Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   METODOLOGIE DE CALCUL din 3 aprilie 2024  al drepturilor de pensie în aplicarea prevederilor Regulamentelor (CE) nr. 883/2004 al Parlamentului European şi al Consiliului din 29 aprilie 2004 privind coordonarea sistemelor de securitate socială, cu modificările şi completările ulterioare, şi (CE) nr. 987/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 16 septembrie 2009 de stabilire a procedurii de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate socială, cu modificările şi completările ulterioare, a prevederilor Acordului Comercial şi de Cooperare între Uniunea Europeană şi Comunitatea Europeană a Energiei Atomice, pe de o parte, şi Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord, pe de altă parte, şi a prevederilor acordurilor bilaterale de securitate socială la care România este parte, odată cu intrarea în vigoare a prevederilor Legii nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 METODOLOGIE DE CALCUL din 3 aprilie 2024 al drepturilor de pensie în aplicarea prevederilor Regulamentelor (CE) nr. 883/2004 al Parlamentului European şi al Consiliului din 29 aprilie 2004 privind coordonarea sistemelor de securitate socială, cu modificările şi completările ulterioare, şi (CE) nr. 987/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 16 septembrie 2009 de stabilire a procedurii de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate socială, cu modificările şi completările ulterioare, a prevederilor Acordului Comercial şi de Cooperare între Uniunea Europeană şi Comunitatea Europeană a Energiei Atomice, pe de o parte, şi Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord, pe de altă parte, şi a prevederilor acordurilor bilaterale de securitate socială la care România este parte, odată cu intrarea în vigoare a prevederilor Legii nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii

EMITENT: Casa Naţională de Pensii Publice
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 347 din 12 aprilie 2024
──────────
    Aprobată prin ORDINUL nr. 322 din 3 aprilie 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 347 din 12 aprilie 2024.
──────────
    ART. 1
    Rolul prezentei metodologii
    (1) Prezenta metodologie reglementează modalităţile de calcul al drepturilor de pensie în cazul persoanelor care intră sub incidenţa dispoziţiilor Regulamentelor (CE) nr. 883/2004 al Parlamentului European şi al Consiliului din 29 aprilie 2004 privind coordonarea sistemelor de securitate socială, cu modificările şi completările ulterioare, şi (CE) nr. 987/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 16 septembrie 2009 de stabilire a procedurii de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate socială, cu modificările şi completările ulterioare, a prevederilor Acordului Comercial şi de Cooperare între Uniunea Europeană şi Comunitatea Europeană a Energiei Atomice, pe de o parte, şi Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord, pe de altă parte, şi a prevederilor acordurilor bilaterale de securitate socială la care România este parte, odată cu intrarea în vigoare a prevederilor Legii nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii.
    (2) Regulamentele europene care reglementează acordarea prestaţiilor de securitate socială sunt regulamente de coordonare între sistemele de securitate socială ale statelor membre, astfel încât fiecare stat membru îşi stabileşte, în mod independent, condiţiile necesare dobândirii dreptului la prestaţii, nivelul contribuţiilor ce trebuie achitate în vederea asigurării la sistem, tipul de prestaţii acordate şi modul de calcul al acestora.
    (3) Nivelul contribuţiilor de asigurări sociale, vârstele de pensionare, stagiile complet şi minim de cotizare, formula de calcul al drepturilor de pensie acordate în sistemul public de pensii din România persoanelor care intră sub incidenţa instrumentelor juridice cu caracter supranaţional şi internaţional menţionate la alin. (1) sunt cele prevăzute de Legea nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii, denumită în continuare Legea nr. 360/2023.
    (4) Regulamentele (CE) nr. 883/2004 al Parlamentului European şi al Consiliului din 29 aprilie 2004 privind coordonarea sistemelor de securitate socială, cu modificările şi completările ulterioare, şi (CE) nr. 987/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 16 septembrie 2009 de stabilire a procedurii de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate socială, cu modificările şi completările ulterioare, Acordul Comercial şi de Cooperare între Uniunea Europeană şi Comunitatea Europeană a Energiei Atomice, pe de o parte, şi Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord, pe de altă parte, şi acordurile bilaterale de securitate socială la care România este parte conţin anumite dispoziţii potrivit cărora caselor teritoriale de pensii din România le revin obligaţii suplimentare în ceea ce priveşte calculul drepturilor de pensie în cazul persoanelor care intră sub incidenţa acestor instrumente juridice.

    ART. 2
    Obligaţia efectuării unui calcul dublu al drepturilor de pensie, atunci când acest lucru este posibil
    (1) Dacă solicitantul îndeplineşte condiţiile prevăzute de legislaţia română în vigoare pentru a beneficia de pensie exclusiv prin luarea în considerare a stagiului de cotizare realizat în România, conform prevederilor articolului 52 al Regulamentului (CE) nr. 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate socială, cu modificările şi completările ulterioare, denumit în continuare Regulamentul (CE) nr. 883/2004, casa teritorială de pensii calculează două pensii (efectuează dublul calcul):
    a) o pensie comunitară naţională, denumită şi prestaţie independentă/autonomă, prin valorificarea exclusivă a stagiului de cotizare realizat în România;
    b) o pensie comunitară prorata, prin valorificarea perioadelor de asigurare sau echivalente acestora realizate de solicitant în toate statele membre implicate, cu respectarea metodei mixte totalizare-proratizare.

    (2) După efectuarea dublului calcul (cel al pensiei comunitare naţionale şi cel al pensiei comunitare prorata) se compară cele două pensii şi se acordă pensia stabilită în cuantum mai avantajos.

    ART. 3
    Efectuarea calculului pensiei comunitare naţionale (prestaţiei independente/autonome)
    Pensia comunitară naţională se calculează potrivit prevederilor legislaţiei române în vigoare în domeniul pensiilor, valorificându-se exclusiv stagiul de cotizare realizat în România.

    ART. 4
    Efectuarea calculului pensiei comunitare stabilite prin totalizare-proratizare
    (1) La stabilirea pensiei comunitare prorata se aplică regulile de totalizare, fiind luate în considerare perioadele de asigurare realizate în toate statele membre implicate, respectiv:
    a) stagiul de cotizare realizat în România, pe baza informaţiilor aflate în baza de date a instituţiilor competente din România şi a documentelor prevăzute de legislaţia română în vigoare, în original, dacă beneficiarul are domiciliul în România sau într-un stat terţ, respectiv în original sau în copie certificată de instituţiile sau autorităţile din străinătate, în condiţiile prevăzute de Ordinul preşedintelui Casei Naţionale de Pensii Publice nr. 865/2023 privind reglementarea modalităţilor de certificare a copiilor documentelor care atestă vechimea în muncă realizată anterior datei de 1 aprilie 2001 şi a copiilor documentelor care atestă perioadele asimilate, precum şi a existenţei beneficiarilor nerezidenţi, dacă beneficiarul are locul de şedere obişnuită pe teritoriul altui stat membru, pe teritoriul Regatului Unit sau cu care România aplică acorduri de securitate socială;
    b) perioadele de asigurare sau echivalente acestora realizate de solicitant în celelalte state cu care România aplică reguli de totalizare, pe baza informaţiilor comunicate de instituţiile competente din statele respective.

    (2) Stabilirea pensiei comunitare prorata se realizează în două etape:
    a) se calculează pensia teoretică, prin luarea în considerare a totalului perioadelor de asigurare, prin aplicarea formulei naţionale de calcul;
    b) se calculează pensia efectivă (proratizată, proporţionalizată) aferentă perioadelor de asigurare realizate în România.

    (3) În caz de suprapunere a perioadelor de asigurare se aplică dispoziţiile art. 12 din Regulamentul (CE) nr. 987/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 16 septembrie 2009 de stabilire a procedurii de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate socială, cu modificările şi completările ulterioare, denumit în continuare Regulamentul (CE) nr. 987/2009.
    (4) În cazul pensiei de invaliditate, la calcularea stagiului potenţial se au în vedere perioadele de asigurare realizate în toate statele implicate, inclusiv în sistemele de pensii neintegrate sistemului public, până la data stabilirii drepturilor de pensie în România.
    (5) Perioadele de asigurare sau perioadele echivalente acestora realizate conform legislaţiilor altor state cu care se aplică reguli de totalizare sunt valorificate la stabilirea drepturilor de pensie în sistemul public de pensii din România aşa cum acestea au fost confirmate, în limitele şi în condiţiile prevăzute de legislaţia naţională, respectiv de Legea nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii.
    (6) Persoanele care au desfăşurat, respectiv desfăşoară activităţi profesionale în alte state, cu care România aplică reguli de totalizare, pe perioada în care au beneficiat, respectiv beneficiază de drepturi de pensie naţională din sistemul public de pensii din România, pot solicita recalcularea acestora, prin luarea în considerare a perioadelor de asigurare realizate conform legislaţiei statelor respective, în limitele prevăzute de legislaţia naţională, respectiv de Legea nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii.

    ART. 5
    Efectuarea calculului pensiei teoretice - principii
    (1) Pensia teoretică se stabileşte utilizându-se formula de calcul consacrată de prevederile Legii nr. 360/2023, ţinând cont de totalul perioadelor de asigurare, respectiv de stagiul de cotizare realizat în România şi de perioadele de asigurare realizate în celelalte state implicate.
    (2) Pentru perioadele de asigurare sau echivalente acestora realizate în celelalte state implicate, la calculul numărului total de puncte nu se valorifică veniturile aferente cărora s-au plătit efectiv contribuţiile la bugetul de asigurări sociale al statelor respective.
    (3) Pentru stagiile de cotizare realizate în România, la determinarea numărului total de puncte se aplică dispoziţiile Legii nr. 360/2023.
    (4) La calculul pensiei teoretice, pentru fiecare an de asigurare realizat în alt stat membru se acordă un număr de puncte egal cu media aritmetică a punctajelor anuale realizate în România de persoana îndreptăţită/susţinătorul decedat.
    (5) Numărul de puncte calculat conform alin. (4) nu cuprinde:
    a) puncte de stabilitate, acordate în conformitate cu dispoziţiile art. 85 alin. (3) din Legea nr. 360/2023;
    b) majorarea punctajelor lunare, acordate în conformitate cu dispoziţiile art. 88 din Legea nr. 360/2023;
    c) punctajul aferent contribuţiei la Fondul pentru pensia suplimentară, prevăzut la art. 143 din Legea nr. 360/2023;
    d) punctajul aferent stagiului potenţial acordat persoanelor în drept să obţină o pensie de invaliditate, prevăzut la art. 87 alin. (1) din Legea nr. 360/2023.


    ART. 6
    Efectuarea calculului pensiei teoretice - algoritm de calcul
    În situaţia în care persoana îndreptăţită/susţinătorul decedat a realizat, atât în România, cât şi în celelalte state implicate, perioade de asigurare, se aplică următorul algoritm de calcul:
    1. Se calculează numărul mediu de puncte ca medie aritmetică a punctajelor anuale realizate în România de persoana îndreptăţită/susţinătorul decedat cu care se creditează fiecare an de asigurare realizat conform legislaţiei altor state membre implicate, cu respectarea prevederilor art. 5 alin. (5).
    2. Numărul de puncte aferent stagiului de cotizare realizat în România se adună cu numărul de puncte cu care a fost creditată perioada de asigurare realizată conform legislaţiei altor state implicate şi se obţine număr total de puncte corespunzător pensiei teoretice.


    ART. 7
    Efectuarea calculului pensiei efective (proratizate, proporţionalizate)
    (1) Pensia efectivă, aferentă stagiului de cotizare realizat în România, se obţine prin înmulţirea numărului total de puncte corespunzător pensiei teoretice cu raportul dintre stagiul de cotizare realizat în România şi perioadele de asigurare realizate în toate statele implicate, inclusiv România.
    (2) Cuantumul pensiei se determină prin înmulţirea numărului de puncte realizat de asigurat, obţinut prin efectuarea calculului prorata prevăzut la alin. (1) cu valoarea punctului de referinţă.
    (3) În situaţia în care solicitantul, respectiv susţinătorul decedat a realizat, în România, perioade de asigurare în cadrul sistemelor de pensii neintegrate sistemului public, la calculul pensiei comunitare efective se vor exclude stagiile realizate în respectivele sisteme de pensii, atât la calcularea numărătorului, cât şi la calcularea numitorului. Aceste stagii se vor lua în considerare exclusiv pentru deschiderea dreptului la pensie şi se vor valorifica în cadrul sistemelor în care au fost realizate perioadele de asigurare.
    (4) Fac excepţie de la prevederile alin. (3) persoanele înscrise la pensie conform legislaţiei anterioare datei de 1 aprilie 2001 cărora la calculul pensiei naţionale li s-au valorificat, conform legislaţiei în vigoare la data înscrierii la pensie, şi perioadele de activitate desfăşurate în sistemul militar.

    ART. 8
    Stabilirea pensiei la care persoana în cauză este îndreptăţită
    (1) Dacă solicitantul nu îndeplineşte condiţiile de acordare a unei categorii de pensie utilizându-se exclusiv stagiul de cotizare din România, nu se mai efectuează un dublu calcul, ci se determină numai pensia comunitară stabilită prin metoda mixtă totalizare-proratizare (pensia teoretică proratizată/pensia prorata).
    (2) În cazul în care poate fi efectuat dublul calcul, după efectuarea calculului pensiei comunitare naţionale şi al pensiei comunitare stabilite prin totalizare-proratizare, se compară cele două pensii şi se acordă pensia stabilită în cuantum mai avantajos, ţinând cont, totodată, de regulile de noncumul, dacă legislaţia respectivă conţine astfel de reguli şi dacă acestea sunt aplicabile.

    ART. 9
    Majorarea pensiei comunitare stabilite prin totalizare-proratizare prin luarea în considerare a perioadelor de asigurare voluntară care nu au fost valorificate din cauza suprapunerii cu perioade de asigurare obligatorie
    (1) Conform prevederilor art. 12 alin. (3) din Regulamentul (CE) nr. 987/2009, în cazul în care o perioadă de asigurare obligatorie se suprapune cu o perioadă de asigurare voluntară sau facultativă, se valorifică numai perioada de asigurare realizată în baza asigurării obligatorii.
    (2) Potrivit dispoziţiilor art. 43 din Regulamentul (CE) nr. 987/2009, sumele datorate pentru perioadele de asigurare voluntară realizate în România, în baza unui contract de asigurare, care nu sunt luate în considerare la stabilirea pensiei comunitare stabilite prin totalizare-proratizare din cauza unei suprapuneri cu perioade obligatorii realizate potrivit legislaţiei altui stat sunt adiţionate sumei efectiv calculate cu titlu de pensie comunitară proratizată.
    (3) Pentru perioadele de asigurare voluntară realizate în România, în baza unui contract de asigurare socială, care se suprapun cu o perioadă de asigurare obligatorie realizată în alt stat membru, se calculează numărul de puncte conform legislaţiei române, număr de puncte care este adiţionat numărului total de puncte aferent pensiei comunitare proratizate.
    (4) Pentru compararea cuantumului stabilit cu titlu de pensie comunitară naţională cu cel stabilit cu titlu de pensie comunitară stabilită prin totalizare-proratizare, în vederea acordării pensiei mai avantajoase, numărul total de puncte aferent pensiei comunitare proratizate se majorează cu numărul de puncte calculat pentru perioada de asigurare voluntară conform prezentului articol, înaintea efectuării calculului pensiei efective.

    ART. 10
    Persoana în cauză nu îndeplineşte simultan condiţiile prevăzute de toate legislaţiile în baza cărora au fost realizate perioade de asigurare sau echivalente acestora sau a solicitat, în mod expres, amânarea acordării drepturilor de pensie de bătrâneţe (limită de vârstă, anticipată) la care ar fi avut dreptul
    (1) În cazul în care, la instrumentarea dosarului de pensie al unei persoane, casa teritorială de pensii obţine informaţii referitoare la faptul că persoana în cauză nu îndeplineşte condiţiile legale de pensionare în conformitate cu legislaţia naţională a tuturor statelor în care a realizat perioade de asigurare sau echivalente acestora, are obligaţia să realizeze un calcul triplu, respectiv dublu al drepturilor de pensie.
    (2) Calculul triplu se realizează atunci când poate fi stabilit şi dreptul la pensia comunitară naţională în această situaţie:
    a) se calculează pensia comunitară naţională, conform prevederilor Legii nr. 360/2023;
    b) se calculează pensia comunitară stabilită prin totalizare-proratizare, conform regulilor menţionate în cadrul prezentei metodologii, prin totalizarea perioadelor de asigurare sau echivalente acestora realizate de solicitant/susţinătorul decedat în baza legislaţiilor ale căror condiţii sunt îndeplinite; dacă este cazul, numărul total de puncte corespunzător pensiei teoretice se majorează cu numărul de puncte aferent perioadei de asigurare voluntare;
    c) se calculează pensia comunitară stabilită prin totalizare-proratizare, conform regulilor menţionate în cadrul prezentei metodologii, prin totalizarea tuturor perioadelor de asigurare sau echivalente acestora realizate de solicitant/susţinătorul decedat, inclusiv a perioadelor de asigurare sau echivalente acestora realizate conform legislaţiilor ale căror condiţii nu sunt îndeplinite; dacă este cazul, numărul total de puncte corespunzător pensiei teoretice se majorează cu numărul de puncte aferent perioadei de asigurare voluntare;
    d) se compară cuantumul pensiilor stabilite potrivit lit. a), b) şi c) şi se acordă pensia stabilită în cuantum mai avantajos.

    (3) Calculul dublu se realizează atunci când solicitantul nu îndeplineşte condiţiile pentru acordarea pensiei comunitare naţionale. În această situaţie se calculează doar cele două pensii comunitare stabilite prin totalizare-proratizare, menţionate la alin. (2) lit. b) şi c), şi se acordă pensia stabilită în cuantum mai avantajos.

    ART. 11
    Perioadele de asigurare sau echivalente acestora mai mici de un an
    (1) O instituţie competentă nu are obligaţia de a acorda o prestaţie în baza perioadelor de asigurare sau echivalente acestora realizate potrivit legislaţiei pe care o aplică, dacă, prin valorificarea acestor perioade, mai mici de 1 an, nu este dobândit niciun drept la prestaţii conform legislaţiei respective; instituţia menţionată nu trebuie să aplice totalizarea.
    (2) Instituţiile competente ale celuilalt, respectiv celorlalte state implicate iau în considerare perioadele mai mici de un an la calculul numărului total de puncte corespunzător pensiei teoretice, însă nu le au în vedere la stabilirea pensiei proratizate (proporţionalizate).
    (3) În cazul în care aplicarea art. 57 al Regulamentului (CE) nr. 883/2004 ar avea ca efect degrevarea tuturor instituţiilor statelor implicate de obligaţiile ce le revin, prestaţiile se acordă exclusiv în baza legislaţiei ultimului dintre aceste state ale cărei condiţii sunt îndeplinite, ca şi cum toate perioadele de asigurare şi echivalente acestora ar fi fost realizate conform legislaţiei acestui stat.

    ART. 12
    Plata provizorie a prestaţiilor şi plata în avans a prestaţiilor
    (1) Potrivit art. 50 al Regulamentului (CE) nr. 987/2009, orice instituţie competentă implicată în procesul de instrumentare a unei cereri, care stabileşte că solicitantul are dreptul la o pensie comunitară naţională (prestaţie autonomă sau independentă), plăteşte această prestaţie fără întârziere. Această plată este considerată provizorie în cazul în care cuantumul drepturilor de pensie cuvenite solicitantului poate fi influenţat de rezultatul procedurii de investigare a cererii.
    (2) În cazul în care o instituţie competentă nu poate acorda solicitantului o pensie comunitară naţională, însă este evident din informaţiile disponibile că solicitantul este eligibil pentru o pensie comunitară stabilită prin metoda totalizare-proratizare din partea respectivei instituţii, acea instituţie va proceda la calcularea unei pensii comunitare proratizate provizorii numai în situaţia în care există suficiente informaţii (dovezi ale stagiului de cotizare realizat în România şi perioade de asigurare sau echivalente acestora confirmate de instituţiile competente ale celorlalte state implicate), prin aplicarea regulilor prevăzute în cadrul prezentei metodologii.
    (3) Fiecare instituţie competentă obligată să plătească prestaţii provizorii sau să efectueze o plată în avans a prestaţiilor, în temeiul alin. (1) şi (2), informează fără întârziere solicitantul, atrăgând, în mod explicit, atenţia acestuia asupra naturii provizorii a acestei măsuri şi asupra oricăror drepturi de a recurge la căi de atac în conformitate cu legislaţia pe care o aplică.


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016