴────┘
┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Nota: │
│ Evaluarea calitãţii aerului trebuie sa aibã la baza un set de date validate│
│şi disponibile pe o perioada de minim un an de zile, de preferinta ultimii │
│ani calendaristici. │
│ În cazul în care exista o situaţie ce necesita demararea urgenta a │
│programului de gestionare /programului integrat de gestionare, se poate lua │
│ca baza ultimul set disponibil de date continue, validate, pe minim un an │
│de zile. │
└─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Nota: │
│ Validarea datelor se realizeazã prin deplasarea în teren a persoanei │
│ responsabile cu funcţionarea statiei, care verifica funcţionarea corecta a │
│ echipamentelor şi data ultimei calibrari. La prima deplasare în teren se │
│ culeg date preliminare în vederea identificarii cauzelor. În cazul unor │
│ defectiuni minore, acesta le remediaza şi efectueazã o noua calibrare, │
│ iar datele sunt invalidate. │
└─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
┌────────┬──────────────┬────────────────────────────────────────────────────┐
│ │ │ Depasiri ale valorilor limita şi/sau valorii tinta │
│ Cod │ Tipul │ pentru indicatorii monitorizati: │
│ statie │ sursei ├─────┬─────┬─────┬──────┬───────┬──┬────────┬──┬────┤
│ │ │SO(2)│NO(2)│ NOx │PM(10)│PM(2,5)│Pb│C(6)H(6)│CO│O(3)│
├────────┼──────────────┼─────┼─────┼─────┼──────┼───────┼──┼────────┼──┼────┤
│ Ex.: │ fond urban │ x │ │ x │ x │ │ │ │ x│ x │
│ AB1 │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────────┼──────────────┼─────┼─────┼─────┼──────┼───────┼──┼────────┼──┼────┤
│ Ex.: │ industrial │ │ │ │ │ │ │ x │ │ │
│ AB2 │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────────┼──────────────┼─────┼─────┼─────┼──────┼───────┼──┼────────┼──┼────┤
│ Ex.: │ industrial │ x │ │ x │ x │ x │ x│ │ │ │
│ AB3 │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────────┼──────────────┼─────┼─────┼─────┼──────┼───────┼──┼────────┼──┼────┤
│ ... │ ... │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
└────────┴──────────────┴─────┴─────┴─────┴──────┴───────┴──┴────────┴──┴────┘
┌───────┬──────────────┬───────────┬─────────┬───────────┬────────┬──────────┐
│ │ │ │ │ Estimarea │ │ │
│Mãsuri/│ Prioritizare │Responsabil│Termen de│costurilor/│Rezultat│Observaţii│
│Acţiuni│ │ │realizare│ Surse de │asteptat│ │
│ │ │ │ │ finanţare │ │ │
├───────┼──────────────┼───────────┼─────────┼───────────┼────────┼──────────┤
│ *) │ │ │ │ │ │ │
└───────┴──────────────┴───────────┴─────────┴───────────┴────────┴──────────┘
┌───────┬──────────────┬───────────┬─────────┬───────────┬────────┬──────────┐
│ │ │ │ │ Estimarea │ │ │
│Mãsuri/│ Prioritizare │Responsabil│Termen de│costurilor/│Rezultat│Observaţii│
│Acţiuni│ │ │realizare│ Surse de │asteptat│ │
│ │ │ │ │ finanţare │ │ │
├───────┼──────────────┼───────────┼─────────┼───────────┼────────┼──────────┤
│ *) │ │ │ │ │ │ │
└───────┴──────────────┴───────────┴─────────┴───────────┴────────┴──────────┘
┌───────┬──────────────┬───────────┬─────────┬───────────┬────────┬──────────┐
│ │ │ │ │ Estimarea │ │ │
│Mãsuri/│ Prioritizare │Responsabil│Termen de│costurilor/│Rezultat│Observaţii│
│Acţiuni│ │ │realizare│ Surse de │asteptat│ │
│ │ │ │ │ finanţare │ │ │
├───────┼──────────────┼───────────┼─────────┼───────────┼────────┼──────────┤
│ *) │ │ │ │ │ │ │
└───────┴──────────────┴───────────┴─────────┴───────────┴────────┴──────────┘
Formular pentru consemnarea comentariilor/intrebarilor/opiniilor
publicului privind propunerea de elaborare a programului de gestionare/
programului integrat de gestionare a calitãţii aerului
┌────┬─────────────┬────────┬──────────┬───────────────────────────┬─────────┐
│Nr. │ Numele şi │ Adresa │ Data │ Conţinutul pe scurt al │ Rãspuns │
│crt.│ prenumele │ │ primirii │ observaţiilor │ concis │
├────┼─────────────┼────────┼──────────┼───────────────────────────┼─────────┤
│ 1.│ │ │ │ │ │
├────┼─────────────┼────────┼──────────┼───────────────────────────┼─────────┤
│ 2.│ │ │ │ │ │
├────┼─────────────┼────────┼──────────┼───────────────────────────┼─────────┤
│ │ │ │ │ │ │
└────┴─────────────┴────────┴──────────┴───────────────────────────┴─────────┘
*St*
CAP. VII
Definitivarea, aprobarea şi punerea în aplicare a programului de gestionare/programului integrat de gestionare
7.1. Definitivarea şi aprobarea programului de gestionare/programului integrat de gestionare
Comisia tehnica ia în considerare rezultatele dezbaterii publice şi definitiveaza programul de gestionare/programul integrat de gestionare pe care îl supune aprobãrii consiliului local sau judeţean, dupã cum acesta priveşte una sau mai multe localitãţi ori întreg judeţul, în termen de maxim 90 de zile de la finalizarea lui.
Decizia consiliului local sau judeţean dupã caz, se motiveaza în fapt şi în drept şi conţine informaţii prevãzute la <>art. 9 alin. (3) lit. c) şi d) din Hotãrârea Guvernului nr. 564/2006 .
Consiliului local sau judeţean dupã caz afişeazã decizia la sediul propriu şi pe propria pagina de internet şi pe pagina de internet a agenţiei judeţene pentru protecţia mediului, în termen de 5 zile de la luarea acesteia.
Dupã aprobare, programul de gestionare/programul integrat de gestionare este pus la dispoziţia publicului.
7.2. Punerea în aplicare şi monitorizarea programului de gestionare/programului integrat de gestionare
Programul de gestionare/programul integrat de gestionare este pus în aplicare prin luarea mãsurilor/acţiunilor progresiv atât pentru a asigura o reducere continua a emisiilor de poluanti în perioada stabilitã, cat şi pentru a distribui efortul financiar aferent. Organismele responsabile cu implementarea programului sunt:
- în cazul surselor liniare: autoritãţile publice locale;
- în cazul surselor punctuale: titularul de activitate;
- în cazul surselor de suprafata: autoritãţile publice locale şi populaţia.
Agenţia judeteana pentru protecţia mediului, în colaborare cu Comisariatul judeţean al Garzii Naţionale de Mediu, monitorizeazã stadiul realizãrii mãsurilor aplicate.
Responsabilii acţiunilor (autoritatea administraţiei publice locale şi/sau ceilalţi titulari de activitate, dupã caz) din programul de gestionare/programul integrat de gestionare sunt obligaţi sa respecte termenele din program şi sa raporteze stadiul acţiunilor şi realizarea mãsurilor. Aceasta raportare se transmite la agenţia judeteana pentru protecţia mediului pana la data de 15 decembrie a fiecãrui an.
Autoritatea judeteana pentru protecţia mediului, elaboreazã anual raportul privind stadiul realizãrii mãsurilor din programul de gestionare/programul integrat de gestionare, în colaborare cu compartimentele de specialitate din cadrul administraţiei publice locale.
Raportul anual se supune aprobãrii consiliului local sau judeţean, dupã cum programul priveşte una sau mai multe localitãţi ori întreg judeţul, nu mai târziu de primul trimestru al anului urmãtor.
Dupã aprobare, raportul privind stadiul realizãrii mãsurilor din programul de gestionare/programul integrat de gestionare se pune la dispoziţia publicului prin grija autoritãţilor administraţiei publice locale.
Primul raport va cuprinde în introducere datele menţionate în capitolele II, III, IV şi V din Partea a II-a, urmate de stadiul realizãrii mãsurilor din program.
7.3. Revizuirea programului de gestionare/programului integrat de gestionare
În timpul derulãrii unui program de gestionare/program integrat de gestionare, dacã apar depasiri ale valorilor limita şi/sau ale valorilor tinta la unul şi/sau mai mulţi poluati (indicatori) noi, se revizuieste programul de gestionare/programul integrat de gestionare, cu parcurgerea aceloraşi pasi.
CAP. VIII
Cerinţe specifice în context transfrontiera
În zonele din apropierea frontierelor naţionale se elaboreazã şi se pun în aplicare programe de gestionare a calitãţii aerului/programe integrate comune de gestionare a calitãţii aerului pentru zonele de vecinãtate cu statul respectiv sau statele respective.
În situaţiile în care se înregistreazã depasiri ale valorilor limita şi/sau ale valorilor tinta în apropierea frontierelor naţionale, Ministerul Mediului şi Gospodãririi Apelor informeazã ministerul omolog din statul sau statele vecine, în vederea facilitãrii transmiterii acestor informaţii publicului din statele respective.
În acest sens, Ministerul Mediului şi Gospodãririi Apelor coordoneazã activitatea de elaborare a programelor de gestionare/programelor integrate de gestionare pentru teritoriul naţional, de cãtre agenţiile judeţene pentru protecţia mediului şi de punere a lor în aplicare.
Ministerul Mediului şi Gospodãririi Apelor asigura contactarea ministerului omolog din statul sau statele vecine, schimbul de informaţii şi organizarea intalnirilor între autoritãţile competente pentru realizarea programelor de gestionare/programelor integrate de gestionare a calitãţii aerului.