Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
────────── Aprobată prin ORDINUL nr. 358 din 10 aprilie 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 329 din 19 aprilie 2023.────────── ART. 1 Scopul prezentei metodologii este de reglementare unitară a modului de aplicare a prevederilor art. 23 alin. (3) din Legea nr. 7/2023 privind susţinerea procesului de dezinstituţionalizare a persoanelor adulte cu dizabilităţi şi aplicarea unor măsuri de accelerare a acestuia şi de prevenire a instituţionalizării, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, în ceea ce priveşte finanţarea de la bugetul de stat a măsurilor de protecţie stabilite în serviciile sociale de tip rezidenţial destinate persoanelor cu handicap. ART. 2 Prezenta metodologie se aplică direcţiilor generale de asistenţă socială şi protecţia copilului judeţene/locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, denumite în continuare DGASPC, pentru serviciile sociale de tip rezidenţial destinate persoanelor cu handicap, proprii sau contractate de acestea, precum şi autorităţilor administraţiei publice locale pentru serviciile sociale de tip rezidenţial destinate persoanelor cu handicap, contractate de la furnizorii de servicii sociale acreditaţi în condiţiile legii. ART. 3 În sensul prezentei metodologii, sintagmele şi termenii de mai jos au următoarele semnificaţii: a) persoane adulte cu dizabilităţi sunt persoanele adulte încadrate în grad de handicap, în condiţiile Legii nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările şi completările ulterioare; b) beneficiarii serviciilor sociale rezidenţiale sunt persoane adulte cu dizabilităţi care se află în serviciile sociale de tip rezidenţial publice proprii ale DGASPC sau contractate, destinate persoanelor cu handicap, prevăzute la art. 51 alin. (3) din Legea nr. 448/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare; c) servicii sociale contractate sunt servicii sociale de tip rezidenţial destinate persoanelor cu handicap, furnizate în condiţiile prevăzute la art. 33 alin. (2) din Legea nr. 448/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, de furnizorii de servicii sociale acreditaţi în condiţiile Legii nr. 197/2012 privind asigurarea calităţii în domeniul serviciilor sociale, cu modificările şi completările ulterioare; d) autorităţile administraţiei publice locale sunt consiliile judeţene şi consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti; e) legile bugetare anuale includ legea bugetului de stat şi legea de rectificare a bugetului de stat. ART. 4 (1) În vederea realizării indicatorilor-cheie de performanţă prevăzuţi la art. 8 din Legea nr. 7/2023, începând cu data de 1 ianuarie 2024, finanţarea măsurilor de protecţie stabilite în centrele rezidenţiale publice a căror capacitate este mai mare de 50 de locuri şi pentru care nu au fost implementate planurile de restructurare aprobate se asigură exclusiv din bugetul judeţului, respectiv al sectorului municipiului Bucureşti. (2) Prevederile alin. (1) se aplică în mod corespunzător şi în situaţia serviciilor sociale contractate în condiţiile prevăzute la art. 33 alin. (2) din Legea nr. 448/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, a căror capacitate este mai mare de 50 de locuri şi pentru care nu au fost implementate planurile de restructurare aprobate. (3) Pentru determinarea sumelor alocate bugetelor locale din unele venituri ale bugetului de stat în vederea furnizării serviciilor sociale, numărul de beneficiari ai fiecărui serviciu social rezidenţial, propriu sau contractat, este comunicat trimestrial Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Drepturilor Persoanelor cu Dizabilităţi, denumită în continuare Autoritatea, de către DGASPC, prin instrumentele de colectare a datelor statistice, precum şi la solicitarea Autorităţii. ART. 5 (1) Începând cu data de 1 iulie 2026 şi până la 31 decembrie 2030, finanţarea de la bugetul de stat a măsurilor de protecţie în serviciile sociale de tip rezidenţial prevăzute la art. 51 alin. (3) din Legea nr. 448/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, cu excepţia centrelor respiro/centrelor de criză care asigură găzduirea beneficiarilor pentru o perioadă de până la 30 de zile, precum şi a locuinţelor protejate, se asigură în baza realizării indicatorilor-cheie de performanţă, comunicaţi în raportul de analiză privind stadiul realizării indicatorilor-cheie de performanţă şi al procesului de dezinstituţionalizare şi de prevenire a instituţionalizării persoanelor adulte cu dizabilităţi la nivel naţional şi local, prevăzut la art. 10 alin. (3) din Legea nr. 7/2023. (2) În vederea aplicării prevederilor alin. (1), DGASPC transmit Autorităţii, până la data de 31 mai a fiecărui an, numărul total de beneficiari instituţionalizaţi la data de 31 decembrie a anului anterior, pentru fiecare serviciu social rezidenţial propriu, precum şi pentru serviciile sociale rezidenţiale contractate de acestea sau de către autorităţile administraţiei publice locale. (3) La întocmirea fundamentării necesarului sumelor alocate bugetelor locale din unele venituri ale bugetului de stat în vederea furnizării serviciilor sociale, potrivit legilor bugetare anuale, finanţarea de la bugetul de stat nu cuprinde suma corespunzătoare numărului de beneficiari instituţionalizaţi care depăşeşte valoarea indicatorilor-cheie de performanţă stabiliţi potrivit ordinului preşedintelui Autorităţii prin care se stabilesc obiectivele asociate indicatorilor-cheie de performanţă, planificate la nivelul fiecărui judeţ/sector al municipiului Bucureşti. (4) În aplicarea prevederilor alin. (3), dacă la nivelul unui judeţ sau al unui sector al municipiului Bucureşti s-a realizat parţial indicatorul-cheie de performanţă de 32% de beneficiari dezinstituţionalizaţi din serviciile sociale rezidenţiale prevăzute la alin. (2), începând cu data de 1 iulie 2026 DGASPC primesc finanţarea de la bugetul de stat corespunzător numărului de persoane aprobate pentru asistare în sistemul rezidenţial la 30 iunie 2026, potrivit prevederilor art. 9 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 7/2023. Responsabilitatea finanţării integrale a standardului de cost pentru numărul de beneficiari care depăşeşte indicatorul-cheie de performanţă revine în exclusivitate autorităţii locale, respectiv consiliului judeţean sau consiliului local al sectorului municipiului Bucureşti. (5) Începând cu data de 1 ianuarie 2028 şi până la 31 decembrie 2030, în situaţia prevăzută la alin. (4), sprijinul financiar de la bugetul de stat acordat prin bugetul direcţiilor generale de asistenţă socială şi protecţia copilului va fi diminuat anual cu un procent suplimentar de 10% din necesarul stabilit în baza standardelor de cost per tip de centru, faţă de sumele acordate în condiţiile alin. (4), autorităţilor administraţiei publice locale revenindu-le obligaţia continuării finanţării pentru beneficiarii existenţi în cadrul serviciilor sociale. (6) Finanţarea de la bugetul de stat a serviciilor sociale de tip rezidenţial prevăzute la art. 51 alin. (3) lit. a), precum şi a celor prevăzute la lit. e) din Legea nr. 448/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, se asigură potrivit prevederilor art. 51 alin. (10) din Legea nr. 448/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. ART. 6 (1) În vederea aplicării prevederilor art. 23 alin. (3) din Legea nr. 7/2023, DGASPC asigură îndeplinirea la nivel judeţean/local al sectorului municipiului Bucureşti a ţintelor, obiectivelor şi indicatorilor-cheie de performanţă aferenţi procesului de dezinstituţionalizare şi de prevenire a instituţionalizării persoanelor adulte cu dizabilităţi. (2) În îndeplinirea obligaţiilor descrise la alin. (1), DGASPC, prin conducătorii acestora sau persoanele împuternicite de aceştia, monitorizează traseul beneficiarilor admişi la nivelul serviciilor rezidenţiale publice şi în serviciile sociale rezidenţiale contractate şi transmit Autorităţii necesarul, în baza standardelor de cost calculate pentru beneficiari/tipuri de servicii sociale, în vederea finanţării de la bugetul de stat a măsurilor de protecţie stabilite în serviciile sociale de tip rezidenţial destinate persoanelor cu handicap, potrivit modelului de raport aflat în anexa care face parte integrantă din prezenta metodologie. ANEXA 1 la metodologie RAPORT privind necesarul în vederea finanţării de la bugetul de stat a măsurilor de protecţie stabilite în serviciile sociale de tip rezidenţial destinate persoanelor cu handicap - model -
┌────────────┬───────────┬───────────┬───────────┬───────────┬─────┬────────┬──────────┬──────────┐
│Tipuri de │ │ │ │ │ │ │ │ │
│unităţi │ │ │ │ │ │ │Suma medie│Suma medie│
├────────────┤ │Număr │Număr │ │ │Suma │necesară/ │necesară/ │
│Servicii/ │Număr de │de │de │Număr mediu│Număr│totală │beneficiar│beneficiar│
│Centre │beneficiari│beneficiari│beneficiari│de │mediu│necesară│/an │/lună │
│rezidenţiale│la data de │la data de │la data de │beneficiari│de │/anul │- lei - │- lei - │
│pentru │31.12.2023 │30.06.2026 │... │/lună │luni │202.....│(standard │(standard │
│persoanele │ │ │ │ │ │- lei - │de cost) │de cost) │
│adulte cu │ │ │ │ │ │ │ │ │
│dizabilităţi│ │ │ │ │ │ │ │ │
├────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼─────┼────────┼──────────┼──────────┤
│Servicii │ │ │ │ │ │ │ │ │
│sociale │ │ │ │ │ │ │ │ │
│rezidenţiale│ │ │ │ │ │ │ │ │
│publice │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼─────┼────────┼──────────┼──────────┤
│Centrul │ │ │ │ │ │ │ │ │
│…........… │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼─────┼────────┼──────────┼──────────┤
│Locuinţa │ │ │ │ │ │ │ │ │
│protejată │ │ │ │ │ │ │ │ │
│…......... │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼─────┼────────┼──────────┼──────────┤
│TOTAL │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼─────┼────────┼──────────┼──────────┤
│Servicii │ │ │ │ │ │ │ │ │
│sociale │ │ │ │ │ │ │ │ │
│rezidenţiale│ │ │ │ │ │ │ │ │
│contractate │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼─────┼────────┼──────────┼──────────┤
│Centrul │ │ │ │ │ │ │ │ │
│….......… │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼─────┼────────┼──────────┼──────────┤
│Locuinţa │ │ │ │ │ │ │ │ │
│protejată │ │ │ │ │ │ │ │ │
│…........ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼─────┼────────┼──────────┼──────────┤
│TOTAL │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼─────┼────────┼──────────┼──────────┤
│TOTAL │ │ │ │ │ │ │ │ │
│GENERAL │ │ │ │ │ │ │ │ │
└────────────┴───────────┴───────────┴───────────┴───────────┴─────┴────────┴──────────┴──────────┘
------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.