Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
METODOLOGIA din 31 august 2011 privind organizarea procesului de învăţământ în cadrul Programului "A doua şansă" pentru învăţământul secundar inferior
EMITENT: Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 721 din 13 octombrie 2011
──────────
Aprobată de Ordinul nr. 5.248 din 31 august 2011, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 721 din 13 octombrie 2011
──────────
CAP. I
Dispoziţii generale
ART. 1
Programul "A doua şansă" are drept scop sprijinirea persoanelor cu vârsta de peste 14 ani care nu au finalizat învăţământul gimnazial, astfel încât acestea să îşi poată completa şi finaliza educaţia de bază din cadrul învăţământului obligatoriu, precum şi pregătirea pentru obţinerea unei calificări profesionale într-un anumit domeniu.
ART. 2
(1) Şcolarizarea în cadrul Programului "A doua şansă" pentru învăţământul secundar inferior se desfăşoară pe durata standard de 4 ani, prin cursuri organizate săptămânal, îmbinând pregătirea în domeniul educaţiei de bază cu pregătirea pentru obţinerea calificării profesionale.
(2) Programul are o durată flexibilă. Durata standard de şcolarizare se poate micşora pentru fiecare elev în parte, în funcţie de competenţele demonstrate atât în domeniul educaţiei de bază, cât şi în cel al pregătirii profesionale. În condiţiile în care elevul nu reuşeşte să achiziţioneze şi să demonstreze toate competenţele necesare, în domeniul educaţiei de bază şi/sau în domeniul pregătirii profesionale, el poate beneficia de sprijin suplimentar, pe durata standard a programului sau prin prelungirea acestuia. Situaţiile în care se recomandă micşorarea duratei standard de şcolarizare sau acordarea sprijinului suplimentar în cadrul Programului "A doua şansă" pentru învăţământul secundar inferior sunt descrise în anexa b), care face parte integrantă din prezenta metodologie.
(3) Pregătirea pentru obţinerea calificării profesionale se poate realiza, în situaţia în care unitatea de învăţământ care iniţiază Programul "A doua şansă" pentru învăţământ secundar inferior nu dispune de resursele necesare, în grupuri şcolare/unităţi de învăţământ profesional şi tehnic dotate corespunzător şi/sau la operatori economici, pe baza unor contracte de parteneriat.
ART. 3
(1) Pregătirea pentru educaţia de bază şi pregătirea profesională pentru elevii înscrişi în Programul "A doua şansă" pentru învăţământul secundar inferior se organizează avându-se în vedere următoarele principii:
a) asigurarea unui program de pregătire individualizat atât pentru educaţia de bază, cât şi pentru pregătirea profesională, în funcţie de aspiraţiile şi interesele elevilor;
b) recunoaşterea competenţelor dobândite anterior - pe căi formale, nonformale şi informale - în raport cu cerinţele formulate prin standardele de performanţă, pentru educaţia de bază şi standardele de pregătire profesională, aprobate pentru calificările profesionale şcolarizate în învăţământul secundar inferior, pentru pregătirea profesională. Procedura de evaluare şi de recunoaştere a competenţelor dobândite anterior şi pe parcursul Programului "A doua şansă" pentru învăţământul secundar inferior este prezentată în anexa a), care face parte integrantă din prezenta metodologie;
c) certificarea competenţelor profesionale dobândite, în baza reglementărilor stabilite la nivel naţional, prin metodologie specifică, de către Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului.
(2) Programul de pregătire se aplică pentru educaţia de bază începând cu anul I şi pentru pregătirea profesională corespunzătoare domeniilor de pregătire de bază, respectiv domeniilor de pregătire generale începând cu anul II din program.
(3) La sfârşitul anului III, elevul poate opta pentru parcurgerea stagiului de pregătire practică de 720 de ore, după absolvirea anului IV din cadrul Programului "A doua şansă" pentru obţinerea unei calificări profesionale de nivel 2.
(4) Oferta de pregătire profesională cuprinde calificările profesionale prevăzute în nomenclatoarele calificărilor profesionale pentru care se asigură pregătirea prin învăţământul preuniversitar, precum şi durata de şcolarizare, aprobate prin hotărâre a Guvernului şi aplicate în învăţământul secundar inferior.
(5) Stagiul de pregătire practică poate fi organizat în una dintre unităţile de învăţământ profesional şi tehnic care au cuprinse în planul de şcolarizare stagii de pregătire practică, în cadrul formaţiunilor de studiu constituite din absolvenţi ai ciclului inferior al liceului - filiera tehnologică - sau în cadrul formaţiunilor de studiu constituite numai din absolvenţi ai Programului "A doua şansă" pentru învăţământul secundar inferior.
ART. 4
(1) Clasele din Programul "A doua şansă" pentru învăţământul secundar inferior se pot constitui cu un număr minim de 8 elevi şi un număr maxim de 15 elevi. Situaţiile excepţionale care nu se încadrează în aceste prevederi se aprobă de către inspectoratul şcolar judeţean. Pe parcursul duratei standard a programului este permisă funcţionarea claselor sub sau peste efectivul prevăzut la constituirea lor, în scopul asigurării programului de pregătire individualizat al elevilor.
(2) Limba de predare în cadrul Programului "A doua şansă" pentru învăţământul secundar inferior este limba română. În funcţie de necesităţile locale, programul se poate desfăşura şi în limbile minorităţilor naţionale, în condiţiile în care există un minimum de 8 solicitări în acest sens, consemnate în cererile de înscriere ale candidaţilor, şi dacă unitatea de învăţământ poate asigura resursele umane necesare şi traducerea, prin eforturi proprii, în limba minorităţii naţionale respective a materialelor elaborate în cadrul programului.
(3) Nivelul de studiu al elevilor cuprinşi în fiecare clasă poate fi diferit, forma de organizare fiind în regim simultan.
CAP. II
Înscrierea în Programul "A doua şansă" pentru învăţământul secundar inferior
ART. 5
În Programul "A doua şansă" pentru învăţământul secundar inferior se pot înscrie persoane cu vârsta de peste 14 ani care au absolvit învăţământul primar. Se pot înscrie şi persoane care au parcurs o parte din clasele corespunzătoare învăţământului gimnazial (V, VI, VII), au abandonat pe parcurs şi au depăşit vârsta maximă legală pentru reînscrierea în învăţământul gimnazial, cursuri de zi.
ART. 6
(1) Înscrierea se face la unităţile de învăţământ care iniţiază programul, pe baza dosarului de înscriere, fără examen.
(2) Unităţile de învăţământ colectează cererile celor care solicită înscrierea în Programul "A doua şansă" pentru învăţământul secundar inferior şi le centralizează, dacă este cazul, pe domenii de pregătire de bază, în funcţie de opţiunea candidaţilor. Unitatea de învăţământ solicită inspectoratului şcolar judeţean aprobarea de înfiinţare a clasei/claselor.
(3) Persoanele care au finalizat clasa a VII-a din învăţământul gimnazial pot fi înscrise în anul II în Programul "A doua şansă" pentru învăţământul secundar inferior, ca urmare a alocării creditelor, în urma aplicării procedurii de evaluare şi de recunoaştere a competenţelor dobândite anterior pe căi formale, prevăzută la pct. 3 din anexa a).
(4) Candidatul poate consemna în cererea de înscriere opţiunea pentru studierea programului în limba maternă.
ART. 7
(1) Dosarul de înscriere al persoanei care solicită înscrierea în Programul "A doua şansă" pentru învăţământul secundar inferior conţine:
a) cererea de înscriere, în care se completează şi opţiunile pentru calificările profesionale aprobate conform legislaţiei în vigoare şi opţiunea pentru studierea programului în limba maternă, dacă este cazul;
b) copia buletinului/cărţii de identitate, certificată ca fiind conformă cu originalul;
c) copia certificatului de naştere, autentificată ca fiind conformă cu originalul;
d) copia certificatului de căsătorie, autentificată ca fiind conformă cu originalul - dacă este cazul;
e) acte doveditoare privind absolvirea învăţământului primar şi/sau a claselor de gimnaziu parcurse (foaie matricolă pentru clasa a V-a, a VI-a sau a VII-a);
(2) Depunerea dosarelor de înscriere în anul I al Programului "A doua şansă" pentru învăţământul secundar inferior se poate face de două ori pe parcursul unui an din program, în septembrie sau în ianuarie.
ART. 8
(1) La nivelul unităţii de învăţământ se va constitui o comisie de înscriere în Programul "A doua şansă" pentru învăţământul secundar inferior, alcătuită din:
a) preşedinte - directorul sau directorul adjunct al unităţii de învăţământ;
b) secretar - secretarul şef al unităţii de învăţământ;
c) membri - 1-2 consilieri educativi (diriginţi) ai claselor din Programul "A doua şansă", coordonatorul Programului "A doua şansă" de la nivelul unităţii de învăţământ, 1-2 cadre didactice de specialitate - discipline tehnologice - şi, în funcţie de resursele umane existente, un mediator şcolar şi un informatician.
(2) Atribuţiile comisiei de înscriere în Programul "A doua şansă" pentru învăţământul secundar inferior sunt:
a) anunţă începerea programului, condiţiile de înscriere şi condiţiile de organizare a acestuia;
b) oferă sprijin şi consultanţă persoanelor care solicită înscrierea în Programul "A doua şansă" pentru învăţământul secundar inferior, în ceea ce priveşte traseul de pregătire şi ruta de pregătire profesională, în cadrul unui interviu;
c) comunică solicitanţilor pentru Programul "A doua şansă" pentru învăţământul secundar inferior calificările profesionale pentru care pot opta;
d) verifică conformitatea cu legea a dosarelor de înscriere ale participanţilor;
e) analizează cazurile deosebite (de exemplu, persoane cu cerinţe educaţionale speciale) şi propune soluţii pentru integrarea persoanelor în program;
f) centralizează cererile de înscriere şi alcătuieşte grupele pe ani de studiu;
g) colaborează cu comisia de evaluare pentru planificarea şi organizarea procesului de evaluare şi de recunoaştere a competenţelor dobândite anterior;
h) propune alternative de organizare flexibilă a programului, în conformitate cu cerinţele educaţiei adulţilor şi cu nevoile personale ale participanţilor la program;
i) asigură planificarea orelor corespunzătoare modulelor de iniţiere şi de îndrumare pentru elevi (M0), la începutul fiecărui an de studiu;
j) organizează, după înscrierea în program, interviuri individuale în care analizează nevoile şi interesele elevilor, oferind sprijin şi consultanţă privind posibilităţile de stabilire a programului de pregătire individualizat.
CAP. III
Derularea procesului de învăţământ în cadrul Programului "A doua şansă" pentru învăţământul secundar inferior
ART. 9
(1) Programul "A doua şansă" pentru învăţământul secundar inferior este structurat în 4 ani de studiu, echivalenţi claselor V-VIII şi IX-X din cadrul învăţământului secundar inferior, liceu - filiera tehnologică.
(2) În anul I se studiază discipline ale educaţiei de bază, repartizate în module, iar în anii II-IV acestora li se adaugă modulele de pregătire profesională, conform planului-cadru specific programului "A doua şansă" pentru învăţământul secundar inferior.
ART. 10
(1) Fiecare an de studiu se desfăşoară pe durata stabilită de unitatea de învăţământ, cu condiţia respectării numărului de ore din planul-cadru, a notei privind planul-cadru de învăţământ pentru programul "A doua şansă" pentru învăţământul secundar inferior şi a următoarei structuri:
a) o săptămână dedicată, la începutul fiecărui an de studiu, modulelor de iniţiere şi de îndrumare pentru elevi (M0);
b) maximum 6 săptămâni/an de studiu alocate sesiunilor de evaluare a competenţelor dobândite anterior sau/şi pe parcursul programului;
c) săptămânile de cursuri alocate desfăşurării modulelor, inclusiv perioadelor de instruire practică comasată.
(2) Programul poate începe cu serii noi de elevi, de două ori pe an, fie în luna octombrie, fie în luna februarie.
ART. 11
În alcătuirea schemei orare se recomandă să nu se depăşească numărul de 4-5 ore pe zi pentru modulele educaţiei de bază, respectiv de 5-6 ore pe zi pentru modulele de pregătire profesională. Orele pot fi planificate în timpul săptămânii, după-amiaza sau seara, sâmbăta ori în timpul vacanţelor şcolare.
ART. 12
(1) Pregătirea pentru educaţia de bază se realizează prin aplicarea unui curriculum specific, modular, care acoperă oferta disciplinelor din curriculumul naţional, adaptată specificului educaţiei adulţilor.
(2) Caracteristicile curriculumului din Programul "A doua şansă" pentru învăţământul secundar inferior, elaborat pentru educaţia de bază, sunt: orientarea spre nevoile elevilor, caracterul practic-aplicativ, esenţializarea conţinuturilor, luarea în considerare a particularităţilor de vârstă şi psihologice ale elevilor, activarea şi valorizarea competenţelor dobândite anterior de către aceştia, reducerea timpului de studiu.
(3) Pregătirea profesională în domeniile de pregătire de bază, respectiv în domeniile de pregătire generală se realizează prin aplicarea curriculumului pentru cultura de specialitate, pregătirea practică şi stagiile de pregătire practică/instruire, din aria curriculară "Tehnologii", ciclul inferior al învăţământului liceal, filiera tehnologică, clasele a IX-a şi a X-a, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 3.331/2010 privind aprobarea Planurilor de învăţământ pentru cultura de specialitate, pregătire practică săptămânală şi pregătire practică comasată pentru clasele a IX-a şi a X-a, ciclul inferior al învăţământului liceal, filiera tehnologică, formele de învăţământ zi şi seral, Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 3.330/2010 privind aprobarea Curriculumului pentru clasa a IX-a, ciclul inferior al liceului, filiera tehnologică, pentru domeniul de pregătire de bază "Producţie media", Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi inovării nr. 4.857/2009 privind aprobarea programelor şcolare pentru clasa a IX-a, ciclul inferior al liceului, filiera tehnologică domeniile de pregătire de bază, a standardelor de pregătire profesională, a planurilor de învăţământ şi a programelor şcolare pentru unele calificări profesionale de nivel 2, 3 şi 3 avansat pentru care se asigură pregătirea prin învăţământul preuniversitar şi Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 4.463/2010 privind aprobarea programelor şcolare pentru cultura de specialitate, pregătire practică săptămânală şi pregătire practică comasată pentru clasa a X-a, ciclul inferior al învăţământului liceal, filiera tehnologică domeniile de pregătire generală, pentru care se asigură pregătirea prin învăţământul preuniversitar, adaptat de către fiecare unitate de învăţământ, cu condiţia respectării numărului de ore alocat culturii de specialitate în planul-cadru de învăţământ pentru Programul "A doua şansă" pentru învăţământul secundar inferior.
(4) Stagiile de pregătire practică pentru dobândirea calificării profesionale de nivel 2 se organizează conform prevederilor metodologiei aprobate prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 5.730/2010 şi cu aplicarea programelor şcolare pentru stagiile de pregătire practică în vederea dobândirii unei calificări profesionale de nivel 2, aprobate prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 3.646/2011.
(5) Disciplinele studiate sunt repartizate, în cadrul ariilor curriculare, în module, fiecărui modul fiindu-i alocat un număr de credite. Întregului program îi sunt alocate 100 de credite, conform planului-cadru pentru Programul "A doua şansă" pentru învăţământul secundar inferior. La acest număr de credite se adaugă creditele corespunzătoare parcurgerii celor 720 de ore din stagiile de practică, respectiv creditele alocate studiului Limbii şi literaturii materne, în cazul în care programul se desfăşoară în una dintre limbile minorităţilor naţionale.
ART. 13
(1) Frecventarea modulelor este obligatorie. Absenţele se înregistrează în catalog.
(2) Motivarea absenţelor se face în baza unei scutiri medicale obţinute în condiţii legale, a unei învoiri scrise din partea consilierului educativ (dirigintelui) sau în baza unei adeverinţe de la locul de muncă, pentru cei care lucrează.
(3) Un elev poate fi scutit de la frecventarea modulelor în următoarele situaţii:
a) elevul promovează modulul educaţiei de bază şi/sau al pregătirii profesionale anticipat, în sesiunea de evaluare iniţială, programată înaintea începerii modulului;
b) elevul demonstrează, pe parcursul unui modul din trunchiul comun, care are alocate şi ore de sprijin suplimentar, o prezenţă activă, implicată şi competenţele necesare promovării modulului. Cadrele didactice care predau modulele ce au alocate şi ore de sprijin suplimentar apreciază situaţia şi îi recomandă elevului modul de frecventare a orelor de sprijin suplimentar;
c) în cazul în care elevul prezintă unităţii de învăţământ un certificat de competenţe lingvistice sau/şi de competenţe digitale eliberate de un centru autorizat, caz în care el poate fi scutit de frecventarea modulelor limbii moderne pentru care şi-a certificat competenţele, respectiv a orelor de Tehnologia informaţiei şi comunicării (M1);
d) în urma evaluării iniţiale de modul, aparţinând pregătirii profesionale, elevul demonstrează o parte dintre competenţele profesionale. În această situaţie, elevul poate să nu frecventeze orele respective din cadrul modulului de cultură de specialitate sau poate să opteze pentru un program de pregătire individualizat, cu un plan de învăţământ individualizat, care îi asigură reducerea duratei programului;
e) dacă elevul dovedeşte că lucrează în domeniul corespunzător pregătirii profesionale de bază şi generale pentru care se pregăteşte în cadrul Programului "A doua şansă" pentru învăţământul secundar inferior, orele de instruire practică comasată, precum şi orele de instruire practică, din stagiile de practică, pot fi echivalate în baza unei adeverinţe de la operatorul economic unde acesta este angajat. În adeverinţă sunt precizate şi sarcinile de la locul lui de muncă;
f) în cazul în care elevul prezintă unităţii de învăţământ un certificat de calificare profesională, obţinut într-un sistem de formare continuă şi eliberat de un centru autorizat, poate beneficia de un program de pregătire individualizat.
CAP. IV
Evaluarea în cadrul Programului "A doua şansă" pentru învăţământul secundar inferior
ART. 14
Evaluarea în cadrul Programului "A doua şansă" pentru învăţământul secundar inferior se face în scopul recunoaşterii competenţelor dobândite anterior pe căi formale, informale, nonformale şi/sau a competenţelor dobândite pe parcursul programului, pe baza creditelor alocate atât pentru educaţia de bază, cât şi pentru pregătirea profesională.
ART. 15
Evaluarea în cadrul Programului "A doua şansă" pentru învăţământul secundar inferior are următoarele componente:
a) evaluarea şi recunoaşterea competenţelor dobândite anterior pe căi formale, care constă în: recunoaşterea şi echivalarea documentelor şcolare, în cazul educaţiei de bază, clasele a V-a, a VI-a şi a VII-a; recunoaşterea unor competenţe digitale şi/sau lingvistice; recunoaşterea certificatului de calificare profesională, în cazul pregătirii profesionale; echivalarea adeverinţei de experienţă în muncă;
b) evaluarea şi recunoaşterea competenţelor dobândite anterior pe căi informale şi nonformale, care constă în: evaluarea şi recunoaşterea competenţelor corespunzătoare unui modul sau mai multor module pentru educaţia de bază; evaluarea şi recunoaşterea competenţelor profesionale pentru una sau mai multe unităţi de competenţă din standardul de pregătire profesională;
c) evaluarea şi recunoaşterea competenţelor dobândite pe parcursul programului.
ART. 16
Organizarea procesului de evaluare şi de recunoaştere a competenţelor dobândite anterior şi pe parcursul programului se realizează conform procedurii menţionate în anexa a).
ART. 17
(1) Organizarea procesului de evaluare şi de recunoaştere a competenţelor dobândite anterior, pe căi informale şi nonformale, pentru educaţia de bază, îi revine comisiei de evaluare de la nivelul unităţii de învăţământ organizatoare. Componenţa comisiei şi atribuţiile acesteia sunt precizate în anexa a).
(2) Organizarea procesului de evaluare şi de recunoaştere a competenţelor dobândite anterior, pentru pregătirea profesională, îi revine comisiei de evaluare de la nivelul fiecărei unităţi de învăţământ, precizată la alin. (1), sau, după caz, unui centru de evaluare şi certificare a competenţelor profesionale obţinute pe alte căi decât cele formale ori unui evaluator de competenţe profesionale autorizat, respectiv certificat de către Autoritatea Naţională pentru Calificări (A.N.C.), conform precizărilor din anexa a).
(3) Evaluarea competenţelor dobândite pe parcursul programului este realizată de către cadrul didactic care a predat modulul respectiv.
ART. 18
(1) Formele de evaluare utilizate în cadrul Programului "A doua şansă" pentru învăţământul secundar inferior sunt:
a) evaluare iniţială - se desfăşoară înainte de debutul unui modul/modulelor corespunzătoare unui an de studiu. Se realizează, în cadrul sesiunilor de evaluare, de către comisia de evaluare. Se adresează acelor elevi care consideră că deţin competenţele necesare promovării unui modul, fără a-l parcurge, şi solicită anticipat evaluare; constă în evaluarea unui portofoliu tematic şi într-o probă de evaluare de modul;
b) evaluare curentă, formativă - se desfăşoară pe parcursul unui modul/modulelor corespunzătoare unui an de studiu, de către cadrul didactic care predă modulul. Se adresează tuturor elevilor care parcurg şi frecventează modulele;
c) evaluare finală de modul, pentru educaţia de bază - se desfăşoară după încheierea procesului de predare-învăţare al unui modul. Se realizează de către cadrul didactic care predă modulul sau, în situaţii speciale, în cadrul sesiunilor de evaluare, de către comisia de evaluare. Se adresează tuturor elevilor înscrişi în program; constă în evaluarea unui portofoliu tematic şi într-o probă de evaluare de modul.
(2) În cadrul sesiunilor de evaluare programate în cursul unui an şcolar, elevii pot susţine evaluări la modulele nepromovate, indiferent de numărul acestora.
ART. 19
(1) Evaluarea are drept scop definirea nivelului de dezvoltare a competenţelor individuale intenţionate şi susţinerea procesului de învăţare conştientă.
(2) Pe baza evaluării cu rol de diagnoză, realizată de cadrul didactic după debutul modulului, se stabileşte programul de pregătire individualizat.
(3) În ceea ce priveşte pregătirea profesională, pe baza rezultatelor evaluării, elevul, împreună cu unitatea de învăţământ şi cu partenerii sociali ai acesteia, identifică ocupaţiile prioritare care urmează a fi practicate de către absolvent; identificarea se face astfel încât absolventul să poată practica cel puţin una dintre ocupaţiile pentru care pregătirea în calificarea profesională respectivă asigură dobândirea competenţelor profesionale corespunzătoare.
(4) Pentru educaţia de bază, probele de evaluare se construiesc pe baza standardelor de performanţă pentru modulele specifice fiecărei discipline, standarde specificate în curriculumul prevăzut în cadrul programului.
(5) Pentru pregătirea profesională, probele de evaluare se construiesc pe baza standardelor de pregătire profesională menţionate la art. 3 alin. (1) lit. b).
(6) Unitatea de învăţământ păstrează pentru fiecare elev, respectând condiţiile legale, documentele referitoare la evaluare.
CAP. V
Încheierea situaţiei şcolare a elevilor în cadrul Programului "A doua şansă" pentru învăţământul secundar inferior
ART. 20
(1) Modalitatea de calcul al mediei unui modul şi procedura de alocare a creditelor sunt prezentate în anexa a).
(2) Un modul se consideră promovat dacă elevul obţine minimum media 5 (cinci).
(3) Dacă în urma evaluării iniţiale, anticipate, elevul demonstrează că deţine competenţele aferente modulului respectiv, el nu mai este obligat să frecventeze modulul. Media modulului, în acest caz, este media obţinută în urma evaluării anticipate.
(4) În urma promovării unui modul se eliberează, la cerere, o adeverinţă de modul.
(5) Elevii care au acumulat cel puţin 75% credite din numărul total de credite alocate unui an de studiu pot fi înscrişi în anul de studiu următor. Ei se vor putea prezenta la oricare dintre sesiunile de evaluare ulterioare, programate de şcoală, pe durata standard a programului, urmând să fie evaluaţi doar pentru modulele nepromovate.
(6) În situaţia în care, pe durata desfăşurării programului în şcoală, un elev nu a reuşit să promoveze integral programul şi să obţină numărul de credite necesar finalizării acestuia, acesta se poate înscrie pentru evaluarea modulelor nepromovate la altă unitate şcolară unde se desfăşoară Programul "A doua şansă" pentru învăţământul secundar inferior.
CAP. VI
Absolvirea Programului "A doua şansă" pentru învăţământul secundar inferior
ART. 21
(1) Se consideră că un elev a absolvit Programul "A doua şansă" pentru învăţământul secundar inferior dacă a promovat toate modulele din program atât pentru educaţia de bază, cât şi pentru pregătirea profesională şi a acumulat numărul de credite alocate în planul-cadru de învăţământ pentru întregul program.
(2) Absolvenţii Programului "A doua şansă" pentru învăţământul secundar inferior beneficiază de toate drepturile absolventului de învăţământ obligatoriu.
ART. 22
(1) Absolvenţii Programului "A doua şansă" pentru învăţământul secundar inferior dobândesc certificat de absolvire a ciclului inferior al liceului, portofoliu personal pentru educaţie permanentă şi, la cerere, foaia matricolă.
(2) Absolvenţii Programului "A doua şansă" pentru învăţământul secundar inferior care urmează stagiul de pregătire practică de 720 de ore şi care susţin şi promovează examenul de certificare a competenţelor profesionale dobândesc şi certificat de calificare profesională de nivel 2.
(3) Absolvenţii Programului "A doua şansă" pentru învăţământul secundar inferior, menţionaţi la alin. (1) şi (2), au dreptul la continuarea studiilor în învăţământul secundar superior, în conformitate cu prevederile legale.
(4) Absolvenţii Programului "A doua şansă" pentru învăţământul secundar inferior care nu parcurg stagiile de pregătire practică sau nu promovează examenul pentru certificarea competenţelor profesionale beneficiază de o recunoaştere parţială a pregătirii profesionale, prin recunoaşterea adeverinţelor de modul şi prin nominalizarea competenţelor profesionale dobândite în portofoliul personal pentru educaţie permanentă, care să îi permită continuarea studiilor în sistemul de formare continuă a adulţilor.
CAP. VII
Dispoziţii finale
ART. 23
(1) În fiecare unitate de învăţământ în care funcţionează Programul "A doua şansă" pentru învăţământul secundar inferior, indiferent de numărul de clase înfiinţate sau de nivelul acestora, consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ numeşte un coordonator al programului. Dacă în unitatea respectivă funcţionează şi clase din Programul "A doua şansă" pentru învăţământul primar, se numeşte un singur coordonator al Programului "A doua şansă".
(2) Atribuţiile coordonatorului Programului "A doua şansă" de la nivelul fiecărei unităţi de învăţământ sunt:
a) monitorizarea internă a programului;
b) informarea comunităţii în legătură cu beneficiile programului (realizată împreună cu mediatorul şcolar);
c) coordonarea activităţii comisiei de înscriere şi a comisiei de evaluare de la nivelul unităţii de învăţământ;
d) participarea la activităţi de formare care au ca subiect programele de tip "A doua şansă".
(3) Activitatea coordonatorului Programului "A doua şansă" de la nivelul unităţii de învăţământ va fi coordonată şi monitorizată, la nivelul inspectoratelor şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti, de către coordonatorul Programului "A doua şansă" de la nivel judeţean. Acesta din urmă va colabora cu persoanele abilitate, participante la cursuri de formare specifică, de la nivel judeţean, precum: inspectorul pentru învăţământul în limba minorităţilor naţionale, inspectorul pentru învăţământ profesional şi tehnic, inspectorul pentru învăţământ special, alţi inspectori, metodişti, formatori, directori ai casei corpului didactic.
ART. 24
Cadrele didactice încadrate la clasele din Programul "A doua şansă" pentru învăţământul secundar inferior se recomandă să fie:
a) cadre didactice calificate;
b) cel puţin cu grad didactic definitiv;
c) participante la programele de formare continuă organizate în cadrul Programului "A doua şansă" sau la alte programe de formare continuă.
ART. 25
(1) De regulă, orele rezultate din aplicarea curriculumului nu se includ în norma didactică de bază a personalului didactic (titular sau suplinitor). Plata acestor ore se realizează în regim de plată cu ora. Încadrarea orelor în norma didactică se poate face, în cazuri excepţionale, în scopul completării normei didactice şi cu acordul cadrului didactic respectiv.
(2) Activitatea desfăşurată de cadrele didactice care fac parte din comisiile de înscriere şi din comisiile de evaluare este retribuită în regim de plată cu ora.
(3) Clasele cuprinse în Programul "A doua şansă" pentru învăţământul secundar inferior beneficiază de coordonarea unui profesor consilier educativ (diriginte), salarizat conform prevederilor legale în vigoare.
ART. 26
La cererea elevului, se poate realiza transferul acestuia de la o unitate de învăţământ la altă unitate de învăţământ în care se derulează Programul "A doua şansă" pentru învăţământul secundar inferior, cu acordul celor două unităţi de învăţământ. Transferul se poate realiza în orice moment al anului şcolar, cu condiţia ca unitatea de învăţământ la care elevul se transferă să poată oferi pregătirea corespunzătoare atât în ceea ce priveşte educaţia de bază, cât şi în ceea ce priveşte pregătirea profesională.
ART. 27
(1) Elevii care, în anul şcolar 2011-2012, sunt înscrişi în anul de studiu I, II, III sau IV vor finaliza Programul "A doua şansă" şi, dacă optează să parcurgă la finalul studiilor stagiul de pregătire practică, pot obţine nivelul 2 de calificare.
(2) Conducerile unităţilor de învăţământ au obligaţia de a verifica şi de a asigura parcurgerea integrală a tuturor modulelor din planul-cadru specific Programului "A doua şansă" pentru învăţământul secundar inferior de către toţi elevii, inclusiv de către cei înscrişi în program în anii şcolari 2009-2010 şi 20102011.
ANEXA a)
la metodologie
PROCEDURA
de evaluare şi de recunoaştere a competenţelor dobândite anterior
şi pe parcursul Programului "A doua şansă" pentru învăţământul secundar inferior
CAP. I
Componenţa şi atribuţiile comisiei de evaluare de la nivelul fiecărei unităţi de învăţământ
1. Comisia de evaluare de la nivelul fiecărei unităţi de învăţământ este alcătuită din:
a) preşedinte: directorul sau directorul adjunct al unităţii de învăţământ (sau un cadru didactic de specialitate, şef de catedră/comisie metodică, dacă sunt evaluate competenţele profesionale);
b) vicepreşedinte: reprezentantul operatorului economic pentru calificarea profesională evaluată, dacă sunt evaluate competenţele profesionale, sau un cadru didactic din unitatea de învăţământ, dacă probele de evaluare vizează doar disciplinele educaţiei de bază, cu rol de observator;
c) membri evaluatori: două cadre didactice de la educaţia de bază sau cadre didactice de specialitate (cu experienţă de predare la învăţământul profesional şi tehnic şi cu experienţă, în calitate de membri, în comisii de examinare la examene de certificare a competenţelor profesionale sau cu abilităţi de evaluator dobândite în urma participării la cursuri de formare), în funcţie de apartenenţa competenţelor evaluate la educaţia de bază sau la pregătirea profesională;
d) reprezentantul inspectoratului şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti, de regulă inspector şcolar de specialitate, care are rolul de a monitoriza modul de organizare şi desfăşurare a procesului de evaluare şi de recunoaştere a competenţelor dobândite anterior pe căi formale, nonformale şi informale.
2. Comisia de evaluare este numită prin decizie a directorului unităţii de învăţământ şi are următoarele atribuţii:
a) realizează procesul de echivalare/recunoaştere a documentelor şcolare/actelor de studii/adeverinţelor de experienţă în muncă, conform prevederilor programului;
b) realizează procesul de evaluare, conform prevederilor programului;
c) tratează candidaţii la evaluare fără discriminare pe criterii de sex, vârstă, rasă, origine etnică, apartenenţă politică sau religioasă;
d) adaptează instrumentele/metodele de evaluare la nevoile elevilor cu cerinţe educaţionale speciale;
e) permite accesul candidaţilor la rezultatele evaluării proprii;
f) pune la dispoziţia persoanelor împuternicite să exercite controlul sau monitorizarea procesului de evaluare toate informaţiile şi documentele solicitate, referitoare la activitatea de evaluare.
3. În vederea realizării evaluării, la nivelul unităţii de învăţământ se parcurg următoarele etape:
a) centralizarea opţiunilor candidaţilor pentru evaluare, de către comisia de înscriere;
b) selectarea evaluatorilor de competenţe profesionale şi/sau constituirea comisiei de evaluare;
c) elaborarea instrumentelor de evaluare cu respectarea recomandărilor din ghidurile de evaluare a modulelor din cadrul programului;
d) planificarea evaluărilor;
e) culegerea dovezilor necesare demonstrării rezultatelor evaluării;
f) întocmirea listei dovezilor şi comunicarea rezultatului evaluării.
CAP. II
Principiile care stau la baza procesului de evaluare de competenţe dobândite anterior sau pe parcurs
Caracteristici generale
Procesul de evaluare a competenţelor are următoarele caracteristici:
a) este un proces voluntar; elevii înscrişi în Programul "A doua şansă" pentru învăţământul secundar inferior, care doresc să li se recunoască documentele şcolare/actele de studii, se adresează, în scris, comisiei de înscriere din cadrul unităţii de învăţământ;
b) este un proces transparent; elevul care urmează a fi evaluat este informat cu privire la modul de desfăşurare a procesului de evaluare după înscriere, în perioada de iniţiere şi orientare (M0).
CAP. III
Evaluarea şi recunoaşterea competenţelor dobândite anterior pe căi formale
3.1. Repere în evaluarea şi recunoaşterea competenţelor dobândite anterior pe căi formale
Documentele şcolare/actele de studii doveditoare (certificate de calificare profesională, adeverinţe, foi matricole) care pot fi echivalate sunt:
a) actele doveditoare (foaie matricolă) că elevul a absolvit un număr de clase în învăţământul obligatoriu (5, 6 sau 7 clase);
b) acte doveditoare (certificate de calificare profesională) corespunzătoare unei calificări profesionale/ocupaţii recunoscute la nivel naţional; dacă actele prezentate de elev nu conţin informaţii legate de disciplinele/modulele studiate şi mediile aferente, se solicită şi foaia matricolă. În cazul pregătirii profesionale, recunoaşterea competenţelor dobândite anterior pe căi formale se poate face doar pentru calificări profesionale pentru care există standard de pregătire profesională;
c) acte doveditoare (adeverinţă de experienţă în muncă, eliberată de operatorul economic) că elevul lucrează în domeniul calificării profesionale pentru care s-a înscris în cadrul programului;
d) acte doveditoare (certificate) că elevul deţine competenţe lingvistice sau/şi competenţe digitale, eliberate de un centru autorizat.
3.2. Posibilităţi de echivalare şi de recunoaştere a competenţelor dobândite anterior pe căi formale
1. Echivalarea şi recunoaşterea documentelor şcolare/actelor de studii doveditoare se realizează de către comisia de evaluare de la nivelul unităţii de învăţământ.
2. Echivalarea şi recunoaşterea competenţelor dobândite anterior pe căi formale poate fi integrală sau parţială.
3. Pentru educaţia de bază, echivalarea integrală constă în recunoaşterea tuturor documentelor şcolare/actelor de studii (clasele a V-a, a VI-a, a VII-a) doveditoare menţionate la pct. 3.1.
4. Pentru pregătirea profesională, echivalarea integrală presupune compararea competenţelor înscrise pe certificatul de calificare profesională prezentat de elev cu competenţele din standardul de pregătire profesională. Dacă se stabileşte integral corespondenţa dintre aceste competenţe, se face echivalarea integrală.
5. Echivalarea parţială pentru pregătirea profesională se realizează în cazul în care nu se poate stabili integral corespondenţa dintre competenţele înscrise în certificatul de calificare profesională prezentat de candidat şi competenţele din standardul de pregătire profesională al calificării profesionale. În acest caz se compară competenţele înscrise pe certificatul prezentat de candidat cu competenţele din standardul de pregătire profesională al calificării căreia i se poate asocia ocupaţia respectivă. În urma echivalării, candidatul trebuie să mai parcurgă sau să i se evalueze direct modulele/părţile din module în care sunt agregate competenţele ce nu sunt încă recunoscute.
3.3. Termene pentru procesul de evaluare şi de recunoaştere a competenţelor dobândite anterior pe căi formale
1. Echivalarea şi recunoaşterea documentelor şcolare/actelor de studii se realizează conform unui grafic stabilit, înainte de debutul programului de pregătire, după înscrierea elevilor.
2. Pentru pregătirea profesională, echivalarea şi recunoaşterea se pot face şi în următoarea situaţie: dacă, la începutul modulului de instruire practică comasată, un elev are cel puţin 6 luni de la angajare la un operator economic, în domeniul de pregătire profesională al calificării, acesta îşi poate echivala adeverinţa de experienţă în muncă, pe care o înaintează consilierului educativ (dirigintelui), conform prevederilor art. 13 alin. (3) lit. e) din metodologie.
3.4. Documente care atestă obţinerea echivalării în urma aplicării procedurii de evaluare şi de recunoaştere a competenţelor dobândite anterior pe căi formale
a) În urma recunoaşterii/echivalării competenţelor dobândite anterior pe căi formale, elevul primeşte, la cerere, atât pentru educaţia de bază, cât şi pentru pregătirea profesională, adeverinţă de modul în care se consemnează modulul echivalat, numărul de credite obţinut şi media modulului, calculată în urma echivalării integrale.
b) În cazul pregătirii profesionale, adeverinţa de modul se eliberează dacă toate competenţele agregate modulului respectiv au fost recunoscute (echivalate) în urma comparării competenţelor înscrise pe certificatul prezentat de candidat cu competenţele din standardul de pregătire profesională al calificării profesionale.
c) În cazul pregătirii profesionale, echivalarea parţială a certificatului de calificare presupune existenţa unor competenţe profesionale ce nu au fost recunoscute/echivalate încă. Elevul poate solicita un proces de recunoaştere a acestor competenţe sau poate parcurge modulele/părţile din module în care sunt agregate acestea. Ca urmare, acestuia i se eliberează, la cerere, o adeverinţă de modul/module, dacă setul de competenţe recunoscut completează integral competenţele agregate unuia sau mai multor module. Pentru celelalte competenţe (care nu completează integral setul de competenţe agregat la unul sau mai multe module) i se eliberează o adeverinţă de competenţe. În aceasta sunt consemnate notele obţinute pentru competenţele recunoscute.
3.5. Alocarea creditelor în urma aplicării procedurii de recunoaştere şi echivalare a competenţelor dobândite anterior pe căi formale
A. Alocarea creditelor în cazul educaţiei de bază
a) În cazul în care elevul dovedeşte că a absolvit clasa a V-a, acesta obţine un număr de 5 credite; în cazul în care elevul dovedeşte că a absolvit clasa a VI-a, acesta obţine un număr de 10 credite; în cazul în care elevul dovedeşte că a absolvit clasa a VII-a, acesta obţine un număr de 15 credite.
b) Pentru a absolvi pregătirea în domeniul educaţiei de bază în cadrul Programului "A doua şansă" pentru învăţământul secundar inferior, elevul trebuie să acumuleze numărul total de 100 de credite, prevăzut în planul-cadru.
Condiţii pentru alocarea creditelor în cazul educaţiei de bază
Procesul de echivalare şi recunoaştere presupune scutirea de frecvenţă şi de evaluare pentru un număr de module ale educaţiei de bază din cadrul programului, astfel:
a) în cazul educaţiei de bază, în urma procesului de recunoaştere şi echivalare, candidatul poate obţine un număr de 5, 10 sau maximum 15 credite;
b) pentru cele 5, 10 sau 15 credite obţinute, elevul este scutit de frecventarea şi de evaluarea unor module din programul educaţiei de bază, ale căror credite însumate constituie 5, 10 sau 15 credite;
c) stabilirea modulelor pentru care elevul, prin echivalare, obţine scutirea de frecvenţă şi de evaluare şi pentru care i se eliberează, la cerere, adeverinţa de modul este realizată de comisia de evaluare împreună cu elevul, cu îndeplinirea condiţiei ca elevul să nu ajungă în situaţia de a obţine echivalarea, respectiv scutirea de frecvenţă pentru toate modulele unei discipline din program;
d) elevul nu poate obţine recunoaşterea şi echivalarea unor module ale unei discipline pe care el nu a urmat-o în învăţământul obligatoriu şi, ca atare, pentru care nu are medie încheiată anterior intrării în program; în această situaţie, încheierea mediei la un modul din cadrul programului, corespunzător unei discipline pe care elevul nu a parcurs-o în învăţământul obligatoriu, se poate face doar în urma parcurgerii şi/sau a evaluării modulului respectiv şi nu poate face obiectul echivalării;
e) elevul care, prin echivalare, poate beneficia de scutirea de frecvenţă la anumite module poate opta pentru participarea la cursurile modulelor echivalate.
B. Alocarea creditelor în cazul pregătirii profesionale
Acumularea de credite, în cazul echivalării şi recunoaşterii competenţelor profesionale dobândite anterior pe căi formale, constă în:
a) acumularea unui număr total de credite pentru fiecare modul echivalat, conform standardului de pregătire profesională pentru domeniul respectiv de pregătire de bază şi generală;
b) calcularea numărului de credite, pentru echivalare parţială, în cazul în care se eliberează adeverinţă de modul (toate competenţele agregate unui modul au fost recunoscute) conform standardului de pregătire profesională.
3.6. Încheierea mediei modulelor echivalate
A. În cazul echivalării pentru disciplinele educaţiei de bază trebuie urmaţi paşii următori:
1. elevul informat despre procedura de echivalare şi de obţinere a creditelor trebuie să opteze, în scris, pentru acele module ale educaţiei de bază pe care nu doreşte să le urmeze în contul numărului de credite obţinut prin echivalarea actelor de studii gimnaziale (5, 10 sau 15 credite);
2. elevul nu poate opta pentru un număr de module ale căror credite însumate depăşesc numărul creditelor obţinute de el prin recunoaşterea actelor de studii anterioare (5, 10 sau 15 credite);
3. după alocarea numărului de credite pentru clasa/clasele absolvită/absolvite şi după stabilirea modulelor pentru care elevul, prin echivalare, obţine scutirea de frecvenţă şi de evaluare, comisia de evaluare calculează mediile pentru modulele echivalate;
4. media unui modul/unor module din cadrul programului, pentru care elevul, prin echivalare, obţine scutirea de frecvenţă şi de evaluare, va fi calculată astfel:
a) în cazul acumulării a 5 credite, echivalentul absolvirii clasei a V-a parcurse anterior, elevul îşi alege modulele pe care nu le va frecventa; în acest caz, valoarea totală a modulelor nu poate fi mai mare decât 5 credite; media modulului pentru care elevul, prin echivalare, obţine scutirea de frecvenţă şi evaluare este media pe care elevul a obţinut-o la disciplina respectivă în învăţământul gimnazial;
b) în cazul acumulării a 10 sau 15 credite, echivalentul absolvirii clasei a VI-a/a VII-a, elevul îşi alege modulele pe care nu le va frecventa; valoarea totală a modulelor nu poate fi mai mare decât 10 sau 15 credite, de la caz la caz; media modulului pentru care elevul, prin echivalare, obţine scutirea de frecvenţă şi evaluare se calculează astfel: suma tuturor mediilor anuale ale disciplinei/disciplinelor pe care nu le va frecventa şi la care nu va fi evaluat împărţită la numărul de ani în care aceasta a fost studiată; nota astfel obţinută va deveni media pentru un modul sau pentru mai multe module ale disciplinei respective, scutite de frecvenţă şi de evaluare, în cadrul Programului "A doua şansă" pentru învăţământul secundar inferior;
c) media modulului se calculează cu două zecimale, fără rotunjire.
B. Media de modul, în cazul echivalării competenţelor profesionale dobândite anterior pe căi formale, se determină astfel:
a) în cazul recunoaşterii integrale a certificatului de calificare profesională, cu recunoaştere la nivel naţional, se identifică şi se asociază disciplina/modulul parcurs la cursul de calificare modulelor din curriculumul pentru pregătirea profesională. Asocierea disciplinelor/modulelor se face pe baza asocierii competenţelor corespunzătoare acestora. Media modulelor echivalate este media disciplinei (disciplinelor)/modulului (modulelor) căreia/cărora i se poate asocia competenţa sau setul de competenţe recunoscut. În cazul în care unui modul din curriculumul pentru pregătirea profesională i se asociază mai multe discipline/module corespunzătoare cursului de calificare parcurs, media modulului va fi media aritmetică a acestora. În cazul în care o disciplină/modul înscrisă/înscris în certificat corespunde în aceeaşi măsură mai multor module din curriculumul pentru pregătirea profesională, media disciplinei/modulului se transferă fiecăruia dintre modulele de pregătire profesională;
b) în cazul recunoaşterii parţiale a certificatului de calificare profesională, cu recunoaştere la nivel naţional, la calculul mediei unui modul din curriculumul pentru pregătirea profesională se iau în considerare notele acordate competenţelor individuale recunoscute şi agregate la modulul respectiv. Nota acordată fiecărei competenţe individuale este nota disciplinei/modulului, înscrisă pe certificat sau în foaia matricolă, care se poate asocia acestei competenţe;
c) media la modulul de instruire practică comasată se încheie în urma susţinerii unei probe de evaluare, propusă de către profesorul de specialitate, în conformitate cu probele de evaluare din standardele de pregătire profesională.
3.7. Înregistrarea rezultatelor evaluării
1. Unităţile de învăţământ păstrează pentru fiecare candidat căruia i s-au recunoscut/echivalat documentele şcolare/actele de studii, respectând condiţiile legale de arhivare a actelor de studii, următoarele documente:
a) cererea de înscriere în procesul de echivalare, cu menţionarea clară a claselor/competenţelor pentru care se solicită echivalarea;
b) dosarul de echivalare a competenţelor dobândite anterior pe căi formale, împreună cu actele de studii doveditoare sau copii ale acestora.
2. Dosarul de echivalare a competenţelor dobândite anterior pe căi formale include:
a) elementele de identificare: numele candidatului, denumirea calificării profesionale, componenţa comisiei de evaluare, unitatea de învăţământ, data echivalării;
b) fişa de înregistrare a rezultatelor echivalării (semnată de elev, cu luare la cunoştinţă), conţinând: număr de credite, medii şi adeverinţe obţinute de elev;
c) fişa (semnată de elev, cu luare la cunoştinţă) care stabileşte traseul individual în urma evaluării: ce module mai are de parcurs, ce număr de credite mai are de obţinut, alte informaţii;
d) feedbackul din partea candidatului, referitor la modul de îndrumare şi de manifestare a comisiei de evaluare, modul de derulare a întregului proces.
3. În urma aplicării procedurii de recunoaştere a competenţelor dobândite anterior pe căi formale, persoanele care au obţinut recunoaşterea integrală sau parţială pot beneficia de programe individualizate de pregătire, cu un număr redus de ore.
CAP. IV
Evaluarea şi recunoaşterea competenţelor dobândite anterior pe căi nonformale şi informale
4.1. Repere pentru evaluarea şi recunoaşterea competenţelor dobândite anterior pe căi nonformale şi informale
Procesul de evaluare şi de recunoaştere a competenţelor dobândite anterior pe căi nonformale şi informale se raportează la standardele de performanţă, pentru educaţia de bază, şi la standardele de pregătire profesională, pentru pregătirea profesională, astfel:
a) în vederea evaluării competenţelor pentru educaţia de bază, fiecare candidat va fi sprijinit şi consiliat de către consilierul educativ (diriginte), membru în comisia de înscriere, care îi prezintă candidatului metodele de evaluare ce vor fi utilizate şi competenţele care trebuie demonstrate;
b) înainte de intrarea în procesul de evaluare propriu-zis, anticipat, candidatul analizează, asistat de către consilierul educativ (diriginte), membru în comisia de înscriere, propriile competenţe, în raport cu competenţele şi standardele de performanţă ale modulelor pentru care solicită evaluare iniţială. Candidatul este informat cu privire la metodele de evaluare care vor fi utilizate;
c) în funcţie de rezultatul analizei, consilierul educativ (dirigintele) îi recomandă candidatului să participe sau să nu participe la procesul de evaluare. Decizia de a participa la procesul de evaluare îi aparţine candidatului, care menţionează în cererea depusă modulele pentru care solicită evaluare anticipată;
d) în vederea evaluării competenţelor profesionale corespunzătoare unei calificări profesionale, fiecărui candidat îi este repartizat un cadru didactic de specialitate, membru evaluator din cadrul comisiei de evaluare a competenţelor profesionale (denumit în continuare evaluator), care răspunde de punerea în aplicare a întregului proces de evaluare. Înainte de intrarea în procesul de evaluare propriu-zis, candidatul analizează, asistat de evaluator, propria performanţă profesională, în raport cu conţinutul standardului de pregătire profesională, în cadrul unui interviu, care se finalizează cu completarea unei fişe de autoevaluare. Evaluatorul explică şi detaliază, la cerere, conţinutul şi prevederile standardului de pregătire profesională. În funcţie de rezultatul autoevaluării, evaluatorul îi recomandă candidatului să participe la procesul de evaluare, pentru întregul standard sau pentru o parte a acestuia, ori să nu participe la procesul de evaluare. Decizia de a participa la procesul de evaluare îi aparţine candidatului, care menţionează în cererea depusă unităţile de competenţă pentru care doreşte să fie evaluat, din lista unităţilor de competenţă ale standardului pus la dispoziţia sa de către evaluator. Evaluatorul îi prezintă candidatului metodele de evaluare care vor fi utilizate şi stabileşte programul de desfăşurare a procesului de evaluare, de comun acord cu candidatul. Programul stabilit de evaluator cu candidatul este comunicat centrului autorizat sau comisiei de evaluare din unitatea de învăţământ, în scopul aprobării de către acesta/aceasta.
4.2. Organizarea procesului de evaluare şi de recunoaştere a competenţelor dobândite anterior pe căi nonformale şi informale
1. Organizarea procesului de evaluare şi de recunoaştere a competenţelor dobândite anterior pe căi nonformale şi informale este efectuată de către:
a) comisia de evaluare de la nivelul unităţii de învăţământ, pentru evaluarea modulelor educaţiei de bază, cu participarea unui reprezentant al inspectoratului şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti;
b) centrul de evaluare şi certificare a competenţelor profesionale obţinute pe alte căi decât cele formale, autorizat de către A.N.C. sau de către evaluatori de competenţe profesionale, certificaţi de A.N.C. În cazul în care evaluarea nu se poate face, din motive întemeiate, de către un centru autorizat de către A.N.C. sau de către evaluatori de competenţe profesionale certificaţi de către A.N.C., aceasta se va realiza de către comisia de evaluare din unitatea de învăţământ, care are în componenţă 2 membri, cadre didactice de specialitate discipline tehnologice.
2. Elevul poate solicita aplicarea procedurii de evaluare şi de recunoaştere a competenţelor dobândite anterior pe căi nonformale şi informale, astfel:
a) pentru educaţia de bază, pentru unul sau mai multe module;
b) pentru pregătirea profesională, pentru unul, mai multe sau toate modulele din curriculumul pentru pregătirea profesională specific unei calificări profesionale, respectiv pentru una, mai multe sau toate unităţile de competenţă ale unui standard de pregătire profesională.
3. Dovezile de competenţă rezultate pe parcursul evaluării sunt analizate şi judecate de comisia de evaluare/evaluator, în raport cu cerinţele standardului de performanţă/standardului de pregătire profesională.
4. Evaluarea în vederea recunoaşterii competenţelor dobândite anterior pe căi nonformale şi informale se face în cadrul sesiunii de evaluare iniţială - înainte de debutul modulelor corespunzătoare unui an de studiu - şi li se adresează acelor elevi care consideră că deţin competenţele necesare promovării unui modul, anterior parcurgerii acestuia.
4.3. Termene pentru procesul de evaluare şi de recunoaştere a competenţelor dobândite anterior pe căi nonformale şi informale
a) Competenţele dobândite anterior pe căi nonformale şi informale, atât pentru educaţia de bază, cât şi pentru pregătirea profesională, sunt evaluate în oricare dintre sesiunile de evaluare programate de instituţia de învăţământ, înainte de începerea predării modulului/modulelor pentru care se solicită evaluarea; ele se desfăşoară conform unui grafic stabilit.
b) Durata procesului de evaluare a competenţelor profesionale se stabileşte de către fiecare centru, respectiv unitate de învăţământ, în funcţie de specificul şi de complexitatea domeniului pregătirii profesionale, fără a se depăşi o săptămână în cadrul celor 6 săptămâni de evaluare alocate; procesul este planificat de comisia de evaluare, în funcţie de numărul solicitărilor şi de specificul calificărilor profesionale.
4.4. Alocarea creditelor în urma aplicării procedurii de evaluare şi de recunoaştere a competenţelor dobândite anterior pe căi nonformale şi informale
a) Pentru educaţia de bază, numărul de credite se alocă conform planului-cadru pentru modulul/modulele respectiv/respective.
b) Pentru pregătirea profesională se estimează numărul de credite pentru modulul de cultură de specialitate, în funcţie de numărul de ore alocate în curriculum, din numărul total de credite al blocului de module de pregătire profesională al fiecărui an, conform planului-cadru.
c) În cazul recunoaşterii doar a unor competenţe din cadrul unor unităţi de competenţă/module (valabil numai pentru pregătirea profesională) se estimează valoarea creditului pentru competenţa individuală recunoscută, în raport cu numărul de competenţe al unităţii şi cu valoarea totală a creditului unităţii din care aceasta face parte.
4.5. Încheierea mediei modulelor evaluate
a) Media unui modul din cadrul programului, care este promovat, pentru care se recunosc competenţele prin evaluare şi care nu va mai fi parcurs de elev în cadrul programului, va fi calculată ca medie aritmetică a notelor obţinute la probele de evaluare aplicate.
b) Pentru educaţia de bază, media obţinută la evaluare devine media modulului respectiv şi se calculează ca medie aritmetică, cu două zecimale, fără rotunjire, între nota acordată pentru portofoliul tematic şi nota acordată la evaluarea finală a modulului.
c) Pentru pregătirea profesională, pentru ca un modul din curriculumul de pregătire profesională să fie considerat promovat trebuie să i se recunoască candidatului toate competenţele agregate acelui modul.
d) Notele din adeverinţa de competenţe primită de către persoanele care beneficiază de recunoaştere parţială a modulelor/unităţilor de competenţă vor intra în alcătuirea mediei modulului (pentru a atesta finalizarea şi promovarea programului), alături de notele obţinute pe parcurs de către candidat la evaluarea din cadrul modulelor din programul individualizat de pregătire. Pentru pregătirea profesională se aplică media aritmetică a notelor obţinute la evaluarea competenţelor incluse în lista unităţilor de competenţă relevante pentru modul.
4.6. Elaborarea instrumentelor de evaluare în vederea evaluării competenţelor dobândite anterior pe căi nonformale şi informale
1. În cazul educaţiei de bază, pentru evaluarea competenţelor dobândite anterior pe căi nonformale şi informale, instrumentele de evaluare sunt elaborate de către cadrele didactice de specialitate din cadrul comisiei de evaluare de la nivelul unităţii de învăţământ.
2. Pentru evaluarea competenţelor profesionale dobândite anterior pe căi nonformale şi informale, instrumentele de evaluare sunt elaborate pe baza standardelor de pregătire profesională, după caz, de către:
a) centrul de evaluare şi certificare a competenţelor profesionale obţinute pe alte căi decât cele formale, autorizat de către A.N.C.;
b) evaluatorul de competenţe profesionale, certificat de către A.N.C.;
c) cadrele didactice de specialitate - discipline tehnologice din cadrul comisiei de evaluare de la nivelul unităţii de învăţământ.
3. Fiecare centru de evaluare/evaluator de competenţe profesionale/comisie de evaluare stabileşte modalitatea concretă de evaluare, astfel încât metodele aplicate să conducă cu consecvenţă la demonstrarea competenţei în ansamblul ei.
4.7. Documente care atestă obţinerea recunoaşterii în urma aplicării procedurii de evaluare şi de recunoaştere a competenţelor dobândite anterior pe căi nonformale şi informale
a) Elevul este informat că i se eliberează, la cerere, adeverinţă de modul, fiind eliminată obligativitatea parcurgerii modulului, dacă toate competenţele relevante pentru modul sunt recunoscute în urma aplicării procedurii de evaluare şi de recunoaştere. În adeverinţa de modul se consemnează media modulului şi numărul de credite obţinute.
b) În cazul în care lista competenţelor relevante pentru un modul din cadrul pregătirii profesionale include competenţe din diferite unităţi de competenţă, eliberarea adeverinţei de modul este condiţionată de demonstrarea tuturor acestor competenţe.
c) Elevul este informat că în cazul pregătirii profesionale poate beneficia de recunoaşterea parţială a unui modul/unei unităţi de competenţă, adică numai de o parte a competenţelor agregate unui modul sau incluse în unitatea de competenţă. Candidatul primeşte, în urma recunoaşterii parţiale, o adeverinţă de competenţe în care sunt consemnate notele obţinute pentru fiecare competenţă, indicându-se modulul şi unitatea de competenţă în care este inclusă competenţa. Decizia privind competenţa candidatului se stabileşte pentru fiecare competenţă pentru care a fost evaluat elevul. Dovezile de competenţă rezultate pe parcursul evaluării sunt analizate şi apreciate de către comisia de evaluare/evaluator, în raport cu cerinţele standardului de pregătire profesională.
4.8. Înregistrarea rezultatelor evaluării şi a recunoaşterii competenţelor dobândite anterior pe căi nonformale şi informale
1. Unităţile de învăţământ păstrează pentru fiecare elev evaluat, respectând condiţiile legale de arhivare a actelor de studii, următoarele documente:
a) cererea de înscriere în procesul de evaluare şi de recunoaştere a competenţelor dobândite anterior pe căi nonformale şi informale;
b) dosarul de evaluare şi de recunoaştere a competenţelor dobândite anterior pe căi nonformale şi informale, împreună cu dovezile de competenţă colectate.
2. Dosarul de evaluare şi recunoaştere a competenţelor dobândite anterior pe căi nonformale şi informale include:
a) elementele de identificare: numele candidatului, denumirea calificării profesionale, numele evaluatorului, unitatea de învăţământ, data susţinerii fiecărei evaluări;
b) lista modulelor/unităţilor de competenţă la care se face evaluarea;
c) seturile de probe de evaluare, testele administrate candidatului (întrebări specifice pentru testul scris şi pentru testul oral, activităţi realizate la o simulare sau demonstraţie structurată ori urmărită la observarea directă, temă de proiect şi detaliile tehnice necesare realizării acestuia, fişă de autoevaluare completată), portofoliul realizat de elev pentru evaluare;
d) dovezile de competenţă care rezultă din aplicarea probelor;
e) fişa de înregistrare a rezultatelor;
f) feedbackul din partea candidatului referitor la modul de îndrumare şi de manifestare a evaluatorului, la modul de derulare a întregului proces de evaluare, la accesul la materiale şi documentaţie.
4.9. Valorificarea recunoaşterii competenţelor profesionale obţinute pe căi nonformale şi informale
1. Prin evaluarea şi recunoaşterea tuturor competenţelor profesionale din toate unităţile de competenţă tehnică generală şi specializată, participantul la Programul "A doua şansă" pentru învăţământul secundar inferior nu mai parcurge modulele de specialitate din anii II, III şi IV.
2. Recunoaşterea anumitor competenţe din standardul de pregătire profesională atrage eliminarea din programul individualizat de pregătire a elevului respectiv a competenţelor şi a conţinuturilor aferente din curriculumul de specialitate. Conţinuturile pe care candidatul le mai are de parcurs însumează un număr total de ore care vor fi distribuite, începând cu anul II, astfel încât candidatul se poate afla în una dintre următoarele situaţii:
a) finalizează şi promovează modulele/conţinuturile din modulele rămase, conform programului individualizat de pregătire, la sfârşitul anului II;
b) finalizează şi promovează modulele/conţinuturile din modulele rămase, conform programului individualizat de pregătire, la sfârşitul anului III;
c) finalizează şi promovează modulele/conţinuturile din modulele rămase, conform programului individualizat de pregătire, în timpul anului IV.
Participanţii din cadrul Programului "A doua şansă" pentru învăţământul secundar inferior care au obţinut nivelul 1 sau 2 de calificare, recunoscut la nivel naţional, în urma finalizării unui program de formare profesională continuă oferit de către un furnizor de formare profesională autorizat conform legii, au posibilitatea fie să urmeze Programul "A doua şansă" pentru învăţământul secundar inferior, fără pregătirea de specialitate, fără instruirea practică comasată şi fără parcurgerea stagiilor de pregătire practică, fie să opteze pentru un alt domeniu şi/sau o altă calificare profesională, caz în care beneficiază de pregătire profesională după un program individualizat de pregătire.
CAP. V
Procesul de evaluare şi de recunoaştere a competenţelor dobândite pe parcursul programului
5.1. Repere pentru evaluarea şi recunoaşterea competenţelor dobândite pe parcursul programului
Elevii înscrişi în Programul "A doua şansă" pentru învăţământul secundar inferior, în urma parcurgerii modulelor, vor fi evaluaţi în vederea recunoaşterii competenţelor dobândite pe parcurs, pe baza standardelor de performanţă, în cazul educaţiei de bază, şi a standardului de pregătire profesională, în cazul pregătirii profesionale.
Evaluarea competenţelor dobândite pe parcursul programului este efectuată de către profesorul de specialitate de la modul sau, în cazuri speciale, de către comisia de evaluare.
5.2. Posibilităţi de evaluare a competenţelor dobândite pe parcursul programului
Formele de evaluare a competenţelor dobândite pe parcursul Programului "A doua şansă" pentru învăţământul secundar inferior sunt:
a) evaluarea cu rol de diagnoză, pentru modulele educaţiei de bază; reprezintă strategia de măsurare-apreciere-decizie, realizată la începutul studierii modulului, pentru detectarea potenţialului de instruire, potenţialului de dezvoltare şi a potenţialului de educare a elevului;
b) evaluarea curentă, formativă; scopul evaluării este acela de a orienta şi de a optimiza învăţarea;
c) evaluarea finală de modul; constă în evaluarea portofoliului tematic şi administrarea unei probe orale şi/sau scrise şi/sau practice, la final de modul.
5.3. Termene pentru procesul de evaluare şi recunoaştere a competenţelor dobândite pe parcursul programului
a) Pentru competenţele dobândite pe parcursul programului, evaluarea elevilor se realizează atât pentru educaţia de bază, cât şi pentru pregătirea profesională, în cadrul săptămânilor de curs.
b) Evaluarea iniţială, anticipată şi evaluarea finală de modul (pentru cazurile speciale) se realizează conform intervalelor stabilite la art. 10 şi 18 din metodologie.
c) Modulele restante din toţi anii de studiu (într-o proporţie mai mică decât 25% pentru fiecare an) pot fi evaluate în cadrul sesiunilor de evaluare organizate anual.
5.4. Alocarea creditelor în urma aplicării procedurii de evaluare şi de recunoaştere a competenţelor dobândite pe parcursul programului
a) Evaluarea competenţelor dobândite pe parcursul programului se finalizează prin obţinerea unui număr de credite corespunzătoare fiecărui modul, conform planului-cadru de învăţământ pentru Programul "A doua şansă" pentru învăţământul secundar inferior.
b) Creditele sunt acumulate de către fiecare elev potrivit numărului de credite alocat modulelor prin planul-cadru de învăţământ al programului.
c) Numărul de credite pentru fiecare modul din curriculumul pentru pregătirea profesională este estimat, în baza numărului de ore alocat, din numărul total de credite al blocului de module de pregătire profesională al fiecărui an de studiu conform planului-cadru de învăţământ.
d) Pentru a aloca unui candidat numărul de credite corespunzător unui modul, procedura de evaluare trebuie să se finalizeze cu promovarea modulului.
5.5. Încheierea mediei modulelor
a) Media unui modul pentru educaţia de bază se calculează ca medie aritmetică, cu două zecimale, fără rotunjire, din nota acordată pentru portofoliul tematic elaborat pentru modulul respectiv şi din nota acordată la evaluarea finală a modulului, prin administrarea unei probe orale şi/sau scrise şi/sau practice.
b) Nota acordată pentru portofoliul tematic elaborat pentru modulul respectiv şi nota acordată la evaluarea finală a modulului se consemnează în catalog, la rubrica note.
c) Un modul pentru educaţia de bază se consideră promovat dacă atât nota acordată pentru portofoliul tematic, cât şi nota acordată la evaluarea finală a modulului, precum şi media modulului sunt minimum 5 (cinci).
d) Media la modulele studiate pe parcursul programului, pentru pregătirea profesională, se calculează conform prevederilor din Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar.
e) Numărul minim de note acordate, obligatorii pentru încheierea mediei unui modul, este de 2, la modulele specifice educaţiei de bază (o notă acordată pentru portofoliul tematic şi o notă acordată pentru evaluarea finală a modulului) şi de 4, la modulele din trunchiul comun pentru pregătirea profesională (două note pentru cultura de specialitate şi două note pentru instruirea practică săptămânală); pentru încheierea mediei la modulul de instruire practică comasată sunt necesare minimum două note.
5.6. Documente care atestă promovarea modulelor în urma aplicării procedurii de evaluare a competenţelor dobândite pe parcurs
În urma promovării modulelor i se eliberează, la cerere, fiecărui elev o adeverinţă de modul în care se consemnează numele modulului, numărul de credite şi media la modulul respectiv.
5.7. Înregistrarea rezultatelor evaluării
a) Rezultatele evaluării modulelor, pentru fiecare elev înscris în Programul "A doua şansă" pentru învăţământul secundar inferior, sunt consemnate în catalog, în fiecare an de studiu din program.
b) Evaluarea se consemnează în documentele şcolare prin note de la 10 la 1 şi prin medii acordate pentru fiecare modul.
ANEXA b)
la metodologie
SITUAŢIILE
în care se recomandă micşorarea duratei standard de şcolarizare sau acordarea sprijinului suplimentar
în cadrul Programului "A doua şansă" pentru învăţământul secundar inferior
CAP. I
Situaţiile în care se recomandă micşorarea duratei standard de şcolarizare
În unele situaţii, experienţa, competenţele dobândite anterior şi nivelul de pregătire ale unui elev îi pot permite parcurgerea parţială (prin frecvenţă) a unuia sau a mai multor module, corespunzătoare pregătirii în domeniul educaţiei de bază sau al pregătirii profesionale, ceea ce poate duce la reducerea duratei standard de şcolarizare pentru fiecare elev.
Reducerea duratei standard de şcolarizare este posibilă în condiţiile în care:
a) elevul deţine o adeverinţă de absolvire a claselor a V-a, a VI-a sau a VII-a din învăţământul gimnazial; în acest caz, el poate solicita recunoaşterea şi echivalarea claselor parcurse în învăţământul gimnazial;
b) în urma interviului şi a probelor de evaluare iniţială, indiferent de numărul de ani de studiu parcurşi anterior în învăţământul gimnazial, elevul apreciază şi/sau i se recomandă că este pregătit pentru evaluarea modulelor, fără parcurgerea acestora;
c) în cazul în care elevul prezintă unităţii de învăţământ un certificat de calificare profesională, obţinut într-un sistem de formare continuă şi eliberat de un centru de calificare autorizat, pentru o ocupaţie, acesta poate beneficia de un program de pregătire individualizat, în care:
(i) poate parcurge doar modulele alocate educaţiei de bază;
(ii) trebuie să recupereze competenţele care nu apar pe certificatul său, dar sunt înscrise în standardul de pregătire profesională al calificării care se poate asocia, conform reglementărilor, acelei ocupaţii.
În ambele situaţii, programul de pregătire individualizat poate asigura reducerea duratei standard a programului.
CAP. II
Situaţiile în care se recomandă acordarea sprijinului suplimentar
Unii elevi aparţinând unor categorii dezavantajate (persoane care locuiesc în zone defavorizate, persoane fără adăpost stabil, copiii străzii, persoane private temporar de libertate, şomeri pe termen lung, refugiaţi în urma calamităţilor naturale etc.), precum şi persoane cu cerinţe educaţionale speciale, participante la Programul "A doua şansă" pentru învăţământul secundar inferior, din cauza condiţiilor de viaţă, nu reuşesc, pe parcursul celor 4 ani - durata standard a programului - să aibă o frecvenţă minimă care să le asigure promovabilitatea modulelor.
Aceste categorii de elevi au nevoie de sprijin suplimentar. Acesta se acordă în situaţiile în care elevul:
a) a înregistrat un număr de absenţe egal cu jumătate plus unu din numărul total de ore;
b) nu a participat/nu a promovat evaluarea/evaluările de modul;
c) nu a dovedit competenţele necesare pentru promovarea examenului de certificare a competenţelor profesionale;
d) consideră că are nevoie de sprijin suplimentar în vederea continuării studiilor.
Recomandarea ca elevul să urmeze o pregătire suplimentară poate fi realizată de către profesorul de la modulul respectiv, dacă acesta constată că progresul realizat de către elev, în raport cu ţintele stabilite (standardele de performanţă şi standardele de pregătire profesională), nu este cel aşteptat.
Sprijinul suplimentar poate viza unul sau mai multe module şi se realizează, de regulă, pe durata standard a programului, astfel:
a) prin orele de sprijin suplimentar, la dispoziţia profesorului, alocate modulelor din trunchiul comun;
b) prin participarea la activităţile de predare/învăţare ale modulului nepromovat cu alte grupe de studiu (dacă există cel puţin două grupe specifice unui an de studiu, fie care au început simultan, fie care au început succesiv, în octombrie şi în februarie);
c) pentru pregătirea profesională, prin alegerea, în funcţie de situaţie, a uneia dintre următoarele opţiuni:
(i) participarea la orele de curriculum în dezvoltare locală (CDL) pentru modulele din aria curriculară "Tehnologii", propuse de unitatea de învăţământ, conform recomandărilor, în situaţia în care este necesară completarea impusă de numărul total de ore alocat prin planul-cadru, cu un număr mai mic de 30 de ore;
(ii) desfăşurarea activităţii la operatorul economic, în cazul în care activitatea se desfăşoară în cel puţin două schimburi, şi elevul, potrivit unui ritm propriu de învăţare, realizează activităţi de învăţare la instruirea practică într-un program cu un număr mai mare de ore peste cel normat. În acest caz sunt necesare aprobarea din partea operatorului economic şi supravegherea elevului de către un maistru instructor de la locul de muncă.
Sprijinul suplimentar se poate acorda şi prin prelungirea duratei standard a programului, de regulă, cu un semestru, cu durata de cel mult 6 luni.
Realizarea unei pregătiri suplimentare poate fi solicitată şi de către elev, fără a avea nevoie de recomandarea unui cadru didactic, de exemplu, în cazul elevilor cu cerinţe educaţionale speciale sau al celor care solicită amânarea de modul din motive medicale. Solicitantul va înainta în acest caz o cerere coordonatorului Programului "A doua şansă" pentru învăţământul secundar inferior, în care va consemna titlurile modulelor pentru care doreşte planificarea unei pregătiri suplimentare.
Coordonatorul Programului "A doua şansă" pentru învăţământul secundar inferior vizează cererea elevului şi o înaintează spre aprobare directorului unităţii de învăţământ. Sprijinul suplimentar va fi programat în acelaşi interval de timp în care se va desfăşura stagiul de pregătire practică.
În funcţie de situaţie, se pot aplica unele dintre următoarele opţiuni:
a) replanificarea parcurgerii modulelor nepromovate cu alte grupe de studiu;
b) studiu individual şi organizarea unor şedinţe de consultaţii;
c) planificarea unei sesiuni suplimentare de evaluare a modulelor.
Situaţiile care necesită prelungirea duratei standard a programului se avizează de consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ şi se aprobă de către inspectoratul şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti.
-----------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: