Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   METODOLOGIE din 10 octombrie 2024  de calcul al tarifului de administrare pentru ambalajele din sistemul de garanţie-returnare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 METODOLOGIE din 10 octombrie 2024 de calcul al tarifului de administrare pentru ambalajele din sistemul de garanţie-returnare

EMITENT: Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1029 din 14 octombrie 2024
──────────
    Aprobată prin ORDINUL nr. 2.202 din 10 octombrie 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1029 din 14 octombrie 2024.
──────────
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    Tariful de administrare este datorat şi plătit administratorului SGR de către operatorii economici, aşa cum aceştia sunt definiţi la art. 16 alin. (1) din Legea nr. 249/2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor şi a deşeurilor de ambalaje, cu modificările şi completările ulterioare, denumiţi în continuare producători, care introduc pe piaţa naţională produse ambalate prevăzute la art. 1 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 1.074/2021 privind stabilirea sistemului de garanţie-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 2
    Tariful de administrare reprezintă suma de bani plătită prin transfer bancar administratorului SGR de către producători pentru fiecare unitate de ambalaj SGR introdusă pe piaţa naţională, destinată acoperirii costurilor aferente ducerii la îndeplinire a obligaţiilor ce le revin acestora din urmă potrivit Hotărârii Guvernului nr. 1.074/2021, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv acoperirea costurilor generate de implementarea şi funcţionarea sistemului de garanţie-returnare, inclusiv orice contribuţii plătite de către administratorul SGR pentru neîndeplinirea obiectivelor minime anuale relevante pentru ambalajele SGR.

    ART. 3
    (1) Tariful de administrare se stabileşte per unitate de produs în ambalaj SGR în lei, având patru cifre după zecimală, adică în formatul x,xxxx, şi diferă în funcţie de material, greutate şi volum (referite în continuare ca „tip de material“), după cum urmează:
    a) plastic transparent, fără barieră de oxigen;
    b) plastic albastru/verde/maro, fără barieră de oxigen;
    c) plastic de culoare mixtă, respectiv alte culori, mai puţin transparent, albastru, verde şi maro, HDPE sau alte tipuri de plastic în afară de PET şi HDPE, fără barieră de oxigen;
    d) plastic cu barieră de oxigen;
    e) metal;
    f) sticlă mare, respectiv sticlă cu volum mai mare de 0,5 l;
    g) sticlă mică, respectiv sticlă cu volum mai mic sau egal cu 0,5 l.

    (2) Administratorul SGR are dreptul de a solicita autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului modificarea listei cu tipuri de material prevăzute la alin. (1).

    CAP. II
    Procedura de calcul al tarifului de administrare
    ART. 4
    Tariful de administrare aferent unui an calendaristic se calculează de administratorul SGR pe baza estimărilor de venituri şi cheltuieli, aşa cum sunt acestea reflectate în bugetul de venituri şi cheltuieli al administratorului SGR, pentru anul pentru care este determinat tariful de administrare, cu luarea în considerare a rezultatelor financiare interimare la finalul primelor două trimestre.

    ART. 5
    (1) Administratorul SGR calculează şi comunică tariful de administrare pentru anul următor cel târziu până la data de 1 decembrie a anului în curs.
    (2) În ipoteza în care administratorul SGR nu stabileşte tariful de administrare până la termenul prevăzut la alin. (1), până la data aplicării tarifului de administrare stabilit şi aprobat de către administratorul SGR, tariful de administrare aplicabil începând cu data de 1 ianuarie a anului calendaristic relevant următor se calculează de către administratorul SGR prin actualizarea prin indexare a ultimului tarif de administrare valabil, din care se scade componenta de cheltuieli aferente contribuţiilor datorate de către producători şi plătite de administratorul SGR la Fondul pentru mediu, luate în calcul pentru determinarea tarifului în anul anterior, şi, respectiv, se adaugă valoarea calculată pe unitate de produs în ambalaj SGR din categoria de ambalaje pentru care nu au fost sau se estimează că nu vor fi îndeplinite obiectivele minime anuale contribuţiilor datorate de producători la Fondul pentru mediu şi care au fost plătite prin intermediul administratorului SGR în anul în curs şi, respectiv, cele ce se estimează că urmează a fi plătite prin intermediul administratorului SGR pentru neîndeplinirea obiectivelor aferente anului în curs. Administratorul SGR comunică valoarea tarifului de administrare actualizat conform prezentului alineat cel târziu la data de 15 decembrie a anului în curs.
    (3) Tariful stabilit de către administratorul SGR ulterior termenului prevăzut la alin. (1) va fi comunicat de către administratorul SGR cu cel puţin 30 de zile înainte de aplicarea acestuia.
    (4) Calculul aferent componentei ce se indexează a noului tarif de administrare potrivit alin. (2) se face prin înmulţirea ultimului tarif de administrare valabil cu rata anuală a inflaţiei comunicată de Institutul Naţional de Statistică pentru perioada dintre 1 decembrie anul N – 2 şi 30 noiembrie anul N – 1.
    (5) Calculul aferent componentei privind contribuţiile datorate de producători la Fondul pentru mediu plătite prin intermediul administratorului SGR se face pe baza rezultatelor preliminare aferente primelor nouă luni ale anului în curs şi a estimărilor existente pentru ultimele trei luni, prin împărţirea valorii contribuţiilor potenţiale pentru neîndeplinirea obiectivelor relevante per tip de material la numărul total al produselor în ambalaje SGR din categoriile în cauză introduse pe piaţa naţională în primele nouă luni ale anului în curs, şi a estimărilor existente pentru ultimele trei luni ale aceluiaşi an.
    (6) În cazul în care tariful de administrare stabilit conform prezentei metodologii ulterior termenului stabilit potrivit alin. (1) este diferit de tariful de administrare interimar calculat conform prevederilor alin. (2), dacă este cazul, administratorul SGR realizează regularizarea dintre cele două valori în termen de 60 de zile de la data aplicării tarifului stabilit conform prezentei metodologii, aceasta urmând să fie reflectată ca suma suplimentara de plată sau compensare în primele facturi emise de către administratorul SGR ulterior realizării regularizării.

    ART. 6
    Administratorul SGR poate revizui tariful de administrare o singură dată în timpul anului în curs, în cazul în care acest lucru este necesar, având în vedere diferenţa dintre estimările reflectate în bugetul de venituri şi cheltuieli la momentul calculării tarifului de administrare iniţial şi veniturile şi cheltuielile efectiv înregistrate pentru anul în curs, inclusiv în cazul plăţii unor contribuţii pentru neîndeplinirea obiectivelor relevante pentru ambalajele SGR, în exces faţă de valoarea contribuţiilor pentru aceeaşi perioadă incluse în determinarea tarifului de administrare, fiind o variaţie mai mare de +/–10%, cu condiţia notificării noului tarif de administrare producătorilor cu 30 de zile înainte de aplicarea acestuia.

    CAP. III
    Formula de calcul al tarifului de administrare
    ART. 7
    Tariful de administrare per unitate de produs în ambalaj SGR se calculează după următoarea formulă:
    Ta per unitate de produs în ambalaj SGR = [(∑ cheltuieli – ∑ venituri) –/+ Excedent/Deficit]/Numărul unităţilor puse pe piaţă,
    unde:
    ∑ cheltuieli = costuri de funcţionare SGR (per tip de material) + orice taxe/impozite datorate de administratorul SGR (per tip de material) şi penalităţi datorate de administratorul SGR (per tip de material) + contribuţiile la Fondul pentru mediu (per tip de material);
    ∑ venituri = venituri din vânzarea materialelor preluate (per tip de material) + venituri din garanţiile nerevendicate (per tip de material) + orice taxe/impozite/penalităţi rambursate (per tip de material) + tarife de înregistrare (per tip de material) + alte venituri obţinute de administratorul SGR (per tip de material), cu excepţia veniturilor provenind din tarifele de administrare datorate de producătorii care introduc pe piaţa din România produse în ambalaje SGR;
    Ta per unitate de produs în ambalaj SGR - tariful de administrare per unitate de produs în ambalaj SGR;
    costuri de funcţionare SGR - costurile totale de funcţionare ale administratorului SGR (inclusiv costul cu tariful de gestionare), suportate de către administratorul SGR pentru desfăşurarea activităţilor de implementare, gestionare, colectare, operare şi finanţare a sistemului de garanţie-returnare, conform bugetului de venituri şi cheltuieli aprobat de adunarea generală a acţionarilor a administratorului SGR aferent anului pentru care se stabileşte tariful de administrare cu luarea în considerare a rezultatelor financiare interimare la finalul primelor două trimestre din anul în curs;
    finanţare - împrumuturi contractate de către administratorul SGR sau alte metode de creditare/finanţare necesare asigurării finanţării sistemului de garanţie-returnare; acestea vor include principalul, dobânda, comisioanele şi orice alte sume datorate de administratorul SGR conform oricăror contracte de împrumut/finanţare încheiate pentru finanţarea activităţii administratorului SGR;
    taxe/impozite/penalităţi - toate impozitele directe (inclusiv orice contribuţii de asigurări sociale sau contribuţii de asigurări naţionale, impozit pe profit, TVA) şi indirecte, taxe, tarife, reţineri şi orice obligaţie auxiliară fiscală în sensul Codului fiscal român, precum şi orice taxe şi impozite publice şi taxe vamale, rambursarea subvenţiilor, inclusiv orice dobânzi, penalităţi, taxe accesorii sau adaos la acestea, care sunt evaluate, percepute sau colectate de orice autoritate guvernamentală responsabilă de evaluarea, administrarea sau colectarea impozitelor (altele decât contribuţiile la Fondul pentru mediu datorate de producători şi care se plătesc prin intermediul administratorului SGR), precum şi orice penalităţi datorate cu orice titlu de administratorul SGR etc.;
    contribuţii la Fondul pentru mediu - orice contribuţii la Fondul pentru mediu datorate de producători şi care se plătesc prin intermediul administratorului SGR în legătură cu ambalajele SGR în conformitate cu Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările şi completările ulterioare, ce au fost sau urmează să fie plătite de către administratorul SGR. Acestea se determină per tip de material ca sumă a:
    a) contribuţiilor pentru neîndeplinirea obiectivelor în anul N – 2, prin împărţirea valorii contribuţiilor plătite în anul N – 1 pe categorie de ambalaj SGR pentru neîndeplinirea obiectivelor relevante la numărul total al produselor în ambalaje SGR din categoria în cauză puse pe piaţă în România în perioada pentru care se datorează contribuţiile;
    b) proiecţiilor în baza rezultatelor preliminare aferente primelor nouă luni ale anului în curs şi a estimărilor existente pentru ultimele trei luni, prin împărţirea valorii potenţialelor contribuţii pe categorie de ambalaj SGR pentru neîndeplinirea obiectivelor relevante astfel determinate la numărul total al produselor în ambalaje SGR din categoria în cauză puse pe piaţă în România în primele nouă luni ale anului în curs şi estimate a fi puse pe piaţă în ultimele trei luni ale anului în curs, din care se scade valoarea aferentă acestei componente inclusă deja în calculul tarifului de administrare pentru anul anterior;

    tarife de înregistrare - tarifele plătite administratorului SGR de către producători pentru înregistrarea ambalajelor în Registrul ambalajelor SGR;
    excedent/deficit în anul anterior de funcţionare a SGR - diferenţa dintre toate costurile şi toate veniturile ce au fost incluse în formula de calcul al tarifului de administrare în anul calendaristic anterior de funcţionare al SGR şi costurile şi veniturile efectiv înregistrate de către administratorul SGR în anul calendaristic anterior de funcţionare a SGR, determinate pe baza situaţiilor financiare anuale ale administratorului SGR disponibile la momentul calculării tarifului pentru anul următor, per tip de material;
    numărul unităţilor puse pe piaţă - numărul unităţilor estimate că vor fi puse pe piaţă per tip de material în anul pentru care este stabilit tariful de administrare, astfel cum aceste estimări sunt primite de la producători în conformitate cu prevederile contractului SGR sau, în lipsa acestora, numărul unităţilor puse pe piaţă per tip de material în primele nouă luni ale anului în curs şi numărul unităţilor estimate a fi puse pe piaţă per tip de material în ultimele trei luni ale anului în curs.


    În cazul cheltuielilor sau veniturilor care nu pot fi alocate la nivelul fiecărui tip de material, acestea vor fi incluse în formula de calcul pro rata cu numărul de unităţi aferente acelui tip de material raportat la numărul total de unităţi determinate în fiecare caz potrivit celor de mai sus.


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016