Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   MEMORANDUM din 10 iulie 1997  de intelegere suplimentar dintre Romania si Comunitatea Europeana    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

MEMORANDUM din 10 iulie 1997 de intelegere suplimentar dintre Romania si Comunitatea Europeana

EMITENT: ACT INTERNATIONAL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 215 din 28 august 1997
1. Consiliul Comunitatii Europene a hotarat, prin Decizia nr. 94/369/C.E.E., sa acorde Romaniei un imprumut pe termen mediu pentru sustinerea balantei de plati, in valoare de 125 milioane ECU, care urma sa fie disponibilizat in doua transe. Conditiile de politica economica ce urmau sa fie indeplinite in vederea disponibilizarii imprumutului au fost convenite de catre Comisie si autoritatile romane in Memorandumul de intelegere semnat la 12 decembrie 1994.
O prima transa, in valoare de 55 milioane ECU, a fost eliberata in noiembrie 1995. Totusi, disponibilizarea celei de-a doua transe nu a fost posibila datorita unei functionari neadecvate persistente a pietei valutare si a lipsei de progres in ceea ce priveste reformele structurale. Din aceleasi motive aranjamentul stand-by cu Fondul Monetar International (F.M.I.) nu a fost respectat si a fost anulat. De asemenea, Banca Mondiala a inghetat disponibilizarea transei a doua a imprumutului pentru ajustarea structurala a sectorului financiar si a intreprinderilor (FESAL).
2. Noul guvern format dupa alegerile din noiembrie 1996 a decis sa indrepte cursul politicii economice catre stabilizarea macroeconomica, liberalizarea preturilor si restructurarea intreprinderilor, a sectoarelor financiar si agricol. In decembrie 1996 autoritatile au inceput negocierile cu Fondul Monetar International in vederea obtinerii de asistenta financiara pentru noul program de reforma economica si stabilizare si pentru incheierea unui nou aranjament stand-by. Banca Mondiala are in vedere reactivarea asistentei financiare acordate in cadrul imprumutului FESAL si a unui nou imprumut pentru ajustarea structurala a agriculturii (ASAL).
In cadrul noului program economic, autoritatile romane si-au exprimat angajamentul pentru:
* liberalizarea tuturor preturilor, cu exceptia unui numar limitat de preturi aferente utilitatilor publice;
* liberalizarea regimului comertului exterior, in special prin reducerea taxelor la import si eliminarea tuturor restrictiilor cantitative si a interdictiilor la export (cu exceptia cherestelei si a celor stabilite prin acorduri internationale);
* reducerea deficitului bugetului public, in special prin reducerea substantiala a subventiilor acordate intreprinderilor;
* conducerea politicii monetare intr-o maniera prudenta, in scopul asigurarii stabilitatii macroeconomice si al reducerii inflatiei;
* intarirea sistemului de protectie sociala;
* restructurarea accelerata a intreprinderilor de stat prin privatizare sau lichidare;
* restructurarea sectorului agricol prin suspendarea acordarii de credite directionate de catre banca centrala, prin privatizare, stabilirea unei piete functionale a pamantului, precum si lichidarea fermelor de stat care nu sunt viabile.
3. Pana in prezent, Romania a luat deja un numar de masuri importante, intre care: liberalizarea pietei valutare, asigurarea cadrului pentru aplicarea unei politici valutare flexibile bazate pe principiul pietei si aplicarea unei politici monetare mai riguroase, in scopul reducerii presiunilor inflationiste.
4. In contextul noului aranjament stand-by, F.M.I. a identificat necesarul de finantare externa remanent, care urmeaza sa fie acoperit partial prin mobilizarea asistentei financiare din partea UE/G-24. Ca urmare a puternicului angajament al autoritatilor romane de a realiza reforme substantiale, precum si ca urmare a pasilor deja realizati in aceasta directie, Comisia Europeana a evaluat conditiile pentru deblocarea transei a doua, in valoare de 70 milioane ECU.
5. In contextul noului program economic, Comisia Europeana considera ca vechile conditii pentru eliberarea transei a doua, asa cum au fost stabilite in Memorandumul de intelegere din 12 decembrie 1994, nu mai sunt aplicabile. Ca urmare, eliberarea transei a doua, in valoare de maximum 70 milioane ECU, se va realiza in modul urmator:
* o prima subtransa, in valoare de 40 milioane ECU, va fi disponibilizata dupa aprobarea de catre Consiliul de administratie al F.M.I. a aranjamentului stand-by cu Romania, care se anticipeaza sa aiba loc in luna aprilie 1997;
* a doua subtransa, in valoare de 30 milioane ECU, va fi disponibilizata la cel putin un trimestru dupa eliberarea primei transe, cu conditia evaluarii pozitive de catre Comisie a progresului realizat in aplicarea reformelor structurale pe baza criteriilor prezentate in anexa nr. 1 la prezentul memorandum.
6. Imprumutul acordat de Comunitate are ca obiectiv asigurarea unei situatii solide a balantei de plati si consolidarea rezervei valutare. Imprumutul va fi utilizat in exclusivitate de catre Banca Nationala a Romaniei pentru consolidarea rezervelor sale valutare sau pentru asigurarea necesarului de finantare externa prin intermediul pietei valutare.
7. In cursul anului 1997, Comisia va evalua, in contextul asistentei financiare G-24 si in stransa colaborare cu Fondul Monetar International si cu Banca Mondiala, necesarul de asistenta financiara externa pentru perioada urmatoare, in vederea sprijinirii continuitatii programului de reforma.
8. Pentru a asigura monitorizarea implementarii adecvate a acestui Memorandum suplimentar de intelegere, Guvernul Romaniei va furniza Comisiei toate informatiile referitoare la situatia economica si financiara a tarii si la progresul realizat in ceea ce priveste conditiile cheie cuprinse in aranjamentul stand-by, ce va fi convenit cu F.M.I., si in acordurile imprumuturilor FESAL si ASAL, ce vor fi incheiate cu Banca Mondiala. Prevederile memorandumului de intelegere initial, din 12 decembrie 1994, referitoare la raportarea unei serii de indicatori pentru monitorizarea situatiei economice si financiare a Romaniei raman in vigoare.
9. Anexa este parte integranta a Memorandumului suplimentar de intelegere.
10. Toate notificarile in legatura cu prezentul memorandum de intelegere vor fi valabile, daca vor fi transmise la:


Pentru C.E.: Comisia Europeana
Directia Generala pentru
Probleme Economice si
Financiare
Rue de la Loi, 200
B-1049 Brussels, Belgia
Fax nr. 32-2-295 27 91
Pentru Romania: Ministerul Finantelor
Directia generala a relatiilor
financiare cu organisme
internationale
Str. Apolodor nr. 17,
Bucuresti, Romania
Fax nr. 40-1-312 67 92
Pentru Banca Nationala
a Romaniei: Directia relatii internationale
Str. Lipscani nr. 25,
Bucuresti, Romania
Fax. nr. 40-1-312 43 67


Intocmit la Bucuresti la 10 iulie 1997 si la Bruxelles la 24 iulie 1997.

Pentru Romania,
domnul Mircea Ciumara,
ministru de stat, ministrul
finantelor

Guvernatorul Bancii Nationale
a Romaniei,
domnul Mugur Isarescu

Pentru Comunitatea Europeana,
Reprezentata de Comisia Europeana


ANEXA

CRITERII DE AJUSTARE STRUCTURALA

Cu ocazia examinarii care va fi efectuata de catre Comisie si care va preceda decizia cu privire la eliberarea transei a doua, autoritatile romane isi iau angajamentul sa realizeze reformele structurale dupa cum urmeaza:
* Eliminarea tuturor restrictiilor cantitative si a interdictiilor la export (cu exceptia cherestelei si a prevederilor relevante ale acordurilor internationale); eliminarea scutirilor la tarifele de import.
* Tarifele aferente utilitatilor publice vor trebui ajustate lunar in scopul asigurarii recuperarii costurilor iar Guvernul va trebui sa ia toate masurile necesare pentru a preveni cresterea nominala in conturile de creante aferente acestor intreprinderi.
* Privatizarea sau lichidarea completa pentru 10 intreprinderi de stat care inregistreaza pierderi foarte mari; inceperea implementarii procedurii de restructurare pentru toate cele 20 de regii autonome clasificate ca fiind utilitati publice; privatizarea sau initierea lichidarii a cel putin 20 de ferme de stat pentru pui si porci.
* Piata valutara trebuie sa ramana in intregime liberalizata, iar cursul de schimb sa fie determinat pe principiul pietei.
* Incetarea refinantarii de catre Banca Nationala a Romaniei a creditelor directionate pentru agricultura si industrie. Toate subventiile care vor fi mentinute pentru agricultura si industrie vor fi evidentiate in mod clar in buget.

-----------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016