Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   MEMORANDUM din 5 noiembrie 2007  de intelegere pentru implementarea mecanismului financiar SEE 2004 -2009 intre guvernele Islandei, Principatului Liechtenstein, Guvernul Norvegiei si Guvernul Romaniei    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

MEMORANDUM din 5 noiembrie 2007 de intelegere pentru implementarea mecanismului financiar SEE 2004 -2009 intre guvernele Islandei, Principatului Liechtenstein, Guvernul Norvegiei si Guvernul Romaniei

EMITENT: MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 44 din 18 ianuarie 2008

Guvernele Norvegiei, Islandei, Principatului Liechtenstein, denumite în continuare statele AELS, şi Guvernul României, denumit în continuare statul beneficiar, denumite în continuare colectiv pãrţile,
întrucât Acordul din 14 octombrie 2003 privind participarea Republicii Cehia, Republicii Estonia, Republicii Cipru, Republicii Lituania, Republicii Letonia, Republicii Ungaria, Republicii Malta, Republicii Polonia, Republicii Slovenia şi Republicii Slovacia la Spaţiul Economic European a devenit aplicabil la 1 mai 2004,
întrucât Acordul din 25 iulie 2007 privind participarea Republicii Bulgaria şi a României la Spaţiul Economic European se aplicã în mod provizoriu începând cu 1 august 2007,
întrucât Protocolul 38a al Acordului SEE stabileşte un mecanism financiar prin care statele AELS contribuie la reducerea disparitãţilor economice şi sociale în Spaţiul Economic European (denumit în continuare mecanismul financiar SEE),
întrucât Acordul din 25 iulie 2007 privind participarea Republicii Bulgaria şi a României la Spaţiul Economic European amendeazã şi face Protocolul 38a aplicabil mutatis mutandis, printr-un addendum pentru Republica Bulgaria şi România, cu câteva excepţii,
întrucât prin Decizia Comitetului permanent al statelor AELS nr. 4/2004/SC din 3 iunie 2004, statele AELS au stabilit un comitet al mecanismului financiar, care va administra mecanismul financiar SEE (2004-2009),
întrucât Acordul din 25 iulie 2007 privind participarea Republicii Bulgaria şi a României la Spaţiul Economic European şi la mecanismul financiar SEE va consolida relaţiile între statele AELS şi statul beneficiar în beneficiul reciproc al popoarelor lor,
întrucât îmbunãtãţirea cooperãrii dintre statele AELS şi statul beneficiar va contribui la asigurarea unei Europe stabile, paşnice şi prospere, bazatã pe buna guvernare, instituţii democratice, statul de drept, respectarea drepturilor omului şi creşterea sustenabilã,
întrucât pãrţile agreeazã stabilirea unui cadru pentru cooperare în vederea asigurãrii unei implementãri efective a mecanismului financiar SEE,
decid sã încheie urmãtorul Memorandum de înţelegere (denumit în continuare MÎ):

ART. 1
Obiectivele
În conformitate cu art. 1 al Protocolului 38a şi cu referire la art. 1 al addendumului la Protocolul 38a, statele AELS au stabilit mecanismul financiar SEE pentru a contribui la reducerea disparitãţilor economice şi sociale în Spaţiul Economic European. Corespunzãtor, pãrţile acestui MÎ se obligã sã selecteze pentru finanţare proiecte care contribuie la realizarea acestui obiectiv.
ART. 2
Cadrul legal
Acest MÎ, agreat între statele AELS şi statul beneficiar, trebuie citit în corelare şi sub rezerva condiţiilor din urmãtoarele documente, care constituie cadrul legal al mecanismului financiar SEE:
- Protocolul 38a al Acordului SEE (denumit în continuare Protocolul 38a), care stabileşte mecanismul financiar SEE;
- addendumul la Protocolul 38a;
- regulile şi procedurile de implementare a mecanismului financiar SEE (denumite în continuare Reguli şi proceduri) şi amendamentele ulterioare ale acestora. Regulile şi procedurile sunt adoptate de statele AELS în conformitate cu art. 8 al Protocolului 38a;
- acordurile de grant, care vor fi încheiate între Comitetul mecanismului financiar şi statul beneficiar pentru fiecare proiect.
ART. 3
Cadrul financiar
1. În conformitate cu art. 1 al addendumului la Protocolul 38a, Protocolul 38a se aplicã mutatis mutandis statului beneficiar.
2. În conformitate cu art. 2 al addendumului la Protocolul 38a, contribuţia financiarã a statelor AELS va fi de 50.500.000 euro pentru statul beneficiar pentru perioada de la 1 ianuarie 2007 la 30 aprilie 2009, inclusiv; aceastã sumã va fi pusã la dispoziţia statului beneficiar de la data intrãrii în vigoare a Acordului privind participarea Republicii Bulgaria şi a României la Spaţiul Economic European sau a unui acord de aplicare provizorie a acordului menţionat şi acordatã cu titlu de angajament într-o tranşã unicã în 2007.
3. În conformitate cu art. 8 al Protocolului 38a, costurile de management pentru mecanismul financiar SEE vor fi acoperite de suma menţionatã anterior. Mai multe prevederi în acest sens sunt prevãzute în Reguli şi proceduri.
4. În conformitate cu art. 1 paragraful 2 al addendumului la Protocolul 38a, art. 6 al Protocolului 38a nu se aplicã. În cazul unor fonduri disponibile neangajate pentru Bulgaria şi România, nu se aplicã nicio realocare cãtre alt stat beneficiar.
5. În conformitate cu art. 1 paragraful 3 al addendumului la Protocolul 38a, art. 7 din Protocolul 38a nu se aplicã.
6. În conformitate cu art. 1 paragraful 4 al addendumului la Protocolul 38a, contribuţiile pentru organizaţiile neguvernamentale şi partenerii sociali pot reprezenta pânã la 90% din costul proiectului.
ART. 4
Roluri şi responsabilitãţi
1. Statele AELS vor pune la dispoziţie fondurile pentru sprijinirea proiectelor eligibile propuse de statul beneficiar şi aprobate de Comitetul mecanismului financiar în cadrul sectoarelor prioritare prevãzute în art. 6 al acestui MÎ.
2. Statul beneficiar va asigura întreaga cofinanţare pentru proiectele care beneficiazã de sprijin din partea mecanismului financiar SEE.
3. Comitetul mecanismului financiar administreazã mecanismul financiar SEE şi ia decizii referitoare la acordarea asistenţei financiare.
4. Comitetul mecanismului financiar va fi asistat de Oficiul mecanismului financiar (denumit în continuare OMF). OMF va fi responsabil pentru operaţiunile de zi cu zi ale mecanismului financiar SEE şi va servi ca punct de contact.
5. Statul benefiar a autorizat un Punct naţional de contact, nominalizat în anexa A, care va acţiona în numele sãu. Punctul naţional de contact va avea întreaga responsabilitate a managementului activitãţilor mecanismului financiar SEE în statul beneficiar, inclusiv controlul financiar şi auditul, şi va servi ca punct de contact. Organizarea sa administrativã este prevãzutã în anexa A.
6. Punctul naţional de contact va fi responsabil pentru identificarea, planificarea, implementarea şi monitorizarea proiectelor şi, de asemenea, pentru utilizarea fondurilor alocate prin mecanismul financiar SEE în conformitate cu Regulile şi procedurile. Acesta raporteazã cu privire la aceste activitãţi la OMF. Orice neregulã va fi raportatã la OMF fãrã întârziere.
7. Statul beneficiar va fi responsabil pentru controlul financiar şi auditul proiectelor aprobate.
8. Ca regulã generalã şi pe baza naturii proiectului, colectarea cererilor de proiecte se va realiza prin cereri deschise de proiecte.
9. Punctul naţional de contact va asigura faptul cã promotorii de proiecte sunt în totalitate angajaţi şi pregãtiţi pentru a asigura implementarea cu succes a proiectelor.
ART. 5
Reuniuni anuale şi raportãri
1. În vederea asigurãrii unei implementãri eficace a mecanismului financiar SEE, pãrţile convin sã aibã loc reuniuni bianuale între Comitetul mecanismului financiar şi Punctul naţional de contact. Punctul naţional de contact va prezenta în cadrul reuniunii un raport care, printre altele, va cuprinde:
- progresele înregistrate în vederea atingerii obiectivului general al mecanismului financiar SEE;
- progresele în identificarea proiectelor în statul beneficiar;
- raportarea privind stadiul de implementare pentru proiectele în derulare în concordanţã cu criteriile stabilite;
- progresul financiar corespunzãtor angajamentelor şi plãţilor;
- domeniile de intervenţie şi mãsurile pentru perioada urmãtoare.
2. Punctul naţional de contact va organiza reuniuni în cooperare cu OMF. Comisia Comunitãţilor Europene poate fi invitatã ca observator la reuniuni.
3. Anexele A, B şi C pot fi revizuite în cadrul întâlnirilor bianuale. Amendamentele la anexe agreate în cadrul acestor reuniuni nu necesitã o modificare formalã a acestui MÎ. Asemenea amendamente vor fi confirmate printr-un schimb de scrisori între Comitetul mecanismului financiar şi Punctul naţional de contact.
4. Minutele reuniunilor vor fi întocmite de Punctul naţional de contact.
5. Prima reuniune va avea loc nu mai târziu de 6 luni dupã semnarea acestui MÎ.
ART. 6
Sectoare prioritare
1. În conformitate cu art. 3 al Protocolului 38a, granturile vor fi disponibile pentru proiecte în oricare dintre sau în toate sectoarele prioritare dupã cum urmeazã:
a) protecţia mediului, inclusiv a resurselor umane, printre altele, prin reducerea poluãrii şi promovarea energiei regenerabile;
b) promovarea dezvoltãrii durabile prin îmbunãtãţirea utilizãrii resurselor şi a managementului;
c) conservarea patrimoniului cultural european, inclusiv transportul public şi regenerarea urbanã;
d) dezvoltarea resurselor umane, printre altele prin promovarea educaţiei şi pregãtirii profesionale, consolidarea capacitãţii administrative sau de furnizare a serviciilor publice ale administraţiei locale sau ale instituţiilor sale, precum şi a proceselor democratice care o sprijinã;
e) sãnãtatea şi protecţia copilului.
2. Cercetãrile academice pot fi eligibile pentru finanţare în mãsura în care sunt orientate cãtre unul sau mai multe sectoare prioritare.
ART. 7
Domeniile prioritare
În vederea asigurãrii folosirii eficace a fondurilor alocate prin mecanismul financiar SEE pentru proiectele individuale, acestea vor fi concentrate în domeniile prioritare prevãzute în anexa B a acestui MÎ.
ART. 8
Tipuri de granturi pentru asistenţã
1. În conformitate cu sectoarele prioritare menţionate la art. 6, pãrţile au convenit stabilirea, în cadrul sumei totale menţionate la art. 3, formelor specifice de granturi pentru asistenţã prevãzute în anexa C.
2. Pãrţile vor încheia acorduri de grant care sã stabileascã termenii şi condiţiile pentru fiecare angajare de grant.
ART. 9
Controlul şi accesul la informaţii
Comitetul mecanismului financiar, Consiliul auditorilor AELS şi reprezentanţii acestora au dreptul de a realiza orice misiuni tehnice sau financiare ori analize pe care le considerã necesare în vederea urmãririi planificãrii, implementãrii şi monitorizãrii proiectelor, precum şi a utilizãrii fondurilor. Statul beneficiar va furniza toatã asistenţa, informaţiile şi documentele necesare.
ART. 10
Coordonarea
Toate proiectele transmise mecanismului financiar SEE vor fi în concordanţã cu prioritãţile naţionale ale statului beneficiar şi cu aranjamentele relevante cu Uniunea Europeanã.
ART. 11
Principii conducãtoare
1. Implementarea acestui MÎ va fi guvernatã în toate aspectele de Regulile şi procedurile mecanismului financiar SEE şi de amendamentele ulterioare ale acestora.
2. Pãrţile convin sã aplice o maximã transparenţã şi responsabilitate în implementarea mecanismului financiar SEE, precum şi obiectivele şi principiile bunei guvernanţe, dezvoltãrii durabile şi a egalitãţii de gen. Statul beneficiar va avea o atitudine proactivã cu scopul de a asigura aderarea la aceste principii la toate nivelurile implicate în implementarea mecanismului financiar SEE.
ART. 12
Intrarea în vigoare
Acest MÎ va intra în vigoare la data la care Acordul privind participarea Republicii Bulgaria şi a României la Spaţiul Economic European intrã în vigoare. Pânã atunci, acesta va fi aplicat în mod provizoriu de la data semnãrii.
Prezentul memorandum de înţelegere este semnat în 4 exemplare originale în limba englezã.

Semnat la 25 octombrie 2007 la Bruxelles.
Pentru Guvernul Islandei,
Stefan Haukur Johannesson,
ambasadorul Islandei la
Uniunea Europeanã


Semnat la 5 noiembrie 2007.
Pentru Guvernul României,
Lazãr Comãnescu,
Misiunea Permanentã a României
la Uniunea Europeanã

Pentru Guvernul Principatului
Liechtenstein,
Georges Baur,
adjunctul Misiunii Principatului
Liechtenstein la Uniunea Europeanã

Pentru Guvernul Norvegiei,
Oda Sletnes,
ambasadorul Norvegiei la
Uniunea Europeanã


ANEXA A

ORGANIZAREA ADMINISTRATIVĂ
a României pentru implementarea mecanismului financiar SEE

1. PUNCTUL NAŢIONAL DE CONTACT (PNC) - MINISTERUL ECONOMIEI ŞI FINANŢELOR
Ministerul Economiei şi Finanţelor va fi Punctul naţional de contact (PNC) pentru mecanismul financiar SEE.
Ca PNC, Ministerul Economiei şi Finanţelor (MEF) are întreaga responsabilitate pentru gestionarea activitãţilor mecanismului financiar SEE în România în conformitate cu acest memorandum de înţelegere şi cu Regulile şi procedurile adoptate de Comitetul mecanismului financiar. Ca PNC, MEF are urmãtoarele atribuţii:
- poartã întreaga responsabilitate pentru atingerea obiectivelor mecanismului financiar SEE şi utilizarea fondurilor, controlul financiar şi audit;
- colecteazã propunerile de proiecte şi le transmite cu notã justificativã la Oficiul mecanismului financiar (OMF);
- administreazã fluxul financiar şi justificãrile cheltuielilor în conformitate cu acordurile de grant;
- asigurã redistribuirea fondurilor neutilizate sau plãtite nejustificat cãtre mecanismul financiar SEE;
- asigurã un mecanism de raportare pentru nereguli;
- elaboreazã rapoarte anuale pentru transmiterea la OMF;
- asigurã piste de audit complete şi suficiente în instituţiile relevante;
- asigurã informarea şi publicitatea asupra disponibilitãţii fondurilor.
Rolul PNC şi al Comitetului de monitorizare este descris mai jos şi va fi, de asemenea, prezentat în acordurile de grant dintre Comitetul mecanismului financiar şi PNC.
2. ÎMPĂRŢIREA RESPONSABILITĂŢILOR
Structura administrativã se bazeazã pe o structurã stabilitã în programele anterioare ale Uniunii Europene (UE) (PHARE/Facilitatea de tranziţie), precum şi pentru fondurile structurale şi de coeziune. Sunt stabilite urmãtoarele entitãţi:
- Autoritatea pentru Coordonarea Instrumentelor Structurale (ACIS), care este entitatea executivã a coordonatorului naţional al asistenţei (CNA) şi coordonator naţional pentru fondurile structurale şi de coeziune. Este constituitã în coordonarea unui secretar de stat responsabil de coordonarea naţionalã a fondurilor UE în MEF.
- Comitetul de monitorizare (CM), care va asista PNC în selectarea şi monitorizarea strategicã a proiectelor. MEF va desemna membrii CM. Nominalizarea reprezentanţilor ministerelor de linie şi ai instituţiilor guvernamentale se va realiza pe baza propunerilor venite de la miniştrii sau şefii instituţiilor relevante. Pot fi înfiinţate grupuri de lucru pentru a asista CM în îndeplinirea atribuţiilor sale, în paralel în ceea ce priveşte selecţia proiectelor.
- Autoritatea de Certificare şi Platã (ACP), care este o entitate executivã a Responsabilului naţional cu autorizarea finanţãrii (RNAF) pentru fondurile Uniunii Europene de preaderare şi ACP pentru fondurile structurale şi de coeziune. Este constituitã în coordonarea unui secretar de stat în MEF, care este responsabil cu managementul financiar al fondurilor UE.
- Oficiul de Plãţi şi Contractare PHARE (OPCP), care este o unitate independentã direct subordonatã secretarului de stat responsabil de coordonarea naţionalã a fondurilor Uniunii Europene în MEF. OPCP încheie contracte cu intermediarii şi promotorii de proiecte, verificã cheltuielile efectuate în cadrul proiectelor aprobate şi este responsabil pentru plãţile cãtre intermediari şi promotorii de proiecte.
- Unitatea centralã de armonizare pentru auditul public intern (UCAAPI), care este direct subordonatã MEF, este responsabilã de verificarea de sistem şi de auditul independent pentru proiectele aprobate.
2.1. ADMINISTRAREA - SELECŢIA PROIECTELOR - MONITORIZAREA
Autoritatea pentru Coordonarea Instrumentelor Structurale (ACIS)
ACIS va fi responsabilã pentru întreaga administrare, coordonare şi utilizare a fondurilor primite de la mecanismul financiar SEE. Atribuţiile vor fi urmãtoarele:
a) realizeazã activitãţile administrative ale PNC;
b) pregãteşte toate documentele importante solicitate de OMF şi alte entitãţi;
c) activeazã ca secretariat pentru întâlnirile bianuale între Comitetul mecanismului financiar şi PNC şi pregãteşte rapoartele anuale;
d) activeazã ca secretariat pentru CM;
e) pregãteşte propunerile de domenii prioritare şi le prezintã Comitetului mecanismului financiar pentru aprobare;
f) furnizeazã CM o evaluare a propunerilor de proiecte;
g) transmite propunerile de proiecte aprobate cãtre OMF;
h) asigurã coordonarea generalã şi complementaritatea mecanismului financiar SEE cu fondurile Uniunii Europene şi alte fonduri similare, în colaborare cu alte autoritãţi şi instituţii naţionale;
i) pregãteşte reguli detaliate pentru pregãtirea, selecţia, implementarea, cofinanţarea, monitorizarea şi evaluarea proiectelor finanţate prin mecanismul financiar SEE;
j) sprijinã pregãtirea acordurilor de grant;
k) asigurã monitorizarea periodicã a proiectelor şi pregãteşte rapoarte de monitorizare;
l) asigurã publicitatea generalã a mecanismului financiar SEE;
m) pãstreazã originalele documentelor relevante în conformitate cu Regulile şi procedurile.
Comitetul de monitorizare (CM)
CM va asista PNC în selecţia şi monitorizarea strategicã a proiectelor. Atribuţiile vor fi urmãtoarele:
- recomandã propunerile de proiecte PNC pentru transmiterea la OMF;
- monitorizeazã conformitatea cu Regulile şi procedurile;
- analizeazã progresul general şi rapoartele financiare;
- aprobã raportul anual pregãtit de PNC.
CM va fi alcãtuit din reprezentanţi ai ministerelor relevante, ai altor instituţii publice, ai partenerilor economici şi sociali, ai organizaţiilor neguvernamentale, ai autoritãţilor regionale şi locale şi ai altor entitãţi relevante.
Pot fi înfiinţate grupuri de lucru pentru a asista CM în îndeplinirea atribuţiilor sale, în paralel în ceea ce priveşte selecţia proiectelor.
OMF, statele AELS şi, unde este cazul, reprezentanţii altor instituţii şi organizaţii vor fi invitaţi ca observatori la reuniunile CM.
2.2. FLUXURILE FINANCIARE
Autoritatea de Certificare şi Platã (ACP)
ACP este entitatea centralã responsabilã cu transferul fondurilor între România şi OMF. Atribuţiile vor fi urmãtoarele:
a) deschide un cont bancar la Banca Naţionalã a României/Trezoreria Statului pentru transferul fondurilor de la mecanismul financiar SEE spre România;
b) certificã, pe baza verificãrilor efectuate de OPCP, disponibilitatea cofinanţãrii naţionale alocate proiectelor;
c) certificã, pe baza verificãrilor efectuate de OPCP, plata cofinanţãrii naţionale alocate proiectelor;
d) certificã OMF cã declaraţiile de cheltuieli sunt realizate pe baza unor documente sigure şi verificate;
e) transmite cererile de rambursare certificate cãtre OMF, însoţite de documentele care demonstreazã îndeplinirea condiţiilor pentru fiecare platã, sau, dacã este cazul, transmite cereri de platã în avans;
f) transferã fondurile în contul bancar/trezoreria MEF administrat de OPCP pe baza cererii OPCP. Cererea trebuie sã fie însoţitã de documente justificative privind plãţi efectuate sau, dacã este cazul, de cererile de platã în avans transmise de intermediari sau promotorii de proiecte;
g) asigurã rambursarea cãtre mecanismul financiar SEE a fondurilor neutilizate sau plãtite necuvenit;
h) stabileşte şi ajusteazã metodologia aplicabilã fluxurilor financiare ale mecanismului financiar SEE;
i) ţine evidenţa contabilã a tuturor tranzacţiilor financiare realizate prin conturile MEF, gestionate de ACP, deschise pentru fondurile aferente mecanismului financiar SEE;
j) asigurã raportarea neregulilor cãtre OMF;
k) pregãteşte documentaţie-suport pentru raportul anual;
l) pãstreazã originalele documentelor relevante în conformitate cu Regulile şi procedurile aplicabile.
ACP va certifica, prin misiuni de verificare şi alte mijloace, dacã sistemele şi procedurile OPCP referitoare la verificarea cererilor de plãţi de la promotori/intermediari şi documentele aferente sunt suficiente pentru a se asigura cã fondurile de la mecanismul financiar SEE sunt utilizate eficient şi corect şi în conformitate cu principiile managementului financiar riguros.
Oficiul de Plãţi şi Contractare PHARE (OPCP)
OPCP este responsabil pentru pregãtirea contractelor cu intermediarii/promotorii de proiecte şi plãţile aferente. Atribuţiile acestuia vor fi urmãtoarele:
a) asigurã pregãtirea şi încheierea contractelor cu intermediarii şi promotorii de proiect în baza raportului de evaluare aprobat de cãtre PNC;
b) verificã corectitudinea formalã şi de fond a cererilor de platã transmise de intermediarii şi promotorii de proiecte;
c) efectueazã plãţile cãtre intermediarii şi promotorii de proiecte în termen de 10 zile de la aprobarea tuturor documentelor necesare de cãtre PNC şi ACP;
d) ţine evidenţe contabile ale operaţiunilor realizate la nivelul OPCP, în numele PNC;
e) pregãteşte şi transmite rapoarte regulate la ACP în formatul cerut, ca bazã pentru cererile de transfer de fonduri cãtre ACP şi OPCP;
f) gestioneazã registrul de nereguli şi actualizarea sa şi raporteazã neregulile cãtre UCAAPI, ACP şi PNC;
g) soluţioneazã neregulile în cadrul competenţei sale, în conformitate cu regulamentele şi instrucţiunile relevante;
h) asigurã recuperarea fondurilor plãtite necuvenit intermediarilor/promotorilor de proiecte;
i) pregãteşte documentaţia suport pentru raportul anual;
j) pãstreazã documentele originale relevante în conformitate cu Regulile şi procedurile aplicabile.
2.3. CONTROL FINANCIAR - AUDIT
Unitatea centralã de armonizare pentru auditul public intern (UCAAPI)
UCAAPI este o direcţie generalã în MEF desemnatã sã exercite funcţiile organismului administrativ central pentru auditul public intern în conformitate cu prevederile Legii nr. 672/2002 pentru auditul public intern, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. Atribuţiile sale în contextul mecanismului financiar SEE sunt urmãtoarele:
a) îndrumã metodologic şi coordoneazã exercitarea auditului intern în cadrul entitãţilor publice cu responsabilitãţi în implementarea asistenţei financiare alocate României sub mecanismul financiar SEE;
b) coopereazã cu structurile de audit intern din entitãţile publice mai sus menţionate şi asigurã consiliere şi instruire;
c) coordoneazã pregãtirea planurilor strategice şi anuale de audit pe baza analizei de risc;
d) iniţiazã şi coordoneazã misiunile de audit intern în scopul evaluãrii eficienţei şi eficacitãţii sistemelor de control intern la nivelul structurilor implicate în managementul asistenţei financiare acordate;
e) elaboreazã un raport anual privind controlul utilizãrii fondurilor, pe baza rapoartelor transmise de structurile de audit intern de la entitãţile publice cu responsabilitãţi în implementarea mecanismului financiar SEE;
f) informeazã Departamentul pentru Lupta Antifraudã din cadrul Guvernului şi Curtea de Conturi a României (copii la PNC şi ACP) referitor la orice neregulã majorã raportatã de structurile de audit intern;
g) coopereazã în limita competenţelor cu OMF, Comitetul mecanismului financiar şi Biroul auditorilor AELS şi furnizeazã toate informaţiile necesare acestor entitãţi;
h) arhiveazã documentele originale relevante în conformitate cu Regulile şi procedurile.
În plus, structurile de audit public intern de la nivelul entitãţilor cu responsabilitãţi în implementarea mecanismului financiar SEE vor realiza:
a) elaborarea planurilor strategice şi a celor anuale de audit, pe baza analizei riscurilor;
b) audituri de sistem în vederea analizei eficienţei şi eficacitãţii sistemului de control intern la nivelul structurilor implicate în managementul asistenţei financiare;
c) audituri operaţionale asupra proiectelor aprobate;
d) elaborarea şi transmiterea cãtre UCAAPI de rapoarte anuale care sã cuprindã cel puţin o analizã a gradului de îndeplinire a planurilor strategice şi anuale şi o sintezã a principalelor disfuncţionalitãţi identificate şi a recomandãrilor formulate;
e) informarea UCAAPI, OPCP, PNC şi ACP cu privire la posibilele nereguli identificate şi transmiterea informaţiilor la structurile de control/inspecţie abilitate;
f) cooperarea cu alte structuri de audit, prin furnizarea reciprocã a informaţiilor/documentelor necesare;
g) arhivarea documentelor originale relevante, conform Regulilor şi procedurilor.
PNC va furniza OMF copii ale oricãrui raport elaborat de UCAAPI referitor la mecanismul financiar SEE.
3. PROCESUL DE SELECŢIE
PNC asigurã lansarea unei cereri deschise de proiecte în domeniile prioritare agreate. Solicitanţii îşi vor transmite propunerile la PNC, care, dupã o analizã iniţialã şi verificãri administrative, va transmite aplicaţia spre analizã CM. Grupurile de lucru relevante din subordinea CM vor pregãti o listã de ordine pentru respectivele domenii prioritare. Listele de ordine sunt transmise CM, care le analizeazã într-o sesiune plenarã. Pe baza listelor de ordine primite de la grupurile de lucru, CM transmite PNC o listã ierarhizatã a proiectelor pe care le recomandã în vederea transmiterii la OMF. Dacã PNC apreciazã cã proiectele recomandate sunt în conformitate cu Protocolul 38a, Regulile şi procedurile şi cu instrucţiunile de aplicare, precum şi cu obiectivul general al mecanismului financiar SEE, va transmite aplicaţiile la OMF cu notã justificativã.
PNC va anunţa solicitantul în legãturã cu aprobarea sau respingerea proiectelor de cãtre Comitetul mecanismului financiar. Dacã aplicaţia este aprobatã, PNC, în numele statului beneficiar, va semna un acord de grant cu Comitetul mecanismului financiar.

ANEXA B

CADRUL DE PROGRAMARE
referitor la art. 7 din Memorandumul de înţelegere

Mecanismul financiar SEE are ca scop reducerea disparitãţilor economice şi sociale în Spaţiul Economic European şi întãrirea relaţiilor bilaterale dintre România şi statele AELS.


┌────┬───────────────────────────────┬────────────────────────────────────────┐
│Nr. │ │ │
│crt.│ Sectoare prioritare │ Domenii prioritare │
├────┼───────────────────────────────┼────────────────────────────────────────┤
│ 1. │Protecţia mediului, inclusiv a │● Sprijinirea biodiversitãţii şi a │
│ │resurselor umane, printre │rezervelor naturale, inclusiv folosirea │
│ │altele prin reducerea poluãrii │durabilã a resurselor de apã │
│ │şi promovarea energiei │● Sisteme de monitorizare pentru │
│ │regenerabile │apele de suprafaţã, apa uzatã şi │
│ │ │poluarea aerului │
│ │ │● Reducerea poluãrii apelor, rezultatã │
│ │ │din activitãţile miniere │
│ │ │● Dezvoltarea colectãrii sustenabile a │
│ │ │apelor uzate şi promovarea sistemelor │
│ │ │de reciclare │
│ │ │● Consolidarea prevenirii inundaţiilor │
│ │ │● Întãrirea managementului integrat al │
│ │ │zonei costiere │
│ │ │● Dezvoltarea resurselor de energie │
│ │ │regenerabile, inclusiv energia │
│ │ │geotermalã şi hidro │
├────┼───────────────────────────────┼────────────────────────────────────────┤
│ 2. │Dezvoltarea resurselor umane, │● Dezvoltarea capacitãţii administrative│
│ │printre altele prin promovarea │a autoritãţilor publice centrale şi │
│ │educaţiei şi pregãtirii │locale, inclusiv în ceea ce priveşte │
│ │profesionale, consolidarea │planificarea integratã şi folosirea │
│ │capacitãţii administrative sau │tehnologiei informaţiei │
│ │de furnizare a serviciilor │● Dezvoltarea instrumentelor şi a │
│ │publice ale administraţiei │bazelor de date pentru planificare │
│ │locale sau ale instituţiilor │teritorialã │
│ │sale, precum şi a proceselor │● Sprijinirea schimburilor şi a │
│ │democratice care o sprijinã │cursurilor de pregãtire pentru studenţi │
│ │ │şi profesori din sistemul preuniversitar│
│ │ │şi universitar dintre instituţiile │
│ │ │relevante din România şi statele AELS │
│ │ │● Consolidarea societãţii civile prin │
│ │ │înfiinţarea unui fond pentru ONG-uri │
│ │ │● Promovarea dialogului social │
│ │ │● Creşterea competenţelor în sectorul │
│ │ │justiţiei şi afaceri interne │
│ │ │● Dezvoltarea atractivitãţii, accesului │
│ │ │la şi a participãrii la educaţia │
│ │ │vocaţionalã şi pregãtirea profesionalã │
├────┼───────────────────────────────┼────────────────────────────────────────┤
│3. │Sãnãtatea şi protecţia │● Sprijinirea copiilor aflaţi în │
│ │copilului │situaţie de risc │
│ │ │● Reabilitarea clãdirilor, modernizarea │
│ │ │echipamentelor şi a sistemelor │
│ │ │manageriale │
│ │ │● Implementarea mãsurilor preventive │
│ │ │pentru promovarea unui stil de │
│ │ │viaţã sãnãtos │
│ │ │● Prevenirea şi îmbunãtãţirea │
│ │ │tratamentelor pentru bolile │
│ │ │transmisibile (HIV/AIDS şi TB) │
├────┼───────────────────────────────┼────────────────────────────────────────┤
│4. │Conservarea patrimoniului │● Conservarea patrimoniului cultural │
│ │cultural european, inclusiv │ european │
│ │transportul public şi │ │
│ │regenerarea urbanã │ │
└────┴───────────────────────────────┴────────────────────────────────────────┘



ANEXA C

TIPURI DE ASISTENŢĂ
prin grant menţionate la art. 8 din Memorandumul de înţelegere

Pãrţile au convenit urmãtoarele tipuri de asistenţã care vor fi dezvoltate în viitor în vederea aprobãrii finale:
I. FONDUL PENTRU ONG-URI
Fondul pentru ONG-uri va sprijini organizaţiile neguvernamentale, nonprofit care promoveazã interesul public. Se poate sprijini întãrirea ONG-urilor ca partener activ în dezbaterile publice şi implicarea ONG-urilor în domeniile listate în art. 6 din Memorandumul de înţelegere.
Domeniile speciale avute în vedere sunt:
● protecţia drepturilor omului;
● antidiscriminarea şi incluziunea socialã;
● sprijin pentru copiii şi tinerii cu probleme speciale;
● servicii sociale;
● mediu;
● conservarea patrimoniului cultural.
II. FONDUL PENTRU SPRIJINIREA COOPERĂRII DINTRE ŞCOLI/ BURSE DE ŞCOLARIZARE
O schemã de grant va fi dezvoltatã pentru sprijinirea cooperãrii, programelor de cursuri pentru studenţi şi profesori din sistemul de învãţãmânt preuniversitar şi universitar dintre instituţiile relevante din România şi statele AELS în domeniilecheie definite în anexa B.
III. ASISTENŢĂ TEHNICĂ
Asistenţa va dezvolta capacitatea administrativã pentru implementarea mecanismului financiar SEE în statul beneficiar. Aceasta va sprijini mãsurile legate de implementarea mecanismului financiar SEE, cum ar fi pregãtirea implementãrii, evaluarea proiectelor, fluxurile financiare şi monitorizarea, costurile legate de CM (inclusiv costul pentru grupurile de lucru şi experţi), întâlniri cu statele AELS în legãturã cu implementarea, activitãţi promoţionale şi de informare, precum şi audit, monitorizare şi controale la faţa locului.
__________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016