Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
--------
*) Traducere.
1. La 6 mai 2009, Consiliul Uniunii Europene a adoptat Decizia 2009/459/CE pentru a pune la dispoziţia României asistenţã financiarã pe termen mediu de pânã la 5 miliarde de euro. Pe 16 februarie 2010, Consiliul a modificat aceastã decizie pentru a ţine cont de impactul pe care l-a avut asupra obiectivelor programului recesiunea mai puternicã decât cea anticipatã. Asistenţa este oferitã ca un împrumut pe termen mediu în cadrul Facilitãţii pentru Balanţa de Plãţi a Statelor Membre [având la bazã art. 143 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene (Tratatul) şi Regulamentul nr. 332/2002 ]. Asistenţa Uniunii Europene (UE) pentru România vine în completarea sprijinului acordat de Fondul Monetar Internaţional (FMI) prin intermediul unui acord stand-by (ASB), în valoare de 11,4 miliarde DST (aproximativ 12,95 miliarde euro), aprobat la 4 mai 2009. Sprijinul suplimentar multilateral în valoare de 2 miliarde euro este furnizat de cãtre Banca Mondialã (1 miliard de euro), precum şi de BEI şi BERD (1 miliard de euro).
2. Memorandumul de înţelegere (Memorandumul), ce stabileşte criteriile de politicã economicã legate de fiecare tranşã, precum şi condiţiile de raportare şi monitorizare a împrumutului, a fost semnat în data de 23 iunie 2009. Implementarea mãsurilor fiscale, a celor din sectorul financiar şi a mãsurilor de reformã structuralã prevãzute în Memorandum ar trebui sã permitã economiei sã reziste la presiunile de lichiditate pe termen scurt, asigurând în acelaşi timp şi îmbunãtãţirea competitivitãţii şi sprijinirea ajustãrii coerente a dezechilibrelor pe termen mediu, aducând astfel economia înapoi la o bazã solidã şi durabilã. Prima tranşã de 1,5 miliarde euro a fost viratã în data de 27 iulie 2009 în urma semnãrii Acordului de împrumut din 23 iunie 2009. Alte 4 tranşe au fost programate pentru perioada acoperitã de restul programului.
3. În perioada octombrie 2009 - februarie 2011, serviciile Comisiei Europene au desfãşurat misiuni de evaluare pentru a estima progresele înregistrate cu privire la condiţionalitãţile specifice aferente tranşelor ulterioare din cadrul programului de asistenţã financiarã al UE. Aceste misiuni au fost desfãşurate în comun cu experţi ai FMI şi ai Bãncii Mondiale. Ţinând cont de concluziile acestor misiuni şi dupã consultarea Comitetului Economic şi Financiar, criteriile de politicã economicã aferente tranşelor a doua pânã la a patra din împrumutul UE s-au considerat a fi fost, în general, îndeplinite şi tranşele respective din împrumut au fost disponibilizate.
4. În cadrul reuniunii Comitetului Economic şi Financiar din 10 ianuarie 2011, România, în calitate de stat membru al UE, a solicitat un nou acord de finanţare pe termen mediu de tip preventiv din partea UE (precautionary BoP facility)*1). Asistenţa financiarã de tip preventiv ar asigura continuarea reformelor lansate pe durata programului curent de asistenţã financiarã pe termen mediu a UE şi, totodatã, ar transmite un mesaj pozitiv investitorilor strãini, pieţelor financiare internaţionale şi instituţiilor financiare internaţionale. Şi de aceastã datã, programul de asistenţã financiarã va fi implementat în comun cu FMI, respectiv România intenţiona sã solicite încheierea unui nou acord stand-by cu FMI, reţinându-se totuşi de la efectuarea de trageri din resursele disponibile (aranjament financiar preventiv). În acest sens, experţii Comisiei Europene au desfãşurat împreunã cu experţi ai FMI şi ai Bãncii Mondiale o misiune comunã în perioada 25 ianuarie - 8 februarie 2011 pentru a discuta încheierea programului curent de asistenţã al UE şi posibilele condiţii de politicã pentru asistenţa UE solicitatã de tip preventiv.
------------
*1) Solicitarea a fost formalizatã ulterior prin douã scrisori transmise de cãtre ministrul român al finanţelor cãtre comisarul pentru afaceri economice şi monetare şi de cãtre reprezentantul României din partea Ministerului Finanţelor Publice în Comitetul Economic şi Financiar cãtre Secretariatul Comitetului Economic şi Financiar, precum şi directorului general al Directoratului General Afaceri Economice şi Financiare.
5. Pentru a permite o tranziţie facilã cãtre noua asistenţã financiarã de tip preventiv acordatã de UE şi pentru a asigura o sincronizare totalã cu asistenţa financiarã de la FMI furnizatã în paralel, pãrţile au convenit de comun acord sã decaleze datele avute în vedere pentru disponibilizarea tranşelor a patra şi a cincea din programul curent de asistenţã a UE a cãrui finalizare era programatã iniţial pentru începutul lunii mai 2011. În consecinţã, implementarea unora dintre condiţiile de politicã incluse în actul adiţional precedent (al treilea) la Memorandum a trebuit sã fie acceleratã, în timp ce unele condiţii de politicã vor fi preluate în noul program de asistenţã preventivã, dupã cum este indicat în anexa la prezentul memorandum suplimentar de înţelegere (al patrulea). Pãrţile au convenit asupra faptului cã tragerea celei de-a cincea şi ultime tranşe a împrumutului UE din cadrul programului curent de asistenţã UE (150 de milioane euro) va depinde de implementarea cu succes a acestui pachet redus de acţiuni de politicã, lucru care va fi verificat în martie 2011.
6. Urmãtoarele condiţionalitãţi pentru tragerea celei de-a cincea tranşe din împrumutul de la UE au fost îndeplinite deja de cãtre autoritãţile române: (i) aprobarea şi publicarea de cãtre Ministerul Finanţelor Publice a strategiei pe termen mediu de management al datoriei pentru perioada 2011-2013; (ii) modificarea Ordonanţei Guvernului nr. 39/1996 privind înfiinţarea şi funcţionarea Fondului de garantare a depozitelor în sistemul bancar; (iii) amendamente menite sã precizeze regimul de despãgubire a creditorilor instituţiilor bancare aflate sub administrare specialã, în vederea asigurãrii unei implementãri eficiente a recent modificatelor reglementãri legale privind lichidarea instituţiilor de credit care se confruntã cu dificultãţi financiare; (iv) intrarea în vigoare a legii privind independenţa autoritãţilor de reglementare din domeniul financiar nonbancar.
7. Condiţiile ce vor fi analizate înainte de disponibilizarea celei de-a cincea tranşe din împrumutul UE sunt specificate în anexa la acest al patrulea memorandum suplimentar de înţelegere.
8. Existã de asemenea şi un numãr de condiţii a cãror îndeplinire nu poate fi verificatã într-o etapã mai timpurie şi deci vor fi preluate în programul de asistenţã financiarã de tip preventiv ce se anticipeazã a urma acestui program. Acestea se referã la: (i) aprobarea sistemului de coplatã condiţionat de mijloacele materiale în sectorul sãnãtate; (ii) arieratele autoritãţilor locale; (iii) planurile de restructurare a întreprinderilor de stat; (iv) finalizarea celei de-a doua etape a analizei funcţionale; şi (v) adoptarea de mãsuri de îmbunãtãţire a absorbţiei fondurilor UE.
9. Memorandumul şi cele trei memorandumuri suplimentare de înţelegere anterioare (inclusiv anexele la acestea) rãmân valabile şi în vigoare dacã acestea nu sunt modificate în mod explicit prin acest al patrulea memorandum suplimentar de înţelegere.
10. Tragerea ultimei tranşe din cadrul programului este condiţionatã de implementarea de cãtre autoritãţile române a mãsurilor în conformitate cu acest al patrulea memorandum suplimentar de înţelegere. Aceste mãsuri trebuie sã fie în deplinã conformitate cu Tratatul privind UE.
11. În funcţie de îndeplinirea condiţiilor din Memorandum şi în urma consultãrii Comitetului Economic şi Financiar, Comisia va lua o decizie cu privire la virarea celei de-a cincea tranşe în valoare de 150 milioane euro, sub rezerva semnãrii celui de-al patrulea memorandum suplimentar de înţelegere de cãtre pãrţi şi a intrãrii în vigoare a acestuia şi a implementãrii mãsurilor prezentate în anexã (secţiunea "Aspecte care trebuie evaluate şi, atunci când situaţia impune acest lucru, mãsurile suplimentare ce se vor lua înainte de tragerea celei de-a cincea tranşe din împrumutul UE").
12. Autoritãţile române se angajeazã sã se consulte cu experţii Comisiei Europene înainte de a adopta mãsuri noi ce ar putea avea implicaţii asupra obiectivelor programului. În mod special, acestea se vor consulta, în timp util, şi vor furniza toate informaţiile necesare referitoare la orice mãsuri şi reforme ce ar putea avea un impact asupra evoluţiilor fiscale.
13. Anexa face parte integrantã din acest al patrulea memorandum suplimentar de înţelegere.
14. Toate notificãrile legate de al patrulea memorandum suplimentar de înţelegere vor fi transmise în mod valabil dacã sunt trimise, în scris, la adresa:
Pentru Uniunea Europeanã
Comisia Europeanã Directoratul General Afaceri Economice şi Financiare
B-1049 Bruxelles
Nr. fax: +32 2 299 35 23
Pentru primul-ministru
Cabinetul primului-ministru
Piaţa Victoriei nr. 1
sectorul 1, 011791, Bucureşti
Nr. fax: +40 21 319 15 88
Pentru Ministerul Finanţelor Publice din România
Ministerul Finanţelor Publice din România
Str. Apolodor nr. 17, sectorul 5, 050741 Bucureşti
Nr. fax: +40 21 312 16 30
Pentru Banca Naţionalã a României
Banca Naţionalã a României
Str. Lipscani nr. 25, 030031 Bucureşti
Nr. fax: +40 21 312 62 60
15. Pentru România, prezentul memorandum suplimentar de înţelegere va intra în vigoare dupã parcurgerea procedurilor interne prevãzute de legislaţia românã. Memorandumul suplimentar de înţelegere poate fi modificat cu acordul comun al pãrţilor, sub forma unui act adiţional. Orice astfel de act adiţional va constitui parte integrantã a Memorandumului şi va intra în vigoare în conformitate cu aceleaşi proceduri ca şi cele aplicabile Memorandumului.
Încheiat la Bruxelles în data de 8 aprilie 2011 şi la Bucureşti în data de 1 aprilie 2011, în 5 exemplare originale în limba englezã.
ROMÂNIA
Reprezentatã de
Emil Boc,
prim-ministru
Gheorghe Ialomiţianu,
ministrul finanţelor publice
Mugur Isãrescu,
guvernatorul Bãncii Naţionale
a României
UNIUNEA EUROPEANÃ
Reprezentatã de
Comisia Europeanã
Olli Rehn,
membru al Comisiei Europene
------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: