───────
la metodologia-cadru
────────────────────
CONCEPTE, PRINCIPII, TERMENI ŞI EXPRESII SPECIFICE
1. Concepte şi principii:
- integrare şcolarã - procesul de adaptare a copilului la cerinţele şcolii pe care o urmeazã, de stabilire a unor raporturi afective pozitive cu membrii grupului şcolar (clasa) şi de desfãşurare cu succes a prestaţiilor şcolare;
- învãţãmânt (educaţie) la domiciliu - instruirea la domiciliu, asiguratã de cadre didactice specializate, pentru copii în incapacitate (temporarã sau permanentã) de a frecventa unitãţile reţelei şcolare de masã din cauza unor probleme de sãnãtate;
- adaptare curricularã - corelarea conţinuturilor componentelor curriculumului naţional cu posibilitãţile elevului cu cerinţe educative speciale, din perspectiva finalitãţilor procesului de adaptare şi de integrare şcolarã şi socialã a acestuia. Aceasta se realizeazã de cãtre cadrele didactice de sprijin/itinerante sau de cadrele didactice de la clasa respectivã;
- educaţie incluzivã - procesul permanent de îmbunãtãţire a instituţiei şcolare, având ca scop exploatarea resurselor existente, mai ales a resurselor umane, pentru a susţine participarea la procesul de învãţãmânt a tuturor persoanelor din cadrul unei comunitãţi;
- şcoala incluzivã - unitatea de învãţãmânt preuniversitar în care se asigurã condiţiile educaţiei nediscriminatorii pentru toţi copiii;
- centru şcolar pentru educaţie incluzivã - instituţia şcolarã care, pe lângã organizarea şi desfãşurarea procesului de predare-învãţare-evaluare, îşi construieşte şi alte direcţii de dezvoltare instituţionalã: formare/informare în domeniul educaţiei speciale, documentare/cercetare/experimentare, precum şi servicii educaţionale pentru/în comunitate;
- centru de educaţie, centru de zi, centru de pedagogie curativã - unitãţi de învãţãmânt organizate de Ministerul Educaţiei, Cercetãrii, Tineretului şi Sportului sau de organizaţii neguvernamentale în parteneriat cu Ministerul Educaţiei, Cercetãrii, Tineretului şi Sportului ce au ca scop şi finalitate recuperarea, compensarea, reabilitarea şi integrarea şcolarã şi socialã a diferitelor categorii de copii/elevi/tineri cu deficienţe;
- centru judeţean de resurse şi asistenţã educaţionalã - unitate conexã cu personalitate juridicã, subordonatã Ministerului Educaţiei, Cercetãrii, Tineretului şi Sportului, care desfãşoarã servicii de asistenţã psihopedagogicã pentru pãrinţi, copii, cadre didactice şi care coordoneazã, monitorizeazã şi evalueazã, la nivel judeţean, activitatea şi serviciile educaţionale oferite de centrele şcolare pentru educaţie incluzivã, centrele logopedice interşcolare şi cabinetele logopedice, centrele şi cabinetele de asistenţã psihopedagogicã, mediatorii şcolari;
- servicii de educaţie alternativã desfãşurate în incinta unitãţilor spitaliceşti - o formã de şcolarizare alternativã, temporarã a elevilor şi tinerilor care suferã o internare pe perioada şcolarizãrii, înscrişi în unitãţi şcolare de masã sau speciale care nu reuşesc fãrã ajutor medical şi terapii specifice sã îşi desfãşoare normal activitatea educaţionalã în şcoala de provenienţã;
- centru de sãnãtate mintalã pentru copii şi adolescenţi - unitatea spitaliceascã ce are ca obiectiv prevenţia primarã şi prevenţia secundarã a grupelor de vârstã ce sunt corespondente perioadei de şcolarizare (preprimar, primar şi gimnazial) prin forme alternative de intervenţie specificã, medicalã şi psihopedagogicã.
2. Termeni şi expresii specifice:
- deficienţã - absenţa, pierderea sau alterarea unei structuri ori a unei funcţii (anatomice, fiziologice sau psihice) a individului, ce rezultã în urma unei maladii, a unui accident ori a unei perturbãri şi care îl împiedicã sã participe normal la activitate în societate;
- incapacitate - limitãri funcţionale cauzate de disfuncţionalitãţi (deficienţe) fizice, intelectuale sau senzoriale, de condiţii de sãnãtate ori de mediu şi care reduc posibilitatea individului de a realiza o activitate (motricã sau cognitivã) ori un comportament;
- handicap - dezavantaj social rezultat în urma unei deficienţe sau a unei incapacitãţi şi care limiteazã ori împiedicã îndeplinirea de cãtre individ a unui rol aşteptat de societate;
- dizabilitate - rezultatul sau efectul unor relaţii complexe dintre starea de sãnãtate a individului, factorii personali şi factorii externi care reprezintã circumstanţele de viaţã ale acestui individ. "Dizabilitate" este termenul generic pentru afectãri, limitãri ale activitãţii şi restricţii de participare - conform CIF*);
_________
*) CIF reprezintã Clasificarea internaţionalã a funcţionãrii, dizabilitãţii şi sãnãtãţii - document elaborat de Organizaţia Mondialã a Sãnãtãţii, Geneva, 2001.
- cerinţe educative speciale (CES) - necesitãţi educaţionale suplimentare, complementare obiectivelor generale ale educaţiei, adaptate particularitãţilor individuale şi celor caracteristice unei anumite deficienţe sau tulburãri/dificultãţi de învãţare, precum şi o asistenţã complexã (medicalã, socialã, educaţionalã etc.);
- incluziune - procesul de pregãtire a unitãţilor de învãţãmânt pentru a cuprinde în procesul de educaţie toţi membrii comunitãţii, indiferent de caracteristicile, dezavantajele sau dificultãţile acestora;
- afectare - o pierdere sau o anormalitate a structurii corpului ori a unei funcţii fiziologice (inclusiv funcţiile mintale). Prin noţiunea de "anormalitate" se înţelege variaţiile semnificative de la norma stabilitã statistic (adicã o deviaţie de la media populaţiei stabilitã conform normelor standard mãsurate) şi aceastã noţiune trebuie utilizatã exclusiv în acest sens, conform CIF*);
________
*) CIF reprezintã Clasificarea internaţionalã a funcţionãrii, dizabilitãţii şi sãnãtãţii - document elaborat de Organizaţia Mondialã a Sãnãtãţii, Geneva, 2001.
- funcţionare - termen generic pentru funcţiile organismului, structurile corpului, activitãţi şi participare. Ele denotã aspectele pozitive ale interacţiunii dintre individ (care are o problemã de sãnãtate) şi factorii contextuali în care se regãseşte (factori de mediu şi personali), conform CIF;
- activitate - executarea unei sarcini sau acţiuni de cãtre un individ; reprezintã funcţionarea la nivel individual, conform CIF;
- participare - implicarea unei persoane într-o situaţie de viaţã; reprezintã funcţionarea la nivelul societãţii, conform CIF;
- boli cronice - boli care au o evoluţie lentã, ale cãror simptome se instaleazã treptat, în evoluţie acţionând distructiv asupra organismului. De asemenea, bolile cronice presupun control şi tratament permanent;
- afecţiuni neurologice - afecţiuni care includ o largã varietate de boli ale sistemului nervos central şi periferic, congenitale sau dobândite, acute ori cronice;
- afecţiuni psihice - un grup de tulburãri ce cauzeazã o severã disfuncţie în gândire, afectivitate şi în relaţiile sociale. Pot afecta pe oricine, indiferent de vârstã (copii, adolescenţi, adulţi) şi pot apãrea în orice familie. Persoanele care prezintã boli psihice pot fi în general cu intelect normal, deşi în unele cazuri datoritã bolii creierul nu funcţioneazã la nivelul performanţelor optime;
- afecţiuni metabolice - orice tulburare care cauzeazã disfuncţii ale acţiunii metabolice (tulburare care implicã o modificare în metabolismul normal de: glucide, lipide, proteine, apã şi acizi nucleici) din organism, ducând la pierderea controlului asupra homeostaziei. Afecţiunile metabolice se evidenţiazã prin diverse sindroame şi boli;
- afecţiuni rare - bolile rare care pun în pericol viaţa sau provoacã o invaliditate cronicã, fiind cu o prevalenţã scãzutã şi necesitând eforturi speciale pentru a le rezolva;
- afecţiuni sistemice - orice boalã caracterizatã printr-o atingere inflamatorie şi imunologicã a ţesutului conjunctiv şi prin difuziunea leziunilor;
- afecţiuni genetice - apar datoritã unor modificãri survenite la nivelul genelor sau cromozomilor, transmise ereditar;
- afecţiuni autoimune - apar atunci când ţesuturile sunt în mod eronat atacate de propriul sistem imunitar al organismului. Are loc o acţiune anormalã a sistemului imun: limfocitele sau anticorpii atacã fãrã motiv unele organe pe care le recunosc ca non-self. Aceste afecţiuni pot fi ereditare, dar pot fi determinate şi de acţiunea unor factori de mediu ce conduc la scãderea sistemului imunitar;
- afecţiuni oncologice - afecţiuni având ca element comun proliferarea celularã anarhicã ce determinã în general formarea unei tumori care se dezvoltã spontan şi prin extensie localã şi la distanţã. Evoluţia poate fi lentã sau rapidã, în raport cu unele particularitãţi biologice ale tumorii şi cu rãspunsul organismului;
- boli infecţioase - sunt cauzate de pãtrunderea în organism a agenţilor patogeni, cum ar fi: bacterii, virusuri, paraziţi sau fungi; bolile se pot transmite direct ori indirect de la un organism la altul. În anumite cazuri bolile infecţioase pot fi asimptomatice;
- persoanã nedeplasabilã - persoanã aflatã în imposibilitatea de a se deplasa atât în interiorul, cât şi în exteriorul unui spaţiu;
- normalizare - redresare, aducere sau revenire la starea apropiatã de valoarea întâlnitã cel mai des;
- prevenţie primarã - acţiunile care se fac în vederea pãstrãrii sãnãtãţii mintale a copilului în familie, şcoalã şi societate;
- prevenţie secundarã - intervenţiile specializate educaţionale, psihologice sau medicale în vederea restabilirii sãnãtãţii mintale a copilului în familie, şcoalã şi societate;
- principiul dezvoltãrii - se referã la faptul cã toţi copiii/elevii cu handicap sunt capabili de creştere, învãţare şi dezvoltare, indiferent de severitatea handicapului, aceştia posedând un anumit potenţial de progres, stimularea "însuşirilor umane" constituind obiectivul fundamental al programului educativ de recuperare;
- principiul dezinstituţionalizãrii - se referã la creşterea independenţei asistaţilor în vederea plasãrii în mijlocul comunitãţilor care îşi dezvoltã serviciile pentru a putea asigura menţinerea acestora;
- principiul drepturilor şi şanselor egale - presupune atât satisfacerea egalã a necesitãţilor individuale, cât şi eliminarea unor obstacole sociale, asigurând dreptul la participare şi integrare şcolar-socialã egalã a copiilor/elevilor cu deficienţe, care se realizeazã prin includerea lor într-un mediu educaţional mai puţin restrictiv;
- planul de servicii personalizat (PSP) - permite planificarea şi coordonarea resurselor şi serviciilor personalizate; el implicã un proces continuu, revizuit şi modificat periodic. PSP fixeazã obiective generale şi stabileşte prioritãţile pentru a rãspunde necesitãţilor globale ale individului. PSP se desfãşoarã un timp mai îndelungat (anual);
- programul de intervenţie personalizat (PIP) - constituie o etapã sau o parte a PSP, este un instrument de lucru permanent pentru unul sau mai mulţi membri ai echipei care îşi coordoneazã intervenţiile în direcţia realizãrii scopurilor stabilite în PSP pentru elevul cu CES. PIP precizeazã modalitãţile de intervenţie prin care se ating scopurile vizate.
ANEXA 2
───────
la metodologia-cadru
────────────────────
Centrul Şcolar pentru Educaţie Incluzivã
..........................................
..........................................
(adresa)
Servicii educaţionale din cadrul
..........................................
..........................................
(numele şi adresa spitalului/secţiei)
Nr. ................./....................
ADEVERINŢĂ DE ŞCOLARIZARE
Cãtre ....................................
(şcoala unde elevul este înscris)
Elevul(a) ....... din clasa ....... a şcolii dumneavoastrã va efectua activitãţile instructiv-educative, conform curriculumului ......., începând cu data de ........, pe termen nelimitat.
Drept urmare, vã rugãm ca elevul(a) ........... din clasa ........ sã nu fie notat(ã) absent în catalog pânã la primirea confirmãrii de încetare a activitãţii şcolare în clasele/grupele din cadrul clinicii mai sus menţionate şi a situaţiei şcolare existente în documentele noastre şcolare.
Directorul Centrului Şcolar Medic-şef,
pentru Educaţie Incluzivã, .................
..........................
ANEXA 3
───────
la metodologia-cadru
────────────────────
Centrul Şcolar pentru Educaţie Incluzivã
.........................................
.........................................
(adresa)
Servicii educaţionale din cadrul
.........................................
.........................................
(numele şi adresa spitalului/secţiei)
Nr. ............./.......................
SITUAŢIE ŞCOLARĂ
Numele şi prenumele elevului .................................
Şcoala de provenienţã ........................................
A frecventat cursurile şcolii noastre în perioada ...........,
dupã programa ................................................