Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   METODOLOGIE DE EVALUARE din 2 august 2018  a incidentelor de integritate în cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice centrale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 METODOLOGIE DE EVALUARE din 2 august 2018 a incidentelor de integritate în cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice centrale

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 751 din 30 august 2018
──────────
    Aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 599 din 2 august 2018, publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 751 din 30 august 2018.
──────────
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    Domeniu de aplicare
    Prezenta metodologie se aplică autorităţilor şi instituţiilor publice centrale, inclusiv celor subordonate, coordonate sau aflate sub autoritate, ai căror conducători au calitatea de ordonatori principali, secundari sau terţiari de credite.

    ART. 2
    Definiţii
    În sensul prezentei metodologii, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
    a) ameninţare de corupţie - acţiunea sau evenimentul de corupţie care se poate produce în cadrul unei activităţi specifice a unei autorităţi sau instituţii publice din cele prevăzute la art. 1 sau al unei structuri din cadrul acestora;
    b) incident de integritate - unul dintre următoarele evenimente privind situaţia unui angajat al unei autorităţi sau instituţii publice din cele prevăzute la art. 1 sau al unei structuri din cadrul acestora: încetarea disciplinară a raporturilor de muncă sau de serviciu, ca urmare a săvârşirii unei abateri de la normele deontologice sau de la alte prevederi similare menite să protejeze integritatea funcţiei publice, inclusiv cele stabilite prin legislaţie secundară şi terţiară, pentru care este prevăzută această sancţiune; trimiterea în judecată sau condamnarea pentru săvârşirea unei infracţiuni de corupţie sau a unei fapte legate de nerespectarea regimului interdicţiilor, incompatibilităţilor, conflictului de interese sau declarării averilor; rămânerea definitivă a unui act de constatare emis de către Agenţia Naţională de Integritate, referitor la încălcarea obligaţiilor legale privind averile nejustificate, conflictul de interese sau regimul incompatibilităţilor;
    c) măsuri de prevenire şi/sau control - ansamblul acţiunilor dispuse de managementul autorităţii sau instituţiei publice în scopul înlăturării sau menţinerii sub control a vulnerabilităţilor identificate ca urmare a producerii unui incident de integritate, respectiv al preîntâmpinării producerii unor incidente de integritate similare celor produse;
    d) procesul de evaluare a riscurilor de corupţie - serie de acţiuni prin care sunt identificate, evaluate, prioritizate şi gestionate prin măsuri de intervenţie specifice vulnerabilităţile şi riscurile la corupţie dintr-o autoritate sau instituţie publică dintre cele prevăzute la art. 1 sau al unei structuri din cadrul acestora;
    e) responsabilul pentru implementarea metodologiei - persoană, grup de lucru sau structură din cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice prevăzute la art. 1, care realizează activitatea de obţinere şi analiză a informaţiilor relevante privind incidentele de integritate şi propunere a măsurilor de prevenire şi/sau control;
    f) risc de corupţie - probabilitatea de materializare a unei ameninţări de corupţie, vizând un angajat, un colectiv profesional sau un domeniu de activitate, determinată de atribuţiile specifice şi de natură să producă un impact cu privire la îndeplinirea obiectivelor sau activităţilor unei autorităţi sau instituţii publice din cele prevăzute la art. 1 sau ale unei structuri din cadrul acestora;
    g) vulnerabilitate - slăbiciune în sistemul de reglementare ori control al activităţilor, care ar putea fi exploatată, putând conduce la apariţia unei fapte de corupţie.


    ART. 3
    Scopul metodologiei de evaluare
    (1) Prezenta metodologie are ca scop evaluarea ex-post a incidentelor de integritate din cadrul autorităţilor sau instituţiilor publice prevăzute la art. 1 prin obţinerea şi analiza informaţiilor relevante şi propunerea măsurilor de prevenire şi control.
    (2) Evaluarea incidentelor de integritate reprezintă activitatea desfăşurată de către responsabilul desemnat în acest scop de către conducătorul instituţiei, constând în obţinerea şi analiza de informaţii relevante privind incidentele de integritate şi propunerea măsurilor de prevenire şi/sau control.

    ART. 4
    Protecţia datelor cu caracter personal
    Datele cu caracter personal se prelucrează exclusiv în îndeplinirea scopului acestei metodologii, în conformitate cu prevederile legale.

    CAP. II
    Etape în evaluarea incidentelor de integritate
    ART. 5
    Desemnarea responsabilului
    (1) Conducătorul autorităţii sau instituţiei publice desemnează, prin act intern, responsabilul pentru implementarea metodologiei de evaluare a incidentelor de integritate.
    (2) În cazul autorităţilor şi instituţiilor publice în cadrul cărora nu se poate desemna un responsabil pentru implementarea metodologiei, atribuţiile privind metodologia de evaluare a incidentelor de integritate se îndeplinesc de către instituţia supraordonată în beneficiul acestora.
    (3) Responsabilul pentru implementarea metodologiei desfăşoară următoarele activităţi:
    a) obţinerea de informaţii privind incidentul de integritate;
    b) analiza incidentului de integritate;
    c) propunerea de măsuri de prevenire şi/sau control.


    ART. 6
    Obţinerea de informaţii privind incidentul de integritate
    (1) Conducerea autorităţii sau instituţiei publice, compartimentul responsabil cu activitatea de resurse umane sau alte structuri din cadrul acesteia care deţin informaţii cu privire la dispunerea unor măsuri privind un incident de integritate sesizează responsabilul pentru implementarea metodologiei şi transmit acestuia informaţiile sau documentele necesare derulării procedurii de evaluare a incidentului de integritate, în termen de 30 de zile de la luarea la cunoştinţă a incidentului de integritate respectiv.
    (2) În măsura în care apreciază că este necesar, responsabilul pentru implementarea metodologiei poate solicita informaţii Agenţiei Naţionale de Integritate, Direcţiei Naţionale Anticorupţie, Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi altor autorităţi sau instituţii publice care deţin informaţii privind incidentul de integritate.

    ART. 7
    Conţinutul analizei incidentelor de integritate
    (1) Analiza are în vedere cu precădere următoarele aspecte:
    a) tipul de eveniment care constituie incidentul de integritate evaluat;
    b) sectorul de activitate în care a intervenit incidentul de integritate şi funcţia persoanei care l-a săvârşit;
    c) starea de fapt şi modul de operare;
    d) cadrul legislativ aplicabil şi procedurile interne din cadrul autorităţii sau instituţiei publice relevante pentru incidentul analizat;
    e) cauzele incidentului de integritate, prin raportare la ameninţările şi vulnerabilităţile identificate in procesul de evaluare a riscurilor de corupţie, precum şi cele aferente incidentului de integritate evaluat;
    f) durata procedurii de cercetare a faptelor ce constituie abatere disciplinară;
    g) sancţiuni disciplinare, administrative sau, după caz, penale aplicate;
    h) efectele incidentului de integritate asupra raporturilor de muncă ale persoanei care a săvârşit incidentul de integritate;
    i) impactul incidentului de integritate asupra activităţii autorităţii sau instituţiei publice.

    (2) Pe baza informaţiilor obţinute, responsabilul pentru implementarea metodologiei întocmeşte, pentru fiecare incident de integritate produs, un raport cuprinzând informaţiile prevăzute la alin. (1), propuneri de măsuri pentru prevenirea apariţiei unui incident similar, precum şi responsabilul şi termenul pentru implementarea măsurilor de prevenire şi/sau control propuse.
    (3) Raportul menţionat la alin. (2) se transmite spre aprobare conducerii autorităţii sau instituţiei publice.
    (4) În ipoteza prevăzută de art. 5 alin. (2), raportul de evaluare a incidentului de integritate se comunică structurii în care a avut loc incidentul de integritate.

    ART. 8
    Verificarea implementării recomandărilor
    Conducerea autorităţii sau instituţiei publice dispune verificarea periodică a modului de realizare a măsurilor aprobate conform art. 7 alin. (3) şi informarea responsabilului pentru implementarea metodologiei.

    CAP. III
    Dispoziţii finale
    ART. 9
    Raportarea către Secretariatul tehnic al Strategiei naţionale anticorupţie
    (1) Responsabilul pentru implementarea metodologiei elaborează un raport anual privind evaluarea incidentelor de integritate, care se aprobă de către conducerea autorităţii sau instituţiei publice, se publică pe site-ul acesteia şi se transmite către Secretariatul tehnic al Strategiei naţionale anticorupţie până la data de 31 martie a anului următor. Conţinutul raportului este prevăzut în anexa nr. 6 la hotărâre.
    (2) În vederea evaluării impactului aplicării metodologiei la nivel naţional, Secretariatul tehnic al Strategiei naţionale anticorupţie întocmeşte rapoarte anuale de monitorizare, pe baza informaţiilor transmise de autorităţile şi instituţiile prevăzute la art. 1.
    (3) Secretariatul tehnic al Strategiei naţionale anticorupţie publică anual pe portalul SNA lista incidentelor de integritate şi a măsurilor de prevenire a reapariţiei acestora.

    ART. 10
    Valorificarea informaţiilor în procesul de evaluare a riscurilor de corupţie
    (1) Datele cuprinse in raportul menţionat la art. 7 alin. (2) se valorifică şi în procesul de evaluare a riscurilor de corupţie desfăşurat la nivelul autorităţilor şi instituţiilor publice.
    (2) Planul de integritate al autorităţii sau instituţiei publice se actualizează corespunzător măsurilor de prevenire şi control menţionate la art. 7 alin. (2).


    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016