Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   METODOLOGIE-CADRU din 11 iunie 2024  pentru organizarea şi funcţionarea programelor de studii universitare integrate organizate în cadrul instituţiilor de învăţământ superior din România, finalizate cu diplomă comună sau diplomă dublă sau multiplă    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 METODOLOGIE-CADRU din 11 iunie 2024 pentru organizarea şi funcţionarea programelor de studii universitare integrate organizate în cadrul instituţiilor de învăţământ superior din România, finalizate cu diplomă comună sau diplomă dublă sau multiplă

EMITENT: Ministerul Educaţiei
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 575 din 20 iunie 2024
──────────
    Aprobată prin ORDINUL nr. 4.637 din 11 iunie 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 575 din 20 iunie 2024.
──────────
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    (1) Prezenta metodologie-cadru reglementează condiţiile generale de funcţionare a programelor de studii universitare integrate organizate de instituţiile de învăţământ superior acreditate din sistemul de învăţământ superior din România împreună cu alte instituţii de învăţământ superior acreditate din Spaţiul european al învăţământului superior, denumit în continuare SEIS.
    (2) Programele de studii integrate pot fi organizate în comun de două sau mai multe instituţii de învăţământ superior acreditate din SEIS, recunoscute de statul de origine, acreditate în urma unui proces de evaluare externă efectuat de o agenţie de asigurare a calităţii în învăţământul superior înregistrată în Registrul European pentru Asigurarea Calităţii în Învăţământul Superior.
    (3) Programele de studii integrate se pot organiza la nivel naţional, atunci când toate instituţiile de învăţământ superior implicate sunt din România, sau transnaţional/internaţional, atunci când cel puţin două ţări diferite sunt reprezentate în rândul instituţiilor de învăţământ superior implicate.
    (4) Instituţiile de învăţământ superior româneşti care organizează programe de studii integrate stabilesc un regulament propriu de organizare şi funcţionare a acestora, aprobat de senatul universitar.
    (5) Acordurile interinstituţionale încheiate de către instituţia de învăţământ superior sunt elaborate cu respectarea regulamentului propriu de organizare şi a funcţionare a programelor de studii integrate.
    (6) Instituţiile de învăţământ superior aduc la cunoştinţa candidaţilor, cu cel puţin 6 luni înainte de susţinerea examenului de admitere, prin afişare la sediul instituţiilor şi pe pagina web proprie, informaţii privind taxele de şcolarizare, organizarea şi desfăşurarea procesului de admitere, conţinutul programului de studii, organizarea procesului de învăţământ, numărul de locuri disponibile, conform prevederilor acordurilor interinstituţionale.
    (7) Programele de studii integrate se pot organiza pentru orice ciclu de studii universitare, după cum urmează: ciclul scurt - studii universitare de scurtă durată, ciclul I - studii universitare de licenţă, ciclul II - studii universitare de master, ciclul III - studii universitare de doctorat.
    (8) Programele de studii integrate se finalizează cu diplomă comună sau diplomă dublă sau multiplă. Conţinutul şi formatul actelor de studii pentru programele de studii integrate, precum şi limba de redactare a acestora se aprobă de către senatele instituţiilor de învăţământ superior din România, conform acordurilor interinstituţionale.
    (9) Recunoaşterea calificărilor şi a perioadelor de studii (inclusiv recunoaşterea învăţării anterioare) se va face în conformitate cu Convenţia de recunoaştere de la Lisabona şi cu documentele subsidiare.

    ART. 2
    (1) Programul de studii integrat se defineşte ca totalitatea activităţilor de proiectare, învăţare, predare, cercetare, aplicaţii practice şi evaluare, planificate, astfel încât să ducă la o calificare universitară.
    (2) Curriculumul acestui tip de program este elaborat şi organizat în comun de instituţiile de învăţământ superior partenere în organizarea programului de studii universitare integrate şi conduce la o diplomă comună sau la diplome duble sau multiple, însoţită/însoţite de un supliment comun, conform formatului stabilit în acordul interinstituţional încheiat între instituţiile de învăţământ superior partenere. Suplimentul la diplomă se eliberează gratuit, în limba română şi o limbă de circulaţie internaţională utilizată în cadrul parteneriatului.
    (3) Evaluarea externă a calităţii educaţiei, în vederea acreditării, se realizează fără parcurgerea procedurii de autorizare de funcţionare provizorie, în cazul programelor de studii integrate.
    (4) Acreditarea programelor de studii integrate finalizate cu diplomă comună sau cu diplomă dublă sau multiplă se realizează fără parcurgerea procedurii de autorizare de funcţionare provizorie şi fără a se face distincţie în ceea ce priveşte limba de predare şi spaţiul geografic în care se desfăşoară.
    (5) Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Superior evaluează, la cerere, programe de studii integrate în temeiul standardelor şi al metodologiilor stabilite la nivel european prin Abordarea europeană pentru asigurarea calităţii programelor de studii integrate şi propune acreditarea/ neacreditarea acestor programe.
    (6) Programele de studii deja acreditate în România care, printr-un acord interinstituţional, devin incluse într-o asociere de programe de studii în vederea emiterii unei diplome duble sau multiple nu necesită o acreditare suplimentară, urmând a fi evaluate periodic conform termenelor prevăzute de legislaţia în vigoare.

    CAP. II
    Organizarea programelor de studii integrate
    ART. 3
    (1) Organizarea în comun a programelor de studii universitare integrate, de către o instituţie de învăţământ superior acreditată din România şi de cel puţin o instituţie de învăţământ superior acreditată din SEIS, se realizează pe baza unui acord/unei convenţii de parteneriat/asociere, denumit(ă) în continuare acord interinstituţional, cu respectarea legislaţiei naţionale şi europene aplicabile.
    (2) Obiectul acordului interinstituţional constă în stabilirea regulilor speciale aplicabile programelor de studii integrate care sunt în concordanţă cu dispoziţiile legale aplicabile în ţara/ţările de origine ale instituţiilor de învăţământ superior partenere.
    (3) Acordul interinstituţional va stabili calitatea fiecărei instituţii participante, respectiv coordonatorul programului de studii integrate, dacă este cazul, şi partenerul/partenerii în cadrul programului, responsabilităţile fiecărei instituţii, structura disciplinelor din cadrul programului de studii, condiţiile de admitere, conţinutul ghidului de studii, drepturile şi obligaţiile studenţilor, regulile aplicabile finalizării studiilor, formatul actelor de studii, modalitatea eliberării şi recunoaşterea actelor de studii, precum şi modalitatea de finanţare a acestor programe de studii. Totodată, acordul interinstituţional va conţine prevederi privind recunoaşterea automată a examenelor susţinute la instituţiile partenere, inclusiv examenul de finalizare a studiilor.
    (4) Instituţiile de învăţământ superior partenere, prin acordul interinstituţional, stabilesc mobilitatea studenţilor şi a cadrelor didactice.
    (5) Instituţiile de învăţământ superior din România, care organizează programe integrate sau comune, raportează în platformele naţionale colaborările în aceste programe, în scopul monitorizării şi evaluării, precum şi pentru facilitarea politicilor bazate pe evidenţe.

    ART. 4
    Asocierea instituţiei de învăţământ superior acreditate din România cu o altă instituţie de învăţământ superior acreditată din SEIS, pentru crearea unui program de studii universitare integrate, se poate realiza numai dacă sunt îndeplinite următoarele condiţii:
    a) fiecare instituţie care se asociază este acreditată şi recunoscută de ţara de provenienţă, are dreptul de a organiza studii universitare pentru nivelul de calificare în care se încadrează respectivul program de studii;
    b) programul de studii universitare să fie integral elaborat în conformitate cu Sistemul European de Credite Transferabile (SECT/ECTS);
    c) acordul interinstituţional încheiat conţine cel puţin dispoziţiile menţionate la art. 3 alin. (3).


    ART. 5
    (1) În cadrul instituţiei de învăţământ superior din România, coordonarea programului de studii integrate, stabilit potrivit acordurilor interinstituţionale, va fi asigurată de către un director/coordonator, în funcţie de condiţiile stabilite cu instituţiile partenere în acordul interinstituţional.
    (2) Directorul/coordonatorul va fi desemnat de către rectorul instituţiei de învăţământ superior şi va asigura comunicarea cu reprezentanţii instituţiilor partenere şi va îndeplini toate atribuţiile stabilite prin acordul interinstituţional, pentru buna organizare a activităţilor pe care le implică programul de studii integrate.
    (3) Coordonarea programului de studii integrate la nivelul parteneriatului stabilit va fi realizată de către un consiliu academic compus din reprezentanţi ai tuturor instituţiilor partenere, potrivit dispoziţiilor din acordul interinstituţional. Desemnarea acestora va fi făcută potrivit regulilor interne aplicabile în cadrul instituţiilor partenere.

    ART. 6
    Ulterior îndeplinirii de către toate instituţiile partenere a procedurilor de acreditare la nivel naţional, acestea vor fi responsabile pentru:
    a) elaborarea programelor şi a materialelor didactice necesare, livrarea propriilor module şi acordul asupra metodologiilor de predare comune, metodelor de evaluare şi sistemelor de notare; elaborarea rezultatelor învăţării şi evaluarea studenţilor în conformitate cu Ghidul de studii şi a detaliilor convenite în acordul interinstituţional;
    b) asigurarea de personal calificat pentru a include programul de studii integrate în oferta programelor de studii pentru care se organizează admitere, în conformitate cu reglementările naţionale;
    c) personalul calificat care urmează să desfăşoare activităţi didactice în cadrul programului de studii integrat trebuie să facă dovada cunoaşterii la nivel avansat a limbii de predare/limbilor de predare ale programului respectiv;
    d) păstrarea evidenţelor corecte cu privire la studenţi şi permiterea accesului instituţional la evidenţele legate de mobilitatea academică a studenţilor, în conformitate cu procedurile şi protocoalele definite de condiţiile acordului interinstituţional;
    e) eliberarea diplomei de finalizare a studiilor şi a suplimentului de diplomă sau a situaţiei şcolare, în urma îndeplinirii cerinţelor minime prevăzute de legislaţia în vigoare în fiecare ţară emitentă şi de acordurile interinstituţionale, conform prevederilor acestor acorduri.


    ART. 7
    (1) În funcţie de condiţiile stabilite în cuprinsul acordurilor interinstituţionale, durata programelor de studii integrate poate fi:
    a) doi ani pentru studii universitare de scurtă durată;
    b) trei sau patru ani pentru programele de studii universitare de licenţă, după caz;
    c) cinci sau şase ani pentru programele de studii universitare din domeniile reglementate la nivelul Uniunii Europene, după caz;
    d) un an sau doi pentru programele de studii universitare de master, după caz;
    e) patru ani pentru programele de studii universitare de doctorat.

    (2) Programele de studii universitare integrate pot fi organizate la următoarele forme: învăţământ cu frecvenţă, învăţământ cu frecvenţă redusă şi învăţământ la distanţă, conform acordului interinstituţional.
    (3) Un program de studii universitare integrate poate fi derulat în limba română, în limbile minorităţilor naţionale, precum şi în una sau mai multe limbi de circulaţie internaţională conform acordului interinstituţional.
    (4) Modul de desfăşurare a activităţilor didactice, în funcţie de forma de învăţământ, se stabileşte prin acordurile interinstituţionale în conformitate cu legislaţia aplicabilă în fiecare ţară.

    CAP. III
    Admiterea studenţilor
    ART. 8
    (1) Admiterea candidaţilor la programul de studii universitare integrate se realizează în condiţiile impuse de reglementările naţionale şi regulamentele în vigoare ale instituţiilor de învăţământ superior organizatoare şi cu punerea în aplicare a conţinutului acordului interinstituţional încheiat pentru stabilirea respectivului program de studii integrate.
    (2) Organizarea admiterii pentru programele de studii universitare integrate se realizează cu respectarea calendarului de admitere stabilit prin acordul interinstituţional şi reglementările legale în vigoare.
    (3) Criteriile de selecţie şi de evaluare a candidaţilor, precum şi documentele din dosarul de admitere vor fi stabilite prin acordul interinstituţional.
    (4) Fiecare dintre instituţiile partenere este responsabilă de verificarea condiţiilor de eligibilitate a cererilor de înscriere primite. Cererile de înscriere şi dosarele de candidatură vor fi supuse unui proces de evaluare comun de către o comisie mixtă de admitere, constituită cu respectarea regulilor din acordul interinstituţional şi a celor naţionale din reprezentanţi ai instituţiilor partenere.
    (5) Pentru candidaţii declaraţi admişi în cadrul unui program de studii integrate, înmatricularea şi gestiunea şcolarităţii se fac conform prevederilor acordului interinstituţional, corelat cu legislaţia aplicabilă în fiecare ţară parteneră.
    (6) Numărul maxim de studenţi repartizaţi fiecărei instituţii de învăţământ superior din asociere este stabilit prin acordul interinstituţional, cu respectarea capacităţii maxime de şcolarizare, în conformitate cu legislaţiile naţionale în vigoare.

    ART. 9
    (1) Admiterea la studii universitare de scurtă durată/licenţă/master/doctorat în cadrul unui program de studii integrate se desfăşoară cu respectarea metodologiei de admitere adoptate în cadrul instituţiei de învăţământ superior şi a legislaţiei naţionale în vigoare, după cum urmează:
    a) la concursul de admitere la studii universitare de scurtă durată au dreptul să participe absolvenţii cu diplomă de bacalaureat sau echivalentă, cu respectarea condiţiilor specifice stabilite de acordul interinstituţional;
    b) la concursul de admitere la studii universitare de licenţă au dreptul să participe absolvenţii cu diplomă de bacalaureat sau echivalentă, cu respectarea condiţiilor specifice stabilite de acordul interinstituţional;
    c) la concursul de admitere la studii universitare de master au dreptul să participe absolvenţii cu diplomă de licenţă sau echivalentă, cu respectarea condiţiilor specifice stabilite de acordul interinstituţional;
    d) la concursul de admitere la studii universitare de doctorat au dreptul să participe absolvenţii cu diplomă de masterat sau echivalentă acesteia, cu respectarea condiţiilor specifice stabilite de acordul interinstituţional şi care au parcurs programe de studii universitare de licenţă/masterat cumulând minimum 300 ECTS.

    (2) Înmatricularea candidaţilor declaraţi admişi în urma concursului de admitere se face prin decizia rectorului instituţiei de învăţământ superior, conform acordului interinstituţional.
    (3) Înscrierea în Registrul matricol unic a studenţilor admişi la programele de studii universitare integrate se realizează cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
    (4) Candidatul declarat admis la un program de studii universitare integrate are calitatea de student/student-doctorand pe întreaga perioadă a prezenţei sale în cadrul programului respectiv, de la înmatriculare şi până la susţinerea examenelor sau a examenului de finalizare a studiilor sau exmatriculare, cu excepţia perioadelor de întrerupere a studiilor.
    (5) Studenţii admişi la programele de studii integrate se supun regulilor privind activitatea didactică, înmatricularea, durata calităţii de student/student-doctorand, evaluarea studenţilor şi promovarea examenelor, prevăzute în regulamentele privind activitatea profesională a studenţilor din cadrul instituţiei de învăţământ, completate cu regulile specifice stabilite prin acordurile interinstituţionale care prevăd repartizarea disciplinelor programului de studii integrate pe semestre, între instituţiile partenere.
    (6) Studenţii admişi la programele de studii integrate sunt înregistraţi în Registrul matricol unic din România/Registrul unic naţional integrat al diplomelor şi actelor de studii (RMUR/ RUNIDAS), în conformitate cu legislaţia în vigoare.

    ART. 10
    Drepturile şi obligaţiile studenţilor/studenţilor-doctoranzi înmatriculaţi la programele de studii integrate organizate în cadrul instituţiei de învăţământ superior sunt stabilite prin contractul de studii, prin dispoziţiile cuprinse în legislaţia în vigoare, carta universitară şi regulamentele instituţiei, precum şi prin dispoziţiile cuprinse în acordul interinstituţional.

    ART. 11
    (1) Acordul interinstituţional va stabili detaliile cu privire la finanţarea programelor de studii integrate înfiinţate.
    (2) Nivelul taxelor de studii, precum şi modalitatea de plată a acestora se stabilesc prin acordul interinstituţional încheiat între instituţiile de învăţământ partenere.
    (3) Instituţiile de învăţământ superior, prin acordul interinstituţional, nu pot stabili alte tipuri de taxe decât cele prevăzute de Legea învăţământului superior nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare.
    (4) Instituţiile de învăţământ superior pot aloca locuri finanţate de la bugetul de stat pentru programele de studii integrate sau pot acoperi costurile şcolarizării studenţilor înmatriculaţi la astfel de programe şi acordă burse acestora din venituri proprii. Studenţii înmatriculaţi la programe de studii integrate pot beneficia de burse alocate din fonduri de la bugetul de stat în condiţiile stabilite prin reglementările instituţiei de învăţământ superior, în conformitate cu legislaţiile naţionale în vigoare.

    CAP. IV
    Organizarea activităţii didactice
    ART. 12
    (1) Activităţile didactice, stabilite prin acordurile interinstituţionale, se structurează pe discipline de învăţământ.
    (2) Repartizarea disciplinelor pe semestre, alocarea creditelor pe discipline şi evidenţierea formelor de evaluare la fiecare disciplină sunt cuprinse în planul de învăţământ al programului de studii convenit în acordul interinstituţional de stabilire a programului de studii integrate. Conţinutul predării şi învăţării, rezultatele învăţării, metodele de predare şi de evaluare şi bibliografia aferentă sunt cuprinse în fişele disciplinelor.
    (3) Activitatea didactică pe perioada semestrelor în care activităţile din programul de studii integrate sunt efectuate în cadrul fiecărei instituţii de învăţământ superior, inclusiv obligaţiile didactice şi regimul de frecvenţă, sunt stabilite prin regulamentele interne privind activitatea profesională a studenţilor, conform acordului interinstituţional, în concordanţă cu regulamentele interne ale instituţiilor de învăţământ superior.
    (4) Evaluarea studenţilor pe parcurs, pentru disciplinele studiate în cadrul fiecărei instituţii de învăţământ superior, se va realiza cu respectarea condiţiilor prevăzute în fişele disciplinelor, conform regulilor adoptate în cadrul instituţiei de învăţământ, şi în conformitate cu prevederile acordului interinstituţional.

    CAP. V
    Finalizarea studiilor
    ART. 13
    (1) Programele de studii universitare integrate se încheie cu examenul de finalizare a studiilor, conform structurii şi modalităţii stabilite în acordul interinstituţional şi în conformitate cu regulamentele instituţiei de învăţământ superior din România privind examenele de finalizare a studiilor.
    (2) Absolventul unui program de studii universitare integrate poate susţine examenul de finalizare a studiilor la oricare dintre instituţiile de învăţământ superior semnatare ale acordului interinstituţional, conform prevederilor acestuia.
    (3) Alegerea temei pentru lucrarea de absolvire/licenţă/ disertaţie/doctorat se va realiza în conformitate cu prevederile acordului interinstituţional.
    (4) În cazul studenţilor care aleg susţinerea examenului de finalizare a studiilor în cadrul instituţiei de învăţământ superior din România, pentru redactarea şi coordonarea lucrării de absolvire/licenţă/disertaţie/de doctorat, precum şi pentru organizarea, desfăşurarea şi susţinerea examenelor de finalizare a studiilor se aplică prevederile regulamentelor instituţiei de învăţământ superior din România privind examenele de finalizare a studiilor, precum şi cele ale acordului interinstituţional.
    (5) În cazul în care, pentru un program de studii universitare integrate, acordul interinstituţional prevede susţinerea examenului de finalizare a studiilor la nivelul asocierii de instituţii de învăţământ superior semnatare ale acestuia, evaluarea se va face în comun de către o comisie mixtă, constituită din reprezentanţi ai instituţiilor partenere, cu respectarea regulilor din acordul interinstituţional şi a celor naţionale.
    (6) Actele de studii emise la finalizarea programelor de studii integrate, respectiv diploma comună sau diploma dublă sau multiplă sunt recunoscute de drept de către statul român şi sunt evidenţiate în RMUR/RUNIDAS, în conformitate cu legislaţia în vigoare.

    ART. 14
    (1) Studenţii care au îndeplinit toate cerinţele prevăzute în programul de studii universitare integrate primesc o diplomă comună/dublă/multiplă, însoţită de un supliment la diplomă comun, conform formatului stabilit în acordul încheiat între instituţiile de învăţământ superior partenere şi reglementărilor legale naţionale în vigoare.
    (2) În cazul în care finalizarea studiilor nu va avea loc în cadrul instituţiei de învăţământ superior din România, ci la una dintre instituţiile de învăţământ superior partenere, pentru studiile urmate în România va fi eliberat un document universitar care să reflecte situaţia şcolară, document recunoscut de către toate instituţiile partenere, conform acordului interinstituţional.

    CAP. VI
    Dispoziţii finale
    ART. 15
    Prevederile prezentei metodologii-cadru se vor aplica de către instituţiile de învăţământ superior acreditate din România pentru fiecare program de studii universitare integrat, după intrarea în vigoare a acordurilor interinstituţionale încheiate de instituţii de învăţământ superior acreditate din România cu instituţii de învăţământ superior acreditate, partenere din SEIS.


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016