Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   METODOLOGIE-CADRU din 29 iunie 2022  de organizare a programului de formare psihopedagogică în vederea certificării competenţelor pentru profesia didactică de către departamentele de specialitate din cadrul instituţiilor de învăţământ superior acreditate    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 METODOLOGIE-CADRU din 29 iunie 2022 de organizare a programului de formare psihopedagogică în vederea certificării competenţelor pentru profesia didactică de către departamentele de specialitate din cadrul instituţiilor de învăţământ superior acreditate

EMITENT: Ministerul Educaţiei
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 701 din 13 iulie 2022
──────────
    Aprobată prin ORDINUL nr. 4.139 din 29 iunie 2022, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 701 din 13 iulie 2022.
──────────
    CAP. I
    Organizarea programului de formare psihopedagogică
    ART. 1
    (1) Organizarea programului de formare psihopedagogică în cadrul instituţiilor de învăţământ superior acreditate urmăreşte dezvoltarea şi certificarea competenţelor specifice profesiei didactice.
    (2) În cadrul instituţiilor de învăţământ superior acreditate, certificarea competenţelor pentru profesia didactică se poate obţine ca urmare a promovării următoarelor niveluri de formare psihopedagogică, respectiv:
    a) nivelul I (iniţial) care acordă absolvenţilor de studii universitare dreptul să ocupe posturi didactice în învăţământul antepreşcolar, preşcolar, primar, gimnazial, profesional şi în ciclul inferior al liceului, cu condiţia acumulării unui minimum de 30 de credite transferabile din programul de formare psihopedagogică;
    b) nivelul II (de aprofundare) care acordă absolvenţilor de studii universitare dreptul să ocupe posturi didactice la toate nivelurile învăţământului preuniversitar, cu satisfacerea cumulativă a două condiţii:
    (i) acumularea unui minimum de 60 de credite transferabile din programul de formare psihopedagogică obţinute prin cumularea celor 30 de credite de la nivelul I cu cele 30 de credite de la nivelul II;
    (ii) absolvirea uneia dintre următoarele categorii de studii:
    - studii universitare de master;
    – studii universitare de lungă durată;
    – program postuniversitar cu durata de cel puţin un an şi jumătate sau care asigură acumularea a cel puţin 90 de credite;
    – program de conversie profesională pentru dobândirea unei noi specializări, finalizat după absolvirea studiilor universitare de master sau a studiilor universitare de lungă durată.



    (3) Formarea psihopedagogică a personalului din educaţia antepreşcolară pentru funcţia didactică de educator-puericultor, a celui din învăţământul preşcolar şi primar pentru funcţiile de educatoare/educator şi învăţătoare/învăţător se realizează prin liceele pedagogice, iar a maiştrilor-instructori şi a antrenorilor prin unităţi de învăţământ terţiar nonuniversitar.
    (4) Pentru absolvenţii liceelor pedagogice şi colegiilor universitare de institutori se consideră îndeplinită condiţia de formare psihopedagogică de nivel I, cu respectarea prevederilor legale în vigoare privind specializările absolvite.
    (5) Persoanele care se încadrează în prevederile alin. (4) pot urma programul de formare psihopedagogică de nivel II dacă au absolvit studiile universitare de licenţă şi urmează sau au absolvit un program de studii universitare de master.
    (6) Pentru persoanele care se încadrează în prevederile alin. (4) şi (5), instituţiile de învăţământ superior certifică competenţele de nivel II pentru profesia didactică după acumularea a minimum 30 de credite transferabile prin parcurgerea programului de formare psihopedagogică de nivel II.

    ART. 2
    (1) Programul de formare psihopedagogică din cadrul instituţiilor de învăţământ superior este organizat la forma de învăţământ cu frecvenţă, în sistemul creditelor de studiu transferabile. Activităţile de învăţământ şi/sau de cercetare din cadrul programului de formare psihopedagogică se pot desfăşura prin utilizarea unor resurse electronice, informatice şi de comunicaţii sincrone specifice, prevăzute în standardele de calitate elaborate şi aprobate de către Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Superior (ARACIS).
    (2) Obţinerea creditelor necesare celor două niveluri de certificare pentru profesia didactică se conformează principiilor de transfer, recunoaştere, echivalare şi acumulare a creditelor de studiu.

    ART. 3
    (1) Instituţiile de învăţământ superior acreditate pot organiza programul de formare psihopedagogică (nivel I şi II) atât pe parcursul studiilor universitare de licenţă, respectiv master, cât şi în regim postuniversitar, pentru ambele niveluri de certificare, cu respectarea prevederilor legale în vigoare, în condiţiile stabilite prin prezenta metodologie-cadru şi prin metodologia proprie de organizare a programului de formare psihopedagogică în vederea certificării competenţelor pentru profesia didactică.
    (2) Practica pedagogică de specialitate se asigură în unităţi de învăţământ cu statut de şcoală de aplicaţie în care procesul de învăţământ se desfăşoară în aceeaşi limbă cu a programului de formare psihopedagogică, corespunzător cu specializarea studiilor universitare pe care le urmează studentul (cursantul) sau cu specializarea înscrisă pe diploma de licenţă a absolvenţilor, după caz.
    (3) Instituţiile de învăţământ superior care organizează programul de formare psihopedagogică încheie acorduri-cadru cu inspectoratele şcolare la care sunt arondate unităţile de învăţământ cu statut de şcoală de aplicaţie unde se desfăşoară practica pedagogică de specialitate, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.

    CAP. II
    Admiterea la programul de formare psihopedagogică
    ART. 4
    (1) Candidaţii se pot înscrie pentru concursul de admitere la programul de formare psihopedagogică (nivel I sau II) concomitent cu parcurgerea studiilor universitare de licenţă, respectiv de master, având calitatea de student.
    (2) Înscrierea, în regim postuniversitar, la programul de formare psihopedagogică de nivel I este condiţionată de absolvirea cu diplomă a uneia dintre următoarele categorii de studii:
    a) studii universitare de licenţă;
    b) studii universitare de master;
    c) studii universitare de lungă durată;
    d) programe postuniversitare cu durata de cel puţin un an şi jumătate sau care asigură acumularea a cel puţin 90 de credite, aprobate de Ministerul Educaţiei: studii aprofundate, studii academice postuniversitare, studii postuniversitare de specializare, studii postuniversitare de masterat/master;
    e) programe de conversie profesională pentru dobândirea unei noi specializări;
    f) studii universitare de scurtă durată.

    (3) Înscrierea în regim postuniversitar la programul de formare psihopedagogică de nivel II este condiţionată de absolvirea programului de formare psihopedagogică de nivel I sau de îndeplinirea condiţiei de formare psihopedagogică de nivel I, în conformitate cu prevederile art. 1 alin. (4), precum şi de absolvirea cu diplomă a uneia dintre următoarele categorii de studii:
    a) studii universitare de master;
    b) studii universitare de lungă durată;
    c) programe postuniversitare cu durata de cel puţin un an şi jumătate sau care asigură acumularea a cel puţin 90 de credite, aprobate de Ministerul Educaţiei: studii aprofundate, studii academice postuniversitare, studii postuniversitare de specializare, studii postuniversitare de masterat/master;
    d) programe de conversie profesională pentru dobândirea unei noi specializări, finalizate după absolvirea ciclului II de studii universitare de master sau după absolvirea studiilor universitare de lungă durată.


    ART. 5
    (1) Admiterea la programul de formare psihopedagogică se face pe baza susţinerii unui examen/ interviu, în condiţiile stabilite prin metodologia proprie.
    (2) Admiterea la programul de formare psihopedagogică se susţine în limba în care se desfăşoară procesul de învăţământ, aceeaşi pentru care a fost acreditat programul de formare psihopedagogică.
    (3) Dosarul de candidatură pentru înscrierea la programul de formare psihopedagogică de nivel I conţine, după caz, următoarele:
    a) documentele de identificare, în copie, precum şi dovada de schimbare a numelui, în cazul în care numele înscris pe actele de studii nu mai coincide cu cel din actul de identitate;
    b) adeverinţă de student eliberată de instituţia de învăţământ superior la care urmează programul de studii în specialitate, dacă această instituţie diferă de cea unde se organizează programul de formare psihopedagogică, în cazul în care programul de formare psihopedagogică este urmat în calitate de student;
    c) în cazul absolvenţilor, actul de studii corespunzător categoriei de studii în baza căruia se realizează înscrierea, în copie certificată „conform cu originalul“ de către instituţia organizatoare a programului de formare psihopedagogică;
    d) foaia matricolă/suplimentul la diploma corespunzătoare actului de studii în baza căruia se realizează înscrierea sau orice alt document universitar din care să rezulte parcursul universitar, în copie certificată „conform cu originalul“ de către instituţia organizatoare a programului de formare psihopedagogică;
    e) atestatul de echivalare sau recunoaştere pentru diplomele de licenţă obţinute în străinătate de către cetăţenii români, ai Uniunii Europene, Spaţiului Economic European şi din Confederaţia Elveţiană, în baza cărora se realizează admiterea, emis de Centrul Naţional de Recunoaştere şi Echivalare a Diplomelor, în copie certificată „conform cu originalul“ de instituţia organizatoare a programului de formare;
    f) scrisoarea de acceptare la studii pentru cetăţenii statelor terţe care solicită înscrierea pentru a parcurge programul de formare psihopedagogică în regimul cursurilor postuniversitare. Pentru eliberarea acesteia se parcurg etapele prevăzute de legislaţia în vigoare. Universităţile transmit direcţiilor de specialitate din Ministerul Educaţiei lista cu cetăţenii din statele terţe admişi la acest program, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
    g) certificatul de competenţă lingvistică de nivel C1, eliberat de instituţiile de învăţământ acreditate care organizează cursul pregătitor pentru învăţarea limbii române, în cazul candidaţilor la programul de formare psihopedagogică şcolarizaţi în limba română şi care nu prezintă acte de studii eliberate de unităţi/instituţii de învăţământ din România sau din străinătate cu predare în limba română;
    h) certificatul medical care să ateste faptul că persoana care urmează să se înscrie la studii nu suferă de boli contagioase ori de alte afecţiuni incompatibile cu viitoarea profesie.

    (4) Dosarul de candidatură pentru înscrierea la programul de formare psihopedagogică de nivel II conţine în plus faţă de documentele de la alin. (3), după caz, următoarele:
    a) dovada absolvirii programului de formare psihopedagogică de nivel I sau a îndeplinirii condiţiei de formare psihopedagogică de nivel I, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
    b) diploma de master/actul de studii corespunzător categoriei de studii prevăzute la art. 4 alin. (3) lit. c) sau d) însoţită/însoţit de foaie matricolă/supliment, ambele în copie certificată „conform cu originalul“ de către instituţia organizatoare a programului de formare psihopedagogică;
    c) atestatul de echivalare sau recunoaştere pentru diplomele de master obţinute în străinătate de către cetăţenii români, ai Uniunii Europene, ai Spaţiului Economic European şi din Confederaţia Elveţiană, în baza cărora se realizează admiterea, emis de Centrul Naţional de Recunoaştere şi Echivalare a Diplomelor, în copie certificată „conform cu originalul“ de către instituţia organizatoare a programului de formare.

    (5) Pentru absolvenţii care au finalizat programe de formare psihopedagogică în statele membre ale Uniunii Europene, în statele semnatare ale acordului privind Spaţiul Economic European sau în Confederaţia Elveţiană, înscrierea la programul de formare psihopedagogică de nivel II, respectiv la programul de studii de completare, prin susţinere de diferenţe, a formării psihopedagogice de nivel I/II într-o instituţie de învăţământ superior acreditată din România, este condiţionată de prezentarea documentului privind recunoaşterea pregătirii psihopedagogice finalizate în străinătate, alocarea de credite profesionale transferabile programelor de formare psihopedagogică finalizate sau echivalarea numărului de credite profesionale transferabile în cadrul formării psihopedagogice finalizate, emis de Ministerul Educaţiei, la propunerea Comisiei specializate de recunoaştere.
    (6) Pentru studenţii care la data publicării prezentei metodologii sunt deja înscrişi la programul de formare psihopedagogică, instituţiile de învăţământ superior le vor solicita acestora dovada competenţelor lingvistice, până la data înscrierii pentru susţinerea examenului de absolvire, pentru fiecare nivel de certificare. Testarea competenţelor lingvistice se va face la una dintre instituţiile de învăţământ acreditate care organizează cursul pregătitor pentru învăţarea limbii române.

    ART. 6
    (1) Programul de formare psihopedagogică poate fi organizat în regim de finanţare de la bugetul de stat sau în regim cu taxă.
    (2) Subvenţia de la bugetul de stat se acordă în cadrul finanţării de bază, în funcţie de numărul de locuri aprobate pentru fiecare universitate şi în funcţie de numărul de studenţi echivalenţi, potrivit coeficienţilor de finanţare aplicaţi de Consiliul Naţional al Finanţării Învăţământului Superior, luându-se ca reper numărul creditelor ECTS aferente programului.
    (3) Absolvenţii studiilor universitare care nu au urmat programul de formare psihopedagogică pe parcursul studiilor universitare de licenţă, respectiv de master pot urma programul de formare psihopedagogică numai în regim cu taxă.
    (4) Cuantumul taxelor de studii aferente programului de formare psihopedagogică se stabileşte anual de senatul universităţii.
    (5) Drepturile şi obligaţiile studentului (cursantului) înscris la programul de studii psihopedagogice, precum şi raporturile acestuia cu universitatea se stabilesc prin contractul de studii încheiat cu universitatea, potrivit metodologiei proprii.

    CAP. III
    Curriculumul programului de formare psihopedagogică
    ART. 7
    (1) Curriculumul programului de formare psihopedagogică este structurat pe 3 componente: curriculum-nucleu, curriculum extins şi curriculum opţional, conform Planului de învăţământ pentru programul de formare psihopedagogică din tabelul nr. 1 prevăzut în anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezenta metodologie-cadru.
    (2) Curriculumul-nucleu este alcătuit din disciplinele şi activităţile didactice obligatorii pentru nivelurile I şi II de certificare pentru profesia didactică. Curriculumul-nucleu cuprinde următoarele pachete de discipline:
    a) discipline de pregătire psihopedagogică fundamentală - 18 credite;
    b) discipline de pregătire didactică şi de practică pedagogică de specialitate - 12 credite.

    (3) Curriculumul extins este alcătuit din disciplinele şi activităţile didactice obligatorii pentru obţinerea nivelului II de certificare pentru profesia didactică. Curriculumul extins cuprinde următoarele pachete de discipline:
    a) discipline de extensie a pregătirii psihopedagogice - 10 credite;
    b) discipline de extensie a pregătirii didactice şi a practicii pedagogice de specialitate - 10 credite.

    (4) Curriculumul opţional este alcătuit din două discipline - 10 credite. Se alege câte o disciplină din fiecare dintre cele două pachete de discipline opţionale oferite de planul de învăţământ pentru nivelul II de certificare pentru profesia didactică.
    (5) Conţinuturile disciplinelor de pregătire didactică şi de practică pedagogică de specialitate, respectiv ale disciplinelor de extensie a pregătirii didactice şi a practicii pedagogice de specialitate includ unităţi de învăţare care vizează formarea, dezvoltarea, aprofundarea şi/sau extinderea competenţelor digitale, ca parte a profilului de competenţe al viitorului cadru didactic, astfel încât acestea să fie utilizate ulterior în activitatea didactică.

    CAP. IV
    Planul de învăţământ al programului de formare psihopedagogică
    ART. 8
    Planurile de învăţământ ale programului de formare psihopedagogică (nivelurile I şi II), de certificare pentru profesia didactică, sunt prezentate în tabelul nr. 2a (monospecializare), în tabelul nr. 2b (dublă specializare) şi în tabelul nr. 3 din anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezenta metodologie-cadru.

    ART. 9
    (1) Programul de formare psihopedagogică de 30 de credite corespunzător nivelului I oferit studenţilor, în mod eşalonat pe parcursul studiilor de licenţă, se desfăşoară conform planului de învăţământ prevăzut în tabelul nr. 2a (pentru monospecializare) sau conform planului de învăţământ prevăzut în tabelul nr. 2b (pentru dublă specializare) din anexa nr. 2.
    (2) Programul de studii psihopedagogice (de aprofundare) de 30 de credite transferabile (de extensie), necesare acumulării pachetului de 60 de credite corespunzător nivelurilor I şi II, se desfăşoară conform planului de învăţământ prevăzut în tabelul nr. 3 din anexa nr. 2. Acest program poate fi urmat de către masteranzi, conform art. 4 alin. (1), sau de către absolvenţii unui program de studii, conform art. 4 alin. (3), care au obţinut certificarea pentru profesia didactică de nivel I pe parcursul sau după finalizarea studiilor universitare sau care fac dovada îndeplinirii condiţiei de formare psihopedagogică de nivel I, în conformitate cu prevederile art. 1 alin. (4).

    CAP. V
    Finalizarea programului de formare psihopedagogică
    ART. 10
    (1) Programul de formare psihopedagogică se finalizează cu examen de absolvire pentru fiecare nivel de certificare.
    (2) Examenul constă în elaborarea şi susţinerea unui portofoliu didactic. Acesta este un pachet de documente care reflectă sintetic nivelul şi calitatea competenţelor dobândite de absolvenţi prin parcurgerea programului de formare psihopedagogică.
    (3) Structura şi conţinutul portofoliului didactic se stabilesc prin metodologia proprie.

    ART. 11
    (1) Pentru examenul de absolvire a fiecărui nivel de certificare în profesia didactică se alocă câte 5 credite, distinct de cele 30 de credite aferente disciplinelor şi activităţilor didactice din curriculumul programului de formare psihopedagogică.
    (2) În cazul în care programul de formare psihopedagogică de 60 de credite este parcurs ca un program compact după absolvirea studiilor universitare, se susţine examen de absolvire pentru fiecare nivel de certificare, cotat cu câte 5 credite fiecare.

    CAP. VI
    Certificarea competenţelor pentru profesia didactică
    ART. 12
    Absolvirea programului de formare psihopedagogică se finalizează cu obţinerea „certificatului de absolvire“ corespunzător nivelului absolvit, respectiv:
    a) absolvenţii învăţământului superior care au finalizat cu diplomă una dintre categoriile de studii prevăzute la art. 4 alin. (1) sau (2), au finalizat programul de formare psihopedagogică de 30 de credite şi au promovat examenul de absolvire a programului, corespunzător nivelului I de certificare pentru profesia didactică, obţin „certificatul de absolvire a programului de formare psihopedagogică“ - nivelul I, care le acordă dreptul de a ocupa posturi didactice în învăţământul antepreşcolar, preşcolar, primar, gimnazial, profesional şi în ciclul inferior al liceului;
    b) absolvenţii învăţământului superior care au finalizat cu diplomă una dintre categoriile de studii prevăzute la art. 4 alin. (1) sau (3), care au finalizat programul de formare psihopedagogică corespunzător a 60 de credite şi au promovat examenul de absolvire, corespunzător nivelului II de certificare pentru profesia didactică, obţin „certificatul de absolvire a programului de formare psihopedagogică“ - nivelul II, care le acordă dreptul de a ocupa posturi didactice la toate nivelurile sistemului naţional de învăţământ preuniversitar.


    ART. 13
    (1) Certificatele de absolvire a programului de formare psihopedagogică sunt eliberate conform regimului actelor de studii. Fiecare certificat va avea ca anexă foaia matricolă în limba română şi în limba engleză, conţinând situaţia şcolară a absolventului.
    (2) Absolvenţii programului de formare psihopedagogică - nivelul I, care au parcurs programul de formare, în calitate de student, obţin „Certificatul de absolvire a programului de formare psihopedagogică“ numai după obţinerea diplomei de studii universitare de licenţă.
    (3) Absolvenţii care nu au promovat examenele de absolvire a programului de formare psihopedagogică pot să primească, la cerere, o adeverinţă eliberată de instituţia de învăţământ superior, care va specifica disciplinele promovate.
    (4) Absolvenţii care au promovat examenele de absolvire a programului de formare psihopedagogică pot să primească, la cerere, o adeverinţă de absolvire, valabilă până la eliberarea certificatului de absolvire a programului de formare psihopedagogică, dar nu mai mult de 12 luni.

    ART. 14
    (1) Certificarea nivelului I de formare psihopedagogică se acordă în urma obţinerii unui număr minim de 30 de credite transferabile, conform planului de învăţământ prevăzut în tabelul nr. 2a din anexa nr. 2, după cum urmează:
    a) 18 credite corespunzătoare pachetului disciplinelor de pregătire psihopedagogică fundamentală;
    b) 12 credite corespunzătoare pachetului disciplinelor de pregătire didactică şi de practică pedagogică de specialitate.

    (2) În cazul studiilor universitare de licenţă cu dublă specializare, numărul minim de credite necesar obţinerii nivelului I de certificare pentru profesia didactică este de 35 de credite, conform planului de învăţământ prevăzut în tabelul nr. 2b din anexa nr. 2. Acestea rezultă din însumarea a 5 credite corespunzătoare didacticii celei de-a doua specializări. Aceste 5 credite nu se acumulează în pachetul de 60 de credite corespunzătoare nivelului II de certificare.

    ART. 15
    Certificarea nivelului II de formare psihopedagogică se acordă în urma obţinerii unui număr minim de 60 de credite transferabile, prin cumularea celor 30 de credite de la nivelul I cu cele 30 de credite de la nivelul II, după cum urmează:
    a) 18 credite corespunzătoare pachetului disciplinelor de pregătire psihopedagogică fundamentală;
    b) 12 credite corespunzătoare pachetului disciplinelor de pregătire didactică şi de practică pedagogică de specialitate (în cazul unei specializări) sau 17 credite (în cazul dublei specializări);
    c) 10 credite corespunzătoare pachetului disciplinelor de extensie a pregătirii psihopedagogice;
    d) 10 credite corespunzătoare pachetului disciplinelor de extensie a pregătirii didactice şi a practicii pedagogice de specialitate;
    e) 10 credite corespunzătoare celor două discipline opţionale.


    CAP. VII
    Dispoziţii finale
    ART. 16
    Pentru absolvenţii care au finalizat programul de formare psihopedagogică de nivel I/II, corespondenţa dintre domeniile studiilor universitare absolvite şi disciplinele care pot fi predate în învăţământul preuniversitar se stabileşte potrivit Centralizatorului privind disciplinele de învăţământ, domeniile şi specializările, precum şi probele de concurs, pentru încadrarea personalului didactic din învăţământul preuniversitar, aprobat anual prin ordin al ministrului educaţiei; pentru studiile universitare care nu au fost absolvite în România, corespondenţa se face în baza atestatului de recunoaştere emis de Centrul Naţional de Recunoaştere şi Echivalare a Diplomelor.

    ART. 17
    (1) Absolvenţii studiilor universitare în domeniul de licenţă Ştiinţele educaţiei - specializările Pedagogie şi Psihopedagogie specială - se certifică pentru profesia didactică, pe baza diplomei de licenţă obţinute, cu condiţia ca planurile de învăţământ ale ciclului de licenţă să includă integral disciplinele din programul de formare psihopedagogică pentru obţinerea certificatului de formare psihopedagogică - nivelul I.
    (2) Absolvenţii studiilor universitare în domeniul de licenţă Ştiinţele educaţiei, cu specializarea Pedagogia învăţământului primar şi preşcolar, se consideră că îndeplinesc condiţia de formare psihopedagogică de nivel I, adică se consideră certificaţi, prin diploma de licenţă obţinută, pentru ocuparea posturilor didactice din învăţământul primar şi preşcolar.
    (3) Absolvenţilor care au finalizat cu diplomă de licenţă/absolvire studii universitare de lungă sau scurtă durată până în anul 2005 li se consideră îndeplinită condiţia de formare psihopedagogică de nivel I şi II, dacă prin foaia matricolă fac dovada parcurgerii disciplinelor: psihologie şcolară, pedagogie, metodica predării specialităţii şi practică pedagogică la specialitatea înscrisă pe diploma de licenţă/absolvire.

    ART. 18
    Titularii certificatelor de absolvire a programului de formare psihopedagogică, care urmează sau care au absolvit studii universitare şi în alte domenii decât cele pentru care deţin certificarea didactică, pot să obţină certificarea didactică în noile domenii şi specializări, beneficiind de sistemul de transfer şi recunoaştere a creditelor de studiu.

    ART. 19
    (1) Pentru obţinerea certificatului de absolvire a programului de formare psihopedagogică - nivelul I, pentru o altă specializare decât cea iniţială, se recunosc 22 de credite obţinute anterior şi distribuite astfel: la disciplinele de pregătire psihopedagogică fundamentală 18 credite, la Instruire asistată de calculator 2 credite şi la Practică pedagogică de specialitate 2 credite.
    (2) Obţinerea certificatului de absolvire a programului de formare psihopedagogică - nivelul I pentru o altă specializare decât cea iniţială este condiţionată de acumularea a 8 credite corespunzătoare disciplinelor Didactica specialităţii (5 credite) şi Practica pedagogică de specialitate (3 credite).

    ART. 20
    (1) Pentru obţinerea certificatului de absolvire a programului de formare psihopedagogică - nivelul II, pentru o altă specializare decât cea iniţială, se recunosc cele 20 de credite obţinute anterior la disciplinele de extensie a pregătirii psihopedagogice şi la disciplinele opţionale.
    (2) Obţinerea certificatului de absolvire a programului de formare psihopedagogică - nivelul II, pentru o altă specializare decât cea iniţială, este condiţionată de acumularea a 10 credite corespunzătoare pachetului disciplinelor de extensie a pregătirii didactice şi practice pedagogice de specialitate.

    ART. 21
    (1) Practica pedagogică de specialitate din cadrul programului de formare psihopedagogică se realizează în baza unor acorduri-cadru încheiate între instituţiile de învăţământ care asigură formarea psihopedagogică iniţială şi inspectoratele şcolare la care sunt arondate unităţile de învăţământ cu statut de şcoală de aplicaţie unde se desfăşoară practica pedagogică de specialitate, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
    (2) Practica pedagogică de specialitate din cadrul programului de formare psihopedagogică se poate derula sub forma unui plasament/stagiu de practică în cadrul programului Erasmus +, perioadă certificată prin documentul Europass Mobilitate.
    (3) Cadrele didactice pot desfăşura practica pedagogică de specialitate în unităţile de învăţământ în care sunt încadrate.
    (4) Foaia matricolă ce însoţeşte „Certificatul de absolvire a programului de formare psihopedagogică“, la disciplinele: Didactica specializării, Practică pedagogică de specialitate, respectiv Didactica domeniului, se completează obligatoriu, precizându-se explicit specializarea, respectiv domeniul pentru care candidatul a obţinut certificarea.
    (5) Conţinutul şi formatul foilor matricole anexă la certificatul de absolvire a programului de formare psihopedagogică (nivelul I şi II) sunt prevăzute în anexele nr. 3 şi 4 care fac parte integrantă din prezenta metodologie-cadru.

    ART. 22
    Lista instituţiilor de învăţământ superior acreditate care organizează, în condiţiile legii, programul de formare psihopedagogică în vederea certificării competenţelor pentru profesia didactică (nivelurile I şi II) se aprobă prin ordin al ministrului educaţiei.

    ANEXA 1

    la metodologia-cadru
    *) Anexa nr. 1 este reprodusă în facsimil.
 (a se vedea imaginea asociată)
 (a se vedea imaginea asociată)

    ANEXA 2

    la metodologia-cadru
    *) Anexa nr. 2 este reprodusă în facsimil.
 (a se vedea imaginea asociată)
 (a se vedea imaginea asociată)
 (a se vedea imaginea asociată)

    ANEXA 3

    la metodologia-cadru
    *) Anexa nr. 3 este reprodusă în facsimil.
 (a se vedea imaginea asociată)
 (a se vedea imaginea asociată)
 (a se vedea imaginea asociată)

    ANEXA 4

    la metodologia-cadru
    *) Anexa nr. 4 este reprodusă în facsimil.
 (a se vedea imaginea asociată)
 (a se vedea imaginea asociată)
 (a se vedea imaginea asociată)
 (a se vedea imaginea asociată)
    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016