Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
În conformitate cu: - <>Legea nr. 315/2004 privind dezvoltarea regionalã în România; - <>Hotãrârea Guvernului nr. 699/2004 pentru aprobarea Strategiei actualizate a Guvernului României privind accelerarea reformei în administraţia publicã 2004-2006; - <>Hotãrârea Guvernului nr. 113/1991 pentru aprobarea Acordului dintre Guvernul României şi Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare, cu completãrile ulterioare, având în vedere faptul cã: 1. prin prezentul memorandum de înţelegere, încheiat astãzi, 12 mai 2006, Ministerul Integrãrii Europene (M.I.E.)/Autoritatea de management - Programul operaţional regional (A.M.-P.O.R.) îşi manifestã acordul de a participa împreunã cu Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare (P.N.U.D.) la cofinanţarea şi administrarea proiectului "Extinderea implementãrii Agendei locale 21 în România"; 2. Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare are pregãtirea necesarã şi este de acord sã administreze fondurile necesare implementãrii proiectului "Extinderea implementãrii Agendei locale 21 în România"; 3. Guvernul României, prin Ministerul Integrãrii Europene/Autoritatea de management - Programul operaţional regional, este de acord cu alocarea unei cote-pãrţi din fondurile necesare implementãrii proiectului "Extinderea implementãrii Agendei locale 21 în România", pãrţile semnatare: 1. Ministerul Integrãrii Europene, denumit în continuare M.I.E., cu sediul în municipiul Bucureşti, str. Apolodor nr. 17, sectorul 5, cod fiscal 13646233, cont nr. RO79TREZ 7002 3800 155x xxxx, deschis la Direcţia de Trezorerie şi Contabilitate Publicã a Municipiului Bucureşti, reprezentat legal prin doamna Anca Daniela Boagiu, ministru, şi domnul Gabriel Friptu, director general al Autoritãţii de management - Programul operaţional regional, denumitã în continuare A.M.-P.O.R.; 2. Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare - România, cu sediul în municipiul Bucureşti, Bd. Primãverii nr. 48 A, sectorul 1, cont. nr. RO02BRDE 450S V034 6680 4500, deschis la BRD Groupe Societe Generale, Sucursala Mari Clienţi Corporativi Bucureşti, reprezentat legal prin doamna Soknan Han Jung, reprezentant rezident, denumit în continuare P.N.U.D., au convenit încheierea prezentului memorandum de înţelegere în urmãtoarele condiţii: ART. 1 Obiectul 1.1. Obiectul prezentului memorandum de înţelegere îl reprezintã cofinanţarea şi administrarea de cãtre pãrţile semnatare, respectiv M.I.E./A.M.-P.O.R. şi P.N.U.D., a proiectului "Extinderea implementãrii Agendei locale 21 în România", denumit în continuare Proiectul. ART. 2 Durata 2.1. Prezentul memorandum de înţelegere este valabil de la data intrãrii în vigoare a hotãrârii Guvernului de aprobare a acestuia pânã la data de încheiere a Proiectului, stipulatã în documentul de Proiect (anexa nr. 1). ART. 3 Contribuţia pãrţilor 3.1. M.I.E./A.M.-P.O.R. va contribui la finanţarea Proiectului cu suma de 647.876 RON, echivalentul a 227.325 USD, destinatã implementãrii Proiectului, potrivit anexei nr. 2. 3.2. P.N.U.D. va contribui la finanţarea Proiectului cu suma de 98.400 USD, potrivit anexei nr. 2. 3.3. Pentru buna derulare a Proiectului, M.I.E./A.M.- P.O.R. va vira suma de bani reprezentând contribuţia sa la Proiect în contul bancar al P.N.U.D. nr. RO02BRDE 450S V034 6680 4500, deschis la BRD Groupe Societe Generale, Sucursala Mari Clienţi Corporativi Bucureşti. Plata sumelor alocate se va face în RON. ART. 4 Date privind derularea Proiectului 4.1. Atât administrarea fondurilor alocate Proiectului, cât şi managementul acestuia vor fi asigurate de cãtre P.N.U.D. conform legislaţiei româneşti în vigoare şi/sau metodologiei P.N.U.D., dupã caz. 4.2. Dreptul de administrare de cãtre P.N.U.D. a fondurilor M.I.E./A.M.-P.O.R., puse la dispoziţie Proiectului, este valabil pânã la data de 30 noiembrie 2007. Celelalte fonduri puse la dispoziţie Proiectului de cãtre P.N.U.D. vor putea fi cheltuite pânã la data de 30 decembrie 2007, datã la care înceteazã valabilitatea prezentului memorandum de înţelegere. 4.3. Cheltuielile necesare administrãrii fondurilor şi asigurãrii managementului de cãtre P.N.U.D. vor fi în cuantum de 5% din valoarea contribuţiei M.I.E./A.M.-P.O.R. efectiv utilizatã pentru implementarea Proiectului. 4.4. Sumele neutilizate din contribuţia M.I.E/A.M.-P.O.R. vor fi restituite de cãtre P.N.U.D. în termen de 15 zile de la data terminãrii Proiectului. 4.5. P.N.U.D. va furniza M.I.E./A.M.-P.O.R. urmãtoarele rapoarte: a) pânã la încetarea sau rezilierea prezentului memorandum de înţelegere, P.N.U.D. va prezenta rapoarte trimestriale care sã conţinã activitãţile Proiectului, impactul acestor activitãţi, precum şi datele financiare provizorii incluzând documente justificative; b) la încheierea Proiectului, P.N.U.D. va pregãti şi va prezenta M.I.E. un raport final care va conţine raportul tehnic, precum şi datele financiare finale. 4.6. M.I.E./A.M.-P.O.R. va înregistra în evidenţa contabilã suma efectiv cheltuitã în baza raportului prevãzut la pct. 4.5 lit. b), raport care va trebui anexat la ordinul de platã prin care P.N.U.D. va restitui suma necheltuitã. ART. 5 Obligaţiile pãrţilor 5.1. M.I.E./A.M.-P.O.R. are urmãtoarele obligaţii: a) sã furnizeze P.N.U.D., la cererea scrisã a acestuia, datele statistice şi informaţiile pe care le deţine în sprijinul derulãrii Proiectului; b) sã participe la procesul de selectare a personalului şi a judeţelor/localitãţilor implicate în Proiect; c) sã acorde, pe parcursul implementãrii Proiectului, sprijin tehnic pe domeniile sale de competenţã, pentru procesul de instruire necesar; d) sã monitorizeze desfãşurarea Proiectului şi sã supervizeze rapoartele tehnice şi financiare înaintate de cãtre P.N.U.D.; e) sã vireze în contul P.N.U.D. sumele de bani la care se obligã prin prezentul memorandum de înţelegere, conform modalitãţii stabilite în art. 3 pct. 3.3. 5.2. P.N.U.D. are urmãtoarele obligaţii: a) sã rãspundã de managementul eficient al Proiectului, din punct de vedere administrativ, financiar şi tehnic, în conformitate cu legislaţia româneascã în vigoare şi/sau cu reglementãrile generale P.N.U.D.; b) sã rãspundã de procesul de selectare a personalului şi a judeţelor/localitãţilor implicate în Proiect; c) sã asigure ca achiziţiile din contribuţia M.I.E./A.M.- P.O.R. sã se realizeze în conformitate cu legislaţia româneascã privind achiziţiile publice; d) sã asigure virarea sumelor aferente contribuţiei P.N.U.D. conform art. 3 pct. 3.2; e) sã asigure monitorizarea şi raportarea privind implementarea Proiectului; sã transmitã, conform graficului stabilit prin prezentul memorandum de înţelegere, toate raportãrile privind derularea Proiectului cãtre M.I.E./A.M.- P.O.R.; f) sã nu acţioneze în numele M.I.E./A.M.-P.O.R. şi sã nu creeze obligaţii în numele acestuia; g) sã restituie în termen de 15 zile de la terminarea Proiectului sumele rãmase neutilizate din contribuţia M.I.E./A.M.-P.O.R.; h) sã specifice în toate materialele promoţionale, informãrile sau în alte acţiuni faptul cã Proiectul este finanţat de Guvernul României prin M.I.E./A.M.-P.O.R.; i) sã pãstreze şi sã arhiveze documentele financiare şi cele referitoare la prestarea serviciilor contractate, conform normelor în vigoare, precum şi sã le prezinte organelor de control abilitate. ART. 6 Forţa majorã 6.1. Niciuna dintre pãrţile semnatare nu rãspunde de neexecutarea la termen sau de executarea în mod necorespunzãtor a oricãrei obligaţii ce îi revine în baza prezentului memorandum de înţelegere, dacã neexecutarea sau executarea necorespunzãtoare a obligaţiei respective a fost cauzatã de forţa majorã, astfel cum este definitã de lege. 6.2. Partea care invocã forţa majorã este obligatã sã notifice cealaltã parte în termen de 20 de zile de la producerea evenimentului şi sã ia toate mãsurile în vederea limitãrii consecinţelor. 6.3. Dacã în termen de 30 de zile de la producere evenimentul respectiv nu înceteazã, pãrţile au dreptul sã notifice încetarea de plin drept a prezentului memorandum de înţelegere fãrã ca vreuna dintre ele sã pretindã daune-interese, însã au obligaţia de a-şi onora toate obligaţiile scadente pânã la data producerii evenimentului. ART. 7 Notificãrile între pãrţi 7.1. În accepţiunea pãrţilor semnatare, orice notificare adresatã de una dintre acestea celeilalte este valabil îndeplinitã dacã va fi transmisã în scris la sediul prevãzut în partea introductivã a prezentului memorandum de înţelegere. 7.2. În cazul în care notificarea se face pe cale poştalã, ea va fi transmisã prin scrisoare recomandatã cu confirmare de primire şi se considerã primitã de destinatar la data menţionatã de oficiul poştal primitor pe aceastã confirmare. 7.3. Dacã notificarea se trimite prin telex sau fax, ea se considerã primitã în prima zi lucrãtoare dupã cea în care a fost expediatã. 7.4. Notificãrile verbale nu se iau în considerare de niciuna dintre pãrţi dacã nu sunt confirmate prin intermediul uneia dintre modalitãţile prevãzute la alineatele precedente. ART. 8 Soluţionarea litigiilor 8.1. Pãrţile au convenit ca toate neînţelegerile privind validitatea prezentului memorandum de înţelegere sau rezultate din interpretarea, executarea ori încetarea acestuia sã fie rezolvate pe cale amiabilã de reprezentanţii lor. 8.2. În cazul în care rezolvarea neînţelegerilor nu este posibilã pe cale amiabilã, ele vor fi supuse spre soluţionare instanţelor judecãtoreşti competente, conform legislaţiei româneşti în vigoare. ART. 9 Modificarea memorandumului de înţelegere 9.1. Prezentul memorandum de înţelegere poate fi modificat oricând, prin protocol, cu consimţãmântul scris al ambelor pãrţi. ART. 10 Încetarea memorandumului de înţelegere 10.1. Prezentul memorandum de înţelegere îşi înceteazã aplicabilitatea la data împlinirii termenului prevãzut la art. 2. 10.2. Anularea totalã sau parţialã a clauzelor prezentului memorandum de înţelegere de cãtre una dintre pãrţi nu va avea niciun efect asupra obligaţiilor scadente între pãrţi şi nu este de naturã sã înlãture rãspunderea pãrţii care, din vina sa, a determinat încetarea acestuia. ART. 11 Clauze finale 11.1. Echipamentele, bunurile sau alte proprietãţi achiziţionate din fondurile Proiectului sunt în proprietatea P.N.U.D. numai pe perioada derulãrii acestuia. La încheierea Proiectului, dreptul de proprietate asupra tuturor acestor echipamente, bunuri sau proprietãţi revine de drept autoritãţilor locale. 11.2. Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantã din prezentul memorandum de înţelegere. 11.3. Prezentul memorandum de înţelegere a fost încheiat în patru exemplare originale, douã în limba românã şi douã în limba englezã. Pentru Ministerul Integrãrii Europene/Autoritatea de management - Programul operaţional regional, Anca Daniela Boagiu, ministrul integrãrii europene Pentru Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare, Soknan Han Jung, reprezentant rezident ANEXA 1 GUVERNUL ROMÂNIEI PROGRAMUL NAŢIUNILOR UNITE PENTRU DEZVOLTARE EXTINDEREA IMPLEMENTĂRII AGENDEI LOCALE 21 ÎN ROMÂNIA Scurtã descriere Obiectivul principal al Proiectului este formarea şi întãrirea capacitãţii instituţionale la nivelul autoritãţilor locale de a implementa Agenda localã 21, pe baza experienţei câştigate şi a rezultatelor obţinute în fazele anterioare ale Proiectului (2000-2005). Proiectul îşi propune, de asemenea, sã acorde asistenţã pentru implementarea unora dintre proiectele prioritare propuse de cãtre comunitãţile locale. Implementarea Agendei locale 21 creşte eficienţa procesului de descentralizare şi reformã a administraţiei publice în România în vederea asigurãrii unei guvernãri participative, reducerii sãrãciei şi creşterii economice durabile. PAGINA DE SEMNĂTURI Tara: România
Indicatori/Rezultate UNDAF: Întãrirea capacitãţii administrative la
nivel central şi local, pânã în 2009,
pentru a dezvolta, implementa şi
monitoriza politici şi programe,
asigurând transparenţa,contabilitatea
corectã şi participarea
Indicatori/Rezultate aşteptate: Coordonare intersectorialã sporitã şi
responsabilitate orizontalã pentru
formularea şi implementarea politicilor
în sprijinul furnizãrii în mod transparent
şi eficient a serviciilor publice, la
nivelul guvernãrii centrale şi locale
Indicatori/Output: Principiile dezvoltãrii durabile
încorporate în strategiile şi planurile de
acţiune locale ale celor 40 de localitãţi
care au solicitat serviciile de
consultanţã ale P.N.U.D.
Partener executiv: Ministerul Integrãrii Europene (M.I.E.)
┌────────────────────────────────────┐ ┌───────────────────────────────────────┐
│ Durata Programului: 2004-2009 │ │ Buget: 314.900 USD │
│ Componenta Programului: Guvernare │ │ Comision de administrare: 10.825 USD │
│ democraticã │ │ Buget total: 325.725 USD │
│ Titlul Proiectului: Extinderea │ │ Resurse alocate: ........... │
│ implementãrii │ │ ● Guvern (M.I.E.) │
│ Agendei locale │ │ 227.325 USD │
│ 21 în România │ │ ● Trac (P.N.U.D.) │
│ Proiect nr.: 0033238 │ │ 98.400 USD │
│ Durata Proiectului: mai 2006 - │ │ ● Alţii: │
│ decembrie 2007 │ │ - Donor .............. │
│ Managementul Proiectului: NEX │ │ - Donor .............. │
│ │ │ - Donor .............. │
│ │ │ ● Contribuţii în naturã ........... │
└────────────────────────────────────┘ │ Buget nefinanţat: ................. │
└───────────────────────────────────────┘
Aprobat (Guvern): Anca Daniela Boagiu,
ministrul integrãrii europene
Ministerul Integrãrii Europene
Aprobat (P.N.U.D.): Soknan Han Jung,
reprezentant rezident
PARTEA I.a) Analiza situaţiei Contextul naţional Tranziţia României cãtre o democraţie maturã şi o economie de piaţã funcţionalã a fost dificilã şi dureroasã în comparaţie cu alte ţãri din Europa Centralã. Anumiţi factori cruciali au contribuit la aceasta: moştenirea grea a trecutului regim comunist, distorsiuni structurale majore în economie, faptul cã ţara era deja într-o recesiune profundã în momentul schimbãrilor politice din 1989, patru decenii de izolare aproape totalã faţã de curentul principalelor dezvoltãri sociale, culturale şi tehnologice din Europa. În plus, natura violentã a schimbãrii regimului a marcat fazele de început ale procesului politic, greutãţile inerente unei transformãri radicale constând în ezitãri şi erori ale guvernelor româneşti succesive. Dupã o scãdere severã între 1997 şi 1999, economia româneascã a înregistrat o creştere pozitivã modestã în 2000, continuând aceastã tendinţã cu o creştere de 5,3% a PIB în 2001, 4,9% în 2002, 4,3% în 2003 şi 8,3% în 2004. Creşterea acceleratã, orientatã cãtre export, a fost însoţitã de îmbunãtãţirea generalã a indicatorilor macroeconomici: inflaţia faţã de anul anterior s-a înjumãtãţit în 2002, ajungând la 17,8%, cu 4% sub valoarea propusã; a continuat sã scadã la 15,3% în 2003 şi 11,9% în 2004; balanţa comercialã s-a îmbunãtãţit semnificativ, rezervele Bãncii Naţionale a României au atins cel mai ridicat nivel, privatizarea şi consolidarea sectorului industrial şi bancar au demarat bine, pieţele de capital s-au ridicat, şomajul a rãmas în limite controlabile (8,1% în 2002, 7,4% în 2003 şi 6,2% în 2004). Previziunile pentru urmãtorul an sunt încurajatoare şi considerate durabile, fapt recunoscut de instituţiile financiare internaţionale şi agenţiile de rating. Procesul de reformã a fost puternic influenţat de iniţiativele şi condiţionãrile integrãrii europene şi atlantice a României. Cetãţenii români pot cãlãtori fãrã vizã în spaţiul Uniunii Europene. Toate acestea plus recentele acţiuni legislative şi executive de îmbunãtãţire a performanţelor administraţiei centrale şi locale, de combatere a birocraţiei şi corupţiei şi de asigurare a transparenţei sunt în mãsurã sã creascã atractivitatea României pentru infuzia de capital şi investiţii, sporindu-i capacitatea de a absorbi considerabil fondurile de preaderare ale Uniunii Europene sau fondurile altor donori, în special Banca Mondialã. Deficienţele care persistã, aşa cum sunt prezentate de rapoartele privind România ale Comisiei Europene şi instituţiilor financiare internaţionale, au fost identificate în domeniile capacitãţii instituţionale şi administrative, independenţei, imparţialitãţii şi operativitãţii sistemului administrativ şi juridic, abilitãţii de a genera şi implementa proiecte semnificative eficiente şi de a asigura implicarea şi sprijinul comunitãţii pentru aceste proiecte, incluzând recurgerea eficientã la parteneriatul public-privat. Ca şi alte ţãri cu economie în tranziţie sau în dezvoltare, România are încã de înfruntat mari dezechilibre structurale şi spaţiale, care necesitã o soluţionare urgentã pentru a asigura o creştere solidã şi durabilã, cum ar fi cele dintre capitala ţãrii, Bucureşti, şi restul ţãrii, dintre diferitele regiuni şi judeţe, dintre zonele urbane şi cele rurale. Reducerea sãrãciei şi asigurarea durabilã a securitãţii sociale, în special în zonele defavorizate, rãmân principalele preocupãri. Problemele de mediu, un sector mult neglijat în trecut, constituie provocãri serioase din punctul de vedere al prevenirii degradãrii şi al conformãrii cu standardele europene şi internaţionale, ţinând cont de resursele limitate disponibile şi de prioritatea scãzutã care a fost acordatã acestui sector de cãtre factorii locali de decizie. În ciuda stadiului relativ avansat al legislaţiei de bazã şi al celei secundare, situaţia rãmâne complicatã din cauza unui mecanism necorespunzãtor de aplicare a acestora. Localitãţile din România se confruntã, în principal, cu urmãtoarele probleme: - lipsa unei viziuni coerente privind urbanismul şi planificarea dezvoltãrii durabile; - calitatea slabã a infrastructurii şi a serviciilor de alimentare cu apã, gospodãrire a deşeurilor, transport, energie, sãnãtate; - resurse financiare reduse; - şomaj, sistem deficient de securitate socialã, excludere socialã; - deteriorarea calitãţii factorilor de mediu - apã, aer, sol, spaţii verzi; - capacitate instituţionalã necorespunzãtoare la nivelul administraţiei locale pentru elaborarea unor planuri de dezvoltare durabilã, precum şi pentru absorbţia fondurilor europene (de preaderare şi/sau structurale); - nivel scãzut al participãrii publice şi lipsa iniţiativelor adecvate pentru parteneriate între administraţia centralã şi cea localã, comunitatea oamenilor de afaceri şi societatea civilã. Cu câteva excepţii, conceptul şi principiile dezvoltãrii durabile nu au fost integrate procesului decizional, în timp ce strategiile şi acţiunile la nivel local au fost în continuare abordate sectorial. Nu a fost stabilit niciun cadru pentru cooperarea activã între participanţii la guvernarea localã şi implicarea activã a celorlalţi actori importanţi şi a diferitelor segmente ale populaţiei. Aceasta se datoreazã parţial lipsei de informaţie, înţelegere şi abordare metodologicã a procedurilor democratice, precum şi lipsei de transparenţã din partea autoritãţii locale. Contribuţia P.N.U.D. Pentru a contribui la rezolvarea acestor probleme, începând din ianuarie 2000, P.N.U.D./C.N.D.D. a sprijinit proiectul "Întãrirea capacitãţii locale pentru implementarea Agendei locale 21 în România", având ca obiectiv sporirea capacitãţii operaţionale a autoritãţilor locale pentru accelerarea procesului participativ şi a procesului de planificare multisectorialã şi pentru încurajarea implementãrii strategiei naţionale pentru dezvoltare durabilã, prin pregãtirea strategiilor Agendei locale 21, a planurilor de acţiune şi a proiectelor specifice de la nivel local orientate spre rezolvarea problemelor prioritare ale comunitãţilor locale. Acest proiect P.N.U.D. a fost implementat în perioada 2000-2003 în 8 oraşe-pilot (Baia Mare, Galaţi, Giurgiu, Iaşi, Miercurea-Ciuc, Ploieşti, Râmnicu Vâlcea şi Târgu Mureş), o atenţie specialã acordându-se întãririi democraţiei şi a guvernãrii, reducerii sãrãciei, precum şi protecţiei mediului. Proiectul Agenda localã 21 a fost deosebit de apreciat atât la nivel central guvernamental, cât şi la nivelul autoritãţilor locale. A existat o cerere mare din partea altor autoritãţi locale pentru a fi incluse în acest proces. Având în vedere rezultatele excelente ale fazei-pilot, precum şi experienţa acumulatã de lucru în echipã cu metodologii şi tehnici adecvate, Guvernul României a decis extinderea programului Agenda localã 21 la nivel naţional, în peste 40 de municipalitãţi, în perioada 2003-2007. În acest sens o convenţie de colaborare a fost semnatã pe data de 29 august 2002 între reprezentanţii Guvernului, ai Federaţiei Autoritãţilor Locale din România şi P.N.U.D. Ca urmare a acestei convenţii, extinderea implementãrii Agendei locale 21 a inclus 13 localitãţi în perioada 2003-2004 (Arad, Bolintin-Vale, Câmpina, Fãlticeni, Mediaş, Piteşti, Sibiu, Sighişoara, Slatina, Târgu Jiu, Târgovişte, Vatra Dornei, Zimnicea), în 2004-2005 3 localitãţi şi un judeţ (Bistriţa, Borsec, Braşov şi judeţul Mureş), în 2005-2006 3 localitãţi şi un judeţ (Constanţa, Gura Humorului, Medgidia şi judeţul Braşov). Ultimele douã faze ale Proiectului (2004-2006) au adus o abordare nouã, lãrgind aria de implementare a acestuia de la nivelul unei localitãţi la nivelul unui judeţ. Consecvent rolului sãu de sprijinire a autoritãţilor locale în dezvoltarea capacitãţii instituţionale pentru a rãspunde cerinţelor din etapa de aderare/integrare în Uniunea Europeanã şi având în vedere importanţa planurilor de dezvoltare localã în schema de dezvoltare regionalã, P.N.U.D. va continua sã acorde asistenţã pentru implementarea Agendei locale 21, orientatã cãtre procesul de planificare a unei dezvoltãri durabile la nivel regional. - Democraţia şi întãrirea administraţiei locale Procesul Agendei locale 21 în România a reprezentat un instrument vizibil în întãrirea administraţiei locale. Dezbaterile multiparteneriale au demonstrat în mod clar cã angajamentul comun cu privire la respectarea valorilor pãcii, a drepturilor omului, a democraţiei şi a regulilor de drept este perceput şi integrat în conceptul şi în practica dezvoltãrii durabile. În acest context, Agenda localã 21 s-a dovedit a fi un instrument strategic în promovarea participãrii publice pe scarã largã, stabilind parteneriate între autoritãţile locale şi principalele grupuri şi accelerând descentralizarea procesului decizional, în timp ce partenerii locali şi cetãţenii au fost împuterniciţi sã îşi exercite influenţa şi sã contribuie la dezvoltarea prezentã şi viitoare a comunitãţilor. - Dezvoltarea şi reducerea sãrãciei Procesul Agendei locale 21 a înglobat aspectul crucial al reducerii sãrãciei, asociindu-l cu combaterea inegalitãţii şi nesiguranţei sociale. Implicarea tuturor sectoarelor comunitãţii a fost un instrument indispensabil în abordarea acestor prioritãţi. Platformele de participare localã s-au ocupat în principal de diversele aspecte ale sãrãciei prin proiecte concrete care ar putea crea noi oportunitãţi de locuri de muncã, reducerea şomajului, asistarea procesului de adaptare a persoanelor în vârstã şi a altor grupuri defavorizate la schimbãrile economiei de piaţã, îmbunãtãţirea condiţiilor sanitare, suport în reducerea fenomenului de excludere socialã etc. - Protecţia mediului În cadrul procesului Agendei locale 21 au fost realizaţi paşi concreţi cu privire la rezolvarea problemelor de mediu. Un nou experiment sub emblema Agendei locale 21 îl reprezintã demersurile efectuate de unele dintre localitãţile implicate în fazele anterioare ale proiectului, privind iniţierea parteneriatelor public-private în vederea rezolvãrii unor probleme de mediu considerate prioritare de cãtre comunitãţile locale: sistemele de canalizare şi tratare a apelor uzate, gospodãrirea integratã a deşeurilor. Toate acestea, cu scopul de a preveni poluarea, de a proteja habitatele naturale şi de a îmbunãtãţi calitatea vieţii oamenilor. PARTEA I.b) Strategia În procesul de formulare a Planului naţional de dezvoltare 2004-2006 de cãtre Guvern în parteneriat cu consiliile de dezvoltare regionalã, în conformitate cu cerinţele procesului de aderare la Uniunea Europeanã, s-a constatat cã la nivel local contribuţiile nu au fost semnificative. Autoritãţile locale, precum şi ceilalţi actori de pe plan local au demonstrat o lipsã de viziune pe termen lung şi o lipsã de know-how tehnic în pregãtirea documentelor necesare. Acesta este motivul pentru care Guvernul a iniţiat extinderea implementãrii Agendei locale 21, în vederea întãririi procesului participativ ca parte integrantã a reformei administraţiei publice şi în special a descentralizãrii. Acest tip de intervenţie a fost considerat foarte necesar deoarece: - planurile de dezvoltare la nivel local, de bunã calitate, pot fi uşor integrate în planificarea mult mai complexã a dezvoltãrii regionale; şi - procesul Agendei locale 21 va fi un instrument în construirea unor politici coerente la toate nivelurile (local, naţional şi regional). Proiectul propus va construi pe baza experienţei unice acumulate pe parcursul fazelor anterioare, într-o încercare integratoare de a rãspândi experienţa pozitivã în noi localitãţi şi judeţe şi de a identifica şi accesa surse de finanţare pentru a începe implementarea concretã, în parteneriat cu toţi participanţii (administraţie centralã, administraţie localã, sector privat, ONG-uri, donori etc.), a proiectelor prioritare selectate de comunitate. Strategia Proiectului este de a furniza structuri care sã sprijine întãrirea capacitãţii instituţionale, sã creascã gradul de conştientizare şi sã contribuie la diseminarea informaţiei. Module de instruire specifice vor fi organizate, pe baza necesitãţilor identificate, cunoştinţele acumulate urmând a fi consolidate prin acţiuni integrate în activitatea curentã a autoritãţilor publice. Proiectul va asigura participare publicã în mecanismul decizional la nivel local. De asemenea, va mobiliza expertiza localã pentru stabilirea şi realizarea prioritãţilor de dezvoltare, ceea ce va adãuga dimensiunea orizontalã în legãtura dintre acţiunile de nivel local şi naţional. Proiectul va utiliza, de asemenea, experienţa şi concluziile unor proiecte similare şi ale practicii din alte ţãri europene. Prin sprijinirea introducerii principiilor Agendei locale 21 şi prin implementarea specificã a planurilor locale de acţiune, Proiectul va contribui la sporirea capacitãţii şi îmbunãtãţirea performanţelor atât ale resurselor umane, cât şi ale instituţiilor. Proiectul va ajuta la promovarea obiectivelor dezvoltãrii durabile atât în ceea ce priveşte procesul, cât şi rezultatele concrete. Proiectul va extinde implementarea Agendei locale 21 în douã judeţe şi un municipiu, selectate în comun de P.N.U.D. şi M.I.E., pe baza metodologiei stabilite anterior: - stabilirea structurilor locale ale Agendei locale 21 (Comitetul local de coordonare, Biroul local al Agendei locale 21 şi grupurile de lucru); - identificarea nevoilor locale de instruire şi derularea activitãţilor de training; - elaborarea proiectului Planului local de dezvoltare durabilã (care include Strategia localã de dezvoltare durabilã, Planul local de acţiune), urmat de un larg proces de dezbatere publicã pentru corectarea/completarea documentului înaintea finalizãrii; - identificarea şi alcãtuirea portofoliului de proiecte prioritare; - sprijin pentru implementarea unora dintre proiectele prioritare, avându-se în vedere sinergia cu alte proiecte P.N.U.D. din aceleaşi localitãţi. PARTEA a II- a Matricea rezultatelor
┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Rezultate scontate conform Programului Cadru National: │
│G1-SGN3/SASN1 │
│Adoptarea legislatiei care sa permita participarea Organizatiilor Societatii │
│Civile la elaborarea si implementarea programelor economice si sociale │
│la nivel sub-national. │
├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Indicator de realizare a rezultatelor conform Programului Cadru National │
│privind Rezultatele si Resursele, inclusiv directiile si obiectivele. │
│Existenta unui mecanism institutional pentru consultari regulate intre │
│autoritatile locale si organizatiile societatii civile privind politicile si │
│programele economice si sociale │
├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Domeniul strategic de suport (din SRF) şi TTF Service Line (dacã este cazul):│
│Coeziune sociala prin elaborarea planurilor de dezvoltare şi alte procese de │
│luare a deciziilor la nivel sub-naţional │
├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Strategia parteneriatului │
│Asistenţa PNUD este îndreptatã cãtre promovarea dialogului între principalii │
│actori, aotoritatile locale, ONG-uri, comunitatea oamenilor de afaceri, în │
│scopul identificãrii problemelor locale şi a posibilelor domenii de │
│intervenţie, ca parte din procesul AL21. Prin implementare a conceptelor AL21│
│PNUD deţine un rol important în stabilirea mecanismelor instituţionale pentru│
│consultari regulate între autoritãţile locale şi societatea civilã privind │
│proiectele economice şi sociale pentru comunitate, asigurând baza pentru │
│elaborarea legislaţiei care sã permitã participarea societãţii civile în │
│procesul de luare a deciziilor. │
├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Titlul şi numãrul proiectului: 0033238 │
│Extinderea Implementarii Agendei 21 în România. │
├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Obiectiv: │
│Intarirea capacitãţii instituţionale şi conştientizarea la nivelul autorita- │
│tilor şi al publicului, in vederea adoptãrii şi incorporãrii principiilor │
│dezvoltarii durabile în strategiile de dezvoltare localã si regionalã şi în │
│planurile de acţiune, în douã judeţe şi un municipiu din România. │
└─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Obiective Rezultate Avtivitaţi Resurse │
├───────────────────┬────────────────────┼────────────────────┬────────────────┤
├───────────────────┼────────────────────┼────────────────────┼────────────────┤
│1. Stabilirea struc│Echipa localã a │1.1. Selectarea │Echipa locala a │
│ turilor de │proiectului a fost │ localitãţilor │proiectului │
│ implementare a │stabilitã, şi a fost│ implicate în │(Ofiteri locali)│
│ proiectului, la │creat cadrul pentru │ proiect │Deplasãri │
│ nivel local │implementarea prin- │1.2. Identificarea │Costuri de │
│ │cipiilor dezvoltãrii│ actorilor │comunicaţii │
│ │durabile │ relevanţi şi │Consumabile │
│ │ │ stabilirea │ │
│ │ │ Comitetelor │ │
│ │ │ Locale de │ │
│ │ │ Coordonare. │ │
│ │ │1.3. Selectarea │ │
│ │ │ Ofiţerilor │ │
│ │ │ locali şi a │ │
│ │ │ Coordonatorilor│ │
│ │ │ Grupurilor de │ │
│ │ │ Lucru, │ │
├───────────────────┼────────────────────┼────────────────────┼────────────────┤
│ 2. Dezvoltarea │Capacitate sporitã, │2.1 Crearea │Ofiţerii locali │
│ capacitãţii │la nivel local, de a│Birourilor Agendei │Echipament │
│ institutionale │participa la imple- │Locale 21 şi dotarea│Deplasãri │
│ │mentarea principii- │cu echipamentele IT │Training │
│ │lor dezvoltarii │2.2 Evaluarea nece- │(Servicii │
│ │durabile, de a │sitãţilor locale de │contractate) │
│ │desfãşura in proce- │instruire privind: │Cãlãtorie de │
│ │sul de planificare │- Integrare euro- │studii (EU) │
│ │durabilã şi da a │peana şi dezvoltare │Costuri de │
│ │accesa fondurile │durabilã │comunicaţii │
│ │europene de pre- │- accelerarea │Consumabile │
│ │aderare şi/sau │reformei în adminis-│ │
│ │structurale. │traţia publicã │ │
│ │O reţea operaţionalã│("transparency şi │ │
│ │între localitãţile │accountability") │ │
│ │implicate în │- capacitatea de │ │
│ │procesul de implemen│absorbţie a │ │
│ │tare │fondurilor europene │ │
│ │a Agendei Locale 21 │de pre-aderare şi/ │ │
│ │ │sau structurale │ │
│ │ │(iniţierea de │ │
│ │ │proiecte, scrierea │ │
│ │ │aplicaţiilor pentru │ │
│ │ │finanţare, manage- │ │
│ │ │mentul proiectelor, │ │
│ │ │stabilirea partene- │ │
│ │ │riatelor public- │ │
│ │ │private în vederea │ │
│ │ │implementãrii │ │
│ │ │proiectelor) │ │
│ │ │2.3 Derularea modu- │ │
│ │ │lelor de instruire, │ │
│ │ │în conformitate cu │ │
│ │ │necesitãţile identi-│ │
│ │ │ficate. │ │
│ │ │2.4 "Cãlãtorie de │ │
│ │ │studii" într-un stat│ │
│ │ │membru UE, │ │
│ │ │2.5 Crearea unei │ │
│ │ │reţele electronice, │ │
│ │ │între localitãţile │ │
│ │ │AL 21, care sã │ │
│ │ │faciliteze comuni- │ │
│ │ │carea şi informarea │ │
│ │ │privind dezvoltarea │ │
│ │ │durabilã şi integra-│ │
│ │ │rea eoropeanã │ │
├───────────────────┼────────────────────┼────────────────────┼────────────────┤
│3. Stabilirea │Nivel ridicat de │3.1 Editare şi tipã-│Tipãrire │
│ mecanismelor │conştientizarea │rire de materiale │(servicii │
│ participative │publicului │promoţionale │contractuale) │
│ la nivelul │Cooperare crescutã │3.2 Sondaje │Workshop │
│ localitãtilor │între autoritãţile │3.3 Forumuri consul-│Dezbateri │
│ │locale şi comunitate│tative pentru: │Publice │
│ │în activitatea │- iniţierea dialo- │ │
│ │de zi cu zi │gului intre actorii │ │
│ │Contributii │relevanţi │ │
│ │consistente din │- stabilirea cadru- │ │
│ │partea reprezen- │lui pentru │ │
│ │tanţilor societãţii │îmbunãtãţirea │ │
│ │civile. │comunicãrii │ │
│ │ │- dezbaterea publicã│ │
│ │ │a documentelor AL 21│ │
│ │ │- analiza comenta- │ │
│ │ │riilor şi sugestii- │ │
│ │ │lor societãţii │ │
│ │ │civile şi includerea│ │
│ │ │lor în forma finalã │ │
│ │ │a documentelor │ │
│ │ │AL21 │ │
│ │ │3.4 Organizarea de │ │
│ │ │Seminarii, Workshop-│ │
│ │ │uri pentru: │ │
│ │ │- prezentarea pro- │ │
│ │ │iectului şi disemi- │ │
│ │ │narea rezultatelor │ │
│ │ │- schimb de expe- │ │
│ │ │rienţã cu alte oraşe│ │
│ │ │din reţeaua AL 21 │ │
├───────────────────┼────────────────────┼────────────────────┼────────────────┤
│4. Elaborarea │Strategia localã de │4.1 Elaborarea Stra-│Ofiţerii locali │
│ documentelor │dezvoltare durabilã │tegiei Locale de │Grupuri de │
│ Agendei Locale │- forma finalã │Dezvoltare Durabilã │lucru │
│ 21 pentru │Planul local de │ ● draft │Consultanţi │
│ fiecare locali- │actiune şi Portofo- │ ● dezvoltare │Deplasãri │
│ tate │liul de proiecte │ publicã │Costuri de │
│ │prioritare -forma │ ● versiune │comunicatii │
│ │finalã Documentul │ finalã │Consumabile │
│ │integrat: Planul │4.2 Elaborarea │ │
│ │Local de Dezvoltare │Planului Local de │ │
│ │Durabilã, finalizat │Acţiune Plan │ │
│ │cu participarea │ ● draft │ │
│ │activã a tuturor │ ● dezbatere │ │
│ │actorilor relevanţi │ publica │ │
│ │şi cu consultanta │ ● versiune │ │
│ │de specialitate. │ finalã │ │
│ │ │4.3 Stabilirea │ │
│ │ │Portofoliului de │ │
│ │ │Proiecte Prioritare │ │
│ │ │4.4 Integrarea │ │
│ │ │documentului │ │
│ │ │final: Planul │ │
│ │ │Local de Dezvol- │ │
│ │ │tare Durabilã │ │
│ │ │4.5 Consultanta │ │
│ │ │de specialitate │ │
├───────────────────┼────────────────────┼────────────────────┼────────────────┤
│5 Tipãrirea │Planul Local de │5.1 Consultanţã │Ofiţeri locali │
│ documentelor │Dezvoltare Durabilã │editorialã │Deplasãri │
│ finale ale │editat şi tipãrit │5.2 Traducere şi │Consultanţi │
│ Agendei │ │control vorbitor │Traducer +native│
│ Locale 21 │ │nativ │speaker Tipãrire│
│ │ │5.3 Tipãrire │(Servicii │
│ │ │ │contractuale) │
│ │ │ │Costuri de │
│ │ │ │comunicatii │
│ │ │ │Consumabile │
├───────────────────┼────────────────────┼────────────────────┼────────────────┤
│6 Managementul │Proiectul implemen- │6.1 Asigurarea asis-│Echipa proiec- │
│ general al │tat cu succes în │tenţei tehnice, a │tului PNUD │
│ proiectului │douã judeţe şi un │expertizei şi │Cheltuieli │
│ │municipiu, în │consultanţei. │Administrative │
│ │conformitate cu │6.2 Organizarea │Deplasãri │
│ │Proiectul de │evenimentelor │Maşina proiec- │
│ │document şi legis- │publice │tului │
│ │laţia din domeniu. │6.3 Asigurarea │Raportare │
│ │ │managementului │Audit │
│ │ │financiar │Diverse │
│ │ │6.4 Monitoring, │ │
│ │ │evaluare şi │ │
│ │ │raportare. │ │
│ │ │ │ │
└───────────────────┴────────────────────┴────────────────────┴────────────────┘
Planul de lucru anual
┌─────────────────────────────────┬────────────────────────────────────────────┐
│ Activitatea │ Luna │
└─────────────────────────────────┴────────────────────────────────────────────┘
┌───────────────────────────┬─┬─┬─┬─┬─┬─┬─┬─┬─┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┐
│ │1│2│3│4│5│6│7│8│9│10│11│12│13│14│15│16│17│18│19│20│
├───────────────────────────┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼──┼──┼──┼──┼──┼──┼──┼──┼──┼──┼──┤
│1. Stabilirea structurilor │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│locale de implementarea a │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ proiectului │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────────────────────────┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼──┼──┼──┼──┼──┼──┼──┼──┼──┼──┼──┤
│2. Dezvoltarea capacitatii │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ institutionale │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────────────────────────┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼──┼──┼──┼──┼──┼──┼──┼──┼──┼──┼──┤
│3. Dezvoltarea mecanismelor│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ participative │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────────────────────────┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼──┼──┼──┼──┼──┼──┼──┼──┼──┼──┼──┤
│4. Elaborarea documentelor │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ Agendei Locale 21 │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────────────────────────┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼──┼──┼──┼──┼──┼──┼──┼──┼──┼──┼──┤
│5. Tiparirea documentelor │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ finale │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────────────────────────┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼─┼──┼──┼──┼──┼──┼──┼──┼──┼──┼──┼──┤
│6. Managementul general al │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ proiectului │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
└───────────────────────────┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┘
PARTEA a III-a Managementul Proiectului M.I.E. este agenţia de execuţie a Proiectului şi va contribui la cofinanţarea acestuia. Agenţia de execuţie va desemna un director de proiect la nivel naţional, care va fi punctul focal al Guvernului şi va rãspunde de execuţia generalã a Proiectului. Acesta va asigura coordonarea în cadrul Proiectului între nivelul central şi local şi va asigura cooperarea efectivã între agenţiile guvernamentale relevante şi echipa de implementare a proiectului. Directorul de proiect, care trebuie sã fie salariatul agenţiei de execuţie (M.I.E.) este rãspunzãtor faţã de Guvern şi P.N.U.D. pentru implementarea Proiectului în conformitate cu proiectul de document semnat. Directorul de proiect va fi persoana împuternicitã cu avizarea operaţiunilor din cadrul Proiectului. M.I.E. va monitoriza derularea Proiectului pe baza planurilor de lucru trimestriale ce vor fi elaborate şi actualizate de cãtre managerul de proiect. P.N.U.D. va avea responsabilitatea generalã pentru managementul tehnic şi financiar al Proiectului şi va continua sã contribuie cu fonduri la realizarea acestuia. P.N.U.D. va rãspunde de procurarea şi managementul resurselor necesare pentru Proiect. Legislaţia românã privind achiziţiile publice şi regulile şi reglementãrile P.N.U.D. se vor aplica în toate activitãţile din cadrul Proiectului. P.N.U.D. va pregãti şi actualiza planurile de lucru şi va folosi mecanismele proprii pentru monitorizare şi evaluare şi, de asemenea, mecanismele sale pentru a asigura un management financiar corect, precum şi un sistem de raportare adecvat ca periodicitate şi acurateţe. Proiectul va fi implementat de Centrul Naţional pentru Dezvoltare Durabilã (C.N.D.D.). C.N.D.D. este entitate naţionalã, care are capacitatea de a asigura un cadru clar pentru analiza şi dezbaterea problemelor de dezvoltare durabilã. Datã fiind capacitatea demonstratã a C.N.D.D., în calitate de agenţie de implementare a P.N.U.D. pentru proiecte de dezvoltare durabilã, de a coordona între o serie largã de parteneri, activitãţi naţionale privind dezvoltarea durabilã, acesta are o poziţie consolidatã pentru a conduce procesul Agendei locale 21 în România. Experienţa sa doveditã îi asigurã o legãturã strânsã cu actori relevanţi şi proiecte, dispunând de o listã amplã de experţi şi de un volum mare de informaţii şi resurse. P.N.U.D. va desemna un manager de proiect din cadrul C.N.D.D., care va superviza implementarea de zi cu zi a Proiectului şi va coordona interacţiunile dintre Guvern, comitetele locale de coordonare, ONG-uri şi alţi parteneri în cadrul Proiectului. P.N.U.D. va încheia contracte cu o echipã de experţi a C.N.D.D. pentru coordonarea activitãţilor tehnice ale Proiectului, activitãţilor financiar-administrative şi a celor de promovare media. Procesul de implementare a Proiectului va fi sprijinit de Federaţia Autoritãţilor Locale din România, care va facilita schimbul de experienţã între localitãţile implicate în toate etapele Proiectului Agenda localã 21. P.N.U.D. va stabili comitete locale de coordonare în localitãţile implicate în Proiect, care vor include reprezentanţi ai autoritãţilor locale, ai sectorului public şi privat, ai societãţii civile. Aceste comitete vor coordona şi vor supraveghea întregul proces al Agendei locale 21 în localitatea respectivã şi vor monitoriza activitatea experţilor din grupurile de lucru. Activitãţile Proiectului se vor desfãşura şi vor fi monitorizate pe planurile trimestriale de lucru, elaborate şi actualizate de cãtre managerul de proiect. Acesta va pregãti şi va înainta rapoarte tehnice şi financiare privind stadiul Proiectului. Managerul de proiect, cu consultarea directorului de proiect, va întocmi şi va prezenta M.I.E./A.M.-P.O.R. raportul final. Acesta va fi înaintat în timp util, pentru a permite verificarea, revizuirea şi aprobarea de cãtre agenţia de execuţie şi P.N.U.D. Succesul acestui proiect va depinde de participarea activã a unui amplu segment al societãţii şi de experienţa acumulatã, care vor fi folosite în desfãşurarea viitoarelor proiecte, în special pe parcursul pregãtirii strategiei locale de dezvoltare durabilã. În acest sens, numeroşi participanţi la realizarea Proiectului vor fi implicaţi în pregãtirea şi implementarea monitorizãrii şi în analiza rezultatelor monitorizãrii. Proiectul va fi evaluat şi auditat conform procedurilor P.N.U.D. PARTEA a IV-a Cadru legal Proiectul de document va fi instrumentat în conformitate cu art. 1 din Acordul între Guvernul României şi Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare, semnat la 23 ianuarie 1991. ANEXA 2 BUGETUL PROIECTULUI (cheltuieli totale pentru 20 de luni) a. Contributia M.I.E./A.M. - P.O.R.
┌──────────────────────────────────────────────────────┬────────────┬──────────┐
│ Tipuri de cheltuieli │ Suma │ Suma │
│ │ (Dolari │ (RON)* │
│ │ SUA) │ │
├──────────────────────────────────────────────────────┼────────────┼──────────┤
│Personal local │ 27.000 │ 76.950 │
├──────────────────────────────────────────────────────┼────────────┼──────────┤
│Grupuri de lucru │ 22.500 │ 64.125 │
├──────────────────────────────────────────────────────┼────────────┼──────────┤
│Consultanţi │ 10.000 │ 28.500 │
├──────────────────────────────────────────────────────┼────────────┼──────────┤
│Echipament │ 15.000 │ 42.750 │
├──────────────────────────────────────────────────────┼────────────┼──────────┤
│Deplasãri │ 18.000 │ 51.300 │
├──────────────────────────────────────────────────────┼────────────┼──────────┤
│Training local │ 14.000 │ 39.900 │
├──────────────────────────────────────────────────────┼────────────┼──────────┤
│Training internaţional │ 30.000 │ 85.500 │
├──────────────────────────────────────────────────────┼────────────┼──────────┤
│Consumabile │ 12.000 │ 34.200 │
├──────────────────────────────────────────────────────┼────────────┼──────────┤
│Comunicaţii + întreţinere echipamente IT │ 18.000 │ 51.300 │
├──────────────────────────────────────────────────────┼────────────┼──────────┤
│Publicaţii şi materiale audio-video │ 25.000 │ 71.250 │
├──────────────────────────────────────────────────────┼────────────┼──────────┤
│Traduceri+supervizare native speaker │ 10.000 │ 28.500 │
├──────────────────────────────────────────────────────┼────────────┼──────────┤
│Evenimente (Ateliere de lucru/seminarii/dezbateri │ │ │
│publice) │ 15.000 │ 42.750 │
├──────────────────────────────────────────────────────┼────────────┼──────────┤
│Comision administrare (5%) │ 10.825 │ 30.851 │
├──────────────────────────────────────────────────────┼────────────┼──────────┤
│TOTAL │ 227.325 │ 647.876 │
└──────────────────────────────────────────────────────┴────────────┴──────────┘
_________
*)S-a luat în consideraţie un curs de referinţã mediu de 2,85 RON pentru
1 dolar SUA.
b. Contributia PNUD
┌───────────────────────────────────────────────────────────────────┬──────────┐
│ Tipuri de cheltuieli │ Suma* │
│ │ (Dolari │
│ │ SUA) │
├───────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
│Personalul proiectului (P.N.U.D) │ 69.600 │
├───────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
│Cheltuieli administrative (chirie + utilitãţi) │ 8.400 │
├───────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
│Deplasãri │ 5.400 │
├───────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
│Maşinã proiect (întreţinere+carburant) │ 5.000 │
├───────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
│Costuri de raportare │ 900 │
├───────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
│Audit │ 1.000 │
├───────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
│Diverse │ 8.100 │
├───────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
│TOTAL │ 98.400 │
└───────────────────────────────────────────────────────────────────┴──────────┘
________
* Plãţile din contribuţia PNUD se vor efectua în lei la cursul de schimb
ONU din ziua plãţii
TOTAL BUGET: 325.725 Dolari SUA
__________
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.