Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Ministerul Mediului şi Dezvoltãrii Durabile (MMDD), cu sediul în Bucureşti, Bd. Libertãţii nr. 12, sectorul 5, având contul în lei - RO TREZ 700 2374 01 20 XXXXX, deschis la Trezoreria Municipiului Bucureşti, reprezentat legal de domnul ministru Attila Korodi, şi Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare în România (PNUD), cu sediul în Bucureşti, Bd. Primãverii nr. 48 A, sectorul 1, cont în lei deschis la BRD Societe Generale - RO 02 BRDE 450S V034 6680 4500, reprezentat legal de doamna Soknan Han Jung, reprezentant rezident PNUD şi coordonator rezident ONU, ca pãrţi ale prezentului memorandum de înţelegere, luând în considerare cã: 1. la Consiliul European din 15-16 iulie 2006 s-a adoptat, prin Decizia nr. 10.117, Strategia revizuitã pentru dezvoltare durabilã a Uniunii Europene, care stabileşte obiectivele-cheie de dezvoltare la nivel european; 2. România este membru al Uniunii Europene începând cu data de 1 ianuarie 2007; 3. în aceastã nouã calitate România are obligaţia de a-şi revizui Strategia naţionalã pentru dezvoltare durabilã (SNDD) în conformitate cu Strategia revizuitã pentru dezvoltare durabilã a Uniunii Europene (SDD UE); 4. în luna septembrie 2006, fostul Minister al Integrãrii Europene a lansat procesul de revizuire a SNDD, însã ca urmare a prevederilor <>art. 24 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 25/2007 privind stabilirea unor mãsuri pentru reorganizarea aparatului de lucru al Guvernului, MMDD a preluat coordonarea procesului de elaborare, adoptare şi de urmãrire a implementãrii SNDD; 5. în conformitate cu prevederile <>art. 1 din Hotãrârea Guvernului nr. 368/2007 privind organizarea şi funcţionarea MMDD, acest organ de specialitate al administraţiei publice centrale asigurã coordonarea interministerialã a procesului de elaborare a SNDD, propune adoptarea şi urmãreşte implementarea acesteia; 6. MMDD îşi exprimã acceptul de participare împreunã cu PNUD la cofinanţarea şi implementarea proiectului "Revizuirea Strategiei naţionale pentru dezvoltare durabilã, având în vedere obiectivele Strategiei revizuite pentru dezvoltare durabilã a Uniunii Europene"; 7. PNUD deţine experienţa tehnicã necesarã punerii în aplicare şi este de acord cu implementarea proiectului care constã în elaborarea şi editarea unei strategii naţionale pentru dezvoltare durabilã, precum şi cu administrarea fondurilor aferente, au convenit sã semneze Memorandumul de înţelegere privind revizuirea Strategiei naţionale pentru dezvoltare durabilã, având în vedere obiectivele Strategiei revizuite pentru dezvoltare durabilã a Uniunii Europene, denumit în continuare memorandum, în urmãtoarele condiţii: ART. 1 Scopul memorandumului Scopul prezentului memorandum este cofinanţarea şi managementul proiectului "Revizuirea Strategiei naţionale pentru dezvoltare durabilã, având în vedere obiectivele Strategiei revizuite pentru dezvoltare durabilã a Uniunii Europene". ART. 2 Intrarea în vigoare, modificarea şi durata memorandumului 2.1. MMDD informeazã în scris PNUD asupra îndeplinirii cerinţelor legale naţionale pentru intrarea în vigoare a memorandumului. Prezentul memorandum va intra în vigoare în ziua urmãtoare datei primirii de cãtre PNUD a acestei notificãri. 2.2. Memorandumul poate fi extins sau amendat cu acordul pãrţilor. Aceste modificãri vor intra în vigoare în conformitate cu procedura stabilitã la pct. 2.1. 2.3. Memorandumul este convenit pe o perioadã de 8 luni, putând fi prelungit, în caz de necesitate, pentru o perioadã suplimentarã de pânã la 4 luni. ART. 3 Contribuţia pãrţilor 3.1. MMDD are responsabilitatea de a contribui la finanţarea proiectului cu suma totalã de 340.000 USD din fonduri bugetare, iar contribuţia nerambursabilã a PNUD, din fonduri proprii, va fi de 60.000 USD. 3.2. Aceste fonduri pot fi suplimentate cu orice sumã obţinutã din alte surse de cãtre PNUD. 3.3. Pentru a asigura implementarea cât mai bunã a proiectului, MMDD va transfera suma ce reprezintã contribuţia pentru proiect în contul PNUD RO02 BRDE 450S V034 6680 4500, deschis la BRD Groupe Societe Generale - Filiala Clienţi Corporativi, Bucureşti, dupã cum urmeazã: a) în anul 2007, în limita prevederilor bugetare aprobate MMDD pe anul 2007, pe baza solicitãrii scrise din partea PNUD, o sumã de 230.000 USD, prin echivalent în lei la cursul de schimb al Bãncii Naţionale din ziua plãţii, va fi transferatã în termen de 15 zile lucrãtoare de la data transmiterii notificãrii scrise, prin care MMDD informeazã PNUD asupra îndeplinirii cerinţelor legale naţionale pentru intrarea în vigoare; b) similar, la începutul anului 2008, pe baza solicitãrii scrise din partea PNUD, MMDD va transfera suma de 110.000 USD în aceleaşi condiţii ca cele menţionate anterior. Transferul sumei va fi condiţionat de îndeplinirea de cãtre PNUD a prevederilor art. 4. ART. 4 Responsabilitãţile pãrţilor 4.1. MMDD este responsabil pentru: - facilitarea acccesului PNUD la toate datele statistice disponibile şi informaţiile existente necesare pentru implementarea proiectului; - transmiterea scrisorilor cãtre agenţiile guvernamentale şi ministere pentru formarea grupurilor de lucru ale proiectului, urmând recomandãrile SDD UE; - analiza documentelor-suport puse la dispoziţie de experţii PNUD; - iniţierea şi promovarea, conform regulamentelor interne, a oricãror documente necesare implementãrii proiectului; - asigurarea alocãrii din buget a sumelor necesare proiectului pe baza prevederilor prezentului memorandum, precum şi a bugetului şi programului de lucru incluse în documentul de proiect; - implementarea proiectului, ca agenţie de execuţie, aşa cum este precizat în documentul de proiect. 4.2. PNUD este responsabil pentru: - asigurarea redactãrii unui document/unor documentesuport care sã fie pus/puse în discuţia grupurilor consultative; - asigurarea contribuţiei proprii la fondurile proiectului, aşa cum s-a acceptat în prezentul memorandum, precum şi conform bugetului şi programului de lucru inclus în documentul de proiect; - asigurarea implementãrii proiectului în numele MMDD, conform documentului de proiect şi regulilor şi regulamentelor PNUD. PNUD va fi responsabil pentru managementul administrativ, financiar şi tehnic al proiectului, pentru respectarea procedurilor de achiziţie publicã şi contractare de echipamente şi alte materiale necesare, pentru raportarea şi monitorizarea implementãrii proiectului conform modalitãţilor de execuţie naţionale (NEX); - selecţia şi recrutarea personalului necesar implementãrii proiectului; - prezentarea unui raport intermediar de activitate pe data de 15 decembrie 2007, care condiţioneazã efectuarea plãţii sumelor alocate pe anul 2008, precum şi a unui raport final la sfârşitul proiectului. Ambele rapoarte vor cuprinde rapoarte tehnice şi financiare şi vor fi supuse aprobãrii MMDD; - specificarea în toate materialele publicitare sau în orice alte forme de materiale informative cã proiectul este finanţat de Guvernul României prin bugetul MMDD şi de PNUD; 4.3. PNUD va începe procedurile de implementare a proiectului pentru revizuirea SNDD imediat dupã ce a fost primitã notificare scrisã, prin care MMDD informeazã cã toate procedurile legale au fost îndeplinite pentru intrarea în vigoare a prezentului memorandum. ART. 5 Implementarea proiectului 5.1. Administrarea financiarã, precum şi managementul proiectului vor fi asigurate de PNUD conform regulilor şi regulamentelor PNUD, în conformitate cu prevederile documentului de proiect (anexa nr. 1 la memorandum) şi/sau cu respectarea legislaţiei naţionale în vigoare privind achiziţiile publice. 5.2. Drepturile de administrare ale PNUD asupra fondurilor disponibile pentru managementul proiectului sunt valabile pânã când prezentul memorandum îşi înceteazã validitatea, însã nu mai târziu de data finalizãrii proiectului. 5.3. Fondurile nefolosite (pentru care nu existã documente care sã justifice plãţile pânã la data finalizãrii proiectului) vor fi returnate MMDD în termen de 30 de zile calendaristice. ART. 6 Recrutarea personalului Regulile şi regulamentele PNUD de recrutare a personalului vor fi strict respectate, incluzând criterii de selecţie, termeni de referinţã, interviuri deschise şi transparente. ART. 7 Achiziţiile de bunuri 7.1. Achiziţiile vor fi efectuate de PNUD în conformitate cu legislaţia naţionalã privind achiziţiile publice. 7.2. Reprezentantul rezident al PNUD trebuie sã se asigure cã regulile şi procedurile relevante sunt respectate pentru toate operaţiile de achiziţie. Contractele de achiziţii vor fi semnate de reprezentantul rezident al PNUD sau de reprezentantul sãu autorizat. Toate drepturile rezultate din activitãţile proiectului vor reveni Guvernului României, MMDD şi PNUD. 7.3. PNUD va deţine dreptul de proprietate asupra echipamentelor şi produselor achiziţionate în cadrul proiectului, acestea urmând a fi predate MMDD în termen de 30 de zile de la predarea raportului final. ART. 8 Prevederi financiare 8.1. Aranjamentele financiare sunt definite la art. 3 "Contribuţia pãrţilor", precum şi în bugetul documentului de proiect (anexa nr. 1). 8.2. MMDD trebuie sã transfere cãtre PNUD fondurile necesare implementãrii proiectului conform art. 3. 8.3. Contribuţia de la bugetul MMDD va fi primitã de PNUD în contul sãu în lei. 8.4. Contribuţia PNUD va fi în USD. 8.5. PNUD are obligaţia sã facã plãţi numai în concordanţã cu regulile şi regulamentele PNUD pentru implementarea proiectului conform modalitãţilor NEX. 8.6. PNUD trebuie sã asigure toatã informaţia necesarã şi sã menţinã un sistem de raportare tehnicã şi financiarã viabilã pentru toate fondurile proiectului, exprimate în lei. 8.7. Costurile indirecte se referã la activitãţile de suport ale PNUD pentru managementul şi monitorizarea proiectului. Acestea reprezintã 5% din cheltuielile proiectului efectuate din contribuţia financiarã a MMDD, aprobatã în documentul de proiect. 8.8. PNUD trebuie sã pãstreze şi sã arhiveze toate documentele financiare, precum şi pe cele care fac referire la serviciile contractate, în baza prevederilor existente în vigoare, şi trebuie sã le prezinte, pe baza unei cereri scrise, organismelor de control. ART. 9 Cadrul de implementare 9.1. Pentru implementarea în bune condiţii a prezentului memorandum, fiecare parte trebuie sã numeascã un reprezentant. Reprezentanţii pãrţilor vor monitoriza implementarea prevederilor prezentului memorandum şi se vor întâlni periodic pentru a-şi prezenta evaluãrile şi a formula recomandãri privind cooperarea dintre pãrţi. 9.2. Pãrţile vor nominaliza reprezentanţii în 5 zile de la intrarea în vigoare a prezentului memorandum. Ei trebuie sã se întâlneascã imediat pentru a stabili procedurile de lucru. ART. 10 Diverse Implementarea prezentului memorandum se bazeazã pe respectarea regulilor, procedurilor şi regulamentelor PNUD, în mãsura în care obiectivele agreate de pãrţi au fost finanţate de cãtre acestea sau de alţi cofinanţatori, şi cu respectarea legislaţiei naţionale privind achiziţiile publice de produse. ART. 11 Forţa majorã 11.1. Niciuna dintre pãrţile semnatare nu va fi fãcutã responsabilã pentru neîndeplinirea unor obligaţii la termenul limitã, pentru neexecutarea lor sau pentru executarea într-o manierã necorespunzãtoare a oricãrei obligaţii asumate prin prezentul memorandum, dacã acestea au fost determinate de forţa majorã, aşa cum este specificat în legislaţia naţionalã. 11.2. Partea care invocã forţa majorã este obligatã sã anunţe cealaltã parte în termen de 20 de zile de la producerea evenimentului care a determinat forţa majorã şi sã ia toate mãsurile necesare pentru a limita consecinţele. 11.3. Dacã în termen de 30 de zile de la producerea evenimentului care a determinat forţa majorã, incidentul nu înceteazã, pãrţile au dreptul de a anunţa anularea prevederilor prezentului memorandum, fãrã a putea pretinde despãgubiri. Acestea au responsabilitatea de a îndeplini toate obligaţiile asumate înainte de apariţia evenimentului. ART. 12 Notificãri între pãrţi 12.1. Conform înţelegerii dintre pãrţi, orice notificare fãcutã de o parte cãtre cealaltã parte va fi consideratã legalã, dacã va fi depusã în scris la adresa specificatã în partea introductivã a prezentului memorandum. 12.2. Notificãrile trebuie depuse ca scrisori recomandate, dacã sunt trimise prin poştã, cu confirmare de primire, şi vor fi considerate ca primite la data pe care oficiul poştal o înregistreazã. 12.3. Dacã din diferite motive notificarea este trimisã prin fax, ea va fi consideratã ca primitã în prima zi lucrãtoare de la data transmiterii. 12.4. Notificarea verbalã nu va fi luatã în considerare dacã nu este urmatã de una dintre metodele la care s-a fãcut referire anterior. ART. 13 Rezolvarea litigiilor 13.1. Pãrţile s-au înţeles ca toate neînţelegerile privind validitatea prezentului memorandum sau rezultate din interpretarea, implementarea ori încheierea acestuia sã se rezolve pe cale amiabilã între pãrţi, prin intermediul reprezentanţilor. 13.2. În cazul în care litigiul nu poate fi rezolvat pe cale amiabilã, soluţionarea se va realiza prin proceduri juridice, conform legislaţiei româneşti în vigoare. ART. 14 Denunţarea memorandumului 14.1. Fiecare parte va avea dreptul sã denunţe memorandumul în orice moment, printr-o notificare scrisã. Memorandumul îşi va înceta valabilitatea la o lunã dupã primirea notei de denunţare. 14.2. Anularea nu va avea efecte asupra acţiunilor aflate în derulare în momentul încetãrii valabilitãţii memorandumului. Prezentul memorandum a fost semnat la Bucureşti la 28 august 2007, în douã exemplare originale, în limbile românã şi englezã, ambele texte fiind egal autentice. Pentru Ministerul Mediului şi Dezvoltãrii Durabile, Attila Korodi, ministru Pentru Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare, Soknan Han Jung, reprezentant rezident PNUD coordonator rezident ONU ANEXA 1 MINISTERUL MEDIULUI ŞI DEZVOLTĂRII DURABILE PROGRAMUL NAŢIUNILOR UNITE PENTRU DEZVOLTARE STRATEGIA NAŢIONALĂ PENTRU DEZVOLTARE DURABILĂ Scurtã descriere: Principalul obiectiv al acestui proiect este revizuirea şi actualizarea Strategiei naţionale pentru dezvoltare durabilã, având în vedere obiectivele Strategiei revizuite pentru dezvoltare durabilã a Uniunii Europene. Proiectul va valorifica experienţa acumulatã în cadrul proiectului "Crearea capacitãţii de implementare a Agendei locale 21 în România", care a încercat sã implementeze principiul dezvoltãrii durabile la nivel local şi regional. PAGINA CU SEMNĂTURI Ţara: România
Indicatorii/rezultatele UNDAF: Pânã în anul 2009 se întãreşte capacitatea
administrativã la nivel central şi local
pentru dezvoltarea, implementarea şi
monitorizarea politicilor şi programelor,
asigurându-se transparenţã,
responsabilitate şi participare.
Indicatorii/rezultatele dorite: Creşterea responsabilitãţii pentru
coordonarea intersectorialã şi
responsabilitatea orizontalã în ceea ce
priveşte formularea politicilor şi
implementarea pentru a susţine
serviciile publice transparente şi
eficiente la nivelul administraţiei
centrale şi locale
Indicatorii/rezultatele aşteptate: Strategia României pentru dezvoltare
durabilã actualizatã, având în vedere
obiectivele Strategiei revizuite pentru
dezvoltare durabilã a Uniunii Europene
Partener executiv: Ministerul Mediului şi Dezvoltãrii
Durabile (MMDD)
┌───────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Perioada programului: 2004-2009 │
│ Componenta programului: Democratic Governance │
│ Titlul proiectului: Revizuirea Strategiei naţionale pentru│
│ dezvoltare durabilã │
│ ID al proiectului: │
│ Durata proiectului: 8 luni, putând fi prelungit pentru o │
│ perioadã de pânã la 4 luni │
│ Managementul proiectului: NEX │
└───────────────────────────────────────────────────────────┘
Ministerul Mediului şi
Dezvoltãrii Durabile
Attila Korodi,
ministru
┌───────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Buget: USD 383.000│
│ Cheltuieli de administrare: USD 17.000 │
│ Buget local: USD 400.000│
│ Resursele alocate: USD 400.000│
│ * Administraţia centralã (MMDD) USD 340.000│
│ * Buget PNUD/TRAC USD 60.000 │
│ * Altele: │
│ - Donor ....................... │
│ - Donor ....................... │
│ - Donor ....................... │
│ * Contribuţii în naturã ....................... │
│ Buget nefinanţat: ............................. │
└───────────────────────────────────────────────────────────┘
Programul Naţiunilor Unite
pentru Dezvoltare
Soknan Han Jung,
reprezentant rezident PNUD
coordonator rezident ONU
PARTEA I a) Analiza situaţiei Contextul naţional şi european Dezvoltarea durabilã reprezintã un concept fundamental şi complex în politica actualã. Acesta permite unei naţiuni sã planifice, sã punã în practicã şi sã monitorizeze progresele realizate de societate în direcţia atingerii obiectivelor pe termen lung, de a rãspunde cerinţelor generaţiei actuale fãrã a împiedica generaţiile viitoare sã-şi satisfacã propriile necesitãţi. În anul 1997, la numai câţiva ani de la evenimentul istoric reprezentat de Conferinţa Naţiunilor Unite pentru Mediu şi Dezvoltare de la Rio de Janeiro, România a început procesul de elaborare a unei strategii de dezvoltare durabilã. Strategia naţionalã pentru dezvoltarea durabilã a României (SNDD) a fost finalizatã în anul 1999 de cãtre un grup de lucru constituit prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 305/1999 . Deşi elaboratã în sistem participativ, SNDD nu a prevãzut mecanismele adecvate de monitorizare a implementãrii pe baza cãrora sã poatã fi fãcutã revizuirea sa periodicã. De la 1 ianuarie 2007, România, în calitate de stat membru al Uniunii Europene, trebuie sã ia în considerare evoluţiile de pe plan european, aşa cum sunt ele prezentate în Strategia revizuitã pentru dezvoltare durabilã a Uniunii Europene (SDD UE), aprobatã la Consiliul European din 15-16 iulie 2006, al cãrei scop este sã dezvolte şi sã identifice acţiuni prin care Uniunea Europeanã sã poatã atinge îmbunãtãţirea calitãţii vieţii pentru generaţiile prezente şi viitoare, prin crearea comunitãţilor durabile capabile sã administreze şi sã foloseascã resursele în mod eficient şi sã exploateze potenţialul inovator ecologic şi social al economiei, asigurând prosperitatea, protecţia mediului şi coeziunea socialã. Obiectivele SDD UE sunt: * protecţia mediului: - protejarea capacitãţii Pãmântului de a menţine viaţa în toatã diversitatea ei, respectarea limitelor resurselor naturale ale planetei şi asigurarea unui înalt nivel de protecţie şi îmbunãtãţire a calitãţii mediului; - prevenirea şi reducerea poluãrii mediului şi promovarea producţiei şi consumului în spiritul dezvoltãrii durabile, pentru a determina decuplarea dintre creşterea economicã şi degradarea mediului; * echitate şi coeziune socialã: - promovarea unei societãţi democratice, sigure şi juste, care ţine seama de incluziunea socialã şi de principiile unei vieţi sãnãtoase, în ceea ce priveşte drepturile fundamentale şi diversitatea culturalã, care sã creeze egalitatea de şanse şi sã combatã discriminarea în toate formele ei; * prosperitate economicã: - promovarea unei economii prospere, inovative, riguroase, competitive şi ecoeficiente, care furnizeazã standarde înalte de viaţã şi oportunitãţi de angajare deplinã şi de înaltã calitate pe tot spaţiul Uniunii Europene; * respectarea angajamentelor internaţionale: - stimularea înfiinţãrii instituţiilor democratice şi apãrarea stabilitãţii acestora în lume, având la bazã pacea, securitatea şi libertatea; - promovarea activã a dezvoltãrii durabile la nivel mondial şi asigurarea cã politicile interne şi externe ale Uniunii Europene sunt în acord cu dezvoltarea durabilã globalã şi cu angajamentele internaţionale ale Uniunii Europene. Principiile politice directoare ale SDD UE sunt: * promovarea şi protecţia drepturilor fundamentale; * solidaritatea între şi în cadrul generaţiilor; * societatea democraticã şi deschisã; * implicarea cetãţenilor; * implicarea mediului de afaceri şi a partenerilor sociali; * coerenţa politicã şi guvernarea; * integrarea politicilor; * utilizarea celor mai bune cunoştinţe disponibile; * principiul precauţiei; * principiul poluatorul plãteşte. Având în vedere obiectivele şi principiile politice directoare, au fost identificate 7 provocãri-cheie, precum şi ţintele, obiectivele operaţionale şi acţiunile corespunzãtoare acestora. Aceste provocãri sunt: 1. schimbãrile climatice şi energia curatã; 2. transportul durabil; 3. producţie şi consum durabile; 4. conservarea şi managementul resurselor naturale; 5. sãnãtatea publicã; 6. incluziunea socialã, demografia şi migraţia; 7. sãrãcia globalã şi provocãrile dezvoltãrii. În SDD UE se stipuleazã cã "Statele membre elaboreazã prima Strategie naţionalã pentru dezvoltare durabilã ce va fi finalizatã pânã în iunie 2007. Revizuirile viitoare ale Strategiei naţionale pentru dezvoltare durabilã vor fi fãcute în conformitate cu SDD UE revizuitã pentru a asigura acestora consistenţã, coerenţã şi sprijin reciproc, ţinându-se cont de circumstanţele fiecãrui stat membru". De asemenea, se menţioneazã cã "la fiecare 2 ani Comisia va înainta un raport de progres asupra implementãrii SDD în UE şi în statele membre, raport ce va include şi prioritãţile viitoare, orientãri şi acţiuni". Ţinând seama de aceste decizii la nivelul Uniunii Europene, precum şi de situaţia existentã la nivel naţional, în luna septembrie 2006, fostul Minister al Integrãrii Europene a lansat procesul de revizuire a SNDD, însã, ca urmare a prevederilor <>art. 24 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 25/2007 privind stabilirea unor mãsuri pentru reorganizarea aparatului de lucru al Guvernului, Ministerul Mediului şi Dezvoltãrii Durabile (MMDD) a preluat coordonarea procesului de elaborare, de adoptare şi de urmãrire a implementãrii SNDD. De asemenea, în conformitate cu prevederile <>art. 1 din Hotãrârea Guvernului nr. 368/2007 privind organizarea şi funcţionarea MMDD, acest organ de specialitate al administraţiei publice centrale asigurã coordonarea interministerialã a procesului de elaborare a SNDD, propune adoptarea şi urmãreşte implementarea acesteia. În discuţiile la nivel înalt din luna mai a acestui an dintre conducerea MMDD şi reprezentanţii Comisiei Europene s-a precizat cã, în conformitate cu SDD UE, fiecare stat membru trebuie sã transmitã, pânã la data de 15 iunie 2007 şi apoi la intervale de 2 ani, informaţii privind progresele înregistrate de fiecare stat în implementarea strategiilor naţionale pentru dezvoltare durabilã. În ceea ce priveşte revizuirea SNDD, Comisia Europeanã a precizat cã, deşi nu existã un termen limitã, România trebuie sã menţioneze în raportul de progrese pe care îl va efectua data pânã la care se va finaliza revizuirea actualei strategii conform SDD UE. De asemenea, Comisia Europeanã a precizat cã, deşi perioada pentru care se fac strategiile de dezvoltare durabilã variazã de la un stat la altul, revizuirea comprehensivã a unei strategii trebuie sã se facã o datã la 5 ani. Conform acestor discuţii, România s-a angajat în raportul transmis în luna iunie a acestui an sã realizeze revizuirea SNDD pânã la sfârşitul anului 2008. Contribuţia PNUD PNUD, ca promotor constant al dezvoltãrii durabile, a susţinut începând cu anul 1997 crearea sub egida Academiei Române a Centrului Naţional pentru Dezvoltare Durabilã (CNDD). Scopul principal al acestuia este de a sprijini promovarea politicii de dezvoltare durabilã la nivel naţional, cooperând în acest sens cu Guvernul, sectorul privat, instituţiile academice, atât la nivel local, cât şi la nivel regional şi naţional. Realizarea strategiilor de dezvoltare durabilã fiind una dintre condiţiile esenţiale ale Conferinţei de la Rio din 1992, PNUD a sprijinit între anii 1997-1999 elaborarea SNDD, sub coordonarea CNDD. Acest proces a asigurat cadrul organizatoric de analizã şi dezbatere publicã, precum şi pentru manifestarea voinţei politice de a promova participarea mai multor actori, a creat acele mecanisme care au identificat şi au dezvoltat potenţialul de colaborare cu variate sectoare ale societãţii civile (afaceri/sector privat, academii, industrie, mediu, experţi locali, tineret, agriculturã etc.). Publicaţia a fost lansatã de cãtre Guvernul României în luna iulie 1999, devenind în mod oficial SNDD. Aceasta a constituit suportul pentru elaborarea Strategiei naţionale pentru dezvoltare economicã pe termen mediu - document politic - care a fost transmis Uniunii Europene în anul 2000. Altã iniţiativã naţionalã susţinutã de PNUD şi administratã prin intermediul CNDD a fost dezvoltarea studiului "România 2020". Acest studiu prospectiv a avut ca scop examinarea globalã, cu integrarea vectorilor specifici României pentru urmãtorii 20 de ani în ceea ce priveşte dezvoltarea durabilã. Studiul de analizã prospectivã a pornit de la convingerea cã viitorul nu este deja scris, cã nu poate fi exprimat a priori, ci este deschis unui numãr mare de scenarii posibile. Studiul nu a însemnat doar un plan potenţial de dezvoltare a României pentru urmãtoarele decade, ci şi o dezbatere a şanselor şi a potenţialului de dezvoltare, în spiritul conceptului dezvoltãrii durabile unanim acceptat la nivelul politic al României. Implicarea PNUD în promovarea dezvoltãrii durabile în România a fost prezentã şi la nivel local. Astfel, implementarea Agendei locale 21 în România a început, cu sprijinul PNUD, în anul 2000 şi a inclus pânã în prezent 38 de municipalitãţi, oraşe şi 4 judeţe. Acest proiect a avut ca obiectiv întãrirea capacitãţilor operaţionale ale autoritãţilor locale, creşterea procesului participativ de planificare multisectorialã şi încurajarea implementãrii principiului dezvoltãrii durabile la nivel local prin pregãtirea strategiilor, planurilor de acţiune şi proiectelor specifice din Agenţia localã 21. Angajamentul asumat de PNUD faţã de România, care se extinde pânã în anul 2009 şi chiar dincolo de aceastã datã, include susţinerea eforturilor Guvernului de a face faţã provocãrilor perioadei imediate postaderare. PNUD se va axa pe întãrirea capacitãţii de coordonare în formularea şi implementarea politicilor pentru a aduce îmbunãtãţiri în furnizarea serviciilor publice. La nivel local şi naţional PNUD va contribui la formularea strategiilor de dezvoltare şi a planurilor de acţiune care încorporeazã principiul dezvoltãrii durabile, inclusiv prin dezvoltarea capitalului uman. Capacitatea politicã strategicã la nivel naţional va fi îmbunãtãţitã prin permanentizarea dialogului în cadrul creat prin stabilirea unui grup interinstituţional care va include instituţii guvernamentale-cheie şi societatea civilã. PARTEA I b) Strategia În conformitate cu Ghidul Departamentului Naţiunilor Unite pentru Afaceri Economice şi Sociale (DNUAES), o SNDD este "un proces coordonat, participativ şi interactiv al aspiraţiilor şi acţiunilor pentru realizarea obiectivelor economice, de mediu şi sociale într-o manierã echilibratã şi integratã. Este o abordare ciclicã şi interactivã pentru planificare, participare şi acţiune, accentuându-se progresul cãtre ţintele de dezvoltare durabilã"*1).
────────
*1) UNDESA 2002 în PRIME-SD, Peer Review Improvement through Mutual Exchange on Sustainable Development. A guidebook for peer reviews of national sustainable development strategies, document produced as part of a Framework Contract Economic Analysis in the context of environmental policies and of sustainable development (Contract No. ENV.G.1/FRA/2004/0081), February 2006
Dezvoltarea SNDD implicã analizarea situaţiei existente şi viitoare, formulându-se politici şi planuri de acţiune, implementare, monitorizare, evaluare şi revizuire periodicã, în funcţie de rezultate şi de evoluţia politicilor în domeniile prioritare identificate şi acceptate politic la nivelul Uniunii Europene.
Pentru a dezvolta o SNDD trebuie sã se ţinã seama de urmãtoarele elemente*2):
──────────
*2) UNDESA (2002) Guidance in Preparing a National Sustainable Development Strategy: Managing Sustainable Development in the New Millennium, Background Paper No. 13, DESA/DSD/PC2/BP13
a) Participare largã şi parteneriat:
* canale instituţionalizate pentru comunicare;
* acces la informare al tuturor actorilor implicaţi şi relaţionare eficientã;
* transparenţã şi responsabilitate;
* încredere şi respect reciproc;
* parteneriat între Guvern, societatea civilã, sector privat şi agenţii externe.
b) Obiective economice, sociale şi de mediu integrate între sectoare, teritorii şi generaţii şi promovarea unor politici realiste pentru realizarea acestora:
* legãtura dintre prioritãţi şi acţiuni locale, naţionale, regionale şi globale;
* legãtura dintre obiectivele pe termen scurt, mediu şi lung;
* legãtura dintre nivelurile naţionale, regionale şi globale;
* legãtura dintre diverse sectoare;
* coerenţa dintre prioritãţile strategiilor şi ale bugetelor necesare realizãrii obiectivelor.
c) Obiective şi responsabilitãţi clare:
* obiective, acţiuni, responsabilitãţi, programe şi mecanisme de integrare bine definite.
d) Apartenenţa şi angajamentul de ţarã:
* puternic angajament politic şi angajamentul factorilor implicaţi;
* o bunã conducere şi guvernare;
* viziune pragmaticã şi politicã transparentã;
* instituţii puternice sau grup de instituţii care implementeazã procesul;
* continuitatea procesului de revizuire a SNDD în funcţie de rezultate.
e) Dezvoltarea capacitãţii administrative:
* utilizarea cunoştinţelor şi a expertizei existente;
* utilizarea strategiilor şi a mecanismelor existente;
f) Accent pe rezultatele şi mijloacele implementãrii:
* mijloacele pentru evaluarea şi agrearea aspectelor prioritare;
* coerenţa dintre prioritãţi strategice, capacitate administrativã şi buget;
* ţinte şi programe realiste şi flexibile;
* legãtura cu investiţiile sectorului privat;
* susţinerea pe bazã de analize economice şi tehnice temeinice;
* mecanisme integrate pentru estimare, monitorizare, evaluare şi feedback.
Proiectul propus va valorifica experienţa acumulatã de PNUD în perioada elaborãrii primei SNDD (1997-1999), având în vedere noul statut al României de membru al Uniunii Europene. De asemenea, se va valorifica proiectul de succes al PNUD "Crearea capacitãţii de implementare a Agendei locale 21 în România", deoarece acesta poate furniza o intrare semnificativã cu privire la implementarea principiului dezvoltãrii durabile la nivel local şi regional.
Rezultatul proiectului va fi SNDD, document finalizat în urma dezbaterilor publice la nivel naţional cu toţi factorii implicaţi şi editat dupã aprobarea acestuia, potrivit prevederilor legale.
La elaborarea SNDD se vor urmãri provocãrile-cheie stabilite la nivelul Uniunii Europene prin SDD UE. Documentul va cuprinde capitole distincte cu privire la:
- schimbãri climatice şi energii curate;
- transport durabil;
- consum şi producţie durabilã;
- conservarea şi managementul resurselor naturale;
- sãnãtate publicã;
- incluziune socialã, demografie şi migraţie;
- sãrãcia globalã şi provocãrile dezvoltãrii durabile.
De asemenea, vor fi dezvoltate capitole cu privire la temele intersectoriale:
- educaţie şi training;
- cercetare şi dezvoltare;
- instrumente financiare şi economice;
- comunicare, mobilizare actori şi multiplicarea succesului.
În cuprinsul SNDD pot fi incluse şi alte capitole, dacã se considerã necesar, conform recomandãrilor agenţiei de execuţie sau ca rezultat al dezbaterilor publice.
Capitolul de implementare-monitorizare va fi tratat separat, în concordanţã cu cerinţele Uniunii Europene privind monitorizarea implementãrii SNDD. De asemenea, în cadrul procesului de elaborare a SNDD se vor identifica mecanismele de dezbatere, printr-un cadru larg participativ al rezultatelor implementãrii acestei strategii.
Analiza situaţiei prezente se va face luându-se în considerare indicatorii pentru dezvoltare durabilã cel puţin de nivel 1, disponibili în România pentru toate domeniile tematice, astfel cum sunt definiţi în comunicarea Comisiei Europene pentru monitorizarea şi implementarea SDD UE.
De asemenea, vor fi analizate toate documentele strategice sectoriale existente la nivel naţional, comparativ cu comunicãrile Comisiei Europene ce urmeazã a fi materializate în propuneri strategice/planuri şi legislative (a se vedea, de exemplu: pachetul energie-schimbãri climatice, politica integratã a produsului, planul de acţiune 2004-2010 privind mediul şi sãnãtatea, Cartea verde a transportului urban şi altele). Aceste documente vor fi puse la dispoziţia Grupului de redactare de cãtre MMDD.
Structurile de implementare a proiectului vor include:
1. Secretariatul la nivelul MMDD: va menţine baza de date a proiectului şi va asigura corespondenţa cãtre ministere şi alte instituţii şi organizaţii relevante, prin care se solicitã nominalizarea coordonatorilor şi a membrilor grupurilor de lucru pentru actualizarea SNDD;
2. Secretariatul la nivelul CNDD/PNUD: asigurã implementarea proiectului, organizeazã întâlnirile grupurilor de lucru, a grupului consultativ şi a celui de redactare, asigurând totodatã întocmirea minutelor acestor întâlniri, organizeazã desfãşurarea dezbaterilor publice. Va oferi, de asemenea, consultanţã editorialã, tehnoredactarea şi grafica documentului final;
3. Grupul de redactare (GR): format din maximum 10-15 experţi, angajaţi de cãtre PNUD în scopul punerii în aplicare a acestui proiect, care vor scrie capitolele strategiei, având ca prim suport de informare documentele strategice sectoriale naţionale şi la nivel european, precum şi rezultatele unor studii de specialitate; vor prezenta materialele elaborate în cadrul şedinţelor de dezbatere cu Grupul consultativ, cu Consiliul ştiinţific sau cu grupurile consultative regionale. Comentariile şi observaţiile rezultate în urma dezbaterilor vor fi înglobate de cãtre GR în draftul şi versiunea finalã ale SNDD;
4. Grupul consultativ (GC): format din circa 80-100 de persoane, reprezentanţi ai ministerelor, Academiei Române, universitãţilor, partidelor politice, sindicatelor, patronatelor, organizaţiilor neguvernamentale etc. Acest grup se va întâlni cu GR şi cu coordonatorii grupurilor de lucru pentru discutarea primului draft al SNDD şi dupã realizarea dezbaterilor publice;
5. grupuri de lucru (GL): se vor constitui la nivelul ministerelor şi instituţiilor şi vor avea un coordonator desemnat de ministru sau de conducãtorul instituţiei. Principala sarcinã a acestor grupuri va fi furnizarea informaţiilor şi a datelor suplimentare pentru domeniul de competenţã respectiv, la solicitarea GR. Coordonatorii sau înlocuitorii desemnaţi ai acestora vor participa la dezbaterile publice şi vor reprezenta ministerele sau agenţiile guvernamentale;
6. Consiliul ştiinţific (CS): format din 10-12 persoane din elita ştiinţificã şi academicã, care vor analiza periodic conţinutul SNDD, prin intermediul întâlnirilor cu GR;
7. grupuri consultative regionale (GCR): se vor constitui la nivelul celor 8 regiuni de dezvoltare. Aceste grupuri vor fi alcãtuite pe structura comitetelor locale de coordonare (CLC), existente în cadrul Agendei locale 21, şi vor fi consultate în fiecare regiune, în vederea dezbaterii publice a SNDD.
La redactarea SNDD se va ţine seama de experienţa şi de modelele proiectelor similare din alte ţãri din regiune şi din Europa, inclusiv de expertiza unui specialist european în domeniu.
PARTEA a II-a
Grila de rezultate
┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Rezultatul dorit conform Grilei de rezultate a ţãrii: │
│G1-SGN3/SASN1 │
│Creşterea responsabilitãţii pentru coordonarea intersectorialã şi │
│responsabilitatea orizontalã şi verticalã în ceea ce priveşte formularea şi │
│implementarea politicilor necesare în scopul dezvoltãrii durabile la nivel │
│naţional şi local │
├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Indicatorul rezultat, aşa cum este stabilit în Grila de rezultate ale │
│programelor şi resurse ale ţãrii, inclusiv linia de bazã şi ţinta: │
│Constituirea unui grup consultativ intersectorial (secretariat permanent şi │
│grupuri tematice) care sã includã instituţii publice relevante şi │
│reprezentanţi ai societãţii civile │
├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Zona strategicã de acordare a asistenţei: │
│Mai buna guvernare prin planificarea strategicã a dezvoltãrii durabile şi │
│îmbunãtãţirea proceselor de luare a deciziei la nivel naţional şi local │
├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Strategia de parteneriat │
│PNUD va furniza asistenţa tehnicã, va asigura promovarea şi schimbul de │
│informaţii în procesul de formulare a politicilor strategice în domeniul │
│dezvoltãrii durabile, în implementarea acestora, precum şi în coordonarea │
│politicilor intersectoriale în scopul dezvoltãrii durabile │
├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Titlul şi numãrul proiectului: xxxxxx │
│Revizuirea SNDD │
├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Obiectivul de dezvoltare: │
│Principalul obiectiv al acestui proiect este revizuirea şi actualizarea │
│Strategiei României pentru dezvoltare durabilã, având în vedere │
│provocãrile-cheie ale Strategiei revizuite pentru dezvoltare durabilã a │
│Uniunii Europene │
└─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
┌─────────────────┬───────────────────┬──────────────────────────┬─────────────┐
│Rezultate │ Ţinta │ Activitãţi │ Intrãri │
│urmãrite/dorite │ rezultatelor │ indicative │ │
├─────────────────┼───────────────────┼──────────────────────────┼─────────────┤
│1. Stabilirea │ Stabilirea echipei│1.1. Stabilirea │Consultant │
│structurilor │ proiectului │secretariatelor │internaţional│
│de implementare a│ şi cadrului de │1.2. Identificarea │Echipa de │
│proiectului │ dezvoltare a │experţilor relevanţi │proiect │
│ │ strategiei │şi constituirea │Consultanţi │
│ │ │GR şi a CS │şi experţi │
│ │ │1.3. Nominalizarea │naţionali │
│ │ │responsabililor şi a │Costuri de │
│ │ │GL din partea │comunicaţie │
│ │ │ministerelor şi │Consumabile │
│ │ │instituţiilor*1) │ │
│ │ │1.4. Stabilirea GC │ │
│ │ │şi a GCR │ │
│ │ │1.5. Dezvoltarea │ │
│ │ │Termenilor de │ │
│ │ │referinţã pentru │ │
│ │ │fiecare structurã │ │
├─────────────────┼───────────────────┼──────────────────────────┼─────────────┤
│2. Stabilirea │ Grad înalt de │2.1. Editarea materialelor│Tipãrire │
│mecanismelor │ conştientizare │promoţionale │(servicii │
│de participare │ a publicului │2.2. Dezbaterea periodicã │contractuale)│
│ │ Cooperare crescutã│a capitolelor elaborate*2)│Echipa de │
│ │ între grupurile │2.3. Analizarea periodicã │proiect │
│ │ de lucru şi │(o datã la douã luni) │Costuri de │
│ │ grupurile │de cãtre CS şi GR a │deplasare │
│ │ consultative │materialelor elaborate*3) │Costuri de │
│ │ Contribuţii │2.4. Dezbateri │comunicaţie │
│ │ consistente de la │regionale*4) │Consumabile │
│ │ reprezentanţii │2.5. Organizarea unei │Evenimente │
│ │ societãţii civile │conferinţe finale de │(Dezbateri │
│ │ │prezentare a SNDD │publice, │
│ │ │ │conferinţã) │
├─────────────────┼───────────────────┼──────────────────────────┼─────────────┤
│3. Dezvoltarea │ Elaborarea SNDD │3.1. Formularea şi │Consultant │
│ SNDD │ Document final │agrearea │internaţional│
│ │ integrat cu │conţinutului SNDD │Echipa de │
│ │ participare activã│3.2. Dezvoltarea │proiect │
│ │ a tuturor │capitolelor SNDD │Costuri de │
│ │ factorilor │* draft │deplasare │
│ │ relevanţi │* dezbatere publicã │pentru │
│ │ implicaţi │* versiune finalã │consultantul │
│ │ şi cu sprijin │3.3. Furnizarea │strãin │
│ │ acordat de cãtre │consultanţei specifice │Costurile de │
│ │ consultanţi │3.4. Agregarea │comunicaţie │
│ │ specializaţi │documentului final: SNDD │Consumabile │
│ │ │şi avizarea de │ │
│ │ │cãtre CS, GC │ │
├─────────────────┼───────────────────┼──────────────────────────┼─────────────┤
│4. Aprobarea │ SNDD aprobatã │4.1. Acceptarea de cãtre │Costurile de │
│documentului │ de Guvern │MMDD a versiunii finale a │comunicaţie │
│final │ │documentului │Consumabile │
│ │ │4.2. Aprobarea SNDD prin │ │
│ │ │hotãrâre de Guvern │ │
│ │ │4.3. Înaintarea SNDD, │ │
│ │ │aprobatã, cãtre comisiile │ │
│ │ │de specialitate din │ │
│ │ │Parlament │ │
├─────────────────┼───────────────────┼──────────────────────────┼─────────────┤
│5. Tipãrirea │ Editarea şi │5.1. Traducere în limba │Echipa de │
│documentelor │ tipãrirea SNDD, │englezã şi control │proiect │
│finale │ în limba românã │vorbitor nativ │Traducere + │
│ │ şi englezã │5.2. Editare şi tipãrire │vorbitori │
│ │ │pe suport hârtie │nativi │
│ │ │(reciclatã) şi electronic │Tipãrire │
│ │ │(CD sau DVD) │(servicii │
│ │ │5.3. Hârtie (550 ex. Ro + │contractuale)│
│ │ │200 ex. Eng) │Costurile de │
│ │ │5.4. Electronic (300 ex. │comunicaţie │
│ │ │Ro + 100 ex. Eng) │Consumabile │
├─────────────────┼───────────────────┼──────────────────────────┼─────────────┤
│6. Managementul │ Implementarea │6.1. Furnizarea de │Echipa │
│ general al │ cu succes a │asistenţã tehnicã, │CNDD/PNUD │
│ proiectului │ proiectului, │expertizã şi consultanţã │Consultanţi │
│ │ cu respectarea │6.2. Organizarea de │angajaţi │
│ │ prevederilor │evenimente publice │Chirie/ │
│ │ documentului de │6.3. Organizarea │utilitãţi │
│ │ proiect şi │selecţiilor de personal │pentru GR │
│ │ legislaţiei conexe│6.4. Organizarea │Cãlãtorii │
│ │ │achiziţiilor │Echipament │
│ │ │6.5. Suport IT │Raportare │
│ │ │6.6. Asigurarea │Audit │
│ │ │managementului financiar │Diverse │
│ │ │6.7. Monitorizare, │ │
│ │ │evaluare şi raportare │ │
└─────────────────┴───────────────────┴──────────────────────────┴─────────────┘
──────────
*1) Se transmit scrisori cãtre ministere, agenţii guvernamentale şi instituţii, prin care MMDD solicitã nominalizarea coordonatorilor şi a membrilor grupurilor de lucru pentru actualizarea SNDD.
*2) La dezbateri vor participa coordonatorii GL din ministerele implicate şi membrii GC.
*3) La analizele periodice vor participa membrii CS şi ai GR. Întâlnirile sunt prevãzute în lunile a 3-a, a 5-a şi a 7-a.
*4) Dezbaterile regionale sunt programate în lunile a 4-a şi a 7-a şi se vor desfãşura în fiecare dintre cele 8 regiuni de dezvoltare. La întâlniri vor participa membrii grupului de redactare şi grupuri GCR.
Planul de lucru
┌──────────────────────────────────────────┬─────────────────────────────────┐
│ │ Luna │
│ Activitate ├───┬────┬───┬───┬───┬───┬────┬───┤
│ │ 1│ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │ 7 │ 8 │
├──────────────────────────────────────────┼───┼────┼───┼───┼───┼───┼────┼───┤
│1. Stabilirea structurilor de implementare│░░░│ │ │ │ │ │ │ │
│a proiectului │░░░│ │ │ │ │ │ │ │
├───────────────────────────┬──────────────┼───┼────┼───┼───┼───┼───┼────┼───┤
│2. Stabilirea mecanismelor │GR +GC +cGL │ │ x │ x │ x │ x │ x │ x │ │
│de participare ├──────────────┼───┼────┼───┼───┼───┼───┼────┼───┤
│ │CS + GR + cGL │ │ │ x │ │ x │ │ x │ │
│ ├──────────────┼───┼────┼───┼───┼───┼───┼────┼───┤
│ │GR + GCR + cGL│ │ │ │ x │ │ │ x │ │
├───────────────────────────┴──────────────┼───┼────┼───┼───┼───┼───┼────┼───┤
│3. Elaborarea SNDD │ │░░░░│░░░│░░░│░░░│░░░│░░░░│░░░│
├──────────────────────────────────────────┼───┼────┼───┼───┼───┼───┼────┼───┤
│4. Aprobarea SNDD │ │ │ │ │ │ │░░░░│ │
├──────────────────────────────────────────┼───┼────┼───┼───┼───┼───┼────┼───┤
│5. Tipãrirea SNDD │ │ │ │ │ │ │ │░░░│
├──────────────────────────────────────────┼───┼────┼───┼───┼───┼───┼────┼───┤
│6. Managementul general al proiectului │░░░│░░░░│░░░│░░░│░░░│░░░│░░░░│░░░│
└──────────────────────────────────────────┴───┴────┴───┴───┴───┴───┴────┴───┘
PARTEA a III-a Managementul proiectului MMDD este agenţia de execuţie şi va contribui cu fonduri la acest proiect. Agenţia de execuţie va numi un director de proiect, care va fi punctul focal al Guvernului şi va fi responsabil pentru execuţia generalã a proiectului. Directorul va asigura o cooperare eficientã între autoritãţile şi agenţiile guvernamentale şi echipa de implementare a proiectului. Directorul de proiect solicitã, dupã caz, refacerea/completarea drafturilor de documente redactate în vederea elaborãrii SNDD, solicitãri care sunt prezentate GC. Directorul de proiect, care trebuie sã fie angajat al agenţiei de execuţie, este rãspunzãtor în faţa ministrului mediului şi dezvoltãrii durabile şi a PNUD pentru implementarea proiectului, în funcţie de documentul de proiect semnat. PNUD va avea întreaga responsabilitate pentru conducerea tehnicã şi financiarã a proiectului şi va contribui cu fonduri. PNUD va fi responsabil pentru procurarea şi managementul resurselor necesare realizãrii proiectului. Legislaţia românã referitoare la achiziţiile publice, regulile şi regulamentele PNUD se vor aplica în toate activitãţile legate de proiect. PNUD va pregãti şi va actualiza planurile de lucru şi va folosi propriile mecanisme de monitorizare şi evaluare. PNUD va folosi propriile mecanisme şi regulamente pentru contabilitatea financiarã şi va elabora un raport intermediar ce va include aspecte tehnice şi financiare (15 decembrie 2007), precum şi raportul final tehnic şi financiar privind implementarea proiectului. PNUD va implementa proiectul în colaborare cu CNDD. CNDD este o organizaţie neguvernamentalã care are capacitatea de a furniza un cadru clar de analizã, precum şi o dezbatere largã a aspectelor legate de dezvoltarea durabilã. Datoritã capacitãţii demonstrate în calitate de coordonator al primei ediţii a SNDD - 1999, al studiului prospectiv "România 2020" şi de agenţie de implementare a PNUD privind politica dezvoltãrii durabile în cadrul proiectului Agenda localã 21, CNDD are capacitatea şi experienţa necesare pentru a conduce procesul de actualizare a SNDD în România. Expertiza doveditã de a coordona activitãţile de dezvoltare durabilã la nivel naţional, având o gamã largã de actori implicaţi, asigurã conexiunea strânsã dintre factorii şi proiectele relevante, grupul de experţi, precum şi gestionarea unei cantitãţi semnificative de informaţii curente şi de resurse. PNUD va numi un coordonator de proiect pentru a asigura implementarea de zi cu zi a proiectului şi a coordona interacţiunea cu MMDD, cu GR, CS, GC şi cu alţi parteneri ai proiectului. PNUD va folosi, de asemenea, echipa de experţi ai CNDD pentru a gestiona activitãţile financiare/administrative şi de promovare. Procesul de implementare va fi susţinut de secretariatele stabilite în cadrul MMDD şi CNDD/PNUD. Activitãţile proiectului vor fi realizate şi monitorizate pe baza planului de lucru al proiectului, care va fi detaliat şi actualizat de coordonatorul de proiect şi aprobat de directorul de proiect al agenţiei de execuţie. Coordonatorul de proiect va pregãti Raportul intermediar şi Raportul final, ce vor cuprinde atât aspectele tehnice, cât şi aspectele financiare. Rapoartele vor fi elaborate în conformitate cu prevederile memorandumului şi trimise directorului de proiect pentru comentarii. Dupã încorporarea acestor comentarii, în cazul în care ele existã, rapoartele vor fi trimise în mod oficial MMDD pentru aprobare. Asistenţa PNUD în implementarea proiectului va fi consideratã încheiatã cu succes numai dupã aprobarea oficialã de cãtre Guvern a SNDD şi publicarea finalã. Proiectul va fi auditat şi evaluat în conformitate cu procedurile PNUD. PARTEA a IV-a Context juridic Acest document va fi instrumentul la care se face referire în art. 1 al Acordului standard de bazã pentru asistenţã dintre Guvernul României şi PNUD, semnat de pãrţi la data de 23 ianuarie 1991. BUGETUL PROIECTULUI Valoare totalã: 400.000 USD Pe finanţatori: MMDD: 340.000 USD PNUD-TRAC: 60.000 USD
┌──────────────────────────────┬──────────────────────────────┬────────────────┐
│ │ Contribuţii pe finanţatori │ │
│ Linia de buget ├───────────────┬──────────────┤ Detaliere │
│ │ MMDD │ PNUD │ │
│ ├───────┬───────┼──────┬───────┤ │
│ │ 2007 │ 2008 │2007 │ 2008 │ │
├────────────────────────┬─────┼───────┼───────┼──────┼───────┼────────────────┤
│Consultant internaţional│71200│5.000 │ 5.000 │0,000 │ 0,000│expert, │
│ │ │ │ │ │ │2 misiuni x │
│ │ │ │ │ │ │3 zile │
├────────────────────────┼─────┼───────┼───────┼──────┼───────┼────────────────┤
│Consultanţi locali │71300│150.000│45.000 │30.000│ 30.000│experţi/ │
│ │ │ │ │ │ │consultanţi │
├────────────────────────┼─────┼───────┼───────┼──────┼───────┼────────────────┤
│Deplasãri în ţarã │71600│9.000 │ 8.000 │0,000 │ 0,000│pentru pregãtire│
│ │ │ │ │ │ │/desfãşurare │
│ │ │ │ │ │ │dezbateri │
│ │ │ │ │ │ │regionale │
├────────────────────────┼─────┼───────┼───────┼──────┼───────┼────────────────┤
│Servicii contractuale │72100│8.000 │16.000 │0,000 │ 0,000│editare, │
│ │ │ │ │ │ │tipãrire, │
│ │ │ │ │ │ │catering │
├────────────────────────┼─────┼───────┼───────┼──────┼───────┼────────────────┤
│Comunicare │72400│2.500 │ 1.500 │0,000 │ 0,000│telefon, fax, │
│ │ │ │ │ │ │internet │
├────────────────────────┼─────┼───────┼───────┼──────┼───────┼────────────────┤
│Materiale consumabile │72500│3.000 │ 2.000 │0,000 │ 0,000│ │
├────────────────────────┼─────┼───────┼───────┼──────┼───────┼────────────────┤
│Echipamente │72800│20.000 │ 0,000 │0,000 │ 0,000│PC, imprimante, │
│ │ │ │ │ │ │copiator, fax │
├────────────────────────┼─────┼───────┼───────┼──────┼───────┼────────────────┤
│Costuri administrative │73000│20.000 │20.000 │0,000 │ 0,000│închiriere │
│ │ │ │ │ │ │spaţiu GR/ │
│ │ │ │ │ │ │secretariat, │
│ │ │ │ │ │ │utilitãţi, sãli │
│ │ │ │ │ │ │dezbatere, │
│ │ │ │ │ │ │organizare │
│ │ │ │ │ │ │conferinţã │
│ │ │ │ │ │ │finalã │
├────────────────────────┼─────┼───────┼───────┼──────┼───────┼────────────────┤
│Audit │74100│0,000 │ 6.000 │0,000 │ 0,000│ │
├────────────────────────┼─────┼───────┼───────┼──────┼───────┤ │
│Diverse │74500│1.000 │ 1.000 │0,000 │ 0,000│ │
├────────────────────────┼─────┼───────┼───────┼──────┼───────┤ │
│Cheltuieli generale de │ │ │ │ │ │ │
│administrare │75100│11.500 │ 5.500 │0,000 │ 0,000│ │
├────────────────────────┴─────┼───────┼───────┼──────┼───────┤ │
│Total pe ani │230.000│110.000│30.000│30.000 │ │
├──────────────────────────────┼───────┴───────┼──────┴───────┤ │
│Total pe finanţatori │ 340.000 │ 60.000 │ │
├──────────────────────────────┼───────────────┴──────────────┤ │
│TOTAL BUGET PROIECT: │ 400.000 │ │
└──────────────────────────────┴──────────────────────────────┴────────────────┘
-------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.