I. DISPOZIŢII GENERALE
ART. 1
(1) Examenul de bacalaureat este modalitatea de evaluare a competenţelor, a nivelului de culturã generalã şi de specializare, atins de absolvenţii de liceu.
(2) Dreptul de a susţine bacalaureatul îl au elevii care au promovat învãţãmântul liceal, indiferent de forma de învãţãmânt.
(3) Ministerul Educaţiei, Cercetãrii şi Inovãrii, numit în continuare M.E.C.I., organizeazã în fiecare an şcolar, potrivit legii, douã sesiuni de bacalaureat.
(4) M.E.C.I. organizeazã în fiecare an şcolar o sesiune specialã de bacalaureat, pentru elevii din clasa a XII-a/a XIII-a participanţi la loturile olimpice şi la competiţiile sportive şi artistice internaţionale care se desfãşoarã în perioada sesiunii normale de bacalaureat. Calendarul sesiunii speciale se aprobã prin ordin al ministrului Educaţiei, Cercetãrii şi Inovãrii.
(5) Elevii claselor a XII-a din clasele/secţiile cu predare în regim bilingv a limbii franceze, italiene sau spaniole, incluse în acordurile bilaterale, susţin probele specifice ale examenului de bacalaureat, în conformitate cu prevederile acordului şi, dupã caz, ale metodologiei specifice.
ART. 2
(1) Promovarea examenului de bacalaureat permite accesul în învãţãmântul superior, în conformitate cu condiţiile generale şi specifice stabilite în acest sens.
(2) În urma promovãrii examenului de bacalaureat, absolventului i se elibereazã diplomã de bacalaureat.
(3) Absolvenţii care au promovat toate clasele liceale cu medii generale de minimum 9,50, iar la examenul de bacalaureat au obţinut media 10 primesc diplomã de merit.
ART. 3
(1) Candidaţii proveniţi din unitãţile de învãţãmânt de stat şi din unitãţile de învãţãmânt particular acreditate au dreptul sã susţinã examenul de bacalaureat, fãrã taxã, de cel mult douã ori. Prezentãrile ulterioare la examen sunt condiţionate de achitarea unor taxe.
(2) Candidaţii proveniţi din unitãţile de învãţãmânt particular autorizate sã funcţioneze provizoriu vor susţine examenul de bacalaureat, cu taxã, în centrele de examen stabilite de inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti.
(3) Taxele de examen menţionate la alineatele (1) şi (2) se stabilesc anual, pânã la data de 1 decembrie, de cãtre M.E.C.I.
ART. 4
(1) Candidaţii care au participat, dar nu au promovat examenul de bacalaureat în sesiunile de bacalaureat organizate începând cu anul 2003, pot solicita recunoaşterea unora dintre probele promovate în anii menţionaţi, în conformitate cu prevederile prezentei metodologii.
(2) Elevii care, în una din clasele a IX-a - a XII-a, au obţinut premii individuale la concursuri/olimpiade şcolare internaţionale recunoscute de cãtre M.E.C.I. au posibilitatea de a-şi echivala, la cerere, proba scrisã de examen la disciplina la care au obţinut premiul. Echivalarea se face cu nota maximã. Lista concursurilor/olimpiadelor şcolare internaţionale recunoscute de cãtre M.E.C.I. se publicã pe site-ul Ministerului Educaţiei, Cercetãrii şi Inovãrii pânã la începerea sesiunii speciale de bacalaureat.
(3) Recunoaşterea/echivalarea probelor se face de cãtre directorul unitãţii respective, în urma solicitãrii scrise a candidatului şi a prezentãrii dovezilor privind obţinerea premiului la concursul/ olimpiada internaţionalã. Documentele menţionate se depun, în momentul înscrierii, la secretariatul unitãţii de învãţãmânt.
ART. 5
În sensul prezentei metodologii, se definesc urmãtorii termeni:
- asistent - cadru didactic de altã specialitate decât cea la care se susţine proba, cu atribuţii de supraveghere în sãlile din centrele de examen;
- borderou de evaluare - document-tip în care se înregistreazã, conform baremului de evaluare/de corectare şi de notare, punctajul alocat fiecãrui rãspuns, defalcat unitar la nivel de disciplinã, în cadrul centrului de examen;
- catalog electronic - document oficial de examen, informatizat, instituit la nivelul centrului de examen, care cuprinde datele de identificare ale candidaţilor şi notele obţinute de aceştia, precum şi numele componenţilor comisiei de bacalaureat şi ale profesorilor examinatori/evaluatori; pentru oficializarea documentului se realizeazã douã copii în formã tipãritã, semnate de preşedinţi, vicepreşedinţi, secretari şi profesori examinatori/evaluatori;
- centru de examen, centru zonal de evaluare - unitãţi de învãţãmânt organizate special pentru desfãşurarea probelor scrise, respectiv evaluarea
lucrãrilor scrise din cadrul examenului de bacalaureat;
- Comisie Naţionalã de Bacalaureat, comisie de bacalaureat judeţeanã/a municipiului Bucureşti, comisie de bacalaureat de evaluare a competenţelor lingvistice şi digitale, comisie de bacalaureat din centrul de examen, comisie de bacalaureat din centrul zonal de evaluare, comisie regionalã/judeţeanã/a municipiului Bucureşti de contestaţii - grupuri de cadre didactice cu o structurã ierarhicã, cu atribuţii specifice în organizarea şi desfãşurarea examenului, la nivel naţional, judeţean sau local;
- diplomã de bacalaureat - document oficial care atestã promovarea examenului de bacalaureat;
- disciplinã de examen - conţinuturi studiate/competenţe dobândite pe parcursul liceului, reglementate prin programa de bacalaureat, care sunt evaluate pe baza unor subiecte de examen;
- fişã-tip informatizatã - cerere individualã de înscriere la examen, în format electronic, care cuprinde datele de identificare a candidatului şi lista disciplinelor de examen pentru care acesta a optat;
- probã de examen - formã de examinare programatã sã se desfãşoare la o anumitã datã, în conformitate cu un anumit calendar, constând în susţinerea unui test oral, scris şi/sau practic, la anumite discipline de examen;
- probã de evaluare a competenţelor lingvistice şi digitale - una din probele A, B, C, D menţionate la alin. (4) al <>art. 26 din Legea învãţãmântului nr. 84/1995 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare: proba de evaluare a competenţelor lingvistice de comunicare oralã în limba românã, proba de evaluare a competenţelor lingvistice de comunicare oralã în limba maternã - pentru elevii care au urmat studiile liceale într-o limbã a minoritãţilor naţionale, proba de evaluare a competenţelor lingvistice într-o limbã de circulaţie internaţionalã studiatã pe parcursul învãţãmântului liceal, proba de evaluare a competenţelor digitale;
- procedurã - act intern care precizeazã modalitatea oficialã de desfãşurare a anumitor activitãţi şi care cuprinde: standarde, criterii, date-limitã, responsabilitãţi şi soluţii practice pentru realizarea acestora;
- profesor examinator/evaluator - cadru didactic de specialitate cu atribuţii în examinarea şi evaluarea candidaţilor la probele de evaluare a competenţelor lingvistice şi digitale, definite conform prezentei metodologii, respectiv în evaluarea
lucrãrilor scrise, în baza unor bareme de evaluare/de corectare şi de notare;
- reevaluare a
lucrãrilor - procesul de evaluare a unor lucrãri, în condiţii de resecretizare, de cãtre alţi profesori evaluatori decât cei care au realizat evaluarea iniţialã, cu scopul verificãrii corectitudinii evaluãrii iniţiale;
- sesiune de bacalaureat - perioadã prestabilitã în care se înscriu candidaţii, se susţin probele de examen, se depun şi se soluţioneazã contestaţiile şi se afişeazã rezultatele;
- stagiu de instruire - cursuri de instruire organizate pentru cadre didactice, axate pe problematica specificã evaluãrii, precum şi a organizãrii şi a desfãşurãrii examenului, care se realizeazã înaintea sesiunilor de bacalaureat;
- subcomisie - grup de cadre didactice subordonat comisiei de bacalaureat din centrul de examen, care are atribuţii specifice în organizarea şi desfãşurarea examenului într-o unitate de învãţãmânt arondatã centrului de examen, plasatã în altã locaţie sau în altã localitate decât cea în care îşi are sediul centrul de examen; subcomisiile se pot organiza în cadrul comisiei şi pe profiluri, pe specializãri, eventual în funcţie de limba de predare.
II. COORDONAREA ORGANIZĂRII ŞI DESFĂŞURĂRII EXAMENULUI DE BACALAUREAT
ART. 6
(1) Coordonarea pe plan naţional a modului de organizare şi desfãşurare a examenului de bacalaureat este asiguratã de Comisia Naţionalã de Bacalaureat, care se constituie, la începutul fiecãrui an şcolar, prin ordin al ministrului şi care funcţioneazã în cadrul M.E.C.I.
(2) La nivel judeţean, coordonarea organizãrii şi desfãşurãrii examenului este asiguratã de comisia de bacalaureat judeţeanã/a municipiului Bucureşti Aceasta se constituie, prin decizia inspectorului şcolar general al inspectoratului şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti, pânã la data de 1 decembrie. Componenţa nominalã a acesteia se transmite, spre informare, Comisiei Naţionale de Bacalaureat, la Direcţia Generalã Educaţie Timpurie, Şcoli, Performanţã şi Programe.
(3) În unitãţile de învãţãmânt liceal, în centrele de examen şi în centrele zonale de evaluare, organizarea examenului este asiguratã de comisii de bacalaureat numite de comisia de bacalaureat judeţeanã/a municipiului Bucureşti, în conformitate cu prevederile din prezenta metodologie.
(4) Coordonarea activitãţii în centrele de contestaţii este asiguratã de comisia regionalã/judeţeanã/a municipiului Bucureşti de contestaţii, numitã de comisia de bacalaureat judeţeanã/a municipiului Bucureşti, pânã la data de 27 iunie, pentru prima sesiune, şi pânã la data de 29 august, pentru cea de-a doua sesiune.
A. Comisia Naţionalã de Bacalaureat
ART. 7
Comisia Naţionalã de Bacalaureat se compune din:
- preşedinte: secretarul de stat responsabil pentru învãţãmântul preuniversitar;
- vicepreşedinţi: directorul general al Direcţiei Generale Educaţie Timpurie, Şcoli, Performanţã şi Programe, directorul general al Direcţiei Generale Învãţãmânt în Limbile Minoritãţilor şi Relaţia cu Parlamentul, directorul general al Direcţiei Generale Învãţãmânt Superior, directorul general al Centrului Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în Învãţãmântul Preuniversitar;
- secretari: specialişti ai Centrului Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în Învãţãmântul Preuniversitar şi ai Direcţiei Generale Educaţie Timpurie, Şcoli, Performanţã şi Programe;
- 5-9 membri: directori, şefi de serviciu, inspectori generali din M.E.C.I., specialişti din cadrul Centrului Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în Învãţãmântul Preuniversitar, profesori din învãţãmântul preuniversitar.
ART. 8
Comisia Naţionalã de Bacalaureat are urmãtoarele atribuţii:
(1) publicã, la începutul anului şcolar, calendarul şi metodologia de organizare şi desfãşurare a examenului de bacalaureat, lista disciplinelor de examen, în funcţie de filierã, de profil, de specializare/calificare profesionalã, precum şi programele de examen;
(2) organizeazã sesiunea specialã de bacalaureat pentru elevii din clasa a XII-a participanţi la loturile olimpice şi la competiţiile sportive şi artistice internaţionale, precum şi probele specifice pentru elevii claselor a XII-a din clasele/secţiile cu predare în regim bilingv a limbii franceze, italiene sau spaniole, incluse în acordurile bilaterale;
(3) aprobã lista centrelor de examen şi a centrelor zonale de evaluare pentru examenul de bacalaureat, ca urmare a propunerilor comisiilor de bacalaureat judeţene/a municipiului Bucureşti;
(4) selecteazã şi propune numirea, prin ordin al ministrului, a preşedinţilor comisiilor de bacalaureat din centrele de examen şi din centrele zonale de evaluare, din listele nominale înaintate Ministerului Educaţiei, Cercetãrii şi Inovãrii de cãtre instituţiile de învãţãmânt superior;
(5) organizeazã stagii de instruire pentru preşedinţii comisiilor de bacalaureat judeţene/a municipiului Bucureşti;
(6) în situaţii justificate, poate aproba, la propunerea comisiilor de bacalaureat judeţene/a municipiului Bucureşti sau a delegatului Comisiei Naţionale de Bacalaureat, înlocuirea unor preşedinţi de comisie;
(7) stabileşte structura şi numãrul variantelor de subiecte pentru probele de evaluare a competenţelor lingvistice şi digitale, precum şi pentru probele scrise, din care se extrag, prin tragere la sorţi, subiectul de examen şi subiectul de rezervã;
(8) decide, în cazuri justificate, folosirea subiectului de rezervã;
(9) controleazã modul în care îşi desfãşoarã activitatea comisiile de bacalaureat judeţene/a municipiului Bucureşti, comisiile regionale/judeţene/a municipiului Bucureşti de contestaţii şi comisiile din centrele de bacalaureat;
(10) poate decide evaluarea
lucrãrilor dintr-un judeţ în alt judeţ;
(11) decide reevaluarea unor lucrãri, în perioada desfãşurãrii examenului sau ulterior sesiunii de bacalaureat, dar nu mai târziu de un an de la desfãşurarea examenului;
(12) stabileşte modalitãţile de raportare şi centralizare a datelor, analizeazã desfãşurarea şi rezultatele examenului naţional de bacalaureat, pe baza rapoartelor elaborate de comisiile de bacalaureat judeţene/a municipiului Bucureşti şi de cãtre delegaţii Comisiei Naţionale şi prezintã concluziile conducerii M.E.C.I.;
(13) poate decide suspendarea, pe o perioadã de 1-5 ani, a dreptului de participare în comisiile de bacalaureat din sesiunile urmãtoare a cadrelor didactice care nu şi-au îndeplinit în mod corespunzãtor atribuţiile în organizarea şi desfãşurarea examenului de bacalaureat, atribuţii stabilite prin ordine, decizii şi/sau prin prezenta metodologie;
(14) poate dispune începerea imediatã a procedurilor prevãzute de lege pentru cercetarea faptelor şi, dupã caz, pentru sancţionarea persoanelor care încalcã prevederile prezentei metodologii;
(15) propune ministrului Educaţiei, Cercetãrii şi Inovãrii modificãri în modul de organizare şi desfãşurare a examenului naţional de bacalaureat.
ART. 9
Comisia Naţionalã de Bacalaureat poate delega reprezentanţi pe lângã comisiile de bacalaureat judeţene/a municipiului Bucureşti. Delegatul Comisiei Naţionale de Bacalaureat are urmãtoarele atribuţii:
a) controleazã respectarea prezentei metodologii de cãtre comisia de bacalaureat judeţeanã/a municipiului Bucureşti şi de cãtre comisia regionalã/judeţeanã/a municipiului Bucureşti de contestaţii, inspecteazã unitãţile de învãţãmânt liceal în care se organizeazã probe de evaluare a competenţelor lingvistice şi digitale, centrele de examen şi centrele zonale de evaluare;
b) îndrumã comisiile de bacalaureat judeţene/a municipiului Bucureşti în privinţa organizãrii şi desfãşurãrii examenului de bacalaureat;
c) propune comisiei de bacalaureat judeţene/a municipiului Bucureşti sau Comisiei Naţionale de Bacalaureat schimbãri în componenţa comisiilor, atunci când constatã nerespectarea metodologiei sau disfuncţii în organizarea şi desfãşurarea examenului;
d) în cazul în care constatã abateri ale persoanelor implicate în organizarea şi desfãşurarea examenului de bacalaureat, reprezentantul Comisiei Naţionale de Bacalaureat poate propune comisiei de bacalaureat judeţene/a municipiului Bucureşti sau Comisiei Naţionale de Bacalaureat mãsuri de sancţionare a cadrelor didactice în cauzã sau suspendarea posibilitãţii de a se organiza, în anul şcolar urmãtor, centru de bacalaureat în unitatea şcolarã respectivã;
e) întocmeşte un raport pe care îl înainteazã Comisiei Naţionale de Bacalaureat.
B Comisia de bacalaureat judeţeanã/a municipiului Bucureşti
ART. 10
(1) Comisia de bacalaureat judeţeanã/a municipiului Bucureşti se compune din:
- preşedinte - inspectorul şcolar general sau un inspector şcolar general adjunct;
- vicepreşedinte - inspector şcolar general adjunct sau inspector şcolar de specialitate;
- 1-2 secretari - inspectori şcolari de specialitate, directori sau informaticieni/cadre didactice cu abilitãţi în operarea pe calculator;
- 3-5 membri - inspectori şcolari de specialitate.
(2) Din comisiile de bacalaureat judeţene/a municipiului Bucureşti fac parte şi inspectorii şcolari de limba şi literatura românã, de limbi moderne, de informaticã şi, dupã caz, de limba şi literatura maternã, care vor monitoriza, cu precãdere, organizarea şi desfãşurarea probelor de evaluare a competenţelor lingvistice şi digitale.
ART. 11
Comisia de bacalaureat judeţeanã/a municipiului Bucureşti are urmãtoarele atribuţii generale:
(1) nominalizeazã, pânã la data de 1 decembrie, componenţa comisiilor de bacalaureat de evaluare a competenţelor lingvistice şi digitale, din fiecare unitate de învãţãmânt liceal care are clase terminale;
(2) nominalizeazã, pânã la data de 15 aprilie, pentru prima sesiune, şi pânã la data de 24 iulie, pentru a doua sesiune, centrele de examen, unitãţile şcolare arondate acestora, precum şi centrele zonale de evaluare şi transmite, spre aprobare, lista acestora, pânã la aceleaşi date, în format electronic, Comisiei Naţionale de Bacalaureat, la Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în Învãţãmântul Preuniversitar;
(3) asigurã confecţionarea ştampilelor-tip pentru examenul de bacalaureat. Se confecţioneazã douã tipuri de ştampile rotunde, care vor avea urmãtorul conţinut:
a. ştampila pentru centrele de examen: "Bacalaureat 2010 - C.E.";
b. ştampila pentru centrele zonale de evaluare: "Bacalaureat 2010 - C.Z.E"; Ştampilele vor fi rotunde, cu un diametru de 25 mm şi nu vor fi numerotate.
În situaţia în care un centru de examen are organizatã o subcomisie într-o altã localitate, se confecţioneazã o ştampilã separatã pentru subcomisia respectivã;
(4) ia mãsuri de soluţionare a problemelor de finanţare a acţiunilor legate de organizarea şi desfãşurarea examenului de bacalaureat şi pentru dotarea centrelor de bacalaureat cu tipizate, consumabile şi logistica necesarã pentru buna desfãşurare a examenului şi a evaluãrii: copiatoare în stare de funcţionare, care sã permitã multiplicarea subiectelor de examen pentru fiecare candidat, calculatoare pentru elaborarea listelor cu rezultate şi a altor documente necesare comisiei, radio, telefon, fax, conexiune internet, fişet metalic etc.
(5) solicitã autoritãţilor judeţene de sãnãtate şi consiliilor locale, operatorilor de energie electricã, operatorilor de cablu, operatorilor de telefonie etc. asigurarea prezenţei personalului medical în fiecare centru în care se susţin probe în cadrul examenului de bacalaureat, respectiv asigurarea condiţiilor corespunzãtoare pentru desfãşurarea examenului;
(6) solicitã structurilor Ministerului Administraţiei şi Internelor, de poliţie şi de jandarmerie, de la nivel judeţean, precum şi primãriilor, asigurarea prezenţei poliţiştilor din poliţia comunitarã sau a jandarmilor la sediul comisiei de bacalaureat judeţene/a municipiului Bucureşti şi la centrele de bacalaureat, pentru paza
lucrãrilor scrise şi pentru pãstrarea ordinii publice. Prezenţa acestora va fi solicitatã şi pentru transportul
lucrãrilor scrise de la centrele de examen la centrele zonale de evaluare, respectiv de la centrele zonale de evaluare la centrele de contestaţii şi invers;
(7) stabileşte, pentru fiecare centru de bacalaureat, componenţa comisiilor de bacalaureat, cu excepţia preşedinţilor care sunt cadre didactice universitare;
(8) realizeazã instruirea tuturor persoanelor implicate la nivel de judeţ/municipiul Bucureşti în organizarea şi desfãşurarea examenului de bacalaureat;
(9) controleazã şi rãspunde de organizarea şi desfãşurarea examenului de bacalaureat pe tot teritoriul judeţului/municipiului Bucureşti;
(10) sesizeazã imediat Comisiei Naţionale de Bacalaureat orice situaţie a cãrei rezolvare nu este prevãzutã în metodologie şi solicitã, în cazuri justificate, subiecte de rezervã;
(11) elaboreazã şi transmite Comisiei Naţionale de Bacalaureat, la termenele stabilite, rapoartele solicitate de aceasta sau prevãzute în prezenta metodologie;
(12) organizeazã centrul judeţean/ regional de contestaţii şi numeşte comisia regionalã/judeţeanã/a municipiului Bucureşti de contestaţii;
(13) monitorizeazã calitatea evaluãrii, inclusiv prin reevaluarea unor lucrãri, în perioada desfãşurãrii examenului sau ulterior;
(14) elaboreazã şi transmite Comisiei Naţionale de Bacalaureat, la Direcţia Generalã Educaţie Timpurie, Şcoli, Performanţã şi Programe, în termen de 10 zile de la încheierea sesiunii respective a bacalaureatului, raportul final;
(15) poate decide suspendarea, pe o perioadã de 1-5 ani, a dreptului de participare în comisiile de bacalaureat din sesiunile urmãtoare a cadrelor didactice care nu şi-au îndeplinit în mod corespunzãtor atribuţiile în organizarea şi desfãşurarea examenului de bacalaureat, atribuţii stabilite prin ordine, decizii şi/sau prin prezenta metodologie;
(16) poate dispune începerea imediatã a procedurilor prevãzute de lege pentru cercetarea faptelor şi, dupã caz, pentru sancţionarea persoanelor care încalcã prevederile prezentei metodologii;
(17) atribuţiile membrilor comisiei de bacalaureat judeţene/a municipiului Bucureşti sunt prevãzute în Anexa 3 la prezentul ordin, privind aprobarea calendarului şi a metodologiei de organizare şi desfãşurare a examenului de bacalaureat - 2010.
C Comisia de bacalaureat de evaluare a competenţelor lingvistice şi digitale
ART. 12
(1) Comisia de bacalaureat de evaluare a competenţelor lingvistice şi digitale se organizeazã în fiecare unitate de învãţãmânt liceal care are clase terminale şi se compune din:
- preşedinte - directorul sau directorul adjunct al unitãţii de învãţãmânt;
- secretar - un cadru didactic cu abilitãţi în operarea pe calculator/informatician;
- membri - 1-2 cadre didactice;
- asistenţi - câte 2 cadre didactice, de altã specialitate decât cea la care se susţine proba, pentru fiecare salã în care se desfãşoarã probe scrise sau practice de examen;
- profesori examinatori - profesori de specialitate, pentru fiecare disciplinã de examen la care se susţin probe de evaluare a competenţelor.
(2) Secretarul comisiei, membrii, asistenţii şi profesorii examinatori sunt selectaţi dintre cadrele didactice din unitatea de învãţãmânt.
ART. 13
Comisia de bacalaureat de evaluare a competenţelor lingvistice şi digitale are urmãtoarele atribuţii:
(1) rãspunde de organizarea, în unitatea de învãţãmânt respectivã, a probelor de evaluare a competenţelor lingvistice şi digitale, în conformitate cu prevederile prezentei metodologii;
(2) asigurã desfãşurarea corespunzãtoare a tuturor probelor de evaluare a competenţelor lingvistice şi digitale;
(3) controleazã şi îndrumã activitatea tuturor persoanelor din centru, care au sarcini privind organizarea şi desfãşurarea probelor de evaluare a competenţelor lingvistice şi digitale din cadrul examenului de bacalaureat;
(4) elaboreazã documentele necesare desfãşurãrii probelor de evaluare a competenţelor lingvistice şi digitale din cadrul examenului de bacalaureat;
(5) elaboreazã şi completeazã documentele necesare înscrierii şi participãrii candidaţilor din seria curentã la probele din cadrul examenului de bacalaureat;
(6) asigurã condiţiile necesare organizãrii şi desfãşurãrii probelor de evaluare a competenţelor lingvistice şi digitale - sãlile în care se desfãşoarã probele, imprimatele pentru lucrãrile scrise, copiatoare, fişete pentru pãstrarea documentelor de bacalaureat în deplinã siguranţã, calculatoare având softul necesar pentru desfãşurarea probei de evaluare a competenţelor digitale, telefon, fax, radio, conexiune internet etc.;
(7) completeazã cataloagele electronice cu numele, iniţiala tatãlui şi prenumele candidaţilor, cu disciplinele de examen pe care aceştia le susţin, colecteazã şi transmit alte date necesare, solicitate de Comisia Naţionalã de Bacalaureat sau de comisia de bacalaureat judeţeanã/a municipiului Bucureşti;
(8) examineazã candidaţii la probele de evaluare a competenţelor lingvistice şi digitale;
(9) înregistreazã în catalogul electronic participarea/neparticiparea candidaţilor la probele de evaluare a competenţelor lingvistice şi digitale şi, dupã caz, rezultatele obţinute la acestea;
(10) afişeazã listele candidaţilor care s-au prezentat la probele de evaluare a competenţelor lingvistice şi digitale, precum şi, dupã caz, rezultatele obţinute de aceştia;
(11) repartizeazã candidaţii pe sãli, pentru probele de evaluare a competenţelor lingvistice şi digitale, în ordine alfabeticã şi afişeazã listele respective, cu 24 de ore înainte de prima probã, la avizierul unitãţii de învãţãmânt şi pe uşile sãlilor în care se desfãşoarã probele. La proba de evaluare a competenţei lingvistice, repartizarea pe sãli se face în ordine alfabeticã, în funcţie de limba la care candidaţii susţin proba;
(12) sesizeazã imediat comisiei de bacalaureat judeţene/a municipiului Bucureşti orice situaţie deosebitã, apãrutã în timpul desfãşurãrii probelor;
(13) stabileşte, prin tragere la sorţi, în dimineaţa fiecãrei probe scrise sau practice, repartizarea pe sãli a asistenţilor şi îi instruieşte;
(14) preia, de la Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în Învãţãmântul Preuniversitar, subiectele şi pregãteşte subiectele pentru probele orale;
(15) multiplicã, pentru fiecare candidat, subiectele pentru probele scrise, respectiv, dupã caz, pentru proba practicã pe calculator, conform procedurilor aprobate;
(16) distribuie candidaţilor subiectele multiplicate pentru probele scrise, respectiv, dupã caz, pentru proba practicã pe calculator;
(17) ia mãsuri pentru ca, în spaţiile în care îşi desfãşoarã activitatea comisia de bacalaureat sau se desfãşoarã probele scrise de examen, sã nu pãtrundã persoane strãine, neautorizate de comisia de bacalaureat judeţeanã/a municipiului Bucureşti, de Comisia Naţionalã de Bacalaureat sau neprevãzute de prezenta metodologie;
(18) asigurã examinarea candidaţilor la toate tipurile de probe stabilite pentru disciplinele incluse în evaluarea competenţelor lingvistice şi digitale, respectând prevederile prezentei metodologii, precum şi procedurile şi standardele de evaluare şi examinare stabilite de Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în Învãţãmântul Preuniversitar;
(19) elaboreazã şi transmite comisiilor de bacalaureat judeţene/a municipiului Bucureşti, în termen de patru zile de la încheierea fiecãrei probe de evaluare a competenţelor lingvistice şi digitale, rapoarte privind organizarea şi desfãşurarea acesteia;
(20) asigurã securitatea tuturor lucrãrilor/documentelor de examen, scrise sau electronice şi le pãstreazã pânã la sfârşitul anului şcolar urmãtor;
(21) atribuţiile membrilor Comisiei de bacalaureat de evaluare a competenţelor lingvistice şi digitale sunt prevãzute în Anexa 3 la prezentul ordin, privind aprobarea calendarului şi a metodologiei de organizare şi desfãşurare a examenului de bacalaureat -2010 .
D Comisia de bacalaureat din centrul de examen
ART. 14
(1) Comisia de bacalaureat din centrul de examen se compune din:
- preşedinte - un cadru didactic universitar, având titlul ştiinţific de doctor, numit prin ordin al ministrului Educaţiei, Cercetãrii şi Inovãrii;
- 1-2 vicepreşedinţi - inspectori şcolari de specialitate, directori sau profesori având gradul didactic I sau II;
- secretar - un cadru didactic cu abilitãţi în operarea pe calculator/informatician;
- membri - 1-5 profesori, de regulã având gradul didactic I sau II, cu abilitãţi în operarea pe calculator;
- asistenţi - câte 2 cadre didactice, de altã specialitate decât cea la care se susţine proba, pentru fiecare salã în care se desfãşoarã probe scrise de examen;
(2) Al doilea vicepreşedinte va fi numit la acele comisii de examen la care numãrul de candidaţi depãşeşte 450.
(3) La centrele de examen unde se susţin probe în limbile minoritãţilor, cel puţin unul dintre membrii comisiei trebuie sã fie cunoscãtor al limbii respective.
ART. 15
Comisia de bacalaureat din centrul de examen are urmãtoarele atribuţii:
(1) organizeazã şi rãspunde de desfãşurarea examenului de bacalaureat în centrul respectiv, în conformitate cu prevederile prezentei metodologii;
(2) asigurã organizarea şi desfãşurarea corespunzãtoare a probelor scrise;
(3) controleazã şi îndrumã activitatea tuturor persoanelor din centru, care au sarcini privind organizarea şi desfãşurarea examenului de bacalaureat;
(4) preia, sub semnãtura preşedintelui, de la directorul unitãţii de învãţãmânt în care se aflã centrul de examen, documentele necesare desfãşurãrii examenului de bacalaureat. Conducerea unitãţii de învãţãmânt în care este organizat centrul de examen asigurã condiţiile necesare organizãrii şi desfãşurãrii examenului - sãlile de concurs, imprimatele pentru lucrãrile scrise, copiatoare, fişete pentru pãstrarea documentelor de bacalaureat în deplinã siguranţã, calculatoare, telefon, fax, radio;
(5) verificã autenticitatea actelor de înscriere, respectarea condiţiilor de participare la examen şi întocmirea listelor de înscriere; conducerile unitãţilor de învãţãmânt arondate centrului de examen rãspund de corectitudinea datelor transmise, a actelor predate, a listelor de înscriere la examenul de bacalaureat;
(6) verificã modul în care au fost completate cataloagele electronice cu numele, iniţiala tatãlui şi prenumele candidaţilor, disciplinele de examen pe care aceştia le susţin la probele scrise, participarea candidaţilor la probele de evaluare a competenţelor lingvistice şi digitale şi, dupã caz, rezultatul evaluãrii acestora;
(7) înregistreazã în catalogul electronic notele obţinute la probele pe care candidaţii le-au susţinut în sesiunile anterioare, respectiv notele echivalate pentru disciplinele la care candidaţii au obţinut premii la concursurile/olimpiadele şcolare internaţionale şi pentru care aceştia au solicitat recunoaşterea în sesiunea respectivã, conform art. 4, din prezenta metodologie. Înregistrarea în catalogul electronic a acestor note se face pe baza adeverinţelor/ dovezilor depuse de candidaţi la înscriere. Adeverinţele/ dovezile rãmân ca anexã la forma tipãritã a catalogului electronic şi se pãstreazã permanent. Notele recunoscute din sesiunile anterioare sau echivalate se marcheazã în catalogul electronic, precizând, într-o notã de subsol, cã au fost obţinute în sesiunile anterioare sau cã au fost echivalate;
(8) repartizeazã candidaţii pe sãli, pentru probele scrise, în ordine alfabeticã, afişeazã listele respective, cu 24 de ore înainte de prima probã, la avizierul unitãţii de învãţãmânt şi pe uşile sãlilor în care se desfãşoarã probele; repartizarea pe sãli se face în ordine alfabeticã, în funcţie de disciplinele şi tipul de subiecte solicitate de candidaţi pentru disciplinele de examen aprobate pentru fiecare probã;
(9) sesizeazã imediat comisiei de bacalaureat judeţene/a municipiului Bucureşti orice situaţie deosebitã, apãrutã în timpul desfãşurãrii examenului, şi solicitã, dacã este cazul, subiecte de rezervã;
(10) stabileşte, prin tragere la sorţi, în dimineaţa fiecãrei probe, repartizarea pe sãli a asistenţilor şi îi instruieşte;
(11) preia, de la Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în Învãţãmântul Preuniversitar, conform procedurilor aprobate, subiectele şi multiplicã, pentru fiecare candidat, subiectul pentru proba scrisã, imediat dupã extragerea variantei de examen;
(12) distribuie candidaţilor subiectele multiplicate pentru probele scrise;
(13) ia mãsuri pentru ca, în spaţiile în care îşi desfãşoarã activitatea comisia de bacalaureat sau se desfãşoarã probele scrise de examen, sã nu pãtrundã persoane strãine, neautorizate de comisia de bacalaureat judeţeanã/a municipiului Bucureşti, de Comisia Naţionalã de Bacalaureat sau neprevãzute de prezenta metodologie;
(14) asigurã, prin preşedinte, însoţit de vicepreşedinte, de secretar sau de un membru al comisiei, transportul în deplinã siguranţã şi predarea, cu proces-verbal, la centrele zonale de evaluare, a
lucrãrilor scrise şi a catalogului electronic, completat cu numele candidaţilor şi cu denumirea probelor susţinute de aceştia. Pentru fiecare disciplinã şi tip de subiect, pentru care s-a susţinut probã scrisã în centrul respectiv de examen, se asigurã, pentru centrul zonal de evaluare, o copie a subiectului;
(15) primeşte de la centrele zonale de evaluare, cu proces-verbal, prin preşedinte şi vicepreşedinte, secretar sau un membru al comisiei din centrul de examen, catalogul electronic cu notele obţinute de candidaţi şi douã exemplare, în formã tipãritã, ştampilate şi semnate, ale catalogului electronic, asigurând transportul acestora, în deplinã siguranţã, la centrul de examen;
(16) afişeazã listele cu rezultatele obţinute de candidaţi, dupã primirea acestora de la centrele zonale de evaluare;
(17) primeşte eventualele contestaţii la probele scrise;
(18) transmite comisiilor din centrele zonale de evaluare cererile candidaţilor care contestã notele obţinute la evaluarea iniţialã;
(19) afişeazã rezultatele definitive, dupã rezolvarea contestaţiilor;
(20) extrage din catalogul electronic situaţia la examen a candidaţilor proveniţi de la alte licee decât cel în care este organizat centrul de examen şi o transmite liceelor respective, în vederea completãrii diplomelor de bacalaureat;
(21) elaboreazã şi transmite comisiilor de bacalaureat judeţene/a municipiului Bucureşti, în termen de patru zile de la încheierea respectivei sesiuni de examen, rapoarte privind organizarea şi desfãşurarea acesteia;
(22) predã directorului unitãţii de învãţãmânt în care s-a organizat centrul de examen, cu proces-verbal, catalogul electronic şi douã exemplare tipãrite ale catalogului electronic, semnate şi ştampilate, precum şi celelalte documente întocmite pentru organizarea examenului.
(23) atribuţiile membrilor Comisiei de bacalaureat din centrul de examen sunt prevãzute în Anexa 3 la prezentul ordin, privind aprobarea calendarului şi a metodologiei de organizare şi desfãşurare a examenului de bacalaureat -2010.
E Comisia de bacalaureat din centrul zonal de evaluare
ART. 16
(1) Comisia de bacalaureat din centrul zonal de evaluare se compune din:
- preşedinte - un cadru didactic universitar, având titlul ştiinţific de doctor, numit prin ordin al ministrului Educaţiei, Cercetãrii şi Inovãrii;
- vicepreşedinte - un inspector şcolar de specialitate, un director sau un profesor având gradul didactic I sau II;
- secretar - un cadru didactic cu abilitãţi în operarea pe calculator/informatician;
- membri - 1-5 profesori, de regulã având gradul didactic I sau II, cu abilitãţi în operarea pe calculator;
- profesori evaluatori pentru fiecare disciplinã de examen la care se desfãşoarã probe scrise.
(2) În funcţie de numãrul de lucrãri, în centrul zonal de evaluare, pot fi propuşi mai mulţi vicepreşedinţi şi secretari în comisie, de regulã câte un vicepreşedinte, respectiv un secretar la 1000 de lucrãri.
(3) Numãrul profesorilor evaluatori din fiecare centru de evaluare, pe discipline, va fi stabilit în funcţie de numãrul
lucrãrilor scrise care trebuie evaluate în centrul respectiv, prevãzând, de regulã, 100 de lucrãri pentru fiecare pereche de profesori evaluatori.
(4) La centrele zonale de evaluare unde se evalueazã lucrãri elaborate în limbile minoritãţilor, cel puţin unul dintre membrii comisiei trebuie sã fie cunoscãtor al limbii respective.
ART. 17
Comisia de bacalaureat din centrul zonal de evaluare are urmãtoarele atribuţii:
(1) primeşte, în zilele în care se susţin probe scrise, cu proces-verbal semnat de preşedinte şi de vicepreşedinte/secretar/un membru, lucrãrile scrise aduse de delegaţii de la fiecare centru de examen arondat, spre a fi evaluate;
(2) asigurã securitatea şi integritatea
lucrãrilor scrise, pe perioada în care acestea se aflã în centrul zonal de evaluare;
(3) asigurã evaluarea
lucrãrilor scrise, respectând baremul de evaluare şi notare, precum şi prevederile prezentei metodologii;
(4) înregistreazã, în catalogul electronic, notele la fiecare probã scrisã, pentru fiecare candidat arondat centrului;
(5) calculeazã mediile generale şi le înregistreazã în catalogul electronic;
(6) predã, prin preşedinte şi vicepreşedinte, cu proces-verbal, catalogul electronic şi douã exemplare din forma tipãritã a catalogului electronic completat, semnat de profesorii evaluatori şi ştampilat, cãtre delegaţii centrului de examen;
(7) primeşte, de la delegaţii centrelor de examen arondate centrului zonal de evaluare, cererile candidaţilor care contestã notele obţinute la evaluarea iniţialã;
(8) transmite cãtre comisia de bacalaureat judeţeanã/a municipiului Bucureşti , în deplinã siguranţã, lucrãrile scrise sigilate, ale cãror note iniţiale au fost contestate, în vederea transmiterii acestora cãtre centrul regional de contestaţii. În situaţia în care Comisia Naţionalã de Bacalaureat decide organizarea de centre judeţene de contestaţii, lucrãrile se transmit direct la comisia judeţeanã/a municipiului Bucureşti de contestaţii;
(9) primeşte, de la comisia de bacalaureat judeţeanã/a municipiului Bucureşti, respectiv de la comisia judeţeanã/a municipiului Bucureşti de contestaţii, lucrãrile scrise care au fost reevaluate de comisia regionalã de contestaţii, respectiv de comisia judeţeanã/a municipiului Bucureşti de contestaţii şi o copie a procesului-verbal cuprinzând deciziile acesteia;
(10) predã cu proces-verbal, prin preşedinte şi vicepreşedinte, lucrãrile scrise, borderourile de evaluare originale şi celelalte documente de examen, cãtre directorul unitãţii de învãţãmânt în care s-a organizat centrul zonal de evaluare.
(11) atribuţiile membrilor Comisiei de bacalaureat din centrul zonal de evaluare sunt prevãzute în Anexa 3 la prezentul Ordin, privind aprobarea calendarului şi a metodologiei de organizare şi desfãşurare a examenului de bacalaureat - 2010.
F Comisia regionalã/judeţeanã/a municipiului Bucureşti de contestaţii
ART. 18
Comisia regionalã/judeţeanã/a municipiului Bucureşti de contestaţii are urmãtoarea componenţã:
- preşedinte - inspector şcolar general/inspector şcolar general adjunct al judeţului în care se organizeazã centrul. În cazul în care se organizeazã centre judeţene de contestaţii, inspectorul şcolar numit în calitate de preşedinte trebuie sã fie altul decât cei numiţi în comisia de bacalaureat judeţeanã/a municipiului Bucureşti;
- vicepreşedinte - un inspector şcolar de specialitate;
- 1 - 2 secretari - informaticieni, inspectori şcolari de specialitate, profesori;
- membri - profesori evaluatori - câte doi profesori, de regulã cu gradul didactic I, pentru fiecare disciplinã şi pentru maximum 100 de lucrãri contestate. În situaţii justificate, pot fi numiţi evaluatori şi profesori cu gradul didactic II sau definitiv.
ART. 19
Comisia regionalã /judeţeanã/ a municipiului Bucureşti de contestaţii are urmãtoarele atribuţii:
(1) primeşte, prin proces-verbal semnat de preşedinte şi de un vicepreşedinte, secretar sau membru al comisiei din centrul zonal de evaluare sau al comisiei judeţene/a municipiului Bucureşti de bacalaureat, lucrãrile scrise aduse de delegaţii acesteia, spre a fi reevaluate;
(2) rãspunde de securitatea
lucrãrilor scrise, pe perioada în care acestea se aflã în centrul de contestaţii;
(3) reevalueazã lucrãrile scrise, respectând baremul de evaluare şi notare şi prevederile prezentei metodologii;
(4) înregistreazã, pe lucrãri şi în procesul-verbal, notele acordate pentru fiecare lucrare contestatã;
(5) predã, prin preşedinte şi vicepreşedinte, lucrãrile scrise reevaluate, în conformitate cu procesele-verbale de predare-primire menţionate la alin. (1), şi o copie a procesului-verbal, delegaţilor comisiei din centrul zonal de evaluare/delegaţilor comisiei judeţene/a municipiului Bucureşti de bacalaureat;
(6) atribuţiile membrilor Comisiei judeţene/regionale de contestaţii sunt prevãzute în Anexa 3 la prezentul ordin, privind aprobarea calendarului şi a metodologiei de organizare şi desfãşurare a examenului de bacalaureat -2010.
G Accesul persoanelor în unitãţile de învãţãmânt liceal, în centrul de examen, în centrul zonal de evaluare şi în centrul regional/judeţean/al municipiului Bucureşti de contestaţii
ART. 20
Accesul persoanelor care au atribuţii de control în unitãţile de învãţãmânt liceal care organizeazã probe de evaluare a competenţelor lingvistice şi digitale, în centrele de examen, în centrele zonale de evaluare sau în centrele de contestaţii judeţene/regionale
(1) Delegatul Comisiei Naţionale de Bacalaureat poate intra în unitãţile de învãţãmânt liceal în care se organizeazã probe de evaluare a competenţelor lingvistice şi digitale, în centrele de examen, în centrele zonale de evaluare şi în centrul regional/judeţean/ al municipiului Bucureşti de contestaţii, pe baza delegaţiei pe care o primeşte de la Comisia Naţionalã de Bacalaureat şi a buletinului de identitate sau a cãrţii de identitate, pe care le prezintã, la intrarea în instituţie, organelor de pazã. Delegatul Comisiei Naţionale de Bacalaureat are dreptul:
a) sã intre în sãlile de examen şi în toate spaţiile la care au acces comisia şi candidaţii din unitatea de învãţãmânt în care se desfãşoarã probele de evaluare a competenţelor lingvistice şi digitale sau din centrul de examen;
b) sã intre în sãlile şi în toate spaţiile la care are acces comisia din centrul de evaluare în care se evalueazã lucrãrile scrise;
c) sã intre în sãlile şi în toate spaţiile la care are acces comisia din centrul regional/judeţean/al municipiului Bucureşti de contestaţii, în care se reevalueazã lucrãrile scrise;
d) sã intre în sala în care îşi desfãşoarã activitatea comisia de bacalaureat judeţeanã/a municipiului Bucureşti;
e) sã controleze documentele comisiei de bacalaureat judeţene/a municipiului Bucureşti şi ale comisiei de bacalaureat din centrul inspectat.
(2) Delegatul comisiei de bacalaureat judeţene/a municipiului Bucureşti poate intra în centrele de bacalaureat pe baza delegaţiei pe care o primeşte de la comisia de bacalaureat judeţeanã/a municipiului Bucureşti şi a buletinului de identitate sau a cãrţii de identitate, pe care le prezintã la intrarea în instituţie organelor de pazã.
Delegatul comisiei de bacalaureat judeţene/a municipiului Bucureşti are ca atribuţii monitorizarea desfãşurãrii examenului în centrele de bacalaureat şi sesizarea comisiei de bacalaureat judeţene/a municipiului Bucureşti, asupra disfuncţiilor constatate în respectarea metodologiei de bacalaureat. Delegatul comisiei de bacalaureat judeţene/a municipiului Bucureşti are aceleaşi drepturi şi obligaţii ca şi delegatul Comisiei Naţionale de Bacalaureat.
ART. 21
Accesul persoanelor strãine în centrele de bacalaureat
(1) În timpul desfãşurãrii probelor din cadrul examenului de bacalaureat, nu pot intra în unitatea de învãţãmânt liceal/centrul de examen alte persoane, în afara celor prevãzute de prezenta metodologie.
(2) Presa are acces în unitãţile de învãţãmânt liceal care organizeazã probe de evaluare a competenţelor lingvistice şi digitale sau în centrele de examen numai cu avizul preşedintelui comisiei şi însoţitã de un membru al comisiei, exclusiv înainte de începerea sau dupã încheierea probelor. Pentru realizarea materialelor specifice presei (înregistrãri/fotografii/preluãri de imagine) este necesar acceptul persoanelor care apar în materialele respective.
(3) În cazul unor situaţii de urgenţã pentru reparaţii şi întreţinere (canalizare, electricitate, copiatoare etc.) preşedintele comisiei din centrul de bacalaureat aprobã accesul persoanelor competente pentru intervenţiile necesare. În acest caz, se va încheia un proces-verbal, în care vor fi consemnate datele de identificare ale persoanei/persoanelor şi intervalul orar în care acestea au fost în centrul respectiv. Se interzice accesul acestor persoane cu telefoane mobile sau alte mijloace de comunicare. Preşedintele se va asigura cã persoanele menţionate nu au acces la documentele comisiei, la subiecte sau bareme de evaluare şi nu pot comunica nici cu un candidat;
(4) Accesul persoanelor strãine în centrul de examen se face pe baza buletinului de identitate/cãrţii de identitate sau a paşaportului. În situaţia în care aceste persoane au asupra lor materiale nepermise (telefon mobil, orice mijloc electronic de calcul sau comunicare etc.) se va proceda în conformitate cu prevederile art. 22, alin. (2).
ART. 22
Accesul comisiei în centrele de examen
(1) Prezentarea comisiei la centrul de examen se face între orele 7 şi 7:30; intrarea în centrul de examen se face pe baza buletinului de identitate sau a cãrţii de identitate şi a legitimaţiei/adeverinţei de serviciu.
(2) Asistentul care are asupra sa materiale nepermise în sala de examen (telefoane mobile, orice mijloc electronic de calcul sau de comunicare, precum şi ziare, reviste, cãrţi) va primi un plic/o pungã în care sã introducã toate materialele, împreunã cu un bileţel/o etichetã pe care îşi noteazã numele şi prenumele; apoi va fi îndrumat de cãtre un membru al echipei de control spre sala de depozitare a obiectelor personale. Sala de depozitare a obiectelor personale este supravegheatã de o persoanã desemnatã de comisia de examen.
ART. 23
Accesul comisiei în centrul zonal de evaluare/centrul judeţean/ al municipiului Bucureşti sau regional de contestaţii
(1) Prezentarea comisiei în centrele zonale de evaluare se face dupã cum urmeazã:
a) preşedintele, vicepreşedintele, secretarul şi membrii comisiei din centrul zonal de evaluare se prezintã zilnic, pe perioada evaluãrii, între orele 8 şi 8:30, începând cu ziua precedentã primei probe scrise;
b) profesorii evaluatori se prezintã în ziua probei la ora 16, iar în zilele urmãtoare, pânã la finalizarea corectãrii, între orele 8 şi 8:30. Intrarea în centrul de examen de face pe baza buletinului/cãrţii de identitate şi a legitimaţiei/ adeverinţei de serviciu.
(2) În timpul desfãşurãrii activitãţii de evaluare, profesorii evaluatori vor preda telefoanele mobile şi orice alte mijloace de comunicare electronicã, conform procedurii menţionate la art. 22, alin. (2).
ART. 24
Accesul candidaţilor în centrul de examen
(1) Accesul candidaţilor în centrul de examen la probele scrise se face în intervalul 7:30-8:30.
(2) Preşedintele comisiei din centrul de examen desemneazã o comisie de control, formatã din minimum douã cadre didactice (dintre asistenţi sau membrii comisiei) şi personalul de pazã de la intrarea în centrul de examen.
(3) La accesul candidaţilor în centrul de examen se procedeazã astfel:
- un cadru didactic şi un membru al personalului de pazã solicitã la intrarea fiecãrui candidat prezentarea actului de identitate, şi verificã dacã fotografiile corespund;
- candidaţii sunt îndrumaţi spre zona din centrul de examen unde se gãsesc sãlile de examen;
- candidaţii sunt atenţionaţi sã citeascã extrasele din Metodologie afişate pe uşa sãlii de examen şi sã nu staţioneze pe holuri mai mult de 5-7 minute;
- candidaţii care au materiale/obiecte nepermise în sala de examen sunt îndrumaţi spre sala de depozitare a acestora.
(4) Candidatul care are asupra sa materiale nepermise în sala de examen (telefoane mobile, culegeri, manuale, notiţe, însemnãri etc., precum şi orice mijloace electronice de calcul sau de comunicare, poşetã/geantã etc.) va primi o pungã/plic în care sã le introducã împreunã cu un bileţel/etichetã pe care îşi noteazã numele şi prenumele şi va fi îndrumat de cãtre un membru al echipei de control spre sala de depozitare a obiectelor personale.
(5) Sala de depozitare a obiectelor personale se va afla cât mai aproape de intrarea în centrul de examen şi va fi supravegheatã de o persoanã dintre asistenţi, desemnatã de comisia de examen.
(6) Dupã ce au trecut de punctul de legitimare şi de cel de depozitare a obiectelor personale (nepermise în sala de examen), candidaţii se deplaseazã spre sala de examen, unde sunt repartizaţi conform tabelelor afişate pe uşi.
H Selecţia cadrelor didactice care fac parte din comisiile de bacalaureat
ART. 25
(1) Examenul naţional de bacalaureat se organizeazã în trei tipuri de centre de bacalaureat: unitãţile de învãţãmânt liceal, în care se organizeazã probele de evaluare a competenţelor lingvistice şi digitale, centrele de examen, în care se desfãşoarã probele scrise ale examenului şi centre zonale de evaluare, în care se evalueazã lucrãrile de la probele scrise E).
(2) În fiecare unitate de învãţãmânt care are clase de liceu terminale, în fiecare centru de examen şi în fiecare centru zonal de evaluare, se organizeazã o comisie de bacalaureat, coordonatã de un preşedinte. În funcţie de necesitãţi, se pot organiza şi subcomisii, conduse de un vicepreşedinte. Pentru subcomisii se va respecta efectivul prevãzut la art. 31, alin. (2).
(3) Cadrele didactice care sunt numite în comisiile de bacalaureat nu pot avea soţul/soţia, o rudã sau un afin, de pânã la gradul al IV-lea inclusiv, printre candidaţii care participã la examenul de bacalaureat în respectiva sesiune de examen.
ART. 26
(1) Preşedintele comisiei de bacalaureat de evaluare a competenţelor lingvistice şi digitale, este directorul sau directorul adjunct al unitãţii de învãţãmânt liceal respective.
(2) Secretarul, membrii, asistenţii şi profesorii examinatori din comisiile de bacalaureat de evaluare a competenţelor lingvistice şi digitale sunt selectaţi din unitatea de învãţãmânt din care provin candidaţii, la propunerea consiliului de administraţie a unitãţii de învãţãmânt.
(3) Evaluarea competenţelor lingvistice, pentru limba românã, limba maternã şi limba modernã, precum şi a celor digitale se face, pentru fiecare candidat, de cãtre doi profesori examinatori, dintre care unul este cadrul didactic care a predat disciplina respectivã la clasã, iar celãlalt este un alt cadru didactic, de aceeaşi specialitate, din unitatea de învãţãmânt. În cazul în care nu existã un alt cadru didactic de aceeaşi specialitate în unitatea respectivã de învãţãmânt, al doilea profesor examinator va fi selectat din altã unitate de învãţãmânt.
(4) Cadrele didactice din alte unitãţi de învãţãmânt se propun de consiliile de administraţie ale acestora, se avizeazã de inspectorul de specialitate şi se numesc prin decizie a inspectorului şcolar general.
(5) În vederea respectãrii prevederilor din prezenta metodologie şi pentru asigurarea corectitudinii desfãşurãrii examenului de bacalaureat, preşedinţii comisiilor din unitãţile de învãţãmânt liceal în care se organizeazã probe de evaluare a competenţelor lingvistice şi digitale vor solicita declaraţii-tip scrise de la fiecare membru al comisiei. În declaraţia-tip, cadrul didactic trebuie sã precizeze cã nu are soţul/soţia, o rudã sau un afin, de pânã la gradul al IV-lea inclusiv, printre candidaţii care participã la examenul de bacalaureat în respectiva sesiune de examen, cã îşi asumã responsabilitatea pentru respectarea întocmai a prevederilor legale şi cã ştie cã orice abatere de la acestea este sancţionatã.
ART. 27
(1) Comisia de bacalaureat judeţeanã/a municipiului Bucureşti stabileşte componenţa comisiei de bacalaureat de evaluare a competenţelor lingvistice şi digitale din fiecare unitate de învãţãmânt liceal care are clase terminale.
(2) Componenţa nominalã a comisiei se stabileşte, pânã la data de 8 ianuarie, prin decizie a inspectorului şcolar general, pe baza propunerilor transmise de consiliul de administraţie al unitãţii de învãţãmânt. Propunerile vor fi transmise inspectoratelor şcolare de cãtre fiecare unitate de învãţãmânt pânã la data de 4 ianuarie.
ART. 28
(1) Preşedinţii comisiilor de bacalaureat din centrele de examen şi din centrele zonale de evaluare se propun de cãtre universitãţi, din rândul cadrelor didactice universitare de predare având titlul de doctor şi se numesc de cãtre Comisia Naţionalã de Bacalaureat, prin ordin al ministrului. Selecţia preşedinţilor comisiilor va avea în vedere activitatea desfãşuratã în calitate de preşedinte de comisie de bacalaureat, în sesiunile anterioare ale examenului.
(2) În situaţia în care preşedintele nominalizat prin ordin de ministru pentru un centru de examen, respectiv pentru un centru de evaluare nu s-a prezentat pânã în preziua începerii probelor scrise, comisia de bacalaureat judeţeanã/a municipiului Bucureşti numeşte un preşedinte din rândul cadrelor didactice din învãţãmântul liceal, având gradul didactic 1 şi performanţe profesionale deosebite, titular în altã unitate de învãţãmânt decât cea din care provin candidaţii care susţin probele scrise ale examenului de bacalaureat. Numirea este anunţatã, în scris, Comisiei Naţionale de Bacalaureat.
(3) Procedura menţionatã la alin. (2) se aplicã şi în situaţia în care comisia de bacalaureat judeţeanã/a municipiului Bucureşti sau Comisia Naţionalã de Bacalaureat au decis înlocuirea preşedintelui numit prin ordin al ministrului.
ART. 29
(1) Vicepreşedinţii, secretarii, membrii comisiilor din centrele de examen şi din centrele zonale de evaluare, asistenţii şi profesorii evaluatori vor fi selecţionaţi din alte unitãţi şcolare decât cele din care provin candidaţii arondaţi centrelor.
(2) Lista profesorilor evaluatori cuprinde profesori de specialitate care predau la clase de liceu. În situaţii excepţionale, despre care va fi informatã Comisia Naţionalã de Bacalaureat, pot fi numiţi ca profesori evaluatori şi profesori ce predau la gimnaziu, dar care vor evalua în echipã cu un profesor de liceu.
(3) Informaticienii/cadrele didactice cu abilitãţi de operare pe calculator, care fac parte din comisiile de bacalaureat din centrele de examen şi din centrele zonale de evaluare, în calitate de secretari sau de membri, şi care administreazã baza de date, vor fi nominalizaţi de comisia de bacalaureat judeţeanã/a municipiului Bucureşti , cel mai târziu pânã la data de 15 aprilie, pentru prima sesiune, şi pânã la 15 iulie, pentru sesiunea a doua.
(4) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), persoanele menţionate la alin. (3) se desemneazã, de preferinţã, dintre cadrele didactice de specialitate/informaticienii din unitatea de învãţãmânt în care se organizeazã centrul de examen, respectiv centrul zonal de evaluare.
ART. 30
(1) Comisia de bacalaureat judeţeanã/a municipiului Bucureşti stabileşte, prin tragere la sorţi, vicepreşedinţii şi cadrele didactice care fac parte din comisiile din centrele de examen şi din centrele zonale de evaluare, cu excepţia preşedinţilor. Tragerea la sorţi se va efectua, electronic, în fiecare judeţ/în municipiul Bucureşti, cu cel mult 48 de ore înainte de începerea examenului, din lista aprobatã de comisia de bacalaureat judeţeanã/a municipiului Bucureşti, urmând ca inspectorul şcolar general sã emitã decizii scrise.
Lista se alcãtuieşte la nivel judeţean/al municipiului Bucureşti, pe baza propunerilor transmise de licee, cuprinzând numele profesorilor care doresc sã participe la examenul de bacalaureat şi care, în sesiunile anterioare, au respectat prevederile metodologiei de organizare şi desfãşurare a examenului. Aceste propuneri vor fi transmise inspectoratelor şcolare pânã la data de 16 aprilie, pentru prima sesiune, şi pânã la data de 16 iulie, pentru a doua sesiune de examen. Comisiile de bacalaureat judeţene/a municipiului Bucureşti aprobã lista profesorilor care vor participa la tragerea la sorţi, cu cel puţin douã sãptãmâni înainte de începerea examenului.
(2) Tragerea la sorţi se efectueazã în şedinţã publicã. Repartizarea pe comisii a vicepreşedinţilor şi a cadrelor didactice se consemneazã într-un proces-verbal, în care se vor menţiona şi persoanele aparţinând societãţii civile, care au participat la şedinţa publicã de tragere la sorţi.
(3) În vederea respectãrii prevederilor din prezenta metodologie şi pentru asigurarea corectitudinii desfãşurãrii examenului de bacalaureat, preşedinţii comisiilor din centrele de examen şi din centrele zonale de evaluare vor solicita declaraţii-tip scrise de la fiecare membru al comisiei. În declaraţia-tip, cadrul didactic trebuie sã precizeze cã nu are soţul/soţia, o rudã sau un afin, de pânã la gradul al IV-lea inclusiv, printre candidaţii care participã la examenul de bacalaureat în respectiva sesiune de examen, cã îşi asumã responsabilitatea pentru respectarea întocmai a prevederilor legale şi cã ştie cã orice abatere de la acestea este sancţionatã.
III. ORGANIZAREA EXAMENULUI NAŢIONAL DE BACALAUREAT
ART. 31
(1) Numãrul candidaţilor înscrişi într-o comisie de examen va fi decis ţinând cont de necesitatea desfãşurãrii în condiţii optime a examenului şi va fi cuprins între 250 şi 450 de candidaţi.
(2) Pentru centrele de examen care au arondate unitãţi de învãţãmânt situate la distanţã mare de centru, se pot organiza subcomisii, care au un efectiv de cel puţin 75 de candidaţi, şi care îşi pot desfãşura activitatea în altã locaţie sau chiar în altã localitate decât cea în care îşi are sediul centrul de examen. Pentru aceste subcomisii, ca şi pentru situaţiile în care o parte din candidaţi susţin proba în altã locaţie decât cea în care îşi are sediul centrul de examen, vor fi desemnaţi cel puţin un membru al comisiei de examen şi un delegat al comisiei de bacalaureat judeţene/a municipiului Bucureşti, care se vor afla la locul desfãşurãrii probelor, pe toatã durata examenului.
(3) Centrele zonale de evaluare se organizeazã pentru minimum 750 de candidaţi.
(4) Organizarea de comisii, de subcomisii sau de centre zonale de evaluare sub sau peste efectivul prevãzut de prezenta metodologie se poate face, în cazuri justificate, cu aprobarea Comisiei Naţionale de Bacalaureat, în urma unei cereri motivate, transmise de comisia de bacalaureat judeţeanã/a municipiului Bucureşti la Comisia Naţionalã de Bacalaureat - Direcţia Generalã Educaţie Timpurie, Şcoli, Performanţã şi Programe.
(5) În a doua sesiune a examenului de bacalaureat, în cazul în care numãrul total de candidaţi pe judeţ este mai mic decât 250, se va organiza un singur centru de examen, fãrã a mai solicita aprobarea Comisiei Naţionale de Bacalaureat; în cazul în care numãrul total de candidaţi pe judeţ este mai mic decât 750, se va organiza un singur centru zonal de evaluare, fãrã a mai solicita aprobarea Comisiei Naţionale de Bacalaureat.
ART. 32
Dacã numãrul candidaţilor dintr-o localitate este sub efectivul minim stabilit pentru a organiza o comisie de examen sau o subcomisie, aceştia vor fi, de regulã, repartizaţi de cãtre comisia de bacalaureat judeţeanã/a municipiului Bucureşti, la centre de examen din alte localitãţi, la care se organizeazã examenul de bacalaureat. În aceste cazuri, inspectoratul şcolar judeţean este obligat sã asigure, la cerere, pe toatã durata examenului, cazarea candidaţilor care se prezintã prima oarã sau a doua oarã la examen.
ART. 33
În cadrul comisiilor din centrele de examen se pot organiza subcomisii pe profiluri, respectiv pe specializãri, eventual în funcţie de limba de predare. În fiecare comisie sau subcomisie, candidaţii sunt înscrişi în ordine alfabeticã, indiferent de forma de învãţãmânt la care au absolvit ultima clasã.
ART. 34
În comisiile organizate pentru candidaţii aparţinând minoritãţilor naţionale care au studiat în limba maternã şi care solicitã susţinerea probelor de examen în limba respectivã - la disciplinele studiate în aceastã limbã în liceu - vor fi numiţi profesori de specialitate, care au predat disciplina respectivã în limba maternã.
IV. ÎNSCRIEREA CANDIDAŢILOR
ART. 35
(1) La examenul de bacalaureat se pot înscrie atât candidaţii din seria curentã, cât şi cei din seriile anterioare, care nu au promovat examenul de bacalaureat.
(2) Elevii români care au studiat în strãinãtate se pot înscrie la examenul de bacalaureat numai dupã echivalarea studiilor şi promovarea examenelor de diferenţã stabilite de M.E.C.I., prin Centrul Naţional de Recunoaştere şi Echivalare a Diplomelor.
(3) Candidaţii proveniţi din învãţãmântul particular autorizat sã funcţioneze provizoriu se înscriu la centrul de examen desemnat de comisia de bacalaureat judeţeanã/a municipiului Bucureşti .
(4) Înscrierea candidaţilor pentru examenul de bacalaureat se face, prin fişã-tip informatizatã, la secretariatele liceelor pe care aceştia le-au absolvit, numai în perioada prevãzutã în calendarul examenului, dupã cum urmeazã:
a) pentru candidaţii din seria curentã, profesorii diriginţi întocmesc tabele de înscriere la prima sesiune de bacalaureat, în conformitate cu evidenţele din licee. Tabelele cuprind opţiunile pentru probele de examen şi semnãtura elevilor. Odatã cu tabelele, profesorii diriginţi depun şi fişa-tip informatizatã, tipãritã şi semnatã de fiecare candidat, în care acesta îşi asumã opţiunile pentru obiectele de studiu prevãzute pentru probele la alegere, la care doresc sã susţinã examenul de bacalaureat.
b) pentru candidaţii din anii precedenţi şi pentru candidaţii din seria curentã, în cazul celei de a doua sesiuni, înscrierea se face, în perioada prevãzutã de calendarul examenului de bacalaureat, de cãtre secretariatul unitãţii de învãţãmânt pe care candidaţii au absolvit-o, pe baza actelor prezentate de aceştia (certificat de naştere şi, dupã caz, de cãsãtorie, un act de identitate, foaia matricolã, adeverinţã cu notele la probele pentru care solicitã recunoaşterea notelor).
c) pentru candidaţii din seriile anterioare, în situaţia schimbãrii domiciliului în altã localitate, menţionatã ca atare în buletinul/cartea de identitate, candidaţii se pot înscrie pentru a susţine bacalaureatul la o unitate de învãţãmânt de acelaşi profil, stabilitã de comisia de bacalaureat judeţeanã din judeţul în care se aflã noul domiciliu al candidatului. În afara acestei situaţii, înscrierea în alt judeţ este permisã numai cu aprobarea Comisiei Naţionale de Bacalaureat, în urma unei cereri motivate şi însoţite de documente doveditoare, transmise la Direcţia Generalã Educaţie Timpurie, Şcoli, Performanţã şi Programe.
ART. 36
(1) Candidaţii care au participat şi au fost respinşi la sesiuni anterioare de bacalaureat organizate începând cu anul 2003 şi care solicitã recunoaşterea unor probe promovate în aceste sesiuni, vor prezenta la înscriere şi o adeverinţã, eliberatã de unitatea de învãţãmânt absolvitã, din care sã reiasã rezultatele obţinute la examenul de bacalaureat în sesiunile menţionate. Adeverinţa va preciza, pentru fiecare sesiune, disciplina susţinutã şi nota obţinutã la fiecare din probe. În cazul în care candidatul nu s-a prezentat la una/la mai multe probe sau a fost eliminat din examen, acest lucru va fi menţionat în adeverinţã. Adeverinţa va fi semnatã de directorul şi de secretarul unitãţii de învãţãmânt absolvite şi va purta ştampila acesteia.
(2) Recunoaşterea probelor promovate în sesiunile anterioare se face în conformitate cu prevederile alin. (1), dupã cum urmeazã:
a) proba oralã de limba şi literatura românã se echivaleazã cu proba A) de evaluare a competenţelor lingvistice de comunicare oralã în limba românã;
b) proba oralã de limba şi literatura maternã se echivaleazã cu proba B) de evaluare a competenţelor lingvistice de comunicare oralã în limba maternã, în cazul elevilor care au urmat studiile liceale într-o limbã a minoritãţilor naţionale;
c) proba oralã susţinutã la una din limbile moderne de circulaţie internaţionalã studiate în liceu se echivaleazã cu proba C) de evaluare a competenţei lingvistice într-o limbã de circulaţie internaţionalã studiatã în liceu;
d) proba scrisã la limba şi literatura românã se echivaleazã cu proba E)a) probã scrisã la limba şi literatura românã;
e) proba scrisã la limba şi literatura maternã se echivaleazã cu proba E)b) probã scrisã la limba şi literatura maternã;
f) proba scrisã susţinutã în sesiunile anterioare la oricare din probele d), e) sau f), la matematicã, respectiv istorie, se echivaleazã cu proba E)c), definitã conform prezentei metodologii;
g) proba scrisã susţinutã la una din disciplinele fizicã, chimie, biologie, informaticã, respectiv geografie, filozofie, logicã şi argumentare, economie, psihologie şi sociologie în cadrul probelor d), e) sau f) din sesiunile anterioare se echivaleazã cu proba E) d), definitã conform prezentei metodologii.
(3) Recunoaşterea probelor menţionate la alin. (2) f) şi la alin. (2) g) promovate în sesiunile anterioare se face doar dacã disciplinele susţinute coincid cu disciplinele pe care absolvenţii promoţiei 2010 au dreptul sã le susţinã în cadrul examenului de bacalaureat 2010, în conformitate cu filiera, profilul şi specializarea absolvite.
(4) Pentru absolvenţii din seriile anterioare, cãrora le-a fost echivalatã proba oralã promovatã la limba şi literatura românã, limba şi literatura maternã sau la limba modernã nu se elibereazã certificatul care atestã nivelul de competenţã lingvisticã.
ART. 37
(1) Recunoaşterea unora dintre probele promovate în sesiunile anterioare, pentru sesiunea curentã, este condiţionatã de solicitarea scrisã de recunoaştere a probelor promovate în sesiunile menţionate la art. 4, care se face în momentul înscrierii pentru una dintre sesiunile anului 2010. Candidaţii vor preciza în fişa de înscriere probele şi disciplinele corespunzãtoare la care doresc sã li se recunoascã rezultatele obţinute în sesiunile menţionate la art. 4. În fişa de înscriere se specificã, de asemenea, probele pe care solicitã sã le susţinã, respectiv disciplina pe care doresc sã o susţinã la fiecare probã, precum şi tipul de subiect pentru disciplina respectivã.
(2) Nedepunerea cererii de recunoaştere a uneia dintre probele promovate într-o sesiune conduce la prescrierea dreptului de a solicita recunoaşterea notei iniţiale. În cazul în care candidatul a susţinut, în sesiuni succesive, aceeaşi probã, la o eventualã nouã cerere de recunoaştere a probei respective, i se va recunoaşte ultima notã obţinutã la aceastã probã.
ART. 38
Directorii unitãţilor de învãţãmânt liceal centralizeazã opţiunile şi transmit situaţia comisiilor de bacalaureat judeţene/a municipiului Bucureşti pânã la data de 8 ianuarie.
ART. 39
(1) Dupã încheierea anului şcolar, comisia de bacalaureat din unitatea de învãţãmânt liceal actualizeazã tabelele de înscriere, prin eliminarea candidaţilor corigenţi, repetenţi, cu situaţia neîncheiatã, exmatriculaţi, prin consemnarea eventualelor schimbãri de opţiuni pentru probele scrise, prin completarea cu situaţia participãrii la probele de evaluare a competenţelor şi, dupã caz, cu rezultatele obţinute la acestea.
(2) Documentele de înscriere pentru examenul de bacalaureat (tabele, fişe-tip informatizate, documente în care se consemneazã participarea la probele de evaluare a competenţelor şi, dupã caz, rezultatele obţinute la acestea), atât pentru candidaţii din seria curentã, cât şi pentru cei din seriile anterioare se depun la centrul de examen la care este arondatã unitatea de învãţãmânt, de cãtre directorul şi secretarul acesteia, conform unei programãri stabilite de comisia de bacalaureat judeţeanã/a municipiului Bucureşti.
(3) Documentele de înscriere pentru prima sesiune a examenului de bacalaureat se transmit, în termen de trei zile de la încheierea cursurilor, semnate şi ştampilate de director, centrului de examen la care şcoala este arondatã. De corectitudinea datelor transmise centrului de examen, rãspunde directorul unitãţii de învãţãmânt la care candidaţii au absolvit cursurile liceale.
(4) Pentru a doua sesiune de bacalaureat, înscrierea candidaţilor se face conform calendarului examenului. Pentru elevii de clasa a XII-a/a XIII-a, care susţin examene de corigenţã, se va stabili, în graficul corigenţelor, o zi specialã de înscriere pentru sesiunea a doua de bacalaureat.
V. CONŢINUTUL EXAMENULUI DE BACALAUREAT ŞI STABILIREA PROBELOR
ART. 40
Disciplinele de studiu la care se organizeazã probele pentru examenul de bacalaureat sunt stabilite conform legii.
ART. 41
(1) Conform <>Ordonanţei de urgenţã nr. 97/2009 , pentru modificarea <>Legii Învãţãmântului nr. 84/1995 , examenul naţional de bacalaureat constã în susţinerea urmãtoarelor probe:
A) probã de evaluare a competenţelor lingvistice de comunicare oralã în limba românã;
B) probã de evaluare a competenţelor lingvistice de comunicare oralã în limba maternã, pentru elevii care au urmat studiile liceale într-o limbã a minoritãţilor naţionale.
C) probã de evaluare a competenţei lingvistice într-o limbã de circulaţie internaţionalã studiatã pe parcursul învãţãmântului liceal.
D) probã de evaluare a competenţelor digitale.
E) probe scrise de evaluare a competenţelor formate pe durata învãţãmântului liceal, dupã cum urmeazã:
a) Probã scrisã la limba şi literatura românã - probã comunã pentru elevii de la toate filierele, profilurile şi specializãrile;
b) Probã scrisã la limba şi literatura maternã - probã comunã pentru elevii de la toate filierele, profilurile şi specializãrile, care au urmat studiile liceale într-o limbã a minoritãţilor naţionale;
c) O probã scrisã, diferenţiatã în funcţie de filierã, profil şi specializare, dupã cum urmeazã:
(i) matematicã - pentru profilul real din filiera teoreticã, pentru toate profilurile din filiera tehnologicã şi pentru profilul militar şi profilul pedagogic - specializarea învãţãtori-educatoare, din filiera vocaţionalã;
(ii) istorie - pentru profilul umanist din filiera teoreticã şi pentru toate profilurile şi specializãrile din filiera vocaţionalã, cu excepţia celor menţionate la punctul c) (i);
d) O probã scrisã la care elevul poate opta, în conformitate cu filiera, profilul şi specializarea urmate, pentru una dintre disciplinele cuprinse în urmãtoarele douã grupe:
(i) fizicã, chimie, biologie sau informaticã - pentru profilul real din filiera teoreticã, pentru profilul tehnic şi profilul resurse naturale şi protecţia mediului din filiera tehnologicã şi pentru profilul militar din filiera vocaţionalã;
(ii) geografie, filosofie, logicã şi argumentare, economie, psihologie şi, dupã caz, sociologie - pentru profilul umanist din filiera teoreticã, pentru profilul servicii din filiera tehnologicã şi pentru toate profilurile şi specializãrile din filiera vocaţionalã, cu excepţia celui menţionat la punctul d) (i).
(2) Aprobarea programelor disciplinelor de examen se face prin ordin al ministrului Educaţiei, Cercetãrii şi Inovãrii.
(3) Candidaţii pot alege pentru probele scrise de la E punctul d) una dintre disciplinele studiate în liceu, din lista stabilitã în prezenta metodologie pentru fiecare filierã/profil/specializare/ calificare profesionalã.
ART. 42
(1) Pentru candidaţii proveniţi din promoţiile anterioare, se face asimilarea specializãrii absolvite cu una dintre specializãrile/calificãrile profesionale în vigoare pentru promoţia curentã.
(2) Pentru filiera teoreticã, promoţiile de la învãţãmânt de zi, de pânã în anul 2002 inclusiv, sau de la învãţãmânt seral sau cu frecvenţã redusã, de pânã în anul 2003 inclusiv, asimilarea specializãrilor se face astfel: