Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   METODOLOGIE din 1 septembrie 2003  de organizare si desfasurare a testelor nationale organizate in vederea accesului absolventilor clasei a VIII-a in clasa a IX-a a anului scolar 2004-2005    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

METODOLOGIE din 1 septembrie 2003 de organizare si desfasurare a testelor nationale organizate in vederea accesului absolventilor clasei a VIII-a in clasa a IX-a a anului scolar 2004-2005

EMITENT: MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII SI TINERETULUI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 263 din 25 martie 2004
CAP. I
DISPOZIŢII GENERALE

ART. l
(1) În conformitate cu articolul 22, alin. (1) din Legea 268 /2003 pentru modificarea şi completarea <>Legii învãţãmântului nr. 84/1995 "Accesul absolvenţilor clasei a VlII-a în clasa a IX-a a ciclului inferior al liceului sau a şcolii de arte şi meserii se realizeazã prin procedura de selecţie şi repartizare, reglementatã conform Metodologiei Ministerului Educaţiei, Cercetãrii şi Tineretului, care se dã publicitãţii pânã la începutul anului şcolar".
(2) În vederea realizãrii selecţiei şi repartizãrii absolvenţilor clasei a VlII-a în clasa a IX-a a ciclului inferior al liceului sau a şcolii de arte şi meserii se organizeazã teste naţionale la disciplinele Limba şi literatura românã, Matematicã, Istoria românilor sau Geografia României. Candidaţii aparţinând minoritãţilor naţionale, care au urmat cursurile gimnaziale în limba maternã, susţin şi un test la Limba şi literatura maternã.
(3) Procedura de selecţie privind accesul absolvenţilor clasei a VlII-a în clasa a IX-a are în vedere urmãtoarele criterii:
- media la testele naţionale, cu o pondere de 50%;
- media de absolvire a claselor a V-a - a VIII- a, cu o pondere de 50%.
(4) În vederea admiterii la liceele vocaţionale sau la clasele cu predare a unei limbi moderne în regim bilingv, candidaţii susţin şi probe de aptitudini sau probe de verificare a cunoştinţelor de limbã modernã.
ART. 2
La testele naţionale se pot prezenta atât promovaţii clasei a VlII-a de gimnaziu din seria curentã, cât şi cei din seriile anterioare, care nu au promovat examenul de capacitate, indiferent de vârsta candidatului.
ART. 3
(1) Testele naţionale se susţin anual, într-o singurã sesiune.
(2) în caz de nepromovare a testãrii naţionale, aceasta pot fi susţinutã în oricare dintre sesiunile ulterioare.
ART. 4
Elevilor care promoveazã testele naţionale li se elibereazã un certificat care sã ateste promovarea acestora. Celor care nu promoveazã testele naţionale li se elibereazã, la cerere, copie de pe foaia matricolã.

CAP. II
ORGANIZAREA TESTELOR NAŢIONALE

ART. 5
Coordonarea pe plan naţional a acţiunilor privind organizarea şi desfãşurarea selecţiei pe baza testelor naţionale este asiguratã de Comisia Naţionalã de Organizare a Testãrii Naţionale, numitã în continuare Comisia Naţionalã, care se constituie anual prin ordin al ministrului şi funcţioneazã în Ministerul Educaţiei, Cercetãrii şi Tineretului.
ART. 6
(1) în fiecare judeţ şi în municipiul Bucureşti se constituie comisia judeţeanã (a municipiului Bucureşti) de organizare a testãrii naţionale, numitã mai departe comisia judeţeanã;
(2) Comisiile judeţene (a municipiului Bucureşti) asigurã aplicarea riguroasã a normelor metodologice, organizeazã şi coordoneazã desfãşurarea testelor naţionale în fiecare judeţ (în municipiul Bucureşti).
(3) în fiecare judeţ se constituie centre în care se susţin testele naţionale, numite în cele ce urmeazã centre de testare şi centre în care se realizeazã evaluarea lucrãrilor scrise, numite în cele ce urmeazã centre zonale de evaluare. Se recomandã organizarea unui singur centru de evaluare pe judeţ, în fiecare centru de testare şi în fiecare centru zonal de evaluare se constituie şi funcţioneazã comisii, numite în conformitate cu prezenta metodologie şi coordonate de câte un preşedinte.
ART. 7
(1) Comisia Naţionalã se compune din:
Preşedinte - Secretarul de Stat pentru învãţãmântului Preuniversitar
Vicepreşedinţi - Directorul general al Direcţiei Generale pentru învãţãmântul Preuniversitar
- Directorul Serviciului Naţional de Evaluare şi Examinare
- Directorul general al Direcţiei Generale pentru învãţãmântul în Limbile Minoritãţilor Naţionale
Secretar - un specialist din cadrul Serviciului Naţional de Evaluare şi Examinare
Membri - directori, inspectori de specialitate din minister, specialişti din cadrul Serviciului Naţional de Evaluare şi Examinare, profesori din învãţãmântul preuniversitar.
(2) Componenţa nominalã a acestei comisii se aprobã anual prin ordin al ministrului Educaţiei, Cercetãrii şi Tineretului.
ART. 8
(1) Comisia Naţionalã are urmãtoarele atribuţii:
a) publicã, la începutul anului şcolar, calendarul şi metodologia de organizare şi desfãşurare a testelor naţionale, precum şi programele valabile pentru disciplinele la care se susţin teste naţionale;
b) instruieşte preşedinţii comisiilor judeţene (a municipiului Bucureşti);
c) elaboreazã formularele-tip pentru centralizarea rezultatelor testelor naţionale şi le distribuie în teritoriu prin intermediul comisiilor judeţene (a municipiului Bucureşti);
d) aprobã lista centrelor de testare şi a centrelor zonale de evaluare din fiecare judeţ;
e) coordoneazã elaborarea subiectelor pentru testele naţionale şi a baremelor de evaluare, selectând şi valorificând propuneri ale profesorilor şi inspectorilor şcolari din judeţe;
f) asigurã traducerea subiectelor pentru testul naţional de matematicã în limbile minoritãţilor naţionale, la sediul Serviciului Naţional de Evaluare şi Examinare;
g) coordoneazã multiplicarea subiectelor în funcţie de numãrul centrelor de testare;
h) decide, în cazuri deosebite, folosirea subiectelor de rezervã;
i) controleazã şi îndrumã acţiunile privind organizarea şi desfãşurarea testelor naţionale;
j) poate decide evaluarea şi notarea testelor naţionale dintr-un judeţ în alt judeţ, atât pentru evaluarea iniţialã, cât şi pentru contestaţii;
k) analizeazã desfãşurarea şi rezultatele testelor naţionale, pe baza rapoartelor elaborate de comisiile judeţene (a municipiului Bucureşti) şi prezintã concluziile conducerii Ministerului Educaţiei, Cercetãrii şi Tineretului;
1) propune Ministrului Educaţiei, Cercetãrii şi Tineretului eventualele modificãri în modul de organizare şi desfãşurare a testelor naţionale;
m) poate decide reevaluarea unor lucrãri, în perioada desfãşurãrii testelor sau ulterior;
(2) Comisia Naţionalã nu se ocupã de soluţionarea contestaţiilor referitoare la testele naţionale.
ART. 9
(1) Comisia Naţionalã poate delega, pe o perioadã limitatã de timp, reprezentanţi pe lângã comisiile judeţene (a municipiului Bucureşti).
(2) Delegatul Comisiei Naţionale are urmãtoarele atribuţii:
a) controleazã respectarea prezentei metodologii de cãtre comisia judeţeanã (a municipiului Bucureşti) şi comisia judeţeanã (a municipiului Bucureşti) de contestaţii;
b) inspecteazã centre de testare şi de evaluare, verificând modul de cunoaştere şi respectare a Metodologiei de organizare şi desfãşurare a testelor naţionale;
c) consiliazã comisiile judeţene, comisiile din centrele de testare şi din centrele de evaluare, în privinţa organizãrii şi desfãşurãrii testelor naţionale;
d) propune comisiei judeţene (a municipiului Bucureşti) - atunci când constatã abateri de la regulament -schimbãri în componenţa comisiilor (supraveghetori, evaluatori, secretari, examinatori, vicepreşedinţi, preşedinţi);
e) în cazul în care constatã disfuncţii serioase în organizarea testelor, reprezentantul Comisiei Naţionale propune inspectoratului şcolar judeţean (al municipiului Bucureşti), conform Statutului personalului didactic, sancţionãri ale cadrelor didactice în cauzã, interzicerea participãrii acestora ca membri în comisiile pentru testele naţionale sau propune suspendarea dreptului de a organiza centru de testare în unitatea respectivã în anul şcolar urmãtor;
f) verificã prin sondaj, dupã comunicarea rezultatelor, dacã lucrãrile scrise de la centrele de testare arondate centrului de evaluare au fost amestecate;
g) analizeazã şi interpreteazã toate datele obţinute şi informeazã în scris Comisia Naţionalã.
ART. 10
(1) Comisiile judeţene (a municipiului Bucureşti) se compun din:
Preşedinte - unul dintre inspectorii şcolari generali adjuncţi;
Vicepreşedinte - un inspector şcolar (în municipiul Bucureşti poate fi numit un vicepreşedinte pentru fiecare sector);
Secretari - 2 - 3 inspectori şcolari, cadre didactice sau informaticieni cu abilitãţi în operarea pe calculator;
Membri - inspectori şcolari de specialitate; directori de instituţii de învãţãmânt şi profesori de specialitate pentru fiecare disciplinã de învãţãmânt la care se susţine test.
(2) În judeţele în care se susţin teste în limbile minoritãţilor naţionale, din comisia judeţeanã face parte, în calitate de secretar, şi inspectorul care coordoneazã învãţãmântul cu predare în limbile minoritãţilor.
(3) Componenţa nominalã a acestor comisii se aprobã, anual, prin decizia inspectorilor şcolari generali judeţeni (al municipiului Bucureşti). Componenţa comisiei judeţene se transmite, spre informare, Comisiei naţionale.
ART. 11
Comisiile judeţene (a municipiului Bucureşti) au urmãtoarele atribuţii:
a) organizeazã şi rãspund de desfãşurarea testelor naţionale pe tot teritoriul judeţului (al municipiului Bucureşti);
b) iau mãsuri de asigurare a fondurilor financiare necesare organizãrii şi desfãşurãrii testelor naţionale, de dotare a centrelor de testare şi de evaluare, dupã caz, cu un numãr suficient de copiatoare, calculator, telefon, fax etc.; se va ţine cont de faptul cã fiecare candidat trebuie sã primeascã testele fotocopiate;
c) se adreseazã direcţiilor judeţene de sãnãtate publicã (a municipiului Bucureşti) pentru a asigura prezenţa personalului medical în fiecare centru în care se susţin teste naţionale şi obţine confirmarea scrisã a acestora;
d) se adreseazã inspectoratelor judeţene de poliţie pentru a asigura prezenţa poliţiştilor sau jandarmilor la transportul lucrãrilor scrise de la centrele de testare la cele de evaluare şi invers, pentru pãstrarea în siguranţã a plicurilor cu teste şi a lucrãrilor scrise, pentru respectarea ordinii publice la centrele de testare şi de evaluare şi obţin confirmarea scrisa a acestora;
e) stabilesc lista centrelor de testare şi a centrelor de evaluare pe judeţ (municipiul Bucureşti), unitãţile şcolare arondate acestora şi transmit Comisiei Naţionale - la Serviciul Naţional de Evaluare şi Examinare şi la Direcţia Informatizare - M.E.C.T., lista centrelor menţionate anterior, pânã la data de 15 aprilie. Dupã aprobarea listelor de cãtre Comisia Naţionalã, emit decizii corespunzãtoare;
f) numesc comisiile din centrele de testare şi din centrele zonale de evaluare;
g) alcãtuiesc un model de legitimaţie pentru candidaţi, valabil în judeţul respectiv şi asigurã numãrul de legitimaţii necesar pentru flecare centru de testare, în funcţie de numãrul de candidaţi arondaţi;
h) numesc profesorii supraveghetori din centrele de testare, precum şi profesorii evaluatori din centrele zonale de evaluare;
i) instruiesc preşedinţii comisiilor din centrele de testare şi din centrele zonale de evaluare;
j) iau mãsuri de asigurare a transportului elevilor la centrele de testare, acolo unde se impun;
k) confecţioneazã douã tipuri de ştampile, inscripţionate dupã cum urmeazã:
1) ştampila pentru centrele de testare: "Teste Naţionale 2004 - C.T."
2) ştampila pentru centrele zonale de evaluare: "Teste Naţionale 2004 - C.Z.E.";
1) preiau, în condiţii de securitate, de la Comisia Naţionalã - Serviciul Naţional de Evaluare şi Examinare, pe baza de delegaţie nominalã, prin preşedintele comisiei judeţene (al municipiului Bucureşti) şi unul dintre secretarii acesteia, subiectele pentru testele naţionale pentru fiecare centru de testare şi baremele de evaluare şi notare pentru fiecare centru de evaluare;
m) pãstreazã, în deplinã siguranţã, subiectele şi baremele de evaluare şi de notare;
n) transmit comisiilor din centrele de testare, subiectele pentru testele scrise, cu cel mult 24 ore înaintea susţinerii acestora;
o) transmit, comisiilor de evaluare din fiecare centru zonal de evaluare, baremele de evaluare şi notare, în dimineaţa fiecãrui test;
p) efectueazã, dacã este cazul, schimbãri ale preşedinţilor şi/sau membrilor comisiilor din centrele de testare şi din centrele zonale de evaluare;
r) sesizeazã imediat Comisia Naţionalã despre orice situaţie care impune anularea unor subiecte şi solicitã subiecte de rezervã;
s) controleazã modul de organizare şi desfãşurare a testelor naţionale în centrele de testare şi în centrele zonale de evaluare din teritoriu;
t) decid reevaluarea unor lucrãri, în perioada desfãşurãrii testelor sau ulterior şi informeazã Comisia Naţionalã despre rezultatele acestor reevaluãri;
u) organizeazã transportul lucrãrilor scrise de la centrele de testare la centrele zonale de evaluare şi înapoi şi rãspund de securitatea acestora de la preluarea lor de la comisia din centrul de testare/centrul de evaluare şi pânã Ia predarea lor cãtre comisia din centrul de evaluare/centrul de testare;
v) organizeazã comisii judeţene (a municipiului Bucureşti) de soluţionare a contestaţiilor;
w) centralizeazã rezultatele testelor naţionale şi le transmit Serviciului Naţional de Evaluare şi Examinare, imediat dupã afişarea acestora (înainte şi dupã contestaţii) astfel: numãr de candidaţi înscrişi, numãr de candidaţi prezenţi şi numãr de candidaţi promovaţi, pe tranşe de medii;
x) analizeazã modul de desfãşurare a testelor naţionale, pe baza rapoartelor elaborate de comisiile din centrele de testare şi din centrele zonale de evaluare;
y) elaboreazã şi transmit Comisiei Naţionale, în termen de 7 zile de la încheierea susţinerii testelor, raportul cu privire la rezultatele acestuia şi propun modificãri sau completãri ale prezentei metodologii.
ART. 12
(1) Comisiile din centrele de testare se compun din:
a) preşedinte - un profesor cu gradul didactic I, din altã unitate de învãţãmânt decât cele arondate centrului, ales prin tragere la sorţi, din lista propusã de unitãţile şcolare şi aprobatã de inspectoratul şcolar judeţean (al municipiului Bucureşti);
b) membri - 3-4 profesori din altã unitate de învãţãmânt decât cele arondate centrului, aleşi prin tragere la sorţi de comisia judeţeanã (a municipiului Bucureşti), din lista propusã de unitãţile şcolare şi aprobatã de inspectoratul şcolar judeţean (al municipiului Bucureşti). Alegerea acestora se va face ţinând cont şi de competenţele de operare pe calculator.
c) supraveghetori - câte douã cadre didactice pentru fiecare salã în care se desfãşoarã testarea, cadre didactice de altã specialitate decât cea la care se susţine testul, alese prin tragere la sorţi din alte unitãţi de învãţãmânt decât cele arondate centrului. Supraveghetorii vor fi aleşi, de regulã, unul dintre cadrele didactice care predau la şcoalã generalã şi celãlalt dintre cadrele didactice care predau la liceu.
(2) Pentru centrele zonale de evaluare stabilite la nivel judeţean (al municipiului Bucureşti), comisia pãstreazã aceeaşi structurã, cu excepţia supraveghetorilor, care se înlocuiesc cu:
d) profesori evaluatori - pentru fiecare disciplinã de testare, cadre didactice calificate, alese din alte unitãţi de învãţãmânt decât cele arondate centrului de evaluare. Numãrul profesorilor evaluatori din fiecare centru de evaluare va fi stabilit în funcţie de numãrul de lucrãri care trebuie evaluate în centrul respectiv, avându-se în vedere ca fiecare evaluator sã evalueze, de regulã, 100 de lucrãri. De regulã, vor fi numiţi pentru fiecare echipã de evaluatori, câte un profesor care predã la şcoalã generalã şi unul care predã la liceu;
(3) Privind comisiile din centrele de testare şi din centrele zonale de evaluare se fac urmãtoarele precizãri:
a) Componenţa nominalã a comisiilor se stabileşte prin tragere la sorţi, din lista propusã de consiliile de administraţie ale şcolilor şi aprobatã de consiliul de administraţie al inspectoratului şcolar. Lista conţinând propunerile de cadre didactice care doresc sã participe la testele naţionale se înainteazã de cãtre unitãţile şcolare inspectoratului şcolar pânã la data de 15 martie.
b) în funcţie de numãrul lucrãrilor repartizate la centrul zonal de evaluare, în comisia din respectivul centru pot fi numiţi mai mulţi membri.
(4) Comisiile din centrele de testare şi din centrele zonale de evaluare vor fi alcãtuite din cadre didactice cu prestanţã, autoritate profesionalã (pe cât posibil, cu gradul didactic I sau II). Nu vor fi numiţi în comisiile de testare sau de evaluare şi nu vor primi nici o altã atribuţie legatã de testele naţionale persoanele care au rude în rândul candidaţilor. De asemenea, nu vor primi nici o atribuţie legatã de testele naţionale persoanele care, în sesiunile anterioare ale examenelor naţionale, au desfãşurat activitãţi necorespunzãtoare (ca profesori supraveghetori sau evaluatori, ca preşedinţi sau membri);
(5) În vederea respectãrii prevederilor din prezenta metodologie şi pentru asigurarea corectitudinii desfãşurãrii testelor naţionale, preşedintele comisiei din centrele de testare/evaluare va solicita declaraţii scrise de la fiecare membru al comisiei. Declaraţiile tip vor conţine asumarea responsabilitãţii cadrului didactic pentru respectarea întocmai a prevederilor legale, pentru declaraţia cã nu are rude în rândul candidaţilor şi vor cuprinde menţiunea cã, în cazul constatãrii unor nereguli în activitatea sa din cadrul comisiei de testare, ştie cã se vor lua mãsuri de sancţionare, care pot merge pânã la excluderea din învãţãmânt.
(6) Tragerea la sorţi a preşedinţilor, membrilor comisiilor din centrele de testare şi din centrele zonale de evaluare, a supraveghetorilor şi a profesorilor evaluatori se face la nivelul inspectoratului şcolar şi are loc, în şedinţã publicã, cu cel mult 48 de ore înaintea începerii testelor, urmând ca inspectorul şcolar general sã emitã decizii scrise. Stabilirea repartizãrii supraveghetorilor pentru fiecare salã de testare se face în centrul de testare, prin tragere la sorţi, în prezenţa tuturor membrilor comisiei, în dimineaţa desfãşurãrii fiecãrui test.
(7) Comisiile din centrele de testare se întrunesc pentru instruire cu cel puţin 24 de ore înainte de susţinerea primului test naţional.
ART. 13
Organizarea centrelor de testare se face dupã cum urmeazã:
a) în mediul urban, elevii vor fi grupaţi pe centre de testare, de regulã, astfel încât numãrul de elevi dintr-un centru sã nu fie mai mic de 250 de elevi; numãrul de elevi pe centru va fi decis ţinând cont de desfãşurarea în condiţii optime a testelor; în cazuri excepţionale, bine motivate, se pot organiza şi centre de testare cu mai puţin de 250 de elevi, cu aprobarea Comisiei Naţionale;
b) în mediul rural, unitãţile şcolare cu mai puţin de 100 de absolvenţi ai clasei a VIII-a vor fi arondate, împreunã cu altele, la centre (municipii, oraşe, comune), în funcţie de distanţa pe care o au de parcurs şi de mijloacele de transport existente, în acest caz, o atenţie deosebitã trebuie acordatã problemei transportului elevilor.
c) în mediul rural, în cazuri excepţionale, se pot organiza şi centre de testare cu mai puţin de 100 de candidaţi, cu aprobarea Comisiei Naţionale.
ART. 14
Comisiile din centrele de testare au urmãtoarele atribuţii:
a) organizeazã şi rãspund de desfãşurarea testelor naţionale în centrele respective;
b) primesc cererile de înscriere şi verificã autenticitatea actelor şi respectarea condiţiilor de participare la testare;
c) elibereazã fiecãrui candidat legitimaţia cu fotografie şi ştampilã, care permite acestuia accesul în sala de testare;
d) preiau subiectele de la comisiile judeţene, în condiţii de securitate, cu cel mult 24 de ore înaintea susţinerii testelor, prin preşedinţi, însoţiţi de un membru din comisie, şi le pãstreazã în condiţii de securitate deplinã, în casa de fier sau în dulapuri metalice care se sigileazã. Iau mãsuri ca accesul la subiecte sã se poatã face doar în prezenţa a cel puţin douã persoane simultan şi rãspund de pãstrarea secretã şi în siguranţã a subiectelor pânã în momentul distribuirii lor în clasã, întocmesc procese verbale în legãturã cu securitatea subiectelor, de fiecare datã când se deschid dulapurile în care se aflã acestea.
e) organizeazã desfãşurarea testelor naţionale, conform calendarului;
f) întocmesc lista absolvenţilor care participã la testele naţionale, îi repartizeazã pe sãli, în ordine alfabeticã şi ţinând cont de opţiunea pentru testul de Istorie sau de Geografie, precum şi de limba în care se susţin testele şi afişeazã listele la avizierul centrului de testare şi pe uşile sãlilor, cu 24 de ore înainte de începerea fiecãrui test naţional;
g) stabilesc, prin tragere la sorţi, repartizarea pe sãli a supraveghetorilor şi instruiesc cadrele didactice care asigurã supravegherea în sãlile în care se susţin testele naţionale;
h) multiplicã subiectele, sigilând apoi originalul, pentru pãstrarea secretului;
i) sesizeazã comisia judeţeanã despre orice situaţie care impune anularea unor subiecte şi solicitã subiecte de rezervã;
j) controleazã şi îndrumã activitatea tuturor cadrelor didactice din centrele de testare care au sarcini privind organizarea şi desfãşurarea testelor;
k) preşedintele rãspunde de transportul în deplinã siguranţã şi predarea, cu proces verbal, a lucrãrilor scrise la centrele zonale de evaluare; lucrãrile sunt însoţite pe perioada transportului de preşedintele şi de cãtre un membru al comisiei din centrul de testare, împreunã cu un reprezentant al poliţiei sau jandarmeriei;
1) primesc de la centrul zonal de evaluare, cu ocazia predãrii lucrãrilor scrise, baremele de evaluare şi notare pentru testul susţinut în ziua respectivã, pentru a fi afişate în centrul de testare;
m) dupã încheierea operaţiilor de evaluare şi notare, primesc, cu proces verbal, prin preşedinte şi unul dintre membri, cataloagele de la centrele zonale de evaluare; asigurã transportul acestora în deplinã siguranţã la centrele de testare;
n) afişeazã listele cu rezultatele testelor naţionale, dupã primirea cataloagelor de la centrele de evaluare;
o) primesc eventualele contestaţii privind evaluarea lucrãrilor scrise şi le transmit comisiilor din centrele zonale de evaluare;
p) afişeazã listele cu rezultatele definitive, dupã primirea de la comisia judeţeanã de contestaţii a copiei de pe procesul verbal în care sunt consemnate deciziile acestei comisii;
q) întocmesc extrase din catalog, cuprinzând rezultatele testelor şi le transmit şcolilor arondate centrului de testare;
r) predau pentru arhivare, cu proces verbal, directorului unitãţii de învãţãmânt unde se susţin testele naţionale, toate documentele referitoare la acestea;
s) preşedintele centrului de testare verificã şi semneazã toate documentele privind organizarea şi desfãşurarea testelor naţionale.
ART. 15
Comisiile din centrele zonale de evaluare au urmãtoarele atribuţii:
a) preiau de la comisiile judeţene, în dimineaţa susţinerii fiecãrui test, prin preşedinţi, însoţiţi de un membru din comisie, plicurile cu bareme de evaluare şi notare şi le pãstreazã, în condiţii de deplinã securitate, în casa de fier sau în dulapuri metalice care se sigileazã, pânã la încheierea testului din ziua respectivã. Iau mãsuri ca accesul la plicurile cu bareme sã se poatã face în prezenţa a cel puţin douã persoane simultan.
b) primesc, cu proces verbal semnat de preşedinte şi vicepreşedinţi, lucrãrile scrise aduse de la centrele de testare de cãtre preşedintele comisiei şi unul dintre membrii acesteia, spre a fi evaluate;
c) predau delegaţilor din centrele de testare baremele de evaluare şi notare, spre a fi afişate în centrele respective;
d) rãspund de securitatea lucrãrilor scrise, pe perioada în care se aflã în centrul de evaluare;
e) evalueazã lucrãrile, respectând baremul de evaluare şi notare;
f) calculeazã şi scriu pe lucrãri şi în cataloage notele şi mediile;
g) calculeazã mediile generale şi le trec în cataloage;
h) predau, cu proces verbal, prin preşedinte şi un membru al comisiei, cataloagele de testare, preşedintelui şi unuia dintre membrii comisiei din centrul de testare, spre a fi depuse la centrele de testare;
i) transmit cãtre comisia judeţeanã de contestaţii, în deplinã siguranţã, lucrãrile scrise ale cãror note au fost contestate de cãtre candidaţi/pãrinţi;
j) preiau, de la comisiile de contestaţii, lucrãrile scrise ale cãror note iniţiale au fost contestate, dupã reevaluarea acestora;
k) predau, cu proces verbal, prin preşedinte şi un membru al comisiei, lucrãrile scrise, borderourile detaliate şi de sintezã şi celelalte documente ale desfãşurãrii testelor naţionale, directorului unitãţii de învãţãmânt în care s-a organizat centrul de evaluare.
ART. 16
Cadrele didactice şi personalul tehnico-administrativ implicat în desfãşurarea testelor naţionale au obligaţia de a respecta cu stricteţe normele privind organizarea şi desfãşurarea acestora; persoanele care se abat de la normele stabilite vor fi înlocuite imediat şi sancţionate, conform reglementãrilor în vigoare.

CAP. III
ÎNSCRIEREA CANDIDAŢILOR PENTRU SUSŢINEREA TESTELOR NAŢIONALE

ART. 17
(1) La testele naţionale se pot înscrie atât absolvenţii clasei a VUI-a de gimnaziu din seria curentã cât şi cei din seriile anterioare, care nu au promovat examenul de capacitate, indiferent de vârsta candidatului.
(2) Elevii români care au studiat în strãinãtate se pot înscrie la susţinerea testelor naţionale numai dupã echivalarea studiilor şi promovarea examenelor de diferenţã stabilite de Ministerul Educaţiei, Cercetãrii şi Tineretului.
(3) Candidaţii proveniţi din învãţãmântul particular se înscriu la centrul de testare desemnat de Comisia Judeţeanã (a municipiului Bucureşti).
ART. 18
(1) înscrierea candidaţilor pentru testele naţionale se face la secretariatele şcolilor, în perioada prevãzutã în calendar, dupã cum urmeazã:
a) pentru candidaţii din seria curentã, tabelele sunt întocmite de profesorii diriginţi, în conformitate cu evidenţele din şcoli, înscrierea se face la centrul de testare la care este arondatã unitatea, de- cãtre director, însoţit de secretarul şcolii menţionate, conform unei programãri stabilite de Comisia Judeţeanã (a municipiului Bucureşti).
b) pentru candidaţii din anii precedenţi, înscrierea se face de secretarul şcolii din centrul de testare la care este arondatã şcoala pe care candidaţii au absolvit-o, pe baza actelor prezentate de aceştia (cerere de înscriere, buletin/carte de identitate şi foaia matricolã pentru clasele I - a VIII-a). în situaţia schimbãrii domiciliului în altã localitate, menţionatã ca atare în buletinul de identitate, candidaţii din seriile precedente se pot înscrie pentru a susţine testele naţionale la un centru de testare, stabilit de comisia judeţeanã din judeţul în care se aflã noul domiciliu al candidatului.
(2) Tabelele de înscriere, pentru absolvenţii din seria curentã, întocmite conform calendarului, se actualizeazã dupã încheierea semestrului al doilea (prin eliminarea candidaţilor corigenţi, repetenţi, cu situaţia neîncheiatã sau exmatriculaţi) şi se transmit, în data de 5 iunie 2004, semnate şi stampilate de director, centrului de testare la care şcoala este arondatã. De corectitudinea datelor transmise centrului de testare, rãspunde directorul unitãţii de învãţãmânt la care candidaţii au absolvit cursurile gimnaziale.
(3) Fiecare candidat va depune, în vederea înscrierii la testele naţionale, o fotografie recentã, tip buletin/carte de identitate, care se va aplica pe legitimaţie.

CAP. IV
DISCIPLINELE PENTRU TESTELE NAŢIONALE

ART. 19
(1) Disciplinele la care se susţin testele naţionale sunt urmãtoarele:
a) Limba şi literatura românã - test scris, din materia claselor a V-a - a VIII-a, conform programei de testare;
b) Matematicã - test scris, din materia claselor a V-a - a VIII-a, conform programei de testare;
c) Istoria românilor sau Geografia României (la alegere) - test scris, din materia clasei a VlII-a, conform programei de testare.
(2) Candidaţii aparţinând minoritãţilor naţionale, care au urmat cursurile gimnaziale în limba maternã, susţin şi un test la Limba şi literatura maternã, din materia claselor a V-a - a VlII-a, conform programei de testare;
ART. 20
Evaluarea testelor naţionale se face cu note de la 10 la 1; nota minima de promovare la fiecare dintre acestea este 5.

CAP. V
ELABORAREA TESTELOR NAŢIONALE

ART. 21
Testele naţionale şi baremele de evaluare şi notare se elaboreazã în cadrul Serviciului Naţional de Evaluare şi Examinare, ţinând seamã de urmãtoarele cerinţe:
a) sã fie formulate clar, precis şi în strictã concordanţã cu programele şcolare şi cu programele de testare în vigoare pentru desfãşurarea testelor naţionale 2004;
b) sã aibã un nivel mediu de dificultate;
c) sã permitã efectuarea lor în 2 ore.

CAP. VI
ORGANIZAREA SĂLILOR DE TESTARE, ACCESUL ŞI REPARTIZAREA ÎN SĂLI A CANDIDAŢILOR, A SUPRAVEGHETORILOR, DESFĂŞURAREA, EVALUAREA ŞI NOTAREA TESTELOR NAŢIONALE

ART. 22
Organizarea sãlilor de testare, accesul şi repartizarea în sãli a supraveghetorilor şi a elevilor se fac dupã cum urmeazã:
A. Pregãtirea sãlilor de testare
Sãlile destinate pentru susţinerea testelor naţionale vor fi adaptate activitãţilor legate de acestea prin:
a) dotarea corespunzãtoare;
b) eliminarea oricãror materiale didactice care ar putea influenţa elevii în elaborarea lucrãrilor;
c) afişarea pe uşa fiecãrei sãli a listei nominale alfabetice cu elevii repartizaţi în sala respectivã, avizatã de preşedintele comisiei;
d) afişarea, pe uşa fiecãrei sãli, a prevederilor din metodologie care îi informeazã pe elevi cã pãtrunderea în sãli cu materiale ajutãtoare, cu mijloace electronice de calcul sau de comunicare, frauda sau tentativa de fraudã, atrag dupã sine eliminarea de la testare;
e) afişarea, pe uşa fiecãrei sãli, a prevederilor din metodologie care îi informeazã pe elevi cã subiectele rezolvate pe ciornã sau pe foaia cu subiectele multiplicate nu se iau în considerare.
B. Repartizarea în sãli a supraveghetorilor
a) înaintea intrãrii în sãli, preşedintele comisiei din centrul de testare instruieşte supraveghetorii în legãturã cu îndatoririle ce le revin, cu prevederile prezentei metodologii, cu informaţiile pe care trebuie sã le furnizeze candidaţilor aflaţi în sãli.
b) La încheierea instructajului, participanţii vor semna un proces verbal, care se va arhiva alãturi de celelalte documente referitoare la testele naţionale.
c) Repartizarea în sãli a cadrelor didactice care supravegheazã se face de cãtre preşedintele comisiei, prin tragere la sorţi - câte doi pentru fiecare salã - cu trei sferturi de orã înainte de începerea fiecãrui test, luându-se mãsuri sã nu rãmânã aceleaşi formaţii de supraveghere pentru aceleaşi sãli în zile diferite, iar cadrele didactice sa nu fie de specialitatea disciplinei de test la care supravegheazã.
d) Supraveghetorii intrã în sãli dupã ce au primit listele cu candidaţi, procesul verbal de predare a lucrãrilor scrise, hârtie tipizatã şi hârtie ştampilatã pentru ciorne; numãrul de coli tipizate şi numãrul de coli pentru ciorne primite pentru fiecare salã de testare vor fi consemnate în procesul verbal de instruire, care va fi semnat de fiecare supraveghetor, de preşedintele comisiei şi de unul dintre membrii acesteia.
e) Se interzice supraveghetorilor intrarea în sãlile de testare cu telefoane mobile.
C. Accesul şi repartizarea în sãli a candidaţilor
a) Accesul candidaţilor în sãli este permis pe baza buletinului/cãrţii de identitate (a certificatului de naştere, în cazul în care candidatul nu are buletin/carte de identitate) şi a legitimaţiei de testare, pânã cel târziu cu o jumãtate de orã înaintea începerii fiecãrui test. Candidaţii care nu au asupra lor buletinul/cartea de identitate (certificatul de naştere, pentru candidaţii care nu au buletin/carte de identitate) şi legitimaţia de testare nu sunt primiţi în salã.
b) în cazuri excepţionale, comisia de testare poate accepta în salã candidaţi care nu au documentele menţionate anterior, cu condiţia ca, aceştia sã fie recunoscuţi de un cadru didactic sau de doi candidaţi şi sub rezerva prezentãrii documentelor pânã a doua zi. în caz contrar, lucrarea candidatului va fi anulatã şi candidatul va fi eliminat. Situaţia va fi menţionatã într-un proces verbal special, care se va pãstra alãturi de celelalte documente de testare. Comisia judeţeanã va fi informatã despre situaţia creatã.
c) Se interzice intrarea în sãli cu manuale şcolare, materiale scrise sau alte materiale care ar putea fi folosite pentru rezolvarea subiectelor, cu orice mijloc electronic de calcul sau de comunicare cu exteriorul. Supraveghetorii vor verifica respectarea acestei prevederi înainte de aducerea testelor în sãli. Nerespectarea acestor dispoziţii duce la eliminarea din salã a candidatului de cãtre preşedintele comisiei de testare, indiferent dacã materialele respective au fost folosite sau nu şi la sancţionarea supraveghetorilor.
d) Candidaţii se aşeazã câte unul în fiecare bancã, în ordine alfabeticã, conform listelor afişate. Fiecare elev primeşte o coalã tipizatã, pe care îşi scrie cu majuscule numele, iniţiala tatãlui şi prenumele şi completeazã citeţ celelalte date de pe colţul care urmeazã sã fie lipit. Candidaţii vor primi atâtea coli tipizate câte le sunt necesare şi vor completa pe fiecare dintre acestea datele personale, în colţul care urmeazã sã fie lipit.
e) înainte de începerea fiecãrei teste, supraveghetorii vor explica elevilor modul de desfãşurare a acesteia şi modul de completare a datelor generale sau personale de pe foaia tipizatã. Se va insista asupra faptului cã rezolvarea subiectelor se face exclusiv pe foaia tipizatã şi cã soluţiile scrise pe ciorne sau pe testul multiplicat nu se iau în considerare.
f) Colţul colii/colilor tipizate va fi lipit dupã distribuirea subiectelor în sãli, numai dupã ce supraveghetorii au verificat identitatea candidaţilor, precum şi completarea corectã a tuturor datelor prevãzute. Supraveghetorii vor semna fiecare lucrare în locul prevãzut pentru semnãturi, în interiorul porţiunii care urmeazã a fi sigilatã. Pentru lipirea colţului lucrãrii se va folosi lipici sau acelaşi tip de etichete autocolante pentru toate centrele de testare din judeţ. Preşedintele comisiei va pune ştampila tip "Teste Naţionale 2004 - C.T." peste colţul închis şi lipit al lucrãrii. Aceste operaţii se vor încheia înaintea ieşirii primului elev din sãli.
g) înscrierea numelui candidaţilor pe foile tipizate, în afara rubricii care se sigileazã şi orice alt semn distinctiv care ar permite identificarea lucrãrii, atrag dupã sine anularea acesteia.
h) Pentru ciorne, candidaţii vor primi atâtea coli ştampilate cu stampila "Teste Naţionale 2004 - C.T.", câte le sunt necesare.
ART. 23
Desfãşurarea testelor naţionale va avea loc dupã cum urmeazã;
a) în prezenţa preşedintelui şi membrilor comisiei de testare, a delegaţilor comisiei judeţene şi/sau naţionale, se verificã faptul cã subiectele primite de la comisia judeţeanã (a municipiului Bucureşti) au fost pãstrate secrete. Dupã comunicarea de cãtre Comisia Naţionalã a numãrului variantei de test, se extrage varianta, apoi plicul se resigileazã, se semneazã de cãtre toţi membrii comisiei şi se pãstreazã în condiţii de perfectã securitate, în fişet metalic. Dupã extragere, în prezenţa preşedintelui şi a membrilor comisiei, se multiplicã subiectele în numãr egal cu numãrul candidaţilor, copiile se introduc în plicuri care se sigileazã, apoi sunt distribuite în sãli de cãtre preşedintele şi membrii comisiei. La deschiderea plicurilor pentru fiecare testare naţionalã se încheie proces verbal, semnat de toţi cei prezenţi.
b) Supraveghetorii de sãli primesc plicurile cu subiecte de la preşedinte sau un membru al comisiei, verificã integritatea acestora, le deschid şi distribuie testele multiplicate fiecãrui candidat. La încheierea acestor operaţii, începe rezolvarea subiectelor de cãtre candidaţi. Preşedintele şi membrii comisiei verificã, în toate sãlile de testare, dacã testele multiplicate pentru fiecare elev sunt complete. Aceştia nu pot da elevilor indicaţii referitoare la rezolvarea testelor.
c) Din momentul deschiderii plicului cu subiecte, nici un elev nu mai poate intra în salã şi nici un elev nu poate pãrãsi sala, decât dacã predã lucrarea scrisã şi semneazã de predarea acesteia. Elevii care nu se aflã în salã în momentul deschiderii plicului cu subiecte pierd dreptul de a mai susţine testul respectiv, în cazuri excepţionale, dacã un candidat se simte rãu şi solicitã pãrãsirea temporarã a sãlii, el va fi însoţit de cãtre unul dintre profesorii care supravegheazã, pânã la înapoierea în sala de testare.
d) Nici un membru al comisiei nu poate pãrãsi centrul de testare şi nu poate comunica în afarã conţinutul subiectelor, pânã la încheierea testului.
e) Pentru elaborarea lucrãrii scrise, elevii vor folosi numai cernealã sau pastã de culoare albastrã, iar pentru executarea schemelor şi a desenelor vor folosi numai creion negru. Se interzice folosirea, în timpul probelor scrise, a minicalculatoarelor, a riglelor de calcul, a altor mijloace de calcul sau a dicţionarelor, hãrţilor etc. Pentru redactarea lucrãrilor, ca şi pentru ciorne, nu se va folosi altã hârtie decât cea distribuitã elevilor de cãtre supraveghetori.
f) în cazul în care unii elevi, din diferite motive (corectãri numeroase, greşeli care ar putea fi interpretate drept semn de recunoaştere etc.) doresc sã-şi transcrie lucrarea, fãrã sã depãşeascã timpul stabilit, vor primi alte coli tipizate. Colile folosite iniţial se anuleazã pe loc, de cãtre supraveghetori, menţionându-se pe ele "anulat" şi se semneazã de cãtre cei doi supraveghetori.
g) în timpul desfãşurãrii testelor naţionale, supraveghetorii de sãli nu dau candidaţilor nici o indicaţie, nu rezolvã testele, nu discutã între ei. Unul dintre supraveghetori stã în faţa clasei, celãlalt în spate.
h) în timpul desfãşurãrii testelor naţionale, supraveghetorii de sãli rãspund de asigurarea ordinii şi liniştii în sala de clasã, de respectarea de cãtre candidaţi a tuturor prevederilor din prezenta metodologie, având în acelaşi timp, un comportament calm, echilibrat, adecvat unui cadru didactic şi situaţiei de testare. Supraveghetorii verificã dacã elevii au intrat în salã cu materiale interzise prin prezenta metodologie sau cu alte materiale care le-ar permite sau facilita rezolvarea testelor. De asemenea, supraveghetorii nu permit candidaţilor sã comunice în nici un fel între ei sau cu exteriorul şi informeazã preşedintele comisiei asupra oricãrei încãlcãri a metodologiei.
i) Eventualele tentative de fraudã, ca şi orice alte nereguli în desfãşurarea testelor, semnalate de elevi supraveghetorilor, precum şi cele sesizate de supraveghetori, vor fi comunicate imediat preşedintelui comisiei, care este obligat sã verifice şi sã ia mãsurile ce se impun. Comisia judeţeanã va fi informatã imediat, în orice situaţie specialã.
j) Încãlcarea prevederilor de mai sus poate duce la înlocuirea supraveghetorilor şi, dupã caz, la sancţionarea lor, mergând pânã la excluderea din învãţãmânt.
k) În timpul desfãşurãrii testelor naţionale, în sãli au voie sã intre numai preşedintele, vicepreşedintele şi secretarii comisiei judeţene (a municipiului Bucureşti), preşedintele şi membrii comisiei centrului de testare, precum şi reprezentanţii Comisiei Naţionale şi ai comisiei judeţene, împuterniciţi cu delegaţie. Aceştia nu dau elevilor nici un fel de indicaţie referitoare la rezolvarea subiectelor. Un comportament contrar poate duce la sancţionarea persoanelor vinovate, conform prevederilor prezentei metodologii.
1) Dupã ce îşi încheie lucrãrile, elevii le predau supraveghetorilor. La expirarea timpului acordat, elevii predau lucrãrile în faza în care se aflã, fiind interzisã depãşirea timpului stabilit. Ultimii trei elevi rãmân în salã pânã la predarea ultimei lucrãri. La predarea lucrãrilor, elevii semneazã pentru confirmarea predãrii lucrãrii şi a numãrului de pagini.
m) La primirea lucrãrilor de la candidaţi, supraveghetorii bareazã spaţiile nescrise, verificã numãrul total de pagini scrise (şi rânduri, pentru paginile incomplete) şi îl trec în listele nominale, precum şi în rubrica specialã, prevãzutã în acest scop pe prima paginã a lucrãrii. Confirmã prin semnãturã primirea lucrãrii şi numãrul de pagini.
n) Ciornele şi lucrãrile anulate se strâng separat. Subiectele rezolvate pe ciorne sau pe testul multiplicat nu se iau în considerare. Aceastã informaţie va fi transmisã candidaţilor, în mod obligatoriu, de cãtre supraveghetori, la începutul fiecãrui test şi în momentul preluãrii lucrãrilor.
o) Operaţiunile menţionate la punctele m) şi n) se efectueazã de cãtre supraveghetori în faţa candidatului, dupã care acesta semneazã listele nominale.
p) Supraveghetorii duc lucrãrile scrise din sala de testare în sala în care se aflã preşedintele şi ceilalţi membri ai comisiei şi le predau acestora, sub semnãturã. De asemenea, se predau/preiau listele nominale, semnate de elevi şi de cei doi supraveghetori, colile tipizate nefolosite, ciornele şi foile anulate, precum şi foile de ciornã nefolosite. Preşedintele sau un membru al comisiei verificã dacã numãrul lucrãrilor predate corespunde cu numãrul semnãturilor de pe listã şi dacã numãrul paginilor scrise coincide cu cel transcris în rubrica specialã de pe prima paginã a lucrãrii şi în lista nominalã şi semneazã de primire pe listele nominale. Aceştia numãrã şi colile tipizate nefolosite, ciornele şi foile anulate, precum şi foile de ciornã nefolosite, înscriind numãrul lor în procesul verbal de predare-primire, care va fi semnat de supraveghetori şi de preşedinte şi un membru al comisiei.
q) Toate lucrãrile scrise se predau, prin preşedinte şi un membru al comisiei de testare, pe bazã de proces verbal, persoanei autorizate din centrul zonal de evaluare. Dupã desfãşurarea ultimului test, alãturi de lucrãrile scrise, se predau la centrul de evaluare şi cele douã cataloage de la centrul de testare completate cu numele candidaţilor, iniţiala tatãlui şi şcoala de provenienţã.
r) Dupã încheierea fiecãrui test naţional, comisia din centrul de testare afişeazã baremele de evaluare şi notare, preluate de la centrul de evaluare.
s) Pe perioada desfãşurãrii testelor naţionale (începând cu momentul extragerii numãrului variantei de test la Comisia Naţionalã şi pânã la plecarea delegaţilor cu lucrãrile cãtre centrul de evaluare) în centrul de testare nu se pot afla decât candidaţii, membrii comisiei prevãzuţi de prezenta metodologie şi un delegat al unitãţii şcolare în care este organizat centrul de testare, care asigurã asistenţa tehnicã pentru copiatoare, calculatoare şi care pune la dispoziţia comisiei foi tipizate, foi de ciornã, lipici, etichete etc. Delegatul menţionat anterior nu pãtrunde în sãlile de testare şi în sãlile în care îşi desfãşoarã activitatea comisia şi nu are acces la subiecte.
ART. 24
Desfãşurarea activitãţii în centrele zonale de evaluare:
a) Preşedintele şi membrii comisiei primesc, pe bazã de proces verbal de predare-primire, lucrãrile scrise aduse de la fiecare centru de testare de cãtre preşedinte şi un membru al comisiei, spre a fi evaluate.
b) Lucrãrile scrise de la aceeaşi disciplinã de testare sunt amestecate de preşedinte şi membrii comisiei de evaluare, numerotate de la l Ia n şi grupate în seturi.
c) Seturile de lucrãri se introduc în plicuri (dosare) numerotate, cu menţionarea numãrului de lucrãri din fiecare plic. Pe fiecare lucrare se înscrie numãrul de ordine al plicului (dosarului) şi numãrul de ordine al lucrãrii. Plicurile cu lucrãrile numerotate sunt predate, cu proces verbal, de preşedinte sau vicepreşedinte, profesorilor desemnaţi sã evalueze şi sã noteze lucrãrile.
d) Fiecare lucrare este evaluatã de doi profesori evaluatori, desemnaţi de preşedintele comisiei.
De regulã, unul din evaluatori este profesor de şcoalã generalã, iar celãlalt de liceu. Profesorii evaluatori nu vor cunoaşte de la care centru de testare provin lucrãrile scrise pe care le evalueazã.
e) Evaluarea şi notarea lucrãrilor scrise se efectueazã de cãtre cei doi profesori evaluatori în sãli separate, stabilite de cãtre preşedintele comisiei. In fiecare salã de evaluare se vor afla cel puţin trei profesori evaluatori în acelaşi timp. Pe perioada evaluãrii, în sãlile de evaluare au voie sã între, pe lângã evaluatori, doar preşedintele şi vicepreşedintele comisiei judeţene (a municipiului Bucureşti), membrii comisiei centrului de evaluare, precum şi reprezentanţii Comisiei Naţionale şi ai Comisiei Judeţene, împuterniciţi cu delegaţie.
f) Fiecare lucrare se evalueazã şi se apreciazã independent de cãtre profesorii evaluatori din comisie, cu note de la 10 la l, respectându-se cu stricteţe baremele de evaluare şi notare transmise de comisia naţionalã. Greşelile vor fi evidenţiate prin subliniere cu pix, stilou sau creion de culoare roşie. Fiecare evaluator înregistreazã în borderouri punctajele şi notele acordate pentru fiecare lucrare.
g) Zilnic, dupã terminarea programului de evaluare, seturile de lucrãri şi borderourile individuale de notare se predau, cu proces verbal, preşedintelui, pentru a fi pãstrate în casa de fier sau în dulapuri metalice, închise şi sigilate. Cheia şi sigiliul vor fi pãstrate separat de preşedinte şi de unul dintre membri.
h) Dupã încheierea de cãtre ambii evaluatori a acţiunii de evaluare şi notare, borderourile întocmite conform baremului de evaluare şi notare şi semnate de fiecare profesor evaluator sunt predate preşedintelui comisiei o datã cu lucrãrile evaluate. Dupã ce preşedintele comisiei se asigurã cã diferenţa dintre notele acordate de cei doi evaluatori este de cel mult un punct, notele obţinute se trec pe lucrare, cu cernealã roşie. Media finalã se trece pe lucrare, în prezenţa profesorilor evaluatori, de preşedintele comisiei. Preşedintele comisiei verificã media finalã, ca medie aritmeticã cu douã zecimale, fãrã rotunjire, între notele acordate de cei doi evaluatori, şi semneazã alãturi de aceştia.
i) În cazul în care preşedintele comisiei constatã cã între notele acordate unei lucrãri de cãtre cei doi profesori evaluatori existã o diferenţã mai mare de un punct, o repartizeazã pentru reevaluare şi notare unui alt profesor de specialitate. Reevaluarea se va face în prezenţa profesorilor care aii acordat iniţial notele. Nota datã la reevaluare este nota care se trece pe lucrare şi va fi semnatã de cãtre cei trei profesori şi de preşedintele comisiei. Aceste situaţii, care necesitã o a treia evaluare, vor fi consemnate într-un proces verbal, semnat de cei amintiţi anterior.
j) Cataloagele tipizate pentru testarea naţionalã se completeazã cu numele candidaţilor, iniţiala tatãlui şi şcoala de provenienţã, pe centre de testare, în douã exemplare identice, de cãtre secretarii comisiei de testare. Cele douã exemplare se numeroteazã, se ştampileazã şi, dupã trecerea notelor pentru toate testele naţionale, se semneazã de cãtre toţi profesorii evaluatori pe prima paginã şi de cãtre preşedinte şi membrii comisiei pe fiecare paginã.
k) Dupã ce toate lucrãrile scrise, pentru toate disciplinele de testare au fost evaluate, acestea se deschid în prezenţa profesorilor evaluatori, a preşedintelui şi a membrilor comisiei. Notele finale se înregistreazã imediat în cataloagele de testare, cu cernealã sau pastã albastrã, de cãtre un membru al comisiei. Preşedintele comisiei verificã corectitudinea transcrierii notelor de pe lucrãri în catalog. Eventualele corectãri ale erorilor de transcriere a notelor finale în cataloage se fac numai cu cernealã sau pastã roşie de cãtre preşedintele comisiei. Preşedintele semneazã alãturi de modificarea fãcutã şi ştampileazã.
1) Dupã încheierea evaluãrii tuturor lucrãrilor scrise şi trecerea notelor şi a mediilor în catalog, acestea se predau, de cãtre preşedinte şi un membru al comisiei din centrul de evaluare, preşedintelui şi unuia dintre membrii comisiei din fiecare centru de testare, pentru a fi transportate la centrele respective. Lucrãrile scrise şi borderourile se predau, cu proces verbal, directorului unitãţii de învãţãmânt în care s-a organizat centrul zonal de evaluare, dupã încheierea etapei de contestaţii.

CAP. VII
STABILIREA ŞI COMUNICAREA REZULTATELOR FINALE

ART. 25
a) Un candidat este considerat reuşit dacã obţine cel puţin nota 5 la fiecare test.
b) Media generalã se calculeazã, în centrele zonale de evaluare, dupã încheierea tuturor probelor, pentru fiecare candidat care a obţinut minim 5 la fiecare testare.
c) Media generalã se calculeazã ca medie aritmeticã, cu douã zecimale, fãrã rotunjire, din notele obţinute la cele 3 teste naţionale (respectiv 4, pentru candidaţii care susţin şi test scris la limba şi literatura maternã).
ART. 26
Tabelul nominal cu notele şi media obţinute de fiecare elev se va afişa la fiecare centru de testare, în dreptul fiecãrui candidat se va scrie, dupã caz, şi rezultatul final; "reuşit", "respins", "neprezentat", "eliminat". Un candidat este considerat neprezentat dacã nu a fost prezent la cel puţin unul dintre testele naţionale.

CAP. VIII
DEPUNEREA ŞI REZOLVAREA CONTESTAŢIILOR

ART. 27
(1) Eventualele contestaţii cu privire la rezultatele testelor naţionale se depun în ziua prevãzutã de calendarul de desfãşurare a testelor.
(2) Contestaţiile se înregistreazã la secretariatele centrelor de testare şi se analizeazã la comisia de contestaţii.
(3) Candidaţii pot contesta numai notele la propriile lucrãri.
ART. 28
(1) Preşedintele împreunã cu un membru al comisiei din centrul de testare primesc contestaţiile şi le înregistreazã.
(2) Cererile prin care se contestã notele obţinute la evaluarea iniţialã, însoţite de un borderou în care se precizeazã numele contestatarilor şi disciplina/disciplinele pentru care este depusã contestaţia se înainteazã de un delegat al comisiei din centrul de testare comisiei din centrul zonal de evaluare.
(3) Dupã primirea, în centrul zonal de evaluare, a cererilor prin care se contestã notele obţinute la evaluarea iniţialã, lucrãrile candidaţilor care au depus contestaţii, se închid, pentru a deveni secrete, atât în ceea ce priveşte numele candidatului, centrul de testare cât şi notele acordate, se aplicã ştampila "Teste Naţionale 2004 - CZE" şi se înainteazã, prin delegat, comisiilor de contestaţii. Totodatã, se transmite un borderou în care se menţioneazã numãrul de ordine al lucrãrilor, disciplina de testare şi numãrul de pagini al fiecãrei lucrãri.
(4) De sigilarea lucrãrilor contestate şi de securitatea transmiterii lor la comisia de contestaţii rãspunde preşedintele comisiei din centrul de evaluare.
(5) Comisia Naţionalã va stabili şi va transmite comisiilor judeţene în ce judeţ trebuie transmise lucrãrile pentru contestaţii.
(6) Comisia Naţionalã poate stabili, de asemenea, organizarea de centre de contestaţii la nivel regional, în acest caz, componenţa comisiei de contestaţii va fi stabilitã de Comisia Naţionalã, prin consultarea comisiilor judeţene.
ART. 29
(1) Comisiile judeţene de contestaţii (a municipiului Bucureşti) au urmãtoarea componenţã:
Preşedinte - inspectorul şcolar general
Secretari - inspectori şcolari
Membri - câte doi profesori pentru fiecare disciplinã de testare şi pentru maximum 100 de lucrãri contestate.
(2) Criteriile pentru selecţionarea profesorilor evaluatori vor fi: competenţa profesionalã deosebitã (de preferinţã, profesori care au gradul didactic I sau II) şi probitatea moralã.
(3) Comisiile judeţene (a municipiului Bucureşti) de contestaţii sigileazã numãrul de ordine acordat de centrul de evaluare, reevalueazã lucrãrile primite şi acordã note lucrãrilor contestate, conform baremelor de evaluare şi notare.
(4) Pentru lucrãrile care au primit la comisia de evaluare note de pânã la 9,50, nota acordatã iniţial se modificã, prin creştere sau descreştere, dacã între nota iniţialã şi nota acordatã de comisia de contestaţii se va constata o diferenţã de cel puţin 0,50 puncte. Dacã diferenţa dintre cele douã note este mai micã de 0,50 puncte, nota iniţialã rãmâne neschimbatã.
(5) Pentru lucrãrile care au primit iniţial cel puţin nota 9,50, nota definitivã este nota acordata de comisia de contestaţii.
(6) Nota acordatã dupã contestaţii rãmâne definitivã, dupã validarea ei de cãtre preşedintele comisiei de contestaţii.
(7) în situaţia în care se constatã diferenţe de notare mai mari de 1,5 puncte, în plus sau în minus, între notele de la evaluarea iniţialã şi cele de la contestaţii, preşedintele comisiei de contestaţii analizeazã situaţia şi o sesizeazã inspectoratului şcolar pentru luarea mãsurilor ce se impun.
(8) Hotãrârile comisiei judeţene (a municipiului Bucureşti) de contestaţii se consemneazã într-un proces verbal care se semneazã de cãtre membrii comisiei şi de preşedinte.
(9) Lucrãrile scrise se restituie comisiilor din centrele de testare, împreunã cu o copie de pe procesul verbal. Borderourile de evaluare de la comisia de contestaţii şi procesul verbal se pãstreazã timp de doi ani la sediul inspectoratului şcolar care a organizat comisia de contestaţii.
(10) Dupã primirea lucrãrilor de la comisia de contestaţii, comisiile din centrele de testare opereazã în cataloage schimbãrile ce se impun, recalculeazã, dupã caz, media generalã şi rectificã în mod corespunzãtor rezultatul.
(11) Modificãrile se trec în catalog cu cernealã roşie şi sunt semnate de preşedintele centrului de testare.
(12) Rezultatele la contestaţii se comunicã candidaţilor prin afişare la avizierul centrului de testare, conform graficului anunţat.

CAP. IX
DISPOZIŢII FINALE

ART. 30
Comisiile din centrele de testare, cele din centrele de evaluare, precum şi comisiile judeţene (a municipiului Bucureşti) au obligaţia sã informeze imediat Comisia Naţionalã cu privire la situaţiile deosebite care apar în organizarea şi desfãşurarea testelor naţionale.
ART. 31
(1) Documentele întocmite pentru testãrile naţionale se pãstreazã în arhiva centrului de testare, pânã la sfârşitul anului şcolar urmãtor, iar cataloagele, permanent.
(2) Plicurile cu subiecte care se deschid în centrele de testare vor purta pe ele semnãturile preşedintelui şi ale membrilor comisiei, ora şi data deschiderii; ele vor fi ştampilate şi se vor pãstra timp de un an în arhiva centrului de testare.
(3) Lucrãrile scrise şi borderourile de notare, autentificate de preşedinţii centrelor zonale de evaluare, se predau, cu proces verbal, directorului unitãţii de învãţãmânt în care s-a organizat centrul zonal de evaluare şi se pãstreazã pânã la sfârşitul anului şcolar urmãtor.
ART. 32
(1) Certificatele care atestã promovarea testelor naţionale se completeazã cu datele din cataloage numai de cãtre secretarii unitãţilor de învãţãmânt la care titularii au promovat ultimul an de studiu şi vor fi semnate de preşedintele comisiei centrului de testare în termen de cel mult 5 zile de la încheierea testelor naţionale, în cazuri excepţionale, certificatele pot fi semnate de preşedintele comisiei judeţene (a municipiului Bucureşti).
(2) Pentru eliberarea foilor matricole, absolvenţii se vor adresa secretariatelor şcolilor unde au absolvit clasa a VIII-a.
ART. 33
Respectarea întocmai a prezentei Metodologii este obligatorie pentru toate persoanele implicate în desfãşurarea testelor naţionale.
ART. 34
Orice abatere comisã şi doveditã cu probe se sancţioneazã dupã cum urmeazã:
a) candidaţii surprinşi având asupra lor materiale care ar putea fi folosite pentru copiat sau mijloace de comunicare cu exteriorul, cei surprinşi copiind în timpul desfãşurãrii testelor naţionale sau comiţând alte fraude menite sã le favorizeze rezolvarea subiectelor, sunt eliminaţi de la testele naţionale din anul respectiv. Tentativa de fraudã se pedepseşte în acelaşi mod;
b) cadrele didactice angajate în organizarea şi desfãşurarea testelor naţionale, care comit fapte cu caracter infracţional (furnizând soluţiile problemelor, înlocuind lucrãri, falsificând lucrãri, modificând nejustificat note, facilitând acţiuni sau intenţii de fraudã ale elevilor etc.) sau manifestã neglijenţã în îndeplinirea rãspunderilor vor fi sancţionate în conformitate cu prevederile Statului personalului didactic sau, dupã caz, ale Codului penal.
c) în cazul în care frauda este doveditã de organele în drept, dupã încheierea testului la o disciplinã sau dupã finalizarea testelor naţionale, candidaţii care au beneficiat de pãrtinire frauduloasã sunt eliminaţi sau, dupã caz, li se anuleazã certificatul.
ART. 35
(1) în perioada de evaluare a lucrãrilor scrise sau ulterior, Comisia Naţionalã poate desemna la nivel central sau la nivelul fiecãrui judeţ (municipiului Bucureşti) o comisie de reevaluare, prin sondaj, a unui numãr de lucrãri de la fiecare disciplinã de testare, urmãrindu-se astfel corectitudinea respectãrii baremelor de evaluare şi notare.
(2) Raportul privind rezultatul acestor reevaluãri va fi trimis de Comisia Naţionalã cãtre inspectoratul şcolar, care are obligaţia de a-1 transmite şi a urmãri analizarea sa în fiecare unitate şcolarã care a participat, prin personalul ei, la organizarea testelor naţionale.
(3) Notele obţinute de elevi la testele naţionale nu se modificã în urma acestor reevaluãri.
(4) în cazul în care se constatã diferenţe mari de notare, inspectoratul şcolar propune sancţionarea vinovaţilor conform prevederilor din Statutul personalului didactic (<>Legea nr. 128/1997 ).
(5) Procedura de sancţionare, pentru abaterile personalului didactic menţionate în prezenta Metodologie, se desfãşoarã în conformitate cu prevederile <>art. 117-123 din legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic. Punctul de plecare al cercetãrii este procesul verbal alcãtuit de organele de control, în baza aceluiaşi proces verbal, inspectoratul şcolar propune sancţiunea. Inspectoratul şcolar va face comunicare scrisã cãtre unitatea de învãţãmânt de la care provine cadrul didactic respectiv, în care se precizeazã abaterea constatatã şi propunerea de sancţionare.
ART. 36
(1) Pânã la data de l septembrie, inspectoratele şcolare vor alcãtui un raport special despre desfãşurarea testelor naţionale din anul în curs, care va fi trimis pe suport electronic atât la Ministerul Educaţiei, Cercetãrii şi Tineretului - la Direcţia Generalã pentru învãţãmânt Preuniversitar, precum cât şi la Serviciul Naţional de Evaluare şi Examinare. Un exemplar al raportului privind testele naţionale va fi trimis fiecãrei unitãţi şcolare din judeţ.
(2) Raportul va cuprinde informaţii despre monitorizarea desfãşurãrii acestor teste naţionale, inclusiv date despre eşantioanele de lucrãri reevaluate la decizia comisiei naţionale sau judeţene.
(3) Comisia judeţeanã va decide reevaluarea de lucrãri la cel puţin douã discipline. Numãrul minim de lucrãri reevaluate la o disciplinã va fi de 50, iar criteriile de selectare a lucrãrilor vor fi stabilite de inspectoratul şcolar. Inspectorii şcolari de specialitate vor coordona evaluarea eşantioanelor şi vor prezenta în scris inspectorului general concluziile acestei reevaluãri. De asemenea, vor fi reevaluate automat, la toate disciplinele, acele lucrãri la care diferenţa dintre notarea iniţialã şi cea finalã (de la contestaţii) este mai mare de 1,00 punct.
(4) în urma reevaluãrii, inspectorul şcolar general poate decide, în situaţii bine justificate, aplicarea de sancţiuni, conform Statutului personalului didactic şi prezentei Metodologii. Raportul anual va cuprinde informaţii despre sancţiunile aplicate şi numele persoanelor sancţionate, inclusiv despre cadrele didactice cãrora comisia judeţeanã a decis sã le retragã dreptul de a participa la testele naţionale.
ART. 37
(1) Comisiile din centrele de testare vor asigura condiţii de egalizare a şanselor pentru candidaţii cu deficienţe, prin adaptarea procedurilor de testare la testele naţionale, în funcţie de particularitãţile individuale şi de cele specifice deficienţei respective.
(2) Exemple de asemenea adaptãri sunt;
a) asigurarea posibilitãţii de comunicare prin utilizarea sistemului Braille, la elevii nevãzãtori, respectiv a limbajului mimico-gestual la elevii cu deficienţe de auz (inclusiv posibilitatea asigurãrii, dupã caz, a unui interpret autorizat);
b) mãrirea cu pânã la l orã a timpului destinat efectuãrii lucrãrii scrise de cãtre candidaţii cu deficienţe fizice (motorii) sau vizuale grave;
c) asigurarea scrisului cu caractere mãrite a subiectelor pentru candidaţii ambliopi;
d) transmiterea prin dictare, la elevii cu anumite deficienţe vizuale, a informaţiilor corespunzãtoare subiectelor afişate/prezentate vizual;
e) realizarea lucrãrii scrise prin dictarea conţinutului acesteia, de cãtre candidatul cu deficienţe, cãtre un profesor asistent, de altã specialitate decât cea la care se desfãşoarã testarea respectivã, în prezenţa altor douã cadre didactice.
(3) în situaţia în care unitatea şcolarã la care este înscris candidatul nu poate asigura realizarea adaptãrilor menţionate, inspectoratul poate aproba înscrierea candidatului la un centru organizat pentru absolvenţii învãţãmântului special sau poate decide organizarea unei subcomisii speciale cu acest specific.
(4) Candidaţii cu deficienţe pot beneficia de prevederile punctului anterior, în baza certificatului de handicapat sau a unei adeverinţe medicale, în urma hotãrârii comisiei judeţene. Comisia Naţionalã poate aproba şi alte proceduri de susţinere a testelor naţionale pentru candidaţii cu deficienţe/handicap, la propunerea comisiilor judeţene.
ART. 38
În situaţii excepţionale, pentru elevii imobilizaţi la pat, temporar sau definitiv, comisiile judeţene pot organiza, la cererea candidatului şi cu avizul Comisiei Naţionale, susţinerea testelor naţionale la locul imobilizãrii, simultan cu toţi candidaţii din ţarã. Organizarea acestora se face la cererea candidatului şi în baza unui document medical care sã ateste imposibilitatea deplasãrii.

------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016