Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   METODOLOGICE din 18 decembrie 2024  privind promovarea a 2 ani de studii într-un an şcolar în învăţământul preuniversitar    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 METODOLOGICE din 18 decembrie 2024 privind promovarea a 2 ani de studii într-un an şcolar în învăţământul preuniversitar

EMITENT: Ministerul Educaţiei
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 4 din 8 ianuarie 2025
──────────
    Aprobată prin ORDINUL nr. 7.839 din 18 decembrie 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 4 din 8 ianuarie 2025.
──────────
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    (1) Elevii capabili de performanţe şcolare înalte pot promova doi ani de studii într-un an şcolar, ca parte a parcursului educaţional subsumat învăţământului preuniversitar obligatoriu.
    (2) Prezenta metodologie reglementează modalitatea de promovare a doi ani de studii într-un an şcolar de către elevii capabili de performanţe şcolare înalte din învăţământul preuniversitar, forma de învăţământ cu frecvenţă.

    ART. 2
    (1) Accelerarea promovării se realizează prin parcurgerea a doi ani de studii într-un singur an şcolar de către elevii care au rezultate şcolare excepţionale şi care au capacitatea fizică şi intelectuală de a se adapta cerinţelor parcurgerii acestui proces şi integrării lor într-o clasă cu elevi de vârstă mai mare.
    (2) Parcurgerea a doi ani de studii într-un singur an şcolar se face pentru doi ani de studii consecutivi: anul în care este înscris elevul în urma promovării, în regim obişnuit, denumit în continuare „an curent/clasă curentă“, şi anul următor acestuia, pe care elevul îl parcurge suplimentar, în acelaşi timp cu anul curent, prin aplicarea prevederilor prezentei metodologii, denumit în continuare „al doilea an de studiu“.

    ART. 3
    (1) Parcurgerea a doi ani de studii într-un an şcolar se poate realiza o singură dată în fiecare dintre ciclurile de învăţământ: primar, gimnazial şi liceal.
    (2) Clasele de început de ciclu de învăţământ se exclud din programul de parcurgere a doi ani de studii într-un an şcolar.
    (3) În învăţământul primar, înscrierea în programul de parcurgere a doi ani de studii într-un singur an şcolar se poate realiza începând cu nivelul de vârstă specific clasei a III-a.

    CAP. II
    Accesul elevilor la programul de parcurgere a doi ani de studii într-un an şcolar
    ART. 4
    Elevii care se înscriu în programul de parcurgere a doi ani de studii într-un an şcolar trebuie să îndeplinească următoarele criterii de selecţie:
    1. pentru cei care se înscriu pentru parcurgerea claselor a III-a şi a IV-a:
    a) să aibă, în anul şcolar anterior anului curent, calificativul „Foarte bine“ la fiecare disciplină de studiu;
    b) să aibă, în anul şcolar anterior anului curent, calificativul „Foarte bine“ la purtare;

    2. pentru cei care se înscriu în program la nivel gimnazial şi liceal:
    a) media generală 10 la fiecare disciplină de studiu pentru elevii din învăţământul gimnazial şi liceal;
    b) să aibă, în anul şcolar anterior anului curent, media anuală 10 la purtare;

    3. pentru toţi elevii care se înscriu în program:
    - să promoveze un test interdisciplinar din curriculumul clasei anterioare clasei curente, cu un punctaj de cel puţin 80% din totalul punctajului acordat pe test.



    ART. 5
    Pentru înscrierea elevilor în programul de parcurgere a doi ani de studii într-un an şcolar trebuie depuse următoarele documente:
    a) cererea părintelui/reprezentantului legal al elevului;
    b) dosarul personal prevăzut la art. 12 alin. (2);
    c) rezultatul obţinut la testul interdisciplinar conform prevederilor art. 4pct. 3;
    d) avizul favorabil al consilierului şcolar;
    e) avizul favorabil al medicului şcolar sau al medicului de familie;
    f) avizul consiliului profesoral al unităţii de învăţământ.


    ART. 6
    (1) În vederea organizării şi desfăşurării în bune condiţii a programului de parcurgere a doi ani de studii într-un an şcolar se va constitui, la nivelul unităţii de învăţământ, în urma hotărârii consiliului de administraţie şi prin decizia directorului unităţii de învăţământ, o comisie de monitorizare a programului.
    (2) Comisia de monitorizare a programului de parcurgere a doi ani de studii într-un an şcolar, denumită în continuare comisie, va fi alcătuită din:
    a) directorul/directorul adjunct al unităţii de învăţământ - preşedinte;
    b) pentru învăţământul primar: doi profesori pentru învăţământul primar, dintre care unul al clasei din care face parte elevul în momentul depunerii cererii;
    c) pentru învăţământul gimnazial şi liceal: doi-trei profesori de specialitate de la disciplinele din trunchiul comun şi dirigintele clasei din care face parte elevul în momentul depunerii cererii;
    d) consilierul şcolar.

    (3) Atribuţiile comisiei sunt:
    a) elaborarea unui test interdisciplinar din curriculumul clasei anterioare clasei curente;
    b) organizarea şi desfăşurarea testării elevilor care solicită înscrierea în program, parcurgerea etapelor procedurale pentru demararea programului;
    c) monitorizarea desfăşurării programului şi a rezultatelor şcolare ale elevilor admişi în programul de parcurgere a doi ani de studii într-un an şcolar.


    CAP. III
    Desfăşurarea programului de parcurgere a doi ani de studii într-un an şcolar
    ART. 7
    Parcurgerea celor doi ani de studii într-un an şcolar se realizează prin:
    a) frecventarea a cel puţin 50% din cursurile şcolare aferente anului curent şi a cel puţin 40% din cursurile şcolare aferente celui de-al doilea an de studiu conform planului personalizat de învăţare elaborat de comisia de monitorizare;
    b) studiu individual;
    c) consultaţii/tutoriale asigurate de profesorul pentru învăţământul primar/profesorii clasei celui de-al doilea an de studiu.


    ART. 8
    (1) În vederea promovării a doi ani de studii într-un an şcolar, elevul va fi evaluat la fiecare disciplină/modul din planul-cadru de învăţământ al celor doi ani.
    (2) Elevul va participa la formele de evaluare curentă de la ambele clase şi va fi evaluat conform Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 5.726/2024, precum şi planului personalizat de învăţare care prevede şi formele de evaluare.
    (3) Pentru încheierea situaţiei şcolare, elevul susţine evaluări periodice sumative, pe durata anului şcolar, după cel de-al doilea modul şi pe durata celui de-al cincilea modul.
    (4) Probele de evaluare pot fi: scrise, orale, practice şi de aptitudini incluse în planul personalizat de învăţare, calendarul acestora fiind stabilit de comun acord de către părinte/tutorele legal, elev şi dirigintele clasei şi avizat de către consiliul profesoral.
    (5) Conţinutul probelor de evaluare va respecta curriculumul şcolar.

    ART. 9
    (1) Înregistrarea situaţiei şcolare se face în cataloagele şi registrele matricole ale celor două clase în care elevul este înmatriculat.
    (2) În cele două documente, la rubrica „Menţiuni“, se va face precizarea că „Elevul parcurge programul de promovare a doi ani de studii într-un an şcolar, conform prevederilor Metodologiei privind promovarea a doi ani de studii într-un an şcolar în învăţământul preuniversitar, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 7.839/2024.“

    ART. 10
    (1) Întreruperea programului de promovare a doi ani de studii într-un an şcolar se realizează în următoarele situaţii:
    a) la cererea elevului sau a părintelui/reprezentantului legal al elevului;
    b) dacă la finalul celui de-al doilea modul, calificativul obţinut este „Bine“ - pentru elevii din ciclul primar, respectiv media notelor la evaluarea curentă pe discipline este mai mică de 9 - pentru elevii din ciclul gimnazial şi liceal;
    c) dacă elevul nu promovează evaluările periodice sumative la cel puţin 3 dintre disciplinele/modulele la care a optat pentru evaluarea sumativă;
    d) la recomandarea argumentată a comisiei.

    (2) În urma întreruperii programului, elevul îşi continuă studiile în clasa curentă.

    CAP. IV
    Reglementări procedurale privind promovarea a 2 ani de studii într-un an şcolar în învăţământul preuniversitar
    ART. 11
    Înscrierea în programul de parcurgere a doi ani de studii într-un an şcolar parcurge următoarele etape:
    a) cererea de înscriere în programul de parcurgere a doi ani de studii într-un an şcolar se depune de către părintele/reprezentantul legal al elevului la unitatea de învăţământ la care este înscris elevul, în perioada 1 martie-1 mai a anului şcolar precedent celui de intrare în program;
    b) cererea de înscriere este analizată de consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ care decide aprobarea sau respingerea acesteia, în funcţie de rezultatele şcolare obţinute de elev până la depunerea cererii. Respingerea cererii de înscriere din cauza rezultatelor şcolare se poate face numai dacă rezultatele şcolare obţinute până la depunerea cererii nu îi mai permit elevului să obţină calificativele/mediile prevăzute la art. 4 din prezenta metodologie;
    c) după aprobarea cererii de înscriere, elevul va susţine un test interdisciplinar care va evalua competenţele dobândite în anul şcolar precedent celui de intrare în program. Testul va fi susţinut până la sfârşitul anului şcolar în care a depus cererea de intrare în program;
    d) după aprobarea cererii de înscriere, consiliul de administraţie solicită consilierului şcolar, medicului şcolar, profesorului pentru învăţământ primar/profesorului diriginte şi, după caz, cadrelor didactice care predau la clasa la care este înscris elevul elaborarea şi depunerea rapoartelor prevăzute la art. 12 alin. (2) lit. b)-e). În situaţia în care unitatea de învăţământ nu are medic şcolar, raportul prevăzut la art. 12 alin. (2) lit. e) poate fi întocmit de medicul de familie, caz în care demersurile pentru obţinerea raportului şi depunerea lui la conducerea unităţii de învăţământ trebuie făcute de părintele/reprezentantul legal al elevului.


    ART. 12
    (1) Avizarea intrării elevului în program este realizată de consiliul profesoral al unităţii de învăţământ la care s-a depus cererea, pe baza analizei dosarului personal şi a rezultatelor testului interdisciplinar.
    (2) Dosarul personal al elevului cuprinde:
    a) portofoliul educaţional al elevului, întocmit conform legislaţiei în vigoare;
    b) raportul profesorului pentru învăţământul primar/dirigintelui, finalizat cu propunerea „admis“/„respins“;
    c) raportul fiecărui profesor al clasei, finalizat cu propunerea „admis“/„respins“, în cazul elevilor din învăţământul gimnazial şi liceal;
    d) raportul consilierului şcolar privind capacitatea de adaptare la parcurgerea a doi ani de studii într-un an şcolar şi de integrare într-o clasă cu elevi de vârstă mai mare, finalizat cu propunerea „admis“/„respins“;
    e) raportul medicului şcolar sau al medicului de familie privind starea de sănătate şi dezvoltarea fizică a elevului, finalizat cu propunerea „admis“/„respins“.

    (3) Consiliul profesoral al unităţii de învăţământ decide avizarea intrării în program pe baza dosarului depus şi a punctajului obţinut la testul interdisciplinar, în termen de cel mult 5 zile de la încheierea anului şcolar precedent celui de intrare în program.
    (4) Avizul favorabil este dat de consiliul profesoral în situaţia în care sunt îndeplinite simultan următoarele condiţii:
    a) există avizul favorabil al consilierului şcolar;
    b) există avizul favorabil al medicului şcolar sau al medicului de familie;
    c) există avizul favorabil al profesorului pentru învăţământ primar/dirigintelui;
    d) există avizul favorabil a cel puţin 50% dintre profesorii clasei;
    e) punctajul obţinut la testul interdisciplinar este de cel puţin 80% din punctajul total al testului.

    (5) În cazul în care raportul consilierului şcolar şi/sau al medicului şcolar/medicului de familie se finalizează cu propunerea „respins“, se poate cere o altă opinie de la un specialist agreat de către unitatea de învăţământ/inspectoratul şcolar. Dacă a doua opinie coincide cu prima, dosarul este respins.
    (6) Respingerea cererii de înscriere în program de către consiliul profesoral nu poate fi contestată.
    (7) Avizarea înscrierii elevului în program, respectiv respingerea cererii de înscriere în program se comunică familiei şi inspectoratului şcolar în termen de 5 zile de la luarea deciziei de către consiliul profesoral. În cazul respingerii cererii, în comunicare se va include şi motivarea deciziei.
    (8) În caz de respingere a cererii de înscriere, elevul nu poate participa la program.

    ART. 13
    (1) Demararea procesului de promovare a doi ani de studii într-un an şcolar este condiţionată de monitorizarea, pe o perioadă de şapte săptămâni după începerea anului şcolar, a elevului care frecventează şi cursurile clasei în care a fost repartizat pentru cel de-al doilea an de studiu de către comisia constituită la nivelul unităţii de învăţământ.
    (2) În perioada de monitorizare sunt obligatorii organizarea de evaluări la fiecare disciplină de studiu, precum şi susţinerea unor teste specifice aplicate de către consilierul şcolar.
    (3) În urma monitorizării elevului, comisia constituită în unitatea de învăţământ redactează un raport de monitorizare, finalizat cu propunerea de avizare pentru începerea programului, în care se consemnează toate rezultatele obţinute de către elev la evaluările şi la testele specifice administrate.

    ART. 14
    (1) La începutul anului şcolar, după avizarea începerii programului, se elaborează planul personalizat de învăţare de către unitatea de învăţământ, prin consultarea părintelui/reprezentantului legal al elevului, care include:
    a) lista bibliografiei aferente programelor de studiu la fiecare disciplină/modul;
    b) disciplinele/modulele la care se realizează evaluarea periodică şi evaluarea finală;
    c) temele pentru referate, proiecte, rezolvări de probleme etc.;
    d) calendarul de prezentare a referatelor, proiectelor, portofoliilor;
    e) calendarul evaluărilor sumative, pe discipline;
    f) graficul consultaţiilor/tutorialelor şi al întâlnirilor cu consilierul şcolar;
    g) programul de studiu al elevului, prin care se asigură frecventarea a cel puţin 50% din cursurile şcolare aferente anului curent şi a minimum 40% din cursurile şcolare aferente celui de-al doilea an de studiu.

    (2) Părintele/Reprezentantul legal şi elevul pot solicita modificarea programului de studiu al elevului, în baza unei cereri adresate consiliului profesoral al unităţii de învăţământ.
    (3) Elevul este obligat să se prezinte la cel puţin 50% din orele prevăzute pentru anul curent şi la cel puţin 40% din orele celui de-al doilea an de studii. De asemenea, elevul este obligat să se prezinte la cel puţin 75% din evaluările curente convenite. Verificarea prezenţei la cursuri şi la evaluări se face de către profesorul pentru învăţământ primar/dirigintele clasei curente.
    (4) Consilierul şcolar va monitoriza evoluţia emoţională şi comportamentală a elevului pe toată durata programului.

    ART. 15
    (1) În programul de promovare a doi ani de studii într-un an şcolar, evaluarea elevilor se realizează prin evaluare curentă şi evaluare sumativă.
    (2) Evaluarea curentă se desfăşoară pe parcursul anului şcolar, la cel puţin 50% din totalul disciplinelor clasei curente şi la cel puţin 40% din orele celui de-al doilea an de studiu.
    (3) Evaluarea sumativă se realizează după primele două module, respectiv pe durata celui de-al cincilea modul, conform calendarului stabilit. În cazuri excepţionale, evaluarea sumativă se desfăşoară în vacanţele prevăzute în structura anului şcolar.
    (4) Calificativele specifice ciclului primar, respectiv notele obţinute în ciclul gimnazial şi liceal la evaluările curente şi sumative trebuie să asigure posibilitatea încheierii mediilor la toate disciplinele prevăzute în planul de învăţământ, conform prevederilor Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 5.726/2024, pentru cei doi ani de studii.

    ART. 16
    (1) După avizarea începerii programului, elevul va fi înregistrat în catalogul clasei curente şi în catalogul clasei corespunzătoare celui de-al doilea an de studiu, la rubrica „Menţiuni“ precizându-se că „Elevul parcurge programul de promovare a doi ani de studii într-un an şcolar, conform prevederilor Metodologiei privind promovarea a doi ani de studii într-un an şcolar în învăţământul preuniversitar, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 7.839/2024.“
    (2) Notarea se face cu calificative pentru ciclul primar, respectiv note pentru ciclul gimnazial şi liceal, conform prevederilor Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 5.726/2024.
    (3) În cataloage se vor consemna rezultatele evaluărilor curente, precum şi rezultatele evaluărilor sumative la disciplinele convenite, ca medii anuale. În rubricile disciplinelor la care s-a realizat evaluarea sumativă se precizează data evaluării.
    (4) Rezultatele şcolare se validează conform prevederilor Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 5.726/2024, şi sunt trecute în registrul matricol, unde se menţionează parcurgerea programului, conform prevederilor prezentei metodologii, şi data la care s-a validat situaţia şcolară în consiliul profesoral.

    ART. 17
    (1) Întreruperea procesului de promovare a doi ani de studii într-un an şcolar se realizează în următoarele cazuri:
    a) la cererea elevului sau a părintelui/reprezentantului legal al elevului;
    b) nepromovarea evaluărilor sumative la cel puţin trei dintre disciplinele/modulele pentru care a optat pentru evaluarea sumativă;
    c) la recomandarea argumentată a comisiei.

    (2) La întreruperea procesului de promovare a doi ani de studii într-un an şcolar, elevul îşi continuă şcolarizarea în unitatea de învăţământ şi în clasa curentă. Pentru disciplinele la care elevul nu a promovat evaluarea sumativă, situaţia şcolară se consideră neîncheiată.

    CAP. V
    Dispoziţii finale
    ART. 18
    Inspectoratele şcolare şi unităţile de învăţământ asigură respectarea prevederilor prezentei metodologii.

    ART. 19
    Începând cu data reorganizării instituţiilor subordonate Ministerului Educaţiei, denumirea „inspectoratul şcolar judeţean/Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti“ se va citi „direcţia judeţeană de învăţământ preuniversitar/ Direcţia Municipiului Bucureşti de Învăţământ Preuniversitar“.


    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016