Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
────────── Aprobată prin ORDINUL nr. 332 din 19 februarie 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 144 din 21 februarie 2024.────────── CAP. I Dispoziţii generale ART. 1 Scopul prezentei metodologii-cadru de analiză a posturilor, denumită în continuare metodologie, este de a asigura o reglementare unitară aplicabilă pentru descrierea modalităţilor de realizare a analizei posturilor, prin procesul de colectare a informaţiilor despre responsabilităţile, atribuţiile şi rezultatele unui anumit post, în vederea identificării competenţelor specifice aferente funcţiilor publice din cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice prevăzute la art. 2. ART. 2 Prezenta metodologie se aplică autorităţilor şi instituţiilor publice în cadrul cărora sunt stabilite funcţiile publice prevăzute la art. 385 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, cu excepţia celor care beneficiază de statute speciale în condiţiile legii. ART. 3 În sensul prezentei metodologii, următorii termeni se definesc după cum urmează: a) abilitate - componentă a unei competenţe care se referă la capacitatea, dobândită în urma exersării, de a pune în practică o înţelegere teoretică a unui subiect; b) analiza posturilor - proces realizat pe baza colectării informaţiilor despre responsabilităţile şi rezultatele aşteptate ale fiecărui post aferent unei funcţii publice din structura organizatorică, în vederea identificării scopului, obiectivelor, sarcinilor principale ale acestuia, precum şi a competenţelor necesare; c) atitudine - componentă a unei competenţe care se referă la predispoziţii învăţate de a reacţiona cu consecvenţă la idei, persoane sau situaţii; d) cadru de competenţe - model de referinţă pentru organizarea şi dezvoltarea carierei funcţionarilor publici, exprimat prin totalitatea standardelor, indicatorilor şi descriptorilor utilizaţi cu referire la capacitatea unei persoane de a selecta, combina şi utiliza cunoştinţe, abilităţi şi alte achiziţii constând în valori şi atitudini, pentru rezolvarea cu succes a sarcinilor stabilite în exercitarea unei funcţii publice, precum şi pentru dezvoltarea profesională şi personală, în condiţii de eficacitate şi eficienţă; e) competenţă - set de caracteristici personale demonstrabile şi măsurabile, ce cuprinde: cunoştinţe, atitudini, aptitudini şi abilităţi, care fac posibilă îndeplinirea eficace şi eficientă a unei activităţi; f) comportament - modalitate observabilă de a acţiona a unei persoane în anumite situaţii; g) competenţe specifice - competenţe obligatorii care au în componenţă cunoştinţe, atitudini, aptitudini şi abilităţi, stabilite la nivelul autorităţilor şi instituţiilor publice pentru fiecare post în parte, necesare ocupării unei funcţii publice; h) cunoştinţe - componentă a unei competenţe care se referă la cunoaşterea sau înţelegerea teoretică şi/sau faptică a unui subiect dat, dobândită prin educaţie sau prin experienţă; i) verificarea competenţei - ansamblu de proceduri prin care se verifică dacă o persoană deţine competenţa necesară ocupării unei funcţii publice. CAP. II Procedura de elaborare şi avizare a competenţelor specifice ART. 4 În vederea stabilirii competenţelor generale şi a competenţelor specifice se aplică etapele procedurii de elaborare şi avizare a competenţelor specifice prevăzute la art. 22 din anexa nr. 8 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare. ART. 5 (1) În aplicarea prevederilor art. 22 lit. a) din anexa nr. 8 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare, grupul de lucru se constituie în condiţiile prevăzute la art. 23 din aceeaşi anexă, prin act administrativ al conducătorului autorităţii sau instituţiei publice. (2) Pentru funcţiile publice de conducere de director executiv şi, după caz, de director executiv adjunct, prevăzute la art. 385 alin. (2) şi (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare, care au calitatea de conducători ai serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe ale administraţiei publice centrale din unităţile administrativ-teritoriale, ai instituţiilor publice din teritoriu, aflate în subordinea/coordonarea/sub autoritatea Guvernului, a ministerelor şi a celorlalte organe ale administraţiei publice centrale, precum şi ai instituţiilor publice subordonate autorităţilor administraţiei publice locale, analiza posturilor aferente acestor funcţii publice de conducere se efectuează de către grupul de lucru constituit în baza art. 23 alin. (2^1) din anexa nr. 8 la aceeaşi ordonanţă de urgenţă. ART. 6 (1) În cadrul procedurii de elaborare şi avizare a cadrelor de competenţe specifice, autorităţile şi instituţiile publice întocmesc următoarele documente: a) formularul de analiză a postului, conform modelului prevăzut în anexa nr. 1; b) raportul de analiză a posturilor, conform modelului prevăzut în anexa nr. 2; c) documentul prin care conducătorul autorităţii sau instituţiei publice a aprobat stabilirea pentru fiecare post aferent unei funcţii publice a competenţelor generale şi a competenţelor specifice identificate, conform modelului prevăzut în anexa nr. 3; d) adresa de solicitare a avizului Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici pentru stabilirea competenţelor specifice, emisă de către conducătorul autorităţii sau instituţiei publice, conform modelului prevăzut în anexa nr. 4. (2) Documentele prevăzute la alin. (1) se completează în condiţiile prevăzute la art. 7. ART. 7 (1) Pentru posturile aferente funcţiilor publice de execuţie, completarea formularului de analiză a posturilor se realizează de către conducătorul structurii din care face parte postul analizat. (2) Pentru funcţiile publice de conducere, completarea formularului de analiză a posturilor se realizează de către superiorul ierarhic şi, acolo unde nu este posibil, de către membrii grupului de lucru. (3) Pentru funcţiile publice din categoria înalţilor funcţionari publici, completarea formularului de analiză a posturilor se realizează de către grupul de lucru. (4) Pentru posturi care au aceeaşi denumire, clasă şi acelaşi grad profesional, cu atribuţii identice, se completează un sigur formular de analiză a postului. (5) Formularele de analiză a posturilor se semnează de către persoanele prevăzute la alin. (1)-(3). (6) Formularele de analiză a posturilor nu se transmit Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici. ART. 8 (1) După completarea formularelor de analiză, grupul de lucru se reuneşte în vederea completării raportului de analiză a posturilor şi a documentului de aprobare a competenţelor generale şi specifice de către conducătorul autorităţii sau instituţiei publice. (2) Grupul de lucru este responsabil de transpunerea competenţelor generale şi de identificarea în mod unitar a competenţelor specifice pentru fiecare categorie de funcţii publice, prin raportare la elementele identificate în formularele de analiză a posturilor. CAP. III Stabilirea competenţelor generale şi a competenţelor specifice ART. 9 În aplicarea prevederilor art. 26 - 29 din anexa nr. 8 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare, competenţele generale şi competenţele specifice se stabilesc în condiţiile prevăzute de aceeaşi anexă, pentru fiecare post aferent unei funcţii publice din autorităţile şi instituţiile publice în cadrul cărora sunt stabilite funcţiile publice prevăzute la art. 385 din aceeaşi ordonanţă de urgenţă, cu excepţia celor care beneficiază de statute speciale în condiţiile legii. ART. 10 (1) Pentru funcţiile publice corespunzătoare categoriei înalţilor funcţionari publici prevăzute la art. 389 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi pentru funcţiile publice de conducere prevăzute la art. 390 alin. (1) şi (2) din acelaşi act normativ, competenţele generale se stabilesc în conformitate cu prevederile art. 9 alin. (1) - (8) din anexa nr. 8 la aceeaşi ordonanţă de urgenţă. (2) Pentru funcţiile publice de execuţie prevăzute la art. 392 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare, competenţele generale se stabilesc în conformitate cu prevederile art. 9 alin. (1) - (3) din anexa nr. 8 la aceeaşi ordonanţă de urgenţă. ART. 11 (1) Nivelurile de complexitate ale competenţelor generale sunt cele prevăzute la art. 12 - 16 din anexa nr. 8 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare. (2) Competenţele generale şi nivelurile de complexitate aferente pentru funcţiile publice generale de execuţie de grad profesional debutant şi asistent se stabilesc după cum urmează: a) rezolvarea de probleme şi luarea deciziilor - nivel elementar; b) iniţiativă - nivel elementar; c) planificare şi organizare - nivel elementar; d) comunicare - nivel elementar; e) lucru în echipă - nivel elementar; f) orientare către cetăţean - nivel elementar; g) integritate - nivel elementar. (3) Competenţele generale şi nivelurile de complexitate aferente pentru funcţiile publice generale de execuţie de grad profesional principal şi superior se stabilesc după cum urmează: a) rezolvarea de probleme şi luarea deciziilor - nivel operaţional; b) iniţiativă - nivel operaţional; c) planificare şi organizare - nivel operaţional; d) comunicare - nivel operaţional; e) lucru în echipă - nivel operaţional; f) orientare către cetăţean - nivel operaţional; g) integritate - nivel operaţional. (4) Competenţele generale şi nivelurile de complexitate aferente pentru funcţiile publice generale de conducere de şef serviciu se stabilesc după cum urmează: a) rezolvarea de probleme şi luarea deciziilor - nivel extins; b) iniţiativă - nivel extins; c) planificare şi organizare - nivel extins; d) comunicare - nivel extins; e) lucru în echipă - nivel operaţional; f) orientare către cetăţean - nivel operaţional; g) integritate - nivel operaţional; h) managementul performanţei - nivel operaţional; i) dezvoltarea echipei - nivel operaţional. (5) Competenţele generale şi nivelurile de complexitate aferente pentru funcţiile publice generale de conducere de director general, director general adjunct, director, director adjunct, director executiv şi director executiv adjunct se stabilesc după cum urmează: a) rezolvarea de probleme şi luarea deciziilor - nivel extins; b) iniţiativă - nivel extins; c) planificare şi organizare - nivel extins; d) comunicare - nivel extins; e) lucru în echipă - nivel extins; f) orientare către cetăţean - nivel extins; g) integritate - nivel extins; h) managementul performanţei - nivel extins; i) dezvoltarea echipei - nivel operaţional; j) generarea angajamentului - nivel operaţional; k) promovarea inovaţiei şi iniţierea schimbării - nivel operaţional. (6) Competenţele generale şi nivelurile de complexitate aferente pentru funcţiile publice corespunzătoare categoriei înalţilor funcţionari publici se stabilesc după cum urmează: a) rezolvarea de probleme şi luarea deciziilor - nivel strategic; b) iniţiativă - nivel extins; c) planificare şi organizare - nivel strategic; d) comunicare - nivel strategic; e) lucru în echipă - nivel extins; f) orientare către cetăţean - nivel strategic; g) integritate - nivel extins; h) managementul performanţei - nivel extins; i) dezvoltarea echipei - nivel operaţional; j) generarea angajamentului - nivel operaţional; k) promovarea inovaţiei şi iniţierea schimbării - nivel extins. ART. 12 (1) Competenţele specifice necesare ocupării unei funcţii publice se stabilesc în condiţiile prevăzute la art. 11 din anexa nr. 8 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare. (2) Pentru identificarea competenţelor specifice se va avea în vedere cadrul general de competenţe prevăzut la art. 17 din anexa nr. 8 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare, astfel încât elementele componente ale competenţelor specifice să nu se suprapună competenţelor generale şi indicatorilor comportamentali ai competenţelor generale. ART. 13 (1) Competenţele specifice necesare ocupării unei funcţii publice vacante pot fi: a) competenţe lingvistice de comunicare în limbi străine, necesare pentru exercitarea atribuţiilor din fişa postului; b) competenţe lingvistice de comunicare în limba minorităţii naţionale, dacă este cazul, în condiţiile legii; c) competenţe digitale; d) alte competenţe specifice necesare ocupării funcţiei publice, identificate în condiţiile prevăzute la art. 25 - 30 din anexa nr. 8 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare. (2) Verificarea competenţelor prevăzute la alin. (1) lit. a)-c) se realizează conform art. 21 alin. (1), (2) şi (3^1) din anexa nr. 8 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare. (3) Verificarea competenţelor prevăzute la alin. (1) lit. a)-c) se realizează în condiţiile prevăzute la art. 21 alin. (1^1), (2) şi (3^2) din anexa nr. 8 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare. ART. 14 (1) Identificarea competenţelor lingvistice de comunicare în limba minorităţii naţionale se face cu respectarea prevederilor art. 94 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare. (2) În cazul în care pentru funcţia publică analizată se identifică competenţa lingvistică de comunicare în limbi străine, respectiv competenţe lingvistice de comunicare în limba minorităţii naţionale, rubricile corespunzătoare din documentul prevăzut la art. 6 alin. (1) lit. b) din prezenta metodologie se completează cu limba respectivă, precum şi cu nivelul de complexitate solicitat, prin raportare la Cadrul european comun de referinţă pentru limbi străine, în condiţiile prevăzute de art. 11 alin. (3) din anexa nr. 8 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare. (3) În cazul în care pentru funcţiile publice corespunzătoare categoriei înalţilor funcţionari publici se identifică competenţa lingvistică de comunicare în limbi străine - limba engleză/franceză/spaniolă/germană, se stabileşte cel puţin nivelul de complexitate B1, iar pentru alte limbi străine se stabileşte orice nivel de complexitate, potrivit art. 11 alin. (3) din anexa nr. 8 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare. (4) În cazul în care pentru funcţia publică analizată se identifică competenţe digitale, rubricile corespunzătoare din documentul prevăzut la art. 6 alin. (1) lit. b) din prezenta metodologie se completează cu informaţii detaliate şi cu nivelul de complexitate solicitat conform art. 11 alin. (4) din anexa nr. 8 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare. (5) Pentru competenţele specifice identificate conform art. 11 alin. (2) lit. d) din anexa nr. 8 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare, nu se stabileşte nivel de complexitate, potrivit art. 11 alin. (5) din aceeaşi anexă. ART. 15 (1) Pentru avizarea competenţelor specifice, autorităţile şi instituţiile publice în cadrul cărora sunt stabilite funcţiile publice prevăzute la art. 385 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare, cu excepţia celor care beneficiază de statute speciale în condiţiile legii, transmit Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, în vederea avizării, documentele prevăzute la art. 30 alin. (3) din anexa nr. 8 la aceeaşi ordonanţă. (2) Documentele prevăzute la alin. (1) trebuie să poarte numele şi prenumele, funcţia deţinută şi semnătura conducătorului autorităţii sau instituţiei publice solicitante. Acestea se transmit Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici în condiţiile prevăzute la art. 30 alin. (4) din anexa nr. 8 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare. (3) Prevederile art. 30 alin. (2^1) din anexa nr. 8 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare, se aplică în mod corespunzător. ART. 16 Ulterior obţinerii avizului Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia de a încărca competenţele specifice avizate în cuprinsul secţiunii dedicate în acest scop din instrumentele informatice puse la dispoziţie de către Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici. ART. 17 După primirea avizului Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici privind stabilirea competenţelor specifice, fişa postului standardizată se completează cu competenţele generale şi competenţele specifice, în condiţiile prevăzute la art. 31 din anexa nr. 8 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare. ART. 18 În aplicarea prezentei metodologii, Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici poate elabora îndrumări metodologice, pe care le pune la dispoziţia autorităţilor şi instituţiilor publice prin publicarea pe pagina sa de internet. ART. 19 Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din prezenta metodologie. ANEXA 1 la metodologia-cadru FORMULAR DE ANALIZĂ A POSTULUI^1
┌────┬─────────────────────────────────────┐
│Nr. │FUNCŢIA PUBLICĂ (denumire/clasă/grad │
│crt.│profesional şi ID) │
├────┼─────────────────────────────────────┤
│ │Scopul funcţiei │
│1. ├─────────────────────────────────────┤
│ │ │
├────┼─────────────────────────────────────┤
│ │Beneficiari (ai activităţilor │
│ │desfăşurate de ocupantul postului)^2 │
│2. ├────────┬──┬──────────┬──────────────┤
│ │a) │ │b) │ │
│ │Direcţi │ │Indirecţi │ │
├────┼────────┴──┴──────────┴──────────────┤
│ │Atribuţiile postului │
│ ├───────────┬─────────────────────────┤
│ │ │Activităţi şi acţiuni │
│ │ │întreprinse în cadrul │
│ │ │unei atribuţii şi gradul │
│ │Atribuţiile│de complexitate aferent^4│
│ │postului^3 │(Se stabileşte pe o scală│
│ │ │de la 1 la 5, 1 fiind │
│ │ │nivelul minim, iar 5 │
│3. │ │nivelul maxim.) │
│ ├───────────┼─────────────────────────┤
│ │a) │ │
│ ├───────────┼─────────────────────────┤
│ │b) │ │
│ ├───────────┼─────────────────────────┤
│ │c) │ │
│ ├───────────┼─────────────────────────┤
│ │d) │ │
│ ├───────────┼─────────────────────────┤
│ │… │ │
├────┼───────────┼───────────────┬─────────┤
│ │ │Indicatori de │ │
│ │Obiectivele│performanţă │Riscul │
│ │postului^5 │relevanţi │asociat^7│
│ │ │pentru post^6 │ │
│ ├───────────┼───────────────┼─────────┤
│ │a) │a) │ │
│4. ├───────────┼───────────────┼─────────┤
│ │b) │b) │ │
│ ├───────────┼───────────────┼─────────┤
│ │c) │c) │ │
│ ├───────────┼───────────────┼─────────┤
│ │d) │d) │ │
│ ├───────────┼───────────────┼─────────┤
│ │… │…. │ │
├────┼───────────┴───────────────┴─────────┤
│ │Echipamente şi instrumente de lucru^8│
│ ├──────────────────────┬──────────────┤
│ │ │Modalitate de │
│ │Echipamente, aplicaţii│instruire (la │
│ │sau programe │locul de muncă│
│ │informatice │/cursuri de │
│5. │ │formare/ │
│ │ │perfecţionare)│
│ ├──────────────────────┼──────────────┤
│ │a) │ │
│ ├──────────────────────┼──────────────┤
│ │b) │ │
│ ├──────────────────────┼──────────────┤
│ │… │ │
├────┼──────────┬───────────┴────┬─────────┤
│ │Cunoştinţe│Abilităţi^10 │Atitudini│
│ │^9 │ │^11 │
│ ├──────────┼────────────────┼─────────┤
│6. │1. │1. │1. │
│ │2. │2. │2. │
│ │3. │3. │3. │
│ │4. ……. . │4. ……. . │4. ……. . │
├────┼──────────┴────────────────┴─────────┤
│ │Identificarea relaţiilor de │
│ │colaborare interne şi externe, pe │
│ │orizontală şi verticală │
│ ├─────────────────────────────────────┤
│7. │Colaborează cu │
│ ├─────────────────────────────────────┤
│ │a) │
│ ├─────────────────────────────────────┤
│ │b) │
├────┼─────────────────────────────────────┤
│ │Identificarea relaţiilor de │
│ │subordonare ierarhică a postului │
│ ├────────┬─────────────┬──────────┬───┤
│8. │ │ │ │ │
│ │Superior├─────────────┤Subordonat├───┤
│ │pentru │ │pentru │ │
│ │ ├─────────────┤ ├───┤
│ │ │ │ │ │
├────┼────────┴─────────────┴──────────┴───┤
│ │Alte informaţii relevante^12 │
│ ├─────────────────────────────────────┤
│9. │a) │
│ ├─────────────────────────────────────┤
│ │b) │
└────┴─────────────────────────────────────┘
Nume, prenume şi funcţie^13 .......................................... Instrucţiuni de completare a formularului de analiză a postului ^1 Se elaborează cu respectarea art. 27 şi 28 din anexa nr. 8 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare. Se completează un singur formular de analiză a postului pentru funcţiile publice identice (care au aceeaşi denumire, aceeaşi clasă şi acelaşi grad profesional), având aceleaşi atribuţii şi care se regăsesc în aceeaşi structură funcţională. Formularul de analiză a postului este un document intern de lucru, care nu se transmite Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici. ^2 Se completează prin raportare la grupul de persoane care beneficiază de efectele activităţii desfăşurate de ocupantul postului analizat. ^3 Se stabilesc pe baza activităţilor care presupun exercitarea prerogativelor de putere publică, în concordanţă cu specificul funcţiei publice corespunzătoare postului. ^4 Gradul de complexitate se determină prin raportare la complexitatea activităţii desfăşurate de funcţionarul public al cărui post este analizat comparativ cu activitatea altor funcţionari publici care exercită aceeaşi atribuţie, dar ocupă funcţii publice de nivel inferior/superior (în funcţie de denumire, clasă şi grad profesional). ^5 Obiectivele trebuie să corespundă următoarelor cerinţe: a) să fie specifice activităţilor care presupun exercitarea prerogativelor de putere publică şi corelate cu atribuţiile postului; b) să fie cuantificabile - să aibă o formă concretă de realizare; c) să poată fi determinate în timp - să fie prevăzute cu termene de realizare; d) să fie realiste - să poată fi duse la îndeplinire în termenele de realizare determinate şi cu resursele alocate. Stabilirea fiecărui obiectiv trebuie raportată la întrebarea: „Ce trebuie să realizăm în această structură funcţională prin acest post?“. ^6 Indicatorii de performanţă permit măsurarea impactului acţiunilor întreprinse de funcţionarul public în vederea atingerii obiectivului propus asociat acestora. Un indicator de performanţă răspunde la întrebarea: „În ce măsură sau în ce proporţie funcţionarul public al cărui post este analizat a putut realiza ceea ce s-a propus?“. ^7 Constă în identificarea consecinţelor negative cu impact asupra activităţii autorităţii sau instituţiei publice, care pot să apară în cazul în care indicatorii de performanţă nu sunt atinşi. ^8 Se completează cu echipamentele pe care este nevoie să le utilizeze ocupantul postului în vederea exercitării atribuţiilor (de exemplu: calculator, instrumente/echipamente pentru efectuarea de măsurători, conducere/operare vehicule/autovehicule). ^9 Pentru fiecare atribuţie identificată adresăm întrebarea: „Ce cunoştinţe trebuie să deţină funcţionarul public pentru a realiza cu succes această atribuţie?“. Exemple care pot fi completate la rubrica „cunoştinţe“: cunoştinţe de limba română (gramatică, vocabular, variabilitatea limbii şi a comunicării în diferite contexte), cunoştinţe privind sistemul administrativ, rolul şi funcţionarea autorităţii sau instituţiei publice etc. ^10 Pentru completarea rubricii este necesar să răspundem la întrebarea: „Ce capacităţi dobândite în urma exersării sunt necesare pentru îndeplinirea cu succes a acestei atribuţii?“ [Este recomandat ca răspunsul să fie formulat cu verbul la modul conjunctiv, timpul prezent (Să + verb de acţiune ...).] Exemple care pot fi completate la rubrica „abilităţi“: să comunice oral şi scris într-o varietate de situaţii, să distingă şi să folosească diferite stiluri de comunicare, să formuleze şi să exprime argumente orale şi scrise, să descrie şi să analizeze rolul, atribuţiile şi funcţionarea autorităţii sau instituţiei publice etc. ^11 Pentru completarea rubricii este necesară identificarea elementelor cu privire la care ocupantul postului trebuie să reacţioneze cu consecvenţă în vederea îndeplinirii cu succes a atribuţiilor postului [Este recomandat ca răspunsul să fie formulat cu verbul la modul conjunctiv, timpul prezent (Să + verb de acţiune ...).] Exemple care pot fi completate la rubrica „atitudini“: să aibă atitudine pozitivă pentru un dialog constructiv, să manifeste responsabilitate în utilizarea limbajului, să aibă atitudine critică şi reflexivă faţă de informaţia disponibilă, să aibă o abordare bazată pe atingerea obiectivelor, diminuarea riscurilor şi rezolvarea problemelor, să manifeste interes de comunicare/interacţiune cu alte persoane etc. ^12 Se completează, după caz, cu alte informaţii ce ar putea determina identificarea unei anumite competenţe specifice şi care nu se regăsesc în rubricile anterioare. ^13 Formularul de analiză a postului se semnează, după caz, de către conducătorul structurii/superiorul ierarhic/membrii grupului de lucru, în condiţiile prevăzute la art. 7 din metodologie. ANEXA 2 la metodologia-cadru Aprob. Numele, prenumele şi funcţia conducătorului autorităţii/instituţiei publice Semnătura
┌────┬───────────┬───────────────────────────────────────────────────────────┐
│Nr. │ │Raport de analiză a posturilor │
│crt.│ │ │
├────┼───────────┼───────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ │Denumirea autorităţii sau instituţiei publice │
│1. ├───────────┼───────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ │ │
├────┼───────────┼───────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ │Număr de posturi supuse analizei: │
│ ├───────────┼───────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ │a) funcţii publice din categoria înalţilor funcţionari │
│ │ │publici: │
│ │ │b) funcţii publice de director general: │
│ │ │c) funcţii publice de director general adjunct: │
│ │ │d) funcţii publice de director: │
│2. │ │e) funcţii publice de director adjunct: │
│ │ │f) funcţii publice de director executiv: │
│ │ │g) funcţii publice de director executiv adjunct: │
│ │ │h) funcţii publice de şef serviciu: │
│ │ │i) funcţii publice de grad profesional superior: │
│ │ │j) funcţii publice de grad profesional principal: │
│ │ │k) funcţii publice de grad profesional asistent: │
│ │ │l) funcţii publice de grad profesional debutant: │
├────┼───────────┼────────┬────────────┬────────────┬────────────┬───────────┤
│ │ │ │ │ │Definiţia │ │
│ │ │ │ │ │competenţei │ │
│ │Funcţia │ │ │Competenţa │specifice │ │
│ │publică │ │ │specifică/ │identificate│ │
│ │supusă │Situaţia│ │Competenţele│potrivit │ │
│ │analizei │ocupării│ │specifice │art. 11 │ │
│ │(denumire/ │postului│Competenţele│identificată│alin. (2) │Modalitate │
│ │clasă/ │(ocupat/│generale şi │/ │lit. d) din │de │
│ │grad │vacant/ │nivelurile │identificate│anexa nr. 8 │verificare │
│ │profesional│temporar│de │şi │la Ordonanţa│a │
│ │şi ID) şi │ocupat/ │complexitate│nivelurile │de urgenţă a│competenţei│
│ │structura │temporar│aferente^1 │de │Guvernului │specifice^3│
│3. │funcţională│vacant) │ │complexitate│nr. 57/2019,│ │
│ │din care │ │ │aferente^2, │cu │ │
│ │face parte │ │ │după caz │modificările│ │
│ │ │ │ │ │şi │ │
│ │ │ │ │ │completările│ │
│ │ │ │ │ │ulterioare │ │
│ ├───────────┼────────┼────────────┼────────────┼────────────┼───────────┤
│ │1. │ │ │ │ │ │
│ ├───────────┼────────┼────────────┼────────────┼────────────┼───────────┤
│ │2. │ │ │ │ │ │
│ ├───────────┼────────┼────────────┼────────────┼────────────┼───────────┤
│ │3. │ │ │ │ │ │
│ ├───────────┼────────┼────────────┼────────────┼────────────┼───────────┤
│ │…………………... │ │ │ │ │ │
├────┼───────────┼────────┴────────────┴────────────┴────────────┴───────────┤
│ │ │Anexe │
│4. ├───────────┴─────────────────────┬────────────┬────────────────────────┤
│ │Alte documente relevante │ │ │
└────┴─────────────────────────────────┴────────────┴────────────────────────┘
^1 Se completează conform art. 17 din anexa nr. 8 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, şi art. 11 din metodologie. ^2 Se completează conform art. 11 din anexa nr. 8 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare. ^3 Se completează pentru fiecare competenţă specifică identificată. Pentru competenţele specifice identificate conform art. 11 alin. (2) lit. a) - c) din anexa nr. 8 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare, se completează cu sintagma „Document sau documente ce atestă competenţa specifică respectivă/Testarea competenţei specifice prin probă suplimentară“. Pentru competenţele specifice identificate conform art. 11 alin. (2) lit. d) din anexa nr. 8 la aceeaşi ordonanţă de urgenţă se completează cu sintagma „Document sau documente ce atestă competenţa specifică respectivă/Testarea competenţei specifice prin probă suplimentară/Testarea cunoştinţelor şi abilităţilor care caracterizează acea competenţă specifică, prin probă scrisă“. ANEXA 3 la metodologia-cadru Document de aprobare a stabilirii pentru fiecare post aferent unei funcţii publice a competenţelor generale şi a competenţelor specifice identificate în cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice^1 ^1 Corespunde documentului prevăzut la art. 30 alin. (3) lit. c) din anexa nr. 8 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare. Aprob. Numele, prenumele şi funcţia conducătorului autorităţii/instituţiei publice Semnătura În vederea respectării prevederilor art. 26 - 29 din anexa nr. 8 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, se supune spre aprobare raportul de analiză a posturilor prin care sunt stabilite competenţele generale şi competenţele specifice pentru fiecare post aferent unei funcţii publice. Prezentul document şi raportul de analiză a posturilor aprobate de conducătorul autorităţii sau instituţiei publice se anexează adresei de solicitare a avizului Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici privind competenţele specifice. Grup de lucru^2: ^2 Documentul se semnează de membrii grupului de lucru. ANEXA 4 la metodologia-cadru Model al adresei de solicitare a avizului Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici privind competenţele specifice identificate pentru autorităţile şi instituţiile publice în cadrul cărora sunt stabilite funcţii publice prevăzute la art. 385 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare^1 Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici Doamnei/Domnului preşedinte Având în vedere dispoziţiile art. 30 alin. (1), (3) şi (4) din anexa nr. 8 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare, vă solicităm avizul privind stabilirea competenţelor specifice pentru funcţiile publice din cadrul .............(Se va completa denumirea autorităţii sau instituţiei publice pentru care se solicită avizul.)................ . În vederea avizării competenţelor specifice propuse, vă transmitem documentul prin care .........(Se va completa cu funcţia conducătorului autorităţii sau instituţiei publice.).......… a aprobat stabilirea pentru fiecare post aferent unei funcţii publice a competenţelor generale şi a competenţelor specifice identificate, pe baza raportului de analiză a posturilor, anexate. Cu stimă, Numele, prenumele şi funcţia conducătorului autorităţii/instituţiei publice Semnătura ^1 Funcţii publice de stat prevăzute la art. 385 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare. Funcţii publice teritoriale prevăzute la art. 385 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare. Funcţii publice locale prevăzute la art. 385 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare. -----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.