Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
--------
*) Traducere.
1. La data de 6 mai 2009, Consiliul Uniunii Europene a adoptat Decizia 2009/459/CE pentru a pune la dispoziţia României asistenţã financiarã pe termen mediu de pânã la 5 miliarde euro. La 16 februarie 2010, Consiliul a modificat aceastã decizie pentru a reflecta impactul pe care l-a avut asupra obiectivelor programului recesiunea mai puternicã decât cea anticipatã. Asistenţa este oferitã sub formã de împrumut pe termen mediu în cadrul facilitãţii pentru balanţa de plãţi a statelor membre [având la bazã art. 143*1) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene (Tratatul) şi Regulamentul nr. 332/2002*2)]. Asistenţa Uniunii Europene (UE) pentru România vine în completarea sprijinului acordat de Fondul Monetar Internaţional (FMI) prin intermediul unui acord stand-by (ASB), în valoare de 11,4 miliarde DST (aproximativ 12,95 miliarde euro), aprobat la data de 4 mai 2009. Sprijin suplimentar multilateral în valoare de 2 miliarde euro va fi furnizat de cãtre Banca Mondialã (1 miliard euro), precum şi de Banca Europeanã de Investiţii (BEI) şi Banca Europeanã pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD) (1 miliard euro).
---------
*1) Fostul art. 199 din Tratatul de înfiinţare a Comunitãţii Europene.
*2) Aşa cum este modificat de Regulamentul nr. 431/2009.
2. Memorandumul de înţelegere (Memorandumul), care stabileşte criteriile de politicã economicã legate de fiecare tranşã, precum şi condiţiile de raportare şi monitorizare a împrumutului, a fost semnat la data de 23 iunie 2009. Implementarea mãsurilor fiscale, a celor din sectorul financiar şi a mãsurilor de reformã structuralã prevãzute în Memorandum ar trebui sã permitã economiei sã reziste la presiunile de lichiditate pe termen scurt, asigurând în acelaşi timp şi îmbunãtãţirea competitivitãţii şi sprijinirea ajustãrii coerente a dezechilibrelor pe termen mediu, reaşezând astfel economia pe o bazã solidã şi durabilã. Prima tranşã de 1,5 miliarde euro a fost viratã la data de 27 iulie 2009 în urma semnãrii Acordului de împrumut la 23 iunie 2009. A doua tranşã în valoare de 1 miliard euro a fost viratã la data de 11 martie 2010. Alte 3 tranşe au fost programate pentru perioada cuprinsã între trimestrul II al anului 2010 şi trimestrul II al anului 2011.
3. În luna august 2009, serviciile Comisiei au participat la o misiune de evaluare a FMI, care a dus la eliberarea celei de-a doua tranşe în cadrul programului FMI. Deoarece la acel moment nu era planificatã nicio tranşã UE, misiunea nu a reprezentat o evaluare formalã în cadrul programului de asistenţã din partea UE. S-a convenit cu autoritãţile revizuirea unora dintre obiectivele programului. În mod special, ţinta de deficit pentru bugetul de stat 2009 a fost stabilitã la 7,8% din PIB în termeni ESA95 (7,3% din PIB în termeni cash) datoritã recesiunii mai puternice decât cea prognozatã. Au fost identificate mãsuri suplimentare pentru limitarea deficitului în anul 2010 la 6,4% din PIB în termeni ESA95 (5,9% din PIB în termeni cash), inclusiv mãsuri menite sã menţinã sub control cheltuielile cu salariile din sectorul public ca procent din PIB şi sã limiteze cheltuielile cu pensiile şi cele cu bunuri şi servicii, precum şi creşteri ale accizelor.
4. Serviciile Comisiei au efectuat, în lunile octombrie/noiembrie 2009 şi ianuarie 2010, misiuni de evaluare a progreselor realizate în ceea ce priveşte condiţiile specifice ataşate celei de-a doua tranşe de 1 miliard euro în cadrul programului de asistenţã financiarã a UE. Aceste misiuni au fost comune cu cele ale FMI şi Bãncii Mondiale. Conform constatãrilor acestor misiuni şi dupã consultarea cu Comitetul Economic şi Financiar, criteriile de politicã economicã asociate virãrii celei de-a doua tranşe din împrumutul UE au fost îndeplinite. În mod special, Parlamentul a adoptat un buget pe anul 2010 în conformitate cu ţintele programului şi au fost realizate progrese satisfãcãtoare în alte domenii ale reformelor structurale. Totuşi, ţinându-se seama de prognoza macroeconomicã modificatã şi de întârzierile ivite în implementarea unora dintre mãsurile de reformã prevãzute în Memorandum, s-a impus ajustarea condiţiilor asociate virãrii tranşelor viitoare din cadrul asistenţei financiare. Modificãrile convenite în legãturã cu criteriile specifice de politicã economicã au fost prevãzute în anexa la Memorandumul suplimentar de înţelegere (primul Memorandum suplimentar), semnat de autoritãţile române la data de 18 februarie 2010 şi de comisarul Olli Rehn la data de 22 februarie 2010. Totodatã, s-a convenit reducerea gradualã a deficitului fiscal, astfel încât în anul 2012 acesta sã ajungã sub nivelul de referinţã de 3% din PIB prevãzut în Tratat. La data de 16 februarie 2010, acest acord a fost avizat prin Recomandãrile revizuite ale Consiliului Ecofin cãtre România, conform art. 126(7) din Tratat.
5. Serviciile Comisiei au mai efectuat o misiune de evaluare împreunã cu experţii FMI şi ai Bãncii Mondiale în perioada 26 aprilie-10 mai 2010, pentru a evalua progresele înregistrate în ceea ce priveşte condiţiile specifice asociate celei de-a treia tranşe, în valoare de 1,15 miliarde euro, în cadrul programului de asistenţã financiarã a UE. S-a constatat cã, în contextul politicilor actuale, ţinta de deficit fiscal pentru anul 2010, de 6,4% din PIB, va fi ratatã cu o marjã semnificativã, ca urmare a unei deteriorãri a condiţiilor economice, dificultãţilor în colectarea veniturilor şi derapajelor pe partea de cheltuieli. Cu toate acestea, Guvernul României şi-a asumat angajamentul de a lua mãsuri compensatorii suplimentare (vezi anexa nr. 1). Aceste mãsuri vor trebui adoptate şi implementate înainte de eliberarea de cãtre Comisie a celei de-a treia tranşe din împrumutul UE. Acest lucru va fi verificat în iulie 2010. În alte domenii de reformã par a se fi înregistrat progrese notabile, ce includ adoptarea de cãtre Parlament a legii responsabilitãţii fiscale şi a legii menite sã asigure independenţa autoritãţilor de supraveghere din sectorul financiar nonbancar, adoptarea de cãtre Guvern a unei propuneri de reformã a sistemului de pensii, precum şi semnarea contractului privind analiza funcţionalã a administraţiei publice. Conform acestor constatãri şi dupã consultarea cu Comitetul Economic şi Financiar, criteriile de politicã economicã pentru virarea celei de-a treia tranşe din împrumutul UE par a fi fost îndeplinite în linii mari.
6. Cu toate acestea, se impune ajustarea condiţiilor aferente virãrii urmãtoarelor tranşe din asistenţa financiarã, pentru a reflecta în mod special mãsurile de consolidare fiscalã agreate de Guvernul României. Modificãrile convenite în criteriile specifice de politicã economicã sunt prezentate în anexa nr. 1 la acest al doilea Memorandum suplimentar de înţelegere (al doilea Memorandum suplimentar), ce constituie al doilea addendum la Memorandum.
7. Prevederile articolelor din Memorandum şi din primul Memorandum suplimentar (inclusiv ale anexelor acestora) rãmân valabile şi în vigoare dacã nu sunt amendate în mod explicit prin acest al doilea Memorandum suplimentar.
8. Virarea tuturor tranşelor viitoare rãmase în cadrul programului este condiţionatã de conformitatea mãsurilor implementate de cãtre Guvernul României în baza acestui al doilea Memorandum suplimentar cu prevederile Tratatului UE. În mod special, prevederile ordonanţei de urgenţã a Guvernului privind combaterea evaziunii fiscale trebuie sã fie aliniate la prevederile Tratatului UE înainte de intrarea sa în vigoare.
9. În baza îndeplinirii condiţiilor prevãzute în Memorandum şi în primul Memorandum suplimentar şi în urma consultãrii Comitetului Economic şi Financiar, Comisia va decide cu privire la eliberarea celei de-a treia tranşe, în valoare de 1,15 miliarde euro, sub rezerva implementãrii mãsurilor de consolidare fiscalã prezentate în anexa nr. 1 (secţiunea "Acţiuni ce vor fi întreprinse înaintea virãrii celei de-a treia tranşe a împrumutului UE") şi a semnãrii celui de-al doilea Memorandum suplimentar de cãtre pãrţi şi a intrãrii în vigoare a acestuia.
10. Anexa nr. 1 face parte integrantã din acest al doilea Memorandum suplimentar.
11. Toate notificãrile legate de acest al doilea Memorandum suplimentar vor fi transmise în mod valabil dacã sunt trimise, în scris, la adresa:
Pentru Comunitatea Europeanã:
Comisia Comunitãţilor Europene
Direcţia Generalã pentru Afaceri Economice şi Financiare
B-1049 Bruxelles
Nr. fax: +32 2 299 35 23
Pentru primul-ministru:
Cabinetul primului-ministru
Piaţa Victoriei nr. 1
Sectorul 1, 011791, Bucureşti
Nr. fax: +40 21 319 15 88
Pentru Ministerul Finanţelor Publice din România:
Ministerul Finanţelor Publice din România
Str. Apolodor nr. 17
Sectorul 5, 050741, Bucureşti
Nr. fax: +40 21 312 16 30
Pentru Banca Naţionalã a României:
Banca Naţionalã a României
Str. Lipscani nr. 25
Bucureşti, 030031
Nr. fax: +40 21 312 62 60
12. Pentru România, acest al doilea Memorandum suplimentar va intra în vigoare dupã parcurgerea procedurilor interne prevãzute de legislaţia românã. Acest al doilea Memorandum suplimentar poate fi amendat cu acordul comun al pãrţilor, sub forma unui addendum. Orice astfel de addendum va constitui parte integrantã a Memorandumului şi va intra în vigoare în conformitate cu aceleaşi proceduri ca şi cele aplicabile Memorandumului.
Adoptat la Bruxelles la 20 iulie 2010 şi la Bucureşti la 2 august 2010, în 5 exemplare originale în limba englezã.
ROMÂNIA
Reprezentatã de
Emil Boc,
prim-ministru
Sebastian Teodor Gheorghe Vlãdescu,
ministrul finanţelor publice
Mugur Constantin Isãrescu,
guvernatorul Bãncii Naţionale a României
UNIUNEA EUROPEANĂ
Reprezentatã de Comisia Europeanã
Olli Rehn,
membru al Comisiei Europene
ANEXA 1
CRITERII SPECIFICE DE POLITICĂ ECONOMICĂ
(Modificãri şi completãri la anexa nr. I
la Memorandumul de înţelegere şi la anexa 1
la primul Memorandum suplimentar de înţelegere)
Avându-se în vedere modificarea perspectivelor economice pentru anul 2010 apãrutã de la evaluarea programului din luna ianuarie 2010, ţinta de deficit ESA95 pentru anul 2010, de 6,4% din PIB, din primul Memorandum suplimentar va fi înlocuitã cu o ţintã de 7,3% din PIB în termeni ESA95 (6,8% din PIB în termeni de numerar). Pentru menţinerea încrederii în cifrele privind deficitul bugetului general consolidat, Guvernul României este gata sã supunã aceste cifre în permanenţã unui audit. Progresele în materie de consolidare fiscalã vor fi monitorizate în raport cu aceastã nouã ţintã. În plus, criteriile specifice de politicã economicã precizate în anexa nr. I la Memorandumul de înţelegere şi în anexa 1 la primul Memorandum suplimentar de înţelegere vor fi completate cu urmãtoarele acţiuni:
Acţiuni ce vor fi întreprinse înaintea virãrii celei de-a treia tranşe a împrumutului UE
● Implementarea riguroasã a unor mãsuri de reducere a cheltuielilor, ce includ:
- o reducere cu 25% a salariilor din sectorul public, sporurilor şi altor compensaţii plãtite tuturor salariaţilor din sectorul public începând cu data de 1 iulie 2010, asigurând în acelaşi timp un salariu minim de 600 lei;
- raţionalizarea în continuare a numãrului de salariaţi din sectorul public în lunile urmãtoare;
- o reducere cu 15% a tuturor prestaţiilor sociale, cu excepţia pensiilor şi a alocaţiilor pentru însoţitorii persoanelor cu handicap cu gradul I de invaliditate. Programele sociale care nu sunt direcţionate cãtre grupurile dezavantajate ale societãţii vor contribui, proporţional, cu mai mult la aceastã reducere;
- o îngheţare a pensionãrilor anticipate începând cu data de 1 iunie 2010 şi pânã la intrarea în vigoare a legii de reformã a sistemului de pensii. Pensiile noi de invaliditate vor fi acordate numai dacã acestea au fost în prealabil aprobate de echipele de evaluare medicalã din Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale;
- reducerea cu 0,3% din PIB a transferurilor cãtre autoritãţile locale.
● Implementarea riguroasã a unor mãsuri de sporire continuã a veniturilor, ce includ:
- o creştere a ratei TVA de la 19% la 24%;
- extinderea bazei de impunere pentru impozitul pe venit, pentru a include şi tichetele de masã, veniturile din câştigurile de capital, inclusiv dobânzile la depozitele bancare şi plãţile compensatorii, precum şi eliminarea gradualã a scutirilor de la impozitul pe venit acordate programatorilor din domeniul IT.
În cazul în care aceste acţiuni nu sunt implementate pânã la începutul lunii iulie 2010 sau nu conduc la consolidarea anticipatã, vor fi implementate acţiuni suplimentare de consolidare fiscalã, pentru a se elimina orice deficit bugetar anticipat.
A patra tranşã [T4 2010]
A. Consolidare fiscalã
● Progrese în implementarea bugetului pe anul 2010 ce vizeazã o ţintã de deficit al bugetului general consolidat de 7,3% din PIB în termeni ESA95 (deci 6,8% din PIB în termeni de numerar)
● Adoptarea unui proiect de buget pentru anul 2011 care are în vedere continuarea reducerii considerabile a deficitului structural, în conformitate cu recomandarea Consiliului formulatã la art. 126.7
● Eliminarea celui de-al 13-lea salariu aferent anului 2010 pentru angajaţii din sectorul public. Acest lucru se va reflecta în bugetul anului 2011.
● Respectarea ţintei din bugetul anului 2010 pentru cheltuielile cu bunuri şi servicii, excluzând rambursarea arieratelor acumulate
B. Guvernanţa fiscalã şi reforma fiscalã structuralã
● Stimularea adecvatã a inspectorilor cu atribuţii în colectarea impozitelor şi taxelor, în vederea majorãrii veniturilor fiscale
● Acţiuni efective îndreptate împotriva evaziunii fiscale, în mod deosebit pentru a spori veniturile din accize cu 2 miliarde lei comparativ cu nivelurile anului 2009
● Aprobarea de cãtre Parlament a legislaţiei revizuite a pensiilor pânã la sfârşitul lunii septembrie 2010
C. Reglementarea şi supravegherea sectorului financiar
● Intrarea în vigoare a legii privind independenţa autoritãţilor de supraveghere din sectorul financiar nonbancar pânã la finele lunii septembrie 2010
● Asigurarea capacitãţii Bãncii Naţionale a României de a face faţã provocãrilor la adresa stabilitãţii financiare, generate printre altele de presiunile asupra calitãţii activelor, inclusiv prin planuri de contingenţã
● Întãrirea finanţãrii fondului de garantare a depozitelor prin: (i) majorarea cotei efective de contribuţie la 0,3% în 2011 şi creşterea progresivã a ratei de acoperire prealabilã la 2%; (ii) eliminarea treptatã a liniilor de credit stand-by de la instituţiile de credit, începând din luna ianuarie 2011; (iii) revizuirea aranjamentelor de guvernanţã a Fondului de Garantare a Depozitelor pentru a se asigura cã nici membrii Consiliului şi nici angajaţii instituţiilor de credit nu sunt reprezentaţi în consiliul de administraţie. Amendamentele necesare ar trebui sã intre în vigoare începând cu finele lunii septembrie 2010.
● Menţinerea cadrului actual de reglementare prudenţialã în materie de provizionare
● Consolidarea stabilitãţii financiare prin reţinerea de la promovarea unor iniţiative legislative (precum actualul proiect al legii insolvabilitãţii personale) ce ar submina disciplina în materie de creditare
● Efectuarea amendamentelor legislative necesare menite sã clarifice regimul de despãgubire a creditorilor bãncilor plasate sub administrare specialã, pentru a asigura implementarea efectivã a legislaţiei recent amendate privind lichidarea instituţiilor de credit cu probleme financiare. Aceastã legislaţie ar trebui sã intre în vigoare pânã la sfârşitul lunii decembrie 2010.
D. Reforme structurale
● Punerea în aplicare a ţintelor trimestriale rezultând în reducerea trimestrialã cu 2,5% a arieratelor de cãtre fiecare dintre cele 10 companii de stat cu cele mai mari pierderi. Punerea în aplicare va începe cu al treilea trimestru al anului 2010.
● Paşi concreţi în direcţia privatizãrii sau închiderii Societãţii Comerciale "Termoelectrica" - S.A. şi a privatizãrii Societãţii Naţionale de Transport Feroviar CFR Marfã - S.A.
● Raţionalizarea numãrului de şcoli şi de spitale
● Adoptarea unui acord multianual de performanţã între Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii şi agenţiile de implementare în termen de 30 de zile de la adoptarea de cãtre Guvern a cadrului bugetar pe termen mediu.
A cincea tranşã [T2 2011]
A. Consolidare fiscalã
● Implementarea de prevederi în buget care sã garanteze cã fondul de salarii din sectorul public în anul 2011 nu va depãşi 39 miliarde lei. Acest obiectiv va fi realizat prin reducerea numãrului total de angajaţi în sectorul public la 1,29 milioane la începutul anului 2011.
● Introducerea sistemului de coplatã pentru serviciile medicale. Ponderea scutirilor de la obligaţia de a efectua aceste plãţi nu va depãşi 40%.
-------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: