Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   METODOLOGIA SI CONDITIILE TEHNICE*) din 10 iulie 2001  privind certificarea si/sau omologarea echipamentelor, pieselor de schimb si materialelor utilizate la vehicule rutiere    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

METODOLOGIA SI CONDITIILE TEHNICE*) din 10 iulie 2001 privind certificarea si/sau omologarea echipamentelor, pieselor de schimb si materialelor utilizate la vehicule rutiere

EMITENT: MINISTERUL LUCRARILOR PUBLICE, TRANSPORTURILOR SI LOCUINTEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 442 din 7 august 2001
________
(Anexa nr. 2 la <>Ordinul Ministrului Transporturilor nr. 536/1997 )

CAP. 1
Generalitati

1.1. Scop
Scopul prezentei metodologii este de a stabili conditiile tehnice in care se pot comercializa echipamente, piese de schimb si materiale de exploatare pentru vehicule rutiere si de a asigura cadrul pentru o protectie eficienta a consumatorilor fata de produsele necorespunzatoare.
Prezenta metodologie defineste:
- cerintele obligatorii ce trebuie indeplinite de producatorii si comerciantii de componente si materiale de exploatare pentru vehicule rutiere;
- tipurile de componente si materiale de exploatare pentru vehicule rutiere carora li se aplica prezentele conditii tehnice;
- cerintele minimale referitoare la procesele de productie a componentelor si materialelor de exploatare pentru vehicule.
1.2. Domeniul de aplicare
Certificarea/omologarea este aplicabila pentru produse noi fabricate in serie sau pentru loturi de produse noi.
Prezenta metodologie trebuie aplicata de:
- Regia Autonoma "Registrul Auto Roman";
- producatorii de vehicule rutiere;
- producatorii de componente si materiale de exploatare pentru vehicule rutiere;
- comerciantii de componente si materiale de exploatare pentru vehicule rutiere;
- organismele abilitate in domeniul certificarii/omologarii;
- organismele abilitate in domeniul protectiei consumatorilor;
- organismele de control.
1.3. Definitii si abrevieri
1.3.1. Definitii
Pentru scopul prezentelor conditii tehnice sunt definiti urmatorii termeni:
componenta auto - reper, echipament, agregat, sistem, avand procesul de fabricatie definit, destinat utilizarii ca atare fie in componenta unui vehicul rutier de catre producatorul acestuia, fie ca piesa de schimb;
materiale de exploatare auto - produse care se consuma sau se uzeaza in timpul utilizarii unui vehicul rutier si care se completeaza sau se inlocuiesc in timpul exploatarii acestuia (lubrifianti, carburanti, aditivi, uleiuri hidraulice);
piesa de schimb auto - componenta care se poate monta in locul piesei utilizate la fabricare de constructorul de vehicul rutier;
piesa de schimb auto de uz general - componenta comercializata pe piata in scopul utilizarii pe vehicule rutiere, ale carei conditii tehnice de definire sunt specifice mai multor tipuri de vehicule rutiere;
componenta (piesa de schimb) auto de origine - componenta comercializata ca piesa de schimb si care, cumulativ:
● respecta conditiile din cap. 1;
● a satisfacut cerintele specifice ale producatorului final de vehicul rutier (avand validarea acestuia sau a reprezentantului sau autorizat);
● a satisfacut cerintele serviciului tehnic insarcinat cu omologarea vehiculului si/sau a componentei auto.
In categoria componentelor auto de origine sunt incluse componentele fabricate si comercializate de producatorul final al unui vehicul rutier, comercializate sub controlul acestuia, sau de catre un producator agreat (abilitat) de producatorul final al vehiculului rutier ca furnizor de componente auto de origine;
validare - atestare scrisa eliberata de producatorul de vehicul, bazata pe examinare si dovezi obiective, care confirma indeplinirea conditiilor prevazute pentru o anumita utilizare;
document (tehnic) normativ - document care specifica reguli, linii directoare sau caracteristici pentru activitati ori pentru rezultatele acestora. De exemplu: standarde, regulamente, directive, specificatii tehnice;
regulament - reglementare tehnica stabilita in cadrul Comisiei Economice a O.N.U. pentru Europa, anexa la Acordul privind adoptarea de prescriptii tehnice uniforme pentru vehicule pe roti, echipamente sau repere care pot fi utilizate pe vehicule pe roti si conditiile pentru recunoasterea reciproca a omologarilor acordate pe baza acestor prescriptii, adoptat la Geneva in 1958, aprobat prin <>Decretul nr. 371/1976 ;
directiva - reglementare tehnica aplicabila vehiculelor rutiere si/sau componentelor acestora, stabilita in cadrul Uniunii Europene;
certificarea conformitatii - actiune a unei terte parti care demonstreaza existenta increderii adecvate ca un produs corespunzator identificat este in conformitate cu un anumit standard sau cu un document normativ de referinta;
omologare - aprobare pentru comercializarea unui produs;
specificatie tehnica (Standard de firma) - document care prescrie conditiile tehnice pe care trebuie sa le indeplineasca un produs. Daca este cazul, indica si procedeul (procedeele) si/sau documentele normative care descriu metodele prin care se determina indeplinirea conditiilor prescrise;
familie de produse - produse din aceeasi categorie, realizate de acelasi producator cu aceeasi dotare si tehnologie, avand acelasi domeniu de utilizare si caracteristici constructive similare (variante de tipodimensiuni);
lot de produse pentru certificare - cantitate definita de produse, realizata de acelasi producator cu aceeasi dotare si tehnologie, prezentata la certificare in acelasi timp;
produs nou - produs neutilizat si aflat in termen de garantie (valabilitate).
Anvelopele rezultate in urma unui proces tehnologic de resapare, aflate inainte de prima montare si in termenul de garantie (neexploatate), sunt considerate produse noi;
marca de conformitate - marca (simbol grafic) protejata, emisa pe baza regulilor unui sistem de certificare ce indica existenta increderii adecvate ca produsul, procesul sau serviciul in cauza este in conformitate cu un anumit standard sau cu alt document normativ;
certificat de conformitate - document emis pe baza regulilor unui sistem de certificare ce indica existenta increderii adecvate ca un produs, proces sau serviciu, corespunzator identificat, este conform cu un standard sau cu alt document normativ;
onorabilitate - situatie in care se gaseste o persoana fizica, responsabila juridic, care nu a fost condamnata pentru infractiuni penale grave si care actioneaza in mod etic si responsabil in relatiile cu beneficiarii;
interschimbabilitate - proprietatea unor piese (elemente, componente) care indeplinesc aceeasi functie de a putea fi inlocuite una cu cealalta. Aceasta proprietate se asigura printr-o stabilire corecta a dimensiunilor, formelor, materialelor, respectarea limitelor de toleranta, a caracteristicilor fizico-mecanice si chimice, permitand inlocuirea pieselor uzate sau avariate cu altele noi;
autorizatie - document elaborat conform reglementarilor si procedurilor in vigoare, care confera celui autorizat dreptul de a desfasura o activitate bine precizata;
produs (echipament, piesa de schimb, material de exploatare) care contribuie la siguranta circulatiei - produs care prin neindeplinirea caracteristicilor tehnice din documentatia de referinta poate constitui o sursa majora si iminenta de producere a accidentelor rutiere;
produs (echipament, piesa de schimb, material de exploatare) care contribuie la protectia mediului - produs care prin neindeplinirea caracteristicilor din documentatia de referinta poate afecta negativ performantele constructive privind poluarea chimica si fonica impuse vehiculelor rutiere sau echipamentelor acestora.
1.3.2. Abrevieri:
- A.N.P.C. - Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor
- R.A.R. - Regia Autonoma "Registrul Auto Roman"
- A.S.R.O. - Asociatia Romana de Standardizare
- R.A.R.-O.C.P. - Organismul de Certificare Produse al R.A.R.
- E.C.E. - Comisia Economica pentru Europa (a Organizatiei Natiunilor Unite - O.N.U.)
- C.E./C.E.E. - Comunitatea Economica Europeana
- S.R. - Standard roman

CAP. 2
Metodologia si conditiile tehnice privind omologarea/validarea in cazul productiei si comercializarii de componente de origine pentru vehicule rutiere, destinate utilizarii ca piese de schimb

2.1. Se recomanda producatorilor autohtoni de vehicule rutiere si de componente de origine:
2.1.1. - sa intocmeasca pentru aceste componente standarde de firma (specificatii tehnice). Standardul de firma este recomandabil sa respecte cerintele standardelor si reglementarilor nationale si internationale aplicabile, cuprinzand urmatoarele capitole: generalitati (obiectul si domeniul de aplicare, notare, durata de utilizare, simbolizare si codificare, standarde de referinta si conexe, descrierea si functionarea produsului), conditii tehnice de calitate (materiale, forme si dimensiuni, caracteristici fizice, chimice, mecanice, conditii privind executia, conditii privind aptitudinile de functionare, conditii privind protectia impotriva coroziunii, conditii climatice), reguli pentru verificarea calitatii (incercari si verificari de tip, de lot, de fiabilitate), metode de verificare (verificari de materiale, verificarea formei si dimensiunilor, verificarea caracteristicilor fizice, chimice, mecanice, verificarea executiei, verificarea aptitudinilor de functionare, anduranta, incercarea si verificarea fiabilitatii), marcare, etichetare, ambalare, conservare, depozitare, transport, garantii, desene, scheme etc. Structura standardului de firma (specificatiei tehnice) prezentata mai sus este aplicabila pentru toate tipurile de produse care fac obiectul prezentei metodologii.
2.1.2. - in conditiile precizate de prezentul capitol documentatia tehnica pentru fiecare componenta (documentatia constructiva si documentatia tehnologica) sa fie intocmita de catre producatorul final al vehiculului sau sa fie avizata de acesta.
2.2. Se recomanda ca procedurile producatorului final de vehicule rutiere sa se bazeze pe urmatoarele cerinte:
2.2.1. Documentul care atesta calitatea de componenta de origine se va elibera de catre producatorul final al vehiculului pe baza prezentarii de catre producatorul de componente cel putin a urmatoarelor documente:
- standardul de firma;
- chestionarul de autoevaluare a calitatii procesului de fabricatie;
- copii de pe documentatia constructiva;
- o descriere a procesului tehnologic de fabricatie;
- minimum doua mostre (in cazul in care incercarile si verificarile necesita mai multe exemplare, se suplimenteaza in mod adecvat numarul de mostre).
2.2.2. Documentatia prezentata de producatorul de componente poate sa mai cuprinda:
- fise de masuratori dimensionale;
- fise de masuratori de mase;
- rezultate ale testelor de performanta;
- certificatul de omologare internationala.
2.2.3. In cazul produselor care dispun de document de atestare a caracterului de componenta de origine, urmatoarele modificari impun reluarea procesului sau extensia documentului existent:
- modificari dimensionale si ale formei sau ale aspectului;
- modificarea materialelor utilizate;
- modificari ale procesului tehnologic de fabricatie;
- modificarea amplasamentului (sediului) unitatii producatoare;
- reluarea fabricatiei dupa o intrerupere mai mare de un an;
- preluarea fabricatiei de catre un alt agent economic;
- schimbarea marcii de fabricatie.
2.2.4. Pentru eliberarea documentului de atestare a caracterului de componenta de origine se vor avea in vedere urmatoarele categorii de incercari si verificari:
- verificarea aspectului exterior, culoare, rugozitate (obligatorii pentru componentele care sunt vizibile din exteriorul sau din interiorul vehiculului);
- verificarea dimensiunilor;
- verificarea maselor;
- verificarea caracteristicilor fizico-chimice;
- verificarea caracteristicilor functionale si a performantelor;
- verificarea montajului pe vehicul.
2.3. Pentru fiecare componenta de origine este necesar sa fie intocmit un document prin care producatorul final al vehiculului atesta, pe baza procedurii proprii, ca produsul fabricat in serie respecta toate cerintele cuprinse in documentatia constructiva, iar procesul de fabricatie poate asigura mentinerea constanta a caracteristicilor in fabricatia de serie.
2.3.1. Pentru a fi considerate componente de origine aflate sub controlul producatorului final al vehiculului acesta trebuie sa aiba implementate proceduri intr-un sistem al calitatii care sa asigure conformitatea si stabilitatea productiei acestor produse. Se recomanda ca acest sistem al calitatii sa fie certificat de organismele acreditate.
2.3.2. In cazul componentelor de origine ale caror caracteristici si performante sunt reglementate prin regulamente sau directive, producatorul componentei trebuie sa prezinte certificatele (comunicarile) respective de omologare internationala. Producatorul final al vehiculului poate fie sa intocmeasca documentul de atestare pe baza certificatului eliberat conform reglementarilor mentionate mai sus, fie sa efectueze anumite incercari (caracteristicile constructive care nu sunt precizate in reglementarile internationale sau caracteristicile particulare pentru un anumit vehicul rutier).
2.3.3. Evaluarea initiala a calitatii procesului de productie se realizeaza pe baza chestionarului de autoevaluare si a vizitei de preaudit. Evaluarea calitatii procesului de productie al producatorului de componente poate fi efectuata fie de producatorul final al vehiculului, fie de organisme acreditate. Echipele de audit ale acestor organisme pot include in componenta lor si experti ai producatorului final al vehiculului.
2.4. Auditul se desfasoara in conformitate cu cerintele standardelor din seria SR ISO 10011 si are scopul de a verifica dispozitiile si procedurile stabilite de producatorul de componente pentru asigurarea stabilitatii productiei si a conformitatii produsului. Dupa caz, referentialul fata de care se efectueaza auditul cuprinde:
- procedurile si cerintele proprii ale producatorului final de vehicule rutiere, pentru evaluarea calitatii procesului de productie;
- "Cerinte minimale privind asigurarea conformitatii productiei de componente pentru vehicule rutiere" (a se vedea cap. 7) atunci cand producatorul de componente nu are stabilit un sistem de asigurare a calitatii;
- standarde din seria ISO 9000;
- regulamentele E.C.E.-O.N.U. aplicabile.
2.5. Pentru componentele care pot afecta siguranta circulatiei rutiere si protectia mediului ambiant referentialul fata de care se efectueaza auditul se recomanda sa fie din seria ISO 9000.
2.6. Producatorul de vehicule sau reprezentantul acestuia va intocmi si va actualiza lista cuprinzand produsele (componente, echipamente, piese de schimb) de origine si furnizorii respectivi. Trimestrial sau la cerere listele vor fi puse la dispozitie A.N.P.C. si R.A.R.
2.7. Pentru luarea in evidenta la R.A.R., in termen de 30 de zile de la data incheierii contractelor cu producatorii de vehicule rutiere autohtoni si a primirii aprobarii de a fabrica componente de origine, fabricantii de piese de schimb, componente si materiale de exploatare auto au obligatia de a transmite o notificare R.A.R.
2.8. Producatorul de vehicule are dreptul sa suspende sau sa retraga abilitarea (aprobarea, omologarea, autorizarea, atestarea) acordata, in cazul in care producatorul de componente de origine nu respecta cerintele care au stat la baza obtinerii abilitarii. Lista cuprinzand producatorii carora li s-a suspendat sau li s-a retras abilitarea ca producatori de componente de origine, precum si denumirea componentelor respective se vor aduce de indata la cunostinta O.P.C. si R.A.R. de catre producatorul de vehicule.
2.9. O.P.C. si R.A.R. au dreptul sa verifice documentele de atestare a caracterului de componenta de origine sau alte acte de aprobare intocmite in acest sens de producatorul de vehicule.
2.10. Nu este obligatorie certificarea si/sau omologarea de catre R.A.R. in cazul componentelor de origine furnizate sub controlul producatorului final al vehiculului rutier, destinate comercializarii sau utilizarii in unitatile service din reteaua acestuia sau a reprezentantului sau autorizat si pentru care prevederile cap. 2 sunt respectate. Atestarea calitatii de piesa de origine se face prin documente si inscrisuri adecvate (documente de aprobare, fisa de conformitate, omologare, etichete, cod de reper) eliberate de constructorul de vehicul rutier.
2.10.1. Loturile si/sau componentele de origine prevazute la pct. 2.10, care sunt comercializate sub controlul producatorului vehiculului rutier sau al reprezentantului sau autorizat, trebuie sa fie insotite de declaratie de conformitate si de certificat de garantie. Componentele de origine vor fi atestate ca atare si prin marcaj pe piesa sau, in cazul in care acest fapt nu este posibil din punct de vedere tehnic, prin inscriptionare pe ambalajul acestora.

CAP. 3
Metodologia si conditiile tehnice privind certificarea si/sau omologarea in cazul productiei si comercializarii echipamentelor si pieselor de schimb utilizate la vehicule rutiere

3.1. Componentele produse in tara sau importate, destinate comercializarii ca piese de schimb si utilizarii pe vehicule rutiere, nominalizate la cap. 5, pot fi comercializate numai daca sunt certificate si/sau omologate de R.A.R. Certificarea si/sau omologarea se solicita de catre producatori, importatori sau de reprezentantii autorizati ai acestora.
3.2. Certificarea si/sau omologarea pieselor de schimb pentru vehicule rutiere, altele decat componentele de origine, care afecteaza siguranta circulatiei si/sau protectia mediului, se realizeaza de R.A.R. Lista cuprinzand aceste categorii de piese de schimb este mentionata la cap. 5. Pentru piesele de schimb care nu sunt incluse in lista prevazuta la cap. 5 comercializarea este permisa in conditiile precizate de legislatie.
3.3. Pentru fiecare tip de componenta destinata comercializarii ca piesa de schimb, la care este obligatorie certificarea si/sau omologarea, R.A.R. va desfasura activitatile necesare pentru eliberarea certificatului de conformitate si/sau de omologare. Semnificatia acestor documente este urmatoarea: produsul este interschimbabil cu cel de prim-montaj (de origine) si respecta cerintele esentiale si relevante pentru siguranta circulatiei si/sau protectia mediului din documentatia constructiva si din documentele normative, iar producatorul are stabilite masurile adecvate pentru ca procesul de fabricatie sa asigure mentinerea caracteristicilor in fabricatia de serie. Conditia de interschimbabilitate trebuie sa asigure ca piesa de schimb certificata/omologata corespunde cu cea de prim-montaj (de origine) in ceea ce priveste proprietatile de asamblare, imbinare, etansare si parametrii de functionare. Parametrii de functionare se pot determina si prin incercari comparative efectuate asupra pieselor de schimb (componentelor) de origine.
Documentele de certificare/omologare emise de R.A.R. nu exonereaza de raspundere agentii economici cu privire la legislatia privind protectia modelelor si desenelor industriale.
3.4. Procedurile de certificare si/sau omologare se stabilesc de R.A.R. in conformitate cu reglementarile in domeniu si sunt puse la dispozitie celor interesati.
3.5. Pentru obtinerea certificatului de conformitate si/sau omologare producatorul piesei de schimb sau reprezentantul autorizat al acestuia va prezenta la R.A.R. dosarul produsului, care va cuprinde, dupa caz, urmatoarele:
- documentatia tehnica (pe format A4) cuprinzand desene si specificatii tehnice care sa permita identificarea univoca a produsului;
- chestionarele prevazute in procedurile de certificare/omologare;
- certificatul de omologare internationala sau certificatele de conformitate eliberate de organisme recunoscute de Romania;
- alte documente solicitate de procedurile R.A.R.
Mostrele de produse pentru incercari se preleveaza de R.A.R. Atunci cand din motive obiective prelevarea nu este posibila mostrele se pun la dispozitie R.A.R. prin grija solicitantului de certificare/omologare.
3.5.1. In cazul prezentarii de certificate de omologare internationala conform regulamentelor E.C.E.-O.N.U. sau directivelor C.E./C.E.E., acestea sunt recunoscute. In aceasta situatie si in mod justificat se pot derula activitati de verificare a conformitatii mostrelor cu principalele caracteristici tehnice cuprinse in documentatia tehnica de referinta, prin incercari de conformitate.
3.6. Pentru piesele de schimb destinate numai unui anumit tip de vehicul rutier se aplica urmatoarele reguli:
a) in cazul produselor destinate vehiculelor din productia interna standardul de firma va fi transmis de R.A.R. producatorului final al vehiculului spre avizare. In cazul in care in termen de 30 de zile de la solicitare, din motive nejustificate, producatorul final al vehiculului refuza avizarea sau nu raspunde solicitarii, procedura de certificare/omologare R.A.R. poate continua. In echipa de audit al calitatii procesului de fabricatie se pot include, la cererea producatorului final al vehiculului, si experti tehnici din partea acestuia.
Avizarea standardului de firma (documentatiei tehnice) de catre producatorul final al vehiculului nu este obligatorie pentru: componente reglementate de regulamente C.E.E.-O.N.U. si de directive ale Comunitatii Europene, standarde si reglementari nationale, standarde internationale; suprastructuri; dispozitive de remorcare; instalatii GPL; economizoare/dispozitive depoluante; produse de uz general; componentele pentru tipuri de vehicule (inclusiv tipuri similare de vehicule, dar prezente sub o alta marca) iesite din fabricatia de serie de mai mult de 8 ani; componente neprotejate prin intermediul legislatiei protectiei desenelor si modelelor industriale.
Producatorii de vehicule rutiere sau reprezentantii acestora sunt obligati sa puna la dispozitie R.A.R. lista cuprinzand tipurile de vehicule rutiere iesite din fabricatia de serie de mai mult de 8 ani.
In cazul in care producatorul final al vehiculului este si unicul producator al componentei, certificarea/omologarea pieselor fabricate de terti se poate face, daca din punct de vedere tehnic este posibil, prin incercari comparative cu piese de origine sau de prim-montaj;
b) in cazul produselor destinate vehiculelor din import, solicitantul certificarii/omologarii va pune la dispozitie R.A.R. fie documentatia producatorului vehiculului rutier (sau o documentatie acceptata de producatorul vehiculului rutier), fie o documentatie tehnica a producatorului produselor respective si un numar suficient de componente de origine. Programul de incercari se va derula pentru ambele categorii de produse si rezultatele se vor evalua prin comparatie.
De la aceasta regula fac exceptie componentele auto de uz general si cele reglementate de regulamente, directive si standarde (nationale si internationale).
3.7. In cazul pieselor de schimb pentru care exista certificate de conformitate/omologare in termen de valabilitate urmatoarele modificari impun reluarea certificarii/omologarii sau extensia certificatului existent:
- modificari dimensionale, ale formei si aspectului;
- utilizarea altor materiale decat cele prevazute in documentatia tehnica de referinta utilizata la certificarea/omologarea initiala;
- modificari ale procesului tehnologic de fabricatie;
- modificarea amplasamentului unitatii productive;
- reluarea fabricatiei dupa o intrerupere mai mare de un an;
- preluarea fabricatiei sau importului de catre un alt agent economic, schimbarea marcii de fabricatie.
3.8. Pentru desfasurarea activitatilor de certificare a conformitatii/omologarii se vor avea in vedere urmatoarele categorii de incercari si verificari:
- verificarea aspectului exterior (de exemplu: forma, culoare, rugozitate etc.);
- verificarea dimensiunilor;
- verificarea maselor;
- verificarea caracteristicilor fizico-chimice;
- verificarea caracteristicilor functionale si a performantelor;
- verificarea montajului pe vehicul;
- verificarea comportarii in incercari de anduranta.
3.9. Incercarile si verificarile se vor efectua fie in laboratoarele R.A.R., fie in laboratoare acreditate sau agreate de R.A.R. Laboratoarele de incercari trebuie sa respecte prevederile SR EN 45001. Se recomanda sa fie utilizate, daca indeplinesc prevederile SR EN 45001, laboratoarele de incercari ale producatorului final al vehiculului caruia ii sunt destinate respectivele componente (in cazul producatorilor interni).
3.10. In cazul in care sistemul calitatii este certificat conform standardelor din seria ISO 9000 si laboratorul respecta conditiile SR EN 45001, incercarile pot fi efectuate si in laboratoarele de incercari ale producatorului de piese de schimb (sau in cazul cap. 4, ale producatorului materialului de exploatare). In acest caz incercarile se efectueaza sub supravegherea R.A.R.
3.11. Produsele care dispun de comunicari de omologare internationala, eliberate de autoritatile romane (marcaj E 19), nu necesita certificari/omologari R.A.R.
3.12. Evaluarea initiala a calitatii procesului de productie se realizeaza pe baza chestionarului de autoevaluare si a vizitei de preaudit. Evaluarea finala a calitatii procesului de productie al producatorului de piese de schimb se efectueaza de R.A.R.-O.C.P.
3.13. Auditul se desfasoara in conformitate cu cerintele standardelor din seria SR ISO 10011 si are scopul de a verifica dispozitiile si procedurile stabilite de producatorul de piese de schimb pentru asigurarea conformitatii productiei. In functie de modul de implementare a acestor dispozitii si proceduri referentialul fata de care se efectueaza auditul va fi:
- "Cerinte minimale privind asigurarea conformitatii productiei de componente pentru vehicule rutiere" (a se vedea cap. 7), atunci cand producatorul de componente nu are stabilit un sistem de asigurare a calitatii conform standardelor internationale aplicabile;
- standardele din seria ISO 9000 aplicabile;
- alte standarde internationale in vigoare la data auditului, care acopera cerintele privind asigurarea conformitatii productiei (cap. 7).
3.14. Pentru piesele de schimb care afecteaza siguranta circulatiei rutiere si protectia mediului referentialul fata de care se efectueaza auditul trebuie sa fie, daca este posibil, din seria ISO 9000.
3.15. La comercializarea de piese de schimb pentru vehicule rutiere producatorul acestora va elibera urmatoarele documente:
- declaratia de conformitate;
- certificatul de garantie;
- alte documente cerute de legislatie.
3.16. In perioada de valabilitate a certificarii/omologarii si in cazul in care in cadrul actiunilor de supraveghere se constata nerespectarea cerintelor care au stat la baza certificarii piesei de schimb, componentei sau a materialului de exploatare auto, R.A.R. suspenda sau retrage certificarea acordata.
3.17. Lista cuprinzand piesele de schimb certificate se va pune la dispozitie A.N.P.C. Lista cuprinzand piesele de schimb carora li s-a suspendat sau li s-a retras certificarea/omologarea si lista cuprinzand producatorii acestora se vor comunica periodic la A.N.P.C. si vor fi publicate.
3.18. Piesele de schimb certificate trebuie sa fie inscriptionate in asa fel incat sa fie posibil sa se stabileasca:
- producatorul;
- tipul si denumirea componentei;
- seria de fabricatie (daca este cazul);
- marca de omologare/certificare;
- data fabricatiei.
In cazul in care din motive obiective inscriptionarea nu se poate efectua pe produs, ea se realizeaza pe ambalaj.

CAP. 4
Metodologia si conditiile tehnice privind certificarea si/sau omologarea in cazul productiei si comercializarii de materiale de exploatare destinate vehiculelor rutiere

4.1. Materialele de exploatare produse in tara sau importate, destinate utilizarii pe vehicule rutiere, detaliate in tabelele de la cap. 5, pot fi comercializate numai daca sunt certificate si/sau omologate de R.A.R.
4.1.1. Nivelul minim certificabil pentru calitatea benzinelor si motorinelor auto este cel prevazut in standardele nationale.
4.2. Certificarea si/sau omologarea se solicita de catre producatori, importatori sau de reprezentantii autorizati ai acestora.
4.3. Importatorii care nu sunt reprezentanti ai producatorilor pot solicita numai certificare de lot.
4.4. Procedura de certificare a unui lot de produse pe o perioada determinata de timp (fara auditul calitatii procesului de productie) este aplicabila numai daca produsele respective sunt comercializate in recipiente de mici dimensiuni (0,5-5 l) si numai pentru cantitati limitate. De la aceasta regula fac exceptie combustibilii (carburantii) auto. Toata cantitatea care se solicita a fi certificata trebuie sa fie disponibila si gata de livrare in momentul in care se efectueaza prelevarea esantioanelor pentru incercari si verificari.
4.5. Pentru fiecare dintre materialele de exploatare destinate comercializarii R.A.R. va desfasura activitatile necesare pentru eliberarea certificatului de conformitate, document care atesta ca produsul respecta cerintele esentiale si relevante din documentatia de referinta, iar procesul de fabricatie poate asigura mentinerea caracteristicilor in fabricatia de serie.
4.6. Pentru obtinerea certificatului de conformitate/omologare, producatorul de materiale de exploatare va prezenta la R.A.R. dosarul produsului, care va cuprinde urmatoarele:
- standardul de firma (in cazul importului unui lot de materiale de exploatare de acelasi tip, fabricate de acelasi producator, se prezinta specificatia tehnica);
- rapoarte de incercari;
- chestionarul de preevaluare a calitatii procesului de fabricatie (nu este necesar in cazul importului unui lot de produse).
4.7. In cazul materialelor de exploatare care au certificate de conformitate in termen de valabilitate urmatoarele modificari impun reluarea certificarii sau extensia certificatului existent:
- modificari ale caracteristicilor fizico-chimice;
- utilizarea altor materii prime;
- modificari ale procesului tehnologic de fabricatie;
- modificarea amplasamentului unitatii productive;
- reluarea fabricatiei dupa o intrerupere mai mare de un an;
- preluarea fabricatiei de catre un alt agent economic, schimbarea marcii.
4.8. Pentru desfasurarea activitatilor de certificare a conformitatii se vor avea in vedere, dupa caz, urmatoarele categorii de incercari si verificari:
- verificarea aspectului, culorii, viscozitatii etc;
- verificarea caracteristicilor fizico-chimice;
- verificarea performantelor;
- verificarea andurantei.
4.9. In cazul unor caracteristici sau performante ale produsului care sunt critice pentru siguranta circulatiei rutiere si protectia mediului verificarile acestor caracteristici si/sau performante se vor efectua pe un numar suficient de esantioane, daca cerintele standardelor obligatorii sau standardul de firma al producatorului nu prevede un anumit numar.
4.10. Incercarile si verificarile se vor efectua in laboratoarele R.A.R. sau in laboratoare agreate de R.A.R. Laboratoarele de incercari trebuie sa respecte prevederile SR EN 45001. Se pot efectua incercari supravegheate de R.A.R. in laboratoarele producatorilor care solicita certificarea/omologarea, daca acestea indeplinesc conditiile din SR EN 45001 si daca producatorul este certificat conform standardelor din seria ISO 9000.
4.11. Evaluarea initiala a calitatii procesului de productie se realizeaza pe baza chestionarului de autoevaluare si a vizitei de preaudit. Evaluarea finala a calitatii procesului de productie al producatorului de materiale de exploatare se efectueaza de R.A.R.-O.C.P.
4.12. Auditul se desfasoara in conformitate cu cerintele standardelor din seria SR ISO 10011 si are scopul de a verifica dispozitiile si procedurile stabilite de producatorul de materiale de exploatare pentru asigurarea stabilitatii productiei. Referentialul fata de care se efectueaza auditul trebuie sa fie, daca este posibil, din seria ISO 9000.
4.13. Livrarea materialelor de exploatare va fi insotita de urmatoarele documente:
- declaratia de conformitate;
- certificatul de garantie;
- alte documente cerute de legislatie.
4.14. In perioada de valabilitate a certificarii/omologarii si in cazul in care in cadrul actiunilor de supraveghere se constata nerespectarea cerintelor care au stat la baza certificarii piesei de schimb, a componentei sau a materialului de exploatare auto, R.A.R. suspenda sau retrage certificarea acordata.
4.15. Lista cuprinzand materialele de exploatare certificate si produsele carora li s-a suspendat sau li s-a retras certificarea, precum si lista cuprinzand producatorii acestora vor fi publicate si vor fi puse periodic la dispozitia A.N.P.C.
4.16. Materialele de exploatare certificate trebuie sa poata fi identificate in asa fel incat sa fie posibil sa se stabileasca:
- producatorul;
- tipul si denumirea produsului;
- data de fabricatie si termenul de valabilitate;
- numarul lotului;
- numarul certificatului de conformitate si data expirarii acestuia;
- caracteristicile relevante;
- modul de intrebuintare;
- mesajele de avertizare.
4.17. La acordarea certificarii/omologarii se pot lua in considerare rapoarte de incercari si certificate de conformitate emise in regim acreditat si recunoscute.
4.18. Comercializarea de catre agentii economici a materialelor de exploatare pentru vehicule rutiere, care sunt cuprinse in lista de la cap. 5, este permisa numai in cazul in care produsul este omologat si/sau certificat de R.A.R.
4.19. La livrarea componentelor sau a materialelor de exploatare auto de catre producatorul acestora comerciantului trebuie sa i se puna la dispozitie din partea producatorului, semnate de persoanele autorizate, declaratia de conformitate si certificatul de garantie. Agentii economici care comercializeaza componente si materiale de exploatare pentru vehicule rutiere sunt obligati ca, la cererea organelor de control si ale A.N.P.C., sa prezinte documentele mentionate mai sus.
4.20. Agentii economici care comercializeaza materiale de exploatare pentru vehicule rutiere sunt obligati sa puna la dispozitie institutiilor de control abilitate ale statului roman toate documentele care sa ateste provenienta acestora si indeplinirea obligatiei de a obtine certificatul de omologare/conformitate.
4.21. In cazul comercializarii de materiale de exploatare care sunt partitionate de comercianti sau de alti agenti economici, altii decat titularul certificatului de conformitate, ambalajul produsului trebuie sa cuprinda, suplimentar fata de cele prevazute la pct. 4.16, si informatii privind titularul certificatului de conformitate, identificarea producatorului si a ambalatorului. Operatiunea de partitionare si de ambalare trebuie sa se execute sub supravegherea si cu acordul scris al titularului de certificat de conformitate, care poarta raspunderea solidar cu ambalatorul pentru caracteristicile si calitatea produsului astfel comercializat.
4.22. In cazul materialelor de exploatare importate direct de agentii economici care le comercializeaza, certificarea se va solicita de catre acestia, urmand sa se desfasoare procedura de certificare pe loturi de produse.

CAP. 5
Lista cuprinzand echipamentele, piesele de schimb si materialele de exploatare pentru vehicule rutiere, pentru care este necesara certificarea/omologarea R.A.R.

In cadrul listelor de mai jos literele utilizate in dreptul denumirii componentei au urmatoarea semnificatie:
A - produs (echipament, piesa de schimb, material de exploatare) care contribuie la siguranta circulatiei;
B - produs (echipament, piesa de schimb, material de exploatare) care contribuie la protectia mediului;
C - produs (echipament, piesa de schimb, material de exploatare) avand caracteristicile tehnice descrise in acordurile internationale, regulamentele E.C.E.-O.N.U., directivele C.E.E./C.E., standardele romane sau internationale si de reglementarile nationale.

5.1. Componente destinate utilizarii ca piese de schimb in cadrul instalatiilor de franare


──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Denumirea componentei A B C
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
echipamente din cadrul instalatiilor de franare
hidraulice (pompa centrala, repartitor,
cilindri, etrier) X
echipamente din cadrul instalatiilor de franare pneumatice
(robinet principal, regulator, supape, distribuitor) X
segmenti (placute sau saboti) de frana X X X
discuri de frana X
tamburi de frana X
furtunuri de frana X X
garnituri de frana (cauciuc) X X
cabluri de frana X
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


5.2. Componente destinate utilizarii ca piese de schimb in cadrul sistemului de directie


──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Denumirea componentei A B C
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
caseta de directie X
leviere de directie X
volan X
echipament hidraulic servodirectie X
coloana de directie X
bare si bielete de directie X
planetare X
pivoti, capete de bara, articulatii sferice, rotule X
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


5.3. Componente destinate utilizarii ca piese de schimb in cadrul instalatiei de iluminare si semnalizare luminoasa


──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Denumirea componentei A B C
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
faruri X X
faruri de ceata X X
lanterne de directie X X
lanterne de pozitie X X
lanterne stop X X
lanterne de gabarit X X
lanterne de ceata X X
lanterne de mers inapoi X X
becuri X X
catadioptri X X
lanterna pentru iluminarea numarului de inmatriculare X X
placi de identificare si benzi reflectorizante X X
lanterne laterale de pozitie X X
lanterne de parcare X X
lampi de ceata spate X X
comenzi si martori luminosi X X
marcaje reflectorizante pentru vehicule grele
si remorcile acestora X X
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


5.4. Componente destinate utilizarii ca piese de schimb in cadrul instalatiilor de evacuare


──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Denumirea componentei A B C
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
amortizoare de zgomot X X
catalizatori X X
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


5.5. Componente destinate utilizarii ca piese de schimb in cadrul instalatiilor anexe la motor


──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Denumirea componentei A B C
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
rezervor de combustibil X X
carburatoare, pompa de injectie, pompa de benzina X
dispozitive depoluante X
ruptor-distribuitor X X
furtunuri si filtre de combustibil X X
dispozitive economizoare de combustibil X
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


5.6. Componente pentru ansamblul motopropulsor


──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Denumirea componentei A B C
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
adaptare alimentare GPL (sau alt tip de carburant) X X X
set motor si elementele componente X
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


5.7. Componente destinate utilizarii ca piese de schimb in cadrul instalatiei electrice


──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Denumirea componentei A B C
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
baterii de acumulatori X X
aprindere electronica X
avertizor sonor X X
cronotahograf X
releu de semnalizare X X
stergator de parbriz X X
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


5.8. Componente in cadrul caroseriilor sau ca elemente ale acestora


──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Denumirea componentei A B C
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
parbriz X X
geamuri X X
oglinzi retrovizoare X X
bare de soc X X
bare antiimpanare X X
bare de protectie laterale X X
portbagaje exterioare X X
dispozitive de remorcare X X
centuri de siguranta X X
alarme auto X X
scaune, banchete X X
tetiere X X
air-bag X X
dispozitiv de retinere pentru copii X
triunghi presemnalizare X X
dispozitive speciale de prioritate
(girofaruri si lumini fulger) X X
placi ADR, ATP X
aeroterme si instalatii de dezaburire X
suprastructuri auto X
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


5.9. Componente destinate utilizarii in cadrul sistemului de rulare


──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Denumirea componentei A B C
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
anvelope (inclusiv anvelope nou-resapate) X X
roti X X
arcuri X X
brate suspensie X
rulmenti X
amortizoare X X
bare stabilizatoare X
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


5.10. Materiale de exploatare destinate utilizarii pe vehicule rutiere


──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Denumirea componentei A B C
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
benzina si aditivi pentru benzina X X
motorina si aditivi pentru motorina X X
ulei de motor X X
ulei de transmisie X X
lichid de frana X X
antigel X
gaz petrolier lichefiat (GPL) sau alte tipuri
de carburanti auto (GNC) X X
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


5.11. Alte produse


──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Denumirea componentei A B C
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
casti pentru motociclisti X X
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


Prescurtari utilizate:
GPL - Gaz petrolier lichefiat
GNC - Gaz natural comprimat
ADR - Transport marfuri periculoase
ATP - Transport marfuri perisabile

CAP. 6
Dispozitii finale si tranzitorii

6.1. Lista cuprinzand componentele si materialele de exploatare pentru vehicule rutiere de la cap. 5 se actualizeaza in functie de evolutia reglementarilor legale in domeniu si de evolutia documentelor normative. Regulile de certificare/omologare si de utilizare a marcii de certificare/omologare se stabilesc prin procedurile R.A.R.
6.2. Certificatul de conformitate/omologare poate fi de serie sau de lot. Certificarea/omologarea unui produs fabricat in serie se aplica in cazul in care solicitantul este producatorul sau reprezentantul sau.
Comercializarea produselor certificate/omologate conform prezentei metodologii de catre alte persoane juridice decat titularii certificatelor este posibila numai cu acordul scris al titularului de certificat.
6.2.1. Certificatul de conformitate/omologare are valabilitate maxima de 2 ani.
Se pot acorda certificari/omologari pentru o perioada de 3 luni, 6 luni sau 1 an in urmatoarele cazuri:
a) cand sunt necesare probe de anduranta de lunga durata;
b) cand este necesar controlul strict al produsului certificat/omologat;
c) cand exista suficiente dovezi rezultate din analiza documentatiei tehnice (comunicari de omologare internationala, certificate de conformitate si rapoarte de incercari emise in regim acreditat si recunoscute, aprobari de la constructori de vehicule) care sa permita aceasta, iar incercarile presupun perioade de timp indelungate.
6.2.2. Daca se constata respectarea premiselor care au stat la baza certificarii/omologarii initiale, la prelungirea unei certificari/omologari se pot aplica proceduri simplificate.
6.3. Certificarile/omologarile de lot se acorda pe perioade determinate si nu implica in mod obligatoriu efectuarea auditului privind capabilitatea tehnica a furnizorului. Lotul de produse ce se prezinta pentru certificare/omologare trebuie sa fie fabricat si ambalat.
6.3.1. In cazul produselor de import se accepta certificarea/omologarea fara ca intreaga cantitate a lotului sa fie disponibila, urmand ca in cazul acordarii certificarii/omologarii R.A.R. sa efectueze activitati de supraveghere suplimentare.
6.4. Incercarile realizate in vederea stabilirii conformitatii cu documentatia de referinta vor fi cele esentiale si trebuie sa acopere caracteristicile relevante pentru produs.
6.5. Se acorda dreptul de utilizare a marcii de certificare/omologare numai in cazul in care s-au efectuat toate incercarile prevazute de referential.
6.5.1. Echipamentele, piesele de schimb si materialele utilizate la vehicule rutiere care contribuie la siguranta circulatiei sau la protectia mediului (cu exceptia celor livrate in vrac), mentionate la cap. 5, certificate/omologate R.A.R., vor purta suplimentar un marcaj special de secretizare. Macheta si modelul marcajului suplimentar de secretizare vor avea un caracter unitar si vor fi agreate de R.A.R. Obligatia marcarii suplimentare de secretizare revine titularului de certificat de conformitate/omologare R.A.R.
In vederea sustinerii reclamatiilor ulterioare in cazul aparitiei deficientelor de calitate titularul certificarii/omologarii va avea in vedere informarea consumatorilor cu privire la necesitatea pastrarii marcajului special de autentificare, printr-un mesaj adecvat pe ambalajul produsului.
6.5.2. Materialele de exploatare certificate de R.A.R., din categoria celor care nu concura la siguranta circulatiei sau la protectia mediului (cu exceptia celor livrate in vrac), pot fi marcate in mod optional cu marcajul suplimentar de autentificare.
6.5.3. R.A.R. supravegheaza mentinerea conformitatii produsului certificat/omologat. Planurile de incercare si incercarile aferente supravegherilor pot conduce la acordarea dreptului de utilizare a marcii de certificare/omologare.
6.5.4. La certificarea familiilor de produse se selecteaza incercarile relevante si esentiale pentru tipurile reprezentative. Dreptul de utilizare a marcii de certificare/omologare se acorda de R.A.R. numai in cazul in care intreaga familie de produse este supusa testelor si indeplineste conditiile din referential.
6.6. Cheltuielile aferente certificarii/omologarii, inclusiv pentru supravegherea in termenul de valabilitate a documentului de certificare/omologare, se suporta de catre solicitantii certificarii/omologarii.
6.7. Raspunderea pentru conservarea caracteristicilor certificate/omologate, precum si pentru calitatea pieselor de schimb, a echipamentelor, a componentelor si materialelor de exploatare utilizate la vehicule rutiere puse in circuitul comercial revine producatorilor, reprezentantilor acestora sau, dupa caz, comerciantilor. Fac exceptie de la aceasta regula cazurile in care deficientele de calitate se datoreaza nerespectarii de catre consumator a instructiunilor de utilizare si pastrare.
6.8. Prezenta metodologie poate fi revizuita si completata in mod periodic, pe masura introducerii unor noi reglementari in domeniu.
6.9. Documentatiile tehnice de referinta ale certificarilor/omologarilor, precum si cele conexe acestora vor fi puse la dispozitie R.A.R. de catre solicitanti.
6.10. Este interzisa comercializarea de echipamente, piese de schimb si materiale de exploatare destinate a fi utilizate pe vehicule rutiere sub denumiri care pot crea confuzie, precum si a celor care nu poarta marcajele de omologare/certificare.
6.11. Pentru produsele care dispun de comunicari de omologare internationala conform regulamentelor E.C.E-O.N.U. sau directivelor C.E.E., certificarea/omologarea R.A.R., precum si etichetarea cu marcajul special de secretizare nu sunt obligatorii.
6.12. Prezenta metodologie inlocuieste editia 2000 a Metodologiei si conditiilor tehnice privind certificarea si/sau omologarea echipamentelor, pieselor de schimb si materialelor utilizate la vehicule rutiere.

CAP. 7
Cerinte minimale pentru asigurarea conformitatii productiei de componente si materiale de exploatare pentru vehicule rutiere

7.1. Scop
Prezentul document prezinta cerintele pentru sistemul intern de control al productiei care trebuie stabilit si mentinut de un producator de componente destinate vehiculelor rutiere in vederea asigurarii conformitatii produselor cu conditiile specificate pentru tipul de produs omologat si/sau certificat.
7.2. Domeniu de aplicare
Documentul se aplica la auditul calitatii procesului de productie in vederea omologarii si/sau certificarii componentelor pentru vehicule rutiere, la auditurile curente de supraveghere, precum si la evaluarea rezultatelor acestor audituri pentru verificarea indeplinirii de catre producator a cerintelor pentru asigurarea conformitatii produselor fabricate cu conditiile specificate.
Auditul calitatii procesului de productie se efectueaza pentru a determina daca exista facilitatile adecvate (personal si echipamente) pentru controlul intern al productiei.
Auditurile curente de supraveghere se efectueaza pentru a verifica daca facilitatile necesare pentru productie si pentru sistemul de control intern aplicat de producator sunt mentinute si imbunatatite.
7.3. Documente de referinta
7.3.1. SR ISO 8402:1995, Managementul calitatii si asigurarea calitatii. Vocabular.
7.3.2. SR EN ISO 9002:1995, Sistemele calitatii. Model pentru asigurarea calitatii in productie, montaj si service.
7.3.3. SR EN ISO 9003:1995, Sistemele calitatii. Model pentru asigurarea calitatii in inspectii si incercari finale.
7.3.4. PS-E100-01, Omologarea de tip pentru circulatia pe drumurile publice din Romania.
7.4. Terminologie. Abrevieri
Termenii utilizati in prezentul document sunt definiti in documentele de referinta mentionate la cap. 4.
7.5. Cerinte pentru asigurarea conformitatii
7.5.1. Generalitati
Producatorul de componente pentru vehicule rutiere trebuie sa demonstreze ca poseda facilitatile necesare si ca are stabilite proceduri sau metode adecvate pentru un control eficace al productiei, care sa asigure conformitatea productiei curente cu tipul de produs omologat si/sau certificat.
Controlul intern al fabricatiei comporta tehnici operationale si masuri necesare pentru mentinerea calitatii produsului fabricat. Toate facilitatile, echipamentul si personalul trebuie sa fie disponibile pentru a realiza inspectiile si incercarile necesare.
Cerintele pentru sistemul de control intern al productiei includ urmatoarele elemente:
● organizare si resurse;
● controlul documentatiei;
● controlul produselor aprovizionate;
● identificarea si trasabilitatea produselor;
● controlul proceselor si al produselor neconforme;
● inspectii si incercari;
● controlul echipamentelor de inspectie si incercare;
● manipularea, ambalarea, depozitarea, conservarea si livrarea vehiculelor;
● metode statistice de control (atunci cand este cazul).
7.5.2. Organizare si resurse
7.5.2.1. Producatorul trebuie sa defineasca responsabilitatea, autoritatea si interdependenta personalului care conduce, efectueaza si verifica activitatile care influenteaza calitatea.
Conducatorii unitatilor de productie/ambalare/comercializare, precum si administratorii firmelor care solicita certificarea/omologarea sunt obligati sa indeplineasca conditia de onorabilitate si, la cerere, sa puna la dispozitie R.A.R. dovezile aferente.
7.5.2.2. Producatorul trebuie sa indentifice conditiile referitoare la resurse si sa asigure facilitatile adecvate, respectiv echipamente de productie, de inspectie si de incercare, precum si personal instruit pentru activitatile de executie si verificare.
7.5.2.3. Producatorul trebuie sa defineasca si sa documenteze modul in care vor fi satisfacute conditiile specificate pentru produsul fabricat.
7.5.2.4. In scopul satisfacerii conditiilor specificate pentru produsul fabricat producatorul trebuie sa ia in considerare, dupa caz, urmatoarele activitati:
- asigurarea mijloacelor de control al proceselor, al echipamentelor (inclusiv al echipamentelor de inspectie si incercare), al dispozitivelor si al tuturor resurselor si competentelor necesare pentru realizarea conformitatii produselor fabricate cu tipul omologat si/sau certificat;
- asigurarea compatibilitatii procesului de productie, a montajului, service si a procedurilor sau metodelor de inspectie si de incercare cu documentatia aplicabila;
- efectuarea verificarilor adecvate in etapele corespunzatoare de fabricare a produsului;
- stabilirea criteriilor de acceptare pentru toate caracteristicile si conditiile, inclusiv a criteriilor care contin un element subiectiv;
- elaborarea planurilor calitatii;
- elaborarea inregistrarilor calitatii.
7.5.2.5. Periodic producatorul trebuie sa analizeze rezultatele obtinute si sa revizuiasca metodele sau procedurile aplicate pentru a asigura continua lor adecvare si pentru a preveni aparitia neconformitatilor. Analiza trebuie sa tina seama de neconformitatile inregistrate in timpul inspectiilor si al incercarilor produselor fabricate si produselor aprovizionate, precum si de reclamatiile cu privire la calitatea produselor.
7.5.3. Controlul documentatiei
7.5.3.1. Producatorul trebuie sa asigure documentatia necesara pentru sustinerea activitatilor de aprovizionare, productie, inspectie si incercari, livrare, dupa cum este cazul.
7.5.3.2. Documentatia trebuie sa cuprinda:
- documentatia tehnica de executie pentru produs (conform STAS 6269-1990);
- documente externe (standarde etc.);
- planuri de control al procesului de productie;
- proceduri sau metode adecvate de inspectii si incercari pe tot fluxul de fabricatie;
- proceduri sau metode adecvate de verificare periodica a echipamentelor de inspectie si incercare;
- instructiuni de lucru.
7.5.3.3. Producatorul trebuie sa efectueze un control adecvat al documentatiei referitoare la produs pentru a asigura conformitatea acesteia cu conditiile specificate. Documentele trebuie analizate si aprobate de personal autorizat inainte de emitere. Controlul documentatiei trebuie sa asigure ca:
- se utilizeaza numai editiile in vigoare ale documentelor;
- documentele sunt disponibile la locurile unde sunt necesare;
- modificarile documentelor sunt efectuate numai de personal autorizat, conform unor proceduri sau metode stabilite.
7.5.4. Controlul produselor aprovizionate
7.5.4.1. Producatorul trebuie sa stabileasca si sa aplice proceduri sau metode adecvate pentru controlul produselor aprovizionate, astfel incat acestea sa corespunda conditiilor specificate. Tipul si amploarea controlului efectuat de producatorul componentei asupra subcontractantilor trebuie sa depinda de tipul produsului si de capabilitatea si performantele subcontractantilor, demonstrate anterior. Producatorul trebuie sa evalueze si sa selecteze subcontractantii pe baza aptitudinii acestora de a satisface conditiile contractuale.
7.5.4.2. Comenzile de aprovizionare ale producatorului vehiculului trebuie sa descrie clar produsele solicitate pentru a permite controlul conformitatii acestora cu conditiile specificate. Produsele neconforme din loturile aprovizionate trebuie tratate in acelasi mod ca si produsele neconforme, identificate pe fluxul de fabricatie al producatorului vehiculului.
7.5.5. Identificarea si trasabilitatea produselor
Producatorul trebuie sa identifice loturile de produse prin mijloace adecvate, incepand de la receptie, pe parcursul tuturor etapelor de productie, montaj si service.
7.5.6. Controlul proceselor
Producatorul trebuie sa se asigure ca procesele de productie se desfasoara in conditii controlate. Conditiile controlate trebuie sa includa:
- instructiuni de lucru documentate, care definesc modul de productie, de montaj si de service, si echipamentele necesare;
- monitorizarea si controlul parametrilor proceselor si al caracteristicilor produselor, dupa caz;
- calificarea proceselor si echipamentelor, dupa caz;
- mentenanta corespunzatoare a echipamentelor, pentru a asigura capabilitatea permanenta a proceselor;
- calificarea corespunzatoare a personalului.
7.5.7. Inspectii si incercari
7.5.7.1. Producatorul trebuie sa verifice daca sunt satisfacute conditiile specificate pentru produsul fabricat. In acest scop este necesar:
- sa verifice ca materialele, reperele si subansamblurile care intra in componenta produsului sa fie conforme cu conditiile specificate;
- sa stabileasca si sa aplice proceduri sau metode adecvate pentru efectuarea inspectiilor si incercarilor pe tot fluxul de productie;
- sa asigure personal instruit, conditii de mediu si echipamente adecvate pentru inspectiile si incercarile efectuate.
7.5.7.2. Producatorul trebuie sa indice prin mijloace adecvate conformitatea sau neconformitatea componentei fabricate in ceea ce priveste inspectiile si incercarile. Producatorul trebuie sa mentina inregistrari care fac dovada ca produsul iesit de pe fluxul de fabricatie a fost admis la inspectia si incercarile efectuate in conformitate cu planul calitatii sau cu procedurile documentate.
7.5.8. Controlul produsului neconform
Producatorul trebuie sa stabileasca si sa aplice proceduri sau metode adecvate de tratare a neconformitatilor fata de conditiile stabilite. Procedurile sau metodele respective trebuie sa indice actiunile necesare pentru identificarea, documentarea, izolarea, analizarea si tratarea produsului neconform. Trebuie mentinute inregistrari cu privire la neconformitatile inregistrate si la modul lor de tratare.
7.5.9. Controlul echipamentelor de inspectie, masurare si incercare
7.5.9.1. Producatorul vehiculului trebuie sa asigure echipamentul adecvat de inspectie, masurare si incercare pentru efectuarea masurarilor necesare si a capabilitatii de masurare.
7.5.9.2. Echipamentele de inspectie, masurare si incercare ce pot influenta calitatea produsului trebuie verificate, etalonate si ajustate la intervale prestabilite sau inainte de utilizare, in raport cu echipamentele certificate care au trasabilitate la etaloane recunoscute. Stadiul verificarii/etalonarii trebuie identificat prin mijloace adecvate.
7.5.9.3. Producatorul de componente pentru vehicule rutiere trebuie sa asigure conditiile de mediu adecvate pentru verificarile si etalonarile care se efectueaza. Producatorul trebuie sa mentina inregistrarile referitoare la etalonarea si verificarea echipamentelor de inspectie, masurare si incercare.
7.5.10. Manipularea, ambalarea, depozitarea si livrarea produselor
Producatorul de componente trebuie sa stabileasca proceduri sau metode adecvate pentru manipularea, ambalarea, depozitarea si livrarea produselor fabricate pentru a asigura conformitatea cu conditiile specificate si pentru a preveni deteriorarea acestora.
7.5.11. Tehnici statistice
In functie de volumul fabricatiei producatorul de componente pentru vehicule rutiere trebuie sa defineasca si sa aplice tehnici statistice pentru controlul si verificarea capabilitatii proceselor si/sau ale caracteristicilor adecvate ale reperelor ce intra in componenta produsului.
7.5.12. Prezentele conditii minimale pentru asigurarea conformitatii productiei de componente si materiale de exploatare pentru vehicule rutiere pot fi modificate prin procedurile de certificare R.A.R.

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016