Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
MEMORANDUM SUPLIMENTAR DE ÎNŢELEGERE din 18 februarie 2010
între Uniunea Europeanã şi România*)
EMITENT: ACT INTERNAŢIONAL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 120 din 23 februarie 2010
-------
*) Traducere
(primul addendum la Memorandumul de înţelegere)
1. La 6 mai 2009, Consiliul Uniunii Europene a adoptat Decizia 2009/459/CE pentru a pune la dispoziţia României asistenţã financiarã pe termen mediu de pânã la 5 miliarde euro. La 16 februarie 2010, Consiliul a modificat aceastã decizie pentru a ţine cont de impactul pe care l-a avut asupra obiectivelor programului recesiunea mai puternicã decât cea anticipatã. Asistenţa este oferitã ca un împrumut pe termen mediu în cadrul Facilitãţii balanţei de plãţi a statelor membre [având la bazã art. 143^1) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene (Tratatul) şi Regulamentul (CE) nr. 332/2002 ^2)]. Asistenţa UE pentru România vine în completarea sprijinului acordat de FMI prin intermediul unui acord stand-by (ASB), în valoare de 11,4 miliarde DST (aproximativ 12,95 miliarde euro), aprobat la 4 mai 2009. Sprijin suplimentar multilateral în valoare de 2 miliarde euro va fi furnizat de cãtre Banca Mondialã (1 miliard euro), precum şi de BEI şi BERD (1 miliard euro).
------
^1) Fostul art. 119 din <>Tratatul de instituire a Comunitãţii Europene.
^2) Aşa cum este modificat de Regulamentul nr. 431/2009 .
2. Memorandumul de înţelegere (Memorandumul), ce stabileşte criteriile de politicã economicã legate de fiecare tranşã, precum şi condiţiile de raportare şi monitorizare a împrumutului, a fost semnat în data de 23 iunie 2009. Implementarea mãsurilor fiscale, a celor din sectorul financiar şi a mãsurilor de reformã structuralã prevãzute în Memorandum ar trebui sã permitã economiei sã reziste la presiunile de lichiditate pe termen scurt, asigurând în acelaşi timp şi îmbunãtãţirea competitivitãţii şi sprijinirea ajustãrii coerente a dezechilibrelor pe termen mediu, aducând astfel economia înapoi la o bazã solidã şi durabilã. Prima tranşã de 1,5 miliarde euro a fost viratã în data de 27 iulie 2009 în urma semnãrii Acordului de împrumut din 23 iunie 2009. Alte 4 tranşe au fost programate pentru perioada cuprinsã între trimestrul al IV-lea al anului 2009 şi trimestrul al II-lea al anului 2011.
3. În august 2009, serviciile Comisiei au participat la o misiune de evaluare a FMI, care a dus la tragerea celei de-a doua tranşe în cadrul programului FMI. Deoarece la acel moment nu era planificatã nicio tranşã UE, misiunea nu a reprezentat o evaluare formalã în cadrul programului de asistenţã din partea UE. S-a convenit cu autoritãţile revizuirea unora dintre obiectivele programului. În mod special, ţinta de deficit pentru bugetul de stat pe anul 2009 a fost stabilitã la 7,8% din PIB în termeni ESA 95 (7,3% din PIB în termeni cash) ca urmare a recesiunii mai puternice decât cea prognozatã. Au fost identificate mãsuri suplimentare pentru limitarea deficitului în 2010 la 6,4% din PIB în termeni ESA 95 (5,9% din PIB în termeni cash), inclusiv mãsuri menite sã menţinã sub control cheltuielile cu salariile ca procent din PIB şi sã limiteze cheltuielile cu pensiile şi cele cu bunuri şi servicii, precum şi creşteri ale accizelor.
4. Serviciile Comisiei au efectuat, în perioada cuprinsã între 28 octombrie şi 6 noiembrie 2009, o misiune de evaluare a progreselor realizate în ceea ce priveşte condiţiile specifice ataşate celei de-a doua tranşe de 1 miliard euro în cadrul programului de asistenţã financiarã a UE. Aceasta a fost o misiune comunã cu FMI şi Banca Mondialã. Deoarece autoritãţile române nu au putut oferi angajamente ferme de politicã în ceea ce priveşte bugetul pe anul 2010, din cauza situaţiei politice incerte, Comisia şi FMI au decis sã amâne finalizarea evaluãrii şi a tragerilor asociate acesteia. În perioada 14-16 decembrie 2009, imediat dupã alegerile prezidenţiale, a avut loc o misiune tehnicã pentru a discuta elaborarea bugetului pe anul 2010.
5. Dupã formarea unui nou guvern în data de 23 decembrie 2009, serviciile Comisiei au efectuat o altã misiune de evaluare a programului (între 20 şi 27 ianuarie 2010). Pe baza constatãrilor misiunii şi dupã consultãri cu Comitetul Economic şi Financiar, criteriile de politicã economicã pentru virarea celei de-a doua tranşe de împrumut UE par a fi îndeplinite. Ţinta revizuitã a deficitului bugetului de stat pe anul 2009 a fost îndeplinitã. Parlamentul a adoptat bugetul pe anul 2010 în conformitate cu ţintele programului. Autoritãţile au demarat implementarea unei legi ce unificã sistemul public de salarizare, au elaborat un proiect de lege a responsabilitãţii fiscale (LRF), în conformitate cu recomandãrile UE, FMI şi BM, şi au finalizat un proiect de lege pentru reforma sistemului de pensii, care, dacã va fi pus în aplicare, va îmbunãtãţi în mod semnificativ sustenabilitatea pe termen lung a finanţelor publice în România. Au fost realizate progrese, de asemenea, şi în ceea ce priveşte celelalte reforme structurale menţionate în Memorandum. În cele din urmã, s-a ajuns la un acord cu privire la reducerea gradualã în continuare a deficitului fiscal pânã la un nivel aflat sub nivelul de referinţã din Tratat, de 3% din PIB în 2012. La data de 16 februarie 2010, acest acord a fost susţinut oficial de recomandãrile revizuite ale Consiliului Ecofin fãcute României, în conformitate cu art. 126 alin. (7) din Tratat.
6. Ţinându-se seama de prognoza macroeconomicã modificatã şi de întârzierile ivite în implementarea unora dintre mãsurile de reformã prevãzute în Memorandum, se impune ajustarea condiţiilor asociate virãrii tranşelor viitoare din cadrul asistenţei financiare. Modificãrile convenite în legãturã cu criteriile specifice de politicã economicã sunt prevãzute în anexa la prezentul memorandum suplimentar de înţelegere (memorandumul suplimentar), ce constituie un addendum la Memorandum.
7. Articolele prevãzute în Memorandum şi în anexa la Memorandum rãmân valabile şi în vigoare dacã nu sunt amendate în mod explicit prin prezentul memorandum suplimentar.
8. În baza îndeplinirii condiţiilor din Memorandum şi în urma consultãrii Comitetului Economic şi Financiar, Comisia va decide cu privire la eliberarea celei de-a doua tranşe în valoare de 1 miliard euro, sub rezerva semnãrii memorandumului suplimentar de cãtre pãrţi şi a intrãrii în vigoare a acestuia.
9. Anexa face parte integrantã din prezentul memorandum suplimentar.
10. Toate notificãrile legate de prezentul memorandum suplimentar vor fi transmise în mod valabil dacã sunt trimise, în scris, la adresa:
Pentru Comunitatea Europeanã:
Comisia Comunitãţilor Europene
Direcţia Generalã pentru Afaceri Economice şi Financiare
B-1049 Bruxelles
Nr. fax: +32 2 299 35 23
Pentru primul-ministru:
Cabinetul primului-ministru
Piaţa Victoriei nr. 1
Sectorul 1, 011791, Bucureşti
Nr. fax: +40 21 319 15 88
Pentru Ministerul Finanţelor Publice din România:
Ministerul Finanţelor Publice
Str. Apolodor nr. 17
Sectorul 5, 050741, Bucureşti
Nr. fax: +40 21 312 16 30
Pentru Banca Naţionalã a României:
Banca Naţionalã a României
Str. Lipscani nr. 25
Bucureşti, 030031
Nr. fax: +40 21 312 62 60
11. Pentru România, memorandumul suplimentar va intra în vigoare dupã parcurgerea procedurilor interne prevãzute de legislaţia românã. Memorandumul suplimentar poate fi modificat cu acordul comun al pãrţilor, sub forma unui addendum. Orice astfel de addendum va constitui parte integrantã a Memorandumului şi va intra în vigoare în conformitate cu aceleaşi proceduri ca şi cele aplicabile Memorandumului.
Adoptat la Bruxelles în data de ............... şi la Bucureşti în data de ................, în 5 exemplare originale în limba englezã.
ROMÂNIA, UNIUNEA EUROPEANÃ,
reprezentatã de reprezentatã de Comisia Europeanã
Emil Boc, Olli Rehn,
prim-ministru membru al Comisiei Europene
Sebastian Teodor Gheorghe Vlãdescu,
ministrul finanţelor publice
Mugur Constantin Isãrescu,
guvernatorul Bãncii Naţionale a României
ANEXÃ
-----
la memorandum suplimentar
-------------------------
CRITERII SPECIFICE DE POLITICÃ ECONOMICÃ
(modificãri şi completãri la anexa I la Memorandumul de înţelegere)
Având în vedere înrãutãţirea semnificativã a perspectivelor economice pentru 2009 şi 2010, ţintele de deficit ESA 95 aferente anilor 2009 şi 2010, de 5,1% din PIB şi, respectiv, 4,1% din PIB, din Memorandumul original vor fi înlocuite cu ţinte de 7,8% din PIB în termeni ESA 95 (7,3% din PIB în termeni de numerar) şi, respectiv, 6,4% din PIB în termeni ESA 95 (5,9% din PIB în termeni de numerar). Progresele în materie de consolidare fiscalã vor trebui monitorizate în raport cu aceste noi obiective. Termenul-limitã pentru corectarea deficitului excesiv este extins din 2011 la 2012. În plus, criteriile specifice de politicã economicã precizate în Memorandumul de înţelegere vor fi completate cu urmãtoarele acţiuni:
A 3-a tranşã [T2 2010]
A. Consolidarea fiscalã
● Realizarea ţintei de deficit al bugetului general consolidat pe anul 2009 de 7,8% din PIB în termeni ESA 95 (7,3% în termeni de numerar)
● Realizarea de progrese în implementarea bugetului pe anul 2010, având ca ţintã de deficit al bugetului general consolidat 6,4% din PIB în termeni ESA 95 (5,9% din PIB în termeni de numerar)
● Implementarea riguroasã a mãsurilor pentru a atinge aceastã ţintã, inclusiv:
● o reducere nominalã a cheltuielilor cu bunurile şi serviciile, comparativ cu nivelul anului 2009;
● o reducere a cheltuielilor cu salariile în sectorul public pânã la 8,7% din PIB în anul 2010. În acest sens, salariile nominale vor fi îngheţate la nivelul de la sfârşitul anului 2009 (cu excepţia salariaţilor din sectorul public care câştigã salariul minim);
● o îngheţare nominalã a nivelului pensiilor, în comparaţie cu nivelul atins la finele anului 2009, cu excepţia pensiilor minime, care pot fi indexate cu inflaţia, şi o creştere cu 0,5 puncte procentuale a ratei de contribuţie la al doilea pilon al sistemului de pensii;
● în cazul în care mãsurile preconizate nu genereazã consolidarea fiscalã estimatã, vor fi aplicate mãsuri suplimentare în vederea acoperirii oricãrei deficienţe anticipate.
B. Reforma în domeniul guvernanţei fiscale
● Adoptarea de cãtre Parlament a legii responsabilitãţii fiscale pânã la finele lunii martie 2010. Consiliul Fiscal ar trebui sã fie integral operaţional pânã la sfârşitul lunii aprilie 2010 şi sã fie implicat în elaborarea bugetului pentru anul 2011.
● Elaborarea de cãtre Guvern a proiectului de lege privind Codul de procedurã fiscalã, care vizeazã creşterea eficienţei managementului fiscal. Legislaţia se va adopta pânã la finele lunii aprilie 2010, prin ordonanţã de urgenţã.
● Adoptarea de cãtre Guvern a legii revizuite a pensiilor în luna februarie 2010
● Instituirea de cãtre Guvern a unui sistem de monitorizare a arieratelor de platã pentru 10 companii de stat care înregistreazã cele mai mari pierderi, pe bazã de ţinte trimestriale. Un sistem eficace de monitorizare ar trebui sã fie operaţional pânã la sfârşitul lunii martie 2010.
C. Reglementarea şi supravegherea sectorului financiar
● Amendarea legislaţiei referitoare la instituţiile de credit, în sensul consolidãrii competenţelor administratorilor bãncilor plasate sub administrare specialã, în conformitate cu legea UE privind societãţile comerciale şi cu directivele privind instituţiile de credit, precum şi legislaţia de lichidare a instituţiilor de credit. Legislaţia revizuitã ar trebui sã intre în vigoare pânã la sfârşitul lunii martie 2010.
● Adoptarea de cãtre Parlament, pânã la sfârşitul lunii martie 2010, a unei legi cu privire la independenţa autoritãţilor de supraveghere din sectorul financiar nebancar, care include, printre altele, dispoziţii ce vizeazã: (i) asigurarea imunitãţii personalului de supraveghere pentru acţiunile întreprinse cu bunã-credinţã atunci când îşi exercitã atribuţiile; (ii) consolidarea calificãrilor tehnice ale membrilor consiliilor de conducere ale autoritãţilor de supraveghere; (iii) asigurarea independenţei financiare a autoritãţilor de supraveghere, concomitent cu respectarea principiilor responsabilitãţii şi transparenţei în utilizarea resurselor lor.
● BNR monitorizeazã îndeaproape evoluţiile în materie de calitate a activelor şi continuã un nivel adecvat de provizionare.
D. Reforme structurale
● Demararea analizei funcţionale a administraţiei publice înainte de sfârşitul lunii februarie 2010. Analiza va fi realizatã în douã etape. Fiecare etapã va cuprinde 6 ministere sau instituţii guvernamentale.
● Realizarea de progrese în implementarea planului de creştere a intensitãţii controlului muncii nedeclarate, în special prin asigurarea înregistrãrii tuturor contractelor de muncã înainte de începerea relaţiei de muncã.
A 4-a tranşã [T4 2010]
A. Consolidare fiscalã
● Implementarea riguroasã a mãsurilor care vizeazã atingerea ţintei de deficit pentru anul 2010
● Adoptarea de cãtre Guvern a cadrului bugetar pe termen mediu pentru perioada 2011-2013 înainte de sfârşitul lunii mai 2010
● Depunerea de cãtre Guvern a bugetului pentru anul 2011. Bugetul ar trebui sã fie susţinut de mãsuri concrete şi ar trebui sã fie în conformitate cu un traseu de ajustare bugetarã care sã permitã atingerea ţintei de deficit de sub 3% din PIB în termeni ESA95 (în anul 2012).
B. Reforma în domeniul guvernanţei fiscale
● Adoptarea de cãtre Parlament, înainte de sfârşitul lunii septembrie 2010, a legislaţiei ulterioare la legea salarizãrii unitare, asigurându-se respectarea ţintelor cantitative incluse în legea salarizãrii unitare adoptate în octombrie 2009 în ceea ce priveşte cheltuielile cu salariile. Noua lege include, de asemenea, dispoziţii care garanteazã simplificarea grilelor de salarizare şi asigurarea unei remunerãri transparente în funcţie de responsabilitãţi şi calificãri. Aceasta ar trebui sã elimine, de asemenea, "fondul de stimulente".
● Aprobarea de cãtre Parlament a legii revizuite a pensiilor în iunie 2010
● Ratificarea de cãtre Parlament, înainte de sfârşitul lunii iunie 2010, a ordonanţei de urgenţã privind Codul de procedurã fiscalã, vizându-se creşterea eficienţei administrãrii fiscale
● Adoptarea de cãtre Parlament, înainte de sfârşitul lunii iunie 2010, a legislaţiei privind îmbunãtãţirea controlului asupra cheltuielilor efectuate de autoritãţile locale. Aceastã legislaţie va trebui sã includã: (i) elaborarea de norme standardizate de cost pentru cheltuielile cu bunurile şi serviciile şi pentru cheltuielile de personal; (ii) interzicerea transferului de resurse de la cheltuieli de capital cãtre cheltuieli curente; şi (iii) întãrirea controlului autoritãţilor centrale asupra autoritãţilor locale prin introducerea, spre exemplu, a unui control ex-ante al cheltuielilor
● Adoptarea de cãtre Guvern pânã la finele lunii mai 2010 a unor mãsuri concrete de suprimare a blocajelor şi întârzierilor, astfel încât sã se accelereze procesul de absorbţie a fondurilor structurale ale UE. Acestea includ consolidarea capacitãţii serviciilor publice relevante implicate în gestionarea, controlul şi utilizarea fondurilor structurale ale UE, îmbunãtãţirea eficacitãţii procedurilor de achiziţii publice, precum şi integrarea cheltuielilor fondurilor structurale în cadrul bugetar pe termen mediu.
C. Reglementarea şi supravegherea sectorului financiar
● Progrese în creşterea progresivã pe termen mediu a disponibilitãţilor Fondului de Garantare a Depozitelor. Decizia BNR de a majora nivelul efectiv al contribuţiei în condiţiile cadrului legislativ actual ar trebui adoptatã pânã la sfârşitul lunii septembrie 2010.
D. Reforme structurale
● Finalizarea primei etape a analizei funcţionale a administraţiei publice româneşti şi lansarea celei de-a doua etape înainte de mijlocul lunii octombrie 2010. Pe baza rezultatelor din prima etapã a analizei, elaborarea de cãtre Guvern a unui plan de acţiune care sã cuprindã puncte de referinţã şi un calendar de implementare, pânã la sfârşitul lunii octombrie 2010.
● Adoptarea pânã la sfârşitul lunii iunie 2010 a unui acord multianual de performanţã între Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii şi agenţii, care sã includã obiectivele operaţionale şi de investiţii şi resursele preconizate. Acest acord va fi realizat în contextul cadrului bugetar pe termen mediu. Acordul de performanţã va trebui sã stabileascã un cadru clar de asumare a rãspunderii şi sã reducã interferenţele politice, precum şi schimbãrile frecvente de prioritãţi.
A 5-a tranşã [T2 2011]
A. Consolidare fiscalã
● Atingerea ţintei de deficit de 6,4% din PIB în termeni ESA 95 pentru anul 2010
● Adoptarea de cãtre Parlament a bugetului pentru anul 2011. Acest obiectiv ar trebui sã fie însoţit de mãsuri concrete, incluzând plafoane de cheltuieli pentru capitolele principale ale bugetului, precum şi pentru cheltuielile cu salariile la nivel consolidat şi ar trebui sã fie în conformitate cu ajustãri bugetare care sã permitã atingerea unei ţinte de deficit de sub 3% din PIB în termeni ESA în anul 2012.
B. Reforma în domeniul guvernanţei fiscale
● Guvernul elaboreazã un raport, pânã la finele lunii februarie 2011, referitor la progresele înregistrate în absorbţia fondurilor structurale europene, ca urmare a mãsurilor luate pentru a suprima blocajele şi întârzierile în utilizarea acestora.
C. Reforme structurale
● Finalizarea celei de-a doua etape a analizei funcţionale a administraţiei româneşti, pânã la sfârşitul lunii martie 2011. Elaborarea de cãtre Guvern a unui plan de acţiune care sã cuprindã momente de referinţã şi un calendar de implementare, bazat pe rezultatele celei de-a doua etape a analizei, pânã la sfârşitul lunii aprilie 2011. Adoptarea şi realizarea de progrese în implementarea de cãtre Guvern a planului de acţiune, bazat pe rezultatul primei etape a analizei, pânã la sfârşitul lunii martie 2011.
Pe tot parcursul implementãrii programului de asistenţã financiarã vor fi monitorizate performanţele în urmãtorul domeniu:
Inflaţia
Politica monetarã ar trebui sã rãmânã orientatã cãtre stabilitatea preţurilor şi atingerea ţintei de inflaţie a BNR (definitã ca creştere anualã a indicelui preţurilor de consum de 3,5 ± 1 punct procentual bandã de variaţie la sfârşitul anului 2010 şi de 3,0 ± 1 punct procentual bandã de variaţie la finele anului 2011).
--------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: